Terve!
Olkavarteni alkoi häiritä elämääni pari vuotta sitten. Se sabotoi satunnaisesti urheiluharrastuksiani ja jokapäiväisiä toimenpiteitäni aina vaatteiden pukemisesta hampaiden pesemiseen.
Yleensä kipu tulee usean viikon mittaisissa jaksoissa, ja tätä seuraa taas kivuton kausi. Nyt on menossa kipeä jakso, alkoi pari päivää sitten.
Kipu itsessään on vihlovaa, vihlaisut ovat laajoja ja tapahtuvat miltei koko olkavarressa (kyynerpäästä eteenpäin käsi voi osottaa mihin suuntaan vain, sillä ei ole vaikutusta) ja sitä esiintyy aina kun kohotan kättäni sivusuunnassa. Mutta siis esimerkiksi "hiihtoliikkeen" tekemisessä ei ole mitään ongelmaa. Kädet liikkuvat aivan normaalisti eteen-taakse -akselilla, mutta heti kun nostan olkavarttani sivusuunnassa, sattuu. Silloin kun on kipukausi menossa, molemmat kädet vihlovat päivittäin. Enemmän yhdistän tämän vihlonnan oikeaan käteen ja vahvimmillaan se on aamulla nukkumisen jälkeen ja illalla kun rentoudun kotioloissa.
Kipu ei suoranaisesti estä lihassuorituksia. Voin punnertaa jos kiristän hampaat yhteen (en pahimpina päivinä tosin), voin masokismin puuskissani liikuttaa kättä sivusuunnassa ja kiljua tahdissa, eli sisulla tätä vastaan voi hyvin taistella. Se on tavallaan ollut ihan hauskaakin, tapanani yleensäkin on "voittaa" mikä tahansa kipu. Filosofiani on "se mikä ei tapa, vahvistaa" joten yritän päänsärkytkin aina voittaa olemalla ottamatta särkylääkkeitä. Mutta siis se, että kykenen rasittamaan olkavarren lihaksia on saanut minut epäilemään, että ehkä tämä ei olekaan perinteinen rasitusvamma lihaksessa, koska siis, eikö rasitusvamma aika pitkälti estäisi lihaksen toiminnan?
Olen 20-vuotias mies, syön hyvin, pyöräilen luennoille ja töihin läpi vuoden, en tupakoi enkä juo liikaa. Kaikin puolin koen itseni terveeksi. Mikähän käsiäni mahtaisi siis vaivata? Johtuuko se kenties siitä, että nukun sen päällä huonosti (muutaman viikon jaksoissa??) vai jostain paineesta hermonippuihin vai mistä? Ja kannattaisiko näin kahden vuoden sietämisen jälkeen jo alkaa mennä lääkäriin?
Suurkiitokset auttajille!
Vihlovaa kipua olkavarressa
maxkristian
1
1008
Vastaukset
- Ghghg
minulla diagnoosina kiertäjäkalvosimen oireyhtymä. Tosin se on yleisin yli 40vuotiailla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista937639- 1055522
- 2664738
- 494673
- 653392
- 502768
- 582457
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222408Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292372- 412244