Akun lataaminen kylmässä

predatord

Ajankohtainen aihe varmaan monelle...itsellenikin.
Autossani on uusi Banner Starting Bull 55 Ah 420 A akku. Liikkeessä suoritetun akun vaihdon jälkeen ajoin n. 1/2 h. Seuraavana aamuna auto ei käynnistynytkään vaan joutui starttaamaan käynnistyskaapeleilla toisella akulla eli apuvirralla. Olisiko mahdollista että uusi akku laitettiin autooni lataamattomana ja se ei sitten ehtinytkään lyhyessä ajossa latautua riittävästi vaan hyytyi sitten pikku hiljaa yön aikana, pakkasta yli 20 astetta ?
Kuinka kauan kestää tuollaisen kylmän vajaan akun (ei starttaa) lataaminen ulkona parkkipaikalla tällaisissa -15-25 pakkasissa ? Kylmän akun virranottokyky lienee aika heikko ? Ongelmana vielä sähkötolppa jonka ajastimesta saa sähköä vaan 2h kerrallaan...ilmeisesti aika monta kertaa saa käydä kääntämässä kiekkoa ennenkuin akku on latingissa. Laturina CTEK Multi XS 7000 7A.
Ratkaisuna helpoin tapa olisi tietysti auton lämpimään vienti ja lataus siellä tai pelkän akun lämpimään raahaaminen ja lataus siellä...mutta kumpikaan ei ole mahdollista. Lämmintä tilaa ei ole käytössä ja akun irroitus autosta todella hankalaa, saa purkaa puoli autoa...
Onko kellään kokemuksia vastaavasta, ideoita ?

23

20967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2.4 STW

      Kun sinulla kerran on automaatti laturi niin pidä sitä kytkettynä vuorokausi. Ei siitä haittaakaan ole.
      Akku ottaa virtaa vastaan pakkasellakin mutta jos tarkkoja ollaan niin latausjännitteen pitäisi nousta lämpötilan laskiessa jotta akku saadaan oikeasti täyteen. TÄmä on lyijyakun ominaisuus. Täysinäisen akun kiehumisjännite nousee myös lämpötilan laskiessa. No näitä ei autoissa tietenkään huomioida joten yleistetään että akku ottaa huonosti varausta pakkasella.

      Muista että tyhjentynyt lyijyakku jäätyy ja hajoaa tällöin lopullisesti.

      Pistä siis se akku tuon automaattilaturin perään vaikka pariksikin vuorokaudeksi.

      • Joo, tässä Ctek XS 7000:ssa on lataustilaksi valittuna "Lumihiutale" eli lataa 14,7 V jännitteellä, normaali on 14,4 V. Kyseisen laturin hyvä puoli on se että muistaa tuon laitetun latausasetuksen vaikka valtakunnan sähkö häviää välillä kunhan on vaan akussa kiinni ja osaa jatkaa samalla ohjelmalla sähköjen taas palattua...eli täytynee vaan ahkerasti kääntämässä ajastinkiekkoa ja seurata miten lataus etenee niin kyllä se starttaa sitten...kevväämmällä... :-)
        En usko että tuo uusi akku jäätymään kerkesi eka yönään koska nyt älylaturi latailee sitä ihan normaalisti...on vaan niin pirun hidasta...no onneksi ei ole kiire minnekään :-)


      • rassaaja jk
        predatord kirjoitti:

        Joo, tässä Ctek XS 7000:ssa on lataustilaksi valittuna "Lumihiutale" eli lataa 14,7 V jännitteellä, normaali on 14,4 V. Kyseisen laturin hyvä puoli on se että muistaa tuon laitetun latausasetuksen vaikka valtakunnan sähkö häviää välillä kunhan on vaan akussa kiinni ja osaa jatkaa samalla ohjelmalla sähköjen taas palattua...eli täytynee vaan ahkerasti kääntämässä ajastinkiekkoa ja seurata miten lataus etenee niin kyllä se starttaa sitten...kevväämmällä... :-)
        En usko että tuo uusi akku jäätymään kerkesi eka yönään koska nyt älylaturi latailee sitä ihan normaalisti...on vaan niin pirun hidasta...no onneksi ei ole kiire minnekään :-)

        Jotkut kellokytkimet saa kytkettyä jatkuva virralliseksi. Esim, jos tolpassa on sellainen kello jossa kellon aika asetetaan kellotaulun keskinupista ja kahden tunnin lämmitysaika ulkokehällä olevasta kiekosta, niin pyöräytä ulkokiekko siihen asentoon jossa lämmittimelle tulee virta, sitten irrota kellon keskinuppi, tämän jälkeen irrota kellotaulu sekä ulkokehä, nyt pistokkeessa on jatkuva jännite.
        Kellon saat taas toimintakuntoon, kun pistät kehikon, taulun ja nupin paikalleen, muista laittaa kehikko kytkentä asennossa paikalleen, kellotaululla ei ole niin väliä.


