Kynsi halki

teippisormi

Heipsis hei... En nyt muutakaan palstaa keksi, mistä kysellä...
Ongelmani on pystysuoraan haljennut nimettömän sormen kynsi; ollut tuollatavoin halki jo yli 2 vuotta. Eikä auta, vaikka leikkaisin kynnen lyhyeksi, aina halkeaa, nytkin on tuonne puoliväliin saakka kynttä halki. Ei ole kipeä, muulloin kun tarraa johonkin ja "repeää" lisää... Paraneeko ikinä ja jos, niin miten? Ilkee vaiva, kun haluisin kasvattaa kynsiä, mutta tuossa yhdessä on nyt ollut pakko pitää teippiä päällä. Rakennekynnetkin on kokeiltu, et jos niiden alla kasvaisi tuo vika pois, mutta ei auttanut. Onko kukaan kärsinyt samasta vaivasta, ja miten "parantunut"?
Kynteni ovat luonnostaam "heikot" ja ohuet, muttta kasvavat kyllä, eikä mitään sientä tms ole.

13

19760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Orkidea Beauty

      Kuulosta siltä että sulla on Onychokorrexis, kynsien pitkittäissuuntainen halkeaminen.
      Tunnuspiirteet:Kynsilevyn pitkittäissuuntaista halkeilua, joka jatkuu yhdensuuntaisena kunsijuuresta kunnen vapaaseen reunaan.Voi johtua kynsilevyn tai matriksin vioittumisesta tai ekseemoista
      Toimenpiteet ja hoito: Kynsien öljy ja lämpöhoidot voivat tuoda helpotuksen lievessä tapauksissa, mutta suosittelen käydä lääkäriin, jotta pysyviä muutoksia ei muodostuisi.

    • 10

      Siis se on yläpäästä se halkeama - ei ihan juuresta alkaen?

      Jos se olisi ihan kynsijuuresta, niin voisi ajatella että ongelma on parantumaton. Vaurio olisi "kynnen kasvukeskuksessa". Se on yleinen jos sormi on esim. jäänyt puristuksiin pahasti joskus (oven väliin tms.) tuosta ylimmän nivelen yläpuolelta. Mutta jos halkeama on vain yläpäässä, niin sitten on etsittävä syy sille miksi kynsi tietyllä kohtaa halkeaa. Eli mikä saa kynsilevyt levittäytymään siinä yhdellä kohtaa.

      Joka tapauksessa kannattaa käydä lääkärissä näyttämässä ja kysymässä.

      • teippisormi

        Niin, teippisormi tässä....
        Muistelisin, että yli 2 v sitten kynsi tarrasi johonkin kiinni ja lohkesi pystysuunnassa, ei siis ole juuresta saakka halki!
        Ei vaan ole sit kasvanut ehjäksi, vaikka kuinka sen lyhyeksi leikkaisin. Jännää on, ettei ole kipee, muuta kuin jos tarraa johonkin ja halkeaa pikkasen lisää.

        Muistaakseni en ole sormea loukannut mitenkään .
        Pitänee joskus lääkärissä käydessä sitä näyttää.
        Oon jo kauhuskenaarioita nähnyt, et kynsi pitää poistaa... Auts...


      • halkio
        teippisormi kirjoitti:

        Niin, teippisormi tässä....
        Muistelisin, että yli 2 v sitten kynsi tarrasi johonkin kiinni ja lohkesi pystysuunnassa, ei siis ole juuresta saakka halki!
        Ei vaan ole sit kasvanut ehjäksi, vaikka kuinka sen lyhyeksi leikkaisin. Jännää on, ettei ole kipee, muuta kuin jos tarraa johonkin ja halkeaa pikkasen lisää.

        Muistaakseni en ole sormea loukannut mitenkään .
        Pitänee joskus lääkärissä käydessä sitä näyttää.
        Oon jo kauhuskenaarioita nähnyt, et kynsi pitää poistaa... Auts...

        Hei. minulla on nimettömän kynsi halki , ollut vuosikausia . Siihen ei auta mikään. Laitatin keelikynnen siihen ja olihan se ehjä sen sen keeliajan mutta kun keeli postettiin niin kynsi on taas halki . Tosi inhottava, kun tarttu johonkin ja monesti toinen puoli menee poikki. Ise laitan kolme kerrosta lakkaa ja päälle hartnerin . pidän sen myös tasaisena ,siis niin että kumpikin puoli on saman pituiset. Ei lääkäri sille voi mitään, enkä usko että kynnen poistokaan auttaa koska se vaiva lähtee sieltä kynnen tyvestä niinkuin joku tuolla kertoi. niin että kärsitään vaan loppuelämän tai leikataan niin lyhyeksi ettei se tarttuile mihinkään. Jos kynnen poistaa kokonaan , kestää puolivuotta et uusi kynsi on kasvanut, kipeää, eikä sillä kädellä pysty viikkon tekemään mitään. Ai ai älä lähde sitä poisttamaan koska se kynsi kasvaa taas haljenneena takaisin.


    • Kynsi halkesi

      Pahus sentään, halkesi peukalon kynsi keskeltä pystysuuntaan.
      En aluksi huomannut asiaa, mutta ihmettelin, kun peukalon kynsi tuntui tarttuvan vaatteisiin ja huomasi kynnen reunan olevan hienon halkeaman ja ikäväkseni halkeaman jatkuvan koko kynnen halki.
      En tiedä missä on kynsi haljennut, kun ei ole jäänyt puristyksiin, huomasin vaan, et on halki.
      Nyt on sitten teippiä kynnen suojaksi laitettu, ettei tartu mihinkään varsinkaan yöllä nukkuessa.
      Eikö tosiaan ole mitään parannus keinoa haljenneeseen kynteen?
      Luulisi, että olisi jotain kynsiliimaa, joka korjaisi ja yhdistäisi haljenneen kynnen reunat.
      Lääkärissä en ole kynttä vielä käynyt näyttämässä.
      Toivottavasi tällaiset vaivat paranisivat, vaikka viestien perusteella näyttää aika hankalalta parantua, jos yli vuodenkin on vaiva jatkunut.

    • teippisormi

      Tilanne muuten edelleen sama;) Haljenneella kynnellä mennään. Jännä, et nuo kynnen "puolikkaat" (vaikka ei olekaan koko kynsi halki) kasvaa ihan eri tahtiin. Eelleenkään en ole lääkärille asiasta maininnut, olenpahan vaan pitänyt kynnen lyhyenä. Nyt menossa kokeilu Kissin DiamondHard - aineen kanssa, saas nähdä, auttaisko mitään?

    • IBXSystem

      Yksi vastaus: lähin IBX -hoitaja. Ota sarjahoito ja saat kynnen kuntoon.

      • Anonyymi

        Ei auttanut kymmenen sarjan hoitokaan


    • ibx

      Jep! Ainoa oikea vastaus on IBX hoito. Se ei ole edes kallista mutta toimii takuuvarmasti!

    • halkion

      MInulla ollut sama vaiva vuosikausia! Mikä on IBX-hoito?

    • kynsiHalki

      Huomasin tämän ketjun. Minulla on ollut jotain 3 vuotta oikean käden etusormen kynsi tuollainnen, pystysuunnassa halkeaa muutaman millin. Kun painelen tyven ihoaluetta niin se on kipeä, kun taas mut kynnet eivät ole. Lakalla olen koittanut suojata ja leikkaamalla hyvin lyhyeksi ettei tarttuisi ja repeilisi. Muutenkin kynnet ovat helposti lastuilevat. Pitää tutkia mikä on tuo IBX-hoito, en ole aiemmin moisesta kuullut.

    • Anonyymi

      Itselläni on kädessä samanlainen ja juuri todettu jalassa kynsisieni!

    • Anonyymi

      Kynnestä tulee piru.
      Ei sitä pelttivoidetuudia.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe