seropi on laiton

rotu koirat<3

kyllä huomaa pajonko ihmistä kiinnostaa laiton koira bisnes kun näitä sekarotuisia ja paperittomia tulee vastaan.. asia erikseen pelastettujen koirien kohdalla mutta niistäkään maksua ei pidä mennä yksityishenkilölle.
köyhä ostaa halvalla

157

4143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,luil,iu,i

      J a maksaa kalliilla jatkuvasta sairastelusta ja ongelmakouluttajalla käynneistä.

      • enemmän tietoinen

        taitaa olla huono päivä jollain. miten niin sekarotuinen sairastelee paljon? ei sen enempää kuin muutkaan koirat. monissa rotukoirissa on sisäsiittoisuus ongelmia sekä liian pitkälle jalostettujen rotujen sairauksia. jotta kyllä ne monet rotukoirat enemmän sairastavat. eikä myöstkään sekarotuiset ole yksistään ongelma koiria vaan myö puhdasrotuiset. jos nyt mietittäisiin vähän jotta mistä ne "ongelmakoirat" tulevat niin ne tulevat siitä kun omistaja ei jaksa tai osaa kouluttaa koiraansa. tai koiraa on kohdeltu kaltoin. yksi suurimpia syitä on se jotta ostetaan koira eikä yhtään perehdytä rotuun. näitä ongelmia olen kohdannut paljon ja sen olen sanonut että ongelmakoiraa ei ole vaan se ongelma johtuu ihmisestä. niin että jos vähän mietittä mitä täällä huudellaan ja se että sekarotuiset eivät ole laittomia. vai lukeeko laissa niin?


      • n.netta
        enemmän tietoinen kirjoitti:

        taitaa olla huono päivä jollain. miten niin sekarotuinen sairastelee paljon? ei sen enempää kuin muutkaan koirat. monissa rotukoirissa on sisäsiittoisuus ongelmia sekä liian pitkälle jalostettujen rotujen sairauksia. jotta kyllä ne monet rotukoirat enemmän sairastavat. eikä myöstkään sekarotuiset ole yksistään ongelma koiria vaan myö puhdasrotuiset. jos nyt mietittäisiin vähän jotta mistä ne "ongelmakoirat" tulevat niin ne tulevat siitä kun omistaja ei jaksa tai osaa kouluttaa koiraansa. tai koiraa on kohdeltu kaltoin. yksi suurimpia syitä on se jotta ostetaan koira eikä yhtään perehdytä rotuun. näitä ongelmia olen kohdannut paljon ja sen olen sanonut että ongelmakoiraa ei ole vaan se ongelma johtuu ihmisestä. niin että jos vähän mietittä mitä täällä huudellaan ja se että sekarotuiset eivät ole laittomia. vai lukeeko laissa niin?

        samaa mieltä=)

        mulla on kaks sekarotusta koiraa ja toinen on jo 12v ja sillä ei oo ollu minkäänlaisia allergioita tai minkään laisia sairauksia=)! Että mun mielestä se on niinpäin et nää sekarotuiset on paljon terveempiä koiria! ja tulevaisuudessakin en osta itselleni rotukoiraa koska oon niin kiintyny seropeihin!


      • Anonyymi

        Omat sekarotuiset ovat olleet terveita ja oppivaisia, yksi erityisen alykas. Sosiaalisia toisten koirien kanssa. Yksiloita ovat olleet kaikki, mutta yksikaan ei ole ollut ongelmakoira.


    • seropit<3

      Kennelliitto on vain yhdistys, vaikka asia ei tunnukaan meneävän rotukoiraintoilijoiden kalloon. Kaikki teetetyt seropit eivät ole tehtailtuja, vaikka tehtailtuja on valitettavan paljon.

      Seropin ostaminen -kyllä ostaminen- vaatii perhentymistä ja harkintaa. Joistain seropit vain on kiinnostavampia kuin tusinarotukoirat, kyse ei todellakaan rahasta.

      • huuhhhhh

        "TEETETTY SEROPI" ahhhhhhhhhhhhhhahahahaahahah
        ei vittu, sehän on bisnestä, xD koska on niitä vajaita jotka ostaa että tämä "hyvän perheen teetetty seropi kasvattaja" pääsee baariin


      • seropi<3
        huuhhhhh kirjoitti:

        "TEETETTY SEROPI" ahhhhhhhhhhhhhhahahahaahahah
        ei vittu, sehän on bisnestä, xD koska on niitä vajaita jotka ostaa että tämä "hyvän perheen teetetty seropi kasvattaja" pääsee baariin

        Et taida olla järjissäsi.

        Hyvän seropin merkki on se, että ei maksa paljon. "Teettäjä" tai "kasvattaja" saa kulunsa pois. Vanhemmat on tutkittu omien rotujensa perinnöllisten sairauksien osalta hyväksyttävin tuloksin.

        Miksi seropi? Sata kertaa mielenkiintoisempi eläin. On kiinnostavaa ja haastavaa, kun ominaisuuksia ei voi ennalta arvata samassa määrin kuin rotukoirilla. Osaavan ihmisen valinta. :D


      • enemmän tietoa

        ilmeisesti sinulla on seropi? olisitko kiltti ja laittaisit tänne vinkkejä, miten hankkia sekarotuinen paikasta, jossa ei harjoiteta pentutehtailua? siis muutenkuin ystävältä tai sukulaiselta, joiden koirien olot tiedät?

        rotukoirien taustat tietää paremmin, ja kun hankkii kasvattajalta, saa tietää muidenkin häneltä koiransa hankkineiden mielipiteitä jos näkee hieman vaivaa.

        minulla ei ole mitään seropeja vastaan, mutta olen huolissani siitä, että jotkut tekevät seropeja rahan kiilto silmässä ja lopputuloksena on huonolla tuurilla pentue joka kärsii esim. epilepsiasta. niinkuin sanoit, on pentutehtaita, on myös niitä, jotka eivät ole.


      • seropi<3
        enemmän tietoa kirjoitti:

        ilmeisesti sinulla on seropi? olisitko kiltti ja laittaisit tänne vinkkejä, miten hankkia sekarotuinen paikasta, jossa ei harjoiteta pentutehtailua? siis muutenkuin ystävältä tai sukulaiselta, joiden koirien olot tiedät?

        rotukoirien taustat tietää paremmin, ja kun hankkii kasvattajalta, saa tietää muidenkin häneltä koiransa hankkineiden mielipiteitä jos näkee hieman vaivaa.

        minulla ei ole mitään seropeja vastaan, mutta olen huolissani siitä, että jotkut tekevät seropeja rahan kiilto silmässä ja lopputuloksena on huonolla tuurilla pentue joka kärsii esim. epilepsiasta. niinkuin sanoit, on pentutehtaita, on myös niitä, jotka eivät ole.

        No, ystävät ja sukulaiset on tietysti hyvä väylä, mutta jos lähtee esim. Apulasta tai Keltaisesta pörssistä hakemaan, niin kiinnittäisin huomiota seuraaviin asioihin:

        - lähtökohtaisesti epäillen suhtautuisin ns. muotimiksauksiin (Rotikka-Dobberi-Saku-Belggari-Collie-Husky-Amerikanbuldoggi ymv. isot koirat, kääpiömixit)

        -jos sellaisen kuitenkin haluaa, etsisin ilmoituksen, jossa kuvailtu pentujen vanhempia tarkaan=> soittaisin, kyselisin, kävisin katsomassa pentuja, ehdottomasti emo nähtävä ja mielellään myös isä

        -lähtökohtaisesti myönteisesti suhtautuisin pentueisiin, joissa isä ei tiedossa tai useita isäehdokkaita (tällöin isän terveys on toki tuntematon tekijä, mutta tod. näk. ei ainakaan ole pentuja tehtailtu, vaan puhdas vahinko)

        -tiettyjä risteytyksiä ei tehdä hankkimismielessä, esim. saku-ajokoira, saku-suomenpystykorva yms. ovat aika usein puhtaasti vahinkoja

        -hinnastakin voi jotain päätellä, jos muotimixaus (ks. aiemmin) ja kova hinta, melko varmasti kyse silkasta rahanteosta koirien kustannuksella

        -tietoisesti kasvatettuja luotettavia sekoituksia mm. metsästyskoirissa, vetokoirissa (mm. Alaskanhuskyt), porokoirissa (bordercollie-lapinporokoira-lapinkoiramixejä); muiden löytäminen valitettavan hankalaa, usein parhaiten just ystävien ja tuttavien kautta

        Täs mun näkemyksiä, miten voi vastuullisesti hankkia seropin!


      • etsillee
        seropi<3 kirjoitti:

        Et taida olla järjissäsi.

        Hyvän seropin merkki on se, että ei maksa paljon. "Teettäjä" tai "kasvattaja" saa kulunsa pois. Vanhemmat on tutkittu omien rotujensa perinnöllisten sairauksien osalta hyväksyttävin tuloksin.

        Miksi seropi? Sata kertaa mielenkiintoisempi eläin. On kiinnostavaa ja haastavaa, kun ominaisuuksia ei voi ennalta arvata samassa määrin kuin rotukoirilla. Osaavan ihmisen valinta. :D

        Näitä kiinnostavia ominaisuuksia saa jatkuvasti tuolta lehtien palstoilta iältään 6-11 kk keskimäärin.


      • Haloo..
        etsillee kirjoitti:

        Näitä kiinnostavia ominaisuuksia saa jatkuvasti tuolta lehtien palstoilta iältään 6-11 kk keskimäärin.

        Niin ja se johtuu nimenomaan siitä, että seropeja myydään liian halvalla ja jaellaan jopa ilmaiseksi pois. Jos ei olla rahallisesti sitouduttu pentuun se on helpompi hankkia hetken mielijohteesta. Näin ei tietenkään kaikkien kohdalla. Varmasti on myös ihan ilmaiseksikin saatuja koiria pysyvissä hyvissä kodeissa.

        Monet rotukoirat ovat ylihinnoiteltuja ja monet seropit alihinnoiteltuja.


      • Haloo..
        enemmän tietoa kirjoitti:

        ilmeisesti sinulla on seropi? olisitko kiltti ja laittaisit tänne vinkkejä, miten hankkia sekarotuinen paikasta, jossa ei harjoiteta pentutehtailua? siis muutenkuin ystävältä tai sukulaiselta, joiden koirien olot tiedät?

        rotukoirien taustat tietää paremmin, ja kun hankkii kasvattajalta, saa tietää muidenkin häneltä koiransa hankkineiden mielipiteitä jos näkee hieman vaivaa.

        minulla ei ole mitään seropeja vastaan, mutta olen huolissani siitä, että jotkut tekevät seropeja rahan kiilto silmässä ja lopputuloksena on huonolla tuurilla pentue joka kärsii esim. epilepsiasta. niinkuin sanoit, on pentutehtaita, on myös niitä, jotka eivät ole.

        Sama pätee rotukoiriin. On pentutehtaita on myösniitä,jotka eivät ole.


      • flopflop
        enemmän tietoa kirjoitti:

        ilmeisesti sinulla on seropi? olisitko kiltti ja laittaisit tänne vinkkejä, miten hankkia sekarotuinen paikasta, jossa ei harjoiteta pentutehtailua? siis muutenkuin ystävältä tai sukulaiselta, joiden koirien olot tiedät?

        rotukoirien taustat tietää paremmin, ja kun hankkii kasvattajalta, saa tietää muidenkin häneltä koiransa hankkineiden mielipiteitä jos näkee hieman vaivaa.

        minulla ei ole mitään seropeja vastaan, mutta olen huolissani siitä, että jotkut tekevät seropeja rahan kiilto silmässä ja lopputuloksena on huonolla tuurilla pentue joka kärsii esim. epilepsiasta. niinkuin sanoit, on pentutehtaita, on myös niitä, jotka eivät ole.

        minulla on pari sekarotuista, ja on ollut puhtaitakin hurttia. Puhtaasta joutuu maksamaan tätä nykyä 1000 e (aivan järjetöntä) ja sekarotuisestakin jopa 500 e (Tolkutonta!) Itse maksoin molemmista seropeistani 100 e aikoinaan. Molemmat vahinkopentueista. se 100 e on maksimi, mikä kannattaa seropista maksaa. Molemmat koirani ovat hyviä metsästyskoiria, monipuolisia ja fiksuja. Ei ole paineita siitä, että pitäisi käyttää näyttelyissä ja kokeissa. Voi vaan ihan rauhassa puuhata niiden kanssa ja jahistella kaikkea mitä eteen tulee.

        Ihan samalla lailla kannattaa ottaa selvää asioista, on sitten kyseessä seropi tai puhdasrotuinen koira. huono suomi - ilmoituksiin en itse edes vilkaise. Järjen käyttö sallittu!


      • Anonyymi
        Haloo.. kirjoitti:

        Sama pätee rotukoiriin. On pentutehtaita on myösniitä,jotka eivät ole.

        Eikohan pentutehtailua ole siella, mista saa parhaan tuoton eli rotukoirissa. Jos haluaa tienata, kannatta tehettaa muodissa olevia rotuja. Sekarotuisista ei valttamatta saa edes pentujen kuluja enempaa.


    • xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

      Ihan tuli suru siun puolesta, kuin mustavalkonen ja pälli voi olla ! Itse 2 rotukoiran omistajana voin sanoa, että kahdesti mietin vielä, ennen kuin rotukoiran otan, ongelmana koirillani, tai oikeammin koirallani, on TUTKITUT allergiat joita on useampia, ja syynä on rodun liiallinen jalostaminen. Te rotuihmiset olette niin vouhkia. Kyse ei kaikilla ole tehtailusta, voi vain haluta omasta koirasta pennun ilman kaikkea kennelliiton vouhottamista. Mutta toki tuo pentutehtailusta ouhuminen on aika trendikin nykyään, niin sillähän te meuhkaatte. Mutta tuli kyllä sääli sun puolesta kun et osaa ajatella omilla aivoilla, vaan toistelet vaan mitä olet kuullut toisten puhuvan, ilmeisesti vielä aika nuori :)
      sitäpaitsi, se että tekee sekarotupennut ei tarkoita, että ne tulisivat pennun teetttäjälle ilmaiseksi : ell maksut, madotukset jne maksavat myös sekarotuisista. sen verran tulen vastaan, etten itsekään ymmärrä, kuinka voi pyytää 400 euroa seropi pennusta, mutta kyllä se silti kustannukset kattaakseen siihen 100 hujakoille menee.

      • Aketsuliini

        Nyt puhut asiaa. Vuosikymmenten kokemuksella, olen omistanut kumpiakin, voin sanoa, että hinnoittelu kennelissä on karannut käsistä. Oma saksanpaimenkoira narttuni sai kauniit vahinko pennut norjanharmaan kanssa, eikä se pesueen käyttö eläinlääkärillä mitään halpaa ollut. Ei niistä siltisatoja euroja /pentu pyydetty.


    • monirodut <3

      Aika turha kommentti.
      Koira on aina koira. Ihan sama millainen. En erottele mikä on hyvä ja huono.
      Taidat olla rasistinen ihminen?
      Mitä sulle kuuluu, onko toisilla rotukoira vai ei?
      Mua ei ainakaan kiinnosta toisten koirat van ihan omat. Hanki elämä.

      T. Kahden monirodun omistaja

      • Anonyymi

        Oikein, perkele. Tarkeinta on, etta oma koira on rakas, olkoon sitten ns. rotua tai ei.


    • seropi on paras

      Itselläni on ollut useampia seka- ja rotukoiria. Kyllä ne seropit on aina olleet terveempiä ja myös fiksumpia.
      Eikös nimenomaan rotukoirien jalostus ole sitä pentutehtailua? Seropit kun useammin on pelkkiä "vahinkoja" kuin rotukoirien pennut ei koskaan.

      • kommentoida!

        "Seropit kun useammin on pelkkiä "vahinkoja" kuin rotukoirien pennut ei koskaan."

        hehehhe. olen seurannut lähiseudun sanomasta, myydään eläimiä kohdasta, kun seropitehtailija "sattumanvaraisesti" ilmoittelee rakkauslapsistaan kuukausittain, aina eri koirat ja useimmiten pentuja..


      • hdhdxgjnfxjrs
        kommentoida! kirjoitti:

        "Seropit kun useammin on pelkkiä "vahinkoja" kuin rotukoirien pennut ei koskaan."

        hehehhe. olen seurannut lähiseudun sanomasta, myydään eläimiä kohdasta, kun seropitehtailija "sattumanvaraisesti" ilmoittelee rakkauslapsistaan kuukausittain, aina eri koirat ja useimmiten pentuja..

        Aika monesti noita pikkukoiria tehtaillaankin :(
        Kun aloin itse etsiä sekarotusta itselleni niin ekaks oli mielessä semmonen pikkukoira mutta ne maksaa 500-700 euroa kappale niin jäi sit heti alussa sellaset haaveet pois.
        Eniten suomen sekarotuisissa haittaa se, että melkein jokaikisessä on sakemannia tai jotain metästyskoiraa. No sit löysin yhtenä päivänä apulasta ilmotuksen omasta koirastani (siinä on karjalankarhukoiraa ja labradoria) makso viiskymppiä ja se oli madotettukkin (kun etsin pentua itelleni niin huomasin monta kertaa että viienkympin pentui ei oltu edes madotettu.)
        Myyjä oli mukava ja kysyi heti että haluunko tulla katsomaan vai lähettääkö hän sähköpostilla kuvia.

        Itse en pidä kenneliliitosta, tai niin paljon rotukoirista koska niitten kohdalla on paljon epäselvyyksiä.


      • Seropi rules!

        Mullakin ihana seropi, tokoillaan ja harrastetaan, ihan täydellinen mussukka! Kahden työrodun risteytys.
        Rotukoirien omistajat on monesti mulle vihjanneet että on vastuutonta ostaa seropi. Perustelevat sillä että sekarotuisesta koirasta voi tulla sekopää ja rodut menevät "pilalle". Haloo, ne rodut on jo pilalla kun niin iso osa rotukoirista on sairaita!

        Mikä on koiran paras?
        1) Rodut sekoittuvat ja geenipooli laajenee
        2) Ihminen saa roudata pikkufifiä näyttelyissä ja voittaa pokaaleita?

        Miettikää asiaa koko koirapopulaation kannalta!


      • Ei kiitos labukkaa
        hdhdxgjnfxjrs kirjoitti:

        Aika monesti noita pikkukoiria tehtaillaankin :(
        Kun aloin itse etsiä sekarotusta itselleni niin ekaks oli mielessä semmonen pikkukoira mutta ne maksaa 500-700 euroa kappale niin jäi sit heti alussa sellaset haaveet pois.
        Eniten suomen sekarotuisissa haittaa se, että melkein jokaikisessä on sakemannia tai jotain metästyskoiraa. No sit löysin yhtenä päivänä apulasta ilmotuksen omasta koirastani (siinä on karjalankarhukoiraa ja labradoria) makso viiskymppiä ja se oli madotettukkin (kun etsin pentua itelleni niin huomasin monta kertaa että viienkympin pentui ei oltu edes madotettu.)
        Myyjä oli mukava ja kysyi heti että haluunko tulla katsomaan vai lähettääkö hän sähköpostilla kuvia.

        Itse en pidä kenneliliitosta, tai niin paljon rotukoirista koska niitten kohdalla on paljon epäselvyyksiä.

        Labukat on just niitä oikeita pano koiria. Lähes kaikki aidot vahingot on kun uros labukka on päässyt karkuun ja haistanut juoksussa olevan nartun. Ne ottaa vaikka väkisin.

        Itse en suosittele ottamaan seropia, missä on labukkaa. Oma kohtainen kokemus naapurin kokemus tutun kokemus pari kuultua juttua. Labukat kuitenkin ovat aika sairas rotu ja se rotugeeni siirtyy myös pentuihin, myös seropeihin. Niillä on allergioita, luonnevikoja ym.
        Ei uskoisi, mutta niin se on.
        Tiedän myös kuusi aitoa labukkaa ja ne on sellaisia nylpyttäjiä ja jopa ihmisen raiskaajia. Niillä on valtava seksi vietti.

        Mutta aina varmaan löytyy poikkeuksiakin, itse en vaan ole vielä törmännyt.


      • järki käteen
        hdhdxgjnfxjrs kirjoitti:

        Aika monesti noita pikkukoiria tehtaillaankin :(
        Kun aloin itse etsiä sekarotusta itselleni niin ekaks oli mielessä semmonen pikkukoira mutta ne maksaa 500-700 euroa kappale niin jäi sit heti alussa sellaset haaveet pois.
        Eniten suomen sekarotuisissa haittaa se, että melkein jokaikisessä on sakemannia tai jotain metästyskoiraa. No sit löysin yhtenä päivänä apulasta ilmotuksen omasta koirastani (siinä on karjalankarhukoiraa ja labradoria) makso viiskymppiä ja se oli madotettukkin (kun etsin pentua itelleni niin huomasin monta kertaa että viienkympin pentui ei oltu edes madotettu.)
        Myyjä oli mukava ja kysyi heti että haluunko tulla katsomaan vai lähettääkö hän sähköpostilla kuvia.

        Itse en pidä kenneliliitosta, tai niin paljon rotukoirista koska niitten kohdalla on paljon epäselvyyksiä.

        minulla on tulossa penen seropin pentuja ja todellakin maksaa sen 500 kappale.
        se osaltaan takaa sen ettei pennut joudu heti kiertoon kun halvalla ostetaan ja ei sitten viitsitäkään kasvattaa koiraa.


      • mummi50

        Meillä oli puhdasrotuinen lapinporokoira, kävi sitten vahinko ja tuli 5 pentua. Ei siis tehtailua, sen jälkeen tuo emo leikattiin. Pennut käytettiin eläinlääkärillä ja madotettiin asianmukaisesti, myöskin ruoka ostettiin eläinkaupasta. Yksi jätettiin itselle, ja 3 pentua oli 12 viikkoisia, ennenkuin luovutus onnistui.
        Tämä puhdasrotuinen jouduttiin sitten keväällä lopettamaan 8 vuotias, kun oli niin paljon allergioita, ettei niitä olisi millään voinut karsia täällä maalla. Tällä seropi pennulla ei ole ollut mitään sairauksia, terve kuin pukki, ikääkin jo 3,5 vuotta. Otimme sitten kaveriksi kääpiömixin, jonka tämä karjalankarhukoiran näköinen emo otti omakseen. On nyt imettänyt sitä ja maitoakin tulee, kysyin eläinlääkäriltä mitä tehdä, anna imettää sanoi tämä lääkäri. Ei siis puhdasrotuisia enää, vaan jatkossakin ainakin kahden rodun sekoituksia.


      • hrreghws
        järki käteen kirjoitti:

        minulla on tulossa penen seropin pentuja ja todellakin maksaa sen 500 kappale.
        se osaltaan takaa sen ettei pennut joudu heti kiertoon kun halvalla ostetaan ja ei sitten viitsitäkään kasvattaa koiraa.

        seropi pennut pitäs maksaa enint. 200 e, jos on 4 pentua, siitä sais jo 400 euroa ja se kattaa kyllä kaikki sen parin kuukauden kulut sekä raskaudenkin kulut ja usein niit pentui on enemmän ku 4. Tollanen 500 on kyl helvetinmoista kiskurihintaa sekarotusesta, en ikinä ostais. pelkkää rahastusta.


      • hrreghws
        hrreghws kirjoitti:

        seropi pennut pitäs maksaa enint. 200 e, jos on 4 pentua, siitä sais jo 400 euroa ja se kattaa kyllä kaikki sen parin kuukauden kulut sekä raskaudenkin kulut ja usein niit pentui on enemmän ku 4. Tollanen 500 on kyl helvetinmoista kiskurihintaa sekarotusesta, en ikinä ostais. pelkkää rahastusta.

        tarkotan 4 pennusta sais jo 800 e.


      • ¨---
        hrreghws kirjoitti:

        seropi pennut pitäs maksaa enint. 200 e, jos on 4 pentua, siitä sais jo 400 euroa ja se kattaa kyllä kaikki sen parin kuukauden kulut sekä raskaudenkin kulut ja usein niit pentui on enemmän ku 4. Tollanen 500 on kyl helvetinmoista kiskurihintaa sekarotusesta, en ikinä ostais. pelkkää rahastusta.

        Silloin rotukoiran tulisi maksaa enintään 500€. Enemmän on törkeää rahastusta.


      • ei raha ratkaise
        järki käteen kirjoitti:

        minulla on tulossa penen seropin pentuja ja todellakin maksaa sen 500 kappale.
        se osaltaan takaa sen ettei pennut joudu heti kiertoon kun halvalla ostetaan ja ei sitten viitsitäkään kasvattaa koiraa.

        Mun ent.koira seropi.Rotikka/lapinkoira. Pennut 8kpl kauniita ja terveitä.Oli silloin markka-aika.Pyysimme 1000mk/pentu jonka saimme jokaisesta. Yhteyttä pidimme kaikkien kanssa kunnes erääseen perheeseen yhteydenpito loppui.Saimme kuulla koiran huonosta kohtelusta ja hakkaamisesta. He antoivat suosiolla koiran takaisin.Eli ei hinta takaa sitä että koiraa hoidetaan hyvin.Voithan sä rotukoirasta saada kovan hinnan ja niitäkin pidetään huonosti. Ja hyvin tarkan seulonnan kävimme läpi kun pentuja myimme.Oli vaikeeta eräällekkin sanoo että sulle en valitettavasti pentuu myy.Silloin on ajateltava VAIN koiran tulevaisuutta jos vähänkin tuntuu epävarmalta eikä sitä rahaa.Ja sama kyllä koskee kissojenkin myyntiä.


      • Anonyymi
        järki käteen kirjoitti:

        minulla on tulossa penen seropin pentuja ja todellakin maksaa sen 500 kappale.
        se osaltaan takaa sen ettei pennut joudu heti kiertoon kun halvalla ostetaan ja ei sitten viitsitäkään kasvattaa koiraa.

        Oikea asenne. Hinta karsii ostajat, jotka eivät ole valmiit käyttämään rahaa myöskään koiran hoitoon. Ja miksei pennuista saisi tienata? Kaikesta muustakin tyopanoksesta on hyväksyttyä saada korvaus, ei vain kuluista. Ei taksikaan kuljeta pelkällä bensarahalla. Markkinatilanne määrittää hinnat. Tarjontaa lienee vähän, koska hinnat on korkealla.

        Jos paperikoira maksaa 1000 ja paperiton 500, ostan mieluummin paperittoman, koska en perusta kennelliiton ja rotujärjestojen vouhotuksista.


      • Anonyymi
        hrreghws kirjoitti:

        seropi pennut pitäs maksaa enint. 200 e, jos on 4 pentua, siitä sais jo 400 euroa ja se kattaa kyllä kaikki sen parin kuukauden kulut sekä raskaudenkin kulut ja usein niit pentui on enemmän ku 4. Tollanen 500 on kyl helvetinmoista kiskurihintaa sekarotusesta, en ikinä ostais. pelkkää rahastusta.

        Pennun hinta maaraytyy markkinoilla. Jos joku on valmis maksamaan rotukoirasta 1500 tai sekarotuisesta 500. Ostaja paattaa. Jos on liian kallis kauppaa ei tule. Kun hintataso on korkea, markkinoille tulee lisaa pentuja ja hinnat asettuvat. Basset Hound -pentu maksaa Suomessa siina 1300 ja muualla Euroopassa 400-500.


    • haudanneena :(:(:(

      Usko kasvattajiin kadonnut täysin! 3 sairasta rotukoiraa (kaikilla hienot suvut, paperit ja näyttelyt) (????) haudattuani löysin rescue-koiran ja toisen ja kolmannen.. =) ja kaikki hyvin! Eläinlääkärikulut minimissä ja koirat ihania ja terveitä.

    • tokotooko

      Meidän seropi on kyllä ihan vahinkolapsi. Emo leikattiin heti, kun se oli mahdollista. Apulasta bongasin. Emo ja isä samassa kodissa, molemmat ihania kotikoiria. Kävimme katsomassa pentuja 3 kertaa. Maksoimme koirasta 200e. "Kasvattaja" pitää meihin edelleen yhteyttä ja on kiinnostunut koirastamme.

      Ei kaikki halua välttämättä pennuttaa.

      • Itse olen kanssa apulasta oman mussukkani bongannut , sakemanni emon ja norjanharmaan hirvikoiran rakkaus lapsi, tämän tiedän koska molemmat oli tavattavissa, sillä samassa taloudessa asuivat..että ihan vahinko pebntue. ja yhteyksissä ollaan vieläkin, 100 maksoin omasta pennustani.


      • Anonyymi

        Mikä laki se on, joka sekarotuiset koirat kieltää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä laki se on, joka sekarotuiset koirat kieltää?

        Olisikohan niin, että jotkut rotukoirafanaatikot eivät pysty sulattamaan sitä tosiasiaa, etteivät Kennelliiton säännöt ole lakeja?


    • Murrrrr

      "köyhä ostaa halvalla"
      Totta kun ei rahat riitä säästämiseen, ei se kuitenkaan sitä tarkoita ettei koirastaan huolehtisi tai sitä rakastaisi. Itse maksoin Viron tuonti sekoituksestani 250 enkä enempään olisi pystynytkään, koirani on minulle tärkeä ja sen kanssa myös harrastetaan eikä ikinä päädy kiertoon. Mikä ihme siinä on että kuvitellaan jotta jos koirasta maksaa paljon rahaa se olisi omistajalleen arvokkaampi? Köyhälle se vain tarkoittaa sitä että on elettävä liian niukilla koiran saadakseen esimerkiksi vuoden tai jopa pari, mitä järkeä siinä on? Itse varmistin eläinlääkärikulut niin että otin vakuutuksen joka kattaa ne ilman omavastuuta vaikka se olikin kalliimpi kuin omavastuulliset versiot. Ja koirani syö Hilssiä jotta kaikki puheet lupparuokinnastakin voi unohtaa. Älyttömän ylimielistä sakkia ne jotka katsoo että on koiran parhaaksi pyytää siitä ylihintaa! Ahneus se maailmaa pyörittää!

      • Haloo...

        No näinkin se on.
        250e on kuitenkin jo hinta. Itseäni hirvittää se kun ilmaiseksi tai muutamalla kympillä jaellaan koiria tuikituntemattomille.
        Eihän mikään loppujen lopuksi takaa, että koiraa saa hyvän kodin, valitettavasti. Oli sitten kyseessä seropi tai rotukoira, maltaita maksanut tai ilmainen. Kait se omistajan sydämmestä on kiinni.


      • Haulikko89

        Miksi kirjoitat "tuonti sekarotuisestan"i etkä "tuontisekarotuisestani"?


    • diiiiliiiii

      Minulla on sekä että.. niin seropi kuin puhdas. Molemmat yhtä rakkaita.
      Seropilla kuvattu etupää, kyynärpäässä nivelrikkoa. Puhdas kuvattu kokonaan, on terve. Seropimme pysyy oireettomana kortisonipistosten avulla.
      Puhtaalle saimme vakuutuksen täydestä arvosta, kun taas seropille ei.
      Mielestäni niin puhtaan, kuin seropin terveys on kiinni rodusta/roduista.
      Aikoinaan sekarotuiset.net palstalla tuli ilmi, että monella seropilla oli jos jonkunlaista vaivaa, ihan kuin puhtailla.
      Myös älykkyys on kiinni rodusta/roduista, ympäristöstä ja omistajasta. Ei se mene niin, että se puhdas tai seropi on älykkäämpi.. puhdas voi olla tiettyä yhdistelmää fiksumpi.. kun taas toinen rotu voi olla sitäkin älykkäämpi.
      Harmi, ettei nää nykypäivän seropit olekaan enää niin vahinkoja, vaan usein harkittuja "jalostettuja". Hyvin usein urosta etsitään näilläkin palstoilla omalle nartulle. Varsinkin pieniä seropeja tehtaillaan siinä kuin pieniä rotukoiria.
      Ovat helppoja hoitaa ja kulutukseltaan pieniä.. siksi ovat pentutehtailijoiden unelmia.
      Itse leikkuutin seropimme jalka ongelman takia. Ei pentuja kiitos.

      • Pyryy

        Meillä on 3 v. seropi. Lapinkoiraa susikoiraa karhukoiraa. Terve fyysisesti ja psyykkisesti. Tottelevainen ja siisti sisälläkin. Vanttera talonvahti ja komian näköönen poika.


      • Pyryy kirjoitti:

        Meillä on 3 v. seropi. Lapinkoiraa susikoiraa karhukoiraa. Terve fyysisesti ja psyykkisesti. Tottelevainen ja siisti sisälläkin. Vanttera talonvahti ja komian näköönen poika.

        mulla on sakemanni norjanharmaahirvi koira tyttö, 8kk.
        kovin on villi, mutta kiltti ja täysin sisäsiisti, justiinsa ollaan kpoirakoulussa, ja saas kattoo nyt,,,kuin menee.


    • paskaapaskaavarastam

      Kaikista turhauttavinta on kun sekarotuisista pyydetään maltaita esim Apulassa pyydetään jopa 800e seropeista kyllä huomaa pentutehtailijat on taas liikkeellä..

    • Enpä jaksa koko ketjua selata, mut kerronpa et kotona on 9 tervettä sekarotuista rescuekoiraa ;)

    • apartheidista eroon

      Senkin rasisti!

    • Bullipoju

      Kun olin koiraa hankkimassa, mieheni olisi tahtonut sekarotuisen, koska hänellä oli ennestään ollut aina seropeja. Aloimme etsimään meille ominaisuuksiltaan sopivaa koiraa ja törmäsimme aika suureen ongelmaan: mistä voit tietää sopiiko seropi juuri sinulle?

      Meidän vaatimuksemme olivat; pentu TAI tottunut kissoihin, korkeintaan 50cm säkä, ei älytöntä jahti viettiä, sopivan aktiivinen = jaksaa käydä juoksulenkillä mutta ei tarvi 24/7 aktivointia, lapsiystävällinen, sopivasti luonnetta että koulutuksessa olisi haastetta ja ainoa ulkonäkö seikka oli pystykorvat, koska itse pidän siitä että koiraa on helppo lukea..

      No joo eipä ollut hirveän helppo löytää nuihin kriteereihin sopivaa seropia, koska seropin luonteesta ja soveltuvuudesta ei voi tietää ellei tiedä 100% koiran vanhempia! Sama koskee ulkonäköä!

      Aikamme etsittyämme totesimme, että vaatisi aikamoisen onnenkantamoisen, että olisimme löytäneet koiran joka sopisi juuri meidän perheeseemme.
      Joten me päätimme valita hiukan varmemman tien ja otimme puhdasrotuisen bullterrierin! Nyt jo kaksi vuotias herra sopi perheeseemme kuin nyrkki silmään!!
      Bullimme ainoa ongelma on ruoka-allergia joka kyllä on helppo hoitaa syöttämällä oikeanlaista laadukasta koiranruokaa.

      Minusta on ihan hyvä että on rotukoiria, (vaikka joidenkin kohdalla jalostus on kyllä mennyt liian pitkälle) ainakin niiden kohdalla tietää edes jotenkin mitä odottaa eikä kaikki tule yllätyksenä!

    • Ninndié

      Seropit eivät ole laittomia, vaikkei niillä papereita olekaan. Itse rakastan seropeja hyvin paljon. Tiettyjen rotujen risteytyksenä niillä ei juurikaan ole vaivoja, ja ne elävät pitkään. Ja jos haluaa haastetta, voi seropi olla sopiva, kunhan tietää, mitä rotuja siinä on. Meillä oli muutamia vuosia sitten seropi naaras, jossa oli scäferiä. Se eli 17 vuotiaaksi, eikä se ollut sokea tai kuuro, vaan se kuoli vanhuuteen. Sen kaksi naaras pentua, toinen kolme vuotta sitten, 16 vuotiaana, kuoli, ja toinen viitisen vuotta sitten.

    • vuhvuh__

      sekarotuisella koiralla ei ole perinnöllisiä sairauksia toisin kuin rotu koiralla

      • lhh22

        Ei se nyt ihan noinkaan ole..


      • Älä höpsi

        Tottakai on. Miksei olisi?


      • hauhau

        Hevonpaskat! mun seropi eli 5v lopetettiin erään perinnöllisen sairauden takii kun hoito ei auttanut.


    • Nipponii92
    • joskoirasaisipäättää

      JUUUUH voitte alkaa haistaan sen............
      ENSINNÄKIN, rotukoirilla enemmän vikoja 1)sisäsiittoisuus, 2)sekarotuiset perivät molemmista roduista hyvät puolet, ei lonkkavikaa yms. mitä rotukoirilla esiintyy usein.
      Harmittaako, kun oma rotukoira sairastelee ja omaa luonnevikoja sekä käyttäytymis ongelmia? Kun taas halvan seropin ostajalla ei ongelmia?? Koira se on seropikin..Kommenttisi loukkasi !!
      Ja voin sanoa että kylä sitä rahaa löytyy ;) enemmän vaa kiinnostaa seropit kun vikoja omaavat rotuyksilöt. SORI VAAN.

    • se vakuutus

      Seropi on halpa,mutta jos sattuu vaikka jalka poikeen tai muu isompi vahinko niin silloin tulee kalliiksi.Koiravakuutuksia ei myönnetä kuin Kennelliiton rekisterissä oleville rotukoirille enään uusien sääntöjen mukaan.Eli kaikki lääkärinkulut maksettava aina itse.Se etu on rotukoiralla jotta saa vakuutettua.

      • ---

        Sekarotuiselle saa kyllä vakuutuksen. Mitään uusia sääntöjä sen suhteen ei ole


    • sakemannirovasti

      ööö seropi laiton??? Sekarotuiset paperittomat koirat eivät ole laittomia. Otappa ensi kerralla selvää ennen kuin kirjoittelet höpö höpöä, neiti 15v kultaisennoutajan omistaja? Se vielä että rotukoirat kirjoitetaan yhteen ;)

    • seropi kotonani

      NYT SIT HYVÄT IHMISET JÄKIKÄTEEN!!! SILLÄ EI OLE MITÄÄN VÄLIÄ ONKO KOIRA SEROPI VAI EI! Meillä koira valkkas ihmisen ei ihminen koiraa. Meilläkin käytiin niin monessa paikassa katomassa koiraa kunnes käytiin seropeja kattomas ja sieltä heti yksi pennuista "tarttui" mukaan.

      Miettisit ensin ennen kuin kirjoitat mitään päättömiä!

    • kooiraihminen9999

      HEI! ONKO SUN PÄÄSSÄS VIKAA??? EI SEROPIT EROA ROTUKOIRISTA MILLÄÄN TAVALLA... YHTÄLAILLA NE VOI OLLA RAKKAITA JA IHANIA PERHEEN JÄSENIÄ... MINULLA ON 2 COLLIETA MUTTA SILTI RAKASTAN MYÖS SEROPEJA.

    • ~rosita

      Tosiaankin, mitä sinullakin on olevinaan sekarotuisia vastaan? Sekarotuiset on usein jopa parempia koiria kun puhtaat. Ja jos et ole tietoinen, niin myös sekarotuiselle saa kennelliitolta paperit, niinkuin minun sekarotuisellani on. Perheestäni löytyy viisi eläintä joista neljä on sekarotuista ja vain toinen koirani on puhdasrotuinen karjalankarhukoira. Jos et ole huomannut, niin yleensä myös sekarotuiset ovat helpommin oppivia kuin puhdasrotuiset koirat, koska niissä sekoittuu kaksi tai useampi eri rotua. Minun sekarotuiseni on aivan mahtava, ja oppivainen koira. Koira on agility käytössä sekä myös epävirallisista näyttelyistä on saatu BIS sijoja sen hyvän luonteen, käytöksen ja tottelevaisuuden (sekä myös sen kaunis ulkomuoto on saanu kehuja) ansiosta. Että mietippä sitä kun on sellainen 100 päinen lauma puhdasrotuisia upeita sinun suosimia koiria ja tällaiset "ihan tavis seropit" vievät voiton niiden nokan edestä. Siinä voi olla sinulla aika moinen pähkinä.
      Seropi se on yhtä hyvä koira (ellei parempikin) siinä missä rotukoirakin.

    • amhgamh

      Ei sekarotuiset sen parempia ole. Ne vaan sattavat olla pentutehtailun tuloksia. paperilliset koirat ei koska pitää tietyt asiat olla kunnossa että saa koirat rekisteriin.

      • riisipuuro

        tottakai paperillisetkin koirat voivat olla pentutehtailun tulosta.

        Nartulla voidaan teettää vaikka jokajuoksuista pennut, tai kerran vuoteen. Nämä myydään hiljaisesti paperittomina puhtaina.

        Sitten, onkos se kahdenvuoden välein mitä saa teettää pentuja? Niin rekisteröidään aina se yksi pentue ja revitään siitä isommat rahat.

        Vaikka samalla nartulla olisi allevuosi sitten tullut pentue.


    • Killmarin

      Kyllä te ns. rotu ihmiset olette sitten tyhmiä,... eihän tuo rotikoirien kasvatuskaan ole mitää muuta kuin bisnestä!! samat menot on sekarotuisella kuin rotupentueellakin suunnilleen mutta silti rotupennuista pyydetään 1500e/kpl ja sitten väitetään että ei me tätä rahasta tehdä ? yhden pennun hinnalla korvataan jo pennuista ja emosta tulleet kulut... ja kyllä kasvattajatkin on pentutehtailijoita, teetetään välipentuja salaa kennelliitolta ja jatkuvasti on ilmoituksia joissa kasvattajalupa otettu pois syystä tai toisesta niin että ette te rotukoirien hääsääjät ole yhtään sen parempia. ja kun joku sanoi että jatkuvasti annetaan pois sekarotuisia nii samat sanat meepä kuule kattoon ilmoituksia niin kyllä siellä ihan ne paperilliset koiratkin etsii kotia.
      itse en ottaisi rotukoiraa koska yhdelläkään lähipiiristäni rotukoirat eivät ole eläneet yli 5 vuoden , sekarotuiset jopa yli 15 vuoden,...
      sekarotuiset ovat paljon persoonallisempia ja terveempiä.

      mitä rotukoira sitten pystyy tarjoamaan enemmän kuin rotukoira??
      näyttelyt ja kaikki muutkin yllätys yllätys kennelliiton järjestämät kisat,...
      -sekarotuinen rakastaa,lohduttaa ja ilahduttaa ihan samalla lailla kuin rotukoirakin
      - sekarotuinen on ihan yhtä lailla perheenjäsen
      -syö ja lenkkeilee kuten rotukoiratkin
      -voit harrastaa tokoa ja agilitya kummankin kanssa

      ei koira sen paremmaksi muutu on sillä sitten paperit tai ei,... kaikki ihmiset eivät tunne tarvetta käydä näyttelyissä ym.
      suurin osa kasvattajista pennuttaa rahan vuoksi ja sitten te tyhmät uskotte kun selitellään että ei me tätä mrahasta tehdä jne,

      • Killmarin

        siis mitä rotukoira voi tarjota enemmän kuin sekarotuinenkoira?
        kirjoitusvirhe paholainen iski,...


      • tykkään!

        "eihän tuo rotukoirien kasvatuskaan ole mitää muuta kuin bisnestä!! samat menot on sekarotuisella kuin rotupentueellakin suunnilleen mutta silti rotupennuista pyydetään 1500e/kpl ja sitten väitetään että ei me tätä rahasta tehdä"

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä!!

        Sen verran kuitenkin protestoin sekarotuisten koirien kauppaa, että minulle ei todellakaan mene jakeluun, miten sekarotuisesta pennusta kehdataan pyytää 500 - 700€. Sitä ei kyllä pysty millään perustelemaan.

        En tarkoita, että pennut täytyisi ilmaiseksi saada, 200- 300€ on sopiva hinta, joka laittaa miettimään haluaako varmasti koiran. Mutta kaipa tässäkin toimii kysynnän ja tarjonnan laki: tyhmä ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa.

        Pennun hankitaa suunnitellessa kannattaa selailla pidemmän aikaa eri palstoja ja kiertää ehdottomasti myyjät, joilla on joka viikko uusia pentuja kaupan. Varsinkin Tori.fi sivuilla on ahkeria virolaisia koirakauppiaita. Samat henkilöt kauppaavat monia eri sekoituksia. Pentutehtaista ei kannata ottaa yhtään koiraa. Vaikka yhden pelastatte, mutta seuraavat pennut jo tulossa. Eikä tuo tuohu lopu ennen kuin asiakkaat loppuu!!


    • 11+15

      Minun sekarotuiseni maksoi 50e ja ihan täysin vahinkopennusta oli kyse. Aikaisempi myöskin sekarotuinen koirani maksoi kokonaiset 20e!
      Siksi 20e koska aikaisemmin paikasta mistä koiran hain oli eräs mies
      hakenut koko pentueen (!) ja myynyt kauheilla voitoilla kylillä!

      Myös tuo on yksi syy miksi sekarotuisista vahingoista voi pyytää muutaman kympin.
      Oman 50e maksaneen sekarotuiseni "takia" ajoin melkein 2h keskelle ei mitään erääseen maataloon missä oli kaksi kytkettyä saksanpaimenkoiran sekoitusta vastassa.
      Kilttejä olivat kuin mitkä.

      Minä kumoan myös sen väitteen että sekarotuiset olisivat jotenkin terveempiä.
      Omalla koirallani epäillään nyt vilja-allergiaa.
      Kokeillaan viljatonta ruokavaliota ja jos se ei auta pitää alkaa sulkemaan
      pois muita vaihtoehtoja.
      Koirani on rokotettu, sirutettu, en ottanut koiraa leluksi vaan perheenjäseneksi.

      Koirani on erittäin oppivainen vaikkakin aika heikoilla hermoilla varustettu, heikkohermoisuus ei taas katso seka- tai puhdasrotuisuuteen...
      Ihana ja kiltti otta vieraat vastaan riemulla! Ulkona on tietenkin terävämpi ja valppaampi, varsinkin hämärällä. Minusta se on ihan hyvä, täällä
      liikkuu jos jonkinlaista juoppoa ja muuta hiipparia....
      Se on myös niin hyvin koulutettu että hanskasta karkaamista ei tarvitse pelätä.

      Rahanteko älyttömillä risteytyksillä on kuvottavaa.
      Siitä huolimatta niin rotu kuin sekarotuisetkin koirat ovat yhtä
      hyviä, huonoja, älykkäitä, tyhmiä, luonnevikaisia, arkoja, sosiaalisia.....
      En näe paljoa eroa sekarotuisen ja rotukoiran koulutuksella jokainen koira on yksilö!
      Saman puhdasrotuisen pentueen koirat voivat olla ihan eri puusta veistettyjä!

      Lopettakaa tämä loputon juupas eipäs leikki!

    • Kooiraihminen9999

      Rotu koirat on rotu koiria, sekarotuiset sekaroituisia. sillä ei ole mitään väliä onko koira sekarotuinen vai ei. se riittää että se riittää sulle... olen ylpeä pk collieistani mutta niin olen myös tuttavani sekarotuisista. eikä näillä ole ollut mittää tauteja... koira maksaa jos se maksaa.... koska sekin on joillekin perheen jäsen. Haukkuminen ei auta ketään.. riittää että välität omasta koirastasi!

    • RotukoirakinOnRakki

      Köyhä ostaa halvalla tai saa tuttavaperheeltä vahinkopennun.

      Sitten jos köyhä säästää ja maksaa kalliista "rotu"koirasta ( =sisäsiittoisesta eläimestä), on pentujen teettämisen kynnys tällä kalliilla rakilla (ihan yhtä rakki se on kuin rehellinen seropikin!) paperittomia pentuja joista saa rahaa!!!
      Näin se turhan usein menee.

      Itselläni on ollut sekä seropeja, että rotupuhtaita paperillisia piskejä. Kummastakin "lajista" (kuten rotukoiraihmiset tahtoisivat eritellä) löytyy sairaita ja terveitä yksilöitä. Kummastakin löytyy myös viisaita ja tyhmiä yksilöitä.
      Tällä hetkellä minulla on yksi kumpaakin. Näistä kahdesta seropi on julmasti, mutta rehellisesti sanottuna minulle paljon rakkaampi ja tärkeämpi!

      Jokatapauksessa itseäni häiritsee suuresti se, että omat rotukoirani näyttävät samoilta kuin muiden samanrotuiset. Ei vieraampi ihminen erota minun rotukoiraani muiden samanlaisista esim kuvien perusteella.
      Sekarotuiseni näyttää juuri itseltään ja on siten mielestäni kauniimpi!
      Enhän tahdo poikanikaan näyttävät naapurin Jokisen pikku-Leeviltä.
      Vieras ihminenkin erottaa oman seropini muista koirista.

    • EevaOmena

      Mikähän virka niillä papereilla on? Pikemminkin koko jalostustoiminta on rahastusta ja huomattavan suuri osa puhdasrotuisten omistajista mollaa sekarotuisia vain, jotta saisivat tehtyä hyvää bisnestä "puhdasrotuisilla" koirillaan.

      Koirien historiaa ajatellen on aika säälittävää pitää sekarotuista huonompana, koska jalostustoiminta on alunalkaen pohjautunut nimenomaan sekarotuisiin koiriin, joiden tiettyjä luonteen- tai ulkonäönpiirteitä on alettu suosia, eli jalostaa.

      Eli koko "puhdasrotuinen"-käsite on ihmisen luoma.

      Itselläni on ollut puhdasrotuisia, pilalle jalostettuja koiria, alkukantaisia rotukoiria, jotka ovat olleet terveitä ja myös sekarotuisia, ehdottoman terveitä koiria, enkä ole metsästyskäytössä huomannut mitään eroa näiden koirien välillä.

      En siis näe syytä maksaa suuria summia ns. puhdasrotuisista koirista, kun paperittomat, tai sekarotuiset ovat yhtä hyviä metsällä ja yhtä rakkaita perheessä.