      • nähtyä tarinaa
        rassaaja jk kirjoitti:

        Jotkut kellokytkimet saa kytkettyä jatkuva virralliseksi. Esim, jos tolpassa on sellainen kello jossa kellon aika asetetaan kellotaulun keskinupista ja kahden tunnin lämmitysaika ulkokehällä olevasta kiekosta, niin pyöräytä ulkokiekko siihen asentoon jossa lämmittimelle tulee virta, sitten irrota kellon keskinuppi, tämän jälkeen irrota kellotaulu sekä ulkokehä, nyt pistokkeessa on jatkuva jännite.
        Kellon saat taas toimintakuntoon, kun pistät kehikon, taulun ja nupin paikalleen, muista laittaa kehikko kytkentä asennossa paikalleen, kellotaululla ei ole niin väliä.

        kun hajoittaa kellon, tai joku välkky huomaa jatkuvan virrankäytön. Voi tulla kallis lataus.


    • mmakine

      Sitten kun saat joskus autosi käyntiin niin tarkasta, lataako se. Helpoiten mittaamalla jännite akun navoista moottorin käydessä. Pitäisi olla selkeästi isompi kuin sammuksissa. Ja kun et ole itse asentanut akkua, tarkasta että liike teki kelvollista työtä ja laittoi akunkengät kunnolla kiinni.

    • 87k

      Missä automallissa pitää purkaa puolet autosta, että saa akun vaihdettua?

      Hankalin akun vaihto, jonka olen nähnyt oli Chryeslerissä, jossa piti ekaksi poistaa auton eturengas, sitten avata lokasuojan verhoilua reilusti, tämän jälkeen irroittaa ilmanputsari kokonaan tiltä, ja sitten taiteilla pienestä kolosta konepellin kautta akun johdot ja kiinnikkeet irti, ja hivuttaa se ulos lokasuojan kautta.

      Tässäkään työssä ei purettu autosta läheskään puoli, ehkä noin 1-2% maksimissaan.

      Ja kyllä sen ajastinkellon saa pysymään päällä, kato väännä nuppia niin että sähkö tulee ota varovasti ulkokehästä kiinni, ja vedä hitaasti (varo ettei osat lentele (yhteensä kolme osaa)) se ulkokehä pois, ja laita talteen.

      Kun taas haluat ajastuksen takaisin käyttöön, niin laita kiekkosysteemi paikalle niin että se on ikäänkuin sähköt olisi päällä (samassa sennossa missä poistit), koska jos laitat kiekon väärään kohtaan, muuttaa järjestys niin että sähkö tulee 22 tuntia, ja 2 tuntia ei tule

      • feu3

        "koska jos laitat kiekon väärään kohtaan, muuttaa järjestys niin että sähkö tulee 22 tuntia, ja 2 tuntia ei tule" - Ei huonolta kuulosta tuokaan.


      • Ajastin on tuollainen mainitsemanne, keskinupilla asetetaan oikea kellonaika ja ulkokehällä säädetään haluttu aika jolle sähköä tulee (vihreä-punainen nuoli). Ongelmana on se ettei sitä oikein uskalla ropeloida koska tolpalla toinenkin käyttäjä, se naapuri auto. Saattaa naapurilla tulla taloyhtiön huoltomiehelle asiaa kun näkee minun puretun/ohitetun ajastimen...joten ei hyvä :-(
        Akun irroituksessa joutuu irroittamaan jonkun tavaraa konehuoneessa edestä että akun saa pois paikoiltaan, ammattilaisella huoltomiehellä meni akun vaihtoon puoli tuntia joten en viitsi moiseen ryhtyä parkkipaikalla pakkasessa...ei nyt ihan puolta autoa "oikeasti" tarvinnut purkaa :-)


      • tavalla.
        predatord kirjoitti:

        Ajastin on tuollainen mainitsemanne, keskinupilla asetetaan oikea kellonaika ja ulkokehällä säädetään haluttu aika jolle sähköä tulee (vihreä-punainen nuoli). Ongelmana on se ettei sitä oikein uskalla ropeloida koska tolpalla toinenkin käyttäjä, se naapuri auto. Saattaa naapurilla tulla taloyhtiön huoltomiehelle asiaa kun näkee minun puretun/ohitetun ajastimen...joten ei hyvä :-(
        Akun irroituksessa joutuu irroittamaan jonkun tavaraa konehuoneessa edestä että akun saa pois paikoiltaan, ammattilaisella huoltomiehellä meni akun vaihtoon puoli tuntia joten en viitsi moiseen ryhtyä parkkipaikalla pakkasessa...ei nyt ihan puolta autoa "oikeasti" tarvinnut purkaa :-)

        Ihmeteltiin kun naapurin autossa oli aina ikkunat jäättöminä oli keli mikä hyvänsä.
        Kysessä siis vanha keskinupillinen kellokoneisto. Oli vaan laittanut kellon merkit kohdalleen niin että virtaa saa ja sen jälkeen tulitikku numerolevyn ja rungon väliin, niin että kello oli ja pysyi jumissa.
        Kätevä ratkaisu eikä varaosan investointikulutkaan päätä huimaa.


    • Jos et halua maksaa paria sataa euroa laturista ja akun lämmittimestä eristeineen, niin tässä käytännössä kokeiltu täysin toimiva "automaattinen" lataussysteemi.

      Poikkea johonkin Tarjoustaloon ja osta sieltä halvin, noin 30 € maksava Ctek- tyyppinen pienikokoinen ylläpitolataukseen sopiva latruri. Sijoita se kiinitettynä moottoritilaan ja kytke latausjohdot ruuvikiinikkeillä akun napoihin. Pujota 230 V:n verkkojohto kabinin puolelle ja kytke se sisälämmittimen pistorasiaan. Jos haluat käyttää myös sisälämmitintä, niin heitä jalkatilaan lyhyt jatkojohto parilla pistorasialla varustettuna.
      Laturin kiinnität tietenkin huolella palamattomalle alustalle vaikkei se parissa tunnissa ehdikkään liikaa lämmetä.

      Näin akkusi latautuu aina kun autosi on virrallisessa tolpassa. Tuollainen 3 A:n laturi riittää hyvin, sillä 20
      asteen pakkasessa se akku ei ota vastaan enempää, vaikka lataisisit sitä 30 A:n laturilla. Eli vastaa jopa kahden tunnin ajoa huippupakkasilla. Siinä on sekin hyvä puoli, että laturin olessa kiinni akun napajännite nousee vaikka ampeeritunteja akussa ei liiemmälti olekaan ja se helpottaa startin pyörimistä.

      • ctek3600

        tuo on hyvä vinkki. Se mihin haluan hieman tarkennusta on se, että miten helvetissä pujottelet pistotulpan ohjaamon puolelle? Jos nyt ajatellaan vaikka näin että kaikki tehdään räpeltämättä valovirtavehkeitä, eli ei katkota/kytketä/jatketa/eikä mitään muutakaan muutosta alkuperäiseen.
        Ja sitten kun se pistotulppa on tuotu kabiiniin, ei jatkojohtoa kannata lattialle laittaa pyörimään, vaan sisäpistokkeseen työnnetään haaroitin.

        Aloittajalle vielä kellovinkki. Jos nyt oikein muistelen niin 10c kolikolla, tai olisko ollu 5c, saa tuon mallisen kellon pysäytettyä tunkemalla kolikko kellon pyörivän ja paikallaan pysyvän reunuksen väliin.


      • calix/defa

    • Jäi vastaamatta, että kuinka kauan kestää akun lataus pakkasella. Edellisestä kirjoituksestani kävikin jo selville, ettei laturin latausvirtalla ole ole suurtakaan merkitystä kylmän akun lataamisessa, koska aivan pienimmätkin riittävät.

      Onneksi nyky autoissa on yleensä syväpurkauksen esto, eli akkua ei käytännössä pysty startatessa täysin tyhjentämään, kopulta kuuluu vain naksutus ja startti ei enää pyörähdä. Oletettavasti tapauksesta riippuen syväpurkauksen estolla varustettuna akun jännite ei putoa alle 12 V:n. Ulkomuistista jännite jäänee 12,2 volttiin jos lopettaa starttauksen heti naksumisen alettua. Yhdellä 2 h:n latausjaksolla kun akku täyttyy 6 Ah, niin 10 h:ssa 50 Ah akku rupee olemaan kohtalaisen täynnä.

      • jkiuytuy

        Että yleensä tupakansytymille tulee jatkuva jännite eli siitä voi myös "väärinpäin" lada akun, eli laturi sisään ja 12v johtoihin pää minkä tökkää tupakansytymeen......


      • jkiuytuy kirjoitti:

        Että yleensä tupakansytymille tulee jatkuva jännite eli siitä voi myös "väärinpäin" lada akun, eli laturi sisään ja 12v johtoihin pää minkä tökkää tupakansytymeen......

        Tuli hankittua lisävarusteena laturiin tuollainen tupakansytytinliitäntään tuleva Ctek-kaapelisarja. Näyttäisi toimivan ok. Käyttö edellyttää että auton tupakansytytinliitäntään tulee jatkuva jännite, savukkeensytytinpistokkeessa sisäänrakennettu 8A sulake, auton sulakerasiassa näkyi olevan alkuperäisenä 20A sulake. Virrat laturille sisätilapistorasian kautta jos haluaa samalla käyttää lohkolämmitintä tai pelkkään akun lataukseen suoraan verkosta. Latausvirta tuon liitännän kautta tuskin pääsee nousemaan liian suureksi, Ctek XS 7000:lla max. muutamia ampeereita hyvissä olosuhteissa jos akku vajaa...


      • startin solenoidi

        Kyllähän vanhatkin vehkeet pitää tuota naksumista. Se johtuu siitä, että jännite menee niin alhaiseksi, ettei solenoidi jaksa vetää, ja tarrautuu vain sylinterinsä seinämään naksahtaen.


      • XS3600
        predatord kirjoitti:

        Tuli hankittua lisävarusteena laturiin tuollainen tupakansytytinliitäntään tuleva Ctek-kaapelisarja. Näyttäisi toimivan ok. Käyttö edellyttää että auton tupakansytytinliitäntään tulee jatkuva jännite, savukkeensytytinpistokkeessa sisäänrakennettu 8A sulake, auton sulakerasiassa näkyi olevan alkuperäisenä 20A sulake. Virrat laturille sisätilapistorasian kautta jos haluaa samalla käyttää lohkolämmitintä tai pelkkään akun lataukseen suoraan verkosta. Latausvirta tuon liitännän kautta tuskin pääsee nousemaan liian suureksi, Ctek XS 7000:lla max. muutamia ampeereita hyvissä olosuhteissa jos akku vajaa...

        Katselin netistä, mutta en löytänyt selitystä. Tupakansytytinliitäntään kytketään siis joku kaapeli ja mitä tällä kaapelilla voi tehdä?


      • XS3600 kirjoitti:

        Katselin netistä, mutta en löytänyt selitystä. Tupakansytytinliitäntään kytketään siis joku kaapeli ja mitä tällä kaapelilla voi tehdä?

        Ei siinä kaapelissa olekaan iloa pitkän päälle, sillä jos aikoo ladata tupakansytyttimen kautta , niin pitää jättää avain virtalukkoon ja lukko ensimmäiseen asntoon, jotta sen kautta voisi akkua ladata.

        Jos pelkää "virityksiä", niin silloin on hankittavava lisähaaroitus lohkolämmittimelle ja siitä kytkettävä esim. Defan akkulaturi kiinteästi moottoritilaan. Tupakansytyttimen kautta lataaminen on hätävara. Kukaan ei jätä avainta yöksi virtalukkoon, jotta lataus menisi päälle aamuyöstä.


      • startin solenoidi kirjoitti:

        Kyllähän vanhatkin vehkeet pitää tuota naksumista. Se johtuu siitä, että jännite menee niin alhaiseksi, ettei solenoidi jaksa vetää, ja tarrautuu vain sylinterinsä seinämään naksahtaen.

        En tarkoittanut tuota solenoidin naksahdusta vaan sitä helvetin moista releiden räpinää joka kuuluu ainakin minun autossa jostakin hanskalokeron takaa. Jos yrittää tuossa tilanteessa "kerran vielä" tyyliin, niin sen jälkeen ei tapahdu enää mitään käännettäessä virta-avaimesta ja onkin asiaa varikolle nollaamaan vikakoodit.

        Autolla voi tietenkin ajaa kun sen laittaa käyntiin apuvirralla, mutta vähempiarvoiset toimimmot, kuten vakionopeussäädin, vilkuttavat vikaa. Kaikissa autoissa ei auta omatoiminen resetointi, akun irrotus, vaan se on tehtävä varikolla.


      • imatran voima

      • XS3600 kirjoitti:

        Katselin netistä, mutta en löytänyt selitystä. Tupakansytytinliitäntään kytketään siis joku kaapeli ja mitä tällä kaapelilla voi tehdä?

        Latauskaapelin avulla ladataan akkua...ideahan tuossa on se että et tarvitse virittää ylläpitolaturia konepellin alle vaan voit sijoittaa sen väliaikaisesti auton sisätiloihin esim. apukuskin jalkatilaan.
        Tämä tapa toimii vain niissä autoissa joissa tupakakansytytinliitäntään tulee jatkuva jännite auto sammutettuna, virrat katkaistuna jolloin virta-avaimen voi ihan normaalisti ottaa mukaansa ja lukita auton ovet pois lähtiessään.
        Itse näkisin että tämä on hyvä "hätävara" konsti akun ylläpitolataamiseen kovilla pakkasilla, tarpeen varsinkin lyhyessä kaupunkiajossa, lohkolämmittimen rinnalla ja polttoainelämmittimen kanssa käytettynä.
        Talvikaudella akku kannattaa ladata muutaman kerran vaikka mitään ongelmia ei olisi ollutkaan...laadukas äly- tai automaattilaturi joka on tarkoitettu ulkokäyttöön sopii hyvin tähän tarkoitukseen ja on turvallinen käyttää.
        Minulla Ctek XS Multi 7000 jossa lataus kylmälle akulle tarkoitetulla Lumihiutale-modella jossa latausjännite hieman normaalia korkeampi 14,7 V.
        Kiinteään asennukseen löytyy sitten Calix/Defa:lta omat vastaavat laturit asennettavaksi moottoritilaan haaroitussarjalla lohkolämmittimen liitäntään, maksaa asennuksineen vähän enemmän.


    • Juuso7

      Kyllähän ainoa oikea systeemi on asentaa moottoritilaan haaroitin, joka on täysin merkkikohtainen lämmitysjontosarjan kanssa, Siis ei aivan aina Defa. Silloin tuollainen ylläpitolaturi lataa aina, kun moottorikin lämpiää sähköllä. Se ei kuitenkaan estä tai häiritse auton oman laturin toimintaa, silloin, kun moottori on käynnissä.

      • Anonyymi

        Aika pitkä on kokemukseni auton akuista ja kaikki akkuni ovat kestäneet yli 10 vuotta seuraavalla konstilla.
        A odotetaan että tulee muutaman päivän lämmisjakso ja akku lämpenee asteille ja laitetaan lataukseen älylaturilla. Pakkasella oleva akku ei juurikaan ota latausta vastaan eli latailu on aika turhaa.

        B käytän viimasuojaa ja kun menen pilkille moottori lämpenee ja kun 4-6 tunnin päästä lähden kotimatkalle, niin akkukin on vähän lämmennyt ja ottaa virtaa sisäänsä. Ilman viimasuojaa lämpö karkaa harakoille ja akku ei lämpene. Tämän huomaa hyvin siitä että kun starttaan autoni niin heti puhaltaa lämmintä ilmaa sisälle.

        C ostaa hieman laadukkaamman akun jos on tarve. Viimeksi ostin Tranen akun, vähän kalliimpi, mutta luettuani kauhutarinoita akkujen takuiden kanssa riitelyistä. Niin ajattelin että köyhän ei kannata ostaa halpaa. ( kauhea riesakin akun vaihto parin vuoden välein.

        Tässäpä Tranesta luettavaa>http://www.pjp-batteries.com/trane-akut/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      60
      3368
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2970
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2366
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1452
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1396
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      932
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      812
    Aihe