Pitäisikö kertoa raskaudesta?

What to do?

Olen määräaikaisessa työsuhteessa, sijainen. Määräaikaisuuteni päättyy ensi kuussa, ja alustavasti on ollut jo työnantajan kanssa puhe seuraavasta sijaisuudesta, joka olisikin sitten pitkä pätkä. Olen raskaana, ja tiedän, että en voisi olla töissä tuosta pitkästä pätkästä kuin murto-osan. Tulisiko minun kertoa raskaudesta ennen seuraavan sopimuksen kirjoittamista?

Jos kerron, on olemassa riski, että hommaan palkataan joku jota ei jouduta korvaamaan toisella sijaisella taas 5 kuukauden kuluttua. Minä jään työttömäksi, menetän arvokasta työkokemusta ja palkkatuloja, ja saan surkeaa äitiyspäivärahaa!

Jos taas en kerro, nyt kun raskaus on kuitenkin niin pitkällä että se tottakai itse tiedän, vaikkei ulospäin näykään, niin saanko tulevaisuudessa paskaa niskaani? Kyseessä on kuitenkin sama työnantaja, jonka toivon palkkaavan minut äitiysloman jälkeen, vaihtoehdot on vähissä.

Minusta ideaalitilanteessa kertoisin etukäteen, minut palkattaisiin, ja sopimus kirjoitettaisiin sitten vaikka sinne äitiysloman alun tuntumaan. Mutta sitähän en voi tietää kävisikö niin... Olen alalla ja työpaikassa jossa vaihtuvuus on viime aikoina ollut suuri, kukaan ei ole korvaamaton, en vie mukanani mitään ainutlaatuista tietotaitoa eikä sijaisen löytäminen ole kovin vaikeaa, joten pahaan liemeen en työnantajaani ole kuitenkaan ajamassa. Itseni vain!

Ei ole naisena oleminen liian helppoa. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin juridisesti se, että työnantaja tietäisi raskaudestani, ei saisi vaikuttaa mitenkään siihen kirjoitetaanko seuraavaa sopimusta vai eikö kirjoiteta. Mutta käytännössä tilanne taitaa olla toinen...

2

394

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nakki!

Ei tuossa ole mitään mietittävää. Toimit ihan normaalisti ja jäät äitiyslomalle, kun sen aika on. Minulla oli yksi kollega, joka teki juuri noin. Kukaan ei paheksunut, vaan kaikki olivat vilpittömän iloisia vauvauutisista. Kollega olisi saanut tulla takaisin äitiysloman ( hoitovapaajakson) jälkeen, mutta hän halusi uusia haasteita ja on nyt muualla töissä.

• fgsdfsdfg

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      271
      2804
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      20
      2225
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      340
      1963
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      105
      1659
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      103
      1632
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      209
      1337
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1287
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1233
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      55
      1149
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      75
      1093
    Aihe