    • koirat<3

      me just tässä viitisen viikkoo sitten mun äitille soitettiin että eräälle miehelle oltiin tuotu laatikossa 4 PENTUA! sitten me päätettiin ottaa yksi pentu kun ei muualta kotia löytyny:D aivan mahtava koiruli:) siitä onko se sekarotunen vai puhas ei hajuakaan. näyttää ihan beagleltä mutta kun ei tiiä.....
      en kyllä näe mitään haittaa sekarotusissa tai puhas rotusissa. tosin puhtaissa roduissa on justiinsa niitä liika jalostuksia ynm.
      kyllä ostettiin ja haettiin vissiiin oulusta yksi puhas rotunen ja sitten ollaan saatu kaksi puhas rotusta erään sopimuksen pohjalta ilmaseksi.
      ei niitä sekarotuisia välttämätä ois niin halvalla/ilmaiseksi jos ihmiset saisivat myytyä pennut, ei kävisi vahinkoja ja oltaisiin asiallisia ja järki päässä. toisaalta ite tykkään myös sekarotuisista, yleensä seka rotuisissa ei ole kauheastijalostamisesta tullu mittään ja on muutenkin eriskummallisia ja sulosia:D
      Kanttii ottaa/ ostaa sekarotusiakin koiria
      saatat saaha siitä maailman parhaan koiran ja onpahan koti sillekkin koiralle:)
      kirjoitinpa romaanin..=DD

    • hei sie 11+15!

      hei kuule meän koirallakin ilmeni vilja allergia, sekä muroille.meni puol vuotta oppiatietään mistä koiralle tulee paska tauti ja mistä ei. luettiin kauheasti allergiosta ja kävi ilmi et mille tahansa koirallavoi tulla allergia vaikka koira ois jo 10 v. käytiin lääkärissä eikä osannu tehdä mitäään ja koira vaan laihtu ja laihtu kunnes luin sattumalta että koiran muroissa( vaikka ois viljatonta) voi olla/ on erään laista punkkia. niinpä lopetettiin murojen anto, puruluiden(ei kestänyt sitä käään) madotettiin tiuhaan tahtiin, ja raakaa lihaa ei annettu. nykyään syö riisiä, ja kun annettiin pieninä määrinä pysty syöään raakaa lihaaki. riisiin ollaan laitettu vihanneksi, kananmunaa, ruokaöljyä, kananmunaa, lihaa, kalaa, sekä vitamiini lisää ja muita juttuja mitä voi syödä. nykyään karva kiiltää ja kunnon lihassa tyttö on ja koira oli 3 v kun nämä allergiat ilmesty ja vielä PUHDASROTUINEN eli voi se koira sairastua vaikka ois terve ja rokotettu, madotettu ynm. ja millään muulla siskolla äitillä isällä ei ole allergioita.... tsemppiä vaan!!:DD

    • Seropi <´3

      Mä en ihan oikeesti tajua; Sekarotuiset on koiria siinä missä puhdasrotuisetkin. Esim. Mulla on tällä hetkellä seropi, kolme vuotias, ei mitään vaivoja, syö kaikkea, eikä tuu mitään, entinen seropikin kuoli vanhuuteen ilman mitään sairauksia, kuten sokeutta tai kuuroutta, myöskään lonkkavikaa tai sydänvaivoja ei ollut. Sekarotuisilla VOI olla kuitenkin vaivoja ja sairauksia, jos risteytetyt rodut ovat sellaisia, joissa liikkuu esim. lonkkavikaa tms. Sekarotuiset ovat ihania, ja niistä löytyy erilaisia väriyhdistelmiä (meillä on alta pehmeän kermatoffeen väristä karvaa, mahasta valkeaa, selästä toffeen värisen karvan päältä tummempaa, ja aivan päältä mustaa & harmaata). Koira on rokotettu ja madotettu, eikä mitään ongelmia. Vaikka sekarotuisella ei olisikaan papereita, niin ei se tarkoita, että siitä olisi jtn. harmia. Oma on pärjännyt hyvin mätsäreissä, joissa olemme silloin tällöin käyneet.

    • grappa-ripa

      Koirilla allergiaa ei muuten pidä lukea perinnölliseksi sairaudeksi, vaan hoitovirheeksi. Ei koiria pidä pitää ylihygieenisissä oloissa syöttäen vain yksipuolista teollisesti prosessoitua rehunappulaa. Koira tarvitsee suolistoonsa bakteereja, mutta ei niitä saa mistään. Antakaa ihmeessä pennun syödä esim. raatoja tai maahan haudattua, mädätettyä lihaa. Immuunijärjestelmä sekoaa, jos sillä ei ole mitään tehtävää. Alkaa se salaperäinen oireilu tyhjästä. Allergiat on esim aivan tuntemattomia sellaisissa elinympäristössä, jossa on huono hygienia.

    • ihme touhuja.

      "Seropi on halpa,mutta jos sattuu vaikka jalka poikeen tai muu isompi vahinko niin silloin tulee kalliiksi.Koiravakuutuksia ei myönnetä kuin Kennelliiton rekisterissä oleville rotukoirille enään uusien sääntöjen mukaan.Eli kaikki lääkärinkulut maksettava aina itse.Se etu on rotukoiralla jotta saa vakuutettua. "

      Höpölöpö kuka tällästä skeidaa täälä jauhaa? mulla on sekarotuinen koira jolla on Vakuutus joka kattaa eläinlääkärikulut ja sillä on myös henkivakuutus... Seropille saa myös vakuutukset, että mieti vähän mitä täälä valehtelet!!!

    • lammaspaimen___

      Bordercolliemme maksoi 1200 euroa. Tuttu ihmetteli, että miksi joku maksaa koirasta kun ilmaiseksikin saa. Jeps, vaan vamaan vähän eri tarkoitukseen. Meillä koira on työssä paimenena, se on korvaamaton apu lampaiden ja nautojen siirtämisessä. Toissijaisesti se on harrastuskoira, silloin kun eläimet eivät ole suurilla laitumilla, koiramme kanssa harrastetaan pelastushakua (meillä on paikka häly- ryhmässä), tokoa (EVL- luokasta yksi 1-tulos) ja agility aloitettiin juuri.

      Koiramme oli pitkän harkinnan tulos, seurasimme tarkkaan linjoja, millaista silmää vanhemmat ja isovanhemmat periyttävät. Myös terveys ja luonne piti olla kohdillaan.

      Sellaisen koiran saa kun hakee, pitää osata etsiä tietoa enemmänkin kuin vain pari viikkoa. KoiraNet on täynnä kaikenlaista infoa, kunhan osaa etsiä. Kaikki mahdolliset paimennuskisat tuli käytyä läpi ja kyseltyä ummet ja lammet koirani sukulaisten omistajilta.

      Meillä ei sekarotuiselle koiralle olisi mitään tekoa. Paimenkoiralla on paimennustakuu, saamme rahoillemme vastinetta. Jos sekarotuinen koira ei opi paimentamaan, ei meille kukaan anna toista koiraa tilalle.

      Toisaalta pelkkään harrastamiseen voi sekarotuinen olla ihan passeli, jos osuu oikea yksilö kohdalle.

    • sekarotulööv

      Kyl mun mielestä mun oma dalmis-sakemanni-beagle- koirani on paljon parempi paimenkoira ku mikään bordercollie

    • tiipataapataapatiipa

      Jeps. Munkin Bernharndilais sekoitus on hyvä vesipelastuskoira. Koskaan en ole sitä opettanut pelastamaan ketään järvestä ja niin se vaan käy hakemassa porukkaa rannalle. Jopa eräät vesipelastuskoirien kouluttajat olivat tästä ihmeissään,kun koirani on sekarotuinen ja osaa kaiken tuon paremmin,kun osa niistä puhdasrotuisista.. Eipä ole koiraa karvoihin katsominen.

    • sekarotulööv

      Kyl mun koira osaa varmasti myös vesipelastusta.

    • EevaOmena

      Oma mielipiteeni on, että koiria voisi risteyttää käyttötarkoituksien mukaan, ilman ulkonäöllisiä rajoituksia.

      Esim. kaikkia paimensukuisia, käyttölinjaisia koiria voisi risteyttää keskenään.

      Samoin kaikkia jänistä/kettua ajavia koiria keskenään, oli sitten seropeja, tai "puhtaita".

      Samoin lintukoirista haukkuvat (esim suomenpystykorva, pohjanpystykorva, laikat).

      Hirvi- /karhukoirista laikat, karhukoirat, norjalaiset ja jämptlantilaiset voisi yhdistää.

      Samoin kaikki kanakoirarodut keskenään ja kaikki noutajat keskenään.

      Seurakoiria voisi säilyttää suuria ja pieniä.

      Tässä vain muutama esimerkki. :)

      Koiraa ei ole tarkoitettu leikkikaluksi ja pelkäksi sohvaperunaksi, vaan se kaipaa luonteelleen ominaista tekemistä. Ulkonäöstää se tuskin välittää tuon taivaallista.

    • kullervoKukkonen

      Näinpä näinpä. Täälä rotukoirien omistajat vouhkoaa sekarotusista,mutta nepä ei mieti sitä,et lähes kaikki koirat on ollu joskus "sekarotusia". Saksanpaimenkoirakin oli kauan "sekarotunen" kunnes se hyväksyttiin oikeaks roduks ja niinhän niitä rotukoiriakin on "tehty",et on risteytetty koiria että on saatu mieleinen koira.

    • tokoilija

      Jos haluaa itselleen harrastuskoiran, jonka kanssa pääsee huipulle, on rotukoira parempi ratkaisu. Ihan vaan sen takia, koska esim. SM- tai MM-tasolla ei voi sekarotuisen kanssa kisata.

      Olisi jäänyt eilinenkin kiva päivä väliin SM- tokossa, jos koirani ei olisi puhdas.

    • siikalainen

      No en ole ottanut koiraa sen takia, että voisin kilpailla sen kanssa. Minulle riittää,että koirani on onnellinen. Oma poitsuni on 2koiran sekoitus ja on kyllä fiksu.. esim: 3 veljeäni meni metsään piiloon, niillä oli tunti aikaa piiloutua ja sitten päästin koirani etsimään ne ja kylläpäs joka iikka löyty. Kaverini leikki olevan "hukkumaisillaan" koirani meni pelastamaan sen. Koirani osaa etsiä minun rahapussini ja avaimet, jos olen hukannut ne! se myös osaa sammuttaa valot ja laittaa ne päälle käskystä, se osaa ottaa multa sukat jalasta ja viedä ne pyykkikoppaan! se vie lelut takaisin lelukoppaansa,kun on siivouspäivä, eli auttaa mua myös siivoamaan. se osaa leikkiä kuollutta, haukkua/murista käskystä ja paljon muita perusjuttuja.. eikö se riitä,että koiralla on kivaa oppia kanssani uusia asioita? pitääkö vielä lähteä kilpailemaan muiden koirien kanssa ja sitten,kun koira ei pärjääkkään, niin omistaja on pettynyt? silloin on myös koira pettynyt. Itse en ole pettynyt koiraani vaan pidän sitä erittäin fiksuna ja ennenkaikkea parhaana kaverina. Mua ei kiinosta onko koirassa kahta vai kahtakymmentä eri rotua, joka tapauksessa ne on ihania eläimiä ja saan siitä suurta iloa,kun huomaan koirani nauttivan näistä asioista mitä teemme...

    • tokoilija

      Sehän on jokaisen oma ratkaisu minkälaiseen koiraan päätyy. Se, että jotakuta ei kiinnosta koskaan kisata SM- tasolla eikä siksi hankkia rotukoiraa, ei ole yhtään huonompi ratkaisu kuin halu kisata korkealla tasolla. Ja ylläolevalle, eihän siinä voi koiraan pettyä jos se ei osaa asioita kisoissa, silloin pitää koira kouluttaa paremmin. Toki jotkut seikat saattavat huonontaa koiran sen hetkistä virettä ja motivaatiota, esim. kuumuus tai nartun lähestyvät juoksut. Tuommoisista asioista ei tietenkään voi olla koiralle vihainen, eivät koirat muutenkaan ole mitään koneita.

      Eräs asia minua sekarotuisissa ärsyttää, nimittäin se, jos niitä tuodaan Suomeen esim. Espanjasta tms. Miksi ottaa katukoiraa ulkomailta, kun Suomessakin on paljon sekarotuisia vailla kotia? Sitten ne päätyvät vain koiratarhoille etsimään uutta omistajaa.

      • '''

        Niitä tuodaan ulkomailta siksi, että Suomessa ei ole tarjolla sopivia kodittomia sekarotuisia, Ne vähät mitä löytöeläintarhoilla on, ovat lähes poikkeuksetta isokokoisia tai jotain metsästysrotuja tai niiden sekoituksia.


    • tokoilija

      On se silti aika arveluttavaa toimintaa tuoda ulkomailta kodittomia koiria, jotka päätyvät Suomessa sitten etsimään uutta kotia koiratarhoille, kun eivät olleetkaan semmoisia, kuin uusi omistaja aluksi luuli. Oli koira puhdas tai ei, kyllä sen hoitoon pitäisi paneutua hieman pitemmäksi aikaa, kuin että heti 6 kk ikäinen pentu ollaan antamassa pois koiran kouluttamatomuuden vuoksi (uhmaikä) jne.

      Tarkoitan, että otat koiran sitten mistä tahansa, ei sen ottaminen perheenjäseneksi saisi olla hetken mielijohde.

      • '''

        On arveluttvaa ottaa mistä tahansa koiria harkitsematta, mutta tuo ei nyt erityisesti liity ulkomailta tuotuihin koiriin.

        Totuus on kuitenkin se, ettei kotimaisilla tarhoilla kovin paljon koiria ole ja ne vähätkin yleensä kuvatun kaltaisia.


    • seropiiii

      vittu koiralla mitään uhmaikää ole

    • tokoilija

      Pennun uhmaikä= kun se kokeilee rajojaan. Ja saattaapa joillakin alkaa murrosikäkin jo siinä 7-9 kk iässä.

      Hienoa puuttua mitättömiin pikkuseikkoihin, kun ei löydy mitään järkevää sanottavaa??

    • sekarotulööv

      Ei koirilla ole myöskään mitään murrosikää. Sekarotuset on sekarotusia.

    • hehhheeee

      pennun uhmaikä ja samoin murrosikä on ihmisten höpöjuttuja, nyt järki käteen ja miettikää mistä eläimet ovat peräisin.
      luonnossa tunneta mitään ikiä,,,heeh heh miten naurattaa , tokoilijoiden juttuja

    • tokoilija

      Tuosta nyt löytyy eräs esimerkki koiran murrosiästä, muitakin saa esille googlettamalla.

      http://www.hillspet.fi/Dog/Puppy/Caring for puppy/Puppy Training and Behaviour/Adolescent puppies can be challenging.aspx

      Ja kaippa luonnossa kaikkein oleellisin ikä on juuri tuo murrosikä, kun elukka tulee sukukypsäksi ja saa jatkaa sukua. Vai kiistääkö arvon hehhheeee tämänkin?

      • hihhehhihheh

        voi hitto, noi on ihmisten kirjoituksia ELÄIMISTÄ

        meidän kastemadolla on juuri huomenna alkamassa uhmaikä, apua mitä teen

        hehhehhee


      • huhuhuhuhuuuuuu
        hihhehhihheh kirjoitti:

        voi hitto, noi on ihmisten kirjoituksia ELÄIMISTÄ

        meidän kastemadolla on juuri huomenna alkamassa uhmaikä, apua mitä teen

        hehhehhee

        wat? Onko eläimillä sitten omat kirjotukset häh? tai jotain omaa oppia elinkaaristaan? sä et kyllä tajua taas mistään mitään.


      • 20+15
        hihhehhihheh kirjoitti:

        voi hitto, noi on ihmisten kirjoituksia ELÄIMISTÄ

        meidän kastemadolla on juuri huomenna alkamassa uhmaikä, apua mitä teen

        hehhehhee

        Eli? Mikä on sun pointti? Että eläimillä ei ole ollenkaan murrosikää? Eli ne pystyy lisääntymään ihan millon vaan, vaikka koirat pieninä pentuina? Et taida tietää koirista yhtään mitään.


      • perttu p
        hihhehhihheh kirjoitti:

        voi hitto, noi on ihmisten kirjoituksia ELÄIMISTÄ

        meidän kastemadolla on juuri huomenna alkamassa uhmaikä, apua mitä teen

        hehhehhee

        aseta sille tiukat rajat mut älä lyö äläkä anna muitten komennella.Mulla on tossa perhonen joka on just saamassa ekan kiiman, mä en tiiä mitä tekisin ku se lentää koko ajan perässäni!Auttakaa joku


    • zerobihj

      Joo hei kaikki toi on ihmisten keksintöä. Sherlock???

      Sekin on vaan ihmisten keksintöä, että on sekarotusii ja puhdasrotusii.

    • koiramurina

      Tuttava perheeni valioyksilö vanhemmista saatu pentu (jämpti) sairastui ja kuoli yllättäen 6kk ikäisenä.
      Minun seropini elelee yhä (syntyi samoihin aikoihin ja nykyään 4v) ja ainoa pieni vaiva ollut syvä haava jalassa (loikkasi väärään paikkaan)..
      ei se ylijalostaminen/saman rodun jalostaminen uudelleen ja uudelleen hyvää siis aina tee tee......

      • 18+7

      • jepajepajee

        Rodusta katsomatta luonto korjaa heikot yksilöt pois, oli kyseessä sitten autoimmuunisairas tai auton alle jääminen ja esim. jalka murskana. Että ei se todellakaan katso onko elukka puhdasrotuinen vai ei..


    • 505514

      Meillä on ollut kaksi koiraa elämäni aikana. Kumpikin seropeja! Ensimmäinen piti lopettaa kuukausia jatkuneen ontumisen vietyä voimat kaikista jaloista, mutta eläinlääkäri kuitenkin kysyi "miksi te näin nuoren koiran lopetettavaksi?"..Jeppe olisi pian täyttänyt 18-vuotta, eli ei mikään nuorukainen enään. Saman rakenteisia koiria ovat mm. norjanharmaat, mutta eihän ne niin vanhaksi elä. Nyt toinen koirani täyttää pian 12 vuotta ja kirmaa ja leikkii yhä pentujen lailla. Ei ikä paina ollenkaan! Juoksuttaa nuoremmatkin henkihieveriin ja silti aina vain tahtoo leikkiä lisää. Harvemmin näkee yhtä vetreitä saman ikäisiä collieita, jota koirani kovasti muistuttaa. Eikö tämä jo sitten merkitse vähän sitä, että sekarotuiset ovat terveempiä ja pitempi ikäisiä? Mutta sitä en ymmärrä. Monet ihmiset puhuvat koirista, kuin ne olisivat jokin tavaramerkki! Häpeäisivät! Koira on elävä olento ja ihan yhtälailla sillä on oikeus elää kuin meillä ihmisilläkin! Kaikki ihmiset ovat erilaisia, joten miksei koiratkin voisi olla? Puhdasrotuisuus on vain ihmisten päähän pinttymä ja koirathan siitä taas vaan joutuvat kärsimään! Hässisittekö itse sukulaisenne kanssa, että saisitte jonkun tietyn piirteen lapsillenne, välittämättä riskeistä lapsen terveydessä? En usko! Joten miksi koiralle, jolla ei ole puhetaidon lisäksi edes mitään sanavaltaa tässä "ihmisten maailmassa" tehdään juuri niin kuin itse emme tekisi? Ei se koira alkanut ihmisen parhaaksi ystäväksi tämän takia aikojen alussa!

      • 14+13

        Ensiksi, eihän koiraa kiinnosta tuon taivaallista minkä kanssa se pentuja yrittää tehdä, silloin kun vietit vievät niin uroskoira voi astua vaikka emänsä, jos ihminen ei niitä erota.

        Ja toiseksi, esimerkiksi paimenkoiria ei olisi mahdollisesti koskaan syntynyt, mikäli tiettyä ominaisuutta ei olisi jalostettu valitsemalla juuri tietyt yksilöt. Paimennusominaisuuksilla kun ei tarkoiteta samaa asiaa kuin saalisvietillä, joka löytyy lähes jokaiselta koiralta. Sen takia tuo ominaisuus on haluttu eritellä. Samoin muisssakin roduissa, joilla on omat ominaispiirteensä.

        Ja koira on oppurtunisti, sieltä mistä sai kaikkein helpoiten ruokaa ja suojaa, kannatti jäädä. Eivät koirat nykyäänkään valitse ihmisiä sen mukaan, kenen kanssa ne haluaisivat vain jutustella mukavia. Koiran ja ihmisen ajatusmaailma eroaa aika paljon ja koiran inhimillistäminen ei ole mistään kotoisin, oli koira sitten sekarotuinen tai puhdasrotuinen.

        Lisäksi minusta kyllä tuntuu, että sekarotuisten omistajat tässä eniten asiasta vauhkoavat eikä toistepäin. Eivät tunnu ymmärtävän, että ne koiriensa ominaisuudet tulevat rotukoirista, muutenhan seropit olisivat oma rotunsa ;-) Että ihan tämmöinen "muna vai kana" vänkäys tämäkin keskustelu on.

        Ja tämmöinen pieni ajatus putkahti mieleen, että jos rotukoirat ovat sitten kaikki hirveän sairaita ja niillä suurin lopetyssyy on sairaudet, niin sekarotuisilla tuntuu olevan käytöshäiriöt? Sekarotuisia annetaan pois ilmaiseksi tai pienellä hinnalla kaikenlaisilla myyntipalstoilla, suurin osa syistä on pelkkiä tekosyitä "tuli allergiaa, kultakala kuoli jne". Eli ottaako sekarotuisen suurimmalta osalta semmoinen ihminen, joka tekee sen hetken mielijohteesta eikä paneudu päätökseensä juurikaan? Rotukoirien ottajilla on kuitenkin esimerkiksi 1-1,5 vuotta aikaa tutkia tulevan pentueen vanhempia, etsiä kaikenmaailman tietoa tulevan pentunsa lähisuvusta mitä kunnollisen pennunomistajan kuuluisi etsiäkin ja tietää.


      • idiotismus
        14+13 kirjoitti:

        Ensiksi, eihän koiraa kiinnosta tuon taivaallista minkä kanssa se pentuja yrittää tehdä, silloin kun vietit vievät niin uroskoira voi astua vaikka emänsä, jos ihminen ei niitä erota.

        Ja toiseksi, esimerkiksi paimenkoiria ei olisi mahdollisesti koskaan syntynyt, mikäli tiettyä ominaisuutta ei olisi jalostettu valitsemalla juuri tietyt yksilöt. Paimennusominaisuuksilla kun ei tarkoiteta samaa asiaa kuin saalisvietillä, joka löytyy lähes jokaiselta koiralta. Sen takia tuo ominaisuus on haluttu eritellä. Samoin muisssakin roduissa, joilla on omat ominaispiirteensä.

        Ja koira on oppurtunisti, sieltä mistä sai kaikkein helpoiten ruokaa ja suojaa, kannatti jäädä. Eivät koirat nykyäänkään valitse ihmisiä sen mukaan, kenen kanssa ne haluaisivat vain jutustella mukavia. Koiran ja ihmisen ajatusmaailma eroaa aika paljon ja koiran inhimillistäminen ei ole mistään kotoisin, oli koira sitten sekarotuinen tai puhdasrotuinen.

        Lisäksi minusta kyllä tuntuu, että sekarotuisten omistajat tässä eniten asiasta vauhkoavat eikä toistepäin. Eivät tunnu ymmärtävän, että ne koiriensa ominaisuudet tulevat rotukoirista, muutenhan seropit olisivat oma rotunsa ;-) Että ihan tämmöinen "muna vai kana" vänkäys tämäkin keskustelu on.

        Ja tämmöinen pieni ajatus putkahti mieleen, että jos rotukoirat ovat sitten kaikki hirveän sairaita ja niillä suurin lopetyssyy on sairaudet, niin sekarotuisilla tuntuu olevan käytöshäiriöt? Sekarotuisia annetaan pois ilmaiseksi tai pienellä hinnalla kaikenlaisilla myyntipalstoilla, suurin osa syistä on pelkkiä tekosyitä "tuli allergiaa, kultakala kuoli jne". Eli ottaako sekarotuisen suurimmalta osalta semmoinen ihminen, joka tekee sen hetken mielijohteesta eikä paneudu päätökseensä juurikaan? Rotukoirien ottajilla on kuitenkin esimerkiksi 1-1,5 vuotta aikaa tutkia tulevan pentueen vanhempia, etsiä kaikenmaailman tietoa tulevan pentunsa lähisuvusta mitä kunnollisen pennunomistajan kuuluisi etsiäkin ja tietää.

        Yhenlaista vänkäystä tuokin oli, kun ne paimenominaisuudetkin tulivat kuitenkin ensin sekarotuisilta. :D

        Totta kyllä, että paimennuksesta pitäviä koiria risteytettiin keskenään ja saatiin lisää hyviä paimenia. Siinä kuitenkin mentiin metsään, kun alettiin vaatia erilaisia ulkoisia ominaisuuksia. :/

        Niinpä monen rodun kohdalla onkin käynyt niin, että alkuperäinen vietti on heikentynyt, mutta koirat ovat kyllä yhdenmukaisen näköisiä.
        Sitä vain en ymmärrä, mitä virkaa sillä ulkonäöllä on!?
        Haiskahtaa ihan natsi-saksan touhulta. :/

        Mitä tuohon pois antamiseen tulee, niin aivan yhtä paljon annetaan myös puhdasrotuisia koiria ja samoilla syillä.
        Itse olen seurannut palstoja jo monta vuotta ja olen huomannut, että puhdasrotuisiakin saa hyvin halvalla, tai jopa ilmaiseksi.

        Toistan vielä edellisen. Olen seurannut palstoja kauan ja vakaasti harkinnut koiran ottamista. En siis ota koiraa hetken mielijohteesta, mutta valintani tulee silti olemaan seropi.

        Syitä siihen on monia, mutta yhtenä mainittakoon juuri tuo ulkonäön samankaltaisuus. En halua koirani näyttävän naapurin Jesseltä.


      • 14+13
        idiotismus kirjoitti:

        Yhenlaista vänkäystä tuokin oli, kun ne paimenominaisuudetkin tulivat kuitenkin ensin sekarotuisilta. :D

        Totta kyllä, että paimennuksesta pitäviä koiria risteytettiin keskenään ja saatiin lisää hyviä paimenia. Siinä kuitenkin mentiin metsään, kun alettiin vaatia erilaisia ulkoisia ominaisuuksia. :/

        Niinpä monen rodun kohdalla onkin käynyt niin, että alkuperäinen vietti on heikentynyt, mutta koirat ovat kyllä yhdenmukaisen näköisiä.
        Sitä vain en ymmärrä, mitä virkaa sillä ulkonäöllä on!?
        Haiskahtaa ihan natsi-saksan touhulta. :/

        Mitä tuohon pois antamiseen tulee, niin aivan yhtä paljon annetaan myös puhdasrotuisia koiria ja samoilla syillä.
        Itse olen seurannut palstoja jo monta vuotta ja olen huomannut, että puhdasrotuisiakin saa hyvin halvalla, tai jopa ilmaiseksi.

        Toistan vielä edellisen. Olen seurannut palstoja kauan ja vakaasti harkinnut koiran ottamista. En siis ota koiraa hetken mielijohteesta, mutta valintani tulee silti olemaan seropi.

        Syitä siihen on monia, mutta yhtenä mainittakoon juuri tuo ulkonäön samankaltaisuus. En halua koirani näyttävän naapurin Jesseltä.

        "Sitä vain en ymmärrä, mitä virkaa sillä ulkonäöllä on!? " ja silti haluat, että oma koirasi erottuu ulkonäöltään muiden koirista? :) "En halua koirani näyttävän naapurin Jesseltä." Vai puhutko nyt itse naapurista?


      • Idiotismus
        14+13 kirjoitti:

        "Sitä vain en ymmärrä, mitä virkaa sillä ulkonäöllä on!? " ja silti haluat, että oma koirasi erottuu ulkonäöltään muiden koirista? :) "En halua koirani näyttävän naapurin Jesseltä." Vai puhutko nyt itse naapurista?

        En puhunut naapurista, kuten hyvin tiedät, jos osaat suomen kieltä.
        Toki on varmasti mukavaa laittaa sanoja toisten suuhun. :P

        Rotukoirien ulkonäkökriteerit samankaltaistavat koiria jopa terveyden uhalla ja nimenomaan se oli se pointti, miksi en halua koirien muistuttavan toisiaan ulkonäöltä.
        Emmehän mekään muistuta, vaikka eräs kuuluisa "saksalainen" niin toivoikin.


    • 14+1=?

      Jos kaksi sairasta koiraa tekee pentuja, miten ne pennut voi kuitenkin olla täysin terveitä? Ihmettelen vaan.

      • Outo otus

        Samasta syystä, kuin kahden perinnöllistä sairautta sairastavan ihmisenkin. Geenivirheitä, tai kromosomipoikkeavuuksia voi olla, mutta eivät välttämättä periydy kaikille lapsille. Virhe kuitenkin säilyy ja voi nousta taas esiin seuraavassa sukupolvessa, vaikka vanhemmat olisivatkin näennäisesti terveitä.


      • 14+1
        Outo otus kirjoitti:

        Samasta syystä, kuin kahden perinnöllistä sairautta sairastavan ihmisenkin. Geenivirheitä, tai kromosomipoikkeavuuksia voi olla, mutta eivät välttämättä periydy kaikille lapsille. Virhe kuitenkin säilyy ja voi nousta taas esiin seuraavassa sukupolvessa, vaikka vanhemmat olisivatkin näennäisesti terveitä.

        Eli ei ne sekarotuisetkaan sitten niin terveitä ole. Kun kerran vanhemmat ovat sairaita (eli rotukoiria) niin seropi-pennuista voi tulla terveitä kantajia tai sairaus voi puhjeta niille heti.

        Jos siis ajatellaan niin mustavalkoisesti, että kaikki rotukoirat ovat sairaita ja kaikki seropit terveitä, niin silloin seropit ovat kantajia ja periyttävät rotukoirien sairauksia eteenpäin.


      • Outo otus
        14+1 kirjoitti:

        Eli ei ne sekarotuisetkaan sitten niin terveitä ole. Kun kerran vanhemmat ovat sairaita (eli rotukoiria) niin seropi-pennuista voi tulla terveitä kantajia tai sairaus voi puhjeta niille heti.

        Jos siis ajatellaan niin mustavalkoisesti, että kaikki rotukoirat ovat sairaita ja kaikki seropit terveitä, niin silloin seropit ovat kantajia ja periyttävät rotukoirien sairauksia eteenpäin.

        Aivan oikein. Kaikki seropit eivät todellakaan ole terveitä, koska ovat saaneet rotukoirien kantamia perinnöllisiä sairauksia.

        Toisaalta sekarotuisten perimä on kuitenkin rikastunut, mitä ei puhdasrotuisilla koirilla tapahdu, ellei käytetä täysin erilaista sukulinjaa jostain maapallon toiselta puolelta.

        Jalostuksen pahimpia mokia ovat ulkonäön laittaminen terveyden edelle ja sisäsiittoisuus.


      • EevaOmena
        14+1 kirjoitti:

        Eli ei ne sekarotuisetkaan sitten niin terveitä ole. Kun kerran vanhemmat ovat sairaita (eli rotukoiria) niin seropi-pennuista voi tulla terveitä kantajia tai sairaus voi puhjeta niille heti.

        Jos siis ajatellaan niin mustavalkoisesti, että kaikki rotukoirat ovat sairaita ja kaikki seropit terveitä, niin silloin seropit ovat kantajia ja periyttävät rotukoirien sairauksia eteenpäin.

        Näin mustavalkoisestihan me emme ajattele. Kaikki rotukoirat eivät suinkaan ole sairaita. On paljon ns. alkukantaisia rotuja, jotka ovat huomattavan terveitä.

        On myös paljon monirotuisia koiria, jotka ovat saaneet perimäänsä jalostuksen aiheuttamia geenivirheitä.

        Jutun juju on se, että edelleenkään kennelliitto ja monien rotujen kasvattajat eivät kanna vastuutaan, vaan jalostavat useita rotuja aina vain huonompaan suuntaan.


    • H,mmmm

      Eihän omistajan harkitsemattomuus ole sen koiran syy! Se on totta että seropin saa helpommin ja sillähän me ihmiset teemmekin liian harkitsemattomia päätöksiä, miettimättä sen enempää ja sitten se on se koira joku joutuu tästä kärsimään. On sattunut puhdasrotuistenkin omistajille. Harvemmin vaan ihmiset haluavat täysikasvuisen koiran, kuin pennun ja puhdasrotuisten hinnat ovat kohtuuttomia. Koiriahan ne on siinä missä seropitkin! Mitä nyt niitä voi "hyödyntää" omiin tarkoituksiimme enemmän ja voihan niillä mahtaillakkin. "minullapa on chowchow ja se maksoi jopa 3000 euroa, onhan se valio yksilö!" mutta joutuvat maksamaan vielä enemmän kaikista eläinlääkäri reissuista ja lääkkeistä... Seropit ovat siis enemmänkin koira ihmisille jotka rakastavat koiraansa ystävänä, kumppanina ja lemmikkinä muuten vain. Ei sillä etteikö puhdasrotuista voisi, mutta eikö kumpaakin voi rakastaa ihan yhtälailla jos eläin on persoonana hyvä?
      Nykyäänhän kuitenkin puhdasrotuisia käytetään harvemmin siihen mitä varten ne on jalostettukkin. Onko siis ihmiset unohtaneet, mitä varten kukin koira näyttää nykyään ja miltä?
      Kaikista surkein tapaus on sharpei...miksi on jalostamalla jalostettu sellainen koira jolle elämä itsessään jo alkaa olla yhtä tuskaa? Eiköhän jalostaminen ole mennyt jo liian pitkälle? Jos voisimme mennä ajassa taaksepäin, aikaan jolloin koira tosiaan teki työtä. Paimenkoirat paimensi ja metsästyskoirat metsästi...en kiellä etteikö ne enään sitä tekisi, mutta käykääpä kurkkaamassa miltä koirat vuosia sitten vielä näytti. Collien turkki oli selvästi kevyempi kuin nykyään. Sehän näyttää jo olevan niin raskaskin että koiran juokseminen näyttää varsin kömpelöltä. Saksanpaimenkoira oli kauan sitten aivan erinnäköisiä kuin nykyään. Takajalat olivat suoremmat ja ulkonäkö suuresti muistutti sutta...onko tällä rodulla ongelmia yleensä takaraajojen vuoksi?
      Ajatellaampa jos ihminen ei olisi ruvennut jalostamaan, periaatteessa kaikki koirat olisiva ulkomuodoltaan mitä todennäköisimmin suden ja dingon välimuoto riippuen mistä päin maailmaa ne olisivat peräisin. Kukaan ei silloin edes osaisi väheksyä tai haukkua toisten koiria. Toki kokoeroja olisi ja ulkonäkö olisi eri kaikilla, mutta kuitenkaan ei olisi nostettu mitään koiraa korokkeelle. Eikö olisi reilua? Aina puhutaan meistä ihmisistä että ei saa olla rasisti ei saa puhua toisista pahaa. Eikö tämä olisi koirillekkin reilua?
      Eihän kissojakaan tai hevosia arvostella niin paljon kuin koiria. "hyi se ei ole puhdasrotuinen, sillä on loisia!"
      Puhdasrotuisia on vahvojakin yksilöitä aina kun geenit ovat tarpeeksi rikkaat, mutta kun geenit eivät osu kohdilleen, tulee sairaita yksilöitä. Toki voi seropienkin kohdalla tätä tapahtua, mutta harvemmin kuitenkin. Onko jalostaminen tänäpäivänä vain ulkonäkö peruste vai onko siitä jotain hyötyä niin koiralle tai sitten meille ihmisille? Luonnetta ei voi perustella rodun mukaan, se pitäisi olla jo sanomattakin selvä. Tietenkin on agility, mutta miksei sitä voisi harrastaa seropinkin kanssa?

      • lammaspaimen___

        Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että tietyt rotukoirat on viety jalostuksessa aivan liian pitkälle. Enkä ole ikinä ajatellut, että tuo koira on huonompi kuin omani, vain sen takia että toinen sattuu olemaan puhdas- ja toinen sekarotuinen. Oma koira on jokaiselle ihmisille kuitenkin se paras yksilö, aivan kuten lapsetkin. Ei tämmöisistä asioista edes tarvitsisi väitellä (sekarotuinen vs. puhdasrotuinen). Kaikilla kun on omat syynsä koiransa hankinnalle tai hankkimatta jättämiselle, sillä selvä.

        Omat perusteeni koirani hankinnalle olivat koirani vanhempien ja suvun terveys, luonteet, hermot kisapaikalla ja kotona. Kilpailutulokset siihen päälle olivat tietysti plussaa, tosin sehän on aina omistajasta kiinni, viekö hän koiraansa kisoihin. Jotkut treenailevat ihan omaksi ilokseen eivätkä käy kisoissa. KoiraNet (http://jalostus.kennelliitto.fi/frmEtusivu.aspx) on tietoa täynnä.

        Tiedän muuten useita tapauksia, sekä sekarotuisten että puhdasrotuisten keskuudessa, että hyvät yhdistelmät eivät ole onnistuneet toivotulla tavalla. Eli ihminen ei kuitenkaan voi ikinä 100 % varmuudella tietää, millaisia pentuja yhdistelmästä syntyy. Kaikki pennut voivat kuolla synnytyksessä, syntyä vammaisina ja emo syö pennut, sairaudet voivat kasautua tiettyyn ikään mennessä tai vaikka terveys olisi ok, luonne ei välttämättä ole.

        Ja hevosia muuten arvostellaan lähes yhtä paljon tai jopa enemmänkin kuin koiria, pelkästään rodun takia. Nimim. kokemusta on hevospiireistä noin 10 vuoden ajalta, niin ratsu- kuin ravuripiireistä. Mutta jos verrataan suoraan ihmisiin, ns. rasistista vertailua rotujen välillä, niin ennakko-odotukset kunkin rotuisen /maalaisen suhteen ovat varmasti aika selvät.. kunnes tutustuessa asiat muuttuvat. Se on ihan normaalia itsesuojeluvaistoa olla hieman epävarma uusien asioiden suhteen, mutta siinä ei tosiaan ole mitään järkeä, että ihan etsimällä etsitään haukkumisen ja nälvimisen aiheita. Tätä tapahtuu hyvin paljon rotukoirapiireissä, siinä yksi syy miksi en oman koirani kanssa juurikaan käy eri yhdistysten koulutuksissa. Aina löytyy joku, jonka koira oli jo ennen syntymäänsä parempi kuin omani ja siten myös kyseinen ihminen on automaattisesti (omasta mielestään) minua ylempänä ns. arvoasteikossa. Jotkut ottavat treenaamisen vähän turhan tosissaan..

        Sekä sakemannista vielä sen verran, että työlinjaiset sakemannit ovat pysyneet samannäköisinä (selkä suora ja kunnolliset takajalat), taitavat olla noita "näyttelylinjan" tuotoksia nuo omituiset köymyselät. Tässä esimerkiksi suoraselkäinen sakemanni: http://sissinheimon.jalbum.net/Kasvattejamme/slides/vaskikylki.html Tuolta löytyy muitakin kuvia.


    • Sekarotuinen ihminen

      Jos tuo tokotouhu toisaan on vain rotukoirille, niin eiköhän tuokin asia olisi jo aika muuttaa?

    • 1248

      Pakko hypätä väliin kun joku väi8tti,että kasvattaja rikastuu rotukoirallaan jos se maksaa 1500e.Että muka seropin kuluihin menee yhtä paljon kuin rotupin?! hahahahaa! ei kyllä sillä ihmisellä joka tommosta väittää ole tavoitteellisesta kasvatuksesta mitään hajua! monet kasvattajat jäävät kuule pentueista ihan miinuksellekin! Suomessa taitaa olla 1 (yksi) rotupi kasvattaja joka "elää" kasvatuksella.. loput käyvät myös ihan töissä.
      Otetaan esim. sinulla on narttu,jonka haluat astuttaa hyvän linjan uroksella.. ennen kuin alat narttuasi astuttamaan olet käyttänyt sen rodun vaatimissa terveystutkimuksissa (lonkka/selkä/polvi/kyynär kuvat,silmäpeilaus ym). Olet myös käyttänyt narttuasi näyttelyissä ja kokeissa,joihin on mennyt rahaa.. ).Uroksen astutusmaksu on 2500e (ilman takuuta). No astutusmatka onnnistuu ja narttu tulee tiineeksi.. käyt nartun kanssa ultrassa (100-200e) nartun tarkka ruokinta,madotus ym.ym. Viimein narttu synnyttää ja syntyykin 2 ihanaa pentua,joista jääkin vain 1 henkiin (tämä on siis muuten onnistunut synnytys narttu ei kuollut,eikä tarvinnut keisarinleikkausta). No.. tämä pentu ruokitaan ja hoidetaan asianmukaisesti (el.tarkistus,madotukset,sirutus,rekisteröinti tms.150e ->). Myyt pennun sitten sijoitukseen,koska et voi sitä itsellesi jättää mutta on lupaava pentu.. pennun hinta olisi siis 1500e,mutta sijoituskoiran myyt puoleen hintaan eli 750e kasvattaja osallistuu myöh.kuvausmaksuihin. Eli paljon tästä yhdistelmästä kasvattaja jäi voitolle? pentue jää maksamaan VÄHIMMILLÄÄN 3950e-750e(kasvattajan saama maksu)=3200e.. kasvattaja jäi väh.3200e miinukselle tästä pentueesta( myöh.kuvausmaksut)ja tuo oli siis laskettu alakanttiin.Tämä on siis aivan tosi elämän tapahtuma yhdellä kasvattajalla (sillä erolla,että hän jätti pennun itselleen). Joten koira jäi maksamaan hänelle sen 3950e.

      • 848

        Otetaan vielä toinen esimerkki. heitetään aluksi nuo nartun tutkimus näyttely*/kisa/luonnetesti ym.kulut jotka ovat 300-700e.Löydät sopivan uroksen Suomesta,jonka astutusmaksu on 2000e.Ultrat ja muut maksavat sen 100-200e.Pensuja syntyy nyt 4kpl ja kaikki menee hyvin (eli ei mene keisarinleikkaukseen ja jälkihoitoon sitä 1000e).
        4 pennun rekisteröinnit,madotukset,ruokinta,rekisteröinti tulee maksamaan väh.150e/pentu=600e/4pentua. kork 300e/pentu.
        Pennut maksavat nyt vieläkin vaikka sen 1500e.
        1pentu menee sijoitukseen ja loput 3 myydään normaali hintaan. Pennuista saa siis 1500x3 750=5250e. 5250-2550=2700 ja suurimmillaan 5250-3200=2050e. Noista miinustetaan taas se 1 sijoituskoiran kuvausmaksut. Eli ei se kasvattaja jäänyt tässäkään pentueessa hirveästi voitolle.Ja verottajakin AINA muistaa kun pennuista tulee tarpeeksi rahaa,ei ne laske pentueeseen/narttuun menneitä kuluja.
        Äskeiseen en lisännyt tätä,mutta otetaan huomioon,sekin,että jotkut kasvattajat ottavat PALKATONTA vapaata töistä,että saavat pennut hoidettua.. jokainen voi sitten itse laskea oman kk-palkan mukaan paljon menetystä se tietää. Joskus kasvattajat tekevät pennuille myös DNA-kartoituksen tai maksavat pennun omistajille vuoden maksut rotuyhdistykseen.. me saatiin vielä 100e arvoinen "pentupaketti" kotiin lähtiessä.. että kyllä niillä seropeilla tienaa ;P


      • toista laitaa

        Kylläpä oli naurettava ääriesimerkki. No, otetaan toisesta päästä ja ihan tosielämästä tämäkin.

        Kasvattajalla on narttu, joka astutetaan omassa omistuksessa olevalla uroksella. Pentuja syntyi 8 ja myyntihonta oli 1200€ pennulta. Myyntituloa siis 9600€ yhdestä pentueesta. Terveystarkastuksiin meni 350€, mutta koirilla teetetään useampi pentue, joten se ei suuri kuluerä ole. Yhdelle näyttelytulokselle tuli hintaa 100€.

        Rekisteröinti, sirutus ja tarkastus veivät hieman rahaa, mutta voittoa tuli 7000-8000€.


    • viime viikon kokemus

      muutama korjaus, ultra maksaa 50euroa ja kuuden pennun tarkastus ja sirutus 152 euroa

      viidestä pennusta puhtaan koiran astutusmaksu on 750euroa.

    • 848

      Viime viikon kokemus: tutkimukset maksavat eri kaupungeissa/kunnissa/eläinlääkäreillä eri verran.Ja taitaa tuo astutusmaksukin aika isolla haarukalla vaihdella.. itse puhun oman rotuni piirissä olevista hinnoista.

      Toista laitaa: oliko nartulle/urokselle tehty mitään terveystutkimuksia ym? koska omalla rodulla menee jo pelkästään skl:n virallisiin lausuntoihin 75e.ja minä puhuinkin TAVOITTEELLISESTA kasvatuksesta,jolta tuo ei kyllä kuullosta ollenkaan jos vaan kierrätetään omia koiria,samoista linjoista.Ja millä tavalla ovat naurettavia ääriesimerkkejä kun ovat ihan tosia ja melko yleisiä?! kaikki koirat kun eivät saa 10 pentua kerralla!monilla roduilla yl.pentuekoko on 1-5kpl.Oma esimerkkisi oli naurettava!

      • toista laitaa

        Jos sitä nyt pidät tavoitteellisena kasvatuksena jonkun näyttelyrakin kasvattamista, niin siitä vaan.

        Lukutaidossasi näyttää olevan pahoja puutteita, mutta niin on keksimissäsi laskelmissakin. Mainitsinhan terveystarkastuksiin menneen 350€. Sinä näytät kuvittelevan ulkomaisen uroksen olevan automaattisesti kotimaista parempi. Tai sitten vain keksit mahdollisimman kalliin esimerkin luullen jonkun ottavan selityksesi tosissaan. Onneksi on Koiranet ja sieltä näkyy oikean elämän esimerkkejä. Juuri kertomani tapaisia.


    • 848

      toista laitaa:
      Missä vaiheessa olen näyttelyrakista puhunut? olen puhunut menoissa näyttely/koe kuluista. Puhun nyt koirista joilla OIKEASTI kisataan! ovat usein ulkomailla kalliimpia,koska niillä tehdään siellä oikeasti tuloksia ja vaaditaan tiettyjä käyttötuloksia tai ei jalostuskoiraksi ole edes asiaa (esim.Saksa ja Belgia vaatii ZTP-testin)!! enkä kuvittele ulkomaisen olevan parempi,mutta usein näin on! varsinkin jos haluaa jotain tiettyä ominaisuutta esim.tuota käyttö linjaa tai laajentaa geenipoolia. Kotimaassa kun ei porukka hirveästi kisaa IPO:on ym. asti.
      Eikä minun tarvitse esimerkkejä keksiä sen verran tunnen kasvattajia Suomesta ja ulkomailta :D onneksi kerroit,että koiranet erittelee jokaisen kasvattajan koiriin menneet kulut,minä en tuota ole tiennytkään.. minä luulin,että siellä näkyy Suomessa rekisteröityjen koirien koe-, näyttely- ja terveystulokset.
      Kannattaisi sinun itsen oppia lukemaan! vai pitääkö käydä haukkumaan kun ei asiasta oikeasti tiedäkkään mitään?

      • toista laitaa

        Missä kohtaa väitän Koiranetin erittelevän koiriin menneet kulut? Ei sellaista väitettä kirjoituksistani löydy, joten taas keksit omiasi. Koiranetistä kuitenkin näkyy pentuekoot ja se mitä koiria on pentueen teettämisessä käytetty. Pienellä etsivätyöllä voi löytää sen perusteella koirien omistajat ja kappas vaan, sitä omaa urosta käyttää yllättävän moni.

        Ei sinun jutuissasi ole oikein päätä eikä häntää.


    • 848

      hmm.. ensin puhut terveystarkastuksista,sitten heti perään ulkomaisesta uroksesta ja omasta pentue esimerkistäsi laskutoimituksinesi ja sitten sanot että samanlaisia löytyy koiranetistä.. niin missä kohtaa tiesin mitä asiaa koiranetissä tarkoitit? oletus oli,että laskelmia.
      Ja pata kattilaa soimaan! en vieläkään tiedä missä kohtaa olen väittänyt tavoitteelliseksi kasvatukseksi "näyttely rakin" kasvattamista tai,että pidän ulkomaista urosta automaattisesti kotimaista parempana? sen takia,että kannatan ulkomaisten koirien käyttöä jalostuksessa?ja koska jotkut kasvattajat näkevät vaivaa käymällä astuttamassa ulkomailla,eivätkä käytä pakaste spermaa tai vain Suomen koira kantaa? kyllä käy Suomen geenipooli helvetin suppeaksi jos käytetään vaan oman maan koiria,mutta mitä niistä sukusiitos prosenteista.Tai mitä väliä jos sama uros astuu Suomessa 50 narttua,koska on hyvä (tämä ei onneksi ole käsittääkseni enää mahdollista),mutta esim. labradoreissa löytyy uroksia,joilla on yli 50pentuetta.
      Voihan sitä omaa urosta käyttää,mutta kuinka moni kasvattaja käyttää sitä joka nartullaan ja aina samasta yhdistelmästä?ja kun tulee uusi uros,tämän ed.uroksen narttu jälkeläisillä taas vain sitä urosta?voihan niin tehdä,mutta kuinka kannattavaa se rodun kannalta on?jos menet taas kaivelemaan sitä koiranettiä,niin huomaat että useissa yhdistelmissä on käytetty ulkomaan tuonti narttua tai ulkomaista urosta.
      Kasvattaja ystäväni ulkomailla ajaa/lentää useasti vuodessa Espanjaan,Italiaan ym.maihin nartun astutukseen ja heillä on uroksia ollut "astutuslainassa" Israelia myöten.Käyttää kuitenkin toisinaan myös omia uroksia nartuillaan.Pentujen hinnat pyörivät 1300-1600e hujakoilla ja kenneli on erittäin arvostettu Eurooppaa ja USA:ta myöten.Pentujen "jonotusaika" on 1-3 vuotta (enemmänkin) ja vuoden jokaisena päivänä tulee useita soittoja pentujen perään.Erittäin tarkka minne pennut menee.Kaikilla yhdistelmillä hyvät terveystulokset,ZTP-testi suoritettuna,yleenä vielä tulos IPO:sta (väh.IPO1) ja näyttelytuloksia (monet usean maan valioja).Ajatteleeko hänkin siis suoraan ulkomaisen olevan kotimaista parempi? ei! hän haluaa laajan geenipoolin ja yhdistää parhaat ominaisuudet koirissa niin luonteen kuin ulkonäön puolesta.
      Aikamoisissa pilvilinnoissa saa elää jos kuvittelee kaikkien kasvattajien saavan jokaisesta pentueesta käteen 7000-8000e! eihän sitä tarvisi töissä käydäkkään jos syntyisi 4 pentuetta vuodessa (mikä on mahd.jos on usea sijoitus narttu).

    • mnbvcertyujikuytrd

      Kyllä se vaan niin on että puhdasrotuisiin ja rekisteröityihin koiranpentuihin kuluu enemmän rahaa kuin seropeihin. Sen takia onkin ihan käsittämätöntä että seropeista saatetaan pyytää ihan älyttämiä summia

    • chipoon omistaja

      Meillä suunniteltiin monta vuotta cavalierin ja villakoiran pentuetta. Eli siis meidän tuttavaperheellä oli cavalier/villakoira sekoitus joka oli meidän puhdasrotuista cavaamme vuoden nuorempi. Sitten teetimme pennut näillä koirilla, koska ihastuimme tuon cavapoon turkkiin josta ei lähtenyt paljon yhtään karvaa,luonteeseen ja ruumiinrakenteeseen joka oli paljon terveempi kuin tavallisella cavalla. Pentuja tuli 4,mutta yksi pennuista menehtyi vain 10minuutin ikäisenä. Ja koska pentuja oli vain 3 me vietettiin niiden kanssa todella paljon aikaa ja totutimme ne rilaisiin asioihin ja ärsykkeisiin ennen luovutusta eikä mistään rahat tänne ja äkkiä pennuista ollut kyse.Pidimme yhden pennuista itsellä ja se oli eläinlääkärinkin todella kehuma yksilö. Puhtaalla cavalla oli jatkuvasti rähmivät silmät ja hengitysvaikeuksia kallon ja kuonon muodon takia, mutta täll' mixillä taas oli pidempi kuono ja ruumiinrakenne oli parempi esim jalat pidemmät ja vahvemmat kuin puhdasrotuisilla. eikä hengitysongelmia ollut ikinä. Nyt meille tuli vähän joulunjälkeen chihuahuan ja toy villakoiran mix eli chipoo. ollaan aivan ihastuneita tän koiran ominaisuuksiin. Aivan mainio seurakoira ja ruumiinrakenne on taas saanut kehuja eläinlääkäriltä. Pää ei ole niin omenamainen kuin chihuilla yleensä ja koska chihuilla on taipumusta nivelongelmiin, niin on hyvä että tällä mixillä on myöskin pidemmät ja vahvemmat jalat. Ja eläinlääkäri sanoi että luutkin ovat vankemmat kuin puhtailla chihuilla. Eikä ne käytösongelmat ole koirasta kiinni vaan omistajasta. Siskoni pelasti lopetusuhan alla olevan 1,5v hysky/susi/dobermanni(?)/labradorinnoutaja(?) sekoituksen joka annettiin pois sen takia ettei osannut käyttäytyä. Se hyppi ihmisten päälle,näykki,varasti ruokaa pöydältä,hajotti huonekaluja ja käyttäytyi aivan mahdottomasti koska entisessä kodissa ei oltu annettu kunnon rajoja. Nyt alle puoli vuotta myöhemmin saattaa enää harvoin pöydälle unohtunut voiveitsi pudota lattialle koiran toimesta ja joskus kun oikein innostutaan niin saattaa se koira hypätä päälle,mutta yksi "istu"-käsky ja koira istuu kiltisti maassa ja odottaa rapsutuksia. Ja muutenkin tämä koira on rauhoittunut kun sille on vain annettu selvät rajat ja on nykyään nimittäin mukava löllykkä joka tulee sohvalla istuessa syliin makaamaan ja kerjäämään rapsutuksia, vaikka yli 40kg painaakin ;) Joten ei se aina ole rodusta kiinni... sanottepa mitä vaan.

    • hv

      Mikähän ongelma sulla on siinä et jonkun toisen koiralla ei oo papereita? Voi jumalauta et voi olla typerä ihminen...

    • myy-----

      Mitä se koira niillä papereilla tekee? Koiraa ei kiinnosta oliko sillä paperit vai ei, onko hyllyt täynnä palkintoja tai ruusukkeita tai pokaaleja. Koiraa varmasti kiinnostaa se, että se saa elää koiranelämää ja pääsee omistajansa kanssa touhuamaan kaikkea mukavaa.

      Terveisin onnellisen koiran onnellinen omistaja.

      • Hiski-Piski

        Niin niin, mutta näithän laskelmat edellä. Kyllä silloin pitää olla paperia ja kaikenlaisia todistuksia, että saa edes osan pois ns "valioyksilöostä".
        Viis siitä, onko rotu terve, tai onnellinen.

        Omistajaa/kasvattajaa varten ne paperit ovat. Voi kehua ja retostaa ja haukkua muita, koska itsellä on "oikea rotukoira" serteineen yms.

        Mutta aivan yhtä ylpeä ja onnellinen voi olla myös katukoirasta.


    • Mee ittees

      Sekarotuinen on monta kertaa kauniimpi, ja rotukoirissakin on pentutehtailua ja vielä jotkut hankkivat rotukoiran, Esim. Taistelukoiran vaan siks että ku niillä on se niin ne luulee että ovat jotain ihmeellistä, ja iha sama mulle mikä koira siellä narunpäässä se on

    • aehr

      mee ittees: luokittele mulle taistelukoira :) mitkä koirarodut luettelet ns.taistelukoiriksi ja miksi?
      Ja eihän sulle näköjään ole sama mikä siellä narunpäässä on kun juuri totesit,että mielestäsi seropit ovat paljon rotupeja kauniimpia :P
      Aikamoista yleistystä nimittäin,että kaikki hommaisivat "taistelukoiran" vain sen takia,että luulisivat olevansa jotain ihmeellistä.. huh,huh..

      Hiski-piski: En kyllä ole rotukoiran omistajana retostellut ja haukkunut muiden koiria sen perusteella ovatko rotupeja vai seropeja/miten ovat menestyneet :) mulle on ihan sama kunhan on hyvin koulutettu ;) siitä tosin on tullut sanomista,että hommataan "puhdas paperiton"(joka siis on seropi),koska mielestäni on aina epäilyttävää jos 2 rekisteröidyn koiran jälkeläisiä ei rekisteröidä tai tehdään tietentahtoen pentue niin,että toinen on paperillinen ja toinen ei.

      Ja jos katsoi edellisiä laskelmia siinä puhuttiin useaan otteeseen koiran terveystutkimuksista.Jos terveystulokset ovat huonot, jätetään jalostuksesta pois ns."huonot" yksilöt.Tämän pitäisi käsitykseni mukaan parantaa rodun terveyttä?

      Mulle ne paperit on tärkeitä lähinnä sen takia,että saan koiralle kunnon vakuutuksen,tiedän mistä koirani on lähtöisin(sukusiitos%,terveystulokset ym.) ja pystyn käymään näyttelyissä/kisaamaan missä lajissa tahansa (mikä ei ikävä kyllä ole seropin kanssa mahdollista).
      Ja kyllä aivan yhtä ylpeä voi olla katukoirasta :D itselläni ollut tähän mennessä,(pennusta asti tulleiden lisäksi) 2kodinvaihtajaa,joista toista oli kohdeltu älyttömän huonosti :( nämä kodinvaihtajat tosin sattuivat olemaan paperillisia (toisessa tapauksessa otin kasvattajaan yhteyttä kun koirasta kuulin) ja toisesta tapauksesta toinen kasvattaja otti minuun yhteyttä kun sai tietää kasvattinsa olevan eläinsuojeluyhdistyksen hoivissa.

    • loppujen lopuksi

      viestin aloittajalle.. Ei suomessa ole lakia joka määrää koirien olevan rekistöröityjä, joten laittomia ei voi olla.

      ja mitä niiden sairasteluun, meillä nyt monen puhtaan ja terveen koiran jälkeen 3 ilmaista tervettä sekarotuista, ja hyviä toko harrastuskoiria kaikki :)

      Tästä amerikan mallista kehitellä erilaisia sekoituksia ja myydä sitten niitä vielä sitten rotu capoo yms. aika pahalta tuntuu, pitää olla aika pitkälle lukenut ja eri rotujen perimää tutkinut että kykenee samaan ne parhaiten sopivat palikat yhteen. tai ainakaan sitä ei pitäisi ehkä mainostaa vain yhdistettyjen rotujen parhaita puolia.

      Sekarotuisten yksi hyväpuolihan on juuri se yllätyksellisyys, ja loppujen lopuksi ne kaikki ovat koiria

    • Haulikko89

      Sekarotuisten koirien kasvattaminen ei ole laitonta, se on vain Kennelliiton sääntöjen vastaista. Samalla tavalla yhdyssanavirheet ja muut kirjoitusvirheesi (rotu koirat, koira bisnes) eivät ole laittomia, ne ovat vain Kotuksen ja Suomen kielen lautakunnan asettamien sääntöjen vastaisia. Työnnä haulikko perseeseesi ja ammu.

    • Surkea provo

      En jaksanut lukea kaikkia aiempia viestejä, mutta pari kysymystä

      Sekarotuinen koira = laiton koira bisnes?

      Millä logikalla paperikoirat ovat sitten "laillisia"?

      Ei maksua yksityishenkilölle?

      Tuota noin, onko kaikilla rekisteröityjä pentuja myyvillä yritys, jonka kautta he myyvät pennut ja tilittävät verot ym? Ei todellakaan.

      Hyvä provoyritys, mutta surkeat perusteet. Ja onko "köyhä ostaa halvalla" perustetta surkeampaa? EI! Ne kenellä on OIKEASTI rahaa ei tarvitse moiseen alentua.

    • viivika82

      mitä on "pelastetut" koirat? Virosta tai Espanjasta haettuja? Oletteko ikinä miettineet, kuinka siellä hierotaan virne naamalla käsiä, joka kerta, kun joku hyväuskoinen "pelastaa " koiranpennun. Saa sitten taas laittaa uutta pentuetta alulleen..ja voi kun ne on sitten surkeita ja huonovointisia..ja rahaa tulee. Näin se vaan menee.

    • seropia lisää

      sehän se vasta bisnestä onkin ku kasvattajat tekevät liikajalostamalla pentueita.
      ja jotku voi halutakki sekarotusen, ei sen takia että olisi köyhä vaan siksi että koira voi olla fiksumpi ja ON terveempi ja monipuolisempi. itsellä on ollut rotukoiria joiden lonkat oli niin paskat että eläinlääkärikin oli ihmeissään. sekarotuiset koirat mitä on ollut ja on eivät ole 8 vuoteen mennessä olleet sairaita kertaakaan.
      en aio koskaan enää ottaa rotukoiraa, koska tiedän miltä se näyttää aikuisena ja se maksaa enemmän ja suurella mahdollisuudella tulee kalliiksi hoitaa.

    • monirotuinenukko

      Kyllä ne seropit on yhtä ihania kuin rotukoirat.. Itse omistan molempia.. Seropissani on vielä sellaisia rotuja, jonka kanssa puuhailen metsästyksestä agilityyn (collie/ajokoira). Vaikka vain 50e maksoin tästä ukosta, olen muuten sen elämän aikana pistänyt yhtä lailla rahaa kuin puhdas rotuseen.. eipä ne minusta eroa muuten kuin että ukossa on enemmän rotuja :3

      • mun likka

        Seropit ihania! Itselläni kaunis kultanen/labradorin mix.No muutin tänne pikkukylään ja mietin millasii koiratuttuja saamme.Tulihan niitä, noutajia,pari beagleä,rotikkaa.tajusin et tääl en oo tavannut yhtään seropia.Sattumalta tässä koira porukassa tuli puhe siis alettiin haukkuun seropeja.Mä sanoin et onhan munkin likka sekoitus.Olivat luulleet puhtaaksi kult.noutajaksi.Kuulkaapas, meiltä hävisi uudet tuttavat,vain yksi niistä jäi.Nyt tänne tullut muitakin seropeja ja me ollaan oma porukkamme.Eikö oo törkeetä?Ja kyllä ne rotukoiratkin mun likan kaa tykkäs leikkiä ehkei ne tiennyt et toinen kuuluu eri kastiin!!!Onneksi kaikki ei oo samanlaisii paskoja aivottomii kusipäitä!


    • Ajatelkaa järjellä.

      Noonniin. päätin tähän nyt teille lasettaa tulee mihin kaikkeen sitä rahaa menee tulee ne pennut vahingossa tai tahalleen.
      Eli me ainakin syötetään ihan oikeeta penturuokaa mikä maksaa 18,50e säkki ja riittää viikoksi. pennut syövät tätä noin 5vk meillä ollessaan. Alussa riitti vähemmäksi ajaksi kun viikoksi koska emokin söi sitä. Kun narttu on tiineenä se syö viikossa kolme rasiaa raejuustoa, kolmetölkkiä piimää sekä 1,5 kertaa isomman annoksen kuin normaalisti loppuajan. Samoin imetys aikana nuo lisähöysteet normi nappuloiden seassa.

      Sitten kun pennut oli 2-3 viikonikäisiä meni melkein tölkki 3 päivässä piimää. Nyt pennut on 5 viikon ikäisiä ja menee tölkki päivässä sekä 400g raejuustoa sekä penturuuat ja kananmunat kaikille.
      Paketti puuroa viikossa.

      Voitte laskea itse mitä se tällä hetkellä tekee viikossa. Ja pennut kasvaa määrä lisääntyy.

      Ja älkää hyvät ihmiset unohtako että eläinlääkäri kulut meidän pentueelle oli 150e (hinta menee siis pentueen koon mukaan)
      Sekä matolääkkeet.

      Olen myös ostanut pennuille omat ruokakupit (ettei tartte kisaa ruuasta) Saavat nämä kupit uuteen kotiin mukaan sekä pentu hihnat joilla ollaan harjoiteltu ulkoilua. Koska meillä suht suuri pentue niin joutu ostamaan aika monta kuppia ja hihnaa sekä leluja ettei tuhoa kaikkia paikkoja näihin meni jo 100e.

      Ja se kaikki vaiva mikä näistä pennuista koituu ei ole rahalla mitattavissa. Naapurien murhaavat katseet pentujen metelistä vaikka ne ei ymmärräkkään ettei niitä voi niin vaan vaientaa jos ne esim leikkii. Ja se että ihmiset on ostamassa ja sitten ei ostakkaan niin tuottaa lisä työtä.

      Mun mielest ihan on pentueen koosta ja niiden hoidosta kiinni se kuinka paljon sitä rahaa siihen uppoo. Jos syöttää vaan htälaatua ruokaa ja ei mitää lääkäreit ja madotuksii ni 50e on ihan ok.

      • lisää järki ajattelu

        Edelliseen lisätäkseni mainittakoon, että yksipuolisen (teurasjätteeksi luokiteltavan) ruuan syöttäjät, joita ei kiinnosta koiransa pentujen terveys tulevaisuudessa, ovat niitä tehtailijoita, tuoton maksimaalisuutta ajattelevia paskiaisia joille pennun tulevaisuus ei merkitse mitään. Tiedosa on kuitenkin se, että halpa ravinto sisältää siihen kuulumattomia ainesosia, jotka saavat koiran hengityksen ja ihon ja siten turkin haisemaan raadolle. Senko pitäisi olla mukavaa? Että menet ja ostat pennun edullisesti viidellä kympillä. Sitten alkaa terveysongelmat: eläinlääkärikierre, lääkitys, erikoisruokavalio ym. Siinä tulee elikolle hintaa joka kasvaa koko ajan. Ja elämänlaatukin kärsii. Niin koiran kuin omistajankin. Kun siis alusta lähtien huolehditaan kaikesta, niin kaikki menee hyvin. Pennun ostajan asiahan se on, jatkaakko esim. teurasjätteellä ravitsemista vai ei. Vai haluaako maksaa pennusta joka on hoidettu hyvin ja rakkaudella.
        Tämä siis ajatuksia herättämään.


    • "asia erikseen pelastettujen koirien kohdalla mutta niistäkään maksua ei pidä mennä yksityishenkilölle. "
      En ymmärtänyt tätä kohtaa aloitusviestistä? Meneehän rotupennustakin rahat yksityishenkilölle, niin miten se on muka sekarotuisesta niin pahempi juttu?

      Tää on tämmönen jatkuva puheenaihe, seropit vs. rotukoirat. Itselläni ei ole kumpiakaan vastaan mitään: sekarotuiset ovat usein todella suloisia, eivätkä ole mitenkään "kakkoslaatuisia" rotukoiriin verrattuna. Ihan yhtälailla ovat ihmisen parhaita kavereita ja sopivat harrasteluun ja kyllä, ovat usein fyysisesti terveempiä. Ja tuo kortti, minkä seropien puolustajat aina heittävät rotukoirien sisäsiittoisuudesta, koiranetistä pystyy tarkistamaan koiransa sukusiittoisuus prosentin. Siksi toisekseen, sisäsiittoisuus ei ole koirilla yhtä mustavalkoinen asia kuin ihmisillä.

      Hinnasta sen verran, että rotupentuihin menee enemmän rahaa, kuin sekarotuisiin niitä teettäessä: mm. astutusmaksut, rekisteröinti, sirutus (jota kyllä tehdään myös joskus sekarotuisille) jne. Ymmärrän senkin, että oli sitten kyse sekarotuisesta- tai rotukoirasta haluaa pentujen kasvattaja todennäköisesti ottaa itselleen hieman vaivan palkkaa, pentujen kaitseminen 8vko ajan käy kuitenkin työstä. Kuitenkin 500e sekarotuisesta on mielestäni jo pentutehtailulta haiskahtavaa.

      Rotukoiran kanssa terveysseikat ovat helposti tarkistettavissa ja kennelliitto vahtii edes jonkun verran kasvattajan toimintaa, joten on pienempi riski ajautua ostamaan koira pentutehtailijalta. Sekarotuisen kanssa taas ainoa mihin voit luottaa on myyjän sana ja ikävä kyllä nykyään ihmiset voivat kirjoittaa nettiin mitä tahansa ja sanoa mitä vain. Vaikka myynti-ilmoituksessa olisi kuva pentujen isästä ja emästä ne kuvat voivat todellisuuessa olla mistä tahansa koirista. Edes päällisin puolin ei voi päätellä ihmisestä kuka valehtelee ja kuka ei, vaikkakin siitä voi jotain päätellä.
      Lisäksi koiran luonne on paremmin ennustettavissa rotukoiraa ottaessa. Jokaisella rodullahan on omat ongelmansa, yksirotuisessa koirassa tietää paremmin mitä on vastassa, kuin koirasta jossa sekoitetaan molempia rotuja.

    • sErOpIt

      Mulla on kaks seropia ja ne on maailman ihanimpia koiria. Toisen sain serkultani ja toisen ostin perheenikanssa. Järkytyin lukiessani tätä että seropit muka olisi sairaampia kuin rotu koirat ja kaiken lisäksi vielä muka ONGELMA koiria. Ensinnäkin seropit eivät sairastu niin helposti ja toiseksi ongelma koirat johtuvat niiden omistajista jotka kohtelevat koiria kaltoin!! Seropit ovat hyviä ihania koiria !

    • Serropin omistaja

      Ensinäkin rotukoiria käytetään enemmän pentutehtailussa, koska se on kannattavampaa. Rotukoirista voi kiskoo vaikka miten kovia summia, jos se on erityisen haluttu rotu, eikä sitten jotkut ostajat saata älytä yrittää ees pudottaa sitä hintaa yhtään vaan mukisematta maksaavat siitä pentutehtaan tuotoksesta kalliin rotukoiran hinnan vaikka pentu ei oiskaan ees rekkarissa.

      Rotukoira on myöskin siinä mielessä kannattavampi "tuotos" että kun joitakin ihmisiä kuten sua, ketjun aloittaja, tuntuu pelottavan se että kun seropeista ei tiedä mitä niistä tulee. Ostajalle on turvallisempi vaihtoehto joku rotukoira kun se voi lukee netistä ja kirjoista rodun määritelmän, mitä se sairastaa, miten se käyttyy ja mihin se soveltuu ja millanen on luonne ja voi kysyä toisilta omistajilta kokemuksista.

      Eikä siinä oo mitään pahaa jos joku maksaa seropistaan vaikka 150 ja toinen ostaa rotukoiran ja maksaa siitä hyvinki yli 1000 euroo peräti. Sekö sua kismittää että sä oot maksanu ittes kipeeks koirastas ja muittenkin pitäs tehä sama? Ja sekö sit on susta oikein että joku myy rekkaamattomia rotukoiria? Onhan niitäki kasvattajia jotka väittää että koira on puhas, mutta totuus voiki olla ihan toista.

      JA jos koiria pentutehtaillaan niin se ei ole sen koiran syytä. Se koira ei voi siihen ite mitenkään vaikuttaa. Pentutehtailu johtuu kusipäistä, jotka haluu vaan helppoo rahaa. Sekarotuset ei oo se syy miks pentutehtailua on. Jotkut vaan on huomannu että miten helposti saa rahaa tehtyy halutulla koirarodulla ja sit ihmiset ostaa kun haluavat koiraa niin kovasti tai kun pentuja saa niin halvalla.

      Mulla on seropi ja ihan osaavalta kasvattajalta se tuli. Mukaan lähti pentupaketti, kennelliitosta tulostettu kauppakirja ja rokotuskortti (mun koira oli kuukauden yli luovutus iän kun sen hain, ei vaan meinannu jostain syystä löytää kotia, vaikka mitään vikaa koirassa ei ollu, tänään poika täyttää vuoden ja aivan ihana koira, joka ei räyhää ja rakastaa kaikkia).

    • toveri on toveri

      Taitaapa olla niinkin, että tietyn tyyppiset ihmiset ovat taipuvaisia pitämään sekoituksista. Eihän siitä päästä mihinkään, mutta kyllä sekarotuiset ovat erityisen persoonallisia eläimiä.

      Sekarotunäyttelyitä kaipaan. siis sellaisia, joissa esiteltäisiin myös koirien eri rotutaustat. Kaunein koira mitä ole eläissäni nähnyt oli dovermanin ja boxerin sekoitus

      Itselläni on nyt tibben ja shih tzun sekoitus, alkaa olla jo vanha, mutta niin olen minäkin. Yhdessä vielä tassutellaan korttelin ympäri, ainakin jonkin aikaa.

    • miten niin

      Tuota, mihin perustuu tuo väite, että sekarotuinen on laiton ? Kennelliitto ei lakipykälistä päätä.

    • 12+19

      Monen eri rodun jalostus on vastoin suomen eläinsuojelulakia:

      3 §
      Yleiset periaatteet
      Eläimiä on kohdeltava hyvin eikä niille saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Tarpeettoman kivun ja tuskan tuottaminen eläimille on kielletty. Lisäksi eläintenpidossa on edistettävä eläinten terveyden ylläpitämistä sekä otettava huomioon eläinten fysiologiset tarpeet ja käyttäytymistarpeet.

      8 §
      Eläinjalostus ja geenitekniikka
      Eläinjalostuksessa on otettava huomioon eläinsuojelulliset näkökohdat sekä eläinten terveys.

      Sellainen eläinjalostus tai jalostusmenetelmien käyttäminen, josta voi aiheutua eläimelle kärsimystä taikka merkittävää haittaa eläimen terveydelle tai hyvinvoinnille, on kielletty.

      Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, on geenitekniikan käyttö eläinten tuotannon määrälliseksi tai laadulliseksi muuttamiseksi kielletty, jos se voi vaikuttaa haitallisesti eläinten terveyteen tai hyvinvointiin. Geenitekniikan käytöstä koe-eläintoiminnassa noudatetaan kuitenkin 31 §:n säännöksiä.

      Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä eläinjalostukselle ja geenitekniikan käytölle asetettavista eläinsuojeluvaatimuksista. Asetuksella voidaan myös säätää, että maa- ja metsätalousministeriö voi antaa tarkempia määräyksiä eläinjalostukselle ja geenitekniikan käytölle asetettavista eläinsuojeluvaatimuksista.



      Lyttynaamat ja muut hengitysvaikeuksista kärsivät eläimet ovat siis eläinsuojelulain vastaisia.

      • just just

        Jalostus on eriasia kuin teettää pentuja. Ja minun mielestä jalostus on sairainta mitä tiedän, sukusiittoisuutta jne. Ja kyllä eläimille tulee jalostuksen myötä tarpeetonta kärsimystä esim. lyttykuonoisilla hengitysvaikeuksia, ja muilla sitten muita sairauksia esim. hermostollisia jne.


    • Ota asioista selvää

      Jalostushan tarkoittaa sitä että viedään rotua parempaan ja terveempään suuntaan!
      Jalostus on nimenomaan sitä harkittua kasvatusta jossa vanhemmat terveystutkitaan ja sukusiitosprosentit eivät ole liian korkeat.

      Sekarotuisiahan harvoin tutkitaan ja niiden sairauksista ei ole mitään tilastoja. Sen takia joillakin on se väärä käsitys että ne olisivat muka terveempiä.
      Esimerkiksi kaikki silmäsairaudet eivät näy päällepäin ja omistaja voi luulla että koira on terve.

      Se että jos vain teettää pennut sillä naapurin Mustilla "kun se vaan on niin ihana" on todella vastuutonta.

      • seropin mami....

        "Jalostushan tarkoittaa sitä että viedään rotua parempaan ja terveempään suuntaan!"

        Täyttä pashaa sepustat nyt kyllä!

        Terveiset tuttavilta joiden liian pitkäkäselkäiseksi jalostetulta rotu-mäyrikseltä murtui ja katkesi selkäranka juuri vähän aikaa sitten. Leikkaus ja raudoitus maksoi muuten maltaita.... ja lopetus ehkä kuitenkin edessä :( .

        Ja terkkuja naapurin vinttikoiralta ( hienot paperit silläki) joka jouduttiin lopettamaan männä kesänä tod pahojen lonkkavikojen takia.

        Terveiset vielä omalta pieneltä söpöltä erittäin terveeltä ja iloselta seropiltani joka tuolla pihalla iloisena hypähtelee nauttien elämästään ja olostaan villinä ja vapaana ison pihan aitauksen sisällä.

        Kohta taas yhdessä sienimetsälle..... löytää muuten kanttarellit ihan hetkessä... ja tuokin taito ihan itse opittuna, seuraili ja haisteli mitä sieniä poimitaan ja rupesi itse hakemaan niitä esille.


      • älä viitsi

        Älä viitsi. Osaat varmaan itsekin googlata rotukoirien ongelmista, esim. sairauksista tai eihän ne ole sairauksia vaan rodulle tyypillisiä "haittoja". Meillä on sekarotuiset pysyneet terveinä, rokotukset ovat olleet ainoa syy käydä eläinlääkärillä. Sitten oli cockeri, keväästä syksyyn korvatulehduksia ja vatsa tämän tästä kuralla, sheltin vatsa oli on/off eli toimi liiankin hyvin tai ei toiminut ollenkaan rytmihäiriöön lääkitys, havannalainen söi myös antibioottia ensimmäisen kiimansa aikana, emätintulehtui. Joten kerro toki mikä noista on ns. parempaan ja terveempään suuntaan ?


    • Että näin

      Ja sekarotuisillako ei ole ongelmia? :D Jalostus todella tarkoittaa että viedään rotua terveempään ja parempaan suuntaan. Se että jotkin rodut ovat sairaampia kuin toiset on ikävä tosiasia. Kennelliittohan on ohjeistanut ettei liian liioiteltuja piirteitä saa kasvatuksessa suosia, kuten liian lyhyt kuono joka aiheuttaa hengitys vaikeuksia.
      Toivottavasti tässä mennään tulevaisuudessa parempaan suuntaan.
      Itsellä ja tuttavapiirillä ollut aina rotukoiria ja kaikki on olleet terveitä. Itse en ostaisi esim. lyttynaamaista koiraa mutta en kyllä seropiakaan.
      Ja kyllä osaan googlettaa rotukoirien ongelmista mutta seropien ongelmista on turha googlettaa koska niitä harvoin tutkitaan ja ei ole mitä googlettaa.

      • -----

        Vähemmän ongelmia kuin rotukoirilla.

        Jalostukseksi kutsutulla toiminnalla on saatu koirakanta aika murheelliseen tilaan. Ohjeistaa voi aina, mutta se on eri asia välitetäänkö siitä ohjeistuksesta pätkän vertaa. Sekarotuisten terveydestä löytyy kyllä tietoa ja tutkimuksissakin ne ovat osoittautuneet rotukoiria terveemmiksi.

        http://www.koiranjalostus.fi/ukkfaq/45


      • KuutamoS.

        Miten kuvittelet kasvattajien vievän rotuja parempaan suuntaan, kun rotujen geenit ovat sairaita ja rodut ovat sisäsiittoisia? Sairas suku yhdistetään sairaaseen sukuun - sairaita pentuja syntyy vain sukupolvi toisensa perään enemmän, vaikka pentujen vanhemmat olisivatkin näennäisesti terveet.
        Jos uutta verta ei runsaiden roturisteytysten kautta tuoda rotuun, mitään ei ole pelastettavissa.

        Kasvattajat huijaavat itseään ja ostajia, jos kuvittelevat "pelastavansa rodun".


    • Ei koirattomille.

      Enpä jaksa koko ketjua lukea, mutta en lähtisi erittelemään seropin ja rotukoiran terveyttä tai sairautta. Seropin vakuutusluokka Tapiolassa muistaakseni 3, eli korvaa yhtä paljon/vähän kuin cockerspanielillani.

      Kotoa löytyy kaksi belgimixiä (toinen kodinvaihtaja huonoista oloista, toinen ollut penskasta asti), käyttissaku ja cockeri. Kaikki neljä ovat tähän asti olleet terveitä, cockerin lonkkatuloksia odotellessa.
      Ei koiraa ole karvoihin katsominen.

    • F

      Meidän seropi oli 20e. Emä sekarotuinen( roduista ei tietoa), isästä ei tietoa, mutta sekin varmaan sekarotuinen. Hyvä koira tuli. 8 vuotias nyt eikä ole mitään vaivoja ollut.Eläinlääkärillä on kerran käytetty steriloinnissa ja tietty rokotuksissa.. Mielenkiintoista on se että meidän narttupennusta tuli melkein puolet pienempi kuin emästään. Isä on varmaan ollu joku mini:)

    • SeropiKoira

      Miksi ihmiset halveksuu aina seropeja? Samanarvoisia koiria ne on kuin teidän puhasrotusetkin!

      • seropi=terve

        "Miksi ihmiset halveksuu aina seropeja? Samanarvoisia koiria ne on kuin teidän puhasrotusetkin! "

        Ne on nää "rotukoira" kauppiaat joita harmittaa kun ei päässyt sitä seropin omistajaa rahastamaan, kun meni ja hankki sen lähes ilmaisen seropin.

        Niin ja vielä kun se seropi yleensä elää terveenä huomattavasti kauemmin, siirtyy se uusi rahastus mahdollisuus taas monella vuodella etäämmälle.


    • kokemuksenääni

      tuli tuosta vain mieleen, että mitä pitäisi sanoa sitten niistä rotukoirien omistajista, jotka pitää koiransa irti ilman valvontaa ja päästää ne toisen koiran luokse pentuja tekemään?
      Taekoitan että kaikki sekarotuiset koirat eivät ole suunniteltuja ja olisi voitu välttää koiran kiinni pitämisellä.

    • Seropit4ver

      Itselläni on kaksi seropia..ulkomailta molemmat ja terveitä kuin pukit. Käyttäytyy hyvin ja ovat fiksuja.
      Omalla kohdallani rotua miettiessäni tajusin että ainoa oikea rotu on koira! koiran kuin koiran rotuun katsomatta tulee ottaa yksilönä huomioon eikä pelkkänä rotuna. Olisiko itsestäsi kiva kun kaikki suomalaiset olisivat samanlaisia? Miten joku voi olettaa kaikkien koirarotujen olevan jtn klooneja?

      Minä mukaudun koirani mukaan. Jos seropista paljastuu valtava metsästysvietti, se viedään metsälle. Jos koira on puolustusviettinen niin sen kanssa näytetään johtajuus paremmin ettei tarvitse puolustaa?? Siinä vaiheessa jos koirasta vaaditaan jo ennnen sen tuloa 100kriteeriä mitä koira saa olla ja ei saa olla, ei tule hommasta mitään, enkä itse antaisi koiraa kuin koiraan moiseen perheeseen! Ethän sinä lapsestakaan päätä onko se tyttö vai poika, alkaako lääkäriksi vai lakimieheksi? Se riski on otettava kun koiraa hankkii, minulle on aivan sama mikä koira sieltä tulee, se koulutetaan sellaiseksi kuin haluaa jos se siitä on kiinni

    • koiria kaikki

      Tää aihe on nykyään jokaisella koiraiahesella palstalla kuuma puheen aihe.
      Itse olen enemmän seropien kannalla mutta en myöskään halveksi puhdasrotuisia.
      Tottahan se on että seropit ovat yleensä terveempiä kui puhtaat koska niitä ei ole jalostettu tietyn näköiseksi. Monella lähipiirissä se puhdasrotuinen joka on hankittu on ollut se "have" koira,ei ole silloin mitään hintaa mietitty. Kaikilla ollut paperit ym. kunnossa mutta ei se takaa terveyttä.
      Eräs hankki pyreneittenmstiffin joka jouduttiin lopettamaan 6w koska lonkat olivat niin sairaat,toinen hankki kiinanharjakoiran johon menee nykyään paljon rahaa koska on niin paljon kaikkia mahdollisia allergioita jolloin niin sanottu normaali elämä koiran kanssa ei onnistu. että ei kasvattajalta ostetu koirat ole aina terveitä
      On myös käynyt niin että kaveri osti netti ilmituksen perusteella itselleen ranskanbulldogin,oli paperit sun muut kunnossa.No hakemisen jälkeen selvisi että pentu on venäjältä tuotu ja piti olla 12 viikkonen mutta olikin vasta 8 viikkonen.No eläinlääkärillä ei mitään vakaa todettu silloin mutta 4kk päästä koira piti lopettaa koska sillä oli vesipää ja yllättäen myyjä hävisi maan alle..

      Itselläni on kokemusta molemmista tapauksista.On koko elämän ollut molempia lapsuudenkodissa ja nykyäänkin. Puhdasrotuisista on sellainen kokemus että kiinanpalatsikoirat ovat terveydeltään sairaita(lytty nenä,mulkosilmät) mutta meidän narttu palatsikoira eli 19w asti,ilman minkään laisia yli määräisiä eläinlääkäri käyntejä rokotusten lisäksi.Vanhuus vei voiton siitä koirasta.Kun taas sekarotuiset ovat eläneet 12-15w asti. Ensimmäinen seropi perheesemme tuli niin että oli kodin vaihtaja,ei sopeutunut mihinkään mutta meillä se oppi elämään koti oloissa.

      Nyt kotona hyörii seropi venäjänkoiratarhalta ,yksi mopsi kasvattajalta) ja toinen seropi ostettu netin kautta ja yhteydessä viikottain emon omistajaan

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1926
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe