Auton käynnistys lämmitysjohto kiinni

kyssäri1234

Moro,

Voiko auton käynnistää lämmitysjohto kiinni ollessa? Ettei tule mitään ongelmia?

21

17400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ilmoja piisaa

      aiemminkin tänätalvena, että etsi vastaus joutessasi.

    • ino90+09ik

      Ei siinä mitenkään voi tulla mitään ongelmia. Paitsi jos johto on kiinni vielä kun moottori on lämmennyt käyntilämpötilaan, silloin lohkolämmitinelementti voi ylikuumentua ja kärähtää.

    • Rapsakka pakkanen

      Käynnistämisestä ei vielä tule mitään ongelmia. Siitä tulee, jos lähtee liikkeelle irrottamatta johtoa.

      • ,mpå.

        liikkeelle lähdöstäkään (johtoa irrottamatta) välttämättä suurempia ongelmia tule. Se on todettu tänä talvenakin jo monta kertaa. No, riippuu vähän systeemeistä. Mutta meikäläisen systeemeissä aina on nätisti johto irronnut rasiasta ja sitten laahannut siellä auton alla. Viimeksikin kaupan parkkipaikalla vasta huomasin, mikä taas unohtui. Äkkiä vaan johto pois kun kukaan ei huomaa.


      • Hauska asiakas
        ,mpå. kirjoitti:

        liikkeelle lähdöstäkään (johtoa irrottamatta) välttämättä suurempia ongelmia tule. Se on todettu tänä talvenakin jo monta kertaa. No, riippuu vähän systeemeistä. Mutta meikäläisen systeemeissä aina on nätisti johto irronnut rasiasta ja sitten laahannut siellä auton alla. Viimeksikin kaupan parkkipaikalla vasta huomasin, mikä taas unohtui. Äkkiä vaan johto pois kun kukaan ei huomaa.

        Toivottavasti johtosi kulkeutuu pyörän alle ja repii lohkojohdon puskurista tai pellistä irti. Muista kertoa korjaamolla, mikä moisen repeämän aiheutti. Korjaamon pojilla riittää sitten nauramista moneksi päiväksi.


      • :))
        Hauska asiakas kirjoitti:

        Toivottavasti johtosi kulkeutuu pyörän alle ja repii lohkojohdon puskurista tai pellistä irti. Muista kertoa korjaamolla, mikä moisen repeämän aiheutti. Korjaamon pojilla riittää sitten nauramista moneksi päiväksi.

        tuokaan tuskin lienee korjaamolla tavatonta? naurureaktio kertoo vain kokemattomuudesta, paljon nähnyt mekaanikko tuskin edes yllättyisi...


      • näkeepä;)
        ,mpå. kirjoitti:

        liikkeelle lähdöstäkään (johtoa irrottamatta) välttämättä suurempia ongelmia tule. Se on todettu tänä talvenakin jo monta kertaa. No, riippuu vähän systeemeistä. Mutta meikäläisen systeemeissä aina on nätisti johto irronnut rasiasta ja sitten laahannut siellä auton alla. Viimeksikin kaupan parkkipaikalla vasta huomasin, mikä taas unohtui. Äkkiä vaan johto pois kun kukaan ei huomaa.

        Muuan bussipysäkillinen yritti erästäkin herraa kätten heilunnallaan huomauttaa, vaan taisi tuo luulla, että jumppaavat vain.
        No sattuuhan sitä.


    • Syytä on

      Opettele vaan ensin se irrotus, on yksi syy... ;-)

      • tarkkaa

        ole vaikka ett muista irroittaa johtoa tolpasta mutta se voi jo haitata menoa jos se tolppa
        raahaa mukana mikäli töpseli ei ole irronnut, bensalämmittimen kanssa ei ole tätä ongelmaa.


    • Metalli murtuu

      Näilläkin palsstoillakin on ihmetelty, että "miksi talven aikana voi rikkoutua useitakin lämmittimiä". Siihen sitten joku vastasi, että "käynnistät varmaan kun lämmitin on vielä kytketty sähköverkkoon". "Niin käynnistän, mutta mitä se lämmittimen rikkoutumisen aiheuttaa", vastasi ja kysyi kyselijä...

      Hehkuva metallinen lämmitysvastus on naina kuumahauras, ja ei kestä moottorin aiheuttamaa tärinää, varsinkin dieselmoottoreissa tärinä vaurioittaa vastuksia erittäin helposti, mutta myös bensiiniautojen moottoreiden tärinä aiheuttaa hehkuvan metallin murtumisia.

      Joka tapauksessa johdon irroittaminen ennen käynnistystä sähköverkosta on hyvä varotoimi estää käynnistystärinän aiheuttamat vastuksen murtumiset.

      • veden sisällä ?

        Täytyy olla oikein korkeajännitys lokilämmitin, jos sen saa hehkumaan veden ympäröimänä lohkossa.
        Lukuisia talvia käynnistin ensin auton ja annoin lokilämmittimen vielä lämmittää. Vasta kun ikkunat oli raapattu ja lumet harjattu pois auton päältä, niin irroitin lämmityslaitteen liitosjohtimen ja lähdin kohti seuraavaa kohdetta. Auto oli minulla 13 vuotta ja lämmitin oli vielä ehjänä autoa myytäessä.
        Esson baarissa voi asiat tietysti olla ihan toisin.


      • Rakennejuttuko

        Diisselissä särky ennen kun tajusin tai kun kaveri anto vinkin mikä sen aiheuttas. Bensa ei varmaan niin herkkä.


      • kellä ei

        40 vuotta on tuota tullut tehtyä ja viimeiset 4 v diiselillä, eikä ole tähän mennessä hajonnut ensimmäistäkään moottorinlämmitintä. Dieseleissä tuo blokilämmitin on ollut sellainen säteilylämmitin, bensavehkeissä oli vielä oikeat vedessä olevat sellaiset.
        Rahtarien vehkeistä en mene lupaan.


      • segseg

        Hehkuva lämmitin? Kaikkea sitä kuulee.

        Terv. jenkkiharrastaja


    • Raskaan kuljettaja

      Kuljettajakurssilla kiellettiin ehdottomasti käynnistamästä moottoreita lämmityslaitteen ollessa toiminnassa. Ja syynä oli se että dieselin voimakas tärinä särkee kuumat vastukset.

      • jooeivai

        sähköhärpäkkeet sietävät tärinää, onhan niitä muitakin kai olemassa kuin lohkolämmitin koneessa kiinni.


    • Entäs säteilylämmitin, joka on liimattu moottorin kylkeen ulkopuolelle. Voiko tällaisen auton käynnistää lämmitysjohdon ollessa pistorasiassa?

      • Anonyymi

        Kyllä voi.

        Ainoa ongelma on jos unohdat sen kaapelin autoon liikkeelle lähtiessä.

        Silloin kun itellä vielä oli polttis ilman webastoa, käytin monasti sitä pari minuuttia kovilla pakkasilla ennen liikkeelle lähtöä. Koko tuon ajan oli moottori- ja sisätilan lämmitin päällä, eli auto narun perässä.


      • Anonyymi

        Helpommalla ja edullisemmalla pääset kun et kytke sitä 300W moottorin kylkeen liimattua harakoiden lämmitintä koskaan töpseliin. Et juuri huomaa eroa oli siinä sähköt päällä tai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä voi.

        Ainoa ongelma on jos unohdat sen kaapelin autoon liikkeelle lähtiessä.

        Silloin kun itellä vielä oli polttis ilman webastoa, käytin monasti sitä pari minuuttia kovilla pakkasilla ennen liikkeelle lähtöä. Koko tuon ajan oli moottori- ja sisätilan lämmitin päällä, eli auto narun perässä.

        Hinattiinko se sillä narulla joka oli perässä.


    • Anonyymi

      juu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      26
      4091
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      132
      3987
    3. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      56
      3559
    4. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      20
      3445
    5. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      3427
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      63
      3280
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      81
      2856
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2775
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      20
      2524
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2264
    Aihe