Olen 19-vuotias opiskelija, ja elän keskellä riitahelvettiä. Vanhempani erosivat viimekesänä, ja muutimme 15-vuotiaan siskoni ja äitini kanssa omakotitalosta pieneen kerrostalo asuntoon. Myöskin poikaystäväni (21v) muutti samalla luoksemme, joten jaamme hänen kanssaan yhden huoneen. Minulla ei ole koskaan ollut näin paljon stressiä; lukion kolmas vuosi tuo kirjotuspaineita yms. koulutehtäviä, pienempi asunto ja tilan vähyys ahdistavat, äiti alkanut "elämään omaa elämäänsä" ( muun muassa käy joka päivä pubissa ja kerskailee kuinka monta miestä tällä kertaa olisi saanut sieltä mukaan ) ja saanut kontolleen firman, jonka pyörittäminen on kuulemma niin raskasta, että hänellä on oikeus jättää kotityöt tekemättä ja aukoa päätään 24/7 (delegoi kaiken nykyään minulle ja avomiehelleni ja jos emme toimi hänen haluamallaan tavalla niin vain luoja tietää mitä siitä seuraa).
Äidistäni on toisinsanoin tullut täysi lapsi, siskollenikin suuttuessaan (mikä ei paljoa vaadi) hän nimittelee tätä mm."lehmäksi, horoksi" ja mököttää sitten syvällä itsesäälissä kuin mikäkin marttyyri. Kun työt painavat niskaan hän luettelee kovaan ääneen (kuin olisi toistelevinaan itselleen) mitä kaikkea hänen täytyy vielä tehdä (sitte on pyykit, ja ne laskut, ja se kauppa ja se ja tämä ja tuo... voi minua). Hän ei myöskään enää osaa pyytää apua asialliseen äänensävyyn: "Sähän sit varmaa imuroit tänään", "huomenna sit kyllä laitatte ne ja ne..." ... 15-vuotiaalta siskoltani hän ei edes uskalla vaatia mitään sillä pelkää että joutuu riitelemään hänen kanssaan. Jääkaapissa on usein kaljaa, mutta vain harvoin ruokaa. Vessaa ei saa vetää yöllä, sillä se saattaa häiritä hänen uniaan, vaikka itse tulee toisinaan yöllä kotiin herättäen koko talon metelöimällä hiprakassa. Hän kyselee jopa parisuhdeneuvoja mieluummin 15-vuotiaalta siskoltani, kuin minulta, sillä "minä kuulemman sitoudun liian helposti" ja pidän "vääränlaisista miehistä" (siis sellaisista jotka haluavat tosiaan sitoutua). Siskollani on usein vain viikon tai kuukauden pituisia suhteita häntä itseään rutkasti vanhempien poikien kanssa, mikä on äitini mielestä täysin normaalia ja hyväksyttävää. Kun nyt kirjotan tätä ja luen aikaan saamaani listaa, tekisi mieli vain kiljua... mitä rakastavalle ja aina niin hyvätahtoiselle äidilleni on oikein tapahtunut? ja vain puolessa vuodessa?
Pahinta tässä on se, että äitini haluaa avomieheni pois kuvioista keinolla millä hyvänsä, sillä avomieheni ei suostu aina tekemään jokaikistä kotihommaa joka on käsketty ja on opettanut minuakin pitämään puoleni
siltä osin. Avomieheni on myöskin sanonut äidilleni useampaan otteeseen tämän juomisista, sillä se on häirinnyt meidän arkielämäämme (ei saa nukkua öisin, ei ole ruokaa jääkaapissa vaikka avomieheni maksaa vuokraa asumisestaan), minkä vuoksi äitini ja avomieheni välillä on usein kovaäänisiäkin riitoja. Paineet kotona rasittavat meitä molempia ja siksi myös minä ja mieheni riitelemme nykyään helposti pikkuasioista, emme riidelleet ennen näin paljon. Isoimmat riidat ovat kuitenkin sisareni ja äitini välillä (ovia paiskotaan, kaappeja kaadetaan, kovaa huutoa ja valtavaa hämmennystä). Jos joskus vihapäissäni edes mainitsen äidilleni minun ja puolisoni riidoista hän neuvoo heti eroamaan ja on sitä mieltä ettei minulla ja hänellä ole koskaan mennyt mikään hyvin. Jos suutun hänen antamastaan neuvosta niin hän sanoo minua aivopestyksi pikkuvaimoksi, tai sekopääksi joka haluaa vain huomiota... Jouduin käymään viime syksynä psykologilla, sillä luulin tosiaan tulevani hulluksi tässä talossa. Lopetin sen sillä en nähnyt siitä olevan minkäänlaista hyötyä, nykyään olen vain "tottunut" tähän.
Äitini ja Avomieheni eivät tule toimeen
16
1702
Vastaukset
- ankeatäti
Äidilläsi on nyt jokin vaihe ja hän siitä seestyy ja rauhoittuu tai sitten ei. Sinä et voi siihen varmaankaan vaikuttaa.
Tämänsorttiset asumisjärjestelyt eivät ole viisaita juuri koskaan eikä ainakaan "taantuneen" äidin huushollissa. Jos vasta harkitsisitte poikakaverin sinne muuttamista neuvoisin ehdottomasti välttämään ko ratkaisua. No nythän tiedät itsekin, että ei toimi ei.
Saat yo paperit keväällä käteesi? Sitten opiskelemaan tai töihin? Nyt just voi olla vaikea muuttaa pois, mutta kirjoitusten jälkeen ala hyvä tyttö katselemaan muuta. Jos mahdollista poikakaveri heti pois - joko takaisin vanhemppien luo tai omaan kämppään.
Näin neuvoo neljän nuoren äiti, jonka lapsista kolme asuu omillaan ja nuorinkin (18 v) lähtee pian opiskelukämppään. Ja keskinäiset välimme ovat erinomaiset - myös tyttö ja poikakavereihin. Mutta jos asuisivat tässä ristiriitoja olisi varmasti, vaikka kaikki olemmekin suhkot täysipäisiä ja rauhallisia.
Nuoret käyvät meillä ahkerasti - mm saunominen on erityisen mieluisaa puuhaa. Mutta he asuvat omissa kodeissaan ja huolehtivat kotiensa arkiaskareista. Minä en komenna enkä puutu - itse asuvat ja itse vastaavat. Siistiä näyttää olevan, mikä kyllä ilahduttaa äitiä, mutta en kommentoisi vaikka olisi sotkuistakin. Minulla on parempaakin tekemistä kuin riidellä nuorteni kanssa tekemisistä tai tekemättä jättämisistä.
Muuta ihmeessä pois heti kun pystyt. Voit vielä saada hyvät välit äitiisi - edellyttäen tietenkin, että hän vähän viisastuu.- mieti vakavasti
Äidilläsi on eräs elämänsä suurimpia kriisejä - ja sinä kiukuttelet!
Mitä täysin vieras mies (21v) tekee äitisi pienessä huushollissa? Olet kohtuuton täysi-ikäinen nainen. Miksi et muuta omaan kämppään, jos haluat asua jonkun miehen kanssa?
Anna äidillesi rauha hoitaa stressaava tilanteensa. Minusta sinun on muutettava kotoa, koska et voi olla hänelle nyt muuta kuin painolasti.
Ja hei! Mikset muuta isäsi luokse, jos et halua itsenäistyä aikuisen elämiseen? - Kaiken maailma..fdbj
mieti vakavasti kirjoitti:
Äidilläsi on eräs elämänsä suurimpia kriisejä - ja sinä kiukuttelet!
Mitä täysin vieras mies (21v) tekee äitisi pienessä huushollissa? Olet kohtuuton täysi-ikäinen nainen. Miksi et muuta omaan kämppään, jos haluat asua jonkun miehen kanssa?
Anna äidillesi rauha hoitaa stressaava tilanteensa. Minusta sinun on muutettava kotoa, koska et voi olla hänelle nyt muuta kuin painolasti.
Ja hei! Mikset muuta isäsi luokse, jos et halua itsenäistyä aikuisen elämiseen?vieras mies, jos on hänen lapsensa mies.Vuokraakin maksaa ja tekee vielä kotitöitä.Vittu että jotkut osaa olla kiittämättömiä.
Ero ei ole syy purkaa omaa pahaa oloaan tyttäreensä ja tämän mieheen..
Ja tässähän on selkeästi syynä kateus.Tyttärellä on mies!Hän haluaa nyt tyttären täysin itselleen, koska on eronnut.Tätä kutsutaan nimellä läheisyysriippuvuus.Tässä tilanteessa se on molemminpuolista, koska he asuvat äidin talossa.
Ratkaisu: muuttakaa pois.
Mutta sinun idootti kommentti oli kuin 10vuotiaan suusta.Kasva aikuiseksi.
"Äidilläsi on eräs elämänsä suurimpia kriisejä - ja sinä kiukuttelet!
Mitä täysin vieras mies (21v) tekee äitisi pienessä huushollissa? Olet kohtuuton täysi-ikäinen nainen. Miksi et muuta omaan kämppään, jos haluat asua jonkun miehen kanssa?"
Oletko sitä mieltä että kaikkien pitää pysähtyä elämään tämän äidin kriisiä? Olet oikeasti apina!! - äiti ja isoäiti
Kaiken maailma..fdbj kirjoitti:
vieras mies, jos on hänen lapsensa mies.Vuokraakin maksaa ja tekee vielä kotitöitä.Vittu että jotkut osaa olla kiittämättömiä.
Ero ei ole syy purkaa omaa pahaa oloaan tyttäreensä ja tämän mieheen..
Ja tässähän on selkeästi syynä kateus.Tyttärellä on mies!Hän haluaa nyt tyttären täysin itselleen, koska on eronnut.Tätä kutsutaan nimellä läheisyysriippuvuus.Tässä tilanteessa se on molemminpuolista, koska he asuvat äidin talossa.
Ratkaisu: muuttakaa pois.
Mutta sinun idootti kommentti oli kuin 10vuotiaan suusta.Kasva aikuiseksi.
"Äidilläsi on eräs elämänsä suurimpia kriisejä - ja sinä kiukuttelet!
Mitä täysin vieras mies (21v) tekee äitisi pienessä huushollissa? Olet kohtuuton täysi-ikäinen nainen. Miksi et muuta omaan kämppään, jos haluat asua jonkun miehen kanssa?"
Oletko sitä mieltä että kaikkien pitää pysähtyä elämään tämän äidin kriisiä? Olet oikeasti apina!!asut äitisi kanssa saman katon alla, täysi-ikäinen nainen? Ja siihen vielä avokkikin....muuttakaa omillenne.
Olet lapsellinen. - se apina :)
äiti ja isoäiti kirjoitti:
asut äitisi kanssa saman katon alla, täysi-ikäinen nainen? Ja siihen vielä avokkikin....muuttakaa omillenne.
Olet lapsellinen.ap. käyttää itsestään nimimerkkiä "pikkuvaimo". Eikö vaimon paikka ole asua omassa kodissaan miehensä kanssa?
- ......
asut äitisi kanssa saman katon alla, täysi-ikäinen nainen? Ja siihen vielä avokkikin....muuttakaa omillenne.
Olet lapsellinen.että nykypäivän äiti ja vielä isoäiti ei tiedä, että jos opiskelut on kesken niin sitä rahaa ei niin vain löydä.Pidän sellaista vanhempaa todella edesvastuuttomana joka laittaa opiskelevan lapsensa omaan kämppään..jokainen tietää että suomen asumis ja opintotuilla ei tule kukaan toimeen.
Siinä tilanteessa on äidin sitten turha odotella apuja vanhempana, jos on lapsiaan noin kohdellut.. - ankeatäti
...... kirjoitti:
että nykypäivän äiti ja vielä isoäiti ei tiedä, että jos opiskelut on kesken niin sitä rahaa ei niin vain löydä.Pidän sellaista vanhempaa todella edesvastuuttomana joka laittaa opiskelevan lapsensa omaan kämppään..jokainen tietää että suomen asumis ja opintotuilla ei tule kukaan toimeen.
Siinä tilanteessa on äidin sitten turha odotella apuja vanhempana, jos on lapsiaan noin kohdellut..Rahoistaan tarkka nuori kyllä tulee toimeen myös opiskellessa. Jos läträä viinaa ja tupakoi, silloin mikään raha ei tietenkään riitä. Luksuskämpästä on turha haaveilla, mutta solu tai kimppa-asunto kyllä hoituu.
Omat nuoreni elävät opintotuella, kesätöistä kertyneillä säästöillä, osa-aikatyöllä ja yksi kolmesta on ottanut vähän opintolainaa.
He opiskelevat 100-200 km päässä lapsuudenkodista, joten täältä käsin opiskeleminen ei olisi mahdollistakaan. Mutta vaikka olisikin pitäisin silti itsellistä asumista hyvänä ratkaisuna. Tosin en ole ollut työntämässä poikasia pesästä. Jos yli 25 vuotias ei edes haaveilisi omasta alkaisin huolestua. - Reijo R
ankeatäti kirjoitti:
Rahoistaan tarkka nuori kyllä tulee toimeen myös opiskellessa. Jos läträä viinaa ja tupakoi, silloin mikään raha ei tietenkään riitä. Luksuskämpästä on turha haaveilla, mutta solu tai kimppa-asunto kyllä hoituu.
Omat nuoreni elävät opintotuella, kesätöistä kertyneillä säästöillä, osa-aikatyöllä ja yksi kolmesta on ottanut vähän opintolainaa.
He opiskelevat 100-200 km päässä lapsuudenkodista, joten täältä käsin opiskeleminen ei olisi mahdollistakaan. Mutta vaikka olisikin pitäisin silti itsellistä asumista hyvänä ratkaisuna. Tosin en ole ollut työntämässä poikasia pesästä. Jos yli 25 vuotias ei edes haaveilisi omasta alkaisin huolestua.Jos siis ap. asuu miehensä, pikkusiskonsa ja äitinsä kanssa samassa kerrostaloaunnossa, ihmettelen, miten mahdutte.
Eikö tällainen joukko tarvitse esim kolme eri makuuhuonetta, sen lisäksi kunnon kylpyhuoneen, ainakin yhden jos ei kaksi vessaa, ja lisäksi keittiö-olohuonetilan?
Pienessä kämppälukaalissa riitoja tulee väkisinkin. - Juuri näin,
Reijo R kirjoitti:
Jos siis ap. asuu miehensä, pikkusiskonsa ja äitinsä kanssa samassa kerrostaloaunnossa, ihmettelen, miten mahdutte.
Eikö tällainen joukko tarvitse esim kolme eri makuuhuonetta, sen lisäksi kunnon kylpyhuoneen, ainakin yhden jos ei kaksi vessaa, ja lisäksi keittiö-olohuonetilan?
Pienessä kämppälukaalissa riitoja tulee väkisinkin.lisäksi tuon ikäisiltä siivoamiset, pyykkäämiset, kokkaamiset ja tiskaamiset pitää sujua asiasta mainitsematta.
Olet lapsellinen.Tai pitäisikö puhutella, paremmin Neiti/Herra/Rouva PROVO. Samoin nimimerkille mieti vakavasti.
Aloittaja käy lukiota, ja tuskin teillä on käynyt mielessä että lukio nyt saattaa olla äidin kotikunnalla ja lähellä nykyistä kotia. Ehkäpä asumistilanne on kyseisellä paikkakunnalla huono, siksi ap asuu vielä kotona ja siksi poikaystäväkin asuu tilapäisesti kyseisessä paikkaa. Onko siinä ongelmaa edes jos poikaystävä tekee töitä ja maksaa vuokraa?? Ei. EIkä minusta sekään ole ongelma jos poikaystävä puolustaa tyttöystäväänsä tytön äidiltä.
MInusta äiti se tässä on lapsellinen. AIkuisen ihmisen pitäisi tietää, ettei tuollainen kärtyäminen ja kiukkuaminen johda mihinkään.
AP:LLE. TSEMPPIÄ!!- äideeeee
Tosi törkeää käyttäytymistä äidiltäsi. Ei hyväksyttävä vaikka kuinka hänellä olisi oma kriisi ja menopaussi päällä.
Valitettavasti asia on niin että itse et asialle varmaan mitään muuta voi kuin koittaa kestää jos et pysty muuttamaan kotoa pois.
Mutta, sitä en oikeasti ymmmärrä että miksi sinun poikaystävä asuu teillä? Miksi se ei ole esim omassa kodissaan tai kotonaan asumassa? Itse omalle kohdalleni vastaavaa tilannetta kun ajattelen. Minulta menisi ihan oikeasti hermot jos huushollissa asuisi vakituisesti lapseni seurustelu kumppani. Etenkin jos tilaa ei ole riittävästi....Hienoa, että poikaystävä maksaa vuokraa, tekee kotitöitä jne... Muistakaa se että poikastävä ei ole syyllinen eikä äitisi ole oikeutettu tollaiseen käytökseen.
- Itsenäisty
Miksi poika muutti teille? Liian ahdasta muutenkin. Muuttakaa sinne, missä poika asui aikaisemmin. Jätä tyollainen ympäristö, ei ole hyväksi kenellekään olla alituisessa riidassa. Missä isä on?
- Ei kännejä viikolla
Eniten tuossa kuviossa säälin 15-vuotiasta pikkusiskoa, joka joutuu kestämään äitinsä katkeruutta ja lapsellisuutta. On varmasti kamalaa joutua näkemään tuollaista aikuisen naisen alemmuustilaa, mitä tuollakin on tarkoitus lapsille viestiä erosta? Nyt kaikki on paskaa, joten äippä vetäsee kännit. Mielestäni on vain hyvä että isomman tytön poikaystävä asuu paikalla, muutenhan äidin käytös saattaisi olla koko ajan aivan holtitonta. Erot ovat arkipäivää, kuvitteliko joku että sen saa itse etukäteen päättää että eroaako vai ei, ja ne jotka ovat päättäneet eroavansa ovat vain valinneet sen väärän? Itsekin olen eronnut kahdesta pitkästä suhteesta, molemmissa minua syytettiin kaikesta, mutta kävelin eteenpäin pystyssä päin, vakuutin perheeni ja ystävänikin että olen onnellinen vaikka oikeasti välillä pimeässä peiton alla itkenkin. Mutta se ei ole toisten ihmisten murhe, eivät he voi elämäntilanteelleni mitään, miksi turhaan kertoisin että se minua ahdistaa, parempi että edes heidän seurassaan ajattelen hyviä puolia. Yksin voin sitten olla vihainen ja katkera.
- herätkää tollot
avaus on pelkkä provo ja varmaan osa kommenteistakin, ei mitään tolkkua.
pienet ovat ympyrät, jos tosissanne tuollaisia mietitte, kun koko kansa on uhattuna. - MualimanMies
herätkää tollot kirjoitti:
avaus on pelkkä provo ja varmaan osa kommenteistakin, ei mitään tolkkua.
pienet ovat ympyrät, jos tosissanne tuollaisia mietitte, kun koko kansa on uhattuna.taidat itsekkin lukeutua edellemainitsemaasi idi provo porukkaan.
Kuule elämässä eletään arkea ja joskus se voi olla vaikeaa että ei kerkiä/psyykkiset varat ei riitä miettiä maailman menoa samalla tavoin kuin "ehkä" sinä. Opettele menemään muittekin kenkiin, maalimassa on monen moista kulkijaa ja jokaseilla omat haasteet elämässä. Älä ala saivastelemaan toisten vaikeuksille ja yritä olla yliviisas vittuilija. Anna leivän kannika sitä tarvisevalle se voi olla joulukinkku vastaan ottajalle. Noh mitäpä minä tässä sinua alan painamaan kun itsekkään en mikään järenjättiläinen en ole. Omat asiat on p'in persettä ja välillä vittuttaa tämä ihmisten painaminen. Meitä pissitään silmään joka asiassa ja järjestelmällisesti yritetään saada tappalemaan toistemme kanssa, että isommat asiat menis ohi korvien. Aivopesu pienestä pitäen ja sitä rataa mitäpä tuota enää tässä jakamaan eikun ylös alas ja lenkille.
Kaikille onnea ja rakkautta elämän varrelle. Toivotaan että selvitään tulevista vaikeuksista ja opittas olemaan immeisiä toisillemme.
Ps. Aloittajalle --> poimi näistä kirjotuksista ne asiat jotka jo sisimässäs tiiät ja yrtiä toimia parhaas mukaan. Jätä siis vittuilut ja muut kaikki tietävät vastaukset heille itselleen opiskeltaviks.
- ..............
- Asunnossa lienee ainakin yksi vieras aikuinen liikaa eli poikaystäväsi.
- Toimiskohan kuvio paremin, jos poikaystäväsi asuisi omassa kämpässä joko yksin tai sinun kanssa.
-Se, että äitisi on kriisissä ja tyytymätön elmäänsä, ei oikeuta pilaamaan muiden elämään. Mikäli viina maistuu asianomaiselle hyvin ja ei ole hänelle itselleen ongelma, kannattaa pelastaa itsensä tuosta ja muuttaa muualle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 694702
- 1053515
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj383276- 492713
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262678Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan52149- 232041
- 1991960
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3981571Huomenta kulta
En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo91468