Ääni???

Ihmetteleväinen

Voisiko kukaan kuvailla minulle miten muodostatte äänen laulaessanne.
Täällä puhutaan paljon hengitystekniikasta, mutta tarvitaanhan siinä muutakin.
Mitkä muut ovat oleellisimmat tekijät????

7

303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • L a la laa

      Ilman laulutunteja on aika turhaa yrittää alkaa opetella laulamista... Kirjoista voi olla hieman apua, mutta lähes kaikki HYVÄT laulajat ovat käyneet laulutunneilla. Muutamia poikkeuksia tietenkin on, mutta jos itse et ole tällainen luonnonlahjakkuus, hakeudu laulutunneille.

      Ota ilmaisia harjoitus tunteja muutamalta opettajalta, ja katso kuka heistä vaikuttaa mukavalta ja ammattimaiselta. Jos opettaja ei ole kannustava ja ystävällinen, voit siirtyä seuraavalle, koska laulamisen kuuluu olla hauskaa.

      Yksi vinkki, älä hakeudu CVT opettajille... He ovat kalliita ja ainakin omasta - ja monien muidenkin - kokemuksesta huonoja. CVT on hieman amatöörimaista ja kaupallista (osta kirja ja sinusta tulee seuraava Aretha Franklin). Minulla on kokemusta CVT opetuksesta. Opettajat toistavat Sadolinin opetuksia kuin papit raamattua. Perinteinen pop & jazz tekniikka on luotettava ja todettu hyväksi (lähes kaikki taitavat artistit käyttävät tätä). Tietysti variaatiot voivat helpottaa oppimista, mutta perusteet tekniikassa ovat aina samat.

      Muista, ettei ole mitään pikaohjetta laulamiseen. Laulaminen on kuin kehonrakennusta. Treenaamalla liian paljon yhtä lihasta reväytät vain sen. Ja kuuntele paljon musiikkia taitavilta artisteilta. Unohda Kesha ja Katy Perry, ja siirry kuuntelemaan esim. Etta Jamesiä ja Michael Jacksonia. Kuuntele ja imitoi. Imitoimalla löydät myöhemmin asiat mitkä kuullostavat sinusta hyvältä ja sopivat ääneesi -> persoonallinen tyyli :)

      Ja jos haluat laulutuntien oheeseen jonkun kirjan, niin Jaime Vendera:n Raise Your Voice 2nd edition on minusta hyvä kirja.

      Onnea laulun opiskeluun :D

      • cvt-ope

        Olisi ollut kiinnostavaa kuulla mikä CVT opettajan kanssa meni noin kovin pieleen, että moinen kiukku on kasvanut kaikkia CVT.opettajia ja jopa koko tekniikkaa kohtaan?


    • Laulavainen

      Minun kokemukseni CVT-opetuksesta on ihan päinvastainen. Opetuksesta on ollut valtavasti apua, erityisesti hengitystekniikkaan ja laulutekniikkaan muutenkin. Maksan mielelläni hyvästä opetuksesta ja käyn sitten tunneilla vaikka vähän harvemmin.

      En muuten ole koskaan kuullut, että kukaan antaisi tunteja ilmaiseksi. Sittenhän siellä ramppaisi kaikki vain ilmaisilla tunneilla. Kertokaa minullekin, mistä saa ilmaisia tunteja.

    • doremisaso

      Liian vaikea aihe kommentoitavaksi, en yksinkertaisesti jaksa. Etkä saisi siitä mitään käytännön iloa muutenkaan.

      Mitä tuohon CVT sivuaiheeseen tulee niin veikkaan että riippuu pitkälti opettajasta toimiiko vaiko ei. Itse en ole cvt:ssä käynyt, mutta kuullut että se sopii parhaiten pitkälle ehtineille, joilla on ennestään paljon laulutaustaa ja perusasiat ajat sitten hanskassa. Aloittevammille kuulemani mukaan turhanpäiväistä. No, pitää itse kokeilla.

      • cvt-ope

        CVT opettajat osaavat opettaa myös alkeita :) tekniikka ei sulje niitä pois, päin vastoin ,niihin palataan hyvinkin kokeneiden laulajien kanssa (joihin luen muun muassa itseni) :)


    • SallyOh

      Jos joku tarjoaa laulutunteja ilmaiseksi tai edes pilkkahintaan, on kyse puoskarista tai aivan aloittelevasta pedagogiopiskelijasta.

      Jos on oikeasti kiinnostunut oppimaan laulua, kannattaa mennä ammattilaiselle. Omaa instrumenttiaan ei kannata antaa puoskareiden käsiin!

      Oma laulustudioni availee pian hyvillä avajaistarjouksilla. Kokemusta on paljon, sekä korvaa ja ihmistuntemusta. Tervetuloa vaan!

      www.altto.net/20

    • cvt-ope

      Heh, onpa hilpeä CVT vastainen kommentti tuossa yllä. Muutaman sanasen haluaisin sanoa näin CVT-opettajan äänellä ;)

      On erikoista jollain tavalla eristää cvt omaksi opetuslahkoksi, vaikka kyseessä onkin oma tekniikka. Lähestukoon kaikki Suomen tämänhetkiset CVT opet ovat itse pop jazzilta pedagogeiksi valmistuneita, eli ei ole mahdollista pudota jonkinlaiseen CVT tyhjiöön ja opettaa sen kautta jotain täysin irrallista asiaa.

      Monet jutut ovat samoja, vain termistöä on kehitetty, jotta opettaminen olisi helpompaa. Tämän lisäksi CVT toteuttaa tieteelliseen tutkimukseen perustuvaa opetusta, eli itse asiassa monet harhaluulot laulamisesta ovat karisseet. Tahti, jolla laulaja oppii on ysilöllinen, riippumatta siiyä millä menetelmällä hän opiskelee. Olemmehan yksilöitä, CVT ei ole oikotie onneen eikä esitä sellainen olevankaan.

      Tekniikka sopii kaiken tasoisille laulajille, sillä opettaja osaa keskittyä siihen haasteeseen, joka

      a) oppilasta kiinostaa/huolettaa
      b) on ensisijainen este terveen äänen käyttämiseen

      Muut kuin CVT opettajat saavat loistavia tuloksia aikaan myös, johtunee siitä, että he ovat taitavia laulunopettajia. Sama pätee CVT:hen.

      Raamatulla ei asian kanssa ole mitään tekemistä, kiivaita keskusteluja on käyty ja käydään edelleen myös Tanskassa koulun sisällä, joka on omiaan parantamaan opetusta ja tekemään tekniikasta vielä paremman. Termistöä toistetaan, koska se on hyväksi havaittu ja toimiva ;)

      Alkuperäiseen kysymykseen vielä;
      Ääni muodostetaan lyhykäisesti vastaten konrtolloimalla ulostulevaa ilmaa, äänihuulet tietysti värähtelevät yhteen. Tähän tarvitaan vatsa, selkä ja kylkilihaksia, eli tukea. Tämän lisäksi ääneen vaikuttavat muun muassa ääntöväylän muoto, jota voi siis muuttaa, sekä erilaiset äänen väriin vaikuttavat seikat kuten kielen asento, pehmeän kitalaen asento ym.. monet seikat. Rohkeasti vaan kokeilemaan!! Laulaminen kuuluu kaikille! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe