IBM:n call center- työ Irlannissa

k

Mol:in sivuilla näkyy olevan Manpowerin rekry kyseiseen firmaan, kertokaapa siellä työskennelleet/työskentelevät kokemuksianne työhön ja Dublinissa elämiseen liittyen..! :)

77

4065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Silakka1234

      IT helppari on helppoo hommaa, sinne vaan, ei tartte olla nörtti selvitäkseen. Perus tietokone/facebook/nettikäyttö osaaminen riittää. Saman kaltaisia puheluita tulee jokapäivä, äkkiä noi touhut oppii.

      Verotus on kevyttä, itsellä tais olla jotain 5% hujakoilla. Ensimmäisen vuoden maksetut verot saa vuoden lopulla takas. Elikkä käteen jää kuussa ihan kivasti, vuokraan sitten taas uppoaa hulluna rahaa, mutta jos kimppakämpässä kykenee asumaan niin eipä tuo sitten paljoa tee.

      Tuolta voit asuntoja vilkuilla: http://www.daft.ie/ ja sieltä kaivelee alueeksi Dublin 15

      • k

        Kiitos sulle vastauksesta, tuolla daft.ie:ssä hurahtaakin useempi tunti.. :) Että kai se täytyy hakemus laittaa, siellä töissä ollut kaverikin jo ehti suositella. Ja lisää vastauksia kaivataan toki! :)


      • .
        k kirjoitti:

        Kiitos sulle vastauksesta, tuolla daft.ie:ssä hurahtaakin useempi tunti.. :) Että kai se täytyy hakemus laittaa, siellä töissä ollut kaverikin jo ehti suositella. Ja lisää vastauksia kaivataan toki! :)

        Onko joku mahdollisesti jo suorittanut nuo testit jotka tehdään hakemisen jälkeen? Millaisia oli?


      • J
        . kirjoitti:

        Onko joku mahdollisesti jo suorittanut nuo testit jotka tehdään hakemisen jälkeen? Millaisia oli?

        Hain itse jotain vastaavaa duunia vuosi sitten. Testeihin sain linkin rekrytointifirman kautta. Testeihin kuului monta eri osa-aluetta: mm. erilaisia paattelytehtavia, tarkkuustehtavia ja ennen kaikkea tietokonesanastoon liittyvia tehtavia. Hain samaan aikaan muita hommia ja paadyinkin lopulta toiseen tyopaikkaan. Vuokrat ovat Dublinissa tosiaan melko korkeat. Kimppa-asuminen on todella suosittua ja edullisempi vaihtoehto. Julkinen liikenne on melko onneton. Suosittelenkin asumaan lahella keskustaa. Leppoisa kaupunki, tekemista riittaa ja paljon hyvia baareja. Suosittelen! Tsemppia hakuun!


      • k
        . kirjoitti:

        Onko joku mahdollisesti jo suorittanut nuo testit jotka tehdään hakemisen jälkeen? Millaisia oli?

        Hakemuksen laitettuani muhun otettiin sähköpostitse yhteyttä jo samana päivänä (keskiviikkona) ja eilen sitten Manpowerin edustaja haastatteli puhelimitse ja ennen sitä tein nuo testit. Teknisessä testissä monivalintakysymyksiä, oikeita vaihtoehtoja saattoi olla useampi kuin 1. Kysymykset todellakin melko teknisiä. Toinen oli verkossa tehtävä Manpoweerin testi jossa juuri noita jonkun mainitsemia päättelytehtäviä, jotka piti suorittaa tietyssä ajassa. Kolmas osio oli eräänlainen simulaatio, mun mielestä ainakin vähän sekava. Ei mitään "piece of cake" -juttuja kumpikaan testi, paitsi tietty jos on paljon kokemusta tai hyvä IT-alan koulutus. Jotain jouduin heittämään ihan arvalla.. :/


      • .
        k kirjoitti:

        Hakemuksen laitettuani muhun otettiin sähköpostitse yhteyttä jo samana päivänä (keskiviikkona) ja eilen sitten Manpowerin edustaja haastatteli puhelimitse ja ennen sitä tein nuo testit. Teknisessä testissä monivalintakysymyksiä, oikeita vaihtoehtoja saattoi olla useampi kuin 1. Kysymykset todellakin melko teknisiä. Toinen oli verkossa tehtävä Manpoweerin testi jossa juuri noita jonkun mainitsemia päättelytehtäviä, jotka piti suorittaa tietyssä ajassa. Kolmas osio oli eräänlainen simulaatio, mun mielestä ainakin vähän sekava. Ei mitään "piece of cake" -juttuja kumpikaan testi, paitsi tietty jos on paljon kokemusta tai hyvä IT-alan koulutus. Jotain jouduin heittämään ihan arvalla.. :/

        Nyt on minunkin osalta sitten testit suoritettu. Osittain oli tosin vähän sekavaa ja itsekin heitin muutaman vastauksen ihan arvalla! Noh, saa nähdä miten käy. Kertoilkaahan täällä miten teidän hakeminen edistyy, olis mukava kuulla!


      • k
        . kirjoitti:

        Nyt on minunkin osalta sitten testit suoritettu. Osittain oli tosin vähän sekavaa ja itsekin heitin muutaman vastauksen ihan arvalla! Noh, saa nähdä miten käy. Kertoilkaahan täällä miten teidän hakeminen edistyy, olis mukava kuulla!

        Kumpaa Suomen haussa ollutta paikkaa hait? Mulle soittaa tänään IBM:n edustaja klo 16, haastattelu kestää kuulemma 20-40 min, ja sitä ennen tunnin päästä Manpowerin edustaja preppaa mua haastattelua varten.. Jännittää melkosesti, olis nyt vaan loppu jo tääkin prosessi ja sais sit kuulla kuin kävi..


      • .
        k kirjoitti:

        Kumpaa Suomen haussa ollutta paikkaa hait? Mulle soittaa tänään IBM:n edustaja klo 16, haastattelu kestää kuulemma 20-40 min, ja sitä ennen tunnin päästä Manpowerin edustaja preppaa mua haastattelua varten.. Jännittää melkosesti, olis nyt vaan loppu jo tääkin prosessi ja sais sit kuulla kuin kävi..

        Nyt en muista yhtään millainen se toinen paikka oli mutta hain siihen missä ei niin kauheasti painotettu sitä atk-osaamista. En oikeestaan muuten muista mikä niiden ero oli, kun en sitä toista sitten sen enempää tutkaillut. Mutta ibm:n asiakaspalveluun kuitenkin.
        Kuulostaapa jännältä toi haastattelukuvio! Miten meni ja mitä kyselivät? Saitko muuten tietää testeistä mitään? Tai siis saako vähän edes kuulla omia tuloksiaan et menikö hyvin vai ihan penkin alle?
        Mulla on nyt se tilanne kun ollaan jo muutamat kerrat soiteltu ristiin manpowerin kanssa, sieltä soitetaan aina kun olen töissä ja kun soitan jossain välissä takaisin, sieltä ei vastata. Vähän harmittaa kun haluaisin itsekin vähän päästä eteenpäin tästä odottelusta.
        Saitko tietää milloin he ilmoittavat saitko työn vai et, vai ilmoittavatko vain siinä tilanteessa jos saa kyseisen työpaikan?
        Paljon kysymyksiä, mutta kiva että täällä on joku muukin sinne hakenut!


      • jimiii
        . kirjoitti:

        Nyt en muista yhtään millainen se toinen paikka oli mutta hain siihen missä ei niin kauheasti painotettu sitä atk-osaamista. En oikeestaan muuten muista mikä niiden ero oli, kun en sitä toista sitten sen enempää tutkaillut. Mutta ibm:n asiakaspalveluun kuitenkin.
        Kuulostaapa jännältä toi haastattelukuvio! Miten meni ja mitä kyselivät? Saitko muuten tietää testeistä mitään? Tai siis saako vähän edes kuulla omia tuloksiaan et menikö hyvin vai ihan penkin alle?
        Mulla on nyt se tilanne kun ollaan jo muutamat kerrat soiteltu ristiin manpowerin kanssa, sieltä soitetaan aina kun olen töissä ja kun soitan jossain välissä takaisin, sieltä ei vastata. Vähän harmittaa kun haluaisin itsekin vähän päästä eteenpäin tästä odottelusta.
        Saitko tietää milloin he ilmoittavat saitko työn vai et, vai ilmoittavatko vain siinä tilanteessa jos saa kyseisen työpaikan?
        Paljon kysymyksiä, mutta kiva että täällä on joku muukin sinne hakenut!

        Heipodei...

        Itse taisin saada kyseisen paikan. Haastattelu oli tiistaina ja odotin jotain aivan muuta mitä se oli. Erittäin omastamielestä 'epäonnistuneella' englanninsöherryksellä haastattelu kesti ehkä korkeintaan kymmenen minuuttia eikä asioita mistä manpowerilta varoiteltiin juuri edes käyty läpi. Jonkun tunnin päästä tuli jo soittoa että olen valittujen joukossa. Nyt olisi muutto edessä Dubliniin ensi kuun loppuun mennessä!

        Tällä hetkellä etsin asuntoa sieltä, ja totta tosiaan ei taida olla vaihtoehtoja kuin nuo kimppakämpät koska vuokrat ovat oikeasti aivan jäätäviä tuolla. En kyllä ihan odottanut opintojen jälkeen enää koskaan asuvani kimpassa, ellei nyt johonkin avoliittoon ym asia liity :)

        Olisi ehkä mukavaa muuttaa jonkun toisenkin finskin kanssa tuonne, mutta todennäköisesti joutuu valkkaamaan arpapelillä noita kämppiksiä.
        Jos tai kun täältä on muita ihmisiä lähdössä maailmalle tuonne samaan osoitteeseen niin ottakaahan yhteyksiä... tai sitten jos IBM:än suomalaiset sattuvat tätä lukemaan niin pankaahan meiliä, kiinnostaa kuulla lisää millaista elämä / työ siellä on.

        [email protected]


      • k
        jimiii kirjoitti:

        Heipodei...

        Itse taisin saada kyseisen paikan. Haastattelu oli tiistaina ja odotin jotain aivan muuta mitä se oli. Erittäin omastamielestä 'epäonnistuneella' englanninsöherryksellä haastattelu kesti ehkä korkeintaan kymmenen minuuttia eikä asioita mistä manpowerilta varoiteltiin juuri edes käyty läpi. Jonkun tunnin päästä tuli jo soittoa että olen valittujen joukossa. Nyt olisi muutto edessä Dubliniin ensi kuun loppuun mennessä!

        Tällä hetkellä etsin asuntoa sieltä, ja totta tosiaan ei taida olla vaihtoehtoja kuin nuo kimppakämpät koska vuokrat ovat oikeasti aivan jäätäviä tuolla. En kyllä ihan odottanut opintojen jälkeen enää koskaan asuvani kimpassa, ellei nyt johonkin avoliittoon ym asia liity :)

        Olisi ehkä mukavaa muuttaa jonkun toisenkin finskin kanssa tuonne, mutta todennäköisesti joutuu valkkaamaan arpapelillä noita kämppiksiä.
        Jos tai kun täältä on muita ihmisiä lähdössä maailmalle tuonne samaan osoitteeseen niin ottakaahan yhteyksiä... tai sitten jos IBM:än suomalaiset sattuvat tätä lukemaan niin pankaahan meiliä, kiinnostaa kuulla lisää millaista elämä / työ siellä on.

        [email protected]

        Mulla oli haastattelu eilen (piti olla maanantaina mutta siirtyi) ja voin sanoa että elämäni karmein kokemus..kaiutin päällä siellä päässä (tietty) ja kaiku oli niin hirveä etten saanu juuri mitään selvää. Paniikkihan siinä tuli. Ja oma englanti ei ollu edes mika häkkis-tasoa, kun ei oo hirveesti käyttöö ollu viime aikoina ja jännitti niin pirusti. Kesti n. 15min. Sanoivat että loppuviikon aikana ilmotetaan miten kävi, ja vielä ei oo mitään kuulunu, eli tuskin pääsin.. :( Harmittaa niin helvetisti kun panostin hommaan aika paljon. Mutta onnittelut työpaikasta sulle, mä vielä jatkan etsintää! :)


      • jimiii
        k kirjoitti:

        Mulla oli haastattelu eilen (piti olla maanantaina mutta siirtyi) ja voin sanoa että elämäni karmein kokemus..kaiutin päällä siellä päässä (tietty) ja kaiku oli niin hirveä etten saanu juuri mitään selvää. Paniikkihan siinä tuli. Ja oma englanti ei ollu edes mika häkkis-tasoa, kun ei oo hirveesti käyttöö ollu viime aikoina ja jännitti niin pirusti. Kesti n. 15min. Sanoivat että loppuviikon aikana ilmotetaan miten kävi, ja vielä ei oo mitään kuulunu, eli tuskin pääsin.. :( Harmittaa niin helvetisti kun panostin hommaan aika paljon. Mutta onnittelut työpaikasta sulle, mä vielä jatkan etsintää! :)

        Nojoo eihän se kivaa itelkää ollu. AMK:ssa aina luokan parhaita ollu enkus, mut se puhuminen on aina ihan toinen juttu varsinkin ku toisessa päässä fluentti irkkumies joka puhu viel ihan prkeleen nopeesti ettei meinannu tajuu mitä se millonki tenttas. Sönkötin kyl iteki siin vähän, ja valmistauduin mut tuli aika puskista ne kyssäritkin. Kautin päällä oli tietty myös.

        Noooh et sä viel voi tietää vaik oisitki saanu paikan, thumbs up vaan ja toivotaan et saan matkaseuraa :D


      • k
        . kirjoitti:

        Nyt en muista yhtään millainen se toinen paikka oli mutta hain siihen missä ei niin kauheasti painotettu sitä atk-osaamista. En oikeestaan muuten muista mikä niiden ero oli, kun en sitä toista sitten sen enempää tutkaillut. Mutta ibm:n asiakaspalveluun kuitenkin.
        Kuulostaapa jännältä toi haastattelukuvio! Miten meni ja mitä kyselivät? Saitko muuten tietää testeistä mitään? Tai siis saako vähän edes kuulla omia tuloksiaan et menikö hyvin vai ihan penkin alle?
        Mulla on nyt se tilanne kun ollaan jo muutamat kerrat soiteltu ristiin manpowerin kanssa, sieltä soitetaan aina kun olen töissä ja kun soitan jossain välissä takaisin, sieltä ei vastata. Vähän harmittaa kun haluaisin itsekin vähän päästä eteenpäin tästä odottelusta.
        Saitko tietää milloin he ilmoittavat saitko työn vai et, vai ilmoittavatko vain siinä tilanteessa jos saa kyseisen työpaikan?
        Paljon kysymyksiä, mutta kiva että täällä on joku muukin sinne hakenut!

        Kuten jo tuolla kerroinkin niin sehän meni ihan penkin alle.."hieman" liikaa kaikua tuli siitä kaiutinpuhelimesta. Ei kestäny lähellekään sitä peloteltua n. puolta tuntia, mulla meni korkeintaan vartti. Sen mitä kaiun seasta sain selvää, niin kysyvät vähän mun CV:stä, tiedoista IBM:stä ja sit tietty siitä työstä mitä hain. (Hain siis molempia Suomen haussa olleita paikkoja, ja haastattelivat sen teknisemmän tiimoilta, toisesta ei oo kuulunu mitään, ja luulenkin että haastattelevat vaan kerran/hakija, vaikka olis hakenu useita paikkoja. Kysyivät myös miks hain, miks Dublin jne..normisettiä. Testeistä ne ei sanonu mitään, kai ne on vaan osviittaa antavat eikä niillä niin suurta painoa ole. Feedback tulee kuulemma Manpowerin edustajalta jokatapauksessa, mun haastattelu oli siis loppujen lopuks ke, ja viikon loppuun mennessä lupasivat tiedon. Mut eipä tässä taida tarvita jännittää, laitoin jo muitakin paikkoja hakuun..! Niin huonosti se oikeesti meni.. :/ Onnea sulle haastatteluun! :)


      • .
        k kirjoitti:

        Kuten jo tuolla kerroinkin niin sehän meni ihan penkin alle.."hieman" liikaa kaikua tuli siitä kaiutinpuhelimesta. Ei kestäny lähellekään sitä peloteltua n. puolta tuntia, mulla meni korkeintaan vartti. Sen mitä kaiun seasta sain selvää, niin kysyvät vähän mun CV:stä, tiedoista IBM:stä ja sit tietty siitä työstä mitä hain. (Hain siis molempia Suomen haussa olleita paikkoja, ja haastattelivat sen teknisemmän tiimoilta, toisesta ei oo kuulunu mitään, ja luulenkin että haastattelevat vaan kerran/hakija, vaikka olis hakenu useita paikkoja. Kysyivät myös miks hain, miks Dublin jne..normisettiä. Testeistä ne ei sanonu mitään, kai ne on vaan osviittaa antavat eikä niillä niin suurta painoa ole. Feedback tulee kuulemma Manpowerin edustajalta jokatapauksessa, mun haastattelu oli siis loppujen lopuks ke, ja viikon loppuun mennessä lupasivat tiedon. Mut eipä tässä taida tarvita jännittää, laitoin jo muitakin paikkoja hakuun..! Niin huonosti se oikeesti meni.. :/ Onnea sulle haastatteluun! :)

        Eli mä olen nyt puhunut manpowerin edustajan kanssa (lopultakin). Ja mulla meni jo se todella huonosti, vaikka mainitsi että testit olis molemmat menneet hyvin. Mä menin jotenkin ihan lukkoon sen puhelun kanssa.. Harmittaa jo se ihan älyttömästi! En nyt sitten tiedä et menikö se jo sen verran huonosti ettei mitään ibm:n haatista edes tule? Vai miten teillä meni kun olitte puhuneet ekan kerran manpowerilaisen kanssa, niin sovitteko samalla sen ibm haastattelu päivän?
        Vähän samat fiilikset kun sulla "k", että tuntuu että panostin tähän aika paljon ja sitten meni ihan pieleen. Mä olen myös laittanut pari muuta työtä hakuun, joten samat suunnitelmat kuin sulla. Vaikka sullahan ei ihan vielä ole peli menetetty joten toivotan onnea!
        Toisaalta mietin että olisikohan sekin voinut vaikuttaa kun mulla on kuitenkin irtisanoutumis aika nykyisestä työstä, vai miten teillä muilla? Aloitatteko melkein heti?
        Onnittelut "Jimiii":lle!


      • k
        . kirjoitti:

        Eli mä olen nyt puhunut manpowerin edustajan kanssa (lopultakin). Ja mulla meni jo se todella huonosti, vaikka mainitsi että testit olis molemmat menneet hyvin. Mä menin jotenkin ihan lukkoon sen puhelun kanssa.. Harmittaa jo se ihan älyttömästi! En nyt sitten tiedä et menikö se jo sen verran huonosti ettei mitään ibm:n haatista edes tule? Vai miten teillä meni kun olitte puhuneet ekan kerran manpowerilaisen kanssa, niin sovitteko samalla sen ibm haastattelu päivän?
        Vähän samat fiilikset kun sulla "k", että tuntuu että panostin tähän aika paljon ja sitten meni ihan pieleen. Mä olen myös laittanut pari muuta työtä hakuun, joten samat suunnitelmat kuin sulla. Vaikka sullahan ei ihan vielä ole peli menetetty joten toivotan onnea!
        Toisaalta mietin että olisikohan sekin voinut vaikuttaa kun mulla on kuitenkin irtisanoutumis aika nykyisestä työstä, vai miten teillä muilla? Aloitatteko melkein heti?
        Onnittelut "Jimiii":lle!

        Eikö se Manpowerin tyyppi sit sanonu mitään siitä IBM:n haastattelusta? Mulle se jotenkin teki alusta asti selväks että myös ne tulee haastattelemaan. Siis sen jälkeen kun olin eka kerran puhunu Manpowerin edustajan kanssa ja tehny ne testit ja se oli mua lyhyesti haastatellu, se otti yhteyttä IBM:ään ja sen jälkeen uudestaan muhun tarkistaakseen että aika sopii. Enkä mäkään sen Manpowerin miehen kanssa nyt niin hirveesti osannu juttua heittää, kyl sekin aika solkotusta oli mut ei kyllä mitään verrattuna tähän IBM:n haastatteluun. Mutta sitä MP:n tyyppiä sentään ymmärsin puhelimessa, toisin kun tätä toista.. Mut eiköhän ne sullekin haastatteluaikaa buukkaa, uskoisin näin.
        Kauhulla odotan huomista, kaipa sieltä joku ilmottaa kun kerran niin luvattiin viikon loppuun mennessä..kävi sit miten kävi. Mut henkisesti olen jo oikein hyvin valmistautunu siihen että sanotaan kiitos mut ei kiitos.. :(
        Jos nyt niin suuri ihme kävis että pääsisinkin, niin ei mullakaan oo mahdollista lähteä kun aikasintaan kuukauden päästä, vaikka osa-aikatöissä tällä hetkellä olenkin. Pitää kämppä irtisanoo ja kaikkee sellasta. Että tuskin sun irtisanomisaikas on niille mikään ongelma, harva voi siltä istumalta toiseen maahan noin vaan lähteä.
        Onnea nyt hei, toivotaan että jo huomenna kyselevät sopivaa haastatteluajankohtaa! Ja muista, ei se ainakaan huonommin voi mennä kun mulla! :D


      • .
        k kirjoitti:

        Eikö se Manpowerin tyyppi sit sanonu mitään siitä IBM:n haastattelusta? Mulle se jotenkin teki alusta asti selväks että myös ne tulee haastattelemaan. Siis sen jälkeen kun olin eka kerran puhunu Manpowerin edustajan kanssa ja tehny ne testit ja se oli mua lyhyesti haastatellu, se otti yhteyttä IBM:ään ja sen jälkeen uudestaan muhun tarkistaakseen että aika sopii. Enkä mäkään sen Manpowerin miehen kanssa nyt niin hirveesti osannu juttua heittää, kyl sekin aika solkotusta oli mut ei kyllä mitään verrattuna tähän IBM:n haastatteluun. Mutta sitä MP:n tyyppiä sentään ymmärsin puhelimessa, toisin kun tätä toista.. Mut eiköhän ne sullekin haastatteluaikaa buukkaa, uskoisin näin.
        Kauhulla odotan huomista, kaipa sieltä joku ilmottaa kun kerran niin luvattiin viikon loppuun mennessä..kävi sit miten kävi. Mut henkisesti olen jo oikein hyvin valmistautunu siihen että sanotaan kiitos mut ei kiitos.. :(
        Jos nyt niin suuri ihme kävis että pääsisinkin, niin ei mullakaan oo mahdollista lähteä kun aikasintaan kuukauden päästä, vaikka osa-aikatöissä tällä hetkellä olenkin. Pitää kämppä irtisanoo ja kaikkee sellasta. Että tuskin sun irtisanomisaikas on niille mikään ongelma, harva voi siltä istumalta toiseen maahan noin vaan lähteä.
        Onnea nyt hei, toivotaan että jo huomenna kyselevät sopivaa haastatteluajankohtaa! Ja muista, ei se ainakaan huonommin voi mennä kun mulla! :D

        Ei se sanonut mulle puhelun aikaná siitä ibm:n haastattelusta mitään.. kyseli vaan mun työhistoriaa ja ohimennen mainitsi jollain sivulauseella että laittaa nämä tiedot sinne ibm:lle.
        En lähtis kyllä siitä kilpailemaan kummalla meni huonommin, kun itsellä sellanen olo ettei huonommin voinut mennä kuin mulla :D Kaikille sitä olen jo kiroillut!
        Mutta ilmottelepa miten käy, pidän peukkuja!


      • k
        . kirjoitti:

        Ei se sanonut mulle puhelun aikaná siitä ibm:n haastattelusta mitään.. kyseli vaan mun työhistoriaa ja ohimennen mainitsi jollain sivulauseella että laittaa nämä tiedot sinne ibm:lle.
        En lähtis kyllä siitä kilpailemaan kummalla meni huonommin, kun itsellä sellanen olo ettei huonommin voinut mennä kuin mulla :D Kaikille sitä olen jo kiroillut!
        Mutta ilmottelepa miten käy, pidän peukkuja!

        Niinkun arvelinkin, en enää koskaan kuullu Manpowerin tyypistä mitään.. :/ Sinänsä vähän töykee meininki kun kerran luvattiin ilmottaa, mutta aivan sama. Nyt on toisessa työpaikassa hakuprosessi edenny siihen vaiheeseen, että huomenna pitäis suorittaa viimenen kielitesti ja sit se on kai siinä. Nyt on puhelutkin menny tosi hyvin, kun kuulin heti ettei haastattelijankaan äidinkieli ollu englanti. Palaan astialle kun jotain infoa saan lisää, jos jotakuta vielä kiinnostaa..


      • k
        . kirjoitti:

        Ei se sanonut mulle puhelun aikaná siitä ibm:n haastattelusta mitään.. kyseli vaan mun työhistoriaa ja ohimennen mainitsi jollain sivulauseella että laittaa nämä tiedot sinne ibm:lle.
        En lähtis kyllä siitä kilpailemaan kummalla meni huonommin, kun itsellä sellanen olo ettei huonommin voinut mennä kuin mulla :D Kaikille sitä olen jo kiroillut!
        Mutta ilmottelepa miten käy, pidän peukkuja!

        Niin ja unohdin ihan innon puuskassani kysyä että saitko haastatteluaikaa ikinä vai miten siinä kävi? Ja ootko muista paikoista kuullu viel mitään? Tää missä nyt oon hakuprosessin loppusuoralla alkais 14.3., kiirettä pukkaa..


      • .
        k kirjoitti:

        Niin ja unohdin ihan innon puuskassani kysyä että saitko haastatteluaikaa ikinä vai miten siinä kävi? Ja ootko muista paikoista kuullu viel mitään? Tää missä nyt oon hakuprosessin loppusuoralla alkais 14.3., kiirettä pukkaa..

        Eipä kuulunut mullekaan mitään, ei edes sitä ibm haastista. Eli siis tosiaan mennyt putkeen mullakaan se homma :D
        Mulla on toiseen paikkaan tällä viikolla haastattelu. Meni sen rekryfirman tyypin kanssa puhelu ihan hyvin, mutta nyt sitten tää virallinen haastis vielä tällä viikolla. Tuntuu vaan että nämä kaikki firmat lopulta kuitenkin vaati mun mielestä aika paljon teknistä osaamista. Tai ainakin enemmän mihin mun taidot mielestäni riittää.
        Ilmottele ihmeessä tänne, mua ainakin kiinnostaa kun olen itse samassa tilanteessa.


      • Ex-Leprechaun

        Verotus on yleisesti ottaen kevyttä, mutta alussa menee ns. Emergency Tax, jolloin veroprosentti on jotain 40% luokkaa. Tämä jatkuu niin kauan, kunnes verotoimisto on saanut tarvittavat lippuset ja lappuset. Peritty ylimääräinen vero palautetaan kyllä välittömästi (ts. noin kuukauden kuluessa) jahka byrokratian rattaat on jauhaneet hommansa loppuun.

        Tämä on ihan hyvä huomata alkuvaiheen budjettiaan suunnitellessa. Alussa kun on kaikenlaista ylimääräistä menoerää (takuuvuokrat yms.) ja se tuntuu kyllä pussissa tuo ylimääräinen vero.

        http://www.newtotown.ie/working-ireland/what-emergency-tax-152.html

        Vaikka se Ibarin palkka ei mikään hirmu korkea olekaan, niin ihan hyvin sillä tulee toimeen, riippuen tietysti paljonko siitä haluaa kaataa kurkusta alas (ja olettaen, että talouskriisi ei ole muuttanut kustannustasoa aivan mielettömän paljoa).

        Minulla oli alkubudjetti Irlantiin lähtiessa melko vaatimaton, n. 2500€ ja ei siitä paljoa ollut jäljellä enää siinä vaiheessa, kun viimeinkin palkka alkoi täysimääräisenä juoksemaan. Tosin meillä vuoranantaja vaati kolmen kuukauden vuokran takuuvuokrana, mikä kyllä teki melko ison loven tuohon budjettiin.


    • k

      Ensinnäkin taisin hieman hätiköidä sen IBM:n kanssa, tänään nimittäin oli päivällä tullu puhelu siitä samasta numerosta mistä se haastattelija sillon soitti ja lisäks s-postia Manpowerin edustajalta, haluaa kuulemma "us to have a chat".. sen kuulee sit huomenna kun se soittaa että mitä ne nyt haluaa. Sit tää toinen paikka on loppuun asti haastatellu ja tulokset pitäis selvitä jo ehkä huomenna. Hirvee dilemma jos nyt sattuisin saamaan työtarjouksen molemmista paikoista..molemmat kiinnostaa, mut IBM:llä olis hitusen parempi palkka, ja lisäks Dublin kaupunkina kiinnostaa ihan pirusti. Mut ei se toinenkaan huono vaihtoehto olis, ja kun lisäks koen suoriutuneeni kaikista haastatteluista ja testeistä tässä haussa paljon paremmin. Mut sit taas, tää alkais tosiaan jo 14.3., eli pieni kiire tulee muutossa, kun pitäis tää nykynen kämppäkin tyhjentää jne.. Dubliniin ei mun käsittääkseni tarttis siltä istumalta lentää. En tiiä, vaikeeta on. Mutta eihän tässä tosiaan tiedä vielä mitä eteen tulee, kun huomenna vasta kuulen Manpowerin tyypiltä mitä ne haluaa.
      Ja tsemppiä sulle haastatteluun, palaile tänne sit kertomaan kuin meni. Huomasin ainakin ite tänään että jännitin huomattavasti vähemmän (oli tietty lyhyempi varotusaikakin) ja kaipa siitä aiemmastakin kokemuksesta oli jotain hyötyä: tiesin ettei ainakaan huonommin voi enää suoriutua. :)

    • mbi ibm

      Kysykö ne haastiksessa mikä on motivaationa hakeutua persaukiseen irlantiin josta irkut muuttaa pois päin kun asiat on retuperällä ja saari konkan partaalla..?

    • jimiii

      Oon kuullu oikeestaan pelkästään hyvää dublinista. Ja kovasti mieli tekee lähtee. Pakkasetkin vaihtuu sateeksi! Tiiän ettei sinne montaa oo valittu, ja itel lähtö on tän kuun lopus et tuskn matkaseuraa kerkee kaivaa ainakaan. Kämpänhaku sieltä lieneepi olevan se suurin haaste kun ei voi ilman paikanpäälle menemisiä paljon asiaan vaikuttaa, joten joudumpi todennäköisesti aikaistaan lähtöäkin hieman. Koettanu tiedustella miten sais matkamuuttoavustuksia ja ne tuntuu olevan kans tiukas suomen säännösten kans.

      k: itelkin haastattelut siirty vkolla ilman ilmottamisia ym ja luulin jo et haaveeks jäi, mut toisinpa kävi! Kovasti zemppii ja uskoakseni ihan hyvin voit saadakin sen paikan. Kantsii tietty mainaista tosta toisesta tarjouksesta ni luulis et nekin pistää vauhtii valintojen kans! Sit saatkin dilemmoida, mut muista et IBM voi olla ihan kovaa valuuttaa CeeVeessä tulevaisuutta ajatellen.

      Suomeen oo mitään järkee jäädä jos on "alan" ihmisiä. Nokialaiset menee kyl kaiken eelle.

      Voi helvetin perse tätä kämpän tyhjennystä... puhhuh!

      • .

        Nyt kävi niin että mä sain sitten toisesta firmasta töitä! Ja mulla kanssa muutto tän kuun lopulla. Hiukan iski paniikki. Nyt ei itseasiassa jaksa eikä pysty miettimään enempää, mut voin kirjotella myöhemmin enemmän. Ilmotelkaa taas miten teillä edistyy!


      • k

        No niinhän siinä kävi ettei paikkaa tullu kummastakaan osoitteesta. IBM oli kuulemma sitä mieltä ettei tekniset valmiudet riitä ja se voi olla ihan tottakin. Tosin se haastattelu meni niin kiville että jo pelkästään se varmaan riitti hylkäämiseen, eivät vaan kehdanneet niin suoraan sanoa. Lähellä jo oli etten heittäny kirvestä kaivoon, masensi niin lujaa kun panostin molempiin tosi paljon ja tein kaiken maailman testejä netissä tuntikausia, tähän toisen paikan hakuun liitty myös suomenkielisen esseen kirjottaminen.. :/
        Mut eteenpäin, sano mummo lumessa..turha näitä kai on suremaan jäädä. Laitoin jo muita paikkoja hakuun, ja ehkä kokemuksen pohjalta lakkaan joskus tulevaisuudessa jännittämästä niitä haastatteluja niin paljon että hyydyn niissä täysin. Kun kuitenkin tiedän osaavani englantia, oon reissannu jenkeissä ja puhunu englantia myös puhelimessa mut se haastattelutilanne saa mut jotenkin ihan lukkoon.
        Onnee sulle kovasti elämän muutokseen ja uuteen työhön, toivottavasti kaikki menee hyvin! Ehkä mäkin vielä joskus jonnekin pääsen, Dubliniin tai jonnekin muualle! Ja jos ehdit, niin käy täällä kertomassa miten sujuu! :)


      • k
        . kirjoitti:

        Nyt kävi niin että mä sain sitten toisesta firmasta töitä! Ja mulla kanssa muutto tän kuun lopulla. Hiukan iski paniikki. Nyt ei itseasiassa jaksa eikä pysty miettimään enempää, mut voin kirjotella myöhemmin enemmän. Ilmotelkaa taas miten teillä edistyy!

        Mahtavaa, onneks olkoon! Mistä jos sopii udella..? Mulla vielä etsintä kesken.. :/


      • .
        k kirjoitti:

        No niinhän siinä kävi ettei paikkaa tullu kummastakaan osoitteesta. IBM oli kuulemma sitä mieltä ettei tekniset valmiudet riitä ja se voi olla ihan tottakin. Tosin se haastattelu meni niin kiville että jo pelkästään se varmaan riitti hylkäämiseen, eivät vaan kehdanneet niin suoraan sanoa. Lähellä jo oli etten heittäny kirvestä kaivoon, masensi niin lujaa kun panostin molempiin tosi paljon ja tein kaiken maailman testejä netissä tuntikausia, tähän toisen paikan hakuun liitty myös suomenkielisen esseen kirjottaminen.. :/
        Mut eteenpäin, sano mummo lumessa..turha näitä kai on suremaan jäädä. Laitoin jo muita paikkoja hakuun, ja ehkä kokemuksen pohjalta lakkaan joskus tulevaisuudessa jännittämästä niitä haastatteluja niin paljon että hyydyn niissä täysin. Kun kuitenkin tiedän osaavani englantia, oon reissannu jenkeissä ja puhunu englantia myös puhelimessa mut se haastattelutilanne saa mut jotenkin ihan lukkoon.
        Onnee sulle kovasti elämän muutokseen ja uuteen työhön, toivottavasti kaikki menee hyvin! Ehkä mäkin vielä joskus jonnekin pääsen, Dubliniin tai jonnekin muualle! Ja jos ehdit, niin käy täällä kertomassa miten sujuu! :)

        Uskaltaisitko laittaa sun sähköposti osoitteen tänne? Mä voisin antaa paikan yhteystiedot kun se rekryfirman tyyppi just sanoi että tiedänkö ketään joka vois olla kiinnostunut työstä kun he tarvitsis vielä lisää porukkaa :)


      • k
        . kirjoitti:

        Uskaltaisitko laittaa sun sähköposti osoitteen tänne? Mä voisin antaa paikan yhteystiedot kun se rekryfirman tyyppi just sanoi että tiedänkö ketään joka vois olla kiinnostunut työstä kun he tarvitsis vielä lisää porukkaa :)

        Loin tätä varten tämmösen ei niin helposti tunnistettavan mailiosotteen.. [email protected]

        Tonne sopii laittaa infoa! Ja kiitos! :)


      • .
        k kirjoitti:

        Loin tätä varten tämmösen ei niin helposti tunnistettavan mailiosotteen.. [email protected]

        Tonne sopii laittaa infoa! Ja kiitos! :)

        Laitoin sulle mailia, Toivottavasti tuli perille! En laittanut vielä mitään romaania tai sen enmpää, mut kirjotellaan tässä enemmän, kunhan saat haun lähtemään eteenpäin.


    • ..--..

      Englanniksiko töitä tehdään vai suomenkielistä palvelua? Jos suomeksi niin ei kai sillä enkun haastiksella nin suurta painoarvoa ole..kyllähän suomalainen koulun käynyt aina toimeen tulee.

      • k

        Suomeksipa hyvinkin, mut kyllä ne tuntuu arvioivan kommunikointitaitoja ihan sen englannikielisen haastattelun perusteella.. Sinänsä vähän väärin, onhan se nyt ihan eri asia omaa äidinkieltään puhua kun englantia ja haastattelutilanne vielä jännittää, mua ainakin.. :/


    • n

      Menikö sinne Ibarille lopulta kukaan ja kuinka on sujunut?

      Olis tänään tai huomenna tekniset testit ja sitten perään haastattelu, mutta vähän arveluttaa soppari Manpowerin kanssa, tykkäisin ennemmin olla ihan IBM:n leivissä.

    • PKP_Poland

      Jos haluatte IBMlle, niin heillä on paljon paikkoja auki Puolassa (Krakova ja Wroclaw).

    • :-)

      Löytyykö tällä hetkellä Irlannissa/Skotlannissa työskenteleviä? onko muita vaihtoehtoja kuin IBM ja mitkä firmat ovat työoloiltaan ja palkoiltaan parhaita? kovasti olisi kiinnostusta lähteä vajaaksi vuodeksi ulkomaille töihin.

      • Dublinilainen

        Hei,

        Eli tiedän että ainakin seuraavat firmat rekryävät parhaillaan Dublinissa:

        Suoraan firman kirjoille ainakin Google (varmaan sen 100 paikkaa auki Dublinissa osassa suomenkieli vaatimuksena), HP ( hieman vaativampia tuen hommia suomeksi: pitää tuntea HP-UX, linuxia ja SAN infraa, etc), Microsoft (myyntiä suomeksi ilmeistesti Office 365 tulee tuotteeksi / muut Cloud tuotteet), SalesForce (suomalaista myyjää). Noista olen vähän kysellyt kun ajatellut työpaikan vaihtoa. Niissä palkaksi tarjottu 30-60K € vuodessa pohja Bonukset. Tämä 4 vuoden kokomuksella vaativammista IT tehtävistä.

        Lisäksi tietysti rekry firmoila kuten Adecco, Reed, Head Hunt on paikkoja auki osalta varmaan noihin jo yllä mainittuihin. Niin ja CPL (varmaan HP:lle ns. helpompiin tehtäviin) ja Manpowerilla mutta näitä kahta välttäisin kyllä kuin ruttoa.... eivät palkkaa firman kijoille vain ovat ns. vuokrapaikkoja (paska palkka eikä työsuhde turvaa)

        Muita mieleen tulevia, joilta nähnyt Suomalaisten paikkoja auki Dublinissa ovat Paypal, Symantec, Facebook, Poker king, Xerox myös palkkaa aina välillä mutta ei halua maksaa kunnon palkkoja.

        Eiköhän tällä alkuun pääse paikkojen haussa. Niin joo ja jos helposti haluat töitä niin suuntaa Corkiin(irlannin 2 suurin kaupunki) siellä pari firmaa jotka tuntuavat rekryävän aivan epätoivoin vimmalla (minuun oltu yhteydessä ainakin 5 kertaan näiden taholta enkä ole sinne koskaan edes hakenut) nämä ovat Mcafee ja WMware (hommat Suomeksi IT järjestelmämyyntiä ja jos pitää valita niin WMware on kasvufirma) itsellä rupeaa tuo Cork nikottamaan mutta onhan siellä Applekin tosin hieman kai valikoivampi rekrytoinneissaan kai.


    • hmmm.....

      Olin itse jokin aika sitten näihin paikkoihin yrittänyt. Sinne olisi pitänyt ihan alle kuukaudessa tupsahtaa.

      Kun en ole Irlannissa käynyt, niin alkoi tuntua, että pitää ensin edes käydä siellä ja katsella ympärilleen.

      Asuminen sinällään kuulosti hankalalta. Olen itse sitä mieltä, että jos käy kokopäiväisesti töissä, pitäisi sillä palkalla pystyä kustantamaan itsellensä viihtyisä yksiö/kaksio. Tietenkään Irlannissa ei ole tarjolla pieniä asuntoja samaan tapaan kuin Suomessa ja nuoret asuvat kommuuneissa ja siitäkin huolimatta asumiskulut ovat melko korkeat.

      Yksi siellä töissä ollut kyllä sanoi, että mene vain, jos haluat käristää aivosi. =)

      • Ex-Leprechaun

        "Asuminen sinällään kuulosti hankalalta. Olen itse sitä mieltä, että jos käy kokopäiväisesti töissä, pitäisi sillä palkalla pystyä kustantamaan itsellensä viihtyisä yksiö/kaksio."

        Tässä on nyt tärkeää huomata se, että asumiskulttuuri on Irlannissa täysin erilainen kuin Suomessa. Eli ei kannata juuri haaveilla siitä yksiöstä taik kaksiosta. Tyypillisin asumismuoto nuorilla sinkku-aikuisilla on kimppakämppä ja sitä asumimuotoa jatketaan kunnes perustetaan oma perhe. Eli usein jaat sen asunnon 2-4 muun, enemmän tai vähemmän vieraan kanssa. Se vain on maan tapa. Suomalaisethan ei tunnetusti ole maailman sosiaalisimpia ihmisiä, joten hieman tottumista ja opettelua se vaatii, samoin kuin oikeanlaista asennoitumista.

        Asuntojen ja rakentamisen laadulta ei kannata myöskään odottaa suomalaista tasoa, vaan kaikki on ihanasti rempallaan, etenkin jos landlord/lady on itse "remontoinut" paikan "kuntoon". Eli kannattaa tutkia asunto tarkkaan, mikäli on home- ja tai pölyallergiaa. Kokolattiamatot on erittäin yleisiä etenkin makuuhuoneissa (joskus jopa kylppärissä/märkätiloissa...!). Meidän lukaalissa oli sellainen hieno ratkaisu, että keittiön viemärivedet menivät suorasta putkesta ulos seinän viereiseen kouruun sadevesien kanssa (paitsi että putki oli liian pitkä ja vesi päätyi suurimmaksi osaksi betoniselle "terassille" ja sitä kautta nurtsille. No, näitä pieniä erikoisuuksia tulee varmasti vastaan itse kullakin :-D). Jos mahdollista, kannattaa katsoa, että kämpässä on ns. PowerShower, eli sähköpumpulla boostattu suihku. Normaali vedenpaine vesijohtoverkossa on lähinnä vitsi. Vesi on myös varsin kalkkipitoista.


      • hmmm....
        Ex-Leprechaun kirjoitti:

        "Asuminen sinällään kuulosti hankalalta. Olen itse sitä mieltä, että jos käy kokopäiväisesti töissä, pitäisi sillä palkalla pystyä kustantamaan itsellensä viihtyisä yksiö/kaksio."

        Tässä on nyt tärkeää huomata se, että asumiskulttuuri on Irlannissa täysin erilainen kuin Suomessa. Eli ei kannata juuri haaveilla siitä yksiöstä taik kaksiosta. Tyypillisin asumismuoto nuorilla sinkku-aikuisilla on kimppakämppä ja sitä asumimuotoa jatketaan kunnes perustetaan oma perhe. Eli usein jaat sen asunnon 2-4 muun, enemmän tai vähemmän vieraan kanssa. Se vain on maan tapa. Suomalaisethan ei tunnetusti ole maailman sosiaalisimpia ihmisiä, joten hieman tottumista ja opettelua se vaatii, samoin kuin oikeanlaista asennoitumista.

        Asuntojen ja rakentamisen laadulta ei kannata myöskään odottaa suomalaista tasoa, vaan kaikki on ihanasti rempallaan, etenkin jos landlord/lady on itse "remontoinut" paikan "kuntoon". Eli kannattaa tutkia asunto tarkkaan, mikäli on home- ja tai pölyallergiaa. Kokolattiamatot on erittäin yleisiä etenkin makuuhuoneissa (joskus jopa kylppärissä/märkätiloissa...!). Meidän lukaalissa oli sellainen hieno ratkaisu, että keittiön viemärivedet menivät suorasta putkesta ulos seinän viereiseen kouruun sadevesien kanssa (paitsi että putki oli liian pitkä ja vesi päätyi suurimmaksi osaksi betoniselle "terassille" ja sitä kautta nurtsille. No, näitä pieniä erikoisuuksia tulee varmasti vastaan itse kullakin :-D). Jos mahdollista, kannattaa katsoa, että kämpässä on ns. PowerShower, eli sähköpumpulla boostattu suihku. Normaali vedenpaine vesijohtoverkossa on lähinnä vitsi. Vesi on myös varsin kalkkipitoista.

        Juu, tuommosta minä just haistelin.

        Vaikken sinne todennäköisesti ole työnperässä menossakaan, saatan käydä kyllä jossain vaiheessa lomamatkalla.

        Jännä miten täällä mietitään jo lakia omakotitalojen pakollisista kuntotarkastuksista...

        Se on muu maa mustikka.


      • FoodForThought
        hmmm.... kirjoitti:

        Juu, tuommosta minä just haistelin.

        Vaikken sinne todennäköisesti ole työnperässä menossakaan, saatan käydä kyllä jossain vaiheessa lomamatkalla.

        Jännä miten täällä mietitään jo lakia omakotitalojen pakollisista kuntotarkastuksista...

        Se on muu maa mustikka.

        Niinhän sitä usein sanotaan, että "muu maa mustikka", mutta en itse ulkomailla asuneena ja asuvana sitä täysin allekirjoita.

        Ulkomailla asuminen opettaa näkemään asioita eri tavalla. Suomenkin menoa osaa katsella hieman eri vinkkelistä ja näkee niitä hyviä ja huonoja puolia eri tavalla ( osaa suhteuttaa niitä paremmin toisiinsa). Jokaisessa maassa on hyvät ja huonot puolensa, riippuu sitten kunkin omista preferensseistä, että miten plussat ja miinukset painottuu ja kumpaan suuntaan vaaka kallistuu. Kaikille se ulkomailla asuminen ei tunnu sopivan ollenkaan, toisille taas paluu takaisin Suomeen olisi lähestulkoon myrkkyä.

        Suomessa tietysti suomalaisena on ihan erilaista olla, kuin jos olisi ulkomaalainen. Tämänkin asian oppii näkemään kun asuu itse vieraassa maassa ja joutuu ulkomaalaisena asioimaan mm. eri viranomaisten kanssa.


    • Ex-Leprechaun

      Ibarin call-center on loppujen lopuksi ihan leppoisaa hommaa, kunhan ei anna managerin ja team leadin hyppiä turhaan silmille (ts. osaa karistaa turhan stressin pois). Ainakin itse viihdyin omassa tiimissäni ihan ok. Ainoa miinus Ibarille sen sijainnista, keskustan lähellä ei kannata harkita asuvansa, ellei halua menettää hermojaan Dublinin joukkoliikenteen kanssa (Dublin Bus = What time table? We need no f"cking time tables, we are Irish!).

      Jos Ibarille lähdet, etsi kämppä Blanchardstownista, Watervillestä tai Tyrrellstownista. Clonee, Clonsilla ja Castlecnock on hyviä myös. Tai olivat ainakin muutama vuosi sitten ihan OK alueita. Vältä Mulhuddartia ja eritoten Corduffia, ovat levottomia alueita ja etenkin jälkimmäisessä asuu paljon yhteiskunnasta syrjäytyneitä (=huumeita ja rikollisuutta). Blanchardstownin ostari on ihan ok, sieltä saa lähes tulkoon kaiken elämiseen ja asumiseen tarvittavan (Lidl:kin löytyy), joten ei tartte lähteä aina keskustaan asti ostoksille.

      Joku Ibarilla nyt oleva voisi kertoa mitä sinne nykyään kuuluu. Itse olin ABB:n tiimissä, vieläkö se on hengissä?

      Irlannissa viihtyy ihan hyvin, kun ottaa oikean asenteen eikä oleta kaiken toimivan kuten Suomessa on tottunut. Sielläpäin yleensä asutaan kimppakämpissä kunnes perustetaan oma perhe, joten kannattaa varautua jakamaan kämppä vieraiden kanssa. Parasta yrittää päästä kimppaan muiden ibarilaisten kanssa, silloin kaikki tietää millaisesta hommasta on kyse. Osa porukasta voi tehdä yö- ja viikonloppuduunia, joten ei kannata suunnitella rellestävänsä kämpällä joka viikonloppu jne. Vaatii hieman yhteispeliä, mutta kyllä se siitä (tiedän yhden tiimikaverin, joka joutui vaihtamaan kämppää kun ei kämppikset osanneet ottaa eri aikaan työskenteleviä huomioon...).

      Minulle Irlannin keikka aiheutti sen, että en enää kaivannut paluuta Suomeen ollenkaan, joten maailmalla ollaan edelleen. Eka muutto ulkomaille on se vaikein, sen jälkeen maan vaihto käy helpommin.

    • Hills of Tara

      Ei mitään järin pahaa sanottavaa IBM:n helppariduunista, mutta kannattaa varautua siihen, että lomat toimivat välillä takkuisesti (elleivät ole petranneet tässä asiassa).

      Vaikka jättäisi anomukset hyvissä ajoin, niiden perään saa jatkuvasti kysellä ja joskus lomat varmistuu vasta viime tingassa. Kiva varailla lentolippuja ja tehdä muita suunnitelmia kun ei ole varmuutta siitä, tuleeko se loma vai ei.

      Pitempien yhtäjaksoisten lomien saanti voi olla joskus hankalaa ja helpparissa pitempään oleet on etusijalla lomia varatessa. Saattaa riippua tiimistäkin, mutta omassa tiimissä sai olla korkeintaan kaksi henkilöä lomalla samaan aikaan.

      Jos Suomessa on kansallinen pyhäpäivä, niin Irlannissa olet duunissa, koska siellä on arki. Kun taas Irlannissa on kansallinen pyhä, niin olet duunissa, koska Suomessa ei ole lomaa ja asiakkaat tartee tukea (toki irkkupyhiltä saa tuplapalkan (tai ainakin ennen sai)). Itseltäkin jäi monta lomapäivää pitämättä, niitä ei vain ollut mahdollista aikataulusyistä pitää. No, saihan ne sitten sopparin loputtua rahana.

      • hmmmmph...

        No, mutta sellaistahan se on monasti Suomen työelämässäkin.

        Muistelen että tarkkaan kyselivät, suostunko tekemään ylitöitä ja otanko ne sitten lomana. Mitenköhän antavat lomana, jos eivät yleensäkään lomat järjesty... että tuliskohan tehtyä töitä sit ilmaiseksi paljonkin. :-)


      • Hills of Tara
        hmmmmph... kirjoitti:

        No, mutta sellaistahan se on monasti Suomen työelämässäkin.

        Muistelen että tarkkaan kyselivät, suostunko tekemään ylitöitä ja otanko ne sitten lomana. Mitenköhän antavat lomana, jos eivät yleensäkään lomat järjesty... että tuliskohan tehtyä töitä sit ilmaiseksi paljonkin. :-)

        No, ylitöiden suhteen meillä oli sellainen käytäntö, että niitä ei pääsääntöisesti maksettu rahana, vaan periaate oli time-for-time. Eli jos/kun teit ylitöitä, niin sait sitten vastaavan määrän vapaata (eli sait lähteä vaikka perjantaina pari tuntia aikaisemmin, jos oli pari ylityötuntia plakkarissa). Yleensä noissa ei ollut ongelmaa, vaan ne sai aina sovittua team leaderin kanssa, missä vaiheessa vapaan voi pitää. Sen ei siis tarvinnut mennä virallisen lomabyrokratian läpi.

        Poikkeustapauksissa, jos esim. asiakkaalla oli joku isompi päivitysprojekti jonka tiedettiin aiheuttavan ylitöitä isommassa mittakaavassa, niin silloin yleensä tiimin managerilta tuli ilmoitus, että tämän projektin aikana tehdyt ylityöt korvataan rahassa.

        Tuo time-for-time toimi hyvin ja joustavasti ja pidin sitä itse asiassa ihan hyvänä systeeminä. Toki jos keräsit 8 tuntia ylitöitä, niin sait vaikka pitää ylimääräisen vapaapäivän sopivana ajankohtana, kunhan se vain team leadille sopi. En tiedä paljonko eri tiimien välillä on noissa eroja, meillä onneksi oli fiksu ja joustava team lead, jonka kanssa asiat sai kyllä sumplittua.


    • Dublinista

      Tuota itsekin irlannin työelämässä pidempään olleena voisin tähän antaa seuraavan vinkin: Työnantajan on pakko antaa lomat samana vuonna kun ne ovat kertyneet. Tämä siis sillä edellytyksellä että olet niitä hakenut vallitsevan prossin mukaan... siis lain mukaan ei kyseisestä voi luistaa. Jos luistavat niin yhteys National Employment Rights Authorityyn puh. (059) 917 8990 loppuu pelleily hyvin nopeasti.

      There are 3 different ways of calculating your annual leave entitlement:

      Based on the employee's working hours during what is called the leave year, which runs from April to March. An employee who has worked at least 1,365 hours in the leave year is entitled to the maximum of 4 weeks' annual leave unless the employment ceases during the leave year. Many employers use the calendar year (January-December) instead of the official leave year to calculate entitlement

      By allowing 1/3 of a working week for each calendar month in which the employee has worked at least 117 hours

      8% of the hours worked in the leave year, subject to a maximum of 4 weeks

      An employee may use whichever of these methods gives the greater entitlement.

      An employee who has worked for at least 8 months is entitled to an unbroken period of 2 weeks' annual leave.

      Lisäksi useimman työnantajat antavat enemmän kuin minimimäärän itsellänini tuo määrä on 34 päivää per vuosi ja launtaita ei tarvitse hakea vuosilomaa pitäessä.

      Lisätietoja loman kertymisestä Irlannissa:

      http://www.citizensinformation.ie/en/employment/employment_rights_and_conditions/leave_and_holidays/annual_leave_public_holidays.html#l1f4da

      Muista loma-asioista mm. sairasloma säännöt, vanhempainlomat, force major lomat(perhe tilanteet, hautajaiset lapset sairaana ym. )

      Lisäsksi http://www.citizensinformationboard.ie/ on hyvä resurssi jos haluat ottaa selvää mistä tahansa työelämään, eläkkeisiin, sosiaaliturvaan ym. käytäntöihin ja sääntöihin irlannissa. Jos ei onnistu lakitekstin lukeminen niin niillä on myös neuvonta O'Connells Streetillä.

      • Dublinista

        Kun lukee tuota tekstiä, niin huomaa että ei sitä näköjään osaa enää edes suomeksi kirjoittaa. Miten näitä viestejä editoidaan kun nolottaa nuo kirjoitusvirheet.


    • HARTSA71

      Hei,

      IBM ja Manpower Dublinissa oli elämänin huonon duunipaikka. Menet sinne sulle ei anneta mitään tukea löytämään asuntoa ja duunissa kukaan ei alussa auttanut sinua. Olin Lähellä lähteä sieltä ja olisi pitänytkin. Duuni on raakaa puhelinvastaamista, puhelu puhelun jälkeen vitunmoinen kiire ja stressi. Sitten Manpower katsoo koko ajan statseja ja hengittää niskaan. Todellista lastentarhatoimintaa. Duuni on tietysti joillekin sopiva, sellaisille jotka menevät vain jonnekkin duuniin, mitään uraa ei kannata sen varaan laskea. Itse olin tiimini vanhin ja ylivoimaisesti paras nin eivät siksi päästäneet etenemään parempiin hommiin. Joustamatomia paskoja. Palkka on mcdonalds tasoa. verotus tosin on kevyt mutta irkkujen kämpät on kalliita ja homeisia. Ainut hieno juttu oli että sain paljon uusia ystäviä ja irkuista on halpa lentää ryanairilla ympäri eurooppaa. Mutta EN SUOSITTELE !!!

      • Hills of Tara

        No, noi Ibarin ongelmat on kyllä suurimmaksi osaksi just Manpowerista johtuvia. Nimenomaan Manpower oli se syy, miksi en omaa Ibarin sopimusta jatkanut, ei niinkään IBM tai työ itsessään (vaikka eihän se tietty mitään herkkua ollut, mutta kyllä sen kesti). Nuo etenemismahdollisuudet taas riippuu paljon tiimistä ja sen manageerista, toisissa tiimeissa helpomaa kuin toisissa. Ja toki itsestäkin se on jonkin verran kiinni. Manpowerilta IBM:n omaksi työntekijäksi siirtyminen ei ole hirveän helppoa (onnistuneeko nykyään ollenkaan?). Toki kyllä ne aina oikeasti pätevän kaverin huomaa ja sellaiselle mahdollisuuksia toki on enemmän.

        Kun luin tuon viestisi ja katsoin nimimerkkiäsi niin pakko kysyä, ethän sattumalta Abban tiimissä ollut? (nimim. been there, done that...)


    • Justus K Kojootto

      Wanha ketju mutta pakko kommentoida tuota yhtä sanaa kun pisti niin kivasti silmään että vielä kin valuu vesi silmäkulmasta.
      "Ylenemismahdollisuudet" tarkoittaa sitä että saat sama waltawan palkan ja joudut tekemään enemmän hommia = kakkantärkeitä statseja joista sulle kettuillaan jatkuvasti ja joista joudut sitten kettuilemaan muille eteenpäin.
      Eipä silti. Olihan se tietyllä tavalla suloista katsella kun ovesta paukahti uunituore suomipulla virtaa ja kunnianhimoa täynnä. Tapsan kanssa sitten yleensä odottelimme milloin se sana pulpahtaa ilmoille ja saapiko kumpikaan pidettyä hihittelypissan sisässään laskematta housuihin.
      No. Aikansa kutakin. Käykää kattomassa kun että kertomalla usko kuitenkaan. Muutamassa päivässä sen lennon pois saa järjestymään sitten kun silmät avautuu....

    • pläplälplälläplälläp

      Heleppoo Outlookin konffausta ja passu resettejä, ei todellakaan nörtti taitoja tarvii.

      Manpowerin haastattelussa riittää kun enkuksi vääntää sujuvasti skeidaa, sellasta small talkkia kun ne tykkää harrastaa.

      Vuokrat Dublinissa laskee kokoajan, kimppakämpässä kun asuu jää rahaa rellestämiseen, verotus on loppupeleissä alle 10 prossaa.

      Ylenemismahdollisuudet... lisää hommia, sama palkka, kusi nousee hattuun.

      Tiimistä riippuen statsien ja sun kyttäystä, mutta kun ei välitä kettuakaan niin mitä siitä.

      Paaaaljon nuorta porukkaa ympäri euroopan, kokemuksia yms möms.

      Huomattavasti mukavampi notkua vuosi Irlannissa kuin maata jouten peräkammarissa äipän nurkissa.

    • tosityöntekijä

      Herran Jumala !

      Täällä kokenut 35-vuotias mies. noin paljon tekstiä ja viestejä, eikä kukana puhu palkasta mitään ! Eikö nyt tajua kukaan että aikuiset omillaan toimeentulevat ihmiset haluavat palkan tietää ehdottomasti !

      Tietty yläasteella opetetaan ettei ole kohteliasta heti kysyä palkkaa - bull shit.
      Tai ehkä näin,mutta ei näin aikuisena miehenä voisi kuvitellakaan irlantia jos ei tiedä palkkaa.

      Sitten kato kun mun pitää maksaa 300 euroo elatusmaksuja kuussa,ni ehkä pistää niinku mietityttää että kannattaako lähtee vai ei.

      Eriasia se on nuorilla ja kokemattomilla !

      Noh, antakaas rehellisiä nettopalkkoja, siis numeroita ja faktaa, ei yhtään adjektiivia kun kysyn palkkoja vaan numeroita, mitä tienasitte ja missä ajassa ??

    • Irkkulassakin asunut

      Eihän se palkka mitenkään kummoinen ollut. Oliko 22000€ /vuosi tjsp. Alhaisen verotuksen vuoksi siitä jäi kuitenkin käteen ihan mukavasti. Omalla kohdalla kuukausipalkka oli jotain 1800-1900€/kk (riippuen ylitöistä ja muista lisistä). Manpower maksoi palkan viikoittain ja viikossa käteenjäävä osuus oli usein jotain 420€ luokkaa (eli vajaa 1700€/kk). Tämä oli vuonna 2007-8, en tiedä onko palkat menneet siitä ylös tai alaspäin. Asuntojen hinnat ainakin on halventuneet, tuossa huvikseni kun daft.ie:stä vilkaisin niin n. 30% halvemmat vuokrat on tällä hetkellä. Meitä oli kolme kaveria jakamassa paritalon puolikasta, josta piti tuolloin maksaa muistaakseni 1400€/kk (~450€/kk/hlö). Käytännössä oma osuus oli hieman pienempi, sillä meillä jaettiin vuokra siten, että isoimman huoneen ottanut maksoi myös hieman isomman osuuden (olihan siinä master bedroomissa myös oma kylppäri/WC). Sähkö ja kaasu sitten siihen päälle, vesi oli ilmaista.

      Kaikkiaan palkasta jäi siis loppupeleissä käteen (verojen, vuokran yms. jälkeen) n. 1000-1200€/kk, noin suurinpiirtein. Jos ei joka viikonloppu kitannut kaikkea kurkusta alas Temple Barin kuppiloissa, niin kyllä tuolla pystyi säästämään ihan mukavasti.

      • Irkkulassakin asunut

        Jostain kumman syystä tämän palstan softa muunti euro-merkit kysymysmerkeiksi. Kirjoittaessa oli kuitenkin vielä oikein...


    • Kiinnostunut

      Hei

      Ajattelin nostaa tän ylös kun näyttää siltä, että Molilla on taas haussa 20 paikkaa. Itse tässä just cv:tä täyttelen ja todella mielenkiintoselta mahdollisuudelta vaikuttaa.
      Itsellänihän ei sitä IT-alan kokemusta löydy laisinkaan, että vähän mietityttää kuinka paljon ne niitä sitten katsoo.
      Ja eikö ne muuten sitten haastattele kun puhelimitse? Ei silleen, että siinä mitään vikaa on, mutta parhaan impressionin saan henkilökohtasesti annettua ihan face-to-face tapaamisessa .

    • Kinnostunut kanssa

      Hei,

      Samaa kattelin että olis paikkaa tarjolla. Mikäköhän on tämän hetkinen palkkaus ja tilanne Ibarilla.

    • Sinne vaan...

      Joo. Menkää sinne vaan...
      Mutta miettikää samalla miksi niitä paikkoja on suomalaisille avoinna samaan aikaan niin paljon...
      Manpowerilla on paniikki kun ovat lorauttaneet keltaista omaan pakkiinsa.
      Palkat ovat huonontuneet, kaikki mainostetut "edut" ovat huuhaata. Bonuksia joita takavuosina on maksettu ei käytännössä ole enää olemassa. Perusduunissa, josta kaikki aloittavat riippumatta siitä mitä on haastatteluvaiheessa lupailtu, leviää pää jokaiselta muutamassa kuukaudessa jahka uutuudenviehätys karisee silmistä ja koko touhun mielettömyys alkaa hahmottumaan. Kun pääset perusduunista pois "parempiin hommiin", tarkoittaa se käytännössä sitä että saat saman pienen palkan ja joudut tekemään enemmän töitä sen eteen sekä nyt kun kerran olet "vastuullisemmissa tehtävissä", saat myös säännöllisesti ämpärikaupalla kakkaa niskaasi. Pian haaveiletkin että olisit joko niissä perushommissa tai että et olisi koskaan edes lähtenyt reissuun.
      Irlannin verotus kiristyy vuosi vuodelta ja esimerkiksi yksityiselle landlordille maksettavasta vuokrasta ennen saatu veronpalautus pienenee pykälissä parin seuraavan vuoden aikana ja jää lopulta kokonaan pois.
      Vuokrat ovat hieman halventuneet parin viime vuoden aikana mutta kaikki muut hinnat ovatkin sitten vastaavasti nousseet.
      Irlanti on masentava maa. Turha odotella auringonpaistetta mutta vesisade tulee kyllä tutuksi. Irlantilaisten ystävällisyys ja vieraanvaraisuus on höpöpuhetta. Tulet tuskin tutustumaan yhteenkään aitoon Irlantilaiseen reissusi aikana.
      Tästä kaikesta johtuen maisemista on joko jo poistunut tai poistumassa lähiaikoina iso joukko suomalaisia.
      Ainoa järkevä perustelu miksi ibarille (niin tiesithän muuten ettet ole etkä koskaan tulekaan olemaan töissä ibarilla vaan manpowerilla jotka ovat kaksi täysin eri asiaa) kannattaa lähteä on jos haluat aloitustyöpaikan paikan päältä siksi aikaa kunnes löydät oikeita töitä.
      Mutta turhahan sitä on muita kuunnella. Käykää itse katsomassa niin uskotte.
      Sanonta "V***u mitä p****a!" tulee taatusti tutuksi. Samoin Fibbersin tiski.

    • -x-o-x-

      Onko kukaan vielä saanut mitään yhteydenottoa tuolta Irlannista päin? Reilu viikko sitten tuli Manpowerilta ilmoitusta että hakuprosessi siirtyy Irlantiin, mutta eipä ole tosiaan mitään kuulunut... Ihmettelen vaan kun MOLliin on ilmestynyt taas uusi ilmoitus..

      • ___---___-__________

        Älä ole huolissasi. Irlantilainen tapa tehdä asioita on vain hieman erilainen. Jos esimerkiksi luvataan olla yhteydessä viikon kuluessa tarkoittaa se käytännössä sitä että voit kysellä itse kahden viikon kuluttua.
        Hakuprosessi on vain silmänlumetta. Sinne otetaan kaikki jotka on tarpeeksi tyhmiä lähteäkseen kunhan edes suurin piirtein on täyjärkisen oloinen.


    • no thx

      Hilarious, tämä ketju siis etenkin loppua kohden :D

    • 21

      Manpower ei välttämättä maksa palkkoja ajallaan, kaveri oli töissä siellä teknisessä tuessa ja osa palkoista odottaa vielä vuoden jälkeenkin maksamattomina. Moni lähti samaan aikaan kävelemään, kun joka palkanmaksupäivä ei tilillä näkynyt, kuin tyhjää.

      • Tytytii

        Ainakin pari vuotta sitten suurin syy siihen, miksi porukka ei Ibarilla viihtynyt, oli juurikin Manpower, ei niinkään IBM itse työ.


    • Tietoviisas

      Pieni päivitys Irlantiin töihin tuleville..
      Jos olet jo Irlannissa vaikkapa viikon lomalla ja puhut suomea, niin sinut palkataan heti!
      Isot yritykset haluavat miellään tavata henkilökohtaisesti haastateltavan.
      Taloustaantuma ei tunnu suomenkielisillä. Työttömänä ei tarvitse olla päivääkään!
      Aloittelijan palkat ovat noin 22.000 vuodessa, josta menee veroa noin 22%.
      Jos olet IT alan ammattilainen ja puhut sujavasti englantia, niin palkka lähtee 32 000 vuodessa (minimissään!). Itse olen asunut Dublinissa yli 12 vuotta ja olen ollut töissä muutamassa It alan yrityksessä. Jos mahdollista niin vältä CPL/Manpower rekryfirmoja. Hae työtä suoraan yritykseltä.
      Pystyn järjestämään työpaikan IT alan ammattilaiselle (useammalle) Dublinissa. Huomaa, että töitä löytyy HETI mitä tahansa pohjoismaista kieltä osaavalle IT alan ammattilaiselle (iällä ja sukupuolella ei ole merkitystä)
      Ota yhteyttä [email protected]

    • exStream

      Jos Irlantiin/Dubliniin aiotte töihin, niin kehotan välttämään firmaa nimeltä Stream Global Services. Stream hoitelee mm. Microsoftin Xboxin teknisen tuen. Streamin ammattitaidoton HR/työnjohto yhdistettynä Microsoftin pilkun n...miseen on sellainen yhdistelmä, että tulee kiire etsiä uutta työpaikkaa...

      • Mämmikoira

        Jea, jättäkää se pulju rauhaan, moni tuttu jotka ovat tuota rastia kokeilleet ovat vaihtaneet virmaa hyvinkin sukkelaan. Tällä hetkellä kait suomalaisia on palkattu IBM:lle, HP:lle ja Dellille. (IBM:n) helpparissa porukka jaksaa yleensä sen vuoden verran ja lähtevät sitten pois tai vaihtavat työtehtävää johonkin vähemmän stressaavaan (eli siis backoffice hommiin, teamlead-hommissa stressin määrä tuplaantuu helposti). Miinuksena mainittakoon jokseenkin paskat palkat ja vittumaiset säät, plussana vilkas sosiaalinen elämä (kavereita saapi monesta maasta) ja kielitaidon nopea ja tehokas petraantuminen.


      • zyxyz
        Mämmikoira kirjoitti:

        Jea, jättäkää se pulju rauhaan, moni tuttu jotka ovat tuota rastia kokeilleet ovat vaihtaneet virmaa hyvinkin sukkelaan. Tällä hetkellä kait suomalaisia on palkattu IBM:lle, HP:lle ja Dellille. (IBM:n) helpparissa porukka jaksaa yleensä sen vuoden verran ja lähtevät sitten pois tai vaihtavat työtehtävää johonkin vähemmän stressaavaan (eli siis backoffice hommiin, teamlead-hommissa stressin määrä tuplaantuu helposti). Miinuksena mainittakoon jokseenkin paskat palkat ja vittumaiset säät, plussana vilkas sosiaalinen elämä (kavereita saapi monesta maasta) ja kielitaidon nopea ja tehokas petraantuminen.

        Jotkut ovat kyllä vähän kahden vaiheilla siinä, että onko irkkuenglannin oppiminen kielitaidon kehitystä vaiko ei... :-P.


    • Makkara-Masa

      Meitsi ois lähössä kohta tonne.

      Joku entinen, antakaa kokemusta!

      • You're ejit!

        Hajoa.


    • simo-pertteli

      Ei kannata liian pitkää reissua suunnitella varsinkin jos oot IBM:n tekniseen tukeen menossa. Jos käy hyvä tuuri niin voit päästä johonki pooliin jossa hommat on jokseenki siedettäviä mutta jos käy huono tuuri niin..

    • daatta

      Voisko joku tuolla työskennellyt valaista miten irtisanoutuminen sopimuksesta onnistuu? Kun tuota 23 kuukauden sopimusta tarjoavat eikä todellakaan suunnitelmissa 6kk kauempaa tuolla olla?

    • 11+4

      Kannattaako 6kk takia lähteä ollenkaan...
      Irtisanoutuminen onnistuu lähtemällä pois.
      Harva on jaksanut sitä paskaa 23 kuukautta... Alkanut homma mennä jo aika epätoivoiseksi jos noin pitkää sopparia tyrkytetään. Haisee pahalle.

    • daatta

      Lähinnä välivuodeksi maiseman vaihto suunnitelmissa ja siksi aikaa työpaikka haussa.Haastatteluissa myös mainitsin selkeäasti että 12kk maksimi aika työskennellä, joten taitaa olla parempi unohtaa tää pulju.

    • Kehitin

      Onkos kukaan tehnyt jotain softakehitystä tai vastaavaa tuolla? Nykyisin näyttää olevan tarjolla enemmän Java/C# ja tällaista hommaa. Mites niiden palkkataso Suomeen verrattuna?

    • carolinaon

      Tätä nyt yritän nostaa taas etusivulle jotta sana kiertäisi.
      CPL HP täällä onkin jo kerran tai kaksi mainittu. Tästä nyt pieni varoitus. Aiemmin oli kiikun kaakun kumpi on pienempi paha, CPL HP vai Manpower IBM. Nykyään valitkaa IBM ilman sen enempää ihmettelyä.

      CPL on aloittanut ns. "leverage" projektin, joka tarkoittaa että deskejä yhdistetään. Sen sijaan että tuey vain yhtä (tähän asti ollut aina näin) firmaa, tuetkin keskimäärin kolmea. Kaikilla deskeillä on omat tavay hoitaa asiat (tiukkoja siitä että näitä noudatetaan), omat ohjelmat ja omat asiakkaat. Sen sijaan että opettelet yhden avauslauseen, opettelet kuusi, sillä kyllä, tukeminen tapahtuu pääosin englanniksi. Ne onnekkaat jotka ovat oikeasti tukeneet vain suomalaisia asiakkaita tähän asti, alkavat nyt tukea englantilaisia muille deskeille (noin 5% puheluista tulee suomesta, deskistä riippuen).
      Koulutus on niin nopeatempoinen, ettei siitä jää mitään käteen. 3 viikon koulutuksen jälkeen olet "valmis" ottamaan puheluita.

      Joku aiemmin kommentoi että Irlanti on masentava maa, irkut eivät ole ystävällisiä ja heihin ei tutustu. Tähän nyt pitää todeta että jos tulet Irlantiin rantalomalle, niin omaa typeryyttä. Sataa ja paistaa, mutta ihan hellelukemiin harvoin päästään. Eilen toki oli t-paita keli. Näkyisi olevan myös tänään.
      Irkut ovat ystävällisiä. Totut pian siihen että tuntemattomat ottaa katsekontaktin ja moikkaavat kadulla. Hyvän huumorintajun omaavat myös.
      Se että ei tutustu irkkuihin on kyllä ihan omasta halusta kiinni. Täällä Suomalaiset ovat tiivis porukka. Kaikki tuntee kaikki. Lauantaisin saunotaan. Järjestetään juhlia suomalaisille. Ja sitten mietitään miksi paikallisiin ei tutustu. Ihmiset asuu täällä vuosia tutustumatta kehenkään paitsi suomalaisiin. Itse hyvin pian muuton jälkeen päätin etten aio olla yksi näistä ihmisistä. En muuttanut Irlantiin jotta saisin olla suomalaisten kanssa, ja omata kaveripiiristä 85% on irlantilaisia.
      Täällä asuminen on tasan sitä miksi sen itse teet.

      Huomioikaa myös että englannin kielen on oltava sujuva firmassa kuin firmassa, sillä vaikka tuet vain suomenkielellä, on esimiehesi, kolleegasi ja raporttisi englannin kielisiä.

      • piip

        Itse olen kans CPL/HP:lla ollut töissä ja käytin englantia myös ihan normi töissä teknisessä tuessa ja ei mitään ongelmaa. Suurinosa asiakkaista oli kuitenkin suomalaisia, joten mikäs sen mukavampaa vaihtelua, kuin puhua englantiakin.

        Senhän takia sinne ulkomaille lähdetään, että pääsee harjoittamaan kielipäätään ja hakemaan työkokemusta.

        Omasta mielestäni Irlanti on ollut parhain maa niistä kaikista, joissa olen ollut töissä. Iloisia ihmisiä, maaginen luonto ja riehakkaita pirskeitä.

        Itse bloggailen ulkomaille töihin lähdöstä http://ulkomailletoihin.wordpress.com/ ja autan mielelläni uusia lähtijöitä aina ensimmäisestä haastattelusta käytännön asioiden hoitamiseen.


    • ajan tasalle

      Hyvä nimmerkki 'piip'. Valitettavasti tietosi ovat vuosien takaa. Viimeisen puolen vuoden aikana tilanne suomalaisten osalta CPL'n palveluksessa on muuttunut täysin. Eikä vähiten erään ison suomalisen yrityksen lähdön takia.

      Nykyään kaikki suomalaiset skillataan enkkulinjaan, siitä mitään agenteille kertomatta. Ja, koska suomalaisena olet toisen luokan ihminen, sinut tungetaan pelkästään enkkujen passulinjaan. Joten päiväsi kuluvat ihanasti enkuille passu vaihdellen. Todella mukavaa vaihtelua.

      Eikä ne erilaiset murteet, mitä saat kuunnella huonojen linjojen kautta, ole todellakaan sama kuin small talk turistina tai kavereidesi kanssa, kun koitat yrittää saada selvää asiakkaan ongelmasta. Puoliakaan et kuule ja loppujakin saat arvuutella mielessäsi.

      Tittelillä 'Finnish technical support level 1' ei siis ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä oikeasti joudut tekemään. Varsinaisia teknisiä ongelmia Suomesta tulee noin yksi tai kaksi päivässä. Kiireisenä päivänä.

      • Aika kultaa muistot

        Kuulostaa ihanan helpolta ja leppoisalta verrattuna siihen, mitä itse joutui takavuosina erään suomalaisen firman helpparissa tekemään... Vaikka olihan se toisaalta kiva aukoa mitä eriskummallisimpia Lotus Notes -solmuja. Englanninkielisiäkin puheluita tuli, mutta harvakseltaan. Tosin useimiten ne olivat joitain intialaisia tyyppejä työkomennuksella Suomessa, joiden "englannista" ei kyllä ottanut kukaan yhään mitään selvää.


      • piip1

        Vuosien takaa? lol Joo no ei ihan kuitenkaan! xD Kaikkee se sinäkin kirjoittelet. Toi piip nimimerkki on ihan loistava, kertoo siitä, kun soitat asiakkaalle takaisin ja puhelu menee vastaajaan! PIIP!

        Tiedän kyseisen suuren yrityksen joka talosta lähti. Olinhan tukemassa kyseistä firmaa. Ja toisaalta jos oikeasti ainoa tehtävä enkkujen kanssa on vain resetoida salasanoja, niin siihen se maailma varmasti kaatuu. Mä oisin itse henkilökohtaisesti voinut vain resetoida niitä salasanoja, oli siellä toisessa päässä sitten kiinaa puhuva tai espanjaa lauleleva. Helpoin tehtävä kaikista. Voin myös kertoa, et CPL huijaa sopparissa siinä mielessä, että oikeasti tehtävä on level 2, eikä level 1. Levelillä 2 tarttee jo sitten osatakin asioita vähän enemmän ja ovat sitten ihan hemmetin kinkkisiä.

        SD1:sen linjat oli kyllä ihan toimivat, ei kyllä mitään valittamista, liekkö linjat huonontuneet sitten viime kerran! ;) Mut ne suomityypit, jotka joutu vaihtaan pois sieltä suuren suomalaisen firman leivistä muihin hommiin, niin ne varmaan on tosi "mielenkiintoisia hommia", en ole hirveesti kuullut, et puheluita ois tullu montaa.

        Toisaalta sen takiahan sinne muille linjoille joudutaan laittamaan, koska jos ei ole suomalaisia asiakkaita keitä palvella, niin työt pitää tehdä tehokkaasti ja tehoja kuitenkin katsotaan koko ajan.


    • akukuu

      Mahtaako tonne olla tällä hetkellä jobeja, ja miten mahtavat suhtautua 46-vuotiaaseen hakijaan? :D

    • piip2

      @akukuu

      Sinne on aina paikkoja auki! Ja ei edes haittaa tuo, että olet 46-v. kunhan äidinkielesi on suomi/ruotsi ja osaat myös englantia käyttää, niin olet valittu hommiin. Kokemustakaan ei välttämättä tarvitse olla, sillä sinut koulutetaan tehtäviin ja joiltakin osin koulutetaan sanalla voidaan tarkoittaa "kouluttamista." Käytännössä voi olla siis, et koulutus on vain juosten kustu.

      Oon tavannut muitakin 40-v. tyyppejä Irkuissa, jotka on töissä IT-puolen aspa/IT-alan teknisen tuen hommissa esimerkkinä. Joten sinne vain joukkoon mukaan! :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8925
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1247
    Aihe