maksuhäiriömerkintä/luottotiedot - mikä ero?

mikskaikkionniinvaik

Mikä ero on maksuhäiriömerkinnällä ja luottotiedoilla? Jos minulla on ulosotossa rahaa (menee palkasta), niin minullahan on vielä luottotiedot (koska maksan), mutta onko minulla maksuhäiriömerkintä? Lähteekö se pois maksettuani velkani?

111

24152

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vffrcre

      maksuhäiriömerkintä eli luottotiedot menneet. Suomen asiakastieto lähettää aina kirjeen kotiin, kun sinne laitetaan merkintä.

      • mikskaikkionniinvaik

        poistuuko merkintä sitten kun velka on maksettu?


      • ei mitenkään vaikeaa
        mikskaikkionniinvaik kirjoitti:

        poistuuko merkintä sitten kun velka on maksettu?

        no eipä lähde.


      • vgtrvbrtgvrtvr
        mikskaikkionniinvaik kirjoitti:

        poistuuko merkintä sitten kun velka on maksettu?

        Se on 2-5 v riippuen mistä se on tullut.


      • mikskaikkionniinvaik kirjoitti:

        poistuuko merkintä sitten kun velka on maksettu?

        on tullut se uusi laki että velan maksettuasi merkintä poistuu.
        omatieto.fi sieltä löydät infoa omista luottotiedoistasi(täytyy maksaa.7€ verkkopankki tunnuksia käyttäen)


      • asiansa sössiny
        tikru--87 kirjoitti:

        on tullut se uusi laki että velan maksettuasi merkintä poistuu.
        omatieto.fi sieltä löydät infoa omista luottotiedoistasi(täytyy maksaa.7€ verkkopankki tunnuksia käyttäen)

        enpä ole semmosesta laista kyllä mistään kuullut.. ettet vaan ois keksiny tuota?


      • asiansa sössiny kirjoitti:

        enpä ole semmosesta laista kyllä mistään kuullut.. ettet vaan ois keksiny tuota?

        enpä ole kuules keksinyt, katotko koskaa telkkaa tai seuraatko uutisia????


      • hullun hommaa
        tikru--87 kirjoitti:

        on tullut se uusi laki että velan maksettuasi merkintä poistuu.
        omatieto.fi sieltä löydät infoa omista luottotiedoistasi(täytyy maksaa.7€ verkkopankki tunnuksia käyttäen)

        Kun velan maksettua merkintä pysyy kaksi vuotta, mutta jos olisit onnistunut pakoilemaan voutia 15 vuotta olisit heti saanut luottotiedot takaisin.


      • asiansa sössiny kirjoitti:

        enpä ole semmosesta laista kyllä mistään kuullut.. ettet vaan ois keksiny tuota?

        ja ihan sama se mulle on vaikka olisinki väärässä.


      • kokemus opettaa...
        hullun hommaa kirjoitti:

        Kun velan maksettua merkintä pysyy kaksi vuotta, mutta jos olisit onnistunut pakoilemaan voutia 15 vuotta olisit heti saanut luottotiedot takaisin.

        velan maksettuasi,vouti ilmoittaa että ei perittävää enää ole,jolloin merkintä poistetaan sieltä.kysykää ulos-otosta.koemusta on.tikru 87 on täysin oikeassa.


      • ????????
        kokemus opettaa... kirjoitti:

        velan maksettuasi,vouti ilmoittaa että ei perittävää enää ole,jolloin merkintä poistetaan sieltä.kysykää ulos-otosta.koemusta on.tikru 87 on täysin oikeassa.

        "Maksuhäiriömerkinnät kestävät rekisterissä tietyn määräajan, tavallisimmin kolme vuotta. -Maksuhäiriön tallennusaika voi kuitenkin lyhentyä kahteen vuoteen, mikäli kyseinen velka maksetaan pois.
        Toisaalta aikaisemman maksuhäiriön tallennusaika pitenee neljään vuoteen, jos rekisteriin tulee uusi maksuhäiriömerkintä ennen kuin vanha merkintä on poistunut."
        Kannattaa nyt vaan itse ottaa asioista selvää, eli ei auta voutin ilmoitukset eikä mikään muukaan, vaikka olet velan maksanut, se on siellä tiedoissa kaksi vuotta, tosin lukee että on maksettu, mutta maksuhäiriömerkintä säilyy..


      • kyselyn lähettänyt

        Suomen asiakastieto ei lähetä kirjettä kotiin merkinnän tullessa.
        Suomen asiakastiedosta voi ilmaiseksi kerran vuodessa pyytää tiedot merkinnöistä, poistuneista/poistuvista ja siitä, kuka ja koska on vuoden mittaan kysellyt luottotietojasi.
        Netistä voi tulostaa valmiin kyselylomakkeen.


      • Fakta tieto.
        asiansa sössiny kirjoitti:

        enpä ole semmosesta laista kyllä mistään kuullut.. ettet vaan ois keksiny tuota?

        Tikrulla on kyllä oikeaa ja uusinta tietoa näköjään. Poistuu nykyään kun olet maksanut kaiken back. Tynnyrissäkö elät kun et tiedä mistään mitään?!


      • ??????
        tikru--87 kirjoitti:

        ja ihan sama se mulle on vaikka olisinki väärässä.

        Ajattelit sitten avautua, vaikka et tiedä että olet väärässä ? Eli kannattaako jotain väittää ja sitten perua puheitaan ?


      • SE ON OIKEIN
        kokemus opettaa... kirjoitti:

        velan maksettuasi,vouti ilmoittaa että ei perittävää enää ole,jolloin merkintä poistetaan sieltä.kysykää ulos-otosta.koemusta on.tikru 87 on täysin oikeassa.

        TODELLISUUDESSA ET KUITENKAA OLE LUOTTOKELPOINEN,MENEE AINAKIN 15V.KUN SAAT MISTÄÄN PANKISTA LAINAA
        PITÄÄ KATO JOSKUS FUNTSATAKIN,ÄÄLIÖ


      • tiedot kunnossa aina
        tikru--87 kirjoitti:

        on tullut se uusi laki että velan maksettuasi merkintä poistuu.
        omatieto.fi sieltä löydät infoa omista luottotiedoistasi(täytyy maksaa.7€ verkkopankki tunnuksia käyttäen)

        Vähän aikaa sitten oli jossain juttua siitä että yritykset jättää omiin arkistoihin merkinnän siitä että asiakkaalla oli maksuhäiriömerkintä. Välttämättä eivät myönnä esim. uutta kännykkäliittymää vaikka velat maksettu ja häiriömerkintä olisi poistunut. Haluavat varmaankin karsia kokonaan pois ne asiakkaat joilla ei ole raha-asiat hallussa. Yrityksillähän on oikeus valita asiakkaansa.


      • Että sillai
        Fakta tieto. kirjoitti:

        Tikrulla on kyllä oikeaa ja uusinta tietoa näköjään. Poistuu nykyään kun olet maksanut kaiken back. Tynnyrissäkö elät kun et tiedä mistään mitään?!

        Ei mulla ainakaan oo tullu luottotiedot takas vaikka laskut on maksettu 3 vuotta sitten! Siitä hyvästä en saa edes PANKKITUNNUKSIA...Ja esim. kotivakuutus oli kiven alla ennenkun sain sen. Joistakin vakuutusyhtiöistäkään ei saa esim. vakuutusta autoon ellei maksa vuoden vakuutuksia etukäteen...


      • Maiju*
        asiansa sössiny kirjoitti:

        enpä ole semmosesta laista kyllä mistään kuullut.. ettet vaan ois keksiny tuota?

        ...Minulla meni niin että kun 2009 Helmikuussa sain viimeisenkin velan maksettua ja 3päivää vikan maksun jälkeen kun katoin tuolta omatieto.fi:stä niin ei ollut enään mitään merkintää. Ihanaa kun on nimi puhdas...enkä aijo enään ikinä menettää luottokelpoisuuttani. Sen verran olen oppinut ainakin tässä elämässä :)


      • Maiju*
        SE ON OIKEIN kirjoitti:

        TODELLISUUDESSA ET KUITENKAA OLE LUOTTOKELPOINEN,MENEE AINAKIN 15V.KUN SAAT MISTÄÄN PANKISTA LAINAA
        PITÄÄ KATO JOSKUS FUNTSATAKIN,ÄÄLIÖ

        Äläpä höpötä. Kyllä mä ainakin sain pankista lainaa vaikka vikan velan olen ulosottoon maksanut 2009 hekmikkuussa. Maksuhäiriö merkinnät oli heti pois, ja nimi toimi joka paikassa missä luottolelpoisuutta tiedusteltiin. Lainaa jouduin ottamaan viimekesänä pojan hautajaisia varten.

        Niin että, jospa sinä nyt menisit vähän funtsimaan näitä juttuja ennenkuin kirjottelet tänne...samoin kaikki muutkin jotka kirjottelee tänne vastoin parempaa tietoa.

        Sitä en sitten osaa sanoa että riippuuko toi miten paljon siitä että millasta velkaa on ja kuinka paljon.


      • Ei voi olla totta
        Maiju* kirjoitti:

        Äläpä höpötä. Kyllä mä ainakin sain pankista lainaa vaikka vikan velan olen ulosottoon maksanut 2009 hekmikkuussa. Maksuhäiriö merkinnät oli heti pois, ja nimi toimi joka paikassa missä luottolelpoisuutta tiedusteltiin. Lainaa jouduin ottamaan viimekesänä pojan hautajaisia varten.

        Niin että, jospa sinä nyt menisit vähän funtsimaan näitä juttuja ennenkuin kirjottelet tänne...samoin kaikki muutkin jotka kirjottelee tänne vastoin parempaa tietoa.

        Sitä en sitten osaa sanoa että riippuuko toi miten paljon siitä että millasta velkaa on ja kuinka paljon.

        Minkä takia mulla on sitten pysyny merkintä 3 VUOTTA asian hoitamisen jälkeen????


      • ?????? kirjoitti:

        Ajattelit sitten avautua, vaikka et tiedä että olet väärässä ? Eli kannattaako jotain väittää ja sitten perua puheitaan ?

        mitenkäs oon nyt perunu puheita, sanoin vaa että mua ei kiinnosta vaikka olisinki väärässä,
        ja jokainen saa sanoa ihan mitä haluaa, siänö oot muille sanomaan mitä saa puhua ja mitä ei???


      • mitäänihmeellistäole
        Maiju* kirjoitti:

        Äläpä höpötä. Kyllä mä ainakin sain pankista lainaa vaikka vikan velan olen ulosottoon maksanut 2009 hekmikkuussa. Maksuhäiriö merkinnät oli heti pois, ja nimi toimi joka paikassa missä luottolelpoisuutta tiedusteltiin. Lainaa jouduin ottamaan viimekesänä pojan hautajaisia varten.

        Niin että, jospa sinä nyt menisit vähän funtsimaan näitä juttuja ennenkuin kirjottelet tänne...samoin kaikki muutkin jotka kirjottelee tänne vastoin parempaa tietoa.

        Sitä en sitten osaa sanoa että riippuuko toi miten paljon siitä että millasta velkaa on ja kuinka paljon.

        nyt kaikki sotkevat asioita, siis minäkin.. tiedot pysyy takuu varmasti siellä sen 2-3 vuotta, on vain ihan eri asia, mikä luottoyhtiö/pankki / muut hörhöt käytännössä tekevät, saahan sitä luotottaa vaikka kuin merkittyä tai velkaista lisää, jos oma päätös sen sallii, mikään laki sitä ei estä, elikkä tiedot pysyy, luoton antaja päättää itsenäisesti, antaako mitä lisää ja koska !


      • nottatämmöstä

        Sillä tavalla että peri minulta jotain euron liian vähän yhdessä laskussa ja sen takia maksuhäiriä merkintä jatku muutaman vuoden lisää, eli on noin tämän vuoden loppuun. Maksoin jotain 158 euroo kun oisi pitänyt maksaa 159, ja tämä virhe oli perintätoimiston laskussa, ei minun maksamisessa. Euron takia pari lisävuotta, että semmosta.


      • ???????
        tikru--87 kirjoitti:

        mitenkäs oon nyt perunu puheita, sanoin vaa että mua ei kiinnosta vaikka olisinki väärässä,
        ja jokainen saa sanoa ihan mitä haluaa, siänö oot muille sanomaan mitä saa puhua ja mitä ei???

        Siis tuut kommentoimaan vaikkei sinua kiinnosta etkä tiedä mistään mitään ? Kannattaisko hankkia vaikka elämä ?


      • hahhahahaha
        tiedot kunnossa aina kirjoitti:

        Vähän aikaa sitten oli jossain juttua siitä että yritykset jättää omiin arkistoihin merkinnän siitä että asiakkaalla oli maksuhäiriömerkintä. Välttämättä eivät myönnä esim. uutta kännykkäliittymää vaikka velat maksettu ja häiriömerkintä olisi poistunut. Haluavat varmaankin karsia kokonaan pois ne asiakkaat joilla ei ole raha-asiat hallussa. Yrityksillähän on oikeus valita asiakkaansa.

        On raha-asiat hallussa, sillä joka on velkansa maksanut pois vai sillä jolla ei ole tullut merkintää mutta elää velaksi ? Osa ostaa kaiken ruoankin velaksi... noloa.


      • et tiedä mitään...
        kyselyn lähettänyt kirjoitti:

        Suomen asiakastieto ei lähetä kirjettä kotiin merkinnän tullessa.
        Suomen asiakastiedosta voi ilmaiseksi kerran vuodessa pyytää tiedot merkinnöistä, poistuneista/poistuvista ja siitä, kuka ja koska on vuoden mittaan kysellyt luottotietojasi.
        Netistä voi tulostaa valmiin kyselylomakkeen.

        miksi minulle lähettettiin?? Vaikka en pyytänyt!


      • ex-yrittäjä
        tiedot kunnossa aina kirjoitti:

        Vähän aikaa sitten oli jossain juttua siitä että yritykset jättää omiin arkistoihin merkinnän siitä että asiakkaalla oli maksuhäiriömerkintä. Välttämättä eivät myönnä esim. uutta kännykkäliittymää vaikka velat maksettu ja häiriömerkintä olisi poistunut. Haluavat varmaankin karsia kokonaan pois ne asiakkaat joilla ei ole raha-asiat hallussa. Yrityksillähän on oikeus valita asiakkaansa.

        Jos jollakin on ollut vaikka yrityskonkurssin takia pankki- ym. velkoja pilvin pimein,
        vanhenevat kaikki kyllä sen 15 vuoden jälkeen. Vanhentumisen jälkeen yritykset
        kirjaavat velan luottotappioksi. Kokeilepa huviksesi sen jälkeen, vaikka luottotiedot
        olisivat palutuneet kuinka puhtaiksi hyvänsä, saada ko. pankista lainaa:
        ei onnistu enää ikimaailmassa. Yritykset voivat pitää tietonsa, ketkä heille luottotappioita
        ovat aikoinaan aiheuttaneet.


      • piubi
        ex-yrittäjä kirjoitti:

        Jos jollakin on ollut vaikka yrityskonkurssin takia pankki- ym. velkoja pilvin pimein,
        vanhenevat kaikki kyllä sen 15 vuoden jälkeen. Vanhentumisen jälkeen yritykset
        kirjaavat velan luottotappioksi. Kokeilepa huviksesi sen jälkeen, vaikka luottotiedot
        olisivat palutuneet kuinka puhtaiksi hyvänsä, saada ko. pankista lainaa:
        ei onnistu enää ikimaailmassa. Yritykset voivat pitää tietonsa, ketkä heille luottotappioita
        ovat aikoinaan aiheuttaneet.

        Ei pidä paikkaansa tuo 15 vuoden raja ellei pankki unohda velkoja, eli ei aseta niitä uudelleen perittäväksi.

        Esimerkiksi omalla kohdalla tuli laman jälkeen velat ulosottoon ja nyt kun niistä oli kulumassa tuo 15 vuotta umpeen, niin juuri ennen määräajan päättymistä pankki laittoi voudille velkani uudelleen perittäväksi ja siitä se velkaruljanssi taas lähti.

        Tässä muutaman vuoden vouti on kysellyt että maksanko, mutta varattomana en ole kyennyt maksamaan, joten siitä on mennyt suora ilmoitus luottotietorekisteriin vai mikä se nyt onkaan, joka on lätkäissyt aina sen neljä vuotta luottotietoja menetetyksi. Pankki ei ole kysellyt mitään, paitsi nyt neljätoista vuotta sen jälkeen kun he alkoivat kysellä ensimmäistä kertaa niin tuli oikein ilmoitus että maksa tai velka menee käräjäoikeuteen taas.

        Täytyy varmaan sitten odotella 30 vuotta, jos ne siinä ajassa unohtaisivat.

        Käsittääkseni tuohon 15 vuoden rajaan pitäisi olla sovittuna joku velkajärjestely tai sellainen että laki toimisi ja periminen lakkaisi 15 vuoden jälkeen, mutta minä en siihen päässyt.


      • Mummo-63
        SE ON OIKEIN kirjoitti:

        TODELLISUUDESSA ET KUITENKAA OLE LUOTTOKELPOINEN,MENEE AINAKIN 15V.KUN SAAT MISTÄÄN PANKISTA LAINAA
        PITÄÄ KATO JOSKUS FUNTSATAKIN,ÄÄLIÖ

        Ei mene 15v jotta saa lainaa pankista jos on hoitanut velan pois,riippuu velan suuruudesta yms,mutta kun luottotiedot on takaisin niin jonkin aikaa menee että saa lainaa ja sittenkin saat selittää miks luottotiedot meni!!Nim.Kokemusta on!


      • vieraileva vieras
        Fakta tieto. kirjoitti:

        Tikrulla on kyllä oikeaa ja uusinta tietoa näköjään. Poistuu nykyään kun olet maksanut kaiken back. Tynnyrissäkö elät kun et tiedä mistään mitään?!

        Luottotiedot meni 430€ summasta vuonna 2007 heinäkuussa, velka maksettu saman vuoden marraskuussa ja luottotiedot tulevat takaisin vasta ensi heinäkuussa. Ei kyllä voi pitää paikkaansa tuo "uusi laki".


      • Meikä läinen

        Mut sanon tähän ku on ihme juttu itse olen ollut veloissa noin 2 vuotta ja viel makselen ulosottoon joka kuukausi.. Noh silloin ku niitä merkintöjä tuli niin ei niitä kirjeitä mul tullut..
        Noh mul palkka ulosmitataan olen kelan tuella.. Niin noin tietty % menee ulosottoon..
        Mul on kymmeniä merkintöjä muttei yhtään kirjettä ole tullut...
        Mutta khyl se siit viel helpottaa.. Noh suoraan sanottuna olen maksanut 2 vuoden aikana noin 15000-20000€ ulosottoon.. Eli tuolla ois helpotikkin vaikka mitä tehnyt.. Noh jokainen tekee virheitä isompia/pienempiä. Noh elämä on... =)


      • kaisa
        Fakta tieto. kirjoitti:

        Tikrulla on kyllä oikeaa ja uusinta tietoa näköjään. Poistuu nykyään kun olet maksanut kaiken back. Tynnyrissäkö elät kun et tiedä mistään mitään?!

        siis velka poistuu, mut merkinnät ei! Kaikki riippuu veloista, eli merkintä on voimassa 1 - 3 vuotta!


      • niiiiiiiiinon
        Ei voi olla totta kirjoitti:

        Minkä takia mulla on sitten pysyny merkintä 3 VUOTTA asian hoitamisen jälkeen????

        ulos ottoon pitää itse olla yhdeydessä kun kaikki on maksettu siellä tietävät onhan ne koulutettu siihen


      • Jeebou!
        tikru--87 kirjoitti:

        mitenkäs oon nyt perunu puheita, sanoin vaa että mua ei kiinnosta vaikka olisinki väärässä,
        ja jokainen saa sanoa ihan mitä haluaa, siänö oot muille sanomaan mitä saa puhua ja mitä ei???

        tikru, et tiedä mistään yhtään mitään. Olet idiootti ja aivokuollut lapsi. Kiitos ja näkemiin.


      • 4+3
        vgtrvbrtgvrtvr kirjoitti:

        Se on 2-5 v riippuen mistä se on tullut.

        Itsellä maksuhäiriömerkintöjä muutama kappale. Muutama velka jo kokonaan maksettu, siitä huolimatta merkintä poistuu luottotiedoista vasta 2017. Asia tarkistettu Suomen Asiakastiedosta parisen viikkoa sitten.


      • höhlä
        tikru--87 kirjoitti:

        on tullut se uusi laki että velan maksettuasi merkintä poistuu.
        omatieto.fi sieltä löydät infoa omista luottotiedoistasi(täytyy maksaa.7€ verkkopankki tunnuksia käyttäen)

        Nojoo. Kerroppa esim linkki finlexin sivuille siihe kohtaan missä moinen ihmeellisyys kerrotaan?


      • Öööhhh
        hullun hommaa kirjoitti:

        Kun velan maksettua merkintä pysyy kaksi vuotta, mutta jos olisit onnistunut pakoilemaan voutia 15 vuotta olisit heti saanut luottotiedot takaisin.

        Lähteekö merkintä heti, jos velkoja ei katkaise velan vanhenemista?


    • pox poix

      pox sanoo päät

      • poiuyhftg

        "Pelkkä saatavan siirtyminen ulosottoon ei siis aiheuta maksuhäiriömerkintää, vaan merkintä syntyy vasta ulosottoperinnän epäonnistuessa. Maksuhäiriömerkintä on kuitenkin tällöin useimmiten jo tullut ulosottoa edeltävän tuomioistuinkäsittelyn päättymisestä yksipuoliseen tuomioon."

        Wikipedia,

        oikeus.fi


      • siis mitä häh?
        poiuyhftg kirjoitti:

        "Pelkkä saatavan siirtyminen ulosottoon ei siis aiheuta maksuhäiriömerkintää, vaan merkintä syntyy vasta ulosottoperinnän epäonnistuessa. Maksuhäiriömerkintä on kuitenkin tällöin useimmiten jo tullut ulosottoa edeltävän tuomioistuinkäsittelyn päättymisestä yksipuoliseen tuomioon."

        Wikipedia,

        oikeus.fi

        Niin siis kuka on hieman väärässä ja mistä?


      • kyllästyttääidiotit
        siis mitä häh? kirjoitti:

        Niin siis kuka on hieman väärässä ja mistä?

        niin että ei ulosmittauksesta automaattisesti seuraa merkintää eli luottotiedot eivät ole menneet! Merkintä tulee vasta siinä vaiheessa, kun velallinen todetaan varattomaksi eli maksukyvyttömäksi. Mikäli palkkaa ulosmitataan, se ei ole varattomuutta vaan takaisinmaksu on sitäkautta sovittu ja järjestetty --> ei maksuhäiriömerkintää --> ei luottotietojen menetystä


      • 25
        kyllästyttääidiotit kirjoitti:

        niin että ei ulosmittauksesta automaattisesti seuraa merkintää eli luottotiedot eivät ole menneet! Merkintä tulee vasta siinä vaiheessa, kun velallinen todetaan varattomaksi eli maksukyvyttömäksi. Mikäli palkkaa ulosmitataan, se ei ole varattomuutta vaan takaisinmaksu on sitäkautta sovittu ja järjestetty --> ei maksuhäiriömerkintää --> ei luottotietojen menetystä

        Jotain kautta se velka on ulosottoon päätynyt ja useimmiten käräjäoikeuden tuomion kautta joka jo sellaisenaan yhden kappaleen merkintöjä aiheuttaa.


      • tallella toistaseks
        25 kirjoitti:

        Jotain kautta se velka on ulosottoon päätynyt ja useimmiten käräjäoikeuden tuomion kautta joka jo sellaisenaan yhden kappaleen merkintöjä aiheuttaa.

        Jos ulosotossa maksuja ILMAN KÄRÄJÄOIKEUDEN PÄÄTÖSTÄ, luottotiedot kyllä tallella, esim. vakuutuksia, tv-lupaa ym. suoraan ulosottokelpoisia maksuja, joihin ei oikeuden päätöstä tarvita.
        Maksuhäiriömerkinnän taas voi saada esim. jättämällä pikavipin maksamatta ja sopimalla maksusuunnitelman, siis silti voi tulla jos tarpeeksi kauan vetkuttelee maksujen kanssa.
        Jos taas jättää noudattamatta sovittua suunnitelmaa perintätston kanssa, luottotietojen menetys takuuvarma, mutta oikeuden päätös asiaan aina haetaan eikä putkahda kenellekään tietämättä, kyllä niistä tiedotetaan ja annetaan vielä mahis maksaa!


      • 23
        poiuyhftg kirjoitti:

        "Pelkkä saatavan siirtyminen ulosottoon ei siis aiheuta maksuhäiriömerkintää, vaan merkintä syntyy vasta ulosottoperinnän epäonnistuessa. Maksuhäiriömerkintä on kuitenkin tällöin useimmiten jo tullut ulosottoa edeltävän tuomioistuinkäsittelyn päättymisestä yksipuoliseen tuomioon."

        Wikipedia,

        oikeus.fi

        Niin, esimerkiksi terveyskeskusmaksut menee suoraan ulosottoon ilman maksumuistuksia. Oliskii tosi reilua että yhden myöhästyneen laskun takia saat merkinnän...


      • 23 kirjoitti:

        Niin, esimerkiksi terveyskeskusmaksut menee suoraan ulosottoon ilman maksumuistuksia. Oliskii tosi reilua että yhden myöhästyneen laskun takia saat merkinnän...

        Onneksi käyn yksityisellä.


    • gf7

      Katoppas, ero on siinä että maksuhäiriömerkintä TULEE ja luottotiedot MENEE...

      • clssoft11

        "Luottotiedot menee" on typerä sanonta joka tarkoittaa sitä että SAA merkinnän sinne luottotietoihin.


      • kaikki ok

        nasevasti sanottu :D eli ei menetä mitään se on sit tasapeli :D


    • asiansa sössiny

      jos kyse on esim. pikavipeistä, jotka on mennyt perintään voi perintätoimisto ilmoittaa lkp merkinnän ilman oikeuden päätöstä jos laskun alkuperäisestä eräpäivästä on kulunut yli 60 päivää, ellei ole tehty uutta maksusopimusta. Itselläni pääsi tulemaan tuollainen lkp merkintä ja otin yhteyttä suomen asiakastietoon asiasta ja sanoivat että se on ihan julkinen merkintä, mutta ei vielä vaikuta juuri mihinkään, koska on laitettu ilman oikeuden päätöstä, mutta toisinpa kävi.. luottokortit lähti samantien ja ei tartte kysyä lainaa enää yhtään mistään. Siinä merkintä aika on 2 vuotta

      • kuuwatti

        perntätoimisto lähettää ne velan perinnät voitille,ja jollei se saa perittyä tai sovittua maksujärjestelyistä,silloin vouti ilmoittaa luottotietoihin merkinnästä


      • F.Eddie

        ..samoin kävi. Pikavippien kanssa yleensä on armonaikaa pidempään, mutta esim. luottokorttifirmat täräyttävät merkinnän hyvinkin nopeasti. Vaikka täällä on annettu sitä kuvaa että häiriömerkintä tulisi vasta ulosottopäätöksen tultua/ulosoton alettua, se _todellakin_ voi tulla paljon aiemmin.


    • Kohta kuivilla

      Taas on paljon vastaajia joiden ei pitäisi kommentoida yhtään mitään. Vastaus kysymykseesi. Ero maksuhäiriömerkinnällä ja luottotiedoilla on seuraava. Joka ihmisellä on joko puhtaat luottotiedot tai ei, ja jos ei ole puhtaat luottotiedot se tarkoittaa että olet saanut maksuhäiriömerkinnän maksamattomista laskuistasi. Eli maksuhäiriömerkintä on merkintä luottotiedoissasi. Se että palkastasi ulosottaja ottaa jonkun summan ei välittömästi merkitse luottotietoihin merkintää. Olettaen että olet sopinut maksuista ulosoton kanssa ja hoidat maksut sopimuksen mukaan, ei merkintää tule. Joten on tärkeää olla heti yhteydessä ulosottoon kun saat sieltä maksukehoituksen. Maksuhäiriömerkinnästä luottotiedoissasi tulee yleensä jossain vaiheessa ilmoitus, mutta voit asian myös tarkistaa vaikka ulosotosta kysymällä.
      Netistä saat myös luottotietosi esim. www.omatieto.fi
      Tämänhetkistä tilannetta merkinnän poistumisesta en tiedä kun on tullut uusia lakeja lähiaikoina. Mutta eiköhän ne netistä selviä kun etsit.

      • *yksi versio*

        (esimerkiksi valtio/verottaja) on laittanut perittävänsä suoraan ulosottoon, vielä ehtii sopimaan ulosottomiehen kanssa velan maksun lyhennyksineen. Tässä tapauksessahan aloittaja tekisi niin, palkasta menee osa ulosottomiehelle.
        Aloituksesta ei selviä, mistä velka on aiheutunut? Ensinhän velan antaja lähettää kaksi maksumuistutusta ja sitten perintäfirmalle tai ulosottomiehelle asia.
        Perintäfirmat yrittävät karhuta velkaa. Ellei se onnistu he käyttävät sen käräjäoikeudessa virallista vahvistusta varten, jossa vaiheessa siitä tulee maksuhäiriömerkintä, josta menee tieto esimerkiksi asiakastiedolle, pankkien omille listoille jne, jossa vaiheessa luottotiedot menevät. Tässä vaiheessa perintäyhtiöt lähettävät asian ulosottomiehelle. Kysymys yleensä on yksityisoikeudellisista saatavista jotka kiertävät tuon radan.

        Velallisen onni on ainoastaan se, että velanperijä pistää sen suoraan ulosottomiehelle (verovelka tai muu), jolloin velka(maksu) on mahdollista vielä sopia. Mutta. Nyt en muista tarkkaa menettelyä, vaatiiko asia
        käräjäoikeuden vahvistuksen, ennen kuin U-O sen ottaa perittäväkseen? Jos. Silloinkin on päällä sekä maksuhäiriömerkintä että luottohäiriö.


      • F.Eddie
        *yksi versio* kirjoitti:

        (esimerkiksi valtio/verottaja) on laittanut perittävänsä suoraan ulosottoon, vielä ehtii sopimaan ulosottomiehen kanssa velan maksun lyhennyksineen. Tässä tapauksessahan aloittaja tekisi niin, palkasta menee osa ulosottomiehelle.
        Aloituksesta ei selviä, mistä velka on aiheutunut? Ensinhän velan antaja lähettää kaksi maksumuistutusta ja sitten perintäfirmalle tai ulosottomiehelle asia.
        Perintäfirmat yrittävät karhuta velkaa. Ellei se onnistu he käyttävät sen käräjäoikeudessa virallista vahvistusta varten, jossa vaiheessa siitä tulee maksuhäiriömerkintä, josta menee tieto esimerkiksi asiakastiedolle, pankkien omille listoille jne, jossa vaiheessa luottotiedot menevät. Tässä vaiheessa perintäyhtiöt lähettävät asian ulosottomiehelle. Kysymys yleensä on yksityisoikeudellisista saatavista jotka kiertävät tuon radan.

        Velallisen onni on ainoastaan se, että velanperijä pistää sen suoraan ulosottomiehelle (verovelka tai muu), jolloin velka(maksu) on mahdollista vielä sopia. Mutta. Nyt en muista tarkkaa menettelyä, vaatiiko asia
        käräjäoikeuden vahvistuksen, ennen kuin U-O sen ottaa perittäväkseen? Jos. Silloinkin on päällä sekä maksuhäiriömerkintä että luottohäiriö.

        Kyllä esim. luottokorttiyhtiöt usein ilmoittavat hyvinkin pian maksuhäiriön Asiakastietoon, jopa ennen kuin pistävät velan perintään tai haastavat käräjille. Nimim. kokemusta on.


      • Sössijä

        Sain juuri 2merkintää 100 ja 600 maksoin heti pois kauanko merkintä säilyy?


    • Ollako vai eikö olla

      suomessa se on mahdotonta, sillä niin hyvin pitävät tiedoista huolta. Joillakin vaan on hyvät ja toisilla huonot luottotiedot. Joskus olisin toivonutkin että olisin menettänyt luottotiedot niin että ei olisi kukaan löytänyt, sillon ei olisi enää ollut mitään merkintöjäkään, mutta eivät perhana kadonneet mihinkään. Siellä ne luottotiedot on ja pysyy, nyt kyllä onneksi jo hyvällä mallilla;)

    • kokemusta asiasta

      Maksuhäiriö on eräpäivän reilu ylitys ja huomautus asiasta. Luottotietojen menetykseen tarvitaan hälläväliä asenne eräytyneiden maksussa usenan huomautuksenkaan jälkeen!

      HUOM! Luottotiedot menevät myös takaajilta mikäli velallinen vienyt taloutensa ulosoton tasolle!
      Takaajan tehtävä seurata ja taata otettu velka!

      • ei enään koskaan..

        Ei takaajilta luottotiedot mene..takaajat maksavat velkasi..ja tulevat sen perimään sitten takaisin.
        Ulosottoon päätyvät velat..tee ajoissa maksusuunnitelma ja noudata sitä..voit aina sopia sopivan summan..kunhan maksat sinne jotain..niin saat pidettyä luottotietosi.
        Kun luottotietosi menevät..ne ovat siellä 2/5 vuoteen vaikka olisit velkasi maksanut.
        Vaikka sinut todetaan varattomaksi ja luottotietosi menevät..velkojat aina hakevat uudestaan saatavia..jopa vuosien äästä..kierre on aika valmis..ellet saamaksetuksi velkojasi..ÄLKÄÄ PÄÄSTÄKÖ ULOSOTTOON VELKOJANNE ...Tiedän mistä puhun :)


      • tyhmät maksaa !!

        muutaman kympin tähden aikanaan meni luottotiedot ,eli merkintä luottotietoihin.
        silloin ei ollut millä maksaa eikä saanut keneltäkään sen vertaa lainaksi,mut en valita.
        merkintä tuli melko nopeasti ja kotiin tuli lappu suomen asiakastieto oy .siinä seliteltiin kaikki ja miksi.
        sen ihmettelin vaan että ulosotto ei ollut minuun mitenkään yhteydessä eikä perintätoimistokaan,ne meni kyl ihan nenän edestä.sitten jälkeenpäin en ole enään välittänyt mistään mitään ,koska en pystynyt maksamaan työttömänä niitä joitakin satasia pois,tuli laskuja laskujen perään,en välittänyt kun työttömänä ei liikaa ole rahaa edes elämiseen,Nyt sitten taitaa perintätoimisto olla täynnä ja vaikka kuinka laittavat laskuja aina menee uuniin .sanotaan et laskut on 2000e niin kuluineen 5000e et sellasta se perintätoimistojen kulut.Ulosottoon kun ne menisivät heti niin ei nousis noi kulut juuri mihinkään,mut pitäähän se kulut ottaa samasta laskusta sit kymmmenen eri kertaa multa ainakin ,mut antaa olla,katotaan .
        aikaa on niin kauan kuin elän ...Nimi ei sit kuittaannu jos maksat heti velan pois olen kysynyt ,mut aika lyhenee 1-2v menee sen jälkeen kun nimi puhdistuu asiakastiedoista,jos ulosotto ilmoittaa sen maksun jälkeen heti se auttaa kyl,mut ei heti poistu.Ei ole koskaan mennyt velkani käräjille,nyt odottelen kun on jo melkonen potti ,et kannattaa varmaan perintätoimistolla jo laittaa ,mulle lisäkuluja siitä sit 200e ,mut kyl sinne piikkiin mahtuu vielä..heh..


      • F.Eddie
        ei enään koskaan.. kirjoitti:

        Ei takaajilta luottotiedot mene..takaajat maksavat velkasi..ja tulevat sen perimään sitten takaisin.
        Ulosottoon päätyvät velat..tee ajoissa maksusuunnitelma ja noudata sitä..voit aina sopia sopivan summan..kunhan maksat sinne jotain..niin saat pidettyä luottotietosi.
        Kun luottotietosi menevät..ne ovat siellä 2/5 vuoteen vaikka olisit velkasi maksanut.
        Vaikka sinut todetaan varattomaksi ja luottotietosi menevät..velkojat aina hakevat uudestaan saatavia..jopa vuosien äästä..kierre on aika valmis..ellet saamaksetuksi velkojasi..ÄLKÄÄ PÄÄSTÄKÖ ULOSOTTOON VELKOJANNE ...Tiedän mistä puhun :)

        Edellisen laman aikaan (vai sitä edellisen?) joku kirjoitti Hesarin yleisönosastoon että oli menettänyt luottotiedot VAIKKA oli maksanut takaamansa lainan maksut. Mahtaako pankkien toiminta olla muuttunut tuosta? En usko ennenkuin näen :/


      • HEHE paska itelles
        tyhmät maksaa !! kirjoitti:

        muutaman kympin tähden aikanaan meni luottotiedot ,eli merkintä luottotietoihin.
        silloin ei ollut millä maksaa eikä saanut keneltäkään sen vertaa lainaksi,mut en valita.
        merkintä tuli melko nopeasti ja kotiin tuli lappu suomen asiakastieto oy .siinä seliteltiin kaikki ja miksi.
        sen ihmettelin vaan että ulosotto ei ollut minuun mitenkään yhteydessä eikä perintätoimistokaan,ne meni kyl ihan nenän edestä.sitten jälkeenpäin en ole enään välittänyt mistään mitään ,koska en pystynyt maksamaan työttömänä niitä joitakin satasia pois,tuli laskuja laskujen perään,en välittänyt kun työttömänä ei liikaa ole rahaa edes elämiseen,Nyt sitten taitaa perintätoimisto olla täynnä ja vaikka kuinka laittavat laskuja aina menee uuniin .sanotaan et laskut on 2000e niin kuluineen 5000e et sellasta se perintätoimistojen kulut.Ulosottoon kun ne menisivät heti niin ei nousis noi kulut juuri mihinkään,mut pitäähän se kulut ottaa samasta laskusta sit kymmmenen eri kertaa multa ainakin ,mut antaa olla,katotaan .
        aikaa on niin kauan kuin elän ...Nimi ei sit kuittaannu jos maksat heti velan pois olen kysynyt ,mut aika lyhenee 1-2v menee sen jälkeen kun nimi puhdistuu asiakastiedoista,jos ulosotto ilmoittaa sen maksun jälkeen heti se auttaa kyl,mut ei heti poistu.Ei ole koskaan mennyt velkani käräjille,nyt odottelen kun on jo melkonen potti ,et kannattaa varmaan perintätoimistolla jo laittaa ,mulle lisäkuluja siitä sit 200e ,mut kyl sinne piikkiin mahtuu vielä..heh..

        KAndeius vähän MIETTIÄ mitä tekee ja jättää maksamatta...et saa ikinä enää puhelinta, opintolainaa, kotia, vuokrakämppää...vitun oikein sulle KÄÄPÄ kun jätit maksamatta laskus, seuraaavat kuluttajat maksaa SUNKIN laskus paska


      • hihi mukavaa:)
        HEHE paska itelles kirjoitti:

        KAndeius vähän MIETTIÄ mitä tekee ja jättää maksamatta...et saa ikinä enää puhelinta, opintolainaa, kotia, vuokrakämppää...vitun oikein sulle KÄÄPÄ kun jätit maksamatta laskus, seuraaavat kuluttajat maksaa SUNKIN laskus paska

        maksa vaan mun korot:D mie en maksa. ne vanhenee.


      • ei enään koskaan..
        F.Eddie kirjoitti:

        Edellisen laman aikaan (vai sitä edellisen?) joku kirjoitti Hesarin yleisönosastoon että oli menettänyt luottotiedot VAIKKA oli maksanut takaamansa lainan maksut. Mahtaako pankkien toiminta olla muuttunut tuosta? En usko ennenkuin näen :/

        aikaa..yrittäjänä toimin silloin oli kaksi pientä poikaa ja eronnut just mies lähti vaan ja jätti kaiken mulle..alettiin sitten kaikki sairastaa oikein urakalla..mulla meni silloin kaikki..paitsi ei terveys eikä pojat:))
        Olihan se kamalaa aikaa..tiedän vaan miten siellä systeemi toimii..ja olen auttanutkin monia jotka sinne on joutunut ..mutta kaikesta selvii..kai riippuu tyypistäkin..oon tällänen peruspositiivinen :))


      • ei enään koskaan..
        ei enään koskaan.. kirjoitti:

        aikaa..yrittäjänä toimin silloin oli kaksi pientä poikaa ja eronnut just mies lähti vaan ja jätti kaiken mulle..alettiin sitten kaikki sairastaa oikein urakalla..mulla meni silloin kaikki..paitsi ei terveys eikä pojat:))
        Olihan se kamalaa aikaa..tiedän vaan miten siellä systeemi toimii..ja olen auttanutkin monia jotka sinne on joutunut ..mutta kaikesta selvii..kai riippuu tyypistäkin..oon tällänen peruspositiivinen :))

        Ilmeisesti takaajalla ei ole ollut varaa maksaa takaamansa lainaa, joten silloinhan pankki voi luottotietoihin tehdä merkinnän..Outoa jos lainan maksaa ja saa silti merkinnän..en oikein allekirjoita tuota..eihän kukaan enään uskalla mennä takaamaan enään mitään ???


      • m
        HEHE paska itelles kirjoitti:

        KAndeius vähän MIETTIÄ mitä tekee ja jättää maksamatta...et saa ikinä enää puhelinta, opintolainaa, kotia, vuokrakämppää...vitun oikein sulle KÄÄPÄ kun jätit maksamatta laskus, seuraaavat kuluttajat maksaa SUNKIN laskus paska

        sori vaan mutta mulla itelläni oli luottotiedot pois ja kun lähdettiin asuntoa ostamaan ja pankkilainaa hakemaan niin maksoin sen vanhan velan pois ja pyysin sieltä kirjallisen lapun että se on maksettu. luottotiedot puhdistui heti ja asuntolainakin saatiin.. :)


      • ekonomi
        HEHE paska itelles kirjoitti:

        KAndeius vähän MIETTIÄ mitä tekee ja jättää maksamatta...et saa ikinä enää puhelinta, opintolainaa, kotia, vuokrakämppää...vitun oikein sulle KÄÄPÄ kun jätit maksamatta laskus, seuraaavat kuluttajat maksaa SUNKIN laskus paska

        eipä pidä paikkaansa, takuusummaa vastaan saa liittymän auki. Asuntolaina ei ollut itselle ongelma kun takaus ja tulot kunnossa. ex Luottokunta antoi visan kun maksoi takuuta 2000Eur . Maksuhäiriömerkintä tarkoittaa vaan sitä että varaudu maksaa takuurahoja.


    • vieras22

      jos sinulla on jokin merkintä (oikeuden päätös tai esim asiakastieto...... rekisteristä tullut kirje) sinulla on merkintä luottotiedoissa.
      Mutta jos olet ollut UO-miehen kanssa juttusilla niin silloin ei ole merkintää luottotiedoissa.

      Mikäli merkintä on (eli tullut jossain vaiheessa kirje asiakastieto.... ) niin merkinnät pystyy muuntamaan suoritetuksi kun viimeisen suorituksen lähetät kirjeitse tiedoksi heille. UO-mies osaa näistä kertoa paremmin.
      Merkintä pysyy kyllä mainitussa toimenpiteessä mut siihen lisätään että olet suorittanut velan.

      Jos sinulla menee suoraan palkasta tietty summa on sinulla maksuhäiriömerkintä (joka taas estää luoton ottamisen)

      • PORVARISTONPASKAMAA

        ...SYNTYNY SUOMEEN JA NS. VÄÄRÄÄN SUKUUN...ON AIVAN SAMA ONKO SULLA LUOTTOTIETOJA ELI EI.


    • jeeejoojjeeeeee

      mitä välii, sain puoli miltsii lainaa pankista vaikka on merkintä. artisti maksaa

    • ..tai omasta kodista...autosta...perkele mnaksakaa laskunne ettei mene ulosottoon !

    • voi hyvät hyssykät

      Googleta nyt asiaan liittyvä avainsana, ja lue sieltä. Saat faktatietoa. Tämähän on tietoyhteiskunta!!!?????

    • kokemusta on...

      Jos sulla on esim.elatusmaksut ulosotossa niin silloin ei lähde vielä luottotiedot. Mutta jos on maksamattomia laskuja, esim.pikavippejä, puhelinlaskuja tms ja ne on menneet ensin perintään ja sitten ulosottoon, niin silloin se on YLEENSÄ 2 - 4 vuotta ennenkuin saat maksuhäiriömerkinnän pois. Siis 2 - 4 vuotta SIITÄ kun olet maksanut laskusi. Riippuen siitä että mitä sulla siellä on...

      • pikkuinen_tyttö

        Mulla oli pari merkintää tiedoissani, kun hain lyhennysvapaata pankkilainasta. Lyhennysvapaa onnistui kyllä, ja pankkivirkailija vinkkasi, että kun saan maksettua ulosottomaksuni, pyydän todistuksen maksetuista veloistani ja alan samantien pommittaa Asiakastietoa, jotta poistaa merkinnät. Tämä kuulemma nopeuttaa asiaa. Sen aion myös tehdä.


    • nainen-42a

      Joo tosissaan, maksuhäiriömerkintä näkyy luottotiedoissa ja sen jälkeen ei saa just lainaa, luottokorttia, vuokra-asunnoista joutuu ehkä maksamaan korkemman vuokravakuuden (kuitenkin enintään 3 kuukauden vakuus, laki ei anna enempää pyytää). yms yms. Vaikka kaikki velat maksaisikin korkoineen niin merkintä/merkinnät säilyy vielä pari vuotta sen jälkeenkin.

      • oisffyd

        Lainan saaminen riippuu pankinjohtajasta/ muu vastaava päällikkö ja takaajat täytyy olla. Vakuutus, vuokra-asunto ja tarpeelliset vakuutukset (Koti- ja liikennevakuutus) on saatavilla, tosin tiukemmat ehdot mutta saa kuitenkin. Ja prepaid liittymät on keksitty.
        Suppea ulosotto ei aiheuta maksuhäiriö/luottotieto merkintää, vaikka se otettaisiin palkasta (esim. tv-lupa).
        normaali ulos otto aiheuttaa merkinnän.
        Kyllä ihminen voi elää "luottotiedottomanakin" normaalia elämää.... toki riippuu velan määrästä.
        Tarttee vaan säästää suurempiin hankintoihin.
        "Kyllä voi olla varaton, muttei rahaton"


      • kundi stadista
        oisffyd kirjoitti:

        Lainan saaminen riippuu pankinjohtajasta/ muu vastaava päällikkö ja takaajat täytyy olla. Vakuutus, vuokra-asunto ja tarpeelliset vakuutukset (Koti- ja liikennevakuutus) on saatavilla, tosin tiukemmat ehdot mutta saa kuitenkin. Ja prepaid liittymät on keksitty.
        Suppea ulosotto ei aiheuta maksuhäiriö/luottotieto merkintää, vaikka se otettaisiin palkasta (esim. tv-lupa).
        normaali ulos otto aiheuttaa merkinnän.
        Kyllä ihminen voi elää "luottotiedottomanakin" normaalia elämää.... toki riippuu velan määrästä.
        Tarttee vaan säästää suurempiin hankintoihin.
        "Kyllä voi olla varaton, muttei rahaton"

        panin tietoisesti haisee v.89-90 luottokorteilla niin paljon kun pystyin,ne hölmöt myönsi entiselle venkulalle lähes kaikki lainat ja luotot mitä voi saada vaikka oon ollut ulosotossa v.78 lähtien rikoskorvauksista.tietysti visasta tuli petostuomio mut ne muut on vanhentunut ja visakin 2v. päästä mut ei se merkitse et mä lainaa saisin mistään koska kylhän ne tiedot pysyy ainakin niissä pankeissa aina mistä oon vipannut maksamatta mitään takas ja jätän vieläkin kaikki pikkulaskutkin maksamatta,paitsi vuokraa ja sähkölaskua ja nettilaskun hoidan myös joka on avattu toisella nimellä.kotivakuutusta en saanut mut ei sil oo mitään väliä' koska putsasin ne kaikki ilman tuomiota 80-90 luvulla enkä enää omista mitään.puhelin on prepaidliittymä ja autoa ei ole,jos olisi myisin sen moneen kertaan joillekin aaseille et näillä korteilla pitää pelata mitä on ja ulosotto on jättänyt rauhaan jo 90-luvulla koska jäin minimi eläkkeelle psykopaatin papereilla et silleen hei.


      • Ei ikuna enää
        kundi stadista kirjoitti:

        panin tietoisesti haisee v.89-90 luottokorteilla niin paljon kun pystyin,ne hölmöt myönsi entiselle venkulalle lähes kaikki lainat ja luotot mitä voi saada vaikka oon ollut ulosotossa v.78 lähtien rikoskorvauksista.tietysti visasta tuli petostuomio mut ne muut on vanhentunut ja visakin 2v. päästä mut ei se merkitse et mä lainaa saisin mistään koska kylhän ne tiedot pysyy ainakin niissä pankeissa aina mistä oon vipannut maksamatta mitään takas ja jätän vieläkin kaikki pikkulaskutkin maksamatta,paitsi vuokraa ja sähkölaskua ja nettilaskun hoidan myös joka on avattu toisella nimellä.kotivakuutusta en saanut mut ei sil oo mitään väliä' koska putsasin ne kaikki ilman tuomiota 80-90 luvulla enkä enää omista mitään.puhelin on prepaidliittymä ja autoa ei ole,jos olisi myisin sen moneen kertaan joillekin aaseille et näillä korteilla pitää pelata mitä on ja ulosotto on jättänyt rauhaan jo 90-luvulla koska jäin minimi eläkkeelle psykopaatin papereilla et silleen hei.

        Mulla oli ulosottokierrettä vuosina 1997-2007.Viimesen kanssa tyrin siten että maksuhäiriömerkintä poistuu vappuna.
        Mutta mitään ei ole tarvinnut enää vajaaseen neljään vuoteen maksella,koska kaikki on maksettu.
        Kivat teille luuserit.
        Luottoja en ota,enkä mitään lainaa.En rikastuta pankkeja.Paskalaitoksia.


    • No niin

      Milloin yksityishenkilö voi saada luottotietomerkinnän?

      Pelkästään maksun myöhästyminen, esimerkiksi sähkölaskun maksaminen kolme viikkoa eräpäivän jälkeen tai maksamattoman pysäköintivirhemaksun siirtyminen ulosmittaukseen ei suoraan aiheuta luottotietomerkintää. Huomattava osa ihmisistä hoitaa maksuviivästymisensä pari kuukautta eräpäivästä maksamalla tai neuvottelemalla luotonantajan kanssa, eikä siitä aiheudu luottotietomerkintää luottotietorekisteriin.

      Luottotietomerkintä rekisteröidään, kun maksun laiminlyönti on todettu tuomioistuimen päätöksellä tai ulosottoviranomaisen toimituksella. Tätä ennen maksu on ollut pitkään maksamatta (keskimäärin 6-8 kuukautta) ja henkilö on saanut useita perintäkirjeitä. Kulutusluottosopimuksen tai osamaksukauppa-sopimuksen erien laiminlyönti voi tiettyjen edellytysten täyttyessä oikeuttaa velkojan ilmoittamaan tätä koskevan maksuhäiriön suoraan Suomen Asiakastieto Oy:öön.

      Luottotietolain 12 § ja 13 §:ssä luetellaan kaikki luottotietomerkinnät, joita yksityishenkilöille voidaan luottotietorekisteriin rekisteröidä. Suurin osa luottotietomerkinnöistä on viranomaisten vahvistamia julkisia tuomioita tai päätöksiä..

      Yksityishenkilölle ei laiteta luottotietomerkintää hänen tietämättään. Asiakastieto ilmoittaa ensimmäisestä henkilölle merkitystä luottotietomerkinnästä lähettämällä rekisteröidylle ns. ensirekisteröinti-ilmoituksen. Siinä kerrotaan myös kuinka kauan merkintä säilyy luottotietorekisterissä.

      http://www.asiakastieto.fi/kuluttajille/uk_3.jsp?l1=4

      • Megalomaani

        Kyllä merkintä maksuhäiriöstä voi tulla ilman käräjäloikeuden päätöstäkin. MInulle oli laitettu perintäfirman toimesta merkintä ja viime viikolla tuli Asiakastiedosta kirje että maksuhäiriömerkintä siellä seisoo.
        Niin että ei kannata olla liian luottavainen vaan tarkistaa omat tietonsa jos vähänkin on hoitamattomia maksuja.

        Ja järkyttää että ne tiedot ovat melkein kaikkien saatavilla. Asiakastietojen sivuillakin on oikein kaikkia palveluja mitä yritykset saavat ostaa. Esim. tieto kaikista maksuhäiriöistä oikein koottonuna monta kertaa vuodessa.
        Pöyristyttävää, sanon minä.


      • 7+9
        Megalomaani kirjoitti:

        Kyllä merkintä maksuhäiriöstä voi tulla ilman käräjäloikeuden päätöstäkin. MInulle oli laitettu perintäfirman toimesta merkintä ja viime viikolla tuli Asiakastiedosta kirje että maksuhäiriömerkintä siellä seisoo.
        Niin että ei kannata olla liian luottavainen vaan tarkistaa omat tietonsa jos vähänkin on hoitamattomia maksuja.

        Ja järkyttää että ne tiedot ovat melkein kaikkien saatavilla. Asiakastietojen sivuillakin on oikein kaikkia palveluja mitä yritykset saavat ostaa. Esim. tieto kaikista maksuhäiriöistä oikein koottonuna monta kertaa vuodessa.
        Pöyristyttävää, sanon minä.

        Merkintä voi tulla ilman käräjäoikeuden päätöstä jos kysessä on esim. luottokorttivelka, pikavippi, muu laina. Mutta esim. puhelinlasku jos on maksamatta niin ei tule heti merkintää. Eikä noista lainoistakaan tule, jos on tehty maksusuunnitelma perinnän kanssa ja sitä noudattaa. Jos suunnitelmaa ei tee tai sitä ei noudata, menee tieto luottoihin kun velka on alkuperäisen eräpäivän jälkeen myöhässä 60 päivää.


    • Kuivilla

      Itsellä vähän yli viisivuotta sitten epäonnistuneen yritystoimintani jälkeen jäi velkaa..noin 670.000 erkkiä
      (verotta tavarantoimittajat saamatahoina )
      Tilasin just tässä omat tietoni ( kerran vuodessa ilmaista kysellä omia luottotietojaan )..niin nyt oli kaikki
      pyyhkiytyneet pois, ainut että itse näen vielä noin vuodenverran..viimeisen velan poistumisajankohdasta tietoa..mutta kukaan luottotietojani mahdollisesti kyselevä ei enää näe noita tietoja..ja itseltäkin ne
      häipyy viimeisen saatvan poistumispäivästä lukien 12 kuokauden jälkee !

      Velka on veli ottaessa..ja veljenpoika maksaessa...*kannattaa muistaa tää*

    • tiedot tiedot

      Kyllä sinusta on aina luottotiedot, toinen asia, onko ne negatiiviset, vai positiiviset.

    • Ex-velallinen

      Maksuhäiriömerkintä tulee, kun velkoja vie maksamattoman velan
      käräjäoikeuteen ja velka tulee käräjäoikeudessa vireille eli saa
      lainvoiman. Silloin syntyy maksuhäiriömerkintä ja luottotiedot ovat
      menneet. Käräjäoikeuden vireilletulopäivämäärästä aletaan laskea
      myös velan vanheneminen: 10 vuodessa vanhenevat yksityisoikeudelliset
      velat paitsi, jos ne on aiheutettu jollakin rikollisella toiminnolla, voi
      vanhenemisaika olla jopa 20 vuotta. Verovelat ym. julkisoikeudelliset
      velat vanhenevat jo viidessä vuodessa, mutta vastapainoksi ne eivät tarvitse
      käräjäoikeuden päätöstä vaan ovat ulosottokelpoisia melkein heti, kun ne jättää maksamatta.
      Tavalliset velat ovat ulosottokelpoisia vasta saatuaan käräjäoikeuden siunauksen.

      Tuo velan vanheneminen tarkoittaa vain sitä, että se ei enää vanhentuessaan ole
      ulosottokelpoinen eli sitä ei voida ulosottoteitse periä. Velka itsessään ei katoa mihinkään.
      Jos maksat perintäfirmalle huomaamattasi jotakin velkaa, joka onkin jo muuttunut ulosottokelvottomaksi,
      saat maksaa sitä ihan vapaasti vaikka kuinka kauan, jos et itse älyä lopettaa maksamista. Perintäfirmat eivät nimittäin kailota julkisesti kenellekään siitä, että velkasi on vanhentunut. Velka pysyy silloin voimassa niin kauan, kunnes älyät lopettaa sen maksamisen. Kannattaa siis seurata tarkasti velkojen vanhentumisaikoja.

      Meikäläisellä oli yritysvelkoja vuonna 1988 sattuneen konkurssin vuoksi. Viimeinen velka vanheni lopultakin, 23 vuoden jälkeen, viime kuussa. Kaikki luottotietomerkinnät säilyivät, vaikka maksoinkin vuosien aikana monen monituista yksittäistä velkaa pois. Merkinnät säilyivät sitkeästi myös jo maksetuista veloista sen 10 vuotta. Vasta uusi laki määräsi velkojen muuttumisesta ulosottokelvottomiksi 10 vuoden jälkeen. Laki kuitenkin astui voimaan taannehtivasti.

    • Viskaali

      On tosiaan turha kysellä näillä palstoilla asiantuntevia vastauksia. Kehoitan ottamaan yhteyttä ihan asiallisesti esim. ulosottovirastoon, josta selvittävät kyseiset asiat.

      Ajantasainen käytäntö on kuitenkin seuraava (tähän nyt on ihan turha kenenkään ottaa mitään kantaa, koska asian olen itse kuukausi sitten tarkistanut). Kuten joku jo totesikin, ulosotto ei sinällään tarkoita luottotietojen menetystä. Jos asiat on sovittu ja maksusuunnitelmassa pystytty, velka on sinällään hoidossa. Jos taas menee ulosottomiehen kanssa sukset vastakkain, menettää luottokelpoisuutensa. Se on menetetty siihen asti, kunnes velka on hoidettu (nykyisen lain mukaan). Sen jälkeen luottokelpoisuus palautetaan. Mutta... luottotietoja ei tietysti päivitetä, kuin silloin tällöin, joten palautumiseen saataa kulua aikaa. Sen vuoksi sinun niin halutettasi on itse pyydettävä luottotietojesi päivittämistä ja tarvittaessa todistettava velan hoito. Periaatteessa prosessiin ei kulu paljoa aikaa. Eli itse kannattaa varmistaa luottotietojen paikkansa pitävyys ennen velan ottoa ja tarvittaessa pyytää etukäteen luottotietojen päivitys.

      Mitään kaksitasoista luottokelpoisuuden "muistipuskuria" erilaisiin tarkoituksiin ei ole, oli kyse sitten asunnon ostosta tai 500 euron käyttölainasta. Luottokelpoisuus joko on tai ei. Tänä päivänä luottokelpoisuuden menettäminen on niin yleistä ettei olisi kenenkään etu jättää velkansa hoitaneita ihmisiä roikkumaan vuosikausiksi luottokelpoisuuden ulkopuolelle.

      • näin se menee

        Olen maksanut kaikki ulosottovelat 2.11.2010

        Silti viimeinen merkintä poistuu vasta 22.07.2012

        Poistumista ei voi mitenkään nopeuttaa.


    • onsevaanniinhurja

      on se

    • velakainen myös

      "Jos taas menee ulosottomiehen kanssa sukset vastakkain, menettää luottokelpoisuutensa. Se on menetetty siihen asti, kunnes velka on hoidettu (nykyisen lain mukaan)."
      Ei välttämättä.

      Jos uo:n maksusuunnitelmaa ei noudata, voi tulla
      joko:
      UMV Ulosottomenettelyssä todettu varattomuus tai muu este, jolloin luottotiedot ovat poissa kolme vuotta (tai kaksi vuotta, mikäli velka on maksettu kokonaan eikä muita merkintöjä ole luottotiedoissa)
      TAI
      UMS, Suppeassa ulosottomenettelyssä todettu varattomuus poistetaan rekisteristä heti kun velka maksetaan ja velkoja ilmoittaa tiedon maksusta luottotietoyhtiöön.
      Eli riippuu kumpi merkintä on kyseessä, palautuuko luottotiedot heti vai vasta kolmen (tai kahden) vuoden kuluttua.

      • vaskaali

        "Mitään kaksitasoista luottokelpoisuuden "muistipuskuria" erilaisiin tarkoituksiin ei ole, oli kyse sitten asunnon ostosta tai 500 euron käyttölainasta".

        Ei ole olemassa tuota muistipuskuria, mutta oma pankki (Sampopankki) myönsi lainan, kun oli vain yksi merkintä, puhelinlaskusta reilu vuoden vanha.
        Sain siis pieni käyttölaina. Eli kyllä lainan määrä vaikutti.
        He käsittelevät nämä tapauskohtaisesti, esimerkiksi luottokunnan luottokorttien, ym. lainojen aiheuttamista merkinnöissä pankit ei myönnä lainaa. Mutta sadan euron puhelinlaskun merkintä luottotiedoissa ei ollut esteenä.


      • v343434
        vaskaali kirjoitti:

        "Mitään kaksitasoista luottokelpoisuuden "muistipuskuria" erilaisiin tarkoituksiin ei ole, oli kyse sitten asunnon ostosta tai 500 euron käyttölainasta".

        Ei ole olemassa tuota muistipuskuria, mutta oma pankki (Sampopankki) myönsi lainan, kun oli vain yksi merkintä, puhelinlaskusta reilu vuoden vanha.
        Sain siis pieni käyttölaina. Eli kyllä lainan määrä vaikutti.
        He käsittelevät nämä tapauskohtaisesti, esimerkiksi luottokunnan luottokorttien, ym. lainojen aiheuttamista merkinnöissä pankit ei myönnä lainaa. Mutta sadan euron puhelinlaskun merkintä luottotiedoissa ei ollut esteenä.

        koskeeko kaikkia pankkeja? Ja koska tuo merkintä poistuu pankkien omista "merkinnöistä"?

        Vai onko tässä loppuelämä pilattu...jos ei asunto tai autolainoja tipu koskaan


    • ghfsg

      itselläni ollut toistakymmentä merkintää luottotiedoissa ja kaikki olen maksanut.. ei ne heti lähde pois vaan silloin kun asiakastieto sen siellä omatieto kohdassa kertoo että merkintä poistuu xx.xx.xxxx. Enään yksimerkintä jäljellä ja siinäkin on REF merkintä ja se poistuu ensivuonna.. sitten ois puhtaat luottotiedot.

    • tietoaonjapaljon

      Riippuu merkinnästä.

      Itse saan ensikuussa puhtaaksi luottotiedot, ja olin asiakatietoon itse yhteydessä ja katsoivat tietoni ja totesivat että ne voidaan puhdistaa kun 2 vuoden vähittäistalletus-aika on kulunut loppuun ja maksusuoritukset heillä on joten ei tarvitse kolmatta vuotta odottaa.

      • Itse koettua

        Itse maksoin velkani syyskuussa 2010, heti laskun tullessa. Merkintä poistuu vasta heinäkuussa 2013, eli melkeinpä kolme vuotta. (Kyseessä pienehkö summa.) Toisin, kuin joku täällä julisti, maksuhäiriömerkintään ei tarvita useita maksumuistutuksia, ei ensimmäistäkään. Velkojalla on oikeus ilmoittaa asiasta suoraan Käräjäoikeudelle, jolloin merkintä astuu voimaan. Siinä vaiheessa ei auta edes välitön maksaminen, sillä merkintä on jo tullut. Eli periaattessa esim. laskun vilpitön unohtaminen voi aiheuttaa merkinnän.


    • niina12

      Uusi ulosottolaki astui voimaan 1.4.2010 jossa oli kahden vuoden siirtymä eli 1.4.2012 jolloin he myös
      ilmoittavat meille ne asiakkaat joilla on ns. pitkäkestoinen ulosotto eli sopimus että saatavat suoritetaan
      ulosoton kautta. Tämä on sellainen merkintä joka poistetaan kun maksu päättyy joko maksamiseen tai
      velan vanhenemiseen. Tieto ei tule meille automaattisesti vaan Teidän tulee pyytää että ulosotto ilmoittaa
      meille kun se on päättynyt niin poistamme tiedon heti rekisteristämme.


      Näin vastasi minulle Suomen asiakastieto Oy kun kysyin merkinnän poistamisesta.

      • v3v3535

        Eli enää ei voi olla ulosotossa ja samalla ostella osamaksulla uusia tavaroita...?


    • dorka

      3 vuoden maksuhäiriömerkintä lyhenee vuodella, jos velka maksetaan pois. Miten sitten velkojan ilmoittama kahden vuoden merkintä? Lyheneekö se maksamisen myötä?
      Sain juuri typerän huolimattomuusvirheen takia tuon kahden vuoden merkinnän, enkä saanut velkaan enää maksuaikaa. Se on siis menossa käräjäoikeuteen ulosottokelpoisen päätöksen saamiseksi. Voin tehdä maksusuunnitelman, mutta se ei estä tuomion saamista, eli tulossa on kolmen vuoden merkintä elle maksa parin viikon sisällä. Jos kuitenkin maksan velan pois maksuunnitelman mukaisesti, lyhenee tallennusaika vuodella, eli se on joka tapauksessa kaksi vuotta? Vai voiko samasta velasta saada sekä velkojan ilmoittaman että yksipuolisen tuomion mukaisen maksuhäiriömerkinnän, jolloin merkintöjä onkin kaksi, eikä tallennusaika lyhenekään?
      Miten tämä toimii?

    • tosi

      Luotonantajat ovat täysin syypäitä maksuhäiriöisten määrään............perustelu: Antavat ihmisille lainaa ilman, että tarkastavat lainaajan velka historiaa!!

      • 10+9

        "Luotonantajat ovat täysin syypäitä maksuhäiriöisten määrään"

        Suomessa ei ole positiivista luottorekisteriä, joten jos kantapaikassa ei enää anniskella, voi aina vaihtaa myyntipistettä.


    • aaaplussa

      Tyhmä kysymys. Siis perusihmisellä on aina luottotiedot ja kun hoitaa asiat hyvin, niin luottotiedot on. Jos hoidat asiat huonosti, niin saat maksuhäiriömerkinnän ja sinulla ei ole luottotietoja. Luottotietoja arvokkaampaa asia ei olekaan!

      • IHAN OMAA TYHMYYTTÄ

        Tyhmä on se joka kuvittelee, ettei itse voi koskaan joutua hankalaan tilanteeseen! Elämä on siitä jännää, että se heittää ylläreitä meille kaikille - toisille sairautena, työttömyytenä, pettävänä puolisona yms. Jokatapauksessa, joskus se heittää myös ihmisen tilanteeseen, jossa huomaa saaneensa luottomerkinnän. Toki ihan puhtaasti huolimattomuuttaan ja tyhmyyttäänkin merkinnän voi saada.

        Oma tarinani on tyhmyydestä johtuvaa. Olinhan kokonaiset 19 vuotta, naimisissa ja kahden tyttölapsen äiti. Ostettuamme asunnon, puolisoni tulot romahtivat melkein puoleen. Itse olin äitiyslomalla (lapsi alle 3kk) Kuinka ollakaan, en kyennyt maksamaan luottokorttilyhennystä ( jolla oli lasten vaunut ostettu) ja vaikka tein ko. yrityksen kanssa sopimuksen, jota noudatin - laittoivat he minulle merkinnän. Eikä yllättäen kukaan tiennyt mitään mistään sopimuksesta.. En ollut tyhmyydessäni kysynyt virkailijan nimeä, jonka kanssa sopimuksen tein!

        No tässä kohtaa alkaa se varsinainen tyhmyys! Koska elämä oli tiukkaa ja tiedot jo menneet - pahaako niistä enää välittämään, joten annoinpa mennä sitten loputkin. Pistin elämän risaseksi ihan huolella. (VINKIKSI KAIKILLE TEILLE, JOILLA ON SE YKSI TAI KAKSI MERKINTÄÄ - OTTAKAA HETI KIINNI, KORJATKAA HETI. PARI KOLME VUOTTA KULUU NOPEASTI)

        Nyt 18 vuotta myöhemmin olen vihdoin puhdistumassa. Muutamien tuhansien velat, on tullut maksettua monin kertaisina maksuina. Viimeiset kaksi vuotta ovat olleet kaikkein vaikeimpia. Nyt kun olen hoitanut menneet ja nykyiset laskut, minua on kohdeltu kuin koiraa.

        Se mitä olen eniten pohtinut tässä matkan varrella on, että miksi en vaan murhannut jotakuta - tyhjentänyt pankkitilin jne. Olisin selvinnyt siitä 4-8 vuodella... Onko tämä kohtuullista? Onko lainsäädännössämme jotain pielessä, kun maksun laiminlyöminen on suurempi rikos kuin murha, tappo, raiskaus tai pedofiilia. Toki, jos tekee sitten oikein kunnon kuprun - miljoonien edestä, siitä selviää 5 vuodella.

        En lähde ottamaan kantaa kumpaa lakia pitäisi muuttaa, mutta murhasta ym. pitää olla suurempi seuraus kuin laskun maksamatta jättämisestä. Istuuhan vanki vankilassa täydellä ylläpidolla (ihan verovaroilla siitä maksetaan). Vähissä varoissa saa luottomerkinnän parinkympin terveyskeskusmaksun laiminlyönnistä ja tämän ilman viranomaisten hyväksymistä - se on suoraan ulosottokelpoinen :DD
        Joskus tuntuu, että täällä lyödään lyötyä. Toivotaan, että kaikki te tekopyhät toisten ihmisten haukkujat ja arvostelijat, ette joudu huonoon tilanteeseen. Sillä mitä olen kuullut, aika moni noin ylpeä päätyy oman käden kautta kiikkumaan, kun tosielämä kolkuttaa ovelle!


    • aina-ajallaan

      Se on vaan semmonen juttu että ne laskut on maksettava. Ei siinä auta mitkään lässytykset. Itse päätit joidenkin lastenvaunujen takia menettää luottotietosi. Todella typerää toimintaa. Ihan oikein, virheistä rangaistaan!

      • itähelsinki

        kaikilla ei vaan oon niin vitun helppoo spede!! totta vitussa kaikki maksais laskunsa jos vaan siihen pystyisi..välillä vaan elä potkii päähän vaikka kuinka stemppais..mut sä oot salee ollu aina faija leasingillä ni et sä vittu mitään tajuu oikeasta elämästä!! vaikka ei tää mun tilanne ollut mut silti vituttaa tollasset tukarit! ja vitun hyvä et skidi sai vaunut lapsille pitää antaa kaikkensa!


      • länsivantaa
        itähelsinki kirjoitti:

        kaikilla ei vaan oon niin vitun helppoo spede!! totta vitussa kaikki maksais laskunsa jos vaan siihen pystyisi..välillä vaan elä potkii päähän vaikka kuinka stemppais..mut sä oot salee ollu aina faija leasingillä ni et sä vittu mitään tajuu oikeasta elämästä!! vaikka ei tää mun tilanne ollut mut silti vituttaa tollasset tukarit! ja vitun hyvä et skidi sai vaunut lapsille pitää antaa kaikkensa!

        Joo, varmaan "vitun hyvä" sen lapsen tulevaisuuden kannalta, että vanhemmat menettävät luottotiedot.


    • Crane

      Oletko tarvitsevat nopeasti lainan ratkaista teidän velka tai perustaa investointi halpa korko 3%? yhteyttä Nobert talous nyt kautta [email protected] nopea lainan nimesi, määrä, kesto ja tarkoitus lainan.
      Sähköpostiosoitteesi odotetaan

    • Isukki420

      Tässä teille juustot! kaikki merkinnät ei todellakaan poistu vaikka maksais heti! se riippuu täysin siitä miten hommat on tyrinyt ;-)
      esimerkkejä:

      UMV Ulosottomenettelyssä todettu varattomuus tai muu este (3)
      Velallinen on todettu ulosottomenettelyssä varattomaksi tai velallista ei ole tavoitettu.
      UMS Velalliselta ei ole suppeassa ulosotossa löytynyt varoja velan suorittamiseksi (3)
      Velalliselta ei ole suppeassa ulosottomenettelyssä löytynyt varoja velan suorittamiseksi tai velallisen olinpaikasta ei ole tietoa. Tieto poistetaan rekisteristä heti, mikäli velka maksetaan ja tieto maksusta toimitetaan rekisterinpitäjälle.
      UMP Velallisen palkan tai muun toistuvaistulon ulosmittaus on jatkunut kahden vuoden aikana vähintään 18 kuukauden ajan (3). Tieto poistetaan rekisteristä heti mikäli velka maksetaan ja ulosottoviranomainen toimittaa tiedon maksusta rekisterinpitäjälle.
      esim 2:
      Selvät ja riidattomat velkomustuomiot saadaan Asiakastietoon käräjäoikeuksista.
      YVK Yksipuolinen tuomio velkomusasiassa (3)
      Käräjäoikeus on antanut yksipuolisen tuomion selvässä ja riidattomassa velkomusasiassa. Velallinen ei ole vastannut tai vastauksen perusteet eivät ole riittäneet asian riitauttamiseen.
      SVK Velkomusasiassa annettu tuomio (3)
      Käräjäoikeus on antanut maksuun velvoittavan tuomion. Velallinen on myöntänyt kanteen tai velallinen on vedonnut seikkaan, jolla ei ole ollut merkitystä asiassa. Selvät ja riidattomat velkomustuomiot saadaan Asiakastietoon käräjäoikeuksista.

      esim 3:
      Luottosuhteita koskevat kulutusluottohäiriöt saadaan Asiakastietoon rahoitusyhtiöiltä ja muilta luottoa myöntäviltä yhtiöiltä. Niiden rekisteröimisen edellytys on se, että velkoja on muistuttanut velallista kirjallisesti 21 päivää ennen häiriön rekisteröimistä. Häiriö saadaan rekisteröidä aikaisintaan 60 päivää alkuperäisen eräpäivän jälkeen.
      LKP Tililuottoon tai luottokorttiin liittyvä maksuhäiriö (2)
      OSP Kertaluottoon tai osamaksusopimukseen liittyvä maksuhäiriö (2) LPL Tililuottoon (pienlaina) liittyvä maksuhäiriö (2)
      OPL Kertaluottoon (pienlaina) liittyvä maksuhäiriö (2)


      Mut joo kantsii tsiigailla faktat ennen ku rupee pätee täällä internetin ihmeellisessä maailmassa :-) peace out tovottavasti oli jollekkin tästä apua

      • isukki420

        Nii ja ps esim käräjäoikeuden aiheuttamista maksuhäiriöistä on 3 vuodesta saatavissa vuosi pois jos maksaa velan kokonaisuudessaan ja henkilöllä on vain yksi häiriömerkintä.


    • Jhfsdthbvf

      Vanha kysymys, ei mitään merkitystä 2015

    • kaikkipois

      puhdistuuko nimi kun viimeinen merkintä poistuu?

    • Pulkkunen

      Ei puhdistu ellet hinkkaa jollai puhdistus aineel

    • juupajuu9

      kun ne kerran menettää niin tuskin saa takaisin, siltä ainakin tuntuu. varaudu että elämästäsi tulee maanpäällinen helvetti

    • Anonyymi

      Kaikille ilmaista rahaa ja liitulakuja!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe