* Otsikolla, "< Helluntailaisten uskontunnustukseessa epäjohdonmukaisuus!>"
* Perisynti näyttää olevan Akille ongelmana? Lainaa mm. Juhani Kuosmasen kirjasta "Raamatun Opetuksia", sivu 108: " Lapset ovat osallisia perisynnin turmeluksesta, mutta eivät syyllisyydestä." Tottahan tuo on. Lapset ovat osalliset Jeesusken lunastustyöstä syntyessään, siksi he eivät ole syyllisyyden alaisia, synnin turmeluksen takia kylläkin he ovat turmeluksen alaisia, jo vauvana, onhan tunnettua, että vauvoja jopa kuolee tuntemattomista syistä, ja sairaukset perityvät vauvoihin, koska ovat turmeluksen alaisia. Syyllisyys sensijaan on pois, ei vauvan oman viattomuuden takia, vaan , että Jeesuksen sovinto veri takaa lapsille omantunnon vapauden, siihen saakka, kunnes itse eroittavat hyvän pahasta. On siis kyse Kristuksen sovitustyön puhdistuksesta vauvojen hyväksi. Kristuksen ansion tähden he ovat periaatteessa samassa asemassa kuin Aadam ja Eeva olivat ennen lankeemusta. Painotan, että ei omasta ansiostaan, vaan Jeesuksen Kristuksen työn perusteella.
* "< Katso Jumalan Karitsa joka pois ottaa maailman synnin.>" Vauvojen perisyntisyys on siis Kristuksessa pois otettu, koska eivät ole vielä tehneet yhtään mitään, ei hyvää eikä pahaa, siksi he ovat viattomat Kristuksen tähden !
* Sitten Aki, on muuten entinen helluntailainen? Mitenkähän siinä noin pääsikäymään?
* Hän väittää vauvakastetta Raamatulliseksi, ja uskovien kastetta epäjohdonmukaiseksi ? Perustelee väitettään tutlilla Lutherin sanomisilla, ikään kuin Luther olisi se, joka sanelee mikä kaste on oikea ja mikä ei? Itseasiassa lutherkin oli löytänyt myös kastetottuden, eli uskovien upotuskasteen, ja piti sitä ehdottomasti ainoana oikeana kasteena, ja myös perustelee sen hyvin. painostus paavin kirkon taholta, suurperheen isä kun oli, joutui perääntymään paavinkirkon vallan alaisuudessa oikeasta kasteopistaan.
* Akin kaste selitys on niin kirjavan sekaisen selityksen kirjoa, että en jaksa sitä tähän toistaa. Jokainen voi sen lukea seuraavasta linkistä, se ei aukea tähän , mutta kopioida sen voi, ja avaa sitten selaimessa, esm. Elisan etusivulla ? >> http://www.concordia.fi/lehti/2000/12000/4.htm
Aki Finnilä ruotii helluntaiseurakuntaa !
48
1549
Vastaukset
* No, aina parempi, se avautuukin tällä sivulla, hyvä niin !
- l e e v i
Luin likkisi juttua vähän matka.
Olet oikeassa, että Aki on perusteluissaan epäjohdonmukainen.
MUTTA!
Aki on myös oikeassa että hänen kritiikinsä kohde on MYÖS epäpohdonmukainen.
Joten kävikin niin puolin ja toisin, että sananlasku " Pata kattilaa soimaa .... " piti taas paikkansa.
No mitäs muuta?* Kovin hatara ja outo on kommenttisi ? Mutta voihan se huumorikin olla välillä ihan OK !
* Voitaisiin ruotia vastaan Finnilän selityksiä, sillä "seli seli" maku on maistuvimpana hänen yrtittäessään puollustautua sitä, että jostain syystä jätti h-srk:nan ?
* Jopa siinämäärin on Aki veli harhautunut, että on pokkaa väittää vauvakasteen vanhurskauttavan syntisen? Vaikka vauva ei ole tehnyt vielä ensmmiäsitäkään syntiä? Mutta noin sitä hairahdutaan, kun ei uskota Raamattua, vaan Lutheria ja muita ihmisviisaita teologeja? Mites on, soimaako pata edelleen kattilaa ?- l e e v i
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Voitaisiin ruotia vastaan Finnilän selityksiä, sillä "seli seli" maku on maistuvimpana hänen yrtittäessään puollustautua sitä, että jostain syystä jätti h-srk:nan ?
* Jopa siinämäärin on Aki veli harhautunut, että on pokkaa väittää vauvakasteen vanhurskauttavan syntisen? Vaikka vauva ei ole tehnyt vielä ensmmiäsitäkään syntiä? Mutta noin sitä hairahdutaan, kun ei uskota Raamattua, vaan Lutheria ja muita ihmisviisaita teologeja? Mites on, soimaako pata edelleen kattilaa ?Perisynti on Raamatulle vieras käsite.
Sekä Aki että mohikaani antavat kasteelle Raamatulle vieraan merkityksen.
Se ei tee kuitenkaan kastetta vääräksi.
Oletko edelleen sitä mieltä, että kasteen antamisen perusedellytys on oppia ensin hillitön synniteko?
Siihenhän väistämättä joudumme loogisesti pääteltäessä sinun näkemystäsi.
Mutta miksei tuo ollut samoin Jeesuksen kohdalla? Eihän Jeesuksella ollut syntiä!
Jeesus kastatti itsensä samassa vedessä joka erotti Mooseksen ja luvatun maan.
Mooseksen työ päättyi Jordaniin ja Jeesusksen työ alkoi Jordanista! Oletko siitä tietoinen? Mohikaani_27 kirjoitti:
* Jopa siinämäärin on Aki veli harhautunut, että on pokkaa väittää vauvakasteen vanhurskauttavan syntisen? Vaikka vauva ei ole tehnyt vielä ensmmiäsitäkään syntiä? Mutta noin sitä hairahdutaan, kun ei uskota Raamattua, vaan Lutheria ja muita ihmisviisaita teologeja? Mites on, soimaako pata edelleen kattilaa ?Vauveli on täysin synnitön siihen ikään asti kunnen oppii erottamaan oikean väärästä. Ei edes Pe.ku käsittämättömillä ja vaikeasti ymmärrettävillä ajatuksillaan saa vauvasta syntistä. Vain täydellinen hirviö katsoo vauvan olevan syntinen.
kai.olen kirjoitti:
Vauveli on täysin synnitön siihen ikään asti kunnen oppii erottamaan oikean väärästä. Ei edes Pe.ku käsittämättömillä ja vaikeasti ymmärrettävillä ajatuksillaan saa vauvasta syntistä. Vain täydellinen hirviö katsoo vauvan olevan syntinen.
lapsikastetuista vauveleista katoaa se Pyhä Henki pois?
- lapinKuksa....
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Jopa siinämäärin on Aki veli harhautunut, että on pokkaa väittää vauvakasteen vanhurskauttavan syntisen? Vaikka vauva ei ole tehnyt vielä ensmmiäsitäkään syntiä? Mutta noin sitä hairahdutaan, kun ei uskota Raamattua, vaan Lutheria ja muita ihmisviisaita teologeja? Mites on, soimaako pata edelleen kattilaa ?Ei sinä Mohiskaan käy seurakunnassa,kukahan ja kenen pata taas soimaa.
- Dabne
l e e v i kirjoitti:
Perisynti on Raamatulle vieras käsite.
Oletko edelleen sitä mieltä, että kasteen antamisen perusedellytys on oppia ensin hillitön synniteko?
Mutta miksei tuo ollut samoin Jeesuksen kohdalla? Eihän Jeesuksella ollut syntiä!
Mooseksen työ päättyi Jordaniin ja Jeesusksen työ alkoi Jordanista! Oletko siitä tietoinen?Aadamin ja Eevan oli määrä elää ikuisesti. He kuolisivat vain siinä tapauksessa että he kapinoisivat. Sinä päivänä, jona he kapinoivat, he alkavat kuolla. He menettivät täydellisyyden eivätkä voineet välittää jälkeläisilleen muuta kuin synnin ja epätäydellisyyden. Raamatussa sanotaankin: "Yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema, ja näin kuolema levisi (periytyi = perisynti) kaikkiin ihmisiin, koska he kaikki olivat syntiä tehneet." ( Roomalaisille 5:12). Perisynti on synti jonka jokainen ihmisestä syntynyt on perinyt. Maailmallisia syntejä ei luonnollisestikaan ole vauva vielä voinut tehdä.
- l e e v i
Dabne kirjoitti:
Aadamin ja Eevan oli määrä elää ikuisesti. He kuolisivat vain siinä tapauksessa että he kapinoisivat. Sinä päivänä, jona he kapinoivat, he alkavat kuolla. He menettivät täydellisyyden eivätkä voineet välittää jälkeläisilleen muuta kuin synnin ja epätäydellisyyden. Raamatussa sanotaankin: "Yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema, ja näin kuolema levisi (periytyi = perisynti) kaikkiin ihmisiin, koska he kaikki olivat syntiä tehneet." ( Roomalaisille 5:12). Perisynti on synti jonka jokainen ihmisestä syntynyt on perinyt. Maailmallisia syntejä ei luonnollisestikaan ole vauva vielä voinut tehdä.
Paavalipa selittääkin tuossa lainaamassasi kohdassa pelastusopin perusteita joilla hän selittää Jeesuksen sovitustyötä ihmiselle ymmärrettäväksi. Nyt sinä laitat nuo käytäntöön väärän periaatteen mukaan.
Jeesus kumosi kuoleman ja sinun kasteesi on perusteiltaan väärä.
Vedotessasi perisynnin kumoamiseksi kastetta, teet Jeesuksen sovituksen tarpeettomaksi.
Ei perisyntiä kumota kasteessa jokaiselle yksitellen, vaan Jeesus sovitti koko ihmiskunnan kerralla.
Nykyisellä kasteella, olipa sen antotapa mikä hyvänsä, sitoudutaan valaehtoisesti Jumalan lain vallan alle.
Vaikka kasteemme on väärä, sen kautta Jumala on kuljettanut Sanansa meidän aikaamme asti alistaen kaikki oman valtapiirinsä alaisuuteen.
Siksi Paavali oli iloinen >>> Fil.1 15. Muutamat tosin julistavat Kristusta kateudestakin ja riidan halusta, mutta toiset hyvässä tarkoituksessa:
16. nämä tekevät sitä rakkaudesta, koska tietävät, että minut on pantu evankeliumia puolustamaan,
17. nuo toiset taas julistavat Kristusta itsekkyydestä, epäpuhtaalla mielellä, luullen tuottavansa minulle murhetta kahleissani.
18. Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva.
Kastetaanpa saati julistetaampa miten väärin tahansa, silti Jumalan Sanaa kuljetetaan näin RAAMATUN välityksellä puhtaana kaikkialle oikein. TOTUUS ON vain RAAMATUN sisällä! - Dabne
l e e v i kirjoitti:
Paavalipa selittääkin tuossa lainaamassasi kohdassa pelastusopin perusteita joilla hän selittää Jeesuksen sovitustyötä ihmiselle ymmärrettäväksi. Nyt sinä laitat nuo käytäntöön väärän periaatteen mukaan.
Jeesus kumosi kuoleman ja sinun kasteesi on perusteiltaan väärä.
Vedotessasi perisynnin kumoamiseksi kastetta, teet Jeesuksen sovituksen tarpeettomaksi.
Ei perisyntiä kumota kasteessa jokaiselle yksitellen, vaan Jeesus sovitti koko ihmiskunnan kerralla.
Nykyisellä kasteella, olipa sen antotapa mikä hyvänsä, sitoudutaan valaehtoisesti Jumalan lain vallan alle.
Vaikka kasteemme on väärä, sen kautta Jumala on kuljettanut Sanansa meidän aikaamme asti alistaen kaikki oman valtapiirinsä alaisuuteen.
Siksi Paavali oli iloinen >>> Fil.1 15. Muutamat tosin julistavat Kristusta kateudestakin ja riidan halusta, mutta toiset hyvässä tarkoituksessa:
16. nämä tekevät sitä rakkaudesta, koska tietävät, että minut on pantu evankeliumia puolustamaan,
17. nuo toiset taas julistavat Kristusta itsekkyydestä, epäpuhtaalla mielellä, luullen tuottavansa minulle murhetta kahleissani.
18. Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva.
Kastetaanpa saati julistetaampa miten väärin tahansa, silti Jumalan Sanaa kuljetetaan näin RAAMATUN välityksellä puhtaana kaikkialle oikein. TOTUUS ON vain RAAMATUN sisällä!Kasteesta en kirjoittanut ollenkaan. Vain perisynnistä. Ja tuosta perisynnistä en voi antaa yhtään heivuuta, sehän vesittäisi koko Jeesuksen sovitustyön. Jos ensimmäinen ihmispari olisi pysynyt Jumalassa, niin he olisivat olleet täydellisiä. Silloin olisimme me kaikki ihmisestä syntyneet olleet täydellisiä, ja näin Jeesuksen sovitustyötä ei olisi tarvittu. Kuolemaa ei ole kumottu. Tämän synninteon vuoksi ihmiset eivät enää voineet elää ikuisesti niinkuin Jumala oli suunnitellut, vaan antoi synninteon vuoksi ihmisille rangaistuksen so, elää noin 100 vuotta. Lisäksi naisille annettiin synnytystuskat ja miehen piti "tienata leipänsä ota hiessä".
- taas opettamassa
lapinKuksa.... kirjoitti:
Ei sinä Mohiskaan käy seurakunnassa,kukahan ja kenen pata taas soimaa.
edes helluntaiseurakuntaan millään paikkakunnalla, kun on erotettu aikaa sitten sieltä pois. Mohikaanilla vaan on pätemisen tarve ja pitää kohottaa itsetuntoaan ja egoaan täällä. Vaikka on täysin Jumaln Sanan vastaisella linjalla opettaessaan.
- lapinKuksa.....
taas opettamassa kirjoitti:
edes helluntaiseurakuntaan millään paikkakunnalla, kun on erotettu aikaa sitten sieltä pois. Mohikaanilla vaan on pätemisen tarve ja pitää kohottaa itsetuntoaan ja egoaan täällä. Vaikka on täysin Jumaln Sanan vastaisella linjalla opettaessaan.
Hänhän ei voi elää ellei saa kiksejä joiltakin jotka häntä tukevat!Seurakunnat eivät häntä hyväksy.Ei Helsingissä eikä Äänekoskella,ja muuallakin.Hänellä on vain mohikaanilais oppi,joka ei ole Jumalasta!Ja kun seurakunnat eivät ole häntä hyväksyneet,hän on siirtynyt opettajaksi palstalle.Muka näyttääkseen kuinka oikeassa hän on.Vaan eipä ole!
Miten henkilö joka ei käy seurakunnassa voi olla opettaja?Vai eikö hän sitten tarvitse tukea ja opetusta,ohjaamista seurakunnalta?Tässä on juuri se vaara että omaa uskoaan kehittelee mielensä mukaan.
Toisille saarnaa seurakunta yhteydestä ja kuinka tärke' se on,vaan toimii itse vastoin raamatun opetusta! l e e v i kirjoitti:
Perisynti on Raamatulle vieras käsite.
Mooseksen työ päättyi Jordaniin ja Jeesusksen työ alkoi Jordanista! Oletko siitä tietoinen?* Sinä itse et nyt oikein ohjasta koko hommaa? Miten niin pitää syntiseksi tulla? Mehän olemme syntisiä? Vasta kun on saatu synnit anteeksi, ja uudestisynnytty Jeesuksen verssä ja Pyhän Hengen pesun kautta, sitten voidaan ottaa kaste. Ja se onkin ainut oikea jäsjestys Raamatun mukaan. Vauvat ei kastetta tarvitse ?
* Ja Jeesus otti kasteen täyttääkseen KOKO vanhurskauden, koska oli ottamassa vastatatkseen meidän ja koko maailman synneistä, minkä tekikin antaessaan henkensä edestämme. Jeesus otti syntien osan, myös kasteessa, vaikka oli itse täysin synnitön, puhdas ja viaton, niin kuin Karitsa joka teuraaksi viedään, eikä Hän suutansa vannut, vaan oli uskollinen Isälle hamaan kuolemaan asti !lapinKuksa..... kirjoitti:
Hänhän ei voi elää ellei saa kiksejä joiltakin jotka häntä tukevat!Seurakunnat eivät häntä hyväksy.Ei Helsingissä eikä Äänekoskella,ja muuallakin.Hänellä on vain mohikaanilais oppi,joka ei ole Jumalasta!Ja kun seurakunnat eivät ole häntä hyväksyneet,hän on siirtynyt opettajaksi palstalle.Muka näyttääkseen kuinka oikeassa hän on.Vaan eipä ole!
Miten henkilö joka ei käy seurakunnassa voi olla opettaja?Vai eikö hän sitten tarvitse tukea ja opetusta,ohjaamista seurakunnalta?Tässä on juuri se vaara että omaa uskoaan kehittelee mielensä mukaan.
Toisille saarnaa seurakunta yhteydestä ja kuinka tärke' se on,vaan toimii itse vastoin raamatun opetusta!* Mulla on "kuksa" vaunulla, sain sen 70v. päivänä lahjaksi, erähenkiseltä ystävältäni. Mukava kupponen !
* Sinä et ole yhtä kiva, eikö sulla ole mitään annttavaa tälle palstalle, kun pitää mua sorsia mennen tullen ? Olet kuin pahaiset juoruämmät, jos et vieläkin pahempi, vaiika voithan sä olla juku pahasuinen akkakin ? Et sinä mua palstalta pois voi saada tuolla paskan jauhamisellasi. Eikä mua ole seurakunnasta erotettu, enempää äänekoskella kuin helsnigissäkään, ja siellä, missä nyt asun, kuulun kyllä paikalliseen seurakuntaan.
* Jos seurakunnasta erotetaan, kyllä siitä varmaan saa arkumentit myös erotettu, vaan en ole saanut. Pidä siis pienempää suuta, tai tuki se kokonaan. Et ainakaan tuolla samalla suulla voi rakkauden evankeliumia julistaa tuollaisenaan. Jeesus voi antaa sullekkin synnit anteeksi, vaikka et itse osaisikaan antaa. Siitä sitten vaan parannusta tekemään ja anteeksi pyytämään ketä vastaan sitten oletkin rikkonut, suurella suullasi !- Kuksa heh,,,,
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Mulla on "kuksa" vaunulla, sain sen 70v. päivänä lahjaksi, erähenkiseltä ystävältäni. Mukava kupponen !
* Sinä et ole yhtä kiva, eikö sulla ole mitään annttavaa tälle palstalle, kun pitää mua sorsia mennen tullen ? Olet kuin pahaiset juoruämmät, jos et vieläkin pahempi, vaiika voithan sä olla juku pahasuinen akkakin ? Et sinä mua palstalta pois voi saada tuolla paskan jauhamisellasi. Eikä mua ole seurakunnasta erotettu, enempää äänekoskella kuin helsnigissäkään, ja siellä, missä nyt asun, kuulun kyllä paikalliseen seurakuntaan.
* Jos seurakunnasta erotetaan, kyllä siitä varmaan saa arkumentit myös erotettu, vaan en ole saanut. Pidä siis pienempää suuta, tai tuki se kokonaan. Et ainakaan tuolla samalla suulla voi rakkauden evankeliumia julistaa tuollaisenaan. Jeesus voi antaa sullekkin synnit anteeksi, vaikka et itse osaisikaan antaa. Siitä sitten vaan parannusta tekemään ja anteeksi pyytämään ketä vastaan sitten oletkin rikkonut, suurella suullasi !Tuolle kuksalle on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia. Tyypillinen luikuri, jonka ainut tarkoitus on kiusata Jeesuksen omia. Liekö tällä juoruajalla paha närästys tai myrkkystruuma, kun on niin täynnä pahaa sappea.
- lapinKuksa.....
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Mulla on "kuksa" vaunulla, sain sen 70v. päivänä lahjaksi, erähenkiseltä ystävältäni. Mukava kupponen !
* Jos seurakunnasta erotetaan, kyllä siitä varmaan saa arkumentit myös erotettu, vaan en ole saanut. Pidä siis pienempää suuta, tai tuki se kokonaan. Et ainakaan tuolla samalla suulla voi rakkauden evankeliumia julistaa tuollaisenaan. Jeesus voi antaa sullekkin synnit anteeksi, vaikka et itse osaisikaan antaa. Siitä sitten vaan parannusta tekemään ja anteeksi pyytämään ketä vastaan sitten oletkin rikkonut, suurella suullasi !Valehtelet Mohis!Sinut eroitettiin seurakunnasta siksi,kun eivät hyväksyneet parisuhdettasi toisen miehen vaimoon!
- lapinKuksa.....
lapinKuksa..... kirjoitti:
Valehtelet Mohis!Sinut eroitettiin seurakunnasta siksi,kun eivät hyväksyneet parisuhdettasi toisen miehen vaimoon!
Voi hyvä "lusikalla annettu".Olet tyypillinen helluntailaisuuden perikuva!Sanoistasi sen huomaa.Ja paskan nuolija!Mohista seuraat kuin hai laivaa,luuletko sillalailla taivaaseen pääseväsi.Mohiksen vanavedessä?
Onko sinunkin koneellesi tehty"hyökkäyksiä"?Niinkuin Mohikaanikertoo harhaisena tapahtuneen. - taas opettamassa
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Jos seurakunnasta erotetaan, kyllä siitä varmaan saa arkumentit myös erotettu, vaan en ole saanut. Pidä siis pienempää suuta, tai tuki se kokonaan. Et ainakaan tuolla samalla suulla voi rakkauden evankeliumia julistaa tuollaisenaan. Jeesus voi antaa sullekkin synnit anteeksi, vaikka et itse osaisikaan antaa. Siitä sitten vaan parannusta tekemään ja anteeksi pyytämään ketä vastaan sitten oletkin rikkonut, suurella suullasi !tarvitse ensin tehdä parannusta? Sinä huudat ja meiskaat niitä vastaan, jotka eivät yhdy sinun kantaasi ja hyväsky epäraamatullista toimintaasi. Sinä sodit Jumalan Sanaa vastaan ja vielä valehtelet, että olisit tehtävän saanut Jumalalta Pyhän Hengen kautta. Täyttä valhetta! Jumala ja Pyhä Henki ei sodi Jumalan Sanaa vastaan! Se sinun on jo lopultakin uskottava ja lopetettava opettaminen ja valehteleminen. Eikä sinua kukaan morkkaa ja vainoa henkilönä, mutta sinun opettajan tehtävääsi kyllä on lupa ja pitääkin arvostella, se kun katsos on sinun omasta päästäsi lähtenyt idea, eikä Jumalalta tullut! Vaikka sinä kuinka uskottelet sitä itsellesi. On totta, että sinulla on heikko itsetunto, joten sinun pitää koettaa väen väkisin sitä pönkittää täällä asettumalla muka opettajaksi. Mutta kun sinusta ei ole opettajaksi eikä tule olemaankaan, koska Jumalan Sana sen sinulta selkeästi kieltää! Helluntaijohtajien ja neuvoa antavien veljienkään mielestä sinun linjasi ei ole Raamatun mukaista eikä edes helluntaiherätyksen linja. Ja mitä siitä valehtelemaan, että sinut on erotettu helluntaiseurakunnasta, tunnusta lopultakin tosiasiat tosiasioina. Vielä loppuun kysyisin sinulta mohikaani kysymyksen; Kuinka monta ihmistä olet saanut olla johtamassa uskon tielle tuollaisella vihan ja katkeruuden asenteellasi? Vastaa rehellisesti. Se ei ole kerskumista kun sinulta asiasta kysytään. Jos vaikenet tunnustat silloin eläväsi luulotteluissa!
- Dabne
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Sinä itse et nyt oikein ohjasta koko hommaa? Miten niin pitää syntiseksi tulla? Mehän olemme syntisiä? Vasta kun on saatu synnit anteeksi, ja uudestisynnytty Jeesuksen verssä ja Pyhän Hengen pesun kautta, sitten voidaan ottaa kaste. Ja se onkin ainut oikea jäsjestys Raamatun mukaan. Vauvat ei kastetta tarvitse ?
* Ja Jeesus otti kasteen täyttääkseen KOKO vanhurskauden, koska oli ottamassa vastatatkseen meidän ja koko maailman synneistä, minkä tekikin antaessaan henkensä edestämme. Jeesus otti syntien osan, myös kasteessa, vaikka oli itse täysin synnitön, puhdas ja viaton, niin kuin Karitsa joka teuraaksi viedään, eikä Hän suutansa vannut, vaan oli uskollinen Isälle hamaan kuolemaan asti !Nämä viestit tippuu joskus mihin väliin sattuu vaikka kunka tekee sen oikein. Kommentoitko Mohikaani minun kirjoitustani? >>>> Miten niin syntiseksi pitää tulla
- lapinKuksa...
tarvitse ensin tehdä parannusta? Sinä huudat ja meiskaat niitä vastaan, jotka eivät yhdy sinun kantaasi ja hyväsky epäraamatullista toimintaasi. Sinä sodit Jumalan Sanaa vastaan ja vielä valehtelet, että olisit tehtävän saanut Jumalalta Pyhän Hengen kautta. Täyttä valhetta! Jumala ja Pyhä Henki ei sodi Jumalan Sanaa vastaan! Se sinun on jo lopultakin uskottava ja lopetettava opettaminen ja valehteleminen. Eikä sinua kukaan morkkaa ja vainoa henkilönä, mutta sinun opettajan tehtävääsi kyllä on lupa ja pitääkin arvostella, se kun katsos on sinun omasta päästäsi lähtenyt idea, eikä Jumalalta tullut! Vaikka sinä kuinka uskottelet sitä itsellesi. On totta, että sinulla on heikko itsetunto, joten sinun pitää koettaa väen väkisin sitä pönkittää täällä asettumalla muka opettajaksi. Mutta kun sinusta ei ole opettajaksi eikä tule olemaankaan, koska Jumalan Sana sen sinulta selkeästi kieltää! Helluntaijohtajien ja neuvoa antavien veljienkään mielestä sinun linjasi ei ole Raamatun mukaista eikä edes helluntaiherätyksen linja. Ja mitä siitä valehtelemaan, että sinut on erotettu helluntaiseurakunnasta, tunnusta lopultakin tosiasiat tosiasioina. Vielä loppuun kysyisin sinulta mohikaani kysymyksen; Kuinka monta ihmistä olet saanut olla johtamassa uskon tielle tuollaisella vihan ja katkeruuden asenteellasi? Vastaa rehellisesti. Se ei ole kerskumista kun sinulta asiasta kysytään. Jos vaikenet tunnustat silloin eläväsi luulotteluissa!
Kyllä kirjoitit hyvin Nim."taas opettamassa".Paremmin ei voisi asiaa sanoa.Kukaan ei ole edes hyväksynyt aloittajan lähetyskäskyäkään.Niin itse on kertonut.Seurakunta kuulemma ei ymmärtänyt hänen lähetyskäskyään,hän itse on palstalla näin kertonut.
Ja siihen on syynä tuo katkera vuodatus ja VIHA mikä tarttuu valitettavasti muihinkin kirjoittajiin.Aloittaja on täysin väärä henkilö rakkaudesta mitään puhumaan.Ja ojentamaan muita.
Neuvoa antavat veljet ovat tämän myös todenneet.Täytyisi itsensä ennen elää sanojensa mukaan,eikä muka ohjailla muita. - Mohikaani_27 Orgin.
Dabne kirjoitti:
Nämä viestit tippuu joskus mihin väliin sattuu vaikka kunka tekee sen oikein. Kommentoitko Mohikaani minun kirjoitustani? >>>> Miten niin syntiseksi pitää tulla
* Taisipa olla Leeville ? Nämä menee jsokus miten sattuu, porrastus olisi parempi ?
- Mohikaani_27 Orgin.
lapinKuksa..... kirjoitti:
Valehtelet Mohis!Sinut eroitettiin seurakunnasta siksi,kun eivät hyväksyneet parisuhdettasi toisen miehen vaimoon!
* Turpas kiinni, juoruämmä, kun ei erotettu, niin ei erotettu, osaatko lukea, kurja kuksa?
- Mohikaani_27 Orgina.
lapinKuksa... kirjoitti:
Kyllä kirjoitit hyvin Nim."taas opettamassa".Paremmin ei voisi asiaa sanoa.Kukaan ei ole edes hyväksynyt aloittajan lähetyskäskyäkään.Niin itse on kertonut.Seurakunta kuulemma ei ymmärtänyt hänen lähetyskäskyään,hän itse on palstalla näin kertonut.
Ja siihen on syynä tuo katkera vuodatus ja VIHA mikä tarttuu valitettavasti muihinkin kirjoittajiin.Aloittaja on täysin väärä henkilö rakkaudesta mitään puhumaan.Ja ojentamaan muita.
Neuvoa antavat veljet ovat tämän myös todenneet.Täytyisi itsensä ennen elää sanojensa mukaan,eikä muka ohjailla muita.* Sinä vielä vähemmin, pelkkää katkeruuttas tänne lataat, tuolainen viha ei voi olla muualta kuin itse Saatanasta, Jumalan vihollinen oet, ja muka puhut rakkaudesta, et oo ikinä sellaista saanut, tai et ainakaan kyennyt antamaan kenellekkään, pyh !!!
- Mohikaani_27 Orgin.
tarvitse ensin tehdä parannusta? Sinä huudat ja meiskaat niitä vastaan, jotka eivät yhdy sinun kantaasi ja hyväsky epäraamatullista toimintaasi. Sinä sodit Jumalan Sanaa vastaan ja vielä valehtelet, että olisit tehtävän saanut Jumalalta Pyhän Hengen kautta. Täyttä valhetta! Jumala ja Pyhä Henki ei sodi Jumalan Sanaa vastaan! Se sinun on jo lopultakin uskottava ja lopetettava opettaminen ja valehteleminen. Eikä sinua kukaan morkkaa ja vainoa henkilönä, mutta sinun opettajan tehtävääsi kyllä on lupa ja pitääkin arvostella, se kun katsos on sinun omasta päästäsi lähtenyt idea, eikä Jumalalta tullut! Vaikka sinä kuinka uskottelet sitä itsellesi. On totta, että sinulla on heikko itsetunto, joten sinun pitää koettaa väen väkisin sitä pönkittää täällä asettumalla muka opettajaksi. Mutta kun sinusta ei ole opettajaksi eikä tule olemaankaan, koska Jumalan Sana sen sinulta selkeästi kieltää! Helluntaijohtajien ja neuvoa antavien veljienkään mielestä sinun linjasi ei ole Raamatun mukaista eikä edes helluntaiherätyksen linja. Ja mitä siitä valehtelemaan, että sinut on erotettu helluntaiseurakunnasta, tunnusta lopultakin tosiasiat tosiasioina. Vielä loppuun kysyisin sinulta mohikaani kysymyksen; Kuinka monta ihmistä olet saanut olla johtamassa uskon tielle tuollaisella vihan ja katkeruuden asenteellasi? Vastaa rehellisesti. Se ei ole kerskumista kun sinulta asiasta kysytään. Jos vaikenet tunnustat silloin eläväsi luulotteluissa!
* Tee kuule itse se parannus, ja opettele kirjoittamaan tänne asiaa, mutta et varmaan osaa, kun pitää juoruta ja mollata muita vihassasi ja katkeruudessasi, mene Herrasi eteen ja tee totista parannusta ja lopeta panettelu ja juoruaminen, ne on SYNTIÄ !
* Jos tiedät jostakin ihmisestä jonkin salaisuuden, niin Raamattu sanoo sulle nyt tänäpäivänä näin ,
"< TOISEN SALAISUUTTA ÄLÄ ILMAISE >"? - lapinKuksa....
Mohikaani_27 Orgin. kirjoitti:
* Turpas kiinni, juoruämmä, kun ei erotettu, niin ei erotettu, osaatko lukea, kurja kuksa?
Kaunista kieltä herransa voidellulta muka opettajalta.Et ole oikeutettu opettamaan ja pidä itse...Ei ole ennen raavasta miestä ämmäksi sanottu.Kerta ensimmäinenkin.Kiitosta vaan "saarnaaja",eroitettu sellainen.Ja kurjasta olen kaukana.Itsestäsi kai puhut raasu..Siinä sinun rakkauden viestisi taas kertoo sinusta mikä oikeasti olet avionrikkoja!
- lapinKuksa...
Mohikaani_27 Orgina. kirjoitti:
* Sinä vielä vähemmin, pelkkää katkeruuttas tänne lataat, tuolainen viha ei voi olla muualta kuin itse Saatanasta, Jumalan vihollinen oet, ja muka puhut rakkaudesta, et oo ikinä sellaista saanut, tai et ainakaan kyennyt antamaan kenellekkään, pyh !!!
Hekoooo..kirjoitit herrasi nimen isolla kirjaimella veljeni mohikaani.
- lapinKuksa...
* Tee kuule itse se parannus, ja opettele kirjoittamaan tänne asiaa, mutta et varmaan osaa, kun pitää juoruta ja mollata muita vihassasi ja katkeruudessasi, mene Herrasi eteen ja tee totista parannusta ja lopeta panettelu ja juoruaminen, ne on SYNTIÄ !
* Jos tiedät jostakin ihmisestä jonkin salaisuuden, niin Raamattu sanoo sulle nyt tänäpäivänä näin ,
"< TOISEN SALAISUUTTA ÄLÄ ILMAISE >"?Julkisia asioita on tapahtuneet.Itsekin sen tiedät!
- Sivusta seuraaja....
"< TOISEN SALAISUUTTA ÄLÄ ILMAISE >"?Turpas kiinni.
- lapinKuksa
Sivusta seuraaja.... kirjoitti:
Turpas kiinni.
Näin kirjoitti Mohikaani,veljemme herrassa.
- taas opettamassa
"< TOISEN SALAISUUTTA ÄLÄ ILMAISE >"?enkä aio vaieta siitä minkä Raamattu selkeästi opettaa. Sinun kohdallasi siis on se, että sinä mohikaani et saa olla Jumalan Sanan mukaan opettaja täällä etkä missään muuallakaan. Tämä jos mikä on asiaa, jotta ymmärtäisit vihdoinkin luopua opetustehtävästäsi, jota sinulla ei ole olemassa, kuin omien luulojesi ja mielikuvituksesi sanelemana. En juorua ja mollaa vaan sanon niin kuin asia on! Minä vihaan juoruamista ja jos katsot sen olevan mollaamista, että kerron sinulle Raamatun totuutta siitä mitä sinä et saa olla, siis opettaja, niin sille en voi mitään. Mutta mielestäni se ei ole mollaamista. Sinulta se kyllä syntyy helposti. Esim. pekua olet nälvimässä tämän tästä. Onko se mielestäsi kristillistä? Raamatun mukaan ei ole! Vihaa jakatkeruutta minulla ei ole enkä panettele ketään. Sen sinä varsin hyvin käsität, että vain sanon sinulle totuuden miten Raamatussa asia sanotaan. Sodit Jumalan Sanaa vastaan jos väität muuta! Siis toistan vielä kerran; Älä opeta, vaan kirjoita keskustellen ja lopeta vihasi, katkeruutesi ja kaunaisuutesi riitaisena kylväminen! Ja tämä ei sitten ole panettelua ja juoruamista kun näin sinulle vieläkin sanon! Mitä tulee salaisuuksiin toisesta ihmisestä, niin en kerro niitä eteenpäin, mutta nuo jutut, jotka ovat tosia ovat kaikkien tiedossa, joten enpä ole mitään salaisuutta kertonut sinustakaan! Voisitko vastata kysymykseeni siitä, etä kuinka monta ihmistä olet riitaisena, vihassasi ja katkeruudessasi saattanut uskon tielle? Kiitos vastauksestasi, jos selkeästi ja todistettavasti pystyt kertomaan siihen totuuden mukaisen vastauksen, niin katson sitten Jumalan antaneen sinulle "poikkeusluvan" tehdä vastoin Raamatun Sanan selvää linjaa!
- roomalainen
kai.olen kirjoitti:
Vauveli on täysin synnitön siihen ikään asti kunnen oppii erottamaan oikean väärästä. Ei edes Pe.ku käsittämättömillä ja vaikeasti ymmärrettävillä ajatuksillaan saa vauvasta syntistä. Vain täydellinen hirviö katsoo vauvan olevan syntinen.
- Monenlaista
enkä aio vaieta siitä minkä Raamattu selkeästi opettaa. Sinun kohdallasi siis on se, että sinä mohikaani et saa olla Jumalan Sanan mukaan opettaja täällä etkä missään muuallakaan. Tämä jos mikä on asiaa, jotta ymmärtäisit vihdoinkin luopua opetustehtävästäsi, jota sinulla ei ole olemassa, kuin omien luulojesi ja mielikuvituksesi sanelemana. En juorua ja mollaa vaan sanon niin kuin asia on! Minä vihaan juoruamista ja jos katsot sen olevan mollaamista, että kerron sinulle Raamatun totuutta siitä mitä sinä et saa olla, siis opettaja, niin sille en voi mitään. Mutta mielestäni se ei ole mollaamista. Sinulta se kyllä syntyy helposti. Esim. pekua olet nälvimässä tämän tästä. Onko se mielestäsi kristillistä? Raamatun mukaan ei ole! Vihaa jakatkeruutta minulla ei ole enkä panettele ketään. Sen sinä varsin hyvin käsität, että vain sanon sinulle totuuden miten Raamatussa asia sanotaan. Sodit Jumalan Sanaa vastaan jos väität muuta! Siis toistan vielä kerran; Älä opeta, vaan kirjoita keskustellen ja lopeta vihasi, katkeruutesi ja kaunaisuutesi riitaisena kylväminen! Ja tämä ei sitten ole panettelua ja juoruamista kun näin sinulle vieläkin sanon! Mitä tulee salaisuuksiin toisesta ihmisestä, niin en kerro niitä eteenpäin, mutta nuo jutut, jotka ovat tosia ovat kaikkien tiedossa, joten enpä ole mitään salaisuutta kertonut sinustakaan! Voisitko vastata kysymykseeni siitä, etä kuinka monta ihmistä olet riitaisena, vihassasi ja katkeruudessasi saattanut uskon tielle? Kiitos vastauksestasi, jos selkeästi ja todistettavasti pystyt kertomaan siihen totuuden mukaisen vastauksen, niin katson sitten Jumalan antaneen sinulle "poikkeusluvan" tehdä vastoin Raamatun Sanan selvää linjaa!
Olet melkoisesti opista vanhurkauttaminen pihalla. O.m jo toi esiin sen Raamatusta, että vauvojen ja vaarien pelastustie on sama, uskon kautta.
Sen Raamattu kertoo noin: "ilman uskoa ei voi olla otollinen Jumalalle" (Hebr.11:6) ja "Kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9). Jmt, on siis perusteellisesti Raamatun vastainen henki.
Mitä tulee pienten lasten uskoon, apostoli kertoo lasten syntyvän maailman Kristuksessa Jeesuksessa. Heillä on osanaan vanhurskaus ja elämä, eli usko:
Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän".
Jeesus ottaa vastaan lapset
Luuk.18:15, "Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia,
16. mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
17. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."
Luukkaan käyttämä sana "pienistä lapsista" on mielenkiiintoinen, "Prefos", äskensyntynyt vauva. He ovat suurimpia Jumalan valtakunnassa, eli uskovat.
Koska siis Jeesus eli ja käveli maanpäällä, niin hän siunasi pieniä lapsia ja miksei aikuisiakin. Kristillistä kastettahan ei oltu vielä asetettu kaikille kansoille. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kasteen kaikille kansoille (Matt.28:19-20). Lähetyskäsky on kolmiosainen (Biblia), sisältäen myös lapsikasteen. Opettakaat, kastakaat ja opettakaat pitämään kaikki mitä minä olen käskenyt teidän pitää ja katso olen teidän kanssanne maailman loppuun asti.
http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=4382&postdays=0&postorder=asc&start=60 Monenlaista kirjoitti:
Olet melkoisesti opista vanhurkauttaminen pihalla. O.m jo toi esiin sen Raamatusta, että vauvojen ja vaarien pelastustie on sama, uskon kautta.
Sen Raamattu kertoo noin: "ilman uskoa ei voi olla otollinen Jumalalle" (Hebr.11:6) ja "Kellä ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa" (Room.8:9). Jmt, on siis perusteellisesti Raamatun vastainen henki.
Mitä tulee pienten lasten uskoon, apostoli kertoo lasten syntyvän maailman Kristuksessa Jeesuksessa. Heillä on osanaan vanhurskaus ja elämä, eli usko:
Room.5:18. "Niin kuin siis yhden ainoan rikkomus tuotti kaikille ihmisille kadotustuomion, niin riittää yhden ainoan vanhurskas teko antamaan kaikille ihmisille vanhurskauden ja elämän".
Jeesus ottaa vastaan lapset
Luuk.18:15, "Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia,
16. mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
17. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse."
Luukkaan käyttämä sana "pienistä lapsista" on mielenkiiintoinen, "Prefos", äskensyntynyt vauva. He ovat suurimpia Jumalan valtakunnassa, eli uskovat.
Koska siis Jeesus eli ja käveli maanpäällä, niin hän siunasi pieniä lapsia ja miksei aikuisiakin. Kristillistä kastettahan ei oltu vielä asetettu kaikille kansoille. Vasta ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sääti kasteen kaikille kansoille (Matt.28:19-20). Lähetyskäsky on kolmiosainen (Biblia), sisältäen myös lapsikasteen. Opettakaat, kastakaat ja opettakaat pitämään kaikki mitä minä olen käskenyt teidän pitää ja katso olen teidän kanssanne maailman loppuun asti.
http://p3.foorumi.info/vlfoorumi/viewtopic.php?t=4382&postdays=0&postorder=asc&start=60Ote Matti Väisäsen kirjasta Pyhä kaste Raamatussa:
http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.html- joku vaan/////
Voi kauheata mitä kielenkäyttöä......
Tapio522 kirjoitti:
Ote Matti Väisäsen kirjasta Pyhä kaste Raamatussa:
http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/vaisanen_matti_001.htmleihän Jeesus käskenyt meitä vauvoiksi muuttua? Miksei ymmäretä suomenkielioppia? En tosin ole siinä ollenkaan mikään nero, mutta näin selvässä asiassa , kun minäkin sen ymmärrän, niin pitäisi se mudenkin käsittää?
* Jeesus vertaa meidän uskomamme lapsen uskoon. Tulla lasten kaltaiseksi, uskossamme, yhtä luottavaiseksi kuin lapset on vanhemmilleen, lapset uskoo terveessä perheessä vanhempiaan epäilemättä, ja kyselemättä? Jeesuskin tahtoisi, että uskomme olisi niin lapsenmielinen, ettemme epäilisi mitä Jumala sanassaan sanoo? Ei nämä Jeesuksen seurustelut lasten kanssa anna mitään opillista aihetta rakentaa siitä vauvakaste, ei Jeesuksen sanomiset lapsille anna sellaiseen pienintäkään aihetta?
* Näitä Jeesuksen puheita lapsille voisi hyvin verrata siihen, mitä Jeesus sanoi Isälle.
* Matt.11:25,26. "< ...Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä että olet salannut nämä asiat viisailta ja älykkäiltä ja ilmoittanut ne LAPSENMIELISILLE .
26. Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt. >"
* Jos näitä lapsille osoitettuja sanomisia, mitä Jeesus heille sanoi, sovelletaan meidän aikuisten kohdalle, niin on kyse juuri uskosta ja mielenlaadusta, ei lapsellisia, vaan lapsenmielisiä meidän tulisi olla. Ei siis missään nimessä ole mistään kasteesta eikä opillisita asioista kyse. Lapsen usko on se, jota Isäkin meiltä odottaa.
* Tämä Matti Väisänen selittää ja selittää, mutta ei todista mitään eikä mitenkään, että olisi kyse vauvojen kasteesta? On todella lapsellista, jos tuosta voi löytää vauvakasteen, paljoista sanoista huolimatta ?
* Ajattele nyt ihan omilla aivoillasi Tapio? Olet sinä uskossa ja sinulla on yleensä hyviä kirjoituksia, mutta en voi ymmärtää, miksi et voi uskoa uskovien kasteen raamatullisuuteen, koska vauvakastetta ei tavullakaan mainita Raamatussa, se haetaan sieltä pelkästään soveltamalla asioita tosiinsa jotka ei kuitenkaan ole mitään tekmistä minkään kasteen kanssa. Niin kuin nyt nämä Jeesuksen sanomiset lapsille. Ne ei viittaa mitenkään, ei edes sivua kasteen mahdollisuutta. Pelkkää olettamusta ja luetaan Raamatusta sellaista, mitä sinne ei ole koskaan kirjoitettukaan ?
* Sanoppa Tapio mulle, miksi Paavali ei näin tärkeässä asiassa maininnut sanallakaan, että vauvatkin kastettiin , kun perhekunnittain kastettiin niitä, jotka kuulivat Sanan saarnan ja uskoivat, siis uudestisyntyivät Sanan kautta, ja vasta sitten kastettiin, niin miksi Paavali ei edes yhdellä sanalla maininnut myös vauvojen kastamisesta? Miksi hän olisi jättänyt siitä syntyneen riitakapulan meille tuleville polville? Ei kaiketi hän niin " pirullinen" voinut olla? Eikä kukaan apostoleista mainitse vauvoista sanaakaan kasteen yhteydessä?
* Luther vaan kynämiehenä sepusti ikuisen riidan aiheen, kun luopui uskovein kasteesta?Mohikaani_27 kirjoitti:
eihän Jeesus käskenyt meitä vauvoiksi muuttua? Miksei ymmäretä suomenkielioppia? En tosin ole siinä ollenkaan mikään nero, mutta näin selvässä asiassa , kun minäkin sen ymmärrän, niin pitäisi se mudenkin käsittää?
* Jeesus vertaa meidän uskomamme lapsen uskoon. Tulla lasten kaltaiseksi, uskossamme, yhtä luottavaiseksi kuin lapset on vanhemmilleen, lapset uskoo terveessä perheessä vanhempiaan epäilemättä, ja kyselemättä? Jeesuskin tahtoisi, että uskomme olisi niin lapsenmielinen, ettemme epäilisi mitä Jumala sanassaan sanoo? Ei nämä Jeesuksen seurustelut lasten kanssa anna mitään opillista aihetta rakentaa siitä vauvakaste, ei Jeesuksen sanomiset lapsille anna sellaiseen pienintäkään aihetta?
* Näitä Jeesuksen puheita lapsille voisi hyvin verrata siihen, mitä Jeesus sanoi Isälle.
* Matt.11:25,26. "< ...Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, siitä että olet salannut nämä asiat viisailta ja älykkäiltä ja ilmoittanut ne LAPSENMIELISILLE .
26. Näin sinä, Isä, olet hyväksi nähnyt. >"
* Jos näitä lapsille osoitettuja sanomisia, mitä Jeesus heille sanoi, sovelletaan meidän aikuisten kohdalle, niin on kyse juuri uskosta ja mielenlaadusta, ei lapsellisia, vaan lapsenmielisiä meidän tulisi olla. Ei siis missään nimessä ole mistään kasteesta eikä opillisita asioista kyse. Lapsen usko on se, jota Isäkin meiltä odottaa.
* Tämä Matti Väisänen selittää ja selittää, mutta ei todista mitään eikä mitenkään, että olisi kyse vauvojen kasteesta? On todella lapsellista, jos tuosta voi löytää vauvakasteen, paljoista sanoista huolimatta ?
* Ajattele nyt ihan omilla aivoillasi Tapio? Olet sinä uskossa ja sinulla on yleensä hyviä kirjoituksia, mutta en voi ymmärtää, miksi et voi uskoa uskovien kasteen raamatullisuuteen, koska vauvakastetta ei tavullakaan mainita Raamatussa, se haetaan sieltä pelkästään soveltamalla asioita tosiinsa jotka ei kuitenkaan ole mitään tekmistä minkään kasteen kanssa. Niin kuin nyt nämä Jeesuksen sanomiset lapsille. Ne ei viittaa mitenkään, ei edes sivua kasteen mahdollisuutta. Pelkkää olettamusta ja luetaan Raamatusta sellaista, mitä sinne ei ole koskaan kirjoitettukaan ?
* Sanoppa Tapio mulle, miksi Paavali ei näin tärkeässä asiassa maininnut sanallakaan, että vauvatkin kastettiin , kun perhekunnittain kastettiin niitä, jotka kuulivat Sanan saarnan ja uskoivat, siis uudestisyntyivät Sanan kautta, ja vasta sitten kastettiin, niin miksi Paavali ei edes yhdellä sanalla maininnut myös vauvojen kastamisesta? Miksi hän olisi jättänyt siitä syntyneen riitakapulan meille tuleville polville? Ei kaiketi hän niin " pirullinen" voinut olla? Eikä kukaan apostoleista mainitse vauvoista sanaakaan kasteen yhteydessä?
* Luther vaan kynämiehenä sepusti ikuisen riidan aiheen, kun luopui uskovein kasteesta?Mohikaani_27:
* Sanoppa Tapio mulle, miksi Paavali ei näin tärkeässä asiassa maininnut sanallakaan, että vauvatkin kastettiin , kun perhekunnittain kastettiin,..."
----------------
Paavalille oli itsestään selvää, keitä laskettiin kuuluvaksi sen ajan perhekuntaan.
Hän ei erotellut kastettavien joukkoon pelkästään "ymmärtäväisiä" aikuisia ja jättänyt kaikki "ymmärtämättömät" lapset ulkopuolelle perheen päämiehen tullessa uskoon.
Vai tekikö Paavali tälläisen erottelun?
Miksi Paavali ei missään kohden näyttänyt esimerkkiä (Esim. Apt. Teoissa), että lapset olisi pitänyt erikseen siunata?
PERHEKUNTAKASTEET
Raamatussa kerrotaan kokonaisten perhekuntien kasteista.
---Kornelius Apt. 10. ja 11. ("koko perhekunta pelastui" Apt. 11:14)
---Lyydia; Apt. 16:13-15 ("Hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin".
---Filipin vanginvartija; Apt. 16:25-34 ("Hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin.")
---Krispus; Apt 18:8 ("Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan...ja heidät kastettiin.")
---Stefanas; 1.Kor. 1:16, 16:15 ("Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan.")
Uskovien kasteen kannattajat usein väittävät, ettei näissä edellä mainituissa perheissä ollut lapsia, ei ainakaan pieniä "ymmärtämättömiä" lapsia.
Tämä on pelkkä OLETTAMUS!- dabne
Tapio522 kirjoitti:
Mohikaani_27:
* Sanoppa Tapio mulle, miksi Paavali ei näin tärkeässä asiassa maininnut sanallakaan, että vauvatkin kastettiin , kun perhekunnittain kastettiin,..."
----------------
Paavalille oli itsestään selvää, keitä laskettiin kuuluvaksi sen ajan perhekuntaan.
Hän ei erotellut kastettavien joukkoon pelkästään "ymmärtäväisiä" aikuisia ja jättänyt kaikki "ymmärtämättömät" lapset ulkopuolelle perheen päämiehen tullessa uskoon.
Vai tekikö Paavali tälläisen erottelun?
Miksi Paavali ei missään kohden näyttänyt esimerkkiä (Esim. Apt. Teoissa), että lapset olisi pitänyt erikseen siunata?
PERHEKUNTAKASTEET
Raamatussa kerrotaan kokonaisten perhekuntien kasteista.
---Kornelius Apt. 10. ja 11. ("koko perhekunta pelastui" Apt. 11:14)
---Lyydia; Apt. 16:13-15 ("Hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin".
---Filipin vanginvartija; Apt. 16:25-34 ("Hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin.")
---Krispus; Apt 18:8 ("Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan...ja heidät kastettiin.")
---Stefanas; 1.Kor. 1:16, 16:15 ("Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan.")
Uskovien kasteen kannattajat usein väittävät, ettei näissä edellä mainituissa perheissä ollut lapsia, ei ainakaan pieniä "ymmärtämättömiä" lapsia.
Tämä on pelkkä OLETTAMUS!Raamatun mukaan ensin tulee opetus ja sitten kaste. Siinäpä sitä on sitten pieni ristiriita, miten vauvoja on opettu, ennen kastetta. Perhekunnittain tosiaankin kastettiin mutta siitä ei ole mainintaa minkä ikäisinä lapset kastettiin, jos heitä ylipäätänsäkään kastettiin. Ehkä siunaus riitti ihan pienimpien kohdalla kunnes lapsi oli kyllin iso ymmärtääkseen mitä kastevertaus tarkoitti. Tämäkin on pelkkä olettamus, mutta ohjeena on kuitenkin otettava huomioon; Ensin opetus, ja sitten kaste.
- Asiaan selvyyttä
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Jopa siinämäärin on Aki veli harhautunut, että on pokkaa väittää vauvakasteen vanhurskauttavan syntisen? Vaikka vauva ei ole tehnyt vielä ensmmiäsitäkään syntiä? Mutta noin sitä hairahdutaan, kun ei uskota Raamattua, vaan Lutheria ja muita ihmisviisaita teologeja? Mites on, soimaako pata edelleen kattilaa ?Onko tuo Aki Finnilä sukua Jorma Finnilälle?
Yhtä sekavia ajatuksia tuntuu olevan.
Eikös J.F. eronnut (tai erotettiin) helluntaiseurakunnasta? Mohikaani_27 Orgin. kirjoitti:
Hirvistys mitä kielenkäyttöä!
Puutu nyt hyvä murtsi tähänkin henkilöön.....Mohikaani_27 Orgin. kirjoitti:
Tässäpä tämä turpas kiinni juttukin on!Onkos tämäkin uskonrauhan rikkomista,kun puutun ilmaisuun joka on ruma ja alaarvoinen?????
lappix kirjoitti:
lapsikastetuista vauveleista katoaa se Pyhä Henki pois?
* Lappix, miten niin katoaa Pyhä Henki? Koskas Hän on sitten vauvaan asettunut asumaan?
* Pyhä Henki tulee ihmiseen, kun hän uudestisyntyy. 1Kor.12:13. Vauva ei voi olla osallinen Pyhästä Hengestä, eikä tarvitsekkaan, mihin vauva tarvittis erikoista voimaa taistelussa pahaa ja syntiä vastaan? Eihän vauva sellaisesta voi mitään tietää, hän on viaton ja puhdas kunnes oppii erottamaan hyvän pahasta. Kristuksen lunastus sovittaa vauvan , sanotaan nyt , perisynnin. Perustuu tähän, mm:ssa , " Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin." Näin juuri, Jeesus on ottanut JO, pois maailman synnin, ja jos kuka, niin vauvat on siitä osalliset syntyessään, eivätkä suinkaan tarvitse mitään kasteriittejä ihmisten taholta.
- erotetiin
Erotettiin, kun teki aviorikoksen!
Hei !
Tuosta kasteesta sen verran, että mistä kasteesta tässä puhutaan:
Mark. 16:16
Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Ja jos yhdistämme sen asian näihin paikkoihin:
Ap. t. 2:21
Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'
Room. 10:13
Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
Ja lisää mietittävää teille miksi Paavali pakanoiden apostoli sanoo näin:
13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
14 Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen,
15 niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut.
16 Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut.
!!!!!!!!
17 Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan-ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
!!!!!!!!!!!
19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
Jos vesi kaste olisi erittäin tärkeä siis, niin miksi Paavali kirjoitti noin???
Mitä Johannes kastaja sanoi:
Matt. 3:11
Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta se, joka minun jäljessäni tulee, on minua väkevämpi, jonka kenkiäkään minä en ole kelvollinen kantamaan; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Mark. 1:8
Minä kastan teidät vedellä, mutta hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä."
Luuk. 3:16
niin Johannes vastasi kaikille sanoen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi, jonka kengänpaulaakaan minä en ole kelvollinen päästämään; hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
25 ja he kysyivät häneltä ja sanoivat hänelle: "Miksi sitten kastat, jos et ole Kristus etkä Elias etkä se profeetta?"
26 Johannes vastasi heille sanoen: "Minä kastan vedellä; mutta teidän keskellänne seisoo hän, jota te ette tunne.
27 Hän on se, joka tulee minun jälkeeni ja jonka kengänpaulaa minä en ole arvollinen päästämään."
28 Tämä tapahtui Betaniassa, Jordanin tuolla puolella, jossa Johannes oli kastamassa.
29 Seuraavana päivänä hän näki Jeesuksen tulevan tykönsä ja sanoi: "Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!
30 Tämä on se, josta minä sanoin: 'Minun jälkeeni tulee mies, joka on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä'.
31 Ja minä en tuntenut häntä; mutta sitä varten, että hän tulisi julki Israelille, minä olen tullut vedellä kastamaan."
32 Ja Johannes todisti sanoen: "Minä näin Hengen laskeutuvan taivaasta alas niinkuin kyyhkysen, ja se jäi hänen päällensä.
33 Ja minä en tuntenut häntä; mutta hän, joka lähetti minut vedellä kastamaan, sanoi minulle: 'Se, jonka päälle sinä näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, hän on se, joka kastaa Pyhällä Hengellä'.
Ap. t. 19:4
Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
Siis mikä on se kaste joka pelastaa???
Ei parannuksen kaste, vaan usko, joka tulee siis sitä kautta että ihminen
uudestisyntyy ja kastetaan siinä kohtaa Pyhällä Hengellä!
Eli toisin sanoin saa Pyhän Hengen sinetin!
Joh. 3:33
Joka ottaa vastaan hänen todistuksensa, se sinetillä vahvistaa, että Jumala on totinen.
Ef. 4:30
Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
Mikä on siis se pelastava kaste???- Aki Finnilä
http://www.netikka.net/tforum/roin.htm Sairas uskonto ei tervettä oppia siedä. Eikä hurmahengillä ole oppia kun se on harhaoppi. Tuosta voisi alottaa ja hurmahengillä on kaikki vellit sekaisin. Eipä teidän uskontoa tarvi paljon ruotia kun selvitätte ensin tämän tunnustuskirjan: http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/
- mitennäitäjaksaa
ihmiset, jotka eivät saa maailmankuvaansa selkeäksi omilla aivoillaan ajatellen, plaraavat kaikenmaailman opukset läpi kaikenmaailman tyyppien ajatuksien ulostamina ja etsivät totuutta.
Ettekö ihan oikeasti osaa ajatella omilla aivoilla, mitä ihmiselämä on ja mitä se tuo mukanaan, jokaiselle, ennenpitkää ja vääjäämättä? - Aki Finnilä
Nyt keskustelu vasta alkaa ja kun olet oikeassa se todistus arvo sinulla ja tiedän hyvin hellari uskon opin joten jatketaan. http://www.netikka.net/tforum/roin.htm Sairas uskonto ei tervettä oppia siedä. Eikä hurmahengillä ole oppia kun se on harhaoppi. Tuosta voisi alottaa ja hurmahengillä on kaikki vellit sekaisin. Eipä teidän uskontoa tarvi paljon ruotia kun selvitätte ensin tämän tunnustuskirjan: http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/
- Aki Finnilä
Kun hurmahenki puhuu kanssani niin puhkoon oikella nimellä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15110954
- 525230
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452443- 302143
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131711Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421554Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta301241Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351176Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo92935TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o317892