Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kesätyö lehdenjakajana

Spirit

Millainen palkka lehdenjakaja saa? Tarvitaanko sellaiseen työhön aina autoa?

16

19717

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jakanut

      minkäslaista lehdenjakoa olet ajatellut? Ihan sanomalehden jakoa vai käsittääkö lehdenjakosi myös mainosten jaon? Sen voin sanoa kaikille, että mainoksia ei kannata lähteä jakamaan ikinä. Itse sitä harrastin lähemmäksi kymmenen vuotta ja palkka on aivan surkea. Tietenkin kun aloitin sen jo 7 vuotiaana niin eipä ollut muita vaihtoehtoja silloin mistä olisin voinut edes niitä pieniä taskurahoja tienata, mutta loppupeleissä ei ole kannattavaa noita mainoksia jakaa surkean palkan takia. Kumminkin työ minkä tekee ei aivan pieni ole ja silti siitä maksetaan aivan onnetonta palkaa. Käsittääkseni jos esim hesaria haluaisi alkaa jakaa vaaditaan 18 vuoden ikä eikä auto ole ollenkaan pakollinen ainakaan kaupunki alueella. Meille ainakin jakaa lehden kaveri kärryistä koska kerrostaloja on vierivieren eikä auto siis ole pakollinen. Varmaankin parhaan vastauksen saat kysymyksiin soittamalla sinne minne olisit haluamassa mennä jakamaan lehtiä ja kysyisit tarvitseeko autoa ja kuinka paljon siitä saa palkkaa.

      • Lehdet!!

        Moro!
        Mun mielestä näiden kaupunkilehtien ynnä mainosten jakajien pitäisi mennä lakkoon! Olen joskus tehnyt pari sijaistusta, ja palkka on työmäärään nähden aivan mitätön. Siis mielestäni ko. firma (en viitsi nimeltä mainita) pitää lapsia ja nuoria ihan pilkkanaan, kun tuntipalkaksi saattaa tulla 1 €. Ei tuollaisella palkalla kenenkään pitäisi lähteä työhön!
        Kyllä ne palkatkin nuosisivat, jos lapset/ nuoret eivät yksinkertaisesti lähtisi tuollaisella surkealla liksalla töihin!


      • mainokset ovat turhia
        Lehdet!! kirjoitti:

        Moro!
        Mun mielestä näiden kaupunkilehtien ynnä mainosten jakajien pitäisi mennä lakkoon! Olen joskus tehnyt pari sijaistusta, ja palkka on työmäärään nähden aivan mitätön. Siis mielestäni ko. firma (en viitsi nimeltä mainita) pitää lapsia ja nuoria ihan pilkkanaan, kun tuntipalkaksi saattaa tulla 1 €. Ei tuollaisella palkalla kenenkään pitäisi lähteä työhön!
        Kyllä ne palkatkin nuosisivat, jos lapset/ nuoret eivät yksinkertaisesti lähtisi tuollaisella surkealla liksalla töihin!

        Kaupunkilehtiä ja mainoksia jakavien teinien vanhemmat joutuvat usein auttamaan jälkikasvuaan mainosten lajittelussa. Lajittelu kun tapahtuu käytännössä olohuoneen lattialla, ja hurjat lehtikasat valtaavat näin koko perheen olohuoneen. Palkkahan on mitätön verrattuna työmäärään.


      • jakanut
        mainokset ovat turhia kirjoitti:

        Kaupunkilehtiä ja mainoksia jakavien teinien vanhemmat joutuvat usein auttamaan jälkikasvuaan mainosten lajittelussa. Lajittelu kun tapahtuu käytännössä olohuoneen lattialla, ja hurjat lehtikasat valtaavat näin koko perheen olohuoneen. Palkkahan on mitätön verrattuna työmäärään.

        Itse tosiaan lehtiä jakelin 7-16 vuotiaana johtuen siitä että muuta ei ollut tarjolla. Palkka oli keskimäärin 8-15€ jakokerta ja itselläni oli 300 luukkua. 90-luvun alkupuolella tosiaan mainokset tulivat aina lajittelemattomina ja silloin oli palkkakin noin 40% suurempi ja työ määrä oli noin 70% suurempi. Loppuaikoina mainokeset tuli valmiiksi lajiteltuina jolloin palkkakin oli pienempi mutta ei ollut urakkana kuin mainosten kuljettaminen jakopaikalle ja jakaminen. Kumminkin pelkkään jakamiseen meni semmoiset yli 2h jolloin tuntipalkka suhteellisen huonoksi jäi. Eli en neuvo, että ei kannattaisi mainoksia alkaa jakamaan koska yleensä 10-15 vuotiaalla ei montaakaan muuta vaihtoehtoa ole, mutta siinä olisin täysin takana jos mainostenjakajat lakon tekisivät ja vaatisivat vaikka 50% palkan korotusta. Voin itse ainakin firman nimen kertoa missä oli töissä. HJEX eli helsingin suoramarkkinointi. Kannattaa kuitenkin harkita kahteen kertaan kuinka paljon sitä rahaa tarvitsee vaiko riittäkö vanhemmilta saadut rahat elämiseen koska kevyeksi en tuota työtä luokittelisi.


      • Orjatyöläinen
        jakanut kirjoitti:

        Itse tosiaan lehtiä jakelin 7-16 vuotiaana johtuen siitä että muuta ei ollut tarjolla. Palkka oli keskimäärin 8-15€ jakokerta ja itselläni oli 300 luukkua. 90-luvun alkupuolella tosiaan mainokset tulivat aina lajittelemattomina ja silloin oli palkkakin noin 40% suurempi ja työ määrä oli noin 70% suurempi. Loppuaikoina mainokeset tuli valmiiksi lajiteltuina jolloin palkkakin oli pienempi mutta ei ollut urakkana kuin mainosten kuljettaminen jakopaikalle ja jakaminen. Kumminkin pelkkään jakamiseen meni semmoiset yli 2h jolloin tuntipalkka suhteellisen huonoksi jäi. Eli en neuvo, että ei kannattaisi mainoksia alkaa jakamaan koska yleensä 10-15 vuotiaalla ei montaakaan muuta vaihtoehtoa ole, mutta siinä olisin täysin takana jos mainostenjakajat lakon tekisivät ja vaatisivat vaikka 50% palkan korotusta. Voin itse ainakin firman nimen kertoa missä oli töissä. HJEX eli helsingin suoramarkkinointi. Kannattaa kuitenkin harkita kahteen kertaan kuinka paljon sitä rahaa tarvitsee vaiko riittäkö vanhemmilta saadut rahat elämiseen koska kevyeksi en tuota työtä luokittelisi.

        Samaa mieltä. Jos jakaa mainoslehtia koko kesän tulee palkkaa vaan joku 200€. Ei kannata. Työ on tylsää, ei mitenkään kauhean raskasta mutta vie 5-6 tuntia.

        Kiinnostaa vaan paljonko Helsingin Jakelu Expertit saa mainostajilta rahaa mainoksesta jonka jakamisesta 300 kotiin ne maksaa 50senttiä.


    • entinen

      Jos kyseessä on mainospostin jakamista, niin voin sanoa että se homma on raskasta kuin mikä!! Kokemusta nimittäin on noin vuoden ajalta. Mainokset joutuu ensinnäkin lajitella, joka on aivan kauhea homma, ja sit vielä jakaa. Niin hyvä jos tuntipalkaksi jää edes 4euroo. Suhteellisen huonopalkka siihen nähden, että työ on helvetin rankkaa

    • hommaa

      Aamulehden jakamisesta sai muistaakseni jotain 7e/h. Autoa ei ainakaan keskusta-alueella tarvii, pyörällä pärjää ihan hyvin. Mutta työ on todella syvältä hanurista. Keskellä yötä saa rampata 40 rappua hiki hatussa ja mentävä on vaikka olis lunta satanu metrin.

      Postilla palkka muistaakseni jotain 8e/h, siellä käytössä joko fillari, kärryt tai firman auto, mutta työ on samaa paskaa. En suosittele.

    • minä vaan

      olen jo toista kesää postilla varhaisjakajan sijaisena. ja kovasti olen tykännyt. vielä kun tänä kesänä sain vähän lisää duunia. ajelen postin autolla...ja vinkkinä voin sanoa, että pyöräpiirille ei todellakaan kannata lähteä. mitä muilta olen kuullut niin se on helvetin raskasta. mutta autopiiri onkin aivan toinen juttu. koska tuuraan varhaisjakajaa, päivät ovat vapaata ja on aikaa nauttia kesästä. SUOSITTELEN:)

      • minä vaan

        ...ja varhaisjakaja saa yölisät...ja tietenkin myös sunnuntailisän.


      • Pitäisikö..?

        Paljonko tuossa varhaisjakelussa on tuntipalkka?


      • Jakaja
        Pitäisikö..? kirjoitti:

        Paljonko tuossa varhaisjakelussa on tuntipalkka?

        Pääkaupunkiseudulla on 7,1€/h 30% yötyölisä. Ei palkalla loppujen lopuksi juhlita koska työtä on vain 4-6h/yö (ellet ole nopea jaloistasi ;). Itselläni tuntipalkka on reilu 15€/h jos laskee käyttämänsä ajan ja maksettavan palkan. Helppoa rahaa.


      • postille vaan!

        OON IHAN SAMAA MIELTÄ! terveisin tänäänkin aamuvarhasella töissä käynyt:)))


    • utelijas

      moi tiätääkö kukaa et onks
      tampereel tai ylöjärvel
      jotain lehtien jakamista ?
      ite asun ylöjärvel ja tarvin rahaa tosi paljon.

    • entinen lehdenjakaja

      On tietysti. Tampereen ykkösjakelut ja alma media hakee ainaskin työntekijöitä.

    • Työtävaille

      Minua kiinnostaisi lehtienjakelu, olen 14-vuotias, löytyisiköhän kirkkonummelta vapaata paikkaa lehdenjakajalle?

    • oixada

      nuku emmätiiä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      71
      2328
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2113
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1728
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      42
      1537
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1467
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1429
    8. 52
      1298
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      73
      1254
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe