Eli olen jo pitkään yrittänyt löytää tietoa, miten periaatteessa toimii laulun äänitys?
Eli haluaisin äänittää mahd. hyvälaatuisesti laulua koneelle, ja taustaksi laittaisin karaokeversion.
Mitä kaikkea tähän tarvitsee? Toivoisin vastausta niin yksinkertaisesti kuin mahdollista, koska olen lukenut tosi monta juttua äänityksestä missä on jo niin paljon outoa teknistä sanastoa, etten tajua mitään :( En siis ole mikään tekniikan ihmelapsi enkä tietokone nero eli voisiko joku selittää niin että ymmärtäisin minäkin :)
Tarvitseeko mikin ja tietokoneen välille jotain ja millaiset mikit on parhaita äänitykseen? Millaiset tietokoneohjelmat on parhaita tuohon? Itsellä oli joskus audacity, ja se oli todella huono. Oli karaokemikki yhdistettynä koneeseen eikä saanut kuulumaan koneelle paljon mitään kun äänitti vaikka olisi laittanut täysille kaikki asetukset :O
Ihanaa olisi jos kerrankin joku osaisi kunnolla selittää tämän, koska olen jo tosi pitkään halunnut päästä äänittämään laulua!
Laulun äänitys, miten toimii?
6
1567
Vastaukset
- kara_pro
hommaappa esim. edirol u25 mikkietuaste (tulee audiosoftat mukana )ja hankkia firewire kortti pc.hen(ellei ole valmiina), toisen kanavan tumppaat taustaan ja toisen mikille(mikserin kautta) . Äänitys softia on netti pullollaan.esim. Yksinkertainen NCH recordpad (asennat softat ja ohjaimet , balansoit insertit ym..) ....ja jos ei kokemusta voipi mennä homma käyttäjältä ja käytönkannalta vaikeaksi ellei ole tietoo/kokemusta laitteista tai softista. ( Enpä osaa yksinkertaisemmin selittää) vai?? kandeisko mennä vaikka studioon nauhoittaan, voi selvitä itse helpoimmalla ja halvimmalla :)
- fycuktdck
Joka pc:ssä on mikkiliitäntä ja tuloliitäntöjen miksaus. Ei siihen varmaankaan mitään semipro-vehkeitä tarvita.
Jokin karaokesetti on sitten seuraava askel, hinta joitain kymppejä. Kaveri taannoin osti 40€:lla ja Lidl myi sittemmin 25€:lla. Eivät varmaankaan täsmälleen samoja vehkeitä, mutta ainakin tuossa Lidl-paketissa oli 2 mikkiä, tietysti mikseri jne. En tiedä enempää tuosta. - fycuktdck
fycuktdck kirjoitti:
Joka pc:ssä on mikkiliitäntä ja tuloliitäntöjen miksaus. Ei siihen varmaankaan mitään semipro-vehkeitä tarvita.
Jokin karaokesetti on sitten seuraava askel, hinta joitain kymppejä. Kaveri taannoin osti 40€:lla ja Lidl myi sittemmin 25€:lla. Eivät varmaankaan täsmälleen samoja vehkeitä, mutta ainakin tuossa Lidl-paketissa oli 2 mikkiä, tietysti mikseri jne. En tiedä enempää tuosta.lauluraitaa ei pidä yliohjata, eli mikrofonissa plus mahdollisessa esivahvistimessa pitää olla herkkyyttä/vahvistusta tarpeeksi, jotta mikserillä pystyy sovittamaan tasot. Jos äänittää moniraiturille esim tietokoneelle, tasoja voi jälkeen päin säädellä. Tärkeintä tuolloin on alkuperäisen tallennuksen puhtaus ja mahdollisimman hyvä dynamiikka kuitenkin ilman merkittävää säröä.
- lauluharakka
fycuktdck kirjoitti:
Jokin karaokesetti on sitten seuraava askel, hinta joitain kymppejä. Kaveri taannoin osti 40€:lla ja Lidl myi sittemmin 25€:lla. Eivät varmaankaan täsmälleen samoja vehkeitä, mutta ainakin tuossa Lidl-paketissa oli 2 mikkiä, tietysti mikseri jne. En tiedä enempää tuosta."Eli haluaisin äänittää mahd. hyvälaatuisesti laulua koneelle, ja taustaksi laittaisin karaokeversion"
tämä mahd,hyvälaatuinen laulun äänittäminen? ei taida onnistua ihan vaan Lidl;n vehkeillä.
- minä ainakin
olen saanut ihan kelvollisia äänityksiä aikaiseksi.
Käytössä on mikserivahvistin, jonka kautta mökä menee koneelle.
Ensin tausta(karaoke) yhdelle raidalle, ja sitten laulu perään toiselle, niin saa säädettyä laulun ja musiikin tasot kohilleen.- ,,,,,,
hyvä, esim audacityn kanssa, joka on ilmainen ohjelma
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029