REIÄN ALKU!!!!

avuton7865

Eli mulla on monta reiän alkua hampaissa enkä haluaisi että ne kasvaa isoiksi reii'iksi, joten onko mahdollista että hampaiden harjauksella kahdesti päivässä ja hammaslangan käytöllä reiiän alut katoaa tai kasvu loppuu? Ja onko nämä reiiän alut loppuelämän vaiva?

9

4324

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi umpeutua

      Ihan pieniä reikiä ei kannata paikata, koska ne voivat umpeutua. Puhtauden lisäksi tarvitaan terveellistä ravintoa. Hampaisiin tarvitaan kalsiumia, D-vitamiinia ja joukko mineraaleja. Ihan normaali terveellinen ruoka riittää, mutta talvella kannattaa ottaa D-vitamiinia myös purkista, jos sitä ikäryhmällesi suositellaan ja jos et syö kalaa.

      Hammaslääkäri on paras tutkimaan reiän koon.

      Itselläni reikiä oli eniten murrosiässä.

      • the_road

        Alkavat reijät voivat pysähtyä ja remineralisoitua tehokkaalla suuhygienialla. Harjaus 2x2min/päivä, lankausx1/päivä, tarvittaessa fluoraus hammaslääkärin/hygienisti vastaanotolla. Turhan usein toistuvia happohyökkäyksiä kannattaa välttää.

        " D-vitamiinia ja joukko mineraaleja. Ihan normaali terveellinen ruoka riittää, mutta talvella kannattaa ottaa D-vitamiinia myös purkista, jos sitä ikäryhmällesi suositellaan ja jos et syö kalaa. "

        D3-vitamiinia kannattaa meidän ihan jokaisen ottaa purkista sanoi suositukset mitä tahansa. Tämä uusi(kin) suositus on ihan hatusta vedetty...ja lääketeollisuus kiittää!!! esim. Se ihmisen itsensä keksimä aikuisuuden raja 18 vuotta. Jos tänään täytät 18 niin huomenna ei enää tarvitse d-vitamiinilisää, vaikka ihmisen luusto kasvaa vielä noin 20 ikävuoteen asti. Etelässä asuvilla ihmisillä veren d-vitamiinipitoisuus on moninkertainen verrattuna suomessa käytössä olevaan d-vitamiinin viitearvoon. Kyllähän näillä suositusten mukaisilla määrillä riisitauti pidetään poissa, mutta siihen se hyöty sitten jääkin.


      • jozzucca

        Ihan semmoinen pieni korjaus, että D-vitamiini ei pysäytä reikiintymistä. Pysäytettävissä oleva reikä rajoittuu hampaassa kiilteen alueelle, eikä elimistö kykene enää tuottamaan kiillettä sen jälkeen kun hammas on suuhun puhjennut ja kiillettä tuottaneet solut ovat pyyhkiytyneet pois hampaan pinnalta. Kiille on eloton materiaali ja muistuttaa ominaisuuksiltaa enemmän kiveä kuin luuta. Reikä voidaan luokitella alkavaksi (siis ei paikattavaksi) niin kauan kuin reikä on pelkästään kiilteessä ja voi kovettua eli uudelleen mineralisoitua fluorin ja hyvän puhdistuksen avulla. Fluorin kyky kovettaa alkanut reikä piilii siinä, että se saa kalsiumin ja fosfaatin saostumaan tehokkaasti reiän (ja miksei koko hampaan pinalle suojaksi). Alkanut reikä voi siis saostua "umpeen" samalla tavalla kuin kalkki kertyy vääjäämättä vesihanojen pinnalle. Kiilteen alle eli hammasluuhun (dentiinin) edennyt reikä on paikattava, sillä pehmeässä hammasluussa reikä etenee 100% todennäköisyydellä aiheuttaen kipua, juurihoidon taikka koko hampaan hapertumisen poistokuntoon saakka.
        Hampaan toki tarvitevat kovettuakseen kalsiumia, mutta sen on oltava suussa paikallisesti, jotta se vaikuttaa. D-vitamiini liittyy elimistön sisäiseen (eli veren ja kudosten) kalsiumin tasapainon säätelyyn, suuhun sillä ei ole vaikutusta. Maitoa ei hampaiden kovettamiseen kannata käyttää, sillä maidon sisältämät sokerit ja proteiinit ovat mainoa kasvualusta bakteereille, jotka saavat maidosta vain lisäpuhtia reiän tekemiselle. Reikä pysähtyy siis fluorihammastahnalla ja tehokkaalla ja säännöllisellä harjauksella.


      • the_road
        jozzucca kirjoitti:

        Ihan semmoinen pieni korjaus, että D-vitamiini ei pysäytä reikiintymistä. Pysäytettävissä oleva reikä rajoittuu hampaassa kiilteen alueelle, eikä elimistö kykene enää tuottamaan kiillettä sen jälkeen kun hammas on suuhun puhjennut ja kiillettä tuottaneet solut ovat pyyhkiytyneet pois hampaan pinnalta. Kiille on eloton materiaali ja muistuttaa ominaisuuksiltaa enemmän kiveä kuin luuta. Reikä voidaan luokitella alkavaksi (siis ei paikattavaksi) niin kauan kuin reikä on pelkästään kiilteessä ja voi kovettua eli uudelleen mineralisoitua fluorin ja hyvän puhdistuksen avulla. Fluorin kyky kovettaa alkanut reikä piilii siinä, että se saa kalsiumin ja fosfaatin saostumaan tehokkaasti reiän (ja miksei koko hampaan pinalle suojaksi). Alkanut reikä voi siis saostua "umpeen" samalla tavalla kuin kalkki kertyy vääjäämättä vesihanojen pinnalle. Kiilteen alle eli hammasluuhun (dentiinin) edennyt reikä on paikattava, sillä pehmeässä hammasluussa reikä etenee 100% todennäköisyydellä aiheuttaen kipua, juurihoidon taikka koko hampaan hapertumisen poistokuntoon saakka.
        Hampaan toki tarvitevat kovettuakseen kalsiumia, mutta sen on oltava suussa paikallisesti, jotta se vaikuttaa. D-vitamiini liittyy elimistön sisäiseen (eli veren ja kudosten) kalsiumin tasapainon säätelyyn, suuhun sillä ei ole vaikutusta. Maitoa ei hampaiden kovettamiseen kannata käyttää, sillä maidon sisältämät sokerit ja proteiinit ovat mainoa kasvualusta bakteereille, jotka saavat maidosta vain lisäpuhtia reiän tekemiselle. Reikä pysähtyy siis fluorihammastahnalla ja tehokkaalla ja säännöllisellä harjauksella.

        D-vitamiinista...eihän se tietenkään suoraan vaikuta hampaisiin, mutta parantaa vastustuskykyä ja sitä kautta vaikuttaa varmasti hammasterveyteen myös. Suu ei ole erillinen osa, vaan osa muuta elimistöä (vaikka se usein unohtuu jopa terveydenhoitoalan ammattilaisilta), kaikki vaikuttaa kaikkeen. D-vitamiinilla on enemmän sellainen ennaltaehkäisevä vaikutus moneen asiaan.

        Suurilla annoksilla on myös saatu tutkimuksissa rohkaisevia tuloksia useiden sairauksien hoidossa, mutta silloin puhutaan jo annoksista, joita ei pidä ominpäin, ilman seurantaa mennä ottamaan.


      • initiaalikaries

        lisäksi ksylitolia joka aterian jälkeen! eikä karkkia kannata syödä joka päivä, sillä niiden sisältämä sokeri on varma reikien aiheuttaja. huomioi että kaikki mitä suuhun pistetään aiheuttaa happohyökkäyksen. ksylitoli huuhtoo suun pintaa, lisää syljen eritystä, ei toimi plakkiretentiona (eli ksylitolikyllästeiseen hampaanpintaan ei tartu bakteerit), ja ennenkaikkea korjaa jo alkaneita kiillevaurioita, toisin sanoen alkavia reikiä!


    • Nanazu

      Huomasin tänään että reijänalkuhan se siinä. Nyt yritän estää sitä pesemällä hampaita ainakin 3-4 kertaa päivässä.

      • hgkjvhgjhg

        Fluoripitoisella hammastahnalla kaksi kertaa päivässä, saadaan pieniä reiän alkuja korjaantumaan. Yleensä itse silmämääräisesti havaittu reiän alku voi olla jo niin iso ettei se korjaannu fluorilla ja sen vuoksi kannattaa tarkistuttaa asia hammaslääkärillä (onnistuu kätevästi vaikkapa vuosittaisella tarkastuskäynnillä).


    • Anonyymi

      Mul o pipeli

    • Anonyymi

      Päästin yläleuan vähät hampaan reikiintymään. Niin niistä kertyi iso lasku paikattavaksi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe