Miten te toimitte, kun tarvitsette tomaattia leipänne päälle?
Jos sen leikkaa leikkuulaudan päällä, mehut jäävät leikkuulaudalle.
Jos sen leikkaa kädessä, sormet ovat haavoilla.
Minulla on kaksi leipää.
Yksi tomaatti on liikaa kahden leivän päälle.
Jos lopun tomaatin jättää pöydälle, se kuivuu.
Jääkaapissa se kylmettyy.
Pitäisikö se loppu-tomaatti syödä siinä seistessä?
En tykkää tomaatista sellaisenaan.
Pitäisi kaivaa sokeripussi ja sirotella sokeria päälle, mutta kun ei tuotakaan tahdo muistaa, että se maistuisi sitten paremmalta.
Sitten, kun tomaattia on leikattu, kädet ovat sotkussa ja täytyy pestä ja kuivata kädet.
Siinäkin on monta työvaihetta.
Avaa vesihana, pese kädet, sulje hana, avaa kaapinovi, kuivaa kädet, sulje kaapinovi.
Tomaatin leikkaaminen
55
2167
Vastaukset
- alv-liskot
miten saat tomaatin kylmettymään jääkaapissa?
- ap.
Samalla tavalla kuin kädenkin saa kylmettymään, kun sitä pitää jääkaapissa tuntitolkulla.
Leikattu tomaatti säilyy jääkaapissa paremmin ulkonäön puolesta, mutta maku kärsii. - alv-liskot
ap. kirjoitti:
Samalla tavalla kuin kädenkin saa kylmettymään, kun sitä pitää jääkaapissa tuntitolkulla.
Leikattu tomaatti säilyy jääkaapissa paremmin ulkonäön puolesta, mutta maku kärsii.Pitää paikkansa, että liskot tarvitsevat talvisin pilkkihaalarit. Muuten kylmetymme.
Tomaatin kylmettymisestä (jääkaapissa) en olekaan ennen kuullut. - käsijääkaapissa
ap. kirjoitti:
Leikattu tomaatti säilyy jääkaapissa paremmin ulkonäön puolesta, mutta maku kärsii....tässä kohtaa tuli taas kerran mieleen, että minkä ihmeen tähden mä luen näitä juttuja...
- alv-liskot
käsijääkaapissa kirjoitti:
...tässä kohtaa tuli taas kerran mieleen, että minkä ihmeen tähden mä luen näitä juttuja...
kyllä minä oikeastaan hyvinkin uskon, että käsi menee vähän kylmäksi jos sen pelkiltään laittaa jääkaappiin.
Ei se kuitenkaan millään muotoa kylmety tai mene huonoksi. Irtonainen raaja kuuluukin laittaa kylmään (mielellään jäihin) . - kenenkäsijääkaapissa
alv-liskot kirjoitti:
kyllä minä oikeastaan hyvinkin uskon, että käsi menee vähän kylmäksi jos sen pelkiltään laittaa jääkaappiin.
Ei se kuitenkaan millään muotoa kylmety tai mene huonoksi. Irtonainen raaja kuuluukin laittaa kylmään (mielellään jäihin) .just joo, ettet jääkkään odottelemaan oven väliin kätes kylmettymistä
- alv-liskot
kenenkäsijääkaapissa kirjoitti:
just joo, ettet jääkkään odottelemaan oven väliin kätes kylmettymistä
en tietenkään. Enhän minä purjoakaan laita jääkaappiin siten, että latva jää oven väliin ja sitten ovi ei mene kiinni ja lämpö karkaa.
Tosin en säilytäkään kättä jääkaapissa, mutta ap ilmeisesti näin toimii ja se ilo hänelle suotakoon.
Teroita sun veitsi: silloin ei mehut valu mihinkään ja twekstisi loppuosa muuttuu tarpeettomaksi :-)
- ap.
Puhutaanko nyt kypsistä tomaateista? Minä en raakoja tomaatteja syö.
Banaanin syön kyllä mieluumin raa'ahkona.
Minä haluan tietää, miten muut käyttäytyvät tomaatin kanssa! - alv-liskot
ap. kirjoitti:
Puhutaanko nyt kypsistä tomaateista? Minä en raakoja tomaatteja syö.
Banaanin syön kyllä mieluumin raa'ahkona.
Minä haluan tietää, miten muut käyttäytyvät tomaatin kanssa!minä pidän hieman raa'ahkoista tomaateista.
tee seikkaperäinen tomaattikäytymiskysely, niin vastaan sitten siihen? - ap.
alv-liskot kirjoitti:
minä pidän hieman raa'ahkoista tomaateista.
tee seikkaperäinen tomaattikäytymiskysely, niin vastaan sitten siihen?Voin tehdäkin, sillä tomaatteihin liittyy aika paljon eri ulottuvuuksia alkaen siitä, että jotkut poimijat niistävät nenänsä sormillaan ja jatkavat poimimista muina miehinä.
(Moniko pesee kotimaiset tomaatit ennen syömistään?) - alv-liskot
ap. kirjoitti:
Voin tehdäkin, sillä tomaatteihin liittyy aika paljon eri ulottuvuuksia alkaen siitä, että jotkut poimijat niistävät nenänsä sormillaan ja jatkavat poimimista muina miehinä.
(Moniko pesee kotimaiset tomaatit ennen syömistään?)liskot pesevät aina vihanneksensa ennen syömistä
Mjaa, mulla on terävä veitsi ja sillä leikkaa ihan hyvin. Jos laudalle sattuu jotain jäämään niin kaapasen sen sillä veitsellä leivän päälle. Mä syön kaikki mitä on enkä tosiaan mitään sokeria tms. kaipaa. Jos leivälle ei mahdu, niin sitten paljaalteen.
Suosin kyllä enemmän kirsikkatomaatteja joita mutustelen suoraan rasiasta ilman mitään oheishärpäkkeitä.- --------------------
Miusta parhaita on luumukirsikkatomaatit :)
- ap.
Tänä aamuna laitoin koko tomaatin kahden leivän päälle.
Toiseen kaksi, toiseen kolme viipaletta.
Näky oli epäesteettinen plus, että meinasivat pudota, kun oli vielä kurkkuakin tomaatin päällä.
Miten päin ne tomaatin reunapalat kuuluisi laittaa leivän päälle?
Jos se kupera puoli on alaspäin, niin tippuvat leivän päältä herkästi.
Jos se kupera puoli on ylöspäin, niin saattaa mehu purskahtaa vaikka näytölle, kun puraisee sitä tomaatin kuoripuolta.
Tuo oli hyvä neuvo, että "Jos laudalle sattuu jotain jäämään niin kaapasen sen sillä veitsellä leivän päälle".
Kuuluuko se leikkuulauta huuhdella heti?
- --------------------
Leikkaa se todella terävälläveitsellä siinä leivän päällä?
Itse kyllä nakerran tomaatin kylkeen reiän ja imen sen tyhjäksi, sitten rouskutan lopun tomaatin. Ja tomaatin pitää olla viileä, muuten se yököttää.- ap.
Leivän päällä! Hyvä neuvo.
Tarkoitatko, että syöt tomaatin samalla tavalla kuin juot pillimehun?
Jotkut syövät jukurtin niin, että tekevät pohjaan reiän ja imevät jukurtin... - ap.
ap. kirjoitti:
Jotkut syövät jukurtin niin, että tekevät pohjaan reiän ja imevät jukurtin...Paitsi, että leivän päällä on jo juustoa ja sehän tulisi leikattua siinä samalla, kun eihän juustoa voi tomaatin päälle laittaa.
- --------------------
ap. kirjoitti:
Jotkut syövät jukurtin niin, että tekevät pohjaan reiän ja imevät jukurtin...Tarkoitan, imen sen litkun sieltä eka veks,sitse ei oo pitkin sormia ja paidan etumusta :)
Ja siiskun on se tosi terävä veitsi,ei tarvi painaa sitä juustoa särki,vaan se tomaatin pinta soljahtaa halki, kun teet pintaviillonja hiukan käännät tomaattia. Tomaatin voit muuten korvata omenalla, silloin voit käyttää toista pehmeän juuston höylää.Siitä tulee ihanaa. Tosin kaloreita on ehkä 2 enempi.
Hauskaa laskiaista tai naisten päivää, kumpaa sitten viettänetkin. - ap.
-------------------- kirjoitti:
Tarkoitan, imen sen litkun sieltä eka veks,sitse ei oo pitkin sormia ja paidan etumusta :)
Ja siiskun on se tosi terävä veitsi,ei tarvi painaa sitä juustoa särki,vaan se tomaatin pinta soljahtaa halki, kun teet pintaviillonja hiukan käännät tomaattia. Tomaatin voit muuten korvata omenalla, silloin voit käyttää toista pehmeän juuston höylää.Siitä tulee ihanaa. Tosin kaloreita on ehkä 2 enempi.
Hauskaa laskiaista tai naisten päivää, kumpaa sitten viettänetkin.Omenaa leivän päälle?
Kiitos samoin. Taidan viettää laskiaispullapäivää.
Jos sen tomaatin leikkaa siinä leivän päällä ja _pitkittäissuuntaan_ eli "kara" ylöspäin, eli tavallaan ottaa siitä ensin sen "kannen" ja.. Silloin musta siitä valuu vähemmän mehuja.
Mä laitan kyllä jääkaappiin siinä vaiheessa, kun siitä on leikattu. Muuten säilytän ruokakaapissa, että ehtii "kypsyä" sopivaksi. Espanjalaisia tomaatteja olen lakannut ostamasta. Ne espanjalaiset, jotka Suomeen rahdataan raakoina, on niin täynnä jotain myrkkyä, että suupielet tulee kipeiksi. Jos kotimaiset on oikein kalliita talvella, syön hetken aikaa vain aurinkokuivattuja. Hollantilaisetkin kyl menee.- ap.
Ai tomaatti on leikatessa makuuasennossa koko ajan?
- alv-liskot
eijei !1!1
tomaatti pitää viipaloida pystysuunnassa, vaakasuunnassa viipaloitu on pahaa. Olen kauan ihmetellyt, että miten tämä on mahdollista mutta onpa vaan. ap. kirjoitti:
Ai tomaatti on leikatessa makuuasennossa koko ajan?
Eikun se on istuma-asennossa :)
alv-liskot kirjoitti:
eijei !1!1
tomaatti pitää viipaloida pystysuunnassa, vaakasuunnassa viipaloitu on pahaa. Olen kauan ihmetellyt, että miten tämä on mahdollista mutta onpa vaan.No siinä on niitä "jänteitä" sillai enemmän, mutta jos sen on antanut kypsyä siel kaapissa tarpeeks niin.. Ja ne "jänteet" pitää sen koossa paremmin, ettei valu :)
- ap.
yksinkertainen.blondi kirjoitti:
Eikun se on istuma-asennossa :)
Siis ensin makuuasennossa leikataan kansi pois ja sitten laitetaan tomaatti istumaan ja viipaloidaan se?
ap. kirjoitti:
Siis ensin makuuasennossa leikataan kansi pois ja sitten laitetaan tomaatti istumaan ja viipaloidaan se?
Eikun musta se istuu silloin kun "kara" on ylöspäin ja silloin sen kansi leikataan pois, sen istuessa. Ei sitä kyljelleen tarvi asettaa. Miten tää alkaa kuulostaa nyt jotenkin julmalta :/
- ap.
Eikun musta se istuu silloin kun "kara" on ylöspäin ja silloin sen kansi leikataan pois, sen istuessa. Ei sitä kyljelleen tarvi asettaa. Miten tää alkaa kuulostaa nyt jotenkin julmalta :/
Eikö tuo ole hankala leikkausasento?
- alv-liskot
ei, tomaatti istuu silloin kun kanta on alaspäin.
Olet siis systemaattisesti pahoinpidellyt tomaattejasi leikkelemällä niitä pää alaspäin. Ympärileikkaustako yrität !11111! - alv-liskot
ap. kirjoitti:
on, ranne pitää taivuttaa 90 asteen kulmaan
ap. kirjoitti:
En ole ikinä ajatellut asiaa, leikannut vaan. Opin kyllä leikkaustavan aikoinaan yhdeltä mieheltä. Sitä ennen leikkasin kyljellään ja purskauttelin niitä litkuja :/
- alv-liskot
No siinä on niitä "jänteitä" sillai enemmän, mutta jos sen on antanut kypsyä siel kaapissa tarpeeks niin.. Ja ne "jänteet" pitää sen koossa paremmin, ettei valu :)
jänteet eli liha ovat hyviä.
siemennesteet tuppaavat valumaan ympäriinsä, se on tomaatin hankala puoli alv-liskot kirjoitti:
ei, tomaatti istuu silloin kun kanta on alaspäin.
Olet siis systemaattisesti pahoinpidellyt tomaattejasi leikkelemällä niitä pää alaspäin. Ympärileikkaustako yrität !11111!Ei se näkyvä kara on pää!!! Leikkaan siltä tukan pois!!!
- alv-liskot
En ole ikinä ajatellut asiaa, leikannut vaan. Opin kyllä leikkaustavan aikoinaan yhdeltä mieheltä. Sitä ennen leikkasin kyljellään ja purskauttelin niitä litkuja :/
leikkasit kyljelläsi?
alv-liskot kirjoitti:
jänteet eli liha ovat hyviä.
siemennesteet tuppaavat valumaan ympäriinsä, se on tomaatin hankala puoliSiemennesteet ei niin valu, jos leikkaa tukan ensin pois ja pitää istualteen sen.
- alv-liskot
Ei se näkyvä kara on pää!!! Leikkaan siltä tukan pois!!!
ei, kanta on tomaatin perse
alv-liskot kirjoitti:
leikkasit kyljelläsi?
Tomaatti oli kyljellään, eipäs saivarrella siellä!
- alv-liskot
Olet väärässä!!
kumpi meistä on yksinkertainen blondi?
alv-liskot kirjoitti:
kumpi meistä on yksinkertainen blondi?
Minä teen sen yksinkertaisesti :)
- alv-liskot
Minä teen sen yksinkertaisesti :)
vakavasti puhuen, teet sen kyllä aika hölmösti.
Sinullahan menee joko hirveästi tomaatti hukkaan, tai sitten jätät sitä kantaa syötävän osan joukkoon. Torjuntaaineita kertyy kantaan, joten se pitäisi ottaa pois kokonaan.
Itse leikkaan tomaatin kannan kohdalta kahtia, ja poistan pienet kolmion malliset palat (eli kannan). - y.b syö jotain muuta
alv-liskot kirjoitti:
Sinullahan menee joko hirveästi tomaatti hukkaan, tai sitten jätät sitä kantaa syötävän osan joukkoon. Torjuntaaineita kertyy kantaan, joten se pitäisi ottaa pois kokonaan.
Itse leikkaan tomaatin kannan kohdalta kahtia, ja poistan pienet kolmion malliset palat (eli kannan).Okei. Kätken nämä sanat sydämeeni ja mietiskelen niitä itsekseni :) Nyt menen!!
- Q off
alv-liskot kirjoitti:
Itse leikkaan tomaatin kannan kohdalta kahtia, ja poistan pienet kolmion malliset palat (eli kannan).Juuri näin, mä vaan en jaksanut selostaa tuota kolmiohommaa :)
Miten te toimitte, kun tarvitsette tomaattia leipänne päälle?
- Leikkaan sitä leivälle?
Jos sen leikkaa leikkuulaudan päällä, mehut jäävät leikkuulaudalle.
- Ei jää kun leikkaa sen oikein ja käyttää leveän veitsen terää nostovälineenä.
Jos sen leikkaa kädessä, sormet ovat haavoilla.
- Ei ole kun pyöräyttää tomaattia hiukan ennenkuin se on leikattu läpi.
Minulla on kaksi leipää. Yksi tomaatti on liikaa kahden leivän päälle. Jos lopun tomaatin jättää pöydälle, se kuivuu. Jääkaapissa se kylmettyy.
- Ei kylmety vuorokaudessa miksikään, pöydällä kuivuu kyllä.
Pitäisikö se loppu-tomaatti syödä siinä seistessä?
- Se on yksi vaihtoehto
Sitten, kun tomaattia on leikattu, kädet ovat sotkussa ja täytyy pestä ja kuivata kädet.
- Ei tartte, jos käytät sitä leveää leikkuuveitsen terää nostovälineenä.- florencie
Syön joka päivä tomaattia leivän päällä.
Kun menen kauppaan ostan niitä isoja pihvitomaatteja ja kokeilen että ne on tarpeeksi napakoita mutta kuiten kypsiä.
Salaattiin ja ruokaan tulee pehmeet tomaatit.
Leikkaan tomaatin erillisellä leikkuulaudalla, ja pienellä terävällä veitsellä.
Niin että kantaosa on takasivulla, Sitä kantaosaa ei syödä ja kun se tomaatti on ollut jääkaapissa, sen maku on todella hyvä...makea ja raikas.
Mun työvaihe on sellainen että kun tuon ne kaupasta kotia, huuhtelen ne silloin ja eikun jääkaappiin.
Ja huuhtelu on sellainen että pikaseen lämpimällä vedellä ja lopuksi kylmällä. - ap.
Onko kaupoissa kotimaisia pihvitomaatteja?
Minäkin leikkaan tomaatin pienellä, terävällä veitsellä ja jäinkin ihmettelemään, kun toljake kehotti leikkaamaan suurella veitsellä...
Mikä on takasivu? Viipaloitko tomaatin makuuasennossa?- alv-liskot
florencie vaikuttaa pitävän tomaattia kyljellään
- florencie
Ei ole kotimaisia, ostan Lidlin nuo tomaatit ja ihan makuisia ovat.
Kotimaisia olen maistanut, mutta vielä ovat kitkerän makuisia, myöhemmin tottakai siirryn kotimaisiin.
Leikkaan kyljittäin ja ne mitä siitä pursuaa niin ällöltä kuin se kuulostaakin , en pese sormiani vaan nuolen ne mitä sormiini purskahtaa.
Puhtaathan ne kädet on ja muovisen leikkuulaudan huuhtasen kun kerkiän, muoviseen ei imeydy niin helposti bakteerit.
miul on tomaatti nuija jolla nuijin tomaatin oikeaan muotoon,eli litteäksi
on miul banaanimankelikinEli selvennyksen vuoksi vielä: noin päin minä en tee sitä -enää. Huh, nyt lähden syömään, hapankorppuja, laitankohan tomaattia päälle :D
- alv-liskot
niin, ja nyt saat sitten turhia myrkkyjä
- y.b. uloskirj.
Q:lle piti sanoo, tää on se vika tässä uudessa palstassa, viestipuun katoaminen.
- ap.
Aaa! Nyt minä ymmärrän.
- alv-liskot
heh
tuota viitseliäisyyttä pitää jo arvostaa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662248Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381863Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711490Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣221484Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.791186Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771144Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211096Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051074- 77929
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9922