"Pakkohaku" työmarkkinatuen edellytyksenä. Mielipiteitä?

pekkajkk

Alle 25-vuotiaan nuoren työnhakijan on haettava aktiivisesti ammatilliseen koulutukseen säilyttääkseen työmarkkinatukioikeutensa. Tämä ”pakkohaku” on herättänyt paljon keskustelua viime vuosien aikana.

Itse olen mukana avustamassa Työ- ja elinkeinoministeriön sekä Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamassa tutkimuksessa koskien tätä nuorten hakuvelvoitetta. Tutkimuksella pyritään mm. arvioimaan koulutukseen hakeutumisvelvoitteen tarkoituksenmukaisuutta ja muutostarpeita.

Olisi tärkeää saada tutkimukseen mukaan nuorten omia mielipiteitä tästä ”pakkohausta”. Olisi mielenkiintoista kuulla, että miten se on konkreettisesti vaikuttanut nuorten elämään? Entä mitä mieltä hakuvelvoitteesta yleisesti ollaan?

Tutkimusraportissa ei paljasteta kenenkään nimimerkkiä tai muita tunnistetietoja.

Rohkeasti vain kommentoimaan…

Terveisin
Pekka Karvonen
[email protected]

19

1321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • okokrf

Mielestäni pakkohaku on ihan ok. Täytyy vain sanoa, että informointi tästä pakkohausta on ollut huonoa esim. minun lukiossani. Itse en tiennyt, että syksyn haussakin täytyy pakkohakea (koska informointi oli huonoa), joten menetin työmarkkinaoikeuteni. Yleensäkin ihmetyttää, miksi syksyn haussa täytyy hakea kun opiskelupaikkoja syksyn haussa on todella vähän eikä niiden joukossa ole välttämättä sitä itseä kiinnostavaa alaa. Kevään pakkohaun ymmärrän paremmin.

• Ei pakkohaulle

Pakkohaun pointtihan on juuri se, että nuori pakotetaan hakemaan ihan mihin tahansa, mitä kyseisellä alueella sattuu olemaan tarjolla. Syksyn pakkohaku on oiva esimerkki siitä, että nuoren mielipiteitä tai toiveita tai haluja ei haluta edes nähdä tai niistä mitään välittää.

Sinällään mielenkiintoista, että sinäkin pidät kuitenkin pakkohakua ihan ok juttuna, vaikka se pakottaa sinut hakemaan alalle, johon ei ole kiinnostusta. Onko tämä todella mielestäsi ihan ok juttu?

• evvkjne

Kirjoitetaan nyt sitten vielä tähän, mutta minusta tosiaan suurin ongelma on, että pakkohaulla ei käytännössä ole mitään merkitystä, koska sen avulla ketään nuorta ei voida kuitenkaan pakottaa opiskelemaan, jos se ei heitä kiinnosta. Eli siis joukko nuoria, joilla ei ole mitään aikomustakaan opiskella alaa x, vie kuitenkin tilaa pääsykokeissa. Pahimmassa tapauksessa, jos kokeisiin kutsutaan y määrä hakijoita, voi joku motivoitunut jäädä pihalle, koska tällä pakkohakijalla olikin parempi todistus. Varmasti koulutkin mielellään ottaisivat mahdollisimman paljon motivoituneita hakijoita. Jos pakkohaulla jotenkin pystyttäisin varmistamaan, että nuori hakee tosissaan, voisi siitä ollakin edes jonkintasoista hyötyä. Kuitenkaan en näe, että se olisi mitenkään mahdollista tai järkevää, sillä kouluja tämän valvominen ei varmasti kiinnosta (vrt. te-toimisto saattaa soittaa työnantajalle ja tiedustella, oliko potkujen syy työntekijässä, jos se ei ole selvää).

Suurin ongelma on kuitenkin se, että pakkohaku pakottaa hakemaan myös alalle, joka ei muuten kiinnosta, jos et pääse sinne itseä kiinnostavaan paikkaan. Se, että nuoren olisi mieluimmin parempi opiskella alaa, joka ei kiinnosta yhtään, kuin odottaa seuraavaa hakua, on mielestäni erittäin typerää, koska tällöin nuori saattaa joutua kuluttamaan opintotukikuukausiaan täysin turhaan opiskellessaan ammattiin, jota hän ei koskaan aio tehdä ja jonka opiskelun hän aikoo jättää kesken heti, kun joku parempi paikka tulee. Ja jälleen joku, jota ala oikeasti kiinnostaa on voinut jäädä ulos. Mielestäni ei missään tilanteessa ole järkevää pyrkiä tilanteeseen, jossa iso joukko nuoria opiskelee heille väärää alaa, kun joku muu, jota asia ei edes kiinnosta, sai sen heitä kiinnostaneen paikan.

Ymmärrän täysin tarpeen saada nuoret opiskelemaan ja työelämään, mutta käytännössä pakkohaku ei mielestäni juuri edistä tätä päämäärää. Henkilökohtaisesti uskoisin, että parempia tuloksia saataisiin parantamalla opinto-ohjausta ja tarjoamalle nuorille parempia työkaluja oman tulevaisuutensa suunnitteluun. Järkevämpää olisi minusta tarttua suoraan niiden nuorten tilanteeseen, jotka eivät ole päässet muutaman haun aikana mihinkään tai jotka eivät ole edes hakeneet esimerkiksi vain pyytämällä selvitystä tilanteesta. Varmaankin nuorten mahdollisuuksia edistäisi paremmin se, että ensin tutkitaan ennenkuin suoraan hutkitaan rangaistustyössäoloehdolla, joka saattaa vain entisestään syrjäyttää. Tietysti käytännön mahdollisuuksiin vaikuttaa paljon näiden nuorten määrä, mutta en itse ainakaan ole nähnyt mitään tilastoa asiasta.

• Eräs vaan

Toit erinomaisesti esiin pakkohaun ongelmat!

Ohjaukseen pitäisi resurssoida enemmän ja ohjata nuoret ihan vapaaehtoisesti hakemaan heidän itsensä kannalta mielenkiintoisille aloille, eikä väkisin vain hakemaan johonkin, jotta lainkirjain saadaa täytettyä.

Olen valitettavasti nähnyt muutamia vuosia sitten Työvoimahallinnon sisäisen ohjeistuksen koskien pakkohakua. Siinä todettiin, että nuoren pitää hakea omalla alueellaan tarjolla oleviin koulutuksiin riippumatta siitä, onko hän itse kiinnostunut niistä vai ei. Siis suoraan sivuutettiin täysin nuoren omat halut ja toiveet tai edes nuoren kannalta hyvien vaihtoehtojen etsiminen. Tarkoituksena oli vain pakottaa hakemaan.

Pakkohaku on myös työvoimahallinnolle ikävä asia. Olen itse ollut kertomassa nuorille koulutusmahdollisuuksista erään koulun edustajana eräässä länsisuomalaisessa työvoimatoimistossa. Eräs nuori kyseli minulta pakkohausta ja oudosti kaikki työvoimatoimiston omat työntekijät katosivat hyllyjen taakse, kun olisin ohjannut nuoren heidän tykönsä kysymään työvoimahallinnon omista ohjeista ja säännöistä.

Valitettavasti osa nuorista on myös siinä käsityksessä, että koulut jotenkin pakottaisivat heidät hakemaan. Yksikään koulu ei pakota yhtään hakijaa hakemaan heille opiskelemaan. Yksikään koulu ei myöskään toivoisi pakkohaun jatkuvan.

Pakkohaku aiheuttaa sen, että osa todella motivoituneista hakijoista ei pääse valintakokeisiin tai ei tule valituksi sen takia, että pakkohaussa hakeneet joko ovat saaneet paremmat todistuspisteet ja päässeet valintakokeeseen ja ehkä saaneet siinä kokeessakin paremmat pisteet ja heidän kokonaispistemääränsä riittää valintaan.

Pakkohakijoille vinkkinä, että kannattaa lueskella tälläkin sivulla käytyjä vanhoja keskusteluja siitä, miten todennäköisimmin ette veisi opiskelupaikkaa oikesti motivoineelta ja kiinnostuneelta hakijalta.

• kakskakkonennn

Kevään pakkohaku on mielestäni ok, mutta en myöskään ymmärrä tätä syksyn pakkohakua (paikkoja ei kerta ole tarjolla). Varsinkin tämä että on pakko hakea alalle, joka ei kiinnosta pätkän vertaa on aivan turhaa (viedään paikat oikeasti kiinnostuneilta ja kulutetaan turhaan resursseja, jos esim. opiskellaan vaan vuosi ja sitten mennään muualle).

Mutta tärkeämpää olisi, että olisi myös työpaikkoja valmistumisen jälkeen! Itse valmistuin tradeksi viime vuonna, eikä oman alan töitä ollut. Ainoa mihin minut kelpuutettiin oli puhelinmyynti, vaikka hain yli 30 paikkaa. Valmistuin vieläpä hyvin paperein, mutta en päässyt edes kuin kahteen työhaastatteluun (joista toinen oli tämä puhelinmyynti). Nyt kiikarissa on jatko-opinnot joko KTM:ksi tai sitten ihan muulle alalle.

• Paskajutuiksi
    • Jolanna

Kyllä mä tunnen tyyppejä, jotka ei hakis yhtään mihinkään, jos ei olisi pakko. Täällä Vantaalla ainaki on porukkaa, jotka vaan haluaa olla kotona juomassa, koska sossusta kuitenkin saa rahaa. Joitakin noista pakkohaku varmaan auttaa, koska jos pääsee opiskeleen niin kuviot muuttuu ja tulee uusia kavereita.

Meille normitapauksille, jotka kuitenkin haetaan johonki muttei välttis päästä heti sinne mihin halutaan, pakkohaku on hankalampi juttu. Jos ensin opiskelee jotain toista alaa, niin helposti ajattelee ettei siitä ole mitään hyötyä, mutta kyllä mulle ainakin oli hyötyä opiskella vähän aikaa n.s. väärää alaa. Siinä oppi itsestään uusia puolia kun tajus että tähän musta ei ainakaan ole (se oli liiketaloutta). Se opiskelu jäi kesken kun pääsin töihin, mutta en ehkä olis päässyt töihin ilman sitä opiskelupaikkaa, koska kuka haluaa palkata tyypin, joka ei tee mitään? Tänä keväänä uusi haku päälle taas, mutta vain tarkkaan valittuihin paikkoihin, sillä vaihtoehtona on jatkaa työntekoa.

Eli mun mielestä ehkä kuitenkin varovainen kyllä: pakkohaku kannattaa.

• Pakkohaun puolesta +

Heh, mulle kävi ihan samalla tavalla. Olin laittanut Lahden International Businessin vara-vara-vaihtoehdoksi, ja sinne pääsin. Se oli englanninkielinen koulutus, johon oli tosi helppo päästä, mutta oli siellä kyllä tasokin sen mukainen. Siis ihan surkea, opettajatkaan ei osanneet kunnolla englantia eikä osa opiskelijoista ollut varmaan edes ajatellut opiskella. Eikä siellä lähellä ollut kansainvälisiä yrityksiä edes, mistä olisi voinut kysellä töitä, joten alkoi kauhistuttaa tulevaisuus siellä. Työttömiä tradeja tulee just noista paikoista, joissa joutuu opiskeluaikana tekemään harjoitustyöt koulun projekteihin ja sitten kun valmistuu niin ihmetellään, miksi ei kukaan ota töihin - kun kukaan ei sua tunne ja paremmissa koulussa työverkostoja on alettu luomaan jo ekana opiskeluvuonna. Oli se silti astetta parempi vaihtoehto kuin maata vain kotona työmarkkinatuella.

Opiskelin pari kuukautta ja pääsin sitten töihin Helsinkiin, tänä keväänä haen vain pk-seudulle, että voin jatkaa töissä opiskelujen ohessa. Työpaikalla on luvassa lisää vastuita sitä mukaa kun opinnot etenee. Ei silti kaduta että tulin hakeneeksi sinne, koska saihan siitä hakukokemusta ja tottakai se auttoi työpaikan löytymisessä, että pystyi esittelemään itsensä opiskelijana eikä tyhjäntoimittajana.

Mun mielestä järkevintä mitä voisi olla, olisi että nuo rupupaikat lakkautettaisi ja rahat annettaisi sellaisiin paikkoihin, joihin joku ihan oikeasti haluaa hakea ja joista pääsee töihin myös. Mutta niin kauan kuin Suomessa aluepolitiikka menee koulutuspolitiikan edelle, kannatan pakkohakua.

• Kysyä
        Pakkohaun puolesta + kirjoitti:

Heh, mulle kävi ihan samalla tavalla. Olin laittanut Lahden International Businessin vara-vara-vaihtoehdoksi, ja sinne pääsin. Se oli englanninkielinen koulutus, johon oli tosi helppo päästä, mutta oli siellä kyllä tasokin sen mukainen. Siis ihan surkea, opettajatkaan ei osanneet kunnolla englantia eikä osa opiskelijoista ollut varmaan edes ajatellut opiskella. Eikä siellä lähellä ollut kansainvälisiä yrityksiä edes, mistä olisi voinut kysellä töitä, joten alkoi kauhistuttaa tulevaisuus siellä. Työttömiä tradeja tulee just noista paikoista, joissa joutuu opiskeluaikana tekemään harjoitustyöt koulun projekteihin ja sitten kun valmistuu niin ihmetellään, miksi ei kukaan ota töihin - kun kukaan ei sua tunne ja paremmissa koulussa työverkostoja on alettu luomaan jo ekana opiskeluvuonna. Oli se silti astetta parempi vaihtoehto kuin maata vain kotona työmarkkinatuella.

Opiskelin pari kuukautta ja pääsin sitten töihin Helsinkiin, tänä keväänä haen vain pk-seudulle, että voin jatkaa töissä opiskelujen ohessa. Työpaikalla on luvassa lisää vastuita sitä mukaa kun opinnot etenee. Ei silti kaduta että tulin hakeneeksi sinne, koska saihan siitä hakukokemusta ja tottakai se auttoi työpaikan löytymisessä, että pystyi esittelemään itsensä opiskelijana eikä tyhjäntoimittajana.

Mun mielestä järkevintä mitä voisi olla, olisi että nuo rupupaikat lakkautettaisi ja rahat annettaisi sellaisiin paikkoihin, joihin joku ihan oikeasti haluaa hakea ja joista pääsee töihin myös. Mutta niin kauan kuin Suomessa aluepolitiikka menee koulutuspolitiikan edelle, kannatan pakkohakua.

Niin tuliko pojasta valmis. Sitten tuosta resurssien haaskaamisesta on kirjoitettu aika paljon, mutta sosialistien suunnitelmiin ei kuulu minkaanlainen tavoitteellisuus muuta kuin tyhjänä fraasina. Opekorkeissa hoilataan tällaisia lauluja, niin älkää odottako näiltä mitään, mutta tehän olettekin vasta kakaroita.

http://www.youtube.com/watch?v=psHiq_a-pYw

• Kysyy kulkija
        Kysyä kirjoitti:

Niin tuliko pojasta valmis. Sitten tuosta resurssien haaskaamisesta on kirjoitettu aika paljon, mutta sosialistien suunnitelmiin ei kuulu minkaanlainen tavoitteellisuus muuta kuin tyhjänä fraasina. Opekorkeissa hoilataan tällaisia lauluja, niin älkää odottako näiltä mitään, mutta tehän olettekin vasta kakaroita.

http://www.youtube.com/watch?v=psHiq_a-pYw

Mikäpä tässä maailmassa olisi valmista? Eikö se ole pääasia että opiskelee ja käy töissä, maksaa veronsa siinä kuin muutkin ja kehittää samalla itseään.

Mutta ihan vakavasti, tossahan oli ongelma että kaveri oli hakenut vara-vara-paikkaan, jonne tiesi pääsevän jos muualle ei pääse, mutta jossa ei sitten taso riittänyt että olisi halunnut opiskella. Olisi kannattanut hakea vain niihin paikkoihin, joissa tosiaan oikeastikin uskoo viihtyvänsä.

Mun mielestä koulutukset pitäisi lakkauttaa niiltä paikkakunnilta, joissa ei ole tarjolla sen alan töitä tarpeeksi edes harjoittelupaikkoihin, koska niistä kouluista ei sitten yleensä saa töitä kun valmistuu. Paljon parempi on, että menee sinne missä on töitä.

Pakkohaku tarvitaan niitä varten, jotka ei muuten tee mitään. Mua se ei haittaa, koska ei olisi käynyt mielessäkään olla hakematta mihinkään. Olisin kyllä aika vihainen, jos pakkohakua ei olisi ja laiskoille pummeille vaan maksettaisi rahat tyhjästä. Me muut sentään joudutaan saman rahan eteen opiskelemaan ja tekemään töitä.

• Kysynpähän vaan
        Kysyy kulkija kirjoitti:

Mikäpä tässä maailmassa olisi valmista? Eikö se ole pääasia että opiskelee ja käy töissä, maksaa veronsa siinä kuin muutkin ja kehittää samalla itseään.

Mutta ihan vakavasti, tossahan oli ongelma että kaveri oli hakenut vara-vara-paikkaan, jonne tiesi pääsevän jos muualle ei pääse, mutta jossa ei sitten taso riittänyt että olisi halunnut opiskella. Olisi kannattanut hakea vain niihin paikkoihin, joissa tosiaan oikeastikin uskoo viihtyvänsä.

Mun mielestä koulutukset pitäisi lakkauttaa niiltä paikkakunnilta, joissa ei ole tarjolla sen alan töitä tarpeeksi edes harjoittelupaikkoihin, koska niistä kouluista ei sitten yleensä saa töitä kun valmistuu. Paljon parempi on, että menee sinne missä on töitä.

Pakkohaku tarvitaan niitä varten, jotka ei muuten tee mitään. Mua se ei haittaa, koska ei olisi käynyt mielessäkään olla hakematta mihinkään. Olisin kyllä aika vihainen, jos pakkohakua ei olisi ja laiskoille pummeille vaan maksettaisi rahat tyhjästä. Me muut sentään joudutaan saman rahan eteen opiskelemaan ja tekemään töitä.

Niin, koska se laiska pummihan ei voi hakea semmoisiin paikkoihin, joihin tietää, ettei pääse, ja sitten jatkaa laiskotteluaan? Pakkohaku ei tee kenestäkään laiskasta pummista innokasta opiskelijaa, vaikka sen mitenpäin kääntäisi. Joka tapauksessahan näitä laiskoja pummeja ei voida jättää kadulle, vaan yhteiskunta maksaa heille katon pään päälle ja perustoimeentulon.

• Lisäkysymys
        Kysynpähän vaan kirjoitti:

Niin, koska se laiska pummihan ei voi hakea semmoisiin paikkoihin, joihin tietää, ettei pääse, ja sitten jatkaa laiskotteluaan? Pakkohaku ei tee kenestäkään laiskasta pummista innokasta opiskelijaa, vaikka sen mitenpäin kääntäisi. Joka tapauksessahan näitä laiskoja pummeja ei voida jättää kadulle, vaan yhteiskunta maksaa heille katon pään päälle ja perustoimeentulon.

Ehkä kannattaisi lisätä pakkohakuun jotain kontrollia siitä mihin haetaan. Mun mielestä on aika paha jos jotkut saa suoraan peruskoulun jälkeen vaan olla tekemättä mitään. Sellaista vaihtoehtoa ei pidä nuorille edes olla.

Sitä paitsi, jos tyyppi ei mitenkään halua osallistua tämän yhteiskunnan velvoitteisiin, ei esim. hae mihinkään oiskelemaan eikä töihin, niin silloinhan tyyppi haluaa olla yhteiskunnan ulkopuolella, ja miksi yhteiskunnallakaan olisi silloin mitään velvoitteita tuollaista tyyppiä kohtaan?

• Kysynpähän vaan
        Lisäkysymys kirjoitti:

Ehkä kannattaisi lisätä pakkohakuun jotain kontrollia siitä mihin haetaan. Mun mielestä on aika paha jos jotkut saa suoraan peruskoulun jälkeen vaan olla tekemättä mitään. Sellaista vaihtoehtoa ei pidä nuorille edes olla.

Sitä paitsi, jos tyyppi ei mitenkään halua osallistua tämän yhteiskunnan velvoitteisiin, ei esim. hae mihinkään oiskelemaan eikä töihin, niin silloinhan tyyppi haluaa olla yhteiskunnan ulkopuolella, ja miksi yhteiskunnallakaan olisi silloin mitään velvoitteita tuollaista tyyppiä kohtaan?

Käytännössä ongelma on se, jos yhteiskunta ei näille pummeille perustoimeentuloa kustanna, joutuvat nämä pummit hankkimaan sen sitten jotenkin muulla keinoin, joka tässä tapauksessa olisi luultavasti rikollinen menettely esimerkiksi juuri sinun kovalla työllä hankkimasi omaisuuden siirto tämän pummin haltuun. Kukaan ei jää vaan pakkaseen kuolemaan nälkään vaan silloin ollaan kyllä valmiita jo vaikka mihin. Silloin jos pummi jää kiinni, joutuu hän yleensä jossain vaiheessa vankilaan ja viimeistään tässä tilanteessa tulee yhteiskunnan maksettavaksi kalliit vankienhoitokulut. Ei ole yksinkertaisesti mahdollista vain antaa kaikkien rikollisten kuolla, enkä usko, että se monen suomalaisen moraaliinkaan sopii. Käytännössä on yhteiskunnalle yksinkertaisesti halvempaa turvata tämä perustoimeentulo. Lisäksi hyvin harvassa ovat ne ihmiset, jotka ihan ilman syytä vaan päättävät vetää lonkkaa koko loppuelämänsä. Yleensä taustalla on mielenterveydellisiä ongelmia, huumeiden ja/tai alkoholin ongelmakäyttöä yms.

• Ilmaista rahaa on
        Kysynpähän vaan kirjoitti:

Käytännössä ongelma on se, jos yhteiskunta ei näille pummeille perustoimeentuloa kustanna, joutuvat nämä pummit hankkimaan sen sitten jotenkin muulla keinoin, joka tässä tapauksessa olisi luultavasti rikollinen menettely esimerkiksi juuri sinun kovalla työllä hankkimasi omaisuuden siirto tämän pummin haltuun. Kukaan ei jää vaan pakkaseen kuolemaan nälkään vaan silloin ollaan kyllä valmiita jo vaikka mihin. Silloin jos pummi jää kiinni, joutuu hän yleensä jossain vaiheessa vankilaan ja viimeistään tässä tilanteessa tulee yhteiskunnan maksettavaksi kalliit vankienhoitokulut. Ei ole yksinkertaisesti mahdollista vain antaa kaikkien rikollisten kuolla, enkä usko, että se monen suomalaisen moraaliinkaan sopii. Käytännössä on yhteiskunnalle yksinkertaisesti halvempaa turvata tämä perustoimeentulo. Lisäksi hyvin harvassa ovat ne ihmiset, jotka ihan ilman syytä vaan päättävät vetää lonkkaa koko loppuelämänsä. Yleensä taustalla on mielenterveydellisiä ongelmia, huumeiden ja/tai alkoholin ongelmakäyttöä yms.

Meidän peruskoululuokasta non kolmasosa jäi kotiin loikoilemaan. Naapuriluokalla suunnilleen sama tilanne. Eikä edes asuta mitenkään huonolla alueella, vaan ihan pk-seudun keskiluokkaisessa lähiössä. Ei niitä pummilinjalle lähteviä ennen varmaan ollut yhtä paljon, mutta nykyään on enemmän, koska nuorille ei kumminkaan ole töitä tarjolla, kaikki ei pääse opiskelemaan ja sossusta saa helposti rahaa, joka on enemmän kuin opintotuki.

Ei tietenkän ketään voi jättää kuolemaan pakkaseen, mutta on väärin että maksetaan omat asunnot ja reilu toimeentulotuki. Minusta pummeille riittäisi vaan joku asuntolapaikka ja joukkoruokailu, niin se ei olisi niin houkutteleva vaihtoehto. Paremmat edut sitten niille, jotka kuitenkin tosissaan yrittävät. Ja siihen hakuun voisi myös laittaa kontrolia, ettei muka vain olla hakevinaan johonkin.

• apuaapuaäkkiä

Tarvitsen apua!!

Onko pakko hakea myös täydennyshaussa? Vaikka siis olisikin hakenut keväällä ja syksyllä muutenkin opiskelemaan?

• Heyyyyyyy, Macarena!

Eı. Täydennyshaku on niille jotka oikeasti haluavat opiskelemaan

• apuaapuaäkkiä
        Heyyyyyyy, Macarena! kirjoitti:

Eı. Täydennyshaku on niille jotka oikeasti haluavat opiskelemaan

Oletko varma vai sanotko vain kierouttasi?

Nimittäin syksyn ja kevään yhteishaussa on PAKKO hakea, muuten menettää työttömyyspäivärahan.

Minun on nyt tärkeää tietää, onko MYÖS täydennyshaussa pakollista hakea?

Kyllä minäkin haluan opiskelemaan, ja siksi hainkin kevään yhteishaussa, mutten saanut haluamaani opiskelupaikkaa. Täydennyshaussa en hakenut, sillä siellä ei ollut tarjolla minua kiinnostavia opiskelupaikkoja, enkä halua opiskella mitä sattuu!

***eli tietääkö kukaan onko täydennyshaussa pakko hakea??!!!***

• Heyyyyyyy, Macarena!
        apuaapuaäkkiä kirjoitti:

Oletko varma vai sanotko vain kierouttasi?

Nimittäin syksyn ja kevään yhteishaussa on PAKKO hakea, muuten menettää työttömyyspäivärahan.

Minun on nyt tärkeää tietää, onko MYÖS täydennyshaussa pakollista hakea?

Kyllä minäkin haluan opiskelemaan, ja siksi hainkin kevään yhteishaussa, mutten saanut haluamaani opiskelupaikkaa. Täydennyshaussa en hakenut, sillä siellä ei ollut tarjolla minua kiinnostavia opiskelupaikkoja, enkä halua opiskella mitä sattuu!

***eli tietääkö kukaan onko täydennyshaussa pakko hakea??!!!***

No tämän takia en yleensä tänne mitään kirjoittele, kun heti epäillään motiiveja.

Tiedän että syksyn ja kevään haut ovat pakollisia. Olen itsekin joutunut noista hauista kärsimään aikoinani. Joten kokeillaas nyt vielä kerran:
        Täydennyshaussa EI OLE PAKKO HAKEA, VAAN SE ON TARKOITETTU NIILLE JOTKA OIKEASTI HALUAVAT JUURI NYT OPISKELEMAAN!!!!!!
        Esim. niille jotka hakevat vain pääkaupunkiseudun kouluihin, mutteivät yhtään ajattele että pohjoisemmasta voi löytyä samaa alaa, jonne pääsee helpommin ja voi vuoden jälkeen hakea siirtoa.

Ole hyvä, senkin kiittämätön pässi!

• fäöwfäökfejwäpfjow

Käsittämättömän turhaa. On vähintäänkin helppoa hakea johonkin, mihin vaan sitten tyrii kokeet niin, ettei pääse sisään. Toinen vaihtoehto on, että joutuu vahingossa jonnekin, mikä ei yhtään kiinnosta ja tuhlaa vuoden opiskellen alaa, jolle ei aio jäädä..

En näe yhtään syytä, miksi pakkohaku pitäisi olla.

Ja tosiaan, itsekään en olisi pakkohausta edes tiennyt, ellei olisi netissä tullut puheeksi eräällä foorumilla. Kiitos lukion informaation!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi teki aloitteen?

😃 häh
      Ikävä
      111
      4369
    2. Onko kaivattusi ulkoisesti

paremman vai huonomman näköinen kuin exäsi? 🪤
      Ikävä
      79
      3543
    3. Just alkoi ottamaan päähän

Miten voikin mennä näin, että koko päivän haluaa vain nähdä toisen ja lähelle. Sitten aivan salamana mieleen tulee kaikk
      Ikävä
      22
      3401
    4. Oletko koskaan stalkannut kaivattuasi?

Jos olet, miten olet stalkannut? Jäitkö kiinni? Onko hän stalkannut sinua? Jos on, miten suhtauduit?
      Ikävä
      84
      3395
    5. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      27
      3296
    6. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      2964
    7. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      89
      2883
    8. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      66
      2841
    9. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      45
      2800
    10. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      85
      2589
    Aihe