arabian kieli

,.,.,.,.,.,.,

Onks tääl ketään suomalaista joka osaa puhua hyvin arabiaa? ja onko se helppo oppia? Ja jos ootte missä olette opiskelleet sitä? Mielenkinnol kyselen

9

1526

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei varmaankaan

ole kaikkein helpoin kieli oppia!

Arabiaa voi opiskella Helsingin yliopistossa, myös työväenopistossa on silloin tällöin arabian alkeiskursseja.
      Voit kysyä myös Uudenmaankadun moskeijasta, vieläkö siellä järjestetään arabiankielen kursseja, ja onko ne ainoastaan seurakunnan jäseniä varten.

Luulisi myös Islam Keskuksella olevan tietoa asiasta, sillä eihän kaikkien muslimeiden äidinkieli suinkaan ole arabia, ja sanotaan että Koraania tulisi lukea sen alkukielellä.

Onnea opintoihisi!

• ei tod. ole helppoa

sehän riippuu ihan minkä maan arabiaa haluaa oppia, tuskin kuule koraanin arabialla kovinkaan hyvin pystyy kommunikoimaan ;) egyptin arabiaa ymmärtävät lähes kaikki arabiaa puhuvat mutta esim. algeria ja markokko, jotka sotkevat ranskaa joka toiseen sanaan, voi olla hieman vaikea... kun taas tunisialaiset voivat puhua kielellä jota muut kuin tunisialaiset eivät ymmärrä... irakin arabia taas on todella laiskan ja hitaan kuulosta... hermot meinaavat mennä kun yrität heidän juttujaan kuunnella ;)

kaikkein paras tyyli oppia on jos olet naimisissa arabin kanssa, niin pyytää häntä opettamaan tai sitten mennä arabi maahan paikan päälle oppimaan! eri maiden arabialla on eroa kun yöllä ja päivällä!

itse olen oppinut tunisiassa tunisian arabiaa ja siihen päälle opiskellut egyptin arabiaa, voin sanoa ymmärtäväni 90% prosenttia muidenkin maiden arabiasta mutta se vaatii kyllä työtä!

• -x--x-x-
        ei tod. ole helppoa kirjoitti:

sehän riippuu ihan minkä maan arabiaa haluaa oppia, tuskin kuule koraanin arabialla kovinkaan hyvin pystyy kommunikoimaan ;) egyptin arabiaa ymmärtävät lähes kaikki arabiaa puhuvat mutta esim. algeria ja markokko, jotka sotkevat ranskaa joka toiseen sanaan, voi olla hieman vaikea... kun taas tunisialaiset voivat puhua kielellä jota muut kuin tunisialaiset eivät ymmärrä... irakin arabia taas on todella laiskan ja hitaan kuulosta... hermot meinaavat mennä kun yrität heidän juttujaan kuunnella ;)

kaikkein paras tyyli oppia on jos olet naimisissa arabin kanssa, niin pyytää häntä opettamaan tai sitten mennä arabi maahan paikan päälle oppimaan! eri maiden arabialla on eroa kun yöllä ja päivällä!

itse olen oppinut tunisiassa tunisian arabiaa ja siihen päälle opiskellut egyptin arabiaa, voin sanoa ymmärtäväni 90% prosenttia muidenkin maiden arabiasta mutta se vaatii kyllä työtä!

Miten sitten kommunikoitte ukkojenne kanssa jossei ole edes yhteistä kieltä ja elekielikin on vaikeaa säkissä??

• letse
        -x--x-x- kirjoitti:

Miten sitten kommunikoitte ukkojenne kanssa jossei ole edes yhteistä kieltä ja elekielikin on vaikeaa säkissä??

Niitä on helpompiakin yhteisiä kieliä kuin arabia, esim. ranska, englanti tai saksa. Tai, kuten monilla pareilla Suomessa, suomi.

• herneet jossain
        -x--x-x- kirjoitti:

samalla tavalla näiden aasialaisten puolisot varmaan vääntää heti thaikkua,khmerin kieltä,vietanamia tai filipinoa? ehkä sitä tosiaan kommunikoidaan aluksi ihan vaan perinteisellä enkulla,ranskalla tai saksalla... mitä nyt ketäkin sattuu osaamaan!

tuskin se nykypäivänä on kenelläkään ongelma, jopa minun 5 vuotias tyttöni puhuu jo suht sujuvasti ranskaa mieheni kanssa....

• Arabian kielen
        ei tod. ole helppoa kirjoitti:

kursseilla opiskellaan kirjakieltä (jota ei juurikaan käytetä puhekielenä), oman mausteensa tuo toki opettaja, etenkin jos hän on syntyperäinen arabiankielenpuhuja.

Olen erittäin hyvin sevillä arabian erilaisuudesta eri maiden kesken, ja selväähän se on, että Pohjois-Afrikassa kieleen liittyy vahvoja ranskalaisvaikutteita. Arabia on hyvin vivahteikasta ja alueellisia eroja on paljon. Mainitsit yhtenä esimerkkinä Irakin. Siellä vaikkapa Bagdadissa on käytössä sanoja, jotka tunnetaan ja ymmärretään vain siellä - ei edes muualla Irakissa.

Jokainen arabiaa opiskeleva voi mielestäni syventää tietojaan ja taitojaan itselleen sopivalla tavalla. Meillä lienee kaikilla eri motiivit opiskella tuota kaunista kieltä. Joku haluaa ymmärtää puolisonsa puhetta, toisen syyt saattavat olla ihan jotain muuta.
        Jos vielä vaivaituisit lukemaan 'silmä kourassa', huomasit etten missään vaiheessa puhunut Koraanin arabian opettamisesta!

• 4343434343

Mutta tunteenilmaukset ja räväkämmät fraasit opiskellaan ulkosalla, ettei tule kattoon rynnäkkökiväärin luotien reikiä.

• ei tod. ole helppoa
        Arabian kielen kirjoitti:

kursseilla opiskellaan kirjakieltä (jota ei juurikaan käytetä puhekielenä), oman mausteensa tuo toki opettaja, etenkin jos hän on syntyperäinen arabiankielenpuhuja.

Olen erittäin hyvin sevillä arabian erilaisuudesta eri maiden kesken, ja selväähän se on, että Pohjois-Afrikassa kieleen liittyy vahvoja ranskalaisvaikutteita. Arabia on hyvin vivahteikasta ja alueellisia eroja on paljon. Mainitsit yhtenä esimerkkinä Irakin. Siellä vaikkapa Bagdadissa on käytössä sanoja, jotka tunnetaan ja ymmärretään vain siellä - ei edes muualla Irakissa.

Jokainen arabiaa opiskeleva voi mielestäni syventää tietojaan ja taitojaan itselleen sopivalla tavalla. Meillä lienee kaikilla eri motiivit opiskella tuota kaunista kieltä. Joku haluaa ymmärtää puolisonsa puhetta, toisen syyt saattavat olla ihan jotain muuta.
        Jos vielä vaivaituisit lukemaan 'silmä kourassa', huomasit etten missään vaiheessa puhunut Koraanin arabian opettamisesta!

ennemmin kuitenkin suosittelisin katselemaan arabialaisia ohjelmia ja elokuvia, kun menevän mihinkään islam keskukseen arabiaa opiskelemaan, nuo kun tuntuvat lähinnä opettelevan sitä arabian lukemista, ei niinkään puhumista, ja kyllähän se puhumisen taito tässä tapauksessa on parempi kuin lukemisen...

minä olen tosiaan arabiani oppinut kuuntelemalla ihmisiä ja katsomalla ohjelmia, tämä siis tunsisia arabiaa ja ennen kuin lähdin virallista(egyptin) arabiaa opiskelemaan, en osannut lukea tai kirjoittaa arabian kieltä, tunisian kieltä kylläkin. nyt hallitsen kirjoittamisen ja lukemisenkin joten kuten ja tosiaan oppinut ymmärtämään myös muiden maiden arabiaa...

sehän nyt on selväkin että jokaisessa maassa ja jopa kaupungissa löytyy sanoja joita muut eivät ymmärrä, samahan se on lähes joka kielessä ;)

mutta joka tapauksessa minun kohdallani oli ehdottomasti helpompi oppia kieli ns. itseopiskelulla kun että olisin suoraan kursseille ym.. lähtenyt mut jokainen tyylillään!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1013
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe