Astian maku

Tarjoillessani eilen nimpparikahvia, otin esiin vanhat, ohutreunaiset kupit. Jostain kirpputorilta tuollaiset hankin kun olen todennut paksureunaiset, varsinkin lasiset, kahvin maun tuhoaviksi.

Sanaa seitinohut voi näiden kuppien reunoista käyttää, ne ovat nin ohuet, että tuntuu kuin huulet koskettaisivat toisiaan. Tällainen "astian maku" lisää kahvin herkullisuutta. Kokeilkaa jos ette tiedä!

Tiedän toki, että varsinainen astian maku on se, kun joku henkilö panee oman, subjektiivisen näkemyksensä keskusteluun.

5

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lorena*

      Olen samaa mieltä, kahvin aromit suorastaa hyppäävät makuaistiin kun kahvin juo kunnon kupista.
      Nykyään on mallissa juoda kahvi korkeista ylöspäin avartuvista mukeista jolloin kahvin aromi lentää taivaan tuuliin. Ohuet posliinikupit antavat oman lisän kahvinautintoon.
      Kahvin maku senkun vain paranee kauniista kupista juodessa, asetti ja leipälautanen ovat ehdottomat kaverit. Kauppojen hyllyissä olevat "uuden" malliset kahviastiat ovat mitä kummallisemman näköisiä ja paksuutta riittää.
      Teekupit ovat oma luku ja niissä on oltavav perinteinen ylöspäin levenevä tyyli, ehdottomasti ohuehkoa posliinia.
      Espresso kupit ovat pienet sirot hieman paksummat. Kahvihetkeen tulee ilmettä ja nautintoa lisää kunnon kattauksen mukana sopivista astioista.

      • Ja sitten kun menee kylään, niin pöydään isketään suuret, paksut ja suorareunaset mukit. Semmosista kaikki nuoremmat kahvinsa nauttii. Ja sitten sen mukin kanssa kävellään ympäri huushollia, ja käydään jopa tupakalla samanaikaisesti. Tekisi mieli sanoa, että kiitos ei nyt ollenkaan kahvia, olen just äskettäin juonut.
        Täytyy vaan koittaa sulautua joukkoon. Ollaankohan me jo kalkkiksia, ja kaavoihimme kangistuneita? Enpäs tiedä, mutta kyllä se kahvi kotona on ihan parasta, ja kahvikuppiakin on ihan joka lähtöön.


      • Ramoona*
        marja-liisa41 kirjoitti:

        Ja sitten kun menee kylään, niin pöydään isketään suuret, paksut ja suorareunaset mukit. Semmosista kaikki nuoremmat kahvinsa nauttii. Ja sitten sen mukin kanssa kävellään ympäri huushollia, ja käydään jopa tupakalla samanaikaisesti. Tekisi mieli sanoa, että kiitos ei nyt ollenkaan kahvia, olen just äskettäin juonut.
        Täytyy vaan koittaa sulautua joukkoon. Ollaankohan me jo kalkkiksia, ja kaavoihimme kangistuneita? Enpäs tiedä, mutta kyllä se kahvi kotona on ihan parasta, ja kahvikuppiakin on ihan joka lähtöön.

        Palstalla on ollut montakin keskustelua kahvikupeista ja -mukeista. Kahvi eikä teekään ole edes mukiinmenevää paksusta mukista. Tämän ikäisille on kertynyt jos jonkinlaista hienoa kahvikalustoa ja irtokuppeja, miksei niitä myös käyttäisi, vaikka olisi käsin pestävä. Uusissa konepestävissäkin on ohutreunaisia kauniita kuppeja ja mukejakin. Vieraille en voisi kuvitellakaan tarjoavani kahvia tai teetä mukista, johan he alkaisvat mukista harmista. Itse muistan kauhulla kömpelön möhkälemäistä tummaa Ruska-kuppia, jonka sain lahjaksi opiskelijaboksiini, tuossa se murjottaa kokelmassani sirojen siskojensa rinnalla. Olin silloin teenjuoja, eipähän pinttymät näkyneet, jäähtyikin hyvin, kun oli niin laakea.

        Keräilen vanhoja Arabian kahvikuppeja ja kannuja, minun luotani saa hyvän kodin viimeinen orpo serviisin jäsen - näin olen jo kauan mainostanut. Kirppareita koluan myös, alkavat olla 30-40 euron hinnoissa jo 70-luvun kupit.


      • Katleija vitonen
        Ramoona* kirjoitti:

        Palstalla on ollut montakin keskustelua kahvikupeista ja -mukeista. Kahvi eikä teekään ole edes mukiinmenevää paksusta mukista. Tämän ikäisille on kertynyt jos jonkinlaista hienoa kahvikalustoa ja irtokuppeja, miksei niitä myös käyttäisi, vaikka olisi käsin pestävä. Uusissa konepestävissäkin on ohutreunaisia kauniita kuppeja ja mukejakin. Vieraille en voisi kuvitellakaan tarjoavani kahvia tai teetä mukista, johan he alkaisvat mukista harmista. Itse muistan kauhulla kömpelön möhkälemäistä tummaa Ruska-kuppia, jonka sain lahjaksi opiskelijaboksiini, tuossa se murjottaa kokelmassani sirojen siskojensa rinnalla. Olin silloin teenjuoja, eipähän pinttymät näkyneet, jäähtyikin hyvin, kun oli niin laakea.

        Keräilen vanhoja Arabian kahvikuppeja ja kannuja, minun luotani saa hyvän kodin viimeinen orpo serviisin jäsen - näin olen jo kauan mainostanut. Kirppareita koluan myös, alkavat olla 30-40 euron hinnoissa jo 70-luvun kupit.

        Liityn edellisiin täydesti, ohutreunaisista kupeista kahvi maistuu parhaimmalta. Jos se kahvi on vielä pannujauhatuksesta keitetty vanhanaikaisessa kahvipannussa hyvin selkeytetty ja kerman kanssa, se on siinä. Noista ohutreunaisista kupeista valitsisin vielä nen aaltoreunaisen, mikä se nyt olikaan, Arabian kuppi kuitenkin.
        Silti kauppareissulla tulee juotua kahvi pahvimukista ja kotioloissa ei tule kermaa käytettyä, vieraillekin laitan punaista maitoa, se on kuin kermaa. Suurin osa juo kahvinsa mustana.


      • Ramoona* kirjoitti:

        Palstalla on ollut montakin keskustelua kahvikupeista ja -mukeista. Kahvi eikä teekään ole edes mukiinmenevää paksusta mukista. Tämän ikäisille on kertynyt jos jonkinlaista hienoa kahvikalustoa ja irtokuppeja, miksei niitä myös käyttäisi, vaikka olisi käsin pestävä. Uusissa konepestävissäkin on ohutreunaisia kauniita kuppeja ja mukejakin. Vieraille en voisi kuvitellakaan tarjoavani kahvia tai teetä mukista, johan he alkaisvat mukista harmista. Itse muistan kauhulla kömpelön möhkälemäistä tummaa Ruska-kuppia, jonka sain lahjaksi opiskelijaboksiini, tuossa se murjottaa kokelmassani sirojen siskojensa rinnalla. Olin silloin teenjuoja, eipähän pinttymät näkyneet, jäähtyikin hyvin, kun oli niin laakea.

        Keräilen vanhoja Arabian kahvikuppeja ja kannuja, minun luotani saa hyvän kodin viimeinen orpo serviisin jäsen - näin olen jo kauan mainostanut. Kirppareita koluan myös, alkavat olla 30-40 euron hinnoissa jo 70-luvun kupit.

        Vaikuttaa aika paljon astioissakin. Kuten nyt nuo mukit kahvipöydässä ja nuoremmalla väellä varsinkin.
        Itse en omista mukeja. Yhdet on mökillä- nekin vieraan tuomat.
        Olen niin -onko se vanhanaikaisuutta vai mitä, no, tykkään kuitenkin että oikeat kauniit kahvikupit olla pitää. Sopivan ohuet reunat, mielellään sirot ja kauniit kupit. On se sen verran juhlallinen hetki tuo kahvittelu.
        Eräs elämänpituinen ystäväni sanoi käydessään kylässä: oletko huomannut että meillä alkaa kaikki astiat olla antiikkia.
        Mikäs siinä, toisethan keräilee antiikkia , meillä on jo sitä. Jos on hyvin säilyneitä astioita ja kuppeja miksi niitä poiskaan heittämään. Sitäpaitsi monen astian kohdalla on jo ennakkotilaus, kuka haluaa sen. Jotain kauniita kuppeja olen jo antanutkin "perinnöksi" halukkaille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      102
      2107
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      244
      1720
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      257
      1063
    4. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      85
      988
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      951
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      885
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      825
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      811
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      764
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      729
    Aihe