Ensimmäinen kitara

soontobeguitarist :)

Moikka!

Olen päättänyt aloittaa soittamaan kitaraa. Aiemmin olen vain "rämpytellyt" veljen ikivanhaa halpis kitaraa, mutta nyt olisi tarkoitus oikeasti harjoitella kitaran soittamista.

Tarkoituksenani on aluksi harjoitella itsekseni, ja kun on varaa, ottaa myös kitaratunteja. Mikä olisi hyvä kunnon kitara ensimmäiseksi kitaraksi aloittelijalle ja mitä sointukirjaa kannattaa käyttää alkeiden itseopiskeluun? Klassista olen ajatellut..

3

572

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Yamaha C40 on erinomainen valinta ensimmäiseksi nylonkieliseksi kitaraksi. (Yamaha CS-40 on 3/4 koko, eli pikkaisen pienempi). Nylon kielinen jos olet klassista ajatellut. Toki sillä voi soittaa muutakin :)

Tuolla vähän hintaesimerkkejä:
      http://www.musikantti.fi/product_catalog.php?c=41

• Kitaristi79873476283

Jos soitat pelkästään klassista niin sitten nylonkielinen ja jos meinaat myöskin vähän rockata ja bluusia, poppia ym. niin teräskielinen on ehkäpä järkevämpi valinta.

Tuossa jo tuli nylonkielisestä merkki eli komppaan edellisä ja Yamaha on merkkinä oikein hyvä ja edullinen ja hintaansa nähden hyvä merkki ja onhan noita muitakin.

Et kertonut minkä ikäinen ja minkä kokoinen olet mutta kirjoituksesta päätelleen kuitenkin varmaan jo ikää 10 - 24 ;-) eli siinä tapauksessa ei enää kyllä sitten mitään 3/4 kokoista kitaraa vaan täysi kokoinen kitara. (mutta jos nyt sattuisit olemaan vaikkapa 6-8 niin siinä tapauksessa 3/4 kokoluokka on myös passeli, joskin itse olen nähnyt että hyvinkin pieni soittaja pärjää täysikokoiselle ihan hyvin ja kompensoi kokonsa soittotekniikallakin. Mutta parhaitenhan kitaran koonkin ja itselle sopivuuden sitten voi kokeilla siellä soitinliikkeessä, jossa myöskin voi kysellä myyjältä lisää.

Jos päädyt teräkieliseen niin Ibanezin akustiset teräskieliset ovat ainakin mun mielestä varsin hyviä pelejä ja hintakaan ei ole paha, myöskin Yamahan teräskieliset ovat hyviä pelejä ja muitakin löytyy. Pääasia että sopii käsillesi ja tykkäät soundista ja on sopiva kukkarollekin, joskaan älä nyt tavaratalon soittimia lähde ostelemaan, minä en ikinä suosittele tavaratalojen halpis vehkeitä vaan soitinliikkeiden tarjonnasta katsoo ja samalla saa asiantuntevampaa palvelua kun on kyseessä erikois liike eikä kaikke tarjoava tavaratalo.

Sointukirjoja ei muuten sitten tarvitse sun ostella jos tarkoitat ihan noita kitaran otteitä, koska netistä löytyy varsin kivoja sivustoja jossa on kaikki otteet on kerrottu.

Esimerkkejä sivustoista
      http://www.all-guitar-chords.com/ (tässä on muutakin tietoa kuin pelkät otteet)
      http://www.chordbook.com/guitarchords.php ja http://chordfind.com/

Sitten on muitakin kivoja sivustoja kuten:

http://www.justinguitar.com/
      muusikoiden.net (jossa on kaikkea musiikkiin liittyvää)
      ykköskitara.fi (sivusto jossa on pitkälti vain kitaraan liittyviä juttuja).

Muista että perusteet alkuun kohdilleen soittamisen suhteen ja vaikeustasoa hilaa pikkuhiljaa kohdilleen ja nopeuttakin pikkuhiljaa kasvatetaan, tärkeintä on kuitenkin soittaminen puhtaasti ilman virheitä ja oikein menetelmin/tekniikoin (muista kuitenkin, että esim. plekutekniikassa on monta oikeaa tapaa pitää kiinni joten osassa tekniikoita on erillaisia variaatioita, pääasia on kuitenkin rento ja hyvä asento kropan, selän, (jalkojen) käsien/sormien suhteen koska jännitteiset lihaksistot väsyvät, saattavat kipeytyä ja eri toten myös se soittaminen on vaikeampaa kun lihaksisto ei jaksa ja myöskin selkä puuttuu jne. niin ei jaksa keskittyä eli myös asento voi siis vaikuttaa oppimiseenkin.
      Mutta joo ota rennosti, sopivalla haasteella, pidä homma hauskana ja samalla tarpeeksi vaativana ja älä masennus virheistä koska niitä kuitenkin tulee ja myös kokeneet kitaristit tekevät virheitä, joskin niitä ei edes aina huomaa harjaantuneellakaan silmällä.

Tuossapa sulle pikkaisen vastausta, ja onnea harrastukselle ja muista myös kuunnella monipuolisesti musaa ja katselemalla ja kuuntelemallakin voi oppia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1757
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      46
      1094
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      964
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      846
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      802
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe