Ovatko Jeep-merkkiset autot maastureita?
Ovatko maastureita
18
1504
Vastaukset
- 17+4=?
Jeep on maastureiden Maasturi. Osa enemmän ja osa vähemmän maastokelpoisia. Patriot ja Compass taitavat olla maasto-ominaisuuksiltaan lähimpinä citymaastureita. Wrangler on puolestaan täysiverinen maasturi. Loput mallit taitavatkin olla astetta katukelpoisempia, pientä viilausta vaille täysiverisiä maastureita.
- geezer4x4
tuo citymaasturi -sanahirviö. Sovitaan että Compass ja Patriot ovat katujeeppejä sieltä parhaimmasta päästä. Ajo-ominaisuudet hyvät maantiellä ja kadulla mutta jos kevyen maaston puolelle sattuu eksymään niin sielläkin ovat ns. "sittareiden" parhaimmistoa. Näille juuri nyt vallitseville keleille rakkaassa suomen maassa juuri omiaan.
Tosin, tilauksesta saattaisi saada jenkeistä Patriotin rubicon varusteisena jolloin puhutaan jo täysiverisestä maasturista...korkeampi maavara, alennusvaihteet ym. - 17+4=?
geezer4x4 kirjoitti:
tuo citymaasturi -sanahirviö. Sovitaan että Compass ja Patriot ovat katujeeppejä sieltä parhaimmasta päästä. Ajo-ominaisuudet hyvät maantiellä ja kadulla mutta jos kevyen maaston puolelle sattuu eksymään niin sielläkin ovat ns. "sittareiden" parhaimmistoa. Näille juuri nyt vallitseville keleille rakkaassa suomen maassa juuri omiaan.
Tosin, tilauksesta saattaisi saada jenkeistä Patriotin rubicon varusteisena jolloin puhutaan jo täysiverisestä maasturista...korkeampi maavara, alennusvaihteet ym.Jep. Se on näitä Suomen ihmeitä, että vieläkin tuodaan pelkästään Freedom Drive 1 nelivetoa. En näitä Jeeppejä missään nimessä kuitenkaan citymaastureiksi kutsuisi, siinä sarjassa olevia ping pongeja sun muita kannata missään suhteessa verratakaan!
- 4wdhi
17+4=? kirjoitti:
Jep. Se on näitä Suomen ihmeitä, että vieläkin tuodaan pelkästään Freedom Drive 1 nelivetoa. En näitä Jeeppejä missään nimessä kuitenkaan citymaastureiksi kutsuisi, siinä sarjassa olevia ping pongeja sun muita kannata missään suhteessa verratakaan!
"En näitä Jeeppejä missään nimessä kuitenkaan citymaastureiksi kutsuisi, siinä sarjassa olevia ping pongeja sun muita kannata missään suhteessa verratakaan!"
Patriot ja Compass - sellaisina kuin niitä Suomeen tuodaan - ovat täsmälleen samassa sarjassa kuin ne ping pong -citymaasturit. Itsellä on tuollainen ping pong, Kia Sportage, eikä edes huvittaisi vaihtaa sitä noihin muotoilultaan epäonnistuneisiin Jeeppeihin. Jeepillä on toki hienojakin autoja mallistossaan, kuten Grand Cherokee. - geezer4x4
4wdhi kirjoitti:
"En näitä Jeeppejä missään nimessä kuitenkaan citymaastureiksi kutsuisi, siinä sarjassa olevia ping pongeja sun muita kannata missään suhteessa verratakaan!"
Patriot ja Compass - sellaisina kuin niitä Suomeen tuodaan - ovat täsmälleen samassa sarjassa kuin ne ping pong -citymaasturit. Itsellä on tuollainen ping pong, Kia Sportage, eikä edes huvittaisi vaihtaa sitä noihin muotoilultaan epäonnistuneisiin Jeeppeihin. Jeepillä on toki hienojakin autoja mallistossaan, kuten Grand Cherokee.makuasia. Itse pidän Patriotin muotoja tosi tyylikkäinä ja massasta erottuvina...paremman näköinen kuin sportage mutta nämähän ovat makuasioita. Tosiasia on sen sijaan se että näiden Jeeppien nelivedon toteutus yhdessä säädeltävän luistoneston ja elektronisen tasauksen lukituksen kanssa on parempi kuin ainakin vanhempikoppaisella Sportagella. Muistaakseni Sportage testeissä rajoitti moottoritehoja liian voimakkaasti ja pyrki sammuttamaan itsensä kiinnijäämistilanteessa. Elektroniikka ei tullut tarpeeksi apuun tosipaikassa.
- 17+4=?
geezer4x4 kirjoitti:
makuasia. Itse pidän Patriotin muotoja tosi tyylikkäinä ja massasta erottuvina...paremman näköinen kuin sportage mutta nämähän ovat makuasioita. Tosiasia on sen sijaan se että näiden Jeeppien nelivedon toteutus yhdessä säädeltävän luistoneston ja elektronisen tasauksen lukituksen kanssa on parempi kuin ainakin vanhempikoppaisella Sportagella. Muistaakseni Sportage testeissä rajoitti moottoritehoja liian voimakkaasti ja pyrki sammuttamaan itsensä kiinnijäämistilanteessa. Elektroniikka ei tullut tarpeeksi apuun tosipaikassa.
Niinpä, makuasioista on turha kiistellä. Joillakin vain on huonompi maku ;) Miehekäs peli toisin kuin sittarit. Nätisti näyttäisi esteitäkin ylittävän:
http://www.youtube.com/watch?v=FRMXt9QCiyw&feature=fvw - 4wdhi
geezer4x4 kirjoitti:
makuasia. Itse pidän Patriotin muotoja tosi tyylikkäinä ja massasta erottuvina...paremman näköinen kuin sportage mutta nämähän ovat makuasioita. Tosiasia on sen sijaan se että näiden Jeeppien nelivedon toteutus yhdessä säädeltävän luistoneston ja elektronisen tasauksen lukituksen kanssa on parempi kuin ainakin vanhempikoppaisella Sportagella. Muistaakseni Sportage testeissä rajoitti moottoritehoja liian voimakkaasti ja pyrki sammuttamaan itsensä kiinnijäämistilanteessa. Elektroniikka ei tullut tarpeeksi apuun tosipaikassa.
Patriotin minäkin noista kahdesta (Patriot/Compass) valitsisin. Patriotin perä erityisesti on klassinen ja sellaisena hyvä, keula vain omaan silmääni jotenkin tönkkö - toki parempi kuin Compassissa kuitenkin.
Se on totta, että Sportagen ESP/luistonesto ei ole etenemiskyvyn kannalta sikäli optimoitu, että siitä olisi mahdollisuus kytkeä moottoritehon rajoitus pois mutta jättää lukitusvaikutus. Tuollaiset ratkaisut alkoivat yleistyä vasta sen jälkeen, kun Sportage oli jo tullut markkinoille. Mitä tulee uuteen malliin, se on paljon enemmän katuorientoitunut (vähemmän maavaraa jne.)
Patriot on silti samassa sarjassa kuin Sportage ja vastaavat, sillä nelivedolla jolla sitä Suomessa myydään. Hölmöä kyllä, että alennusvaihteellista versiota ei saa, sillä se olisi selvä kilpailuetu maasto-ominaisuuksia arvostavien silmissä ja tekisi myös oikeutta Jeepin logolle. - 4wdhi
17+4=? kirjoitti:
Niinpä, makuasioista on turha kiistellä. Joillakin vain on huonompi maku ;) Miehekäs peli toisin kuin sittarit. Nätisti näyttäisi esteitäkin ylittävän:
http://www.youtube.com/watch?v=FRMXt9QCiyw&feature=fvwHuh huh, pienillä marginaaleilla mennään ylös kalliota. Olisi edes suojaputket sivuilla. Tuosta videosta ei muuten pystynyt erottamaan "Trail rated" -version korkeampaa maavaraa (?).
Jenkeissähän myydään myös Cherokeeta, jota ei tuoda Suomeen. - 17+4=?
4wdhi kirjoitti:
Huh huh, pienillä marginaaleilla mennään ylös kalliota. Olisi edes suojaputket sivuilla. Tuosta videosta ei muuten pystynyt erottamaan "Trail rated" -version korkeampaa maavaraa (?).
Jenkeissähän myydään myös Cherokeeta, jota ei tuoda Suomeen.Vaaditaan tuossa videoklipissä jo kuljettajaltakin jotain. Näinköhän olisi itseltäni onnistunut, kolhuitta.
Sitä alkuperäistä XJ Cherokeeta valmistettin 2001 asti. Se mitä meillä on nyttemmin myyty Cherokee nimellä kutsutaan jenkeissä Libertyksi. XJ:stä sain oman Jeep-kipinäni. - 4wdhi
17+4=? kirjoitti:
Vaaditaan tuossa videoklipissä jo kuljettajaltakin jotain. Näinköhän olisi itseltäni onnistunut, kolhuitta.
Sitä alkuperäistä XJ Cherokeeta valmistettin 2001 asti. Se mitä meillä on nyttemmin myyty Cherokee nimellä kutsutaan jenkeissä Libertyksi. XJ:stä sain oman Jeep-kipinäni.Joo, Libertyhän se on kotimarkkinoillaan.
Hieman ärsyttää sivumennen sanoen nämä "Patriot", "Liberty", "Commander" tms. turhan sotilaallispatrioottiset nimitykset Jeepin mallistossa. - geezer4x4
17+4=? kirjoitti:
Jep. Se on näitä Suomen ihmeitä, että vieläkin tuodaan pelkästään Freedom Drive 1 nelivetoa. En näitä Jeeppejä missään nimessä kuitenkaan citymaastureiksi kutsuisi, siinä sarjassa olevia ping pongeja sun muita kannata missään suhteessa verratakaan!
vieläkin huonommin. Mitä tuossa olen tutkailut eri lähteistä Patriotin osalta nelivetojärjestelmän eroja niin olen käsittänyt homman seuraavasti.
Jenkeissä Patriotin saa etuvetoisena, nelivedolla eli Freedom Drive I ja sitten paremmin off-road varusteltuna eli Freedom Drive II. Pelkkä FD I ei käsittääkseni sisällä vakiona elektronista tasauksen lukitusta (off road Brake Traction Control) joka on ensiarvoista esim. ristiriipuntatilanteesta selviämiseen eikä kolmivaiheista ESP-säätöä. Ei ilmeisesti myöskään off road tilassa erilailla toimivaa ABS-jarrujärjestelmää. Nämä kuuluvat jenkeissä Freedom Drive II -viritykseen vakiona ja lisäksi tuuman korkeampi maavara, alamäkihidastin ja alennusvaihde joilla saadaan jo ns.Trail Rated -luokitus.
Kaikki eurooppaan tuodut mallit, siis myös suomen mallit joko 2.4 litraisella bensakoneella tai 2.0 litraisella dieselillä, on varustettu Freedom Drive I -nelivetojärjestelmällä, johon kuuluu lisättynä nuo edellämainitut FDII:n ominaisuudet ilman korotettua maavaraa, alamäkihidastinta ja alennusvaihdetta.
Summa summarum, suomen Patriotit ja ilmeisesti myös Compass on varustettu vakiona eräänlaisella FD I ja FD II välivirityksellä, joka tuo niille kyllä etulyötiaseman moneen muuhun markkinoidemme katumaasturiin, (esim. RAV 4, Sportage, CR-V, vanhempi Outlander) esimerkiksi ristiriipuntatilanteesta selviämisessä. Ja kuten olen joskus todennut, ristiriipuntaa vastaavaan ongelmatilanteeseen riittää ristikkäisten pyörien alla olevat jäiset kuopat metsä-auto tiellä, ei välttämättä varsinaista kiipeilyä maastossa. - 4wdhi
geezer4x4 kirjoitti:
vieläkin huonommin. Mitä tuossa olen tutkailut eri lähteistä Patriotin osalta nelivetojärjestelmän eroja niin olen käsittänyt homman seuraavasti.
Jenkeissä Patriotin saa etuvetoisena, nelivedolla eli Freedom Drive I ja sitten paremmin off-road varusteltuna eli Freedom Drive II. Pelkkä FD I ei käsittääkseni sisällä vakiona elektronista tasauksen lukitusta (off road Brake Traction Control) joka on ensiarvoista esim. ristiriipuntatilanteesta selviämiseen eikä kolmivaiheista ESP-säätöä. Ei ilmeisesti myöskään off road tilassa erilailla toimivaa ABS-jarrujärjestelmää. Nämä kuuluvat jenkeissä Freedom Drive II -viritykseen vakiona ja lisäksi tuuman korkeampi maavara, alamäkihidastin ja alennusvaihde joilla saadaan jo ns.Trail Rated -luokitus.
Kaikki eurooppaan tuodut mallit, siis myös suomen mallit joko 2.4 litraisella bensakoneella tai 2.0 litraisella dieselillä, on varustettu Freedom Drive I -nelivetojärjestelmällä, johon kuuluu lisättynä nuo edellämainitut FDII:n ominaisuudet ilman korotettua maavaraa, alamäkihidastinta ja alennusvaihdetta.
Summa summarum, suomen Patriotit ja ilmeisesti myös Compass on varustettu vakiona eräänlaisella FD I ja FD II välivirityksellä, joka tuo niille kyllä etulyötiaseman moneen muuhun markkinoidemme katumaasturiin, (esim. RAV 4, Sportage, CR-V, vanhempi Outlander) esimerkiksi ristiriipuntatilanteesta selviämisessä. Ja kuten olen joskus todennut, ristiriipuntaa vastaavaan ongelmatilanteeseen riittää ristikkäisten pyörien alla olevat jäiset kuopat metsä-auto tiellä, ei välttämättä varsinaista kiipeilyä maastossa."Summa summarum, suomen Patriotit ja ilmeisesti myös Compass on varustettu vakiona eräänlaisella FD I ja FD II välivirityksellä, joka tuo niille kyllä etulyötiaseman moneen muuhun markkinoidemme katumaasturiin, (esim. RAV 4, Sportage, CR-V, vanhempi Outlander) esimerkiksi ristiriipuntatilanteesta selviämisessä."
Ratkaisevampaa olisi monesti (esim. syvässä lumessa) kuitenkin riittävä vääntö ja siihen tarvittaisiin se alennusvaihde.
Toki jossain tilanteessa tuosta maastoajon huomioon ottavasta elektroniikasta voi olla ihan oikeastikin apua.
- Tietäjä.
Tai siis kyllähän kaikki jeepit ovat ns. "maastureita", mutta jeepilläkin on niitä varsinaisia maastureita ja sen lisäksi muutama ns. citymaasturi.
- Nivaman
Mutta Lada Niva on maasturien kunkku.
- 17+4=?
Nivamies on tosimies.
- Nivaman
17+4=? kirjoitti:
Nivamies on tosimies.
Oikeasti Lada on vain työkalu, jolla liikutaan paikasta A paikkaan B. Se ei ole munanjatke.
- 17+4=?
Nivaman kirjoitti:
Oikeasti Lada on vain työkalu, jolla liikutaan paikasta A paikkaan B. Se ei ole munanjatke.
Itse olen henkeen ja vereen Jeeppimies. Kirjoituksistakin näkee miten kapeakatseisuuteni maastureista puhuttaessa lähentelee aivovauriota. Vaan mikäs siinä, jos arpa olis osunut heikommin, voisin olla vaikka tojotamies, ei ole valittamista. Itsellä Grand Cherokee olemattoman munani jatkeena. Jatkeestakin huolimatta osaan puhun vain Jeepeistä, naisista en juuri pysty puhumaan.
Nivassa on näppärän koon ja keveyden lisäksi lyömätömän etu sen hinta. Wrangler joka on maasto-ominaisuuksiltaan yksinäisessä ylhäisydessään maksaa 60000€. Tavallisella kuolevaisella ei yksinkertaisesti ole varaa ajaa sellaisella Nivamiesten asenteella, niin pitkälle kuin auto kestää.
- l
mulla on samara
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä231131Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73869