Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

koot suurentuneet?

mirkku kakkonen

Sattui taas lauantaina silmään vaatekaupassa sovitellessani että onko vaatekoot suurentuneet lisääntyneiden ylipainoisten takia?
Käytän normaalisti kokoa 36-38 ja farkuissa 29-30tuumaa.en ole laihtunut mutta farkuissa alkaa menemään jo 28tuumaiset ja vaatteissa koko 34.
Joku vaan tiesi kertoa että kokoja on suurennettu koska naiset ovat kasvaneet,tietenkin se lohduttaa kun "vielä"mahtuu 40 vaikka tosiasiassa koko vastaa 44.

5

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • N027

      Joo olen huomannut saman. Viitisen vuotta sitten aloin paksuuntumaan ja normaalikaupoista saatavat vaatteet alkoivat yhtäkkiä istumaan päällä. Painoa tulee koko ajan lisää kilo pari vuodessa, mutta voin käyttää edelleen kokoa 34 lähes poikkeuksetta. Tosin, parisen kuukautta sitten tuli ostettua housut, joissa vyötärö oli niin järjettömän leveä että jouduin ottamaan koon 32 (jota ihme kyllä oli tarjolla), ja pienentämään siltikin kotona. En todellakaan lue itseäni enää pienikokoiseksi, joten voin vain ihmetellä mistä oikeasti pienet ja hoikat ihmiset saavat vaatteensa. Siksipä pitää varmaankin jatkaa pullansyöntilinjalla...:D

      • mirkku kakkonen

        ajattelin samaa että kohta ollaan kokokuopassa kun ei löydy vaatteita kun lastenosastolta,enkä sano että mikään tikku olen kuitenkaan.


    • Kati-Anne

      Minäkin olen epäillyt jo pitkään, että koot vain suurentuneet. En ole mikään pitkä, enkä lihava, ennenminkin taskuraketti, kuten mieheni kutsuu minua. Housut ovat pääsääntöisesti minulle liian pitkiä, ja sama juttu paitojen ja takkien kanssa. Taannoin kun epäasasiallinen myyjä kehotti minua katselemaan vaatteita lasten osastolta!!! Minä kun kumminkin olen jo yli 3 kymmentä, loukkaannuin. Ei pienillä ole helppoa jos ei isoilla ja lihavillakaan. Etsimällä kyllä olen löytänyt ihan nättejä vaatteita, nuorten ja lasten osastoltakin ja ainahan käsistään kätevä osaa pienentää. Mutta yhtäkaikki koot tuntuvat vaan suurentuvan. Kansan lihomisen vuoksiko?

    • tuu--

      Minulla taas itselläni alkaa olla oikeasti ongelmia vaatteiden löytämisen kanssa. Ennen 34 istui ja nykyään voi käydä vain niissä harvoissa liikkeissä joissa 32 löytää. Asiaa vaikeuttaa vielä se että olen suhteellisen pitkä ja lahkeet ja hihat ovat lähes poikkkeuksetta liian lyhyitä pienemmissä vaatekoissa.
      Vielä inhottaa se, että jos jossain liikkessä kysyy että löytyykö sitä ja tätä kokoa niin saa tosi vastenmielisiä katseita ja usein vastauksen, että varmaan pariisin muotiviikoilta oman kokosi löydät.

    • musta+valkea=harmaa

      Olen pitkään ihmetellyt tästä aiheesta käytäviä ristiriitaisia keskusteluja.

      Kun valitetaan kokojen isontumisesta, ei valittaja ole ikinä mielestään laihtunut, eikä kukaan koskaan ryhdy haukkumaan ja syyttämään että todellisuudessa valittaja on kuitenkin laihtunut mutta ei vaan halua sitä myöntää edes itselleen ja niin edelleen. Sen sijaan jos isompikokoiset valittavat samalla tavoin, että vaatekoot ovat pienentyneet, vaikka eivät mielestään ole lihoneet, niin AINA alkaa haukkuminen ja huuto että lihonut olet kuitenkin, siitä se vaan johtuu miksi joudut ostamaan isomman koon.

      Miksi näin? Miksi isompikokoisten (enkä tarkoita vain ylipainoisia, vaan ihan jo normaalipainoisia/-kokoisia) väitteissä vaatekokojen pienentymisestä ei ikinä ole mukamas mitään perää, vaan he ovat aina vaan lihoneet? Miksi taas sitä pidetään aina niin satavarmana, että jos pienempikokoinen valittaa vaatekokojen suurentumisesta, tämä ei koskaan ole laihtunut vaan MUUT ovat lihoneet ja siitä johtuen mitoituksia on suurennettu?

      Itse olen kuullut useammankin kerran huhuja (juuri kuten aloittajakin kertoo, että "joku tiesi kertoa että vaatekokoja on suurennettu jne."), että vaatealalla työskentelevät kertovat kuinka mitoituksia niukennetaan koko ajan eli vaatteet pienentyvät. Mihin huhuun uskoa? Onko mitoituksia suurennettu/pienennetty jokaisessa vaateketjussa, jokaisessa vaatemerkissä ja jokaisessa mallistossa? Jos niissä muutamassa yleisimmässä liikkeessä, joissa valittajat enimmäkseen käyvät, jonkinlaista kokojen muuttumista suuntaan tai toiseen on tapahtunut, onko oikein vetää johtopäätös, että näin on varmasti tapahtunut myös niissä sadoissa ja jopa tuhansissa muissakin vaateliikkeissä / -merkeissä / -mallistoissa?

      Loogisesti ajateltuna, jos vaatteita koko ajan vain suurennettaisiin ja suurennettaisiin, kuten tässäkin ketjussa väitetään, olisi odotettavissa että myös niiden hinnat olisivat koko ajan vain nousseet ja nousseet kasvaneiden materiaalikulujen vuoksi. Näin ei kuitenkaan ole käynyt, vaatteiden hinnoissa ei mielestäni ole tapahtunut mitään merkittävää, selittämätöntä nousua. Se nyt ei vaan yksinkertaisesti mene niin, että yritys alkaa käyttämään tuotteen valmistukseen paljon enemmän rahaa, mutta samalla jatkaa sen myymistä samaan hintaan kuin ennenkin. Yrityshän ei voi saada kasvaneita materiaalikuluja takaisin kasvaneena myyntinä, sillä kuten tässäkin ketjussa on lähtöoletuksena, ostajakunta pysyy samana mutta on vain isokokoisempaa.

      Sen sijaan loogisesti ajateltuna on hyvinkin mahdollista, että vaatteiden mitoituksia pienennetään: materiaalikulut pienenevät samalla, kun jatketaan vaatteen myymistä samaan hintaan kuin ennenkin. Kukaan ei ihmettele mitään tai ei ainakaan uskalla sanoa sitä ääneen, sillä naiset on saatu erittäin tehokkaasti tuntemaan voimakasta häpeää ja syyllisyyttä painostaan ja kaikki olettavat automaattisesti, että naftimmiksi muuttuneet vaatteet johtuvat pelkästään naisen lihomisesta. Tuo jos mikä kuulostaa jatkuvaan kasvuun ja yhä suurempiin voittoihin pyrkivän yrityksen johdon ajattelutavalta.

      Oli miten oli, itse en lähtisi teilaamaan kenenkään kokemuksia vaatekokojen muuttumisista suuntaan tai toiseen. Valituksen taustalla oleva todellisuus lienee monisyinen. Itse sanoisin, että jotkin vaateliikkeet ovat profiloituneet yhä voimakkaammin nuorisovaateliikkeiksi, ja nämä liikkeet ovat yhä nuorentuneen ja yhä suuremmaksi osaksi vielä kasvuiässä olevan asiakaskunnan vuoksi joutuneet pienentämään vaatteidensa mitoituksia. Toisaalta, mitoituksia on varmasti jouduttu myös muuttamaan yhä pidemmille ihmisille sopiviksi: tosiasiahan on, että ihmisten keskipituus on kasvanut melkoisesti. Kun ihmisen luusto kasvaa pituutta, se kasvaa yleensä suhteessa myös leveyttä. 155 cm pitkä kokee aivan varmasti hukkuvansa 175 cm pitkille tarkoitettuihin vaatteisiin, vaikka he olisivatkin yhtä lailla normaalipainoisia. Oma lukunsa on myös jo muutamia vuosia vallalla ollut väljä vaatemuoti. Yleensä kaikenkokoiset ihmiset joutuvat valitsemaan normaalia pienemmän koon, jos vaatteen malli on vähänkään väljä.

      "Kansan lihomisen" sijaan tämänkin ilmiön taustalla on siis todennäköisesti useita ja vähemmän mustavalkoisia syitä.

      Tuli pitkä teksti, mutta halusin tuoda keskusteluun vähän muutakin sisältöä kuin iänikuista muiden ihmisten arvostelua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      84
      2200
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1916
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      72
      1590
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1578
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1482
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1393
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1311
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    Aihe