Matkailuauton tuonti

MattiMatkailija

Hei, Onko matkailuauton ostaminen ja maahantuonti samanlainen prosessi kuin henkilöautolla?
Esim. käytetty matkailuauto Saksasta. Kiitos kommenteista ja varsinkin jos jollakin on omakohtaista kokemusta.

18

9117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dethleffs

      Ole. Meikä on ostanut ja itse hakenut omaan käyttöön jo viisi m-autoa. Ei muuta kuin nettiin katsastelemaan ja kaupantekoon. Katso, että myyjän kaikki yritystunnukset ja arvonlisänumerot ovat kunnossa eli ovat olemassa, sitten vain kaupantekoon. Käytettyä ostaessa katso, että kohde on vähintään 6 kk ollut rekisterissä ja että mittarissa on yli 6.000 kilometriä, näin et joudu alv:n maksajaksi. Maksamisessa meikä on noudattnut samaa kaavaa jo pitkään eli saksassa kauppaan ennen suomen puoltapäivää ja kaupat lukkoon, sitten faksi pankkiin suomessa ja joku valtakirjaihminen (meikällä vaimo) sitten allekirjoittaa maksumääräyksen saksaan. Pikamääräyksenä rahat ovat kauppiaan tillillä seuraavana aamuna. Sitten vain auto siirtorekisteriin ja kotimatka voi alkaa. Ennen saksasta poistumista kaljat, viinit ja muut tuomiset kyytiin. Pikamääräyksellä säästät pari hoytelliyötä saksassa eli pikamääräyksen hijnta tulee helposti kuitatuksi.

      • Mielenkiinto heräsi

        Eli matkailuauton saa ostettua ilman ALVia? Esim. jos mobile.de:stä katselee m-autoja, niin se export hinta on se millä voi ostaa? Ja Suomessa ei tule ALVia, vaan normaali vero?


      • dethleffs
        Mielenkiinto heräsi kirjoitti:

        Eli matkailuauton saa ostettua ilman ALVia? Esim. jos mobile.de:stä katselee m-autoja, niin se export hinta on se millä voi ostaa? Ja Suomessa ei tule ALVia, vaan normaali vero?

        Voi ostaa saksasta ilman paikallista alv:ä vaan hinta yksityiselle on aina se isompi. Ei sillä alvilla kannata kikkailla, saat vain harmaita hiuksia ja ison loven takataskuun.


      • Kuka uskoo???

        Älä valehtele. Jobbari mikä jobbari. Alv-puheetkin voi jättää omaan arvoonsa. Joku sinutkin vielä käräyttää ja oikein kunnolla. Tule tänne sitten itkemään.


      • Alvilainen
        dethleffs kirjoitti:

        Voi ostaa saksasta ilman paikallista alv:ä vaan hinta yksityiselle on aina se isompi. Ei sillä alvilla kannata kikkailla, saat vain harmaita hiuksia ja ison loven takataskuun.

        Siis minulla on yritys joka on ALV rekisteröity. Jos rekisteröin m-auton yritykelle, nin silloin voin ostaa export hinnalla ja sitten jos auton tuo vaikka Suomeen, niin täällä ei peritä alvia?


      • dethleffs
        Kuka uskoo??? kirjoitti:

        Älä valehtele. Jobbari mikä jobbari. Alv-puheetkin voi jättää omaan arvoonsa. Joku sinutkin vielä käräyttää ja oikein kunnolla. Tule tänne sitten itkemään.

        Tosi vain on, että olen käynyt saksassa m-auton ostossa viisi kertaa ja tuonut joka kerta auton. Olen ajellut niillä pari vuotta ja sitten myynyt pois, ensimmäisen autoni toin -99. Sinä et näemmä tiedä alvi hommista yhtikäs mitään eli turha kohkata.


      • dethleffs
        Alvilainen kirjoitti:

        Siis minulla on yritys joka on ALV rekisteröity. Jos rekisteröin m-auton yritykelle, nin silloin voin ostaa export hinnalla ja sitten jos auton tuo vaikka Suomeen, niin täällä ei peritä alvia?

        Minä olen tuonut autot omaan käyttöön ja ajellut pari vuotta sitten myynyt. Sorry vain etten osaa sanoa tuohon mitään asiaa valaisevaa. Saksan alvi on 19% suomen 23:a vastaan eli käytetyn tuonti kannattaa. Sinä saanet sen saksan alvin pois jos sinuula on tuo yritys, mutta mitä sen jälkeen, en tiedä. Harmi !


      • joskus koitin y
        Alvilainen kirjoitti:

        Siis minulla on yritys joka on ALV rekisteröity. Jos rekisteröin m-auton yritykelle, nin silloin voin ostaa export hinnalla ja sitten jos auton tuo vaikka Suomeen, niin täällä ei peritä alvia?

        saa saksan maalta sen auton ilman alvia ostettua kun on mukana alv todistus.
        Mutta jos yrityksen nimiin auton laitat, niin verottaja vaatii aika tarkat tiedot auton käytöstä.
        Ja auto-etu autonakaan sen käyttö ei ole helppoa, sillä verottaja vetäisee saman hntaiseen
        henkilöautoon verrattuna aika suolaisen verotusarvon. Yksi mahdollisuus on vuokrata auto yritykseltä itselleen, mutta verottaja kyllä tarkastaa että hinta ei ole alle markkinahinnan. Ja katsoo myös sen että autolla on myös muita vuokraajia kuin sinä. Ja jos ei ole muita, niin tulkitsee auton oleva yksinomaan sinun käytössä ja sitten maksaa, nimimerkillä on kokemusta
        Joten jos aijot paljon ja pääasiassa itse käyttää autoa niin unohda tuo yritys homma ja osta se yli 6 kk
        vanha ja yli 6 000 km ajettu auto saksasta, jolloin maksat sen avlin saksaan.
        Ja ne suomenpään kulut ovat pelkät katsastuskulut, ei veroja.


      • Huvittunut:-)

        Puhut paskaa, Raha ei ole Saksassa seuraavana aamuna, vaikka maksat pikana. Et saa yksityisenä ostaa autoa Saksasta ilman, että maksat bruttohinnan. Jos sinulla on firma, mitä en usko, niin saat ostaa nettohintaan, mutta myydessä firmasi maksaa ALV:n koko kauppahinnasta. Maksoitko?

        Missä siis luulet hyötyväsi? Miksi muuten pitää "faxata" pankkiin? Miksi valtakirja pankkiin? Eikö eukkosi pysty maksamaan autoa kotipäätteeltä, vai eikö teillä ole vielä nettiä ja pankin tunnuksia? Höpinästäsi huomaa, että olet varsinainen satusetä.


      • AlviKetkulainen
        Huvittunut:-) kirjoitti:

        Puhut paskaa, Raha ei ole Saksassa seuraavana aamuna, vaikka maksat pikana. Et saa yksityisenä ostaa autoa Saksasta ilman, että maksat bruttohinnan. Jos sinulla on firma, mitä en usko, niin saat ostaa nettohintaan, mutta myydessä firmasi maksaa ALV:n koko kauppahinnasta. Maksoitko?

        Missä siis luulet hyötyväsi? Miksi muuten pitää "faxata" pankkiin? Miksi valtakirja pankkiin? Eikö eukkosi pysty maksamaan autoa kotipäätteeltä, vai eikö teillä ole vielä nettiä ja pankin tunnuksia? Höpinästäsi huomaa, että olet varsinainen satusetä.

        "mutta myydessä firmasi maksaa ALV:n koko kauppahinnasta. Maksoitko?"

        No, en ole maksanut kun on autokin vielä hakusessa ja tosiaankin meinaan yrityksen nimiin ostaa, joka on ALV verovelvollinen.

        Ajattelitko että kaikki ei osta autoja myyntiin vaan myös ajettavaksi omaan käyttöön.

        Ja kauppahinna voi kyllä Saksassa maksaa online tilisiirtona, kestää Saksaan 2-3 pankkipäivää, mutta jos näytät tilisiirrosta otteen Saksan päässä kauppiaalle, niin merkkiliikkeissä kyllä uskovat.

        Et ole kuitenkaan ensimmäinen ulkomaalainen asiakas joka on kauppaa tekemässä.


      • dethleffs
        Huvittunut:-) kirjoitti:

        Puhut paskaa, Raha ei ole Saksassa seuraavana aamuna, vaikka maksat pikana. Et saa yksityisenä ostaa autoa Saksasta ilman, että maksat bruttohinnan. Jos sinulla on firma, mitä en usko, niin saat ostaa nettohintaan, mutta myydessä firmasi maksaa ALV:n koko kauppahinnasta. Maksoitko?

        Missä siis luulet hyötyväsi? Miksi muuten pitää "faxata" pankkiin? Miksi valtakirja pankkiin? Eikö eukkosi pysty maksamaan autoa kotipäätteeltä, vai eikö teillä ole vielä nettiä ja pankin tunnuksia? Höpinästäsi huomaa, että olet varsinainen satusetä.

        Raivoa nyt ihan rauhassa. Ei ole firmaa, olen vain yksityinen ja olen aina maksanut saksaan verollisen hinnan, ei ole tarvinnut verottajan kanssa painia. Jos nyt haluat tietää mitä faksataan niin ne ovat pankin tilitiedot. Saksalaisilla faxi on vielä kovassa käytössä ja se on kätevä tietojen siirrossa suoraan kotimaan pankkiin. Viime vuonna ainakin meni loistavasti sillä. Ja pikasiirto menee yön yli helposti, ei mitään ongelmia. Onpa meillä kuule nettipankit ymv, mutta tuo rajojen ylisiirto menee huomattavasti kätevämmin ja varmemmin, kun pankki sen tekee. Sinulla näyttää olevan pahasti ylikierrokset päällä kun noin raivoat, mutta ei se minua isommin häiritse. Yritän tässä vain neuvoa kuinka hommat menee juohevasti ja varmasti. Niin ja monesti testattuna.


      • Ei mikään uskon asia
        Kuka uskoo??? kirjoitti:

        Älä valehtele. Jobbari mikä jobbari. Alv-puheetkin voi jättää omaan arvoonsa. Joku sinutkin vielä käräyttää ja oikein kunnolla. Tule tänne sitten itkemään.

        Eiköhän meitä ole useampia jotka esim. viimeisen kymmenen vuoden aikana ovat tuoneet puolikymmentä autoa ihan omaan käyttöön - noin aluksi. Autokuume tulee varmasti kuin uusi kevät, vaikka ei ihan joka kalenterivuosi iskisikään.
        Eipä silti useimmat autot olen tuonut suoraan sukulaisille, tuttaville, tai muuten vain asiallisille kanssaihmisille, enkä silti ole mikään jobbari. Helpotanpahan vain osaltani sorrettujen kaltaisteni autoveroalamaisten asemaa, ihan vain periaatteen vuoksi. Minusta se on eräänlaista "jaloilla äänestämistä" sekin.


      • Marcel98
        Huvittunut:-) kirjoitti:

        Puhut paskaa, Raha ei ole Saksassa seuraavana aamuna, vaikka maksat pikana. Et saa yksityisenä ostaa autoa Saksasta ilman, että maksat bruttohinnan. Jos sinulla on firma, mitä en usko, niin saat ostaa nettohintaan, mutta myydessä firmasi maksaa ALV:n koko kauppahinnasta. Maksoitko?

        Missä siis luulet hyötyväsi? Miksi muuten pitää "faxata" pankkiin? Miksi valtakirja pankkiin? Eikö eukkosi pysty maksamaan autoa kotipäätteeltä, vai eikö teillä ole vielä nettiä ja pankin tunnuksia? Höpinästäsi huomaa, että olet varsinainen satusetä.

        Voin kertoa sinulle, että raha todellakin siirtyy päivässä Saksaan normaalinakin siirtona, pikana alle vuorokaudessa parhaimmillaan. Kaikilla pankeilla näin ei käy mutta viimeksi kk sitten siirtäessä normaalisiirto kesti tasan vuorokauden ja sitä ennen tehty pikasiirto alle vuorokauden. Näin se käy tänä päivänä.


      • Anonyymi
        Kuka uskoo??? kirjoitti:

        Älä valehtele. Jobbari mikä jobbari. Alv-puheetkin voi jättää omaan arvoonsa. Joku sinutkin vielä käräyttää ja oikein kunnolla. Tule tänne sitten itkemään.

        Miksi sitten hinnat ilmoitetaan alvilla ja ilman, koska voit ostaa ilman alvia, esim. ammattiajoon tarkoitetut ajoneuvot ovat aina ilman alvia yrityksille, kuten automyyjille jatko myyntiin usein melkein aina ilman alvia sitten kun sen myy eteenpäin vpi joutua alvin piiriin. Aivan normaalia kaupankäyntiä, ei tarvitse itkeä kun sen osaa oikein!


    • Amatöörinä

      ...hääräilin viime kesänä: Olin etsinyt uudempaa, käytettyä matkailuautoa jo vuoden verran - siis tietynlaista käytettyä.

      Huomasin aikanaan sellaisen matkailuauton Autoscout.de -sivuilla. Soitin liikkeeseen ja saksan englannin mongerruksellani sain kaipaamani lisätiedot.
      Sovin tapaamisen viikon päähän.

      Varasin heti Finnlinesilta paluupaikan Travenmunde-->Hki ja Lentolippu Hki ---> Saksaan varhain ke-aamulla. Sakassa taksilla perille ... passi mukana.

      Auton tutkiminen koeajo. Kaupat tehtiin ja rahat "povarista" tiskiin.
      Keltaiset kilvet = liike hoiti kaikki paperisodan.
      Sovittiin, että jos CoC-tarvii, niin se tulee myyjän piikkiin.

      Soitto Suomeen vakuutusyhtiööni ja runkonumeron perusteella superkasko matkan ajaksi voimaan.
      Laitoin muuten kotona rahat ( 22t eur) kahteen kirjekuoreesen vaatteisiini - nuoruuden reissukokemuksella tohdin vielä liikkua niin - riski kylläkin.

      Suomeen tulin suunnitellusti laivalla. Laivalla oli useita autonhakijoita.
      Sain eräältä hakijalta, tullin sivuilta tulostetun Käyttöönotto-ilmoituslomakkeen, millä tullista pääsi nopeasti kotia kohti (keski-suomi).

      Kotipuolessa ensin kaasulaitteiston tarkastus pullon osto. Katsastusasemalla rekisteröinti yms.
      Autoverohakemus tulliin - sieltä tulee se nollaveropäätös.

      CoC:n tilasin TUV Nord Finlandilta sitten aikanaan, se maksoi öbaut 116 euroa. Saksan autoliike siirsi summan tililleni, kun lähetin kuitin tilinumeron.

      Täytyy sanoa, että olen joskus tehnyt hankalampiakin autokauppoja Suomessa - vielä suomenkielellä!

      Säästöä olisi vielä tullut lentolipusta - sen taksin maksoimme puoleksi, kun eivät päässeet hakemaan asemalta, enkä viime tingassa ottanutkaan joukkoliikennettä. (Viinaa olisi voinut Saksan satamasta ostaa reilummin, kun sain sen lomakkeen laivalla...)

      En yöpynyt Saksan maaperällä, vaan laivalla (siksi rahakäteinen, muutoin rahojen pikasiirto kuulemma parempi). Eka päivä oli siis aika pitkä.

      Kyllä käyn toistekin joskus.

    • Hei haloo.kyllä kukk

      Miksiköhön pahansuopaisuutta on näin paljon? Olen nähnyt matkailuautoilijoisen moikkaavan tiellä toisiaan iloisesti.Niin ja fiat sehän on euroopan ja englanninkin yleisimmin käyttämä matkailuauton alusta.Mieleen
      jäin kun kjuulin jos mitä porua fiat kehupalstalla. Euramobi sitten ja ehdopttomasti riittävällä voimalla,sitä käyttää saksalaiset ja sielä monet hintaluokkansa testit voittanut. Kahta olen pitänyt yht kuusisataatuatta kilometriä
      ympäri mantereen. Kerran on tietsikalla virhevalo poistettu mittarista Benidormis.
      Renkait,suodattimia ja jarrupaloja on mennyt lukematon määrä. Aina on kukkunut kun avainta olen vääntänyt. Huohtinputkeen saa Biltemasta sopivaa eristettä ja neljä nippusidettä lähikaupasta. Siinä on talvivarustus. Nelisen eruroa itseasennettuna. Kantsii muuten laittaa Golffiin ja poloonkin

    • Autoveroton auto

      Muistakaa nyt sitten vielä, että tuotte maahan sellaisen auton johon saa nollaveropäätöksen eli siitä tulee aito matkailuauto joka täyttää Suomen vaatimukset autoverottomuuden suhteen.

      Tämäkin tieto löytyy Trafin sivuilta.

    • Bår Gare

      No miksette ota matkaan pankkikorttia jolla on katetta riittävästi?

      Minulla ei kiukaasta löyly lopu ainakaan Euroopan alueella

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      124
      9813
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      51
      2871
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2657
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1557
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1488
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe