dr hauschka

juuri siirtynyt

mä olen päättänyt siirtyä luomukosmetiikkaan kokonaan ja kokeilussa nyt dr hauschka jolta tilasin koko satsin, eli ihonpuhdistusvoide, ihonpuhdistusemulsio, kasvovesi, ruusuvoide ja N-ampullit (auttavat kuulemma siirryttäessä dr hauschka sarjaan, siinähän ei käytetä yövoidetta, eli iho saattaa aluksi kuivua).

takana nyt ehkä 4 päivää tuotteiden käyttöä ja hyvältä näyttää. iho näyttää hyvinvoivoalta, ainoa mistä en tykkää on se, että rasvat kiiltelee naamassa (en käytä meikkivoidetta), ei siis ole yhtään matta. tilasin hauschka puuterin, jos sillä saisi korjattua asian.

ainoa mikä mua askarruttaa sarjassa on alkoholi valmistusaineissa. tiedän että tää on tuotteen säilöntäaine kemiallisten sijaan, mutta pelkään vähän sen kuivattavaa vaikutusta ja myös kesän tullen mahdollista maksaläiskävaaraa!

voisiko tuotteita pidempään käyttäneet kertoa, onko ollut ongelmaa kummankaan asian suhteen? myös muut kommentit tervetulleita. esim. mikä rasva paras kuivaihoiselle? ja entäs tuleva kesä ja aurinko? onko sarjassa aurinkorasvaa? onko hyvä? ja sekin kiinnostaa, että oletteko siirtyneet kokonaan myös luomumeikkeihin? jotenkin tuntuisi, että muuten tää puhdistusaineiden ja rasvan luomuus menee vähän harakoille.

tähän asti kokemukset tuntuu positiivisilta. hyvä olo iholla ja ennenkaikkea hyvä mieli.

8

1372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuri siirtynyt

ei ole tullut vastauksia, no vastaan sitten ite...:)

eli ehkä viikko tuotteiden käyttöä takan ja vähän ristiriitaiset tunnelmat. musta mun iho tuntuu kuivemmalta kuin ennen (aiemmin käytin siis yörasvaa). olen käyttänyt n-ampulleja ja pessyt aamuin illoin puhdistusvoiteella, aamulla lisäksi kasvovesi ja rasva (creme packung/ruusuvoide, koska kuivuutta tosiaan on).

kaukaa iho näyttää ihan hyvältä, mutta läheltä katsottuna jotenkin röpyliäinen ja otsaankin tullut tosi paljon minimustapäitä, joita mulla ei otsassa ole, nenässä ja leuassa kylläkin.

tykkään tuotteiden luonnonmukaisuudesta, mutta en ole varma sopiiko mulle. alkoholi melkein tuotteissa epäilyttää, musta tuntuu että se kuivattaa mun ihoa, vaikka olisi miten biodynaamisesti valmistettu. aiemmin olen käyttänyt mm. providan tuotteita, joista nyt ehkä ensituntumalta tykkään enemmän, ei tullut tällaista kuivuuden tunnetta. mutta senkin sarjan kasvovesi on mulle ihan mahdoton, koska kuivattaa niin paljon.

on tää vähän dilemma tää kosmetiikka. luomua haluaisi käyttää, mutta kun niissä kaikissa on alkoholia säilöntäaineena. vai onkohan joku jossa ei ole. öljykuureista (esim. jojoba) olen myös kuullut, ehkä pitäisi koittaa sitä. sitten kun saan nää mun omaisuuden maksaneet hauschka-tuotteet käytettyä loppuun. vaikka voihan olla että tää on ohimenevää ja parin viikon päästä mun iho on jo ihan toisella lailla hehkee...

• sori vaan

Olen kerran herkkäihoisena kokeillut Dr. Hauschkan tuotteita ja lopputulos oli paha.

Silloin sain selville, että todella alkoholi tuotteissa sekä kuivattaa että ärsyttää ihoa. Lisäksi jos tuotteissa on tukkivia, liian rasvaisia aineita, voi olla syy miksi tulee röpelöä.

Esim. kevyessä ruusuvoiteessa on erittäin tukkivaa vehnänalkioöljyä. Samassa tuotteessa on seesam-, aprikoosinkivi-, ja avokadoöljyjä, jotka eivät yksinään ole kovin tukkivia mutta osana kokonaisuutta veikkaan että sekaihon vetänevät tukkoon kivasti. En edes ymmärrä miksi voidetta kutsutaan "kevyeksi"???

Lisäksi tuotteissa on paljon allergisoivia ja ärsyttäviä hajusteita, eteeriset öljyt, sekä muut. Esim. Dr. H:n paljon käyttämä Hamamelis eli taikapähkinä on myös herkistävien aineiden listalla yms.

On mahdollista että iho reagoi myös hajusteisiin. Itselleni tuli aikaisemmin juuri pientä näppyä pitkin naamaa ja kaulaakin, mutta kun poistin käytöstä kaikki hajustetut tuotteet, näpyt hävisivät.

Valitettavasti luonnokosmetiikkavalmistajat eivät kerro näistä ongelmista. Lisäksi luulen että heidän on vaikea tehdä luonnonaineilla sekaiholle sopivaa kosteuttavaa ei liian rasvaista voidetta...

• juuri siirtynyt

kiitos vastauksista. mihin sinä 'sori vaan' vaihdot sitten hauschka kokeilun jälkeen? takaisin normaaliin kosmetiikkaan? epäilyttää kyllä sekin aika lailla. juttelin yhden biologin kanssa asiasta ja se oli kyllä sitä mieltä että siellä on yhtä ja toista aika kaameaa ainetta mukana, jotka voi tosiaan altistaa yhdelle sun toiselle terveysongelmalle.

ehkä mä nyt kuitenkin sinnnittelen vielä vähän aikaa näiden kanssa ja jos vielä parin viikon päästä näyttää tältä, ostan uudet, vaikka harmittaa kyllä tää rahanhaaskaus.

jos jollain on suositella luomusarjaa, jossa ei ole ainakaan paljon alkoholia/tukkivia ainesosia, otan vinkit mielelläni vastaan. mun iho on siis hyvin kuiva ja aika herkkä. mä olen aiemmin käyttänyt normaaleista tuotteista kaikenlaisia halvemmista kalliimpiin, mm. clinicin kaikkein miedointa puhdistusainetta, joka oli musta hyvä (ei hajusteita, ei pahemmin kuivumista). kasvovesiä en voi oikein käyttää ollenkaan, juuri kuivuuden takia.

• sori vaan
        juuri siirtynyt kirjoitti:

kiitos vastauksista. mihin sinä 'sori vaan' vaihdot sitten hauschka kokeilun jälkeen? takaisin normaaliin kosmetiikkaan? epäilyttää kyllä sekin aika lailla. juttelin yhden biologin kanssa asiasta ja se oli kyllä sitä mieltä että siellä on yhtä ja toista aika kaameaa ainetta mukana, jotka voi tosiaan altistaa yhdelle sun toiselle terveysongelmalle.

ehkä mä nyt kuitenkin sinnnittelen vielä vähän aikaa näiden kanssa ja jos vielä parin viikon päästä näyttää tältä, ostan uudet, vaikka harmittaa kyllä tää rahanhaaskaus.

jos jollain on suositella luomusarjaa, jossa ei ole ainakaan paljon alkoholia/tukkivia ainesosia, otan vinkit mielelläni vastaan. mun iho on siis hyvin kuiva ja aika herkkä. mä olen aiemmin käyttänyt normaaleista tuotteista kaikenlaisia halvemmista kalliimpiin, mm. clinicin kaikkein miedointa puhdistusainetta, joka oli musta hyvä (ei hajusteita, ei pahemmin kuivumista). kasvovesiä en voi oikein käyttää ollenkaan, juuri kuivuuden takia.

No ihoni on todella herkkä ja couperosakin oli pahentunut, joten siirryin apteekkisarjaan.

Tajusin asioita selvittäessäni (olen itse myös tutkija), ettei luonnonkosmetiikkaan voi suhtautua rennosti. Tosiasia on että jos omistaa herkän ihon tai on allergisia taipumuksia pitää, pitää hyvin huolellisesti selvittää kaiken kosmetiikan suhteen, mikä käy. Ärsyttäviä aineita löytyy niin Weledan tuotteista kuin vaikkapa Nivean Pure & Natural -sarjan Sensitive Skin voiteesta.

Lisäksi kaikessa kosmetiikassa käytetään myös aineita, jotka voivat olla solumyrkkyjä, hormonihäiritsijöitä, fototoksisia ja karsinogeenejä.

Ns. synteettisen kosmetiikan aineita valvotaan jonkin verran ja tutkitaan, luonnonkosmetiikan osalta oikeastaan mitään valvontaa ei ole, ja tutkimustakin on vasta vähän. Esim. synteettisen kosmetiikan osalta on tarkkoja määritelmiä siitä mitä aineita ei saa käyttää, ja minkälaisia määriä aineita voi turvallisesti käyttää - luonnonkosmetiikan osalta mitään tällaista tietoa ei ole. Sertifiointi tehdään yleensä vaan valmistusaineiden ja pakkausten ekologisuuden perusteella, ei ovatko turvallisia ja/tai tehokkaita ihonhoidossa.

Tavalliset kosmetiikkafirmat esittävät joskus mainonnassaan yliampuvia väitteitä vedoten tutkimuksiin - jos tutkimustulokset eivät täysin todista mainoslauseita, voivat viranomaiset torpata ko. mainoksen. Tuollaista tapahtuu joskus isoillekin firmoille, joilla on oikeasti olemassa tutkimuslaboratoriot ja kemistejä palveluksessaan.

Mielenkiintoista onkin mihin luonnonkosmetikan väitetyt tehot perustuvat, koska harvalla on tutkimusta jota esittää???

Lisäksi kannattaa tutkia asioita syvemmin. Esim. oletko tietoinen että Dr. Hauschkan tuotteiden valmistus perustuu antroposofiseen "lääketieteeseen" ja homeopaattiseen potentsointimenetelmään? Nämähän eivät ole tieteen kannalta valideja tieteenaloja vaan uskomushoitoja.

Eli luonnonkosmetiikka ei välttämättä ole
        a) herkälle (tai akne, tai couperoottiselle, tai sekaiholle) iholle parempaa, yleensä päinvastoin
        b) vähemmän haitallisempaa ihmiselle kuin synteettinen kosmetiikka
        c) tehokkaampaa ihonhoidossa, usein päinvastoin, luomusti on vaikeampi valmistaa tehokkaita tuotteita

Luomusti tuotetussa kosmetiikassa plussa tulee ympäristöystävällisyydestä. Jotkut aineet ovat hyviä, mutta kuten huomaat, myös tavallinen kosmetiikka on ominut ne, esim. arganöljy, karité-voi jne...

Eli aivan käsi sydämellä en voi mitään suositella, mutta jos on valittava tuotteet, joiden ei pitäisi ainakaan ärsyttää sun herkkää ihoa, suosittelen paria sarjaa. Se miten ne sopiva sekaiholle, on vaikea sanoa, sun pitää vaan testata itse.

1) Green People -sarjan (ainakin Sokoksella olen nähnyt) harmaat hajusteettomat tuotteet sopisi herkälle iholle. Sisältää sekä luomusti tuotettuja että Reilun kaupan aineita. 24h kasvovoide ja putsari löytyy (ainoa miinus on rosmariini, toivottavasti sitä on niin vähän ettei aiheuta oireita). Brittiläinen.

2) Ruotsalainen Estelle & Thild olisi myös mielenkiintoinen. Ecocert-logo. Myydään ainakin Kicksissä. Heillä on myös hajusteettomia tuotteita, joiden pitäisi sopia herkälle hipiälle: Ecorganic. On voidetta, putsaria, ym.

Kummassakin on hyvät pakkaukset, ei mitään avopurkkeja. Estelle & Thildin hillityt putelit hivelevät jotenkin mun esteettistä silmää myös, lisäksi ovat kierrätyspakkauksia.

• Sekaiho

Hei!
      Itse olen käyttänyt Hauschkan tuotteita n. vuoden. Aloitin käyttämällä puhdistusvoidetta, kasvovesi Spezialia, ja kasvoöljyä, niinkuin sekaihon hoito-ohjelmissa suositeltiin.

Oikeat tuotteet löytyy tosin vain testaamalla, vaikka minulla iho onkin rasvainen, se on myös herkästi punoittava ja couperosaan taipuvainen --> minulla jäi puhdistusvoide pois, tilalle emulsio, kasvoöljyn kaveriksi hommasin myös ruusuvoiteen, testissä myös normaali kosteusvoide joka tuntuu paljon kevyemmältä.

Itse olen tykännyt kovastikin sarjasta, ja suosittelen sitä mielelläni. Vinkkinä sanoisin että kannattaa tuotteet tilata suomalaisista verkkoapteekeista/luontaistuotekaupoista, tuotteet ovat huomattavasti halvempia kuin kempparin hyllyllä.

• luovuttamassa

Vähän yli viikon kokeilun jälkeen olen nyt valmis luovuttamaan tämän Hauschan kanssa, iho tuntuu tosi kuivalta, olen kokeillut näytepakkauksen eri voiteita, kvittenistä tuli jopa kutinaa, ja puhdistusvoide ja emulsiokin tökkivät. Tai ehkä se on koko paketti, mutta joka tapauksessa mun ihon on kuivan ja ärtyneen oloinen ja suurin muutos on se, että mun rypyt (olen 35v) on paljon näkyvämpiä, koska iho ei ole tarpeeksi kosteutettu. Itse veikkaan alkoholia, silloinkin kun käytin tavallista kosmetiikkaa, kaikki alkoholipitoiset kasvovedet saivat aikaan tän järkyttävän kuivumisen.

Luomussa olisi kuitenkin kiva pysyä, joten olisko jollain suositella sarjaa, jossa ei ole näin tujusti alkoholia ja joka olisi nimenomaan herkälle iholle? Ehkä eteeriset öljytkin ärsyttävät mua. Joskus aiemmin tänä vuonna kokeilin apteekin Decubal Eco, tai joku sinnepäin oleva rasva, joka tuntui kyllä tosi hyvältä. SIllä on EcoSert merkki, onko se pätevä?Tässä linkki sivustolla, jos joku jaksaa tulkata miltä tuote näyttää INCI-listoineen. Säilöntäaineita näyttää olevan, mutta varmaan näiden ansiosta ei sitä pahaa alkoholia vaan ceteary, joka ei kai ole pahaa???

http://www.decubal.fi/mxcms.aspx?itemId=294

MIkä olisi muuten hyvä sivusto, josta näm INCIt valkenevat taviksellekin? ELi mikä on mitä? tai kirja aiheesta.

• sori vaan

No jos luit mun kommentit yllä, olen sitä mieltä että kovin huonosti sopii herkkäihoiselle luonnonkosmetiikka, koska suurin osa perustuu alkoholinkäyttöön säiläntöaineena ja eteriisiin öljyihin sekä hajusteisiin ja ärsyttäviä kasviuutteitakin on käytössä. Lisäongelmana on se että sekaiholle ovat usein tukkivia.

Ikävä että ole joutunut oman kasvonihosi kautta kokemaan voiteiden ärsyttävyyden. Usein kirjoittelen tänne juuri siksi, ettei muut herkkäihoiset menisi samaan lankaan.

En tiedä mitä tarkoitat "pätevällä" mutta INCIn perusteella Decubalin voide sopii paremmin herkkäihoiselle ja kyllähän siinä on luomuaineita, jos on logo.

Decubalin nettisvun tuotetiedot on erinomaiset - siitä muuten näkee voiteiden INCI-listan ja aineiden käyttötarkoituksen suomeksi.

Herkkäihoisille sopivia luonnonkosmetiikkasarjoja on vähän, yleensä yhden merkin sisällä on vain pari tuotetta, jotka ovat hajusteettomia mutta sitten pitää erikseen tarkistaa onko niissä alkoholia ja jotain ärsyttävää kasviuutetta. Vaikka tuote olisi nimensä mukaan tarkoitettu herkälle iholle, siinä voi silti olla ärsyttäviä aineita, ks. esim. Melvitan Apicosma kasvovesi herkälle iholle - se sisältää alkoholia, sitrusuutetta, paria ärsyttävää hajustetta (terpineol ja linalool, joka on myös soluille myrkyllistä), siitepölyä (paha allergikolle).

Yllä laitoin kaksi sarjaa, joista löytyy mielestäni INCIen perusteella parit hajusteettomat tuotteet, joissa ei ole liikaa mitään ärsyttävää eli sarjoista Estelle & Thild ja Green People. Tällä hetkellä en muista muita.

Pientä INCI-vinkkiä oli tämän palstan jossain muussa ketjussa, taisi olla helmikuussa, koita etsiä sieltä.

Alkoholeja on monenlaisia, ne jotka ovat kuivattavia esintyyvät INCI-listalla näin: alcohol, alcohol denat., alcohol SD, benzyl alcohol, ethanol, ethyl alcohol, isopropyl alcohol. Muut kuten tuo cetyl tai cerearyl alcohol ovat ns. rasva-alkoholeja ja ihan kilttejä.

Ai niin oikeastaan tuo Paula Begounin englanninkielinen sivusto on hyvä. Hänellä on kokonainen INCI-ainesosien lista, jossa on joka aineen edessä värilliset hymynaamat, josta tietää onko aine hyvä (vihreä), vähän kyseenalainen (keltainen) tai ikävä (punainen). Ei tarvitse siis paljon kielitaitoakaan. Lista on jaettu niin että voi hakea aakkosten mukaan.

Tai sitten voi hakea kategorian mukaan eli aineet voi hakea myös esim. sanalla "irritants" eli ärsyttävät aineet, silloin saa listan jossa on aika kivasti näkyvillä ne mömmöt joita herkkäihoisen tulisi välttää. Laitan sen sulle näkyviin linkkiin:
      www.cosmeticscop.com/cosmetic-ingredient-dictionary/category/10/irritants/asc/a

Jos haluat sivustolta etsiä kaikki aineet, vaihda ylhäältä kohdasta kohtaan ja saat aakkoset, joiden avulla etsit kaikkia aineita.

Hymynaaman vieressä lukee esim. nimi Alcohol. Kun klikkaa aineen nimeä, saa lisätietoja ja tieteelliset viitteet - Paula-täti ei keksi mitään juttuja omasta päästään vaan ihan tukittua tietoa käyttää.

• juuri siirtynyt

Suurkiitos sori vaan -nimimerkille vastauksista, ne oli valaisevia! Kiva, että tällaisilla palstoilla vierailee ihmisiä, jotka oikeasti tietääkin jotain asioista. Mutu-meininiä on riittämiin.

Onneksi huomasin, että kallis Hauschka-pakettini on palautettavissa nettikauppaan, josta sen ostin, koska en luojan kiitos ehtinyt avata kuin näytepakkauksen (ja puhdistusvoiteen, jota olen ajatellut käyttää käyttää kuorintavoiteena satunnaisesti tästälähin).

Mä saatan nyt kokeilla jompaakumpaa ehdottamistasi sarjoista. Tosta Decubalin eco-voiteesta tykkään kyllä kovasti, enkä ole saanut siitä mitään reaktioita aiemmin. Voide on silkkimäisen pehmeä ja siitä jää nätti mattapinta iholle. Matta on itselleni tärkeä, koska en käytä meikkivoiteita tai puutereita. Ekan puuterini ostin nyt kun totesin Hauschka-voiteet niin kiiltäviksi.

Provida on ihan luomutuotteista sopinut mulle paremmin kuin esim Haushcka. Senkin sarjan kasvovesi on kyllä ihan liian kuivattava mutta Hamameli puhdistusmaito on ollut aika hyvä ja koska siinä on paljon öljyjä, ei tule kovin kireä jälkitunne iholle. Omalla kohdallani kyllä epäilen, etten mitään kasvovesiä tarvitsekaan. En ehkä ihan edes tajua, mikä niiden funktio yleensäkään on. Ihohuokosten supistaminen? Mikäköhän apu siitä sitten on? Itselläni ne vaan yksinkertaisesti kuivattaa ihon.

Tarkoituksenani ei ole muuten mitenkään lytätä Hauschka-sarjaa, se toimii vaan loistavasti jollekulle toiselle, jolla ei ole niin kuiva ja herkkä iho kuin itselläni.

Vierailen ton Paulan sivuilla myös. Kiitos linkistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5836
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3842
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3333
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2778
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2242
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2197
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162