Mikä autoa vaivasi?

Bimbo autoilee

Hei,

olen todella kokematon autokuski ja bimbo muutenkin. Minulla on mieheni auto käytössä, ja olen joutunut ajamaan sillä hänen ollessa poissa. Lähdin tänään (pidettyäni puolitoista tuntia defa-letkua paikoillaan) ajelemaan. Auto tuntui alkuun ihan oudolta. En ollut päästä eteenpäin, auto pysähteli ja tuntui liukkaalta pienessäkin mäessä. Isolla tiellä tuntui aivan kaamean liukkaalta ja en meinannut päästä eteenpäin. Auto vain kohisi ja keinui pitkin tietä, piti outoa laahaavaa ääntä. SItä oli vaikea hallita, ja ikään kuin olisi liian iso vaihde päällä vaikkei ollutkaan.

Jokusen minuutin ajon jälkeen auto sanoi klonk ja alkoi kulkea normaalisti. Keli ei enää tuntunut liukkaalta ja auto käyttäytyi suht normaalisti. Siis mitä ihmettä tapahtui? Oliko vaihdelaatikko kohmeessa? Poistin myös auton eturenkaiden takaa jäätynyttä loskakokkaretta. Jos se oli syy?

Aivan järkyttävä kokemus. Ilman miestä autoilu on pelottavaa!

13

584

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bimbotaiei

      Provona huono, tuskin kukaan itseään bimboksi sanoo, tai sitten meillä on erilainen käsitys kyseisestä käsitteestä.

      Jos taas siivotaan asiattomuus, on käsijarru ollut jäässä, ja tämä on tuon ´klonk´-äänen myötä auennut.

      • Bimbo autoilee

        Käsijarru jäässä! No se kuulostaisi järkeenkäypältä. Toivottavasti se ei nyt sitten ole rikki millään lailla. Kutsun itseäni bimboksi sillä olen teknisesti todella avuton ja minulle sattuu koko ajan jotain sen suhteen. Älyssäni tosin ei ole mitään vikaa. Kiitos avusta! Helpottaa jo. Miten voin estää tämän vastaisuudessa?


      • corolla '93
        Bimbo autoilee kirjoitti:

        Käsijarru jäässä! No se kuulostaisi järkeenkäypältä. Toivottavasti se ei nyt sitten ole rikki millään lailla. Kutsun itseäni bimboksi sillä olen teknisesti todella avuton ja minulle sattuu koko ajan jotain sen suhteen. Älyssäni tosin ei ole mitään vikaa. Kiitos avusta! Helpottaa jo. Miten voin estää tämän vastaisuudessa?

        käsittääkseni seisontajarrun jäätymistä ei kovin helposti voi estää. (korjatkaa jos olen väärässä)

        itelläni '93 toyota corolla jossa käkkäri välillä jäätyy mutta se aukeaa heti parkkiruudusta peruutettaessa kovahkon pamauksen kera.


      • The mousetrap
        Bimbo autoilee kirjoitti:

        Käsijarru jäässä! No se kuulostaisi järkeenkäypältä. Toivottavasti se ei nyt sitten ole rikki millään lailla. Kutsun itseäni bimboksi sillä olen teknisesti todella avuton ja minulle sattuu koko ajan jotain sen suhteen. Älyssäni tosin ei ole mitään vikaa. Kiitos avusta! Helpottaa jo. Miten voin estää tämän vastaisuudessa?

        Et kuitenkaan älynnyt siinä kotipihassa tutkia että miksi auto ei oikein kulje. Olkoon syy mikä tahansa niin ei paljon kannata liikenteen sekaan lähteä, jos kerran huomaa että auton ajettavuudessa on suuria ongelmia. Jos kerran älyä on sitä kannattaa käyttää ;)

        Jos lokasuojien sisällä on paljon jäätä, niin kyllä sieltä kummia ääniä kuuluu, harvemmin kuitenkaan rengas ihan kokonaan estyisi pyörimästä. Todennäköisesti käsijarru jumissa ja jos kerran olet useita minuutteja ajellut ihan isolle tielle asti rengas suhona, niin kannattaa varmaan tarkastaa renkaiden kunto.


    • jäläs

      Joo,jotenkin tuo käsijarru propleema tuli minunkin mieleeni.
      Ainut mitä nyt asille voi ,niin jos mahdollista niin ei vedä pysäköidessä
      kässäriä päälle ensinkään.
      Toinen on se kun näissä nykyisin on avoimet levyjarrut myös takana,
      niin kun on märkää kosteaa keliä,niin kiskoo vähän käsijarrua pälle
      ennen kuin parkkeeraa auton. Tosin nämä nyky autot siintä
      jollakin valolla tai äänellä vähän urputtaa.
      Mutta kuvahtaa ne takajarruttimet sillä keinon kuitenki,
      eikä niin helposti jäädy jymiin.

      • segseg

        Koskaan en laita käsijarrua päälle pysäköidessäni, tämä siksi että se on turhaa ja toiseksi mekanismi saattaa jumittua, tai esim. jarrut jäätyvät kiinni paikallaan seisoessaan. Mitä enemmän osia, sitä enemmän mahdollisesti hajoavia osia.

        Auton paikallaanpysymisen hoidan laittamalla vaihteen ykköselle tai peruutusvaihteelle, yleensä peruutusvaihteessa on tiheämpi välitys kuin ykkösvaihteessa, joten peruutusvaihteella autoa on vaikein saada liikkumaan, mutta ykkösvaihde on myös ihan riittävä pitämään auton paikallaan.
        Tämä siis kun ajan manuaalivaihteista autoa, automaattilaatikolla riittää vallan mainiosti parkkivaihde (P), joka lukitsee vaihdelaatikon hammasrattaan silloisen lukon kohdalla olevan hampaan "hakasella". Tämä riittää pitämään auton paikallaan.

        Terv. jenkkiharrastaja


      • segseg
        segseg kirjoitti:

        Koskaan en laita käsijarrua päälle pysäköidessäni, tämä siksi että se on turhaa ja toiseksi mekanismi saattaa jumittua, tai esim. jarrut jäätyvät kiinni paikallaan seisoessaan. Mitä enemmän osia, sitä enemmän mahdollisesti hajoavia osia.

        Auton paikallaanpysymisen hoidan laittamalla vaihteen ykköselle tai peruutusvaihteelle, yleensä peruutusvaihteessa on tiheämpi välitys kuin ykkösvaihteessa, joten peruutusvaihteella autoa on vaikein saada liikkumaan, mutta ykkösvaihde on myös ihan riittävä pitämään auton paikallaan.
        Tämä siis kun ajan manuaalivaihteista autoa, automaattilaatikolla riittää vallan mainiosti parkkivaihde (P), joka lukitsee vaihdelaatikon hammasrattaan silloisen lukon kohdalla olevan hampaan "hakasella". Tämä riittää pitämään auton paikallaan.

        Terv. jenkkiharrastaja

        Lisätään nyt vielä, että jos käyttäisin käsijarrua, käyttäisin sitä kenties auton paikallaan pitämiseen tilanteessa, jossa haluan pitää moottorin käynnissä ja vaihteen vapaalla auton silti liikkumatta.

        Terv. jenkkiharrastaja


      • kallista säästöä
        segseg kirjoitti:

        Koskaan en laita käsijarrua päälle pysäköidessäni, tämä siksi että se on turhaa ja toiseksi mekanismi saattaa jumittua, tai esim. jarrut jäätyvät kiinni paikallaan seisoessaan. Mitä enemmän osia, sitä enemmän mahdollisesti hajoavia osia.

        Auton paikallaanpysymisen hoidan laittamalla vaihteen ykköselle tai peruutusvaihteelle, yleensä peruutusvaihteessa on tiheämpi välitys kuin ykkösvaihteessa, joten peruutusvaihteella autoa on vaikein saada liikkumaan, mutta ykkösvaihde on myös ihan riittävä pitämään auton paikallaan.
        Tämä siis kun ajan manuaalivaihteista autoa, automaattilaatikolla riittää vallan mainiosti parkkivaihde (P), joka lukitsee vaihdelaatikon hammasrattaan silloisen lukon kohdalla olevan hampaan "hakasella". Tämä riittää pitämään auton paikallaan.

        Terv. jenkkiharrastaja

        Vanhuuden päivillekö menasit sitä käsijarrua säästellä?

        Varmin tapa saada aikaan jarruongelmia on olla käyttämättä jarruja. Ongelma tulee eteen viimeistään katsastuksessa, kun käyttämättömän käsijarrun mekanismit (automaattikiristys yms.) ovat ruosteen jumittamat. Edellisessä autossani 1. omistaja oli 2 vuodessa saanut takajarrut jumiin & palat lasittumaan piloille. Itse käytin käsijarrua AINA, kuten pitääkin, eikä ongelma uusiutunut ainakaan seuraavien 3 vuoden aikana, mitä auto minulla oli.

        PS. aina tarkoittaa aina. Siis vaikka auto -10°C pakkasella pikapesusta läpi, 1 km ajoa, yöksi parkkiin *käsijarru päällä* ja aamulla liikenteeseen. Pakkasellahan auto pestään, koska se pysyy silloin pitempään puhtaana.


      • kässärin käyttäjä
        kallista säästöä kirjoitti:

        Vanhuuden päivillekö menasit sitä käsijarrua säästellä?

        Varmin tapa saada aikaan jarruongelmia on olla käyttämättä jarruja. Ongelma tulee eteen viimeistään katsastuksessa, kun käyttämättömän käsijarrun mekanismit (automaattikiristys yms.) ovat ruosteen jumittamat. Edellisessä autossani 1. omistaja oli 2 vuodessa saanut takajarrut jumiin & palat lasittumaan piloille. Itse käytin käsijarrua AINA, kuten pitääkin, eikä ongelma uusiutunut ainakaan seuraavien 3 vuoden aikana, mitä auto minulla oli.

        PS. aina tarkoittaa aina. Siis vaikka auto -10°C pakkasella pikapesusta läpi, 1 km ajoa, yöksi parkkiin *käsijarru päällä* ja aamulla liikenteeseen. Pakkasellahan auto pestään, koska se pysyy silloin pitempään puhtaana.

        Kohta 10 vuotta vanha auto. Käsijarru aina päällä kun parkissa. Takajarruista kerran pölyt poistettu ja hyvin toimii.


    • teitä..

      Ei ollut putsattu lumia lokareista. Jäpala hankasi. Hyvä ilalla potkia lumet pyörien kohdilta, ettei jäädy.

      • jumijarru

        Jos käsijarru jäätynyt, eikä autoa liikuttamalla aukea, niin survaisee jarrupoljinta oikein kunnolla, että palat saa liikkumaan, joskus aukeaa näinkin.


      • 20-----a
        jumijarru kirjoitti:

        Jos käsijarru jäätynyt, eikä autoa liikuttamalla aukea, niin survaisee jarrupoljinta oikein kunnolla, että palat saa liikkumaan, joskus aukeaa näinkin.

        Mitäs täällä itketään? samanlailla toimin kuin jenkkiharrastaja.

        Pysäköidessäni auton talvisin, jätän auton pakille tai 1 vaihteelle. En käytä kässäriä sen takia, ettei vain jäätyisi ja sittenhän kusinen homma olisikin... Ei olisi kiva tuolla pakkasissa raataa..
        Kässäriä käytän talvisin vain, jos auto on tarkoitus pitää paikallaan, sitä kuitenkaan sammuttamatta.

        Kesäisinhän sitä tulee käytettyä.


    • Joskus käy näin

      Näyttääpi olevan usko että jarru ei voisi jäätyä jos käsijarrua ei käytä. Minulla on useitakin kertoja jäätynyt etupyärät vaikka käsijarru vaikuttaa takapyörään - se siitä käsijarru päällä jäätymisen syystä. On takapyöräkin jäätynyt käsijarru päällä ja ei päällä.

      Pyörä lienee jäätynyt sinultakin ja silloin kun klonksahti, niin pyörä alkoi pyörimään normaalisti. Kuvaamasi auton käyttäytyminen sopii täydellisesti pyörimättömän pyörän aiheuttamaan epävakauteen ja muihin mainitsemiisi oireisiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1613
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      645
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      17
      628
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      163
      501
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe