Ovatko maastureita

naisihminen kysyy

Ovatko Jeep-merkkiset autot maastureita?

18

1600

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+4=?

      Jeep on maastureiden Maasturi. Osa enemmän ja osa vähemmän maastokelpoisia. Patriot ja Compass taitavat olla maasto-ominaisuuksiltaan lähimpinä citymaastureita. Wrangler on puolestaan täysiverinen maasturi. Loput mallit taitavatkin olla astetta katukelpoisempia, pientä viilausta vaille täysiverisiä maastureita.

      • geezer4x4

        tuo citymaasturi -sanahirviö. Sovitaan että Compass ja Patriot ovat katujeeppejä sieltä parhaimmasta päästä. Ajo-ominaisuudet hyvät maantiellä ja kadulla mutta jos kevyen maaston puolelle sattuu eksymään niin sielläkin ovat ns. "sittareiden" parhaimmistoa. Näille juuri nyt vallitseville keleille rakkaassa suomen maassa juuri omiaan.

        Tosin, tilauksesta saattaisi saada jenkeistä Patriotin rubicon varusteisena jolloin puhutaan jo täysiverisestä maasturista...korkeampi maavara, alennusvaihteet ym.


      • 17+4=?
        geezer4x4 kirjoitti:

        tuo citymaasturi -sanahirviö. Sovitaan että Compass ja Patriot ovat katujeeppejä sieltä parhaimmasta päästä. Ajo-ominaisuudet hyvät maantiellä ja kadulla mutta jos kevyen maaston puolelle sattuu eksymään niin sielläkin ovat ns. "sittareiden" parhaimmistoa. Näille juuri nyt vallitseville keleille rakkaassa suomen maassa juuri omiaan.

        Tosin, tilauksesta saattaisi saada jenkeistä Patriotin rubicon varusteisena jolloin puhutaan jo täysiverisestä maasturista...korkeampi maavara, alennusvaihteet ym.

        Jep. Se on näitä Suomen ihmeitä, että vieläkin tuodaan pelkästään Freedom Drive 1 nelivetoa. En näitä Jeeppejä missään nimessä kuitenkaan citymaastureiksi kutsuisi, siinä sarjassa olevia ping pongeja sun muita kannata missään suhteessa verratakaan!


      • 4wdhi
        17+4=? kirjoitti:

        Jep. Se on näitä Suomen ihmeitä, että vieläkin tuodaan pelkästään Freedom Drive 1 nelivetoa. En näitä Jeeppejä missään nimessä kuitenkaan citymaastureiksi kutsuisi, siinä sarjassa olevia ping pongeja sun muita kannata missään suhteessa verratakaan!

        "En näitä Jeeppejä missään nimessä kuitenkaan citymaastureiksi kutsuisi, siinä sarjassa olevia ping pongeja sun muita kannata missään suhteessa verratakaan!"

        Patriot ja Compass - sellaisina kuin niitä Suomeen tuodaan - ovat täsmälleen samassa sarjassa kuin ne ping pong -citymaasturit. Itsellä on tuollainen ping pong, Kia Sportage, eikä edes huvittaisi vaihtaa sitä noihin muotoilultaan epäonnistuneisiin Jeeppeihin. Jeepillä on toki hienojakin autoja mallistossaan, kuten Grand Cherokee.


      • geezer4x4
        4wdhi kirjoitti:

        "En näitä Jeeppejä missään nimessä kuitenkaan citymaastureiksi kutsuisi, siinä sarjassa olevia ping pongeja sun muita kannata missään suhteessa verratakaan!"

        Patriot ja Compass - sellaisina kuin niitä Suomeen tuodaan - ovat täsmälleen samassa sarjassa kuin ne ping pong -citymaasturit. Itsellä on tuollainen ping pong, Kia Sportage, eikä edes huvittaisi vaihtaa sitä noihin muotoilultaan epäonnistuneisiin Jeeppeihin. Jeepillä on toki hienojakin autoja mallistossaan, kuten Grand Cherokee.

        makuasia. Itse pidän Patriotin muotoja tosi tyylikkäinä ja massasta erottuvina...paremman näköinen kuin sportage mutta nämähän ovat makuasioita. Tosiasia on sen sijaan se että näiden Jeeppien nelivedon toteutus yhdessä säädeltävän luistoneston ja elektronisen tasauksen lukituksen kanssa on parempi kuin ainakin vanhempikoppaisella Sportagella. Muistaakseni Sportage testeissä rajoitti moottoritehoja liian voimakkaasti ja pyrki sammuttamaan itsensä kiinnijäämistilanteessa. Elektroniikka ei tullut tarpeeksi apuun tosipaikassa.


      • 17+4=?
        geezer4x4 kirjoitti:

        makuasia. Itse pidän Patriotin muotoja tosi tyylikkäinä ja massasta erottuvina...paremman näköinen kuin sportage mutta nämähän ovat makuasioita. Tosiasia on sen sijaan se että näiden Jeeppien nelivedon toteutus yhdessä säädeltävän luistoneston ja elektronisen tasauksen lukituksen kanssa on parempi kuin ainakin vanhempikoppaisella Sportagella. Muistaakseni Sportage testeissä rajoitti moottoritehoja liian voimakkaasti ja pyrki sammuttamaan itsensä kiinnijäämistilanteessa. Elektroniikka ei tullut tarpeeksi apuun tosipaikassa.

        Niinpä, makuasioista on turha kiistellä. Joillakin vain on huonompi maku ;) Miehekäs peli toisin kuin sittarit. Nätisti näyttäisi esteitäkin ylittävän:
        http://www.youtube.com/watch?v=FRMXt9QCiyw&feature=fvw


      • 4wdhi
        geezer4x4 kirjoitti:

        makuasia. Itse pidän Patriotin muotoja tosi tyylikkäinä ja massasta erottuvina...paremman näköinen kuin sportage mutta nämähän ovat makuasioita. Tosiasia on sen sijaan se että näiden Jeeppien nelivedon toteutus yhdessä säädeltävän luistoneston ja elektronisen tasauksen lukituksen kanssa on parempi kuin ainakin vanhempikoppaisella Sportagella. Muistaakseni Sportage testeissä rajoitti moottoritehoja liian voimakkaasti ja pyrki sammuttamaan itsensä kiinnijäämistilanteessa. Elektroniikka ei tullut tarpeeksi apuun tosipaikassa.

        Patriotin minäkin noista kahdesta (Patriot/Compass) valitsisin. Patriotin perä erityisesti on klassinen ja sellaisena hyvä, keula vain omaan silmääni jotenkin tönkkö - toki parempi kuin Compassissa kuitenkin.

        Se on totta, että Sportagen ESP/luistonesto ei ole etenemiskyvyn kannalta sikäli optimoitu, että siitä olisi mahdollisuus kytkeä moottoritehon rajoitus pois mutta jättää lukitusvaikutus. Tuollaiset ratkaisut alkoivat yleistyä vasta sen jälkeen, kun Sportage oli jo tullut markkinoille. Mitä tulee uuteen malliin, se on paljon enemmän katuorientoitunut (vähemmän maavaraa jne.)

        Patriot on silti samassa sarjassa kuin Sportage ja vastaavat, sillä nelivedolla jolla sitä Suomessa myydään. Hölmöä kyllä, että alennusvaihteellista versiota ei saa, sillä se olisi selvä kilpailuetu maasto-ominaisuuksia arvostavien silmissä ja tekisi myös oikeutta Jeepin logolle.


      • 4wdhi
        17+4=? kirjoitti:

        Niinpä, makuasioista on turha kiistellä. Joillakin vain on huonompi maku ;) Miehekäs peli toisin kuin sittarit. Nätisti näyttäisi esteitäkin ylittävän:
        http://www.youtube.com/watch?v=FRMXt9QCiyw&feature=fvw

        Huh huh, pienillä marginaaleilla mennään ylös kalliota. Olisi edes suojaputket sivuilla. Tuosta videosta ei muuten pystynyt erottamaan "Trail rated" -version korkeampaa maavaraa (?).

        Jenkeissähän myydään myös Cherokeeta, jota ei tuoda Suomeen.


      • 17+4=?
        4wdhi kirjoitti:

        Huh huh, pienillä marginaaleilla mennään ylös kalliota. Olisi edes suojaputket sivuilla. Tuosta videosta ei muuten pystynyt erottamaan "Trail rated" -version korkeampaa maavaraa (?).

        Jenkeissähän myydään myös Cherokeeta, jota ei tuoda Suomeen.

        Vaaditaan tuossa videoklipissä jo kuljettajaltakin jotain. Näinköhän olisi itseltäni onnistunut, kolhuitta.

        Sitä alkuperäistä XJ Cherokeeta valmistettin 2001 asti. Se mitä meillä on nyttemmin myyty Cherokee nimellä kutsutaan jenkeissä Libertyksi. XJ:stä sain oman Jeep-kipinäni.


      • 4wdhi
        17+4=? kirjoitti:

        Vaaditaan tuossa videoklipissä jo kuljettajaltakin jotain. Näinköhän olisi itseltäni onnistunut, kolhuitta.

        Sitä alkuperäistä XJ Cherokeeta valmistettin 2001 asti. Se mitä meillä on nyttemmin myyty Cherokee nimellä kutsutaan jenkeissä Libertyksi. XJ:stä sain oman Jeep-kipinäni.

        Joo, Libertyhän se on kotimarkkinoillaan.

        Hieman ärsyttää sivumennen sanoen nämä "Patriot", "Liberty", "Commander" tms. turhan sotilaallispatrioottiset nimitykset Jeepin mallistossa.


      • geezer4x4
        17+4=? kirjoitti:

        Jep. Se on näitä Suomen ihmeitä, että vieläkin tuodaan pelkästään Freedom Drive 1 nelivetoa. En näitä Jeeppejä missään nimessä kuitenkaan citymaastureiksi kutsuisi, siinä sarjassa olevia ping pongeja sun muita kannata missään suhteessa verratakaan!

        vieläkin huonommin. Mitä tuossa olen tutkailut eri lähteistä Patriotin osalta nelivetojärjestelmän eroja niin olen käsittänyt homman seuraavasti.
        Jenkeissä Patriotin saa etuvetoisena, nelivedolla eli Freedom Drive I ja sitten paremmin off-road varusteltuna eli Freedom Drive II. Pelkkä FD I ei käsittääkseni sisällä vakiona elektronista tasauksen lukitusta (off road Brake Traction Control) joka on ensiarvoista esim. ristiriipuntatilanteesta selviämiseen eikä kolmivaiheista ESP-säätöä. Ei ilmeisesti myöskään off road tilassa erilailla toimivaa ABS-jarrujärjestelmää. Nämä kuuluvat jenkeissä Freedom Drive II -viritykseen vakiona ja lisäksi tuuman korkeampi maavara, alamäkihidastin ja alennusvaihde joilla saadaan jo ns.Trail Rated -luokitus.

        Kaikki eurooppaan tuodut mallit, siis myös suomen mallit joko 2.4 litraisella bensakoneella tai 2.0 litraisella dieselillä, on varustettu Freedom Drive I -nelivetojärjestelmällä, johon kuuluu lisättynä nuo edellämainitut FDII:n ominaisuudet ilman korotettua maavaraa, alamäkihidastinta ja alennusvaihdetta.

        Summa summarum, suomen Patriotit ja ilmeisesti myös Compass on varustettu vakiona eräänlaisella FD I ja FD II välivirityksellä, joka tuo niille kyllä etulyötiaseman moneen muuhun markkinoidemme katumaasturiin, (esim. RAV 4, Sportage, CR-V, vanhempi Outlander) esimerkiksi ristiriipuntatilanteesta selviämisessä. Ja kuten olen joskus todennut, ristiriipuntaa vastaavaan ongelmatilanteeseen riittää ristikkäisten pyörien alla olevat jäiset kuopat metsä-auto tiellä, ei välttämättä varsinaista kiipeilyä maastossa.


      • 4wdhi
        geezer4x4 kirjoitti:

        vieläkin huonommin. Mitä tuossa olen tutkailut eri lähteistä Patriotin osalta nelivetojärjestelmän eroja niin olen käsittänyt homman seuraavasti.
        Jenkeissä Patriotin saa etuvetoisena, nelivedolla eli Freedom Drive I ja sitten paremmin off-road varusteltuna eli Freedom Drive II. Pelkkä FD I ei käsittääkseni sisällä vakiona elektronista tasauksen lukitusta (off road Brake Traction Control) joka on ensiarvoista esim. ristiriipuntatilanteesta selviämiseen eikä kolmivaiheista ESP-säätöä. Ei ilmeisesti myöskään off road tilassa erilailla toimivaa ABS-jarrujärjestelmää. Nämä kuuluvat jenkeissä Freedom Drive II -viritykseen vakiona ja lisäksi tuuman korkeampi maavara, alamäkihidastin ja alennusvaihde joilla saadaan jo ns.Trail Rated -luokitus.

        Kaikki eurooppaan tuodut mallit, siis myös suomen mallit joko 2.4 litraisella bensakoneella tai 2.0 litraisella dieselillä, on varustettu Freedom Drive I -nelivetojärjestelmällä, johon kuuluu lisättynä nuo edellämainitut FDII:n ominaisuudet ilman korotettua maavaraa, alamäkihidastinta ja alennusvaihdetta.

        Summa summarum, suomen Patriotit ja ilmeisesti myös Compass on varustettu vakiona eräänlaisella FD I ja FD II välivirityksellä, joka tuo niille kyllä etulyötiaseman moneen muuhun markkinoidemme katumaasturiin, (esim. RAV 4, Sportage, CR-V, vanhempi Outlander) esimerkiksi ristiriipuntatilanteesta selviämisessä. Ja kuten olen joskus todennut, ristiriipuntaa vastaavaan ongelmatilanteeseen riittää ristikkäisten pyörien alla olevat jäiset kuopat metsä-auto tiellä, ei välttämättä varsinaista kiipeilyä maastossa.

        "Summa summarum, suomen Patriotit ja ilmeisesti myös Compass on varustettu vakiona eräänlaisella FD I ja FD II välivirityksellä, joka tuo niille kyllä etulyötiaseman moneen muuhun markkinoidemme katumaasturiin, (esim. RAV 4, Sportage, CR-V, vanhempi Outlander) esimerkiksi ristiriipuntatilanteesta selviämisessä."

        Ratkaisevampaa olisi monesti (esim. syvässä lumessa) kuitenkin riittävä vääntö ja siihen tarvittaisiin se alennusvaihde.

        Toki jossain tilanteessa tuosta maastoajon huomioon ottavasta elektroniikasta voi olla ihan oikeastikin apua.


    • Tietäjä.

      Tai siis kyllähän kaikki jeepit ovat ns. "maastureita", mutta jeepilläkin on niitä varsinaisia maastureita ja sen lisäksi muutama ns. citymaasturi.

    • Nivaman

      Mutta Lada Niva on maasturien kunkku.

      • 17+4=?

        Nivamies on tosimies.


      • Nivaman
        17+4=? kirjoitti:

        Nivamies on tosimies.

        Oikeasti Lada on vain työkalu, jolla liikutaan paikasta A paikkaan B. Se ei ole munanjatke.


      • 17+4=?
        Nivaman kirjoitti:

        Oikeasti Lada on vain työkalu, jolla liikutaan paikasta A paikkaan B. Se ei ole munanjatke.

        Itse olen henkeen ja vereen Jeeppimies. Kirjoituksistakin näkee miten kapeakatseisuuteni maastureista puhuttaessa lähentelee aivovauriota. Vaan mikäs siinä, jos arpa olis osunut heikommin, voisin olla vaikka tojotamies, ei ole valittamista. Itsellä Grand Cherokee olemattoman munani jatkeena. Jatkeestakin huolimatta osaan puhun vain Jeepeistä, naisista en juuri pysty puhumaan.

        Nivassa on näppärän koon ja keveyden lisäksi lyömätömän etu sen hinta. Wrangler joka on maasto-ominaisuuksiltaan yksinäisessä ylhäisydessään maksaa 60000€. Tavallisella kuolevaisella ei yksinkertaisesti ole varaa ajaa sellaisella Nivamiesten asenteella, niin pitkälle kuin auto kestää.


    • l

      mulla on samara

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7485
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3977
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3520
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      236
      2814
    5. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2662
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      45
      2492
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2401
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2289
    9. Askanmäessä Huippu esitys

      Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2248
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1972
    Aihe