audacity äänite mp3 muotoon miten ?

miten saan muutettua audacity ohjelmalla äänitettyn materiaalin mp3 muotoon millä ohjelmalla

12

5629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sherlock Mulder

      Hmmm... Eikös Audacityssä ole jo valmiiksi mahdollisuus tehdä tallenteesta MP3-tiedosto? Ainakin omasta Audacitystäni tuo ominaisuus löytyy.

      Eli; Audacityssä valitset ylhäältä kohdan "Tiedosto", sieltä kohta "Vie" ja valitset tallennuskansion, annat tiedostonimen ja valitset "Tallennusmuoto" kohdasta "MP3-tiedostot". Sen jälkeen voit alareunassa olevasta "Asetukset" kohdasta vielä muuttaa tallennettavan MP3-tiedoston laadun 8kbps - 320kbps välillä.
      320kbps luonnollisesti paras laatu. :)

      • ei osaa

        siihen tulee vain mp3 tiedostoa ei voitu avata...


      • Kalakkuna
        ei osaa kirjoitti:

        siihen tulee vain mp3 tiedostoa ei voitu avata...

        Koodekki on asentamatta.


      • olet oikeassa

      • lame_sucks

        mp3:ksi koodaus vaatii koodekkia.

        Näissä on käytännössä 2 vaihtoehtoa:

        1. ilmainen, mutta heikkolaatuinen lame.

        2. ilmainen, mutta laillisen windows -lisenssin omistamista vaativa fraunhoferin koodekki, jonka Microsoft on lisensioinut osaksi Windows Media Playeria, versio 10.0 tai uudempi.

        Tuon 1. kohdan osalta joku muu on jo vastannut, joten en käsittele tätä vaihtoehtoa enempää, toteanpa vain, että ääni on heikkolaatuinen samalla bitratella (kbps) kuin MS:n lisensioimalla fraunhoferin koodekilla.

        2. kohdan osalta: en tiedä, osaako WMP sellaisenaan muuntaa .wav -> .mp3

        mutta jos ei, niin tarvittavan ohjelman tekeminen on triviaalia, kunhan koneessa on windows ja WMP 10.0 tai uudempi.

        Tällainen ohjelma vaatii ensimmäisellä ajokerralla pääkäyttäjän oikeudet, mutta myöhemmillä ajokerroilla niitä ei tarvita.

        Vaihtoehtona voisi olla erillinen .inf -tiedosto, joka pitää asentaa pääkäyttäjän oikeuksin, mutta itse ohjelma ei silloin pääkäyttäjän oikeuksia tarvitse, tosin tällöin joutuu .inf -tiedoston sisäänajanmisen lisäksi manuaalisesti kopioimaan yhden tiedoston, ja kopioinnin voi tehdä esim. Windows Explorerilla (tiedostonhallinta), joka silloin myös tarvitsee pääkäyttäjän oikeudet, koska kopioitava tiedosto yleensä löytyy c:\windows\system32 -hakemistosta.

        Tuollainen ohjelma sitten vain käyttää MS -käyttöjärjestelmään asennettua koodekkia, ja äänen laatuero lame:en on huomattava, lame:n tappioksi.

        Veikkaanpa, että lame:lla tarvitaan ainakin 192 kbps, ehkä jopa 256 kbps, että laatu pärjäisi 128 kbps fraunhofer -koodekille.

        128 kbps nopeudella kun lame uudelleenenkoodaa 44100 näytenopeuden 32000:ksi, jolloin diskantteja katoaa, ja ainakin laadukkailla kuulokkeilla tuon huomaa ihan selvästi.

        Jos siis välttämättä haluat käyttää lamea (esim. ideologisista syistä, lame kun on avointa lähdekoodia ja GPL -lisensioitua), niin silloin on käytännössä pakko nostaa bitrate niin suureksi, ettei lame enää uudelleenenkoodaa 44100 -> 32000 näytettä sekunnissa.


      • tekniikanihmelapsi..
        lame_sucks kirjoitti:

        mp3:ksi koodaus vaatii koodekkia.

        Näissä on käytännössä 2 vaihtoehtoa:

        1. ilmainen, mutta heikkolaatuinen lame.

        2. ilmainen, mutta laillisen windows -lisenssin omistamista vaativa fraunhoferin koodekki, jonka Microsoft on lisensioinut osaksi Windows Media Playeria, versio 10.0 tai uudempi.

        Tuon 1. kohdan osalta joku muu on jo vastannut, joten en käsittele tätä vaihtoehtoa enempää, toteanpa vain, että ääni on heikkolaatuinen samalla bitratella (kbps) kuin MS:n lisensioimalla fraunhoferin koodekilla.

        2. kohdan osalta: en tiedä, osaako WMP sellaisenaan muuntaa .wav -> .mp3

        mutta jos ei, niin tarvittavan ohjelman tekeminen on triviaalia, kunhan koneessa on windows ja WMP 10.0 tai uudempi.

        Tällainen ohjelma vaatii ensimmäisellä ajokerralla pääkäyttäjän oikeudet, mutta myöhemmillä ajokerroilla niitä ei tarvita.

        Vaihtoehtona voisi olla erillinen .inf -tiedosto, joka pitää asentaa pääkäyttäjän oikeuksin, mutta itse ohjelma ei silloin pääkäyttäjän oikeuksia tarvitse, tosin tällