Kauanko 2.vaihe kestää

Väsy.

Osaako kukaan antaa arviota kuinka pitkään kestää avioeroon tuomitseminen. Yksipuolinen 2.vaiheen hakemus, erotettava puoliso hankala ja kostonhimoinen. Eli miten kauan joutuu odottamaan ennen kuin asia selviää jos se toinen puoliso heittäytyy hankalaksi? Viikkoja? Kuukausia? Mitä kaikkea voi tapahtua ennen kuin avioero on selvä. Vaikuttaako liitännäisasia varsinaisen avioeron käsittelyaikaan?

10

16429

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -joku-

erohakemuksen jälkeen kestää nelisen viikkoa avioeropapruun. Liitännäisasiat elävät omaa elämäänsä eli niihin saattaa mennä kauemmin.

Itse sain virallisen eron viime vuoden keväällä. Ositus ei ole valmis vieläkään. Lasten asioissa käytiin 5 krt 2h lastenvalvojan luona. Saatiin tehtyä huoltajuus ja tapaamissopimus. Elatusmaksuista mentiin oikeuteen viime syksynä, siellä päästiin huonoon sopimukseen. Tosin olihan se paljon parempi kuin lasten isän alunperin ehdottama 50e 2 lasta yhteensä...

• Voimia

1 vaiheen jälkeen se ½v ja sitten hakee 2:s vaiheeseen, siitä kestää n. 1-3vko:n. Kakkosvaiheen paperissa pitäisi luke, milloin astuu avioero voimaan. Jos olosi on tuskallista, voit yrittää pyytää avioero käsittelyä tuomarilta nopeammaksi, ennen onnistui silloin mieheni oli väkivaltainen en tiedä onnistuuko nykyään. Valitettavasti sitä hankaluutta joutuu kestämään, ellei sitten itse ole valmis muuttamaan väliaikaisesti pois. Itse en jäisi, koska se tilanne siinä välivaiheessa tahtoo olla ikävää kummallekkin osapuolille.

• cindy-

Noh, jos hakee yksin eroa 1. vaihetta saa toinen pitkitettyä viikojakin. Tuo puoli vuotta näet lähtee kulumaan vasta 1. vaiheen tiedoksiantopäivästä toiselle. Avioeron myöntäminen kesti minun tapauksessa tismalleen 8kk kaikki vaiheet lukien.

• Original Idiootti

Toivon, että sinulla asia etenee ripeästi ja pääset ex-miehestäsi nopeasti eroon.

Käytännössä 2. vaihe voi kestää hyvinkin kauan, jos toinen heittäytyy hankalaksi. Minulla mennyt nyt pelkästään 2.vaiheessa yli 13 kuukautta ja vielä menee vähintään 6 kk lisää. (1. vaihe kesti melkein 8 kuukautta).

Nyt kun olet laittanut 2. vaiheen paperit sisään niin käräjäoikeuden pitää antaa ne tiedoksi tulevalle ex-miehellesi. Tämä tapahtuu haastemiehen välityksellä. Oma ex-vaimoni onnistui pakoilemaan haastemiestä melkein 4kk. Osittain tämä johtui haastemiesten laiskanlaisesta toiminnasta. Joten jos tiedoksiantoa ei saada tehtyä, kannattaa soitella haastemiehille ja hoputtaa heitä. Kun tiedoksianto on tehty, toisella osapuolella on 2 viikkoa aikaa antaa vastine. Itse avioeroa ei voi vastustaa, mutta mahdollisesti muita hakemuksessasi olevia liitännäisasioita voi. Kun kaksi viikkoa on kulunut käräjäoikeus voi ottaa asian käsiteltäväksi ja tuomita teidät eroon. Päätöksen teko päivämäärästä menee sitten 1 viikko, että se astuu voimaan.

Itse avioerohan on vain paperi, jolla ei todellisuudessa ole kuin psykologinen merkitys. Mukava kuitenkin. Itsekin tarjosin töissä erokakkua työkavereille, kun vihdoin olin saavuttanut tämän välietapin.

Että pääset todella jatkamaan elämääsi pitää saada liitännäisasiat hoidettua. Eli lasten huoltajuus ja omaisuuden jako. Näissä hankala puoliso voi vetkutella ikuisuuksia. Paras ratkaisu on aina, että pääsette sopimaan näistä ja kirjoitatte nimenne samaan paperiin, silloin päätös astuu voimaan nopeasti. Itselläni exä oli sopivinaan asioista, mutta todellisuudessa sitten vain vetkutteli, perui aina kaikki tapaamiset lastenvalvojan luona edellisenä päivänä ja omiasuuden jaosta ei koskaan sitten suostunut mihinkään tai ole edes tähän päivään asti kertonut mitä haluaa.

Jos näyttää siltä, että näistä asioista ei päästä sopuun pitää ne viedä käräjäoikeuden kautta. Voit vielä esim. lähettää lisäyksen 2. vaiheen hakemukseen, jossa haet jotain ratkaisua lasten huoltajuuteen, asumiseen ja elatusmaksuihin. Sekä esim. pesänjakajaa omaisuudellenne. Samaan hakemukseen sitten jotain perusteluja. Jos hyvin käy exäsi ei laita vastinetta ja päätös menee hakemuksesi mukaan (kuten minulle kävi). Jos exäsi laittaa vastineen niin silloin käräjäoikeus päättää kumman kannalla on tai tekee kompromissin. Tässä menee sitten kauemmin. Tällä tavalla saat lapsiasian kuntoon.

Tuo pesänjakaminen voi sitten kestää taas pidempään. Exäsi voi vastustaa sinun ehdottamaa pesänjakajaa, mutta hänen pitää ehdottaa sitten omaa. Jompi kumpi valitaan. Pesänjakajan pitäisi olla neutraali, hän kuulee molempia ja pyrkii sitten tekemään molempia tyydyttävän ratkaisun. Tässäkin toinen voi heittäyutyä hankalaksi. Esim. minulla exä ei 3 kuukauteen suostunut puhumaan pesänjakajan kanssa. Kun pesän jakaja oli sitten jo tekemässä yksipuolista ratkaisua exäni aktioitui. SItten meni taas 3 kuukautta kun exäni kiukutteli ja valitti, mutta ei kuitenkaan koskaan ehdottanut mitään tai kertonut mitä haluaa. Nyt hän on taas lopettanut kommunikoinnin. Pesänjakaja tulee todennäköisesti nyt tekemään jonkin päätöksen johon exäni ei laita nimeään. Koska paperiin ei saada molempien nimeä on toisella osapuolella 6kk aikaa vastustaa päätöstä. Itse toivon, että exäni pysyy pasiivisena ja saan päätöksen edes silloin. Tässäkin on kuitenkin se mahdollisuus, että toinen osapuoli aktivoituu paria päivää ennen kuin 6kk on kulunut ja sitten asia menee käräjäoikeuteen. Tämä on sitten taas oma oikeus prosessinsta joka voi kestää kuukausi.

Eli vinkkinä: jos vaan pystytte sopimaan asioista se kannattaa tehdä, jos ei onnistu niin käräjäoikeudelle sitten heti paperi, jossa haet mitä haluat.

• M

Mitä sanktioita voi tulla jos ei eroa haluava pitkittää papereihin vastaamista?

• Helekutti

Mitä helkutin väliä sillä on, onko toisen vaiheen paperi heti puolen vuoden jälkeen taskussa ja ero virallinen. Sillä etteköhän ole jo useimmiten osituksen tehneet ja asutte erillään.
      Paperi ei auta enää mihinkään. Ja toivottavasti uusiin naimisiin ette kumpikaan mene enää koskaan, eipä tarvitse silloin noita papereita juoksutella ja toista haukkua.
      Pitäkää horot ja pukit itsestänne kaukana.

• on merkitystä.

Avioeron kakkosvaiheen viiväsyttäminen, ja muiden asioiden vetkuttelu tahallisesti on kiusantekoa, henkistä väkivaltaa. Viimeistään siinä vaiheessa huomaa miten hyvä ratkaisu oli päästä eroon sellaisesta kiusankappaleesta. Roikkuminen, takertuminen ovat syyllistämistä, henkistä väkivaltaa.

Eli vetkuttelemalla osoittaa sen, että ero oli todellakin oikea ratkaisu. Viimeistään siinä vaihessa katuu koko avioliittoa sellaisen henkilön kanssa.

Vetkuttelu ei saa mitään hyvää aikaan, pelkkää pahaa.

• kerran naitu neiti

Avioliitto pitäisi sopia määräajaksi kuin työsuhteet joskus. Pitäisi määräajoin ilmoittaa, että haluaa jatkaa avioliittoa jonnekkin instanssiin. Aviopuolisolle ei saisi tulla sellainen ajatus mieleen, että omistaa toisen avioliiton kautta. Itse olen kokenut ikävän avioeron, mutta uuden suhteen myötä sain oman elämäni takaisin.
      Toivon kovasti voimia kaikille!!! Paistaa se päivä sinne risukasaankin!!!!

• Grr.

Eniten ärsytti se kun mies vehtaisi kaikkia asioita, panttasi tietoa ja hyppyytti minua. Muutti kaikkia tapaamisia (mm. lastenvalvoja) viime hetkessä. Mun työni kärsi kun jouduin aina pyytämään vapaata monta kertaa saman asian takia.
      Mies tiesi että voin joutua lähtemään määräaikaisesta työstäni jos joudun olemaan pois. Mies kiusasi tahallaan.
      Mulla meni aikaa ja rahaa ihan turhaan miehen kiusanteon ja kiukuttelun vuoksi.
      Päivääkään en ole eroa katunut. Ainut asia mikä kaduttaa on se että menin naimisiin joskus tuollaisen kiusankappaleen kanssa.

• kerran naitu neiti.

Grrr... Kuulostaa erittäin tutulta!! Minulla ei exä ollut kiinnostunut lapsista vuoteen, mutta kun vein lastenelatusmaksuista sopimisen käräjille niin jopas alkoi kiinnostaa...Alkoi tulla ex suvulta lastensuojeluilmoituksia roppa kaupalla. En ollut fyysisesti ja psyykkisesti sopiva lasten huoltajaksi ym ym.
      Osituksessa tapeltiin omaisuudesta, talo arvioitiin moneen kertaan...veloista kiisteltiin. Minulle oli tullut yhteisiä velkoja tietämättäni. Henkisesti olin jo niin loppu välillä, mutta en uskaltanut puhua kellekkään ettei minua leimattaisi hulluksi. Mutta onneksi mulla on sisaria ja ystäviä, jotka auttoivat pahimman yli.
      Vanha sanonta....mikä ei tapa, se vahvistaa!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6294
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3783
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3140
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1696
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1388
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1320
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      949
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      870
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      849
    Aihe