En nyt oikein tiiä mihin osioon tämä kuuluisi, niin laitetaan tänne. Isäni kuoli äkillisesti viime syksynä ja olin tapahtuneen jälkeen 2päivää pois töistä. Nyt alkaa tuntua siltä, että loma olisi tarpeen. Työt stressaa ja nään ihmeellisiä unia niin isästäni kun töistäkin. Mietin onko kyseessä jonkinlainen työväsymys/ "stressitila" ? Kuitenkin ajattelin mennä lääkäriin ja pyytää lomaa. Nyt mietin, että kirjottaako lääkäri s.loman alkavaksi välittömästi, vai voiko kirjottaa vaikka seuraavasta viikosta eteenpäin? Töissä ei oikein ymmäretä tilannetta ja mietin miten asian siellä esitän.
Sairasloma isän kuoleman vuoksi.
13
8261
Vastaukset
- .
sairauslomaa jos katsoo aiheelliseksi. Se diagnoosikin siellä vastaanotolla selviää. Yleensä sairausloma kirjoitetaan alkavaksi heti, jopa takak.
- MandiAnn
Lämmin osaanottoni sinulle isäsi poisnukkumisen vuoksi. Täällä kirjoittelee kohtalotoverisi. Minä menetin myös isäni.
Minä yritin olla urhea ja jatkoin töitäni heti seuraavana päivänä isän kuolemasta. Jälkeenpäin voin sanoa tehneeni virheen. Olisin tarvinnut lomaa ja aikaa surra. Olenhan minä toki hengissä vieläkin ja kaiketi suhteellisen järjissänikin, mutta suru olisi tarvinnut oman tilansa tuolloin.
Jos sinä tunnet tarvetta sairaslomalle, niin minusta sinun pitäisi sitä hakea sitä. Ikävää, että työpaikalla ei ymmärretä. Kai se suru ja sen lieveilmiöt ovat liian vaikea käsitettäväksi. Mutta sinä itse olet äärettömän tärkeä. Sinun täytyy jaksaa. Loma saattaa antaa sinulle tilaisuuden käsitellä suruasi eri tavalla ja kenties sinun on sen jälkeen helpompi tehdä työtä. Kerro lääkärille suoraan tuntemuksistasi (varaa vaikka heti tuplavastaanotto), ja jos lääkäri on ammattitaitoinen ja ihminen ihmiselle tyyppinen, niin saat varmasti parhaan mahdollisen avun ja ymmärryksen.
Onnistuisiko työnantajallesi vain sairaslomalapun vieminen ilman suurempia selityksiä. Onhan sinulla oikeus olla sairaslomalla tarpeen tullen. - ICD-10
Sairasloma kirjoitetaan alkamaan heti mutta ei takautuvasti. Takautuvasti voidaan kirjoitta vain jos esim edellisenä päivänä on todistettavasti ollut yhteydessä työterveyshoitajaan ja kyseiselle päivälle ei ole enää saanut lääkäriaikoja.
Ja toinen sudenkuoppa. Voi hyvinkin olla että sairasloma ei ole palkallista. Jos poissaolon syy kirjataan Z-koodilla niin kyseessä ei ole sairaus vaan vain joku oire. Useimpien alojen työehtosopimuksissa on maininta että vain SAIRAUDEN ajalta maksetaan sairasajan palkkaa. Esimerkkinä tilanne joka ei ole sairaus: burn out. Toki tuolllainenkin sairaslomatodistus on lupa olla pois töistä mutta palkatta. - surut saatava surra
ICD-10 kirjoitti:
Sairasloma kirjoitetaan alkamaan heti mutta ei takautuvasti. Takautuvasti voidaan kirjoitta vain jos esim edellisenä päivänä on todistettavasti ollut yhteydessä työterveyshoitajaan ja kyseiselle päivälle ei ole enää saanut lääkäriaikoja.
Ja toinen sudenkuoppa. Voi hyvinkin olla että sairasloma ei ole palkallista. Jos poissaolon syy kirjataan Z-koodilla niin kyseessä ei ole sairaus vaan vain joku oire. Useimpien alojen työehtosopimuksissa on maininta että vain SAIRAUDEN ajalta maksetaan sairasajan palkkaa. Esimerkkinä tilanne joka ei ole sairaus: burn out. Toki tuolllainenkin sairaslomatodistus on lupa olla pois töistä mutta palkatta.Otan osaa suruusi.
Kun minun isäni kuoli sain sairaslomaa viikon ja myöhemmin suru tuli uudestaan,joten toinen viikko sairaslomaa.
Ei itkuisena voi olla töissä.
Pärjäile!!! - .
surut saatava surra kirjoitti:
Otan osaa suruusi.
Kun minun isäni kuoli sain sairaslomaa viikon ja myöhemmin suru tuli uudestaan,joten toinen viikko sairaslomaa.
Ei itkuisena voi olla töissä.
Pärjäile!!!sitten olla että sairausloma on palkatonta. Suru ei ole sairaus. Lääkäri toki voi kirjoittaa sairauslomaa, mutta jos ICD-koodi on Z:lla alkava niin se on sitten palkatonta (KELA ei myöskään maksa)
- isätön
. kirjoitti:
sitten olla että sairausloma on palkatonta. Suru ei ole sairaus. Lääkäri toki voi kirjoittaa sairauslomaa, mutta jos ICD-koodi on Z:lla alkava niin se on sitten palkatonta (KELA ei myöskään maksa)
Otan osaa suruusi. Minulla isä kuoli ihan hiljattain. Hain sairauslomaa sain viikon ja menen hakemaan lisää sillä en pysyty menemään töihin. Itken ja muistelen ja taas itken, onneksi minulla on ihana lääkäri joka varmasti ymmärtää miltä minusta tuntuu. Ei tarvitse yrittää olla jotakin muuta kuin on, suru on surtava.
- ap
isätön kirjoitti:
Otan osaa suruusi. Minulla isä kuoli ihan hiljattain. Hain sairauslomaa sain viikon ja menen hakemaan lisää sillä en pysyty menemään töihin. Itken ja muistelen ja taas itken, onneksi minulla on ihana lääkäri joka varmasti ymmärtää miltä minusta tuntuu. Ei tarvitse yrittää olla jotakin muuta kuin on, suru on surtava.
Kävin lääkärillä ja eipä sairauslomaa kirjoitettu! On kuulemma niin pitkä aika jo läheisen kuolemasta.. ja niinkun joku aiemmin kirjottikin, niin ei ole mitään "sairautta" miksi lomaa saisin. Lääkäri kyseli onko mulla masennus oireita ja sanoi, ettei ole "normaalia" jos näinkin pitkän ajan jälkeen on stressi oireita ( mulla ollut lähinnä outoja unia) ja että on väsynyt. Ihmettelen suuresti, että olenko ainoa tässä maassa joka yksinkertasesti tarvii lomaa. Tiiän masennuksesta sen verran, että olisin huomannut/huomaisin jos mulla sen tyyppistä olis. Eniten tässä ärsyttää nyt se, että työnantaja ei ole mielissään, kun aion kysyä palkatonta lomaa pariksi viikoksi. Veikkaampa, ettei lupaa myönnetä..
- ihmettelen vaan
ap kirjoitti:
Kävin lääkärillä ja eipä sairauslomaa kirjoitettu! On kuulemma niin pitkä aika jo läheisen kuolemasta.. ja niinkun joku aiemmin kirjottikin, niin ei ole mitään "sairautta" miksi lomaa saisin. Lääkäri kyseli onko mulla masennus oireita ja sanoi, ettei ole "normaalia" jos näinkin pitkän ajan jälkeen on stressi oireita ( mulla ollut lähinnä outoja unia) ja että on väsynyt. Ihmettelen suuresti, että olenko ainoa tässä maassa joka yksinkertasesti tarvii lomaa. Tiiän masennuksesta sen verran, että olisin huomannut/huomaisin jos mulla sen tyyppistä olis. Eniten tässä ärsyttää nyt se, että työnantaja ei ole mielissään, kun aion kysyä palkatonta lomaa pariksi viikoksi. Veikkaampa, ettei lupaa myönnetä..
Olin itse töissä kun vanhempani kuolivat..ja olen sitä mieltä että suru ei lähde sairauslomalla vaan sen kanssa on elettävä päivä kerraallan..en mä töissä ehtinut miettimään surua vaan tein sitä vapaa-ajallani-Mulla oli tosi ymmärtäväiset työkaverit. Miksi surun takia pitäis jäädä kotiin? Meillä kaikilla on elämässä shit happens-jaksoja! sen päivän olin vapaalla palkallisella kun vanhempani siunattiin.
- tyttö puskasta
ihmettelen vaan kirjoitti:
Olin itse töissä kun vanhempani kuolivat..ja olen sitä mieltä että suru ei lähde sairauslomalla vaan sen kanssa on elettävä päivä kerraallan..en mä töissä ehtinut miettimään surua vaan tein sitä vapaa-ajallani-Mulla oli tosi ymmärtäväiset työkaverit. Miksi surun takia pitäis jäädä kotiin? Meillä kaikilla on elämässä shit happens-jaksoja! sen päivän olin vapaalla palkallisella kun vanhempani siunattiin.
Jokainen on tietysti yksilö ja toisille pienempikin stressi on ulospääsemätön(tällä en tarkoita ketjun aloittajaa)
Itseltäni kuoli myös äiti mutta olen tehnyt töitä jokapäivä koske se suru ei häviä mihinkään kotona miettimällä ainakaan minulla.
Asennekysymyskin se on monesti kaikenlainen vastoinkäyminen elämässä.Ja niitä on ollut,etten turhaan tässä kirjoittele tietämättömänä. - ap
tyttö puskasta kirjoitti:
Jokainen on tietysti yksilö ja toisille pienempikin stressi on ulospääsemätön(tällä en tarkoita ketjun aloittajaa)
Itseltäni kuoli myös äiti mutta olen tehnyt töitä jokapäivä koske se suru ei häviä mihinkään kotona miettimällä ainakaan minulla.
Asennekysymyskin se on monesti kaikenlainen vastoinkäyminen elämässä.Ja niitä on ollut,etten turhaan tässä kirjoittele tietämättömänä.Niin tottakai, ja meitä on moneen junaan. Senhän takia en pitänytkään lomaa silloin kun asia tapahtui, koska tuntu helpommalta olla töissä. Ja oon edelleen sitä mieltä, ettei aina välttämättä ole paras ratkaisu jäädä kotiin neljän seinän sisälle. Tällä hetkellä vaan tuntuu, että loma olisi tarpeen ihan muutenkin. Ei siis pelkästään isän kuoleman vuoksi. Kannattaa olla kiitollinen jos sattuu olemaan ymmärtävä pomo työpaikalla, itse en ainakaan lähtisi arvostelemaan kenenkään surua.(niinkun mun työpaikalla tehtiin) On se sitten lemmikkiin tai ihmiseen liittyvää. Onneksi kuitenkin saan vapaata töistä, mutta ihmetyttää vaan joidenkin lääkäreiden tavat toimia, koska jotkut ei tajua menetystä heti, vaan nimenomaan kuukausien päästä ja silloin se loma saattaisi olla enemmän paikallaan, eikä heti tapahtuneen jälkeen.
- En jaksa ketsella...
tyttö puskasta kirjoitti:
Asennekysymyskin se on monesti kaikenlainen vastoinkäyminen elämässä.Ja niitä on ollut,etten turhaan tässä kirjoittele tietämättömänä.Mun mielestä on raskasta tehdä työtä itkevän työkaverin kanssa.
Hyvin rakasta , sitten tuntuu että itse ei jaksaolla työssä.
Kuka ne työt sitten tekee kun työkaveri itkee.
- mopsi 72
juu sairaslomaa jossa ollut jo monta vuotta:) pitää minun mielestä saada just niin paljonko tarve vaatii ja ihminen kykenee töihin.minun pikkuveljeni kuoli 28v aivan yllättäin:(ja minun mieheni ei voinut rekan rattiin lähtä ja työn antaja pyysi sairaslomatodistuksen ja mieheni piti viedä se samana päivänä noin 100km päähän..ja arvatkaa miltä meistä tuntu kun TYÖN ANTAJA REPI TODISTUKSEN ja nakkas nurkkaan silput:(kaikkea muutakin se keksi meidän surupäivänä...ja minun mieheni ei koskaan ole sairaslomalla aijemmin ollut eikä yhtäkään vapaapäivää pyytänyt:(niin työn antaja ei edes suruvalitteluja antanut:(no onneksi rakkaani sai toisen hyvän ja ihanan työpaikan jossa on ollut tosi mukava työskennellä...ja ei ikinä uusi pomo tekis noin:(
- Tuula-77
Minun äitin kuoli 2.2.2012 onnex tein keikkatyötä sain olla niin kauan pois töistä kuin halusin. Olin työelämästä pois noin 3 kk.
Mieheni kuoli 2.3.2014 onnex edelleen teen keikkatyötä olen nyt ollut yhden kuukauden pois työelämästä tämän viikon olen vielä mutta olen päättänyt että viikon päästä palaan taas työelämää. Mutta jos en todellakaan jaksa niin en mene.
Onnex ei tartte sairaslomaa hakea lääkäriltä ym. en ole sairas vain surun niin suuri että sitä on niin vaikea kantaa ja ikävä on pohjaton.
Ei lähtöäs todeksi uskoa vois,
sait äkkiä kutsun luotamme pois.
Näin saapui suru ilmoittamatta,
katkesi elämä odottamatta.
Vain muistot ja rakkaus jäljellä on.
Ja kaipuu niin pohjaton.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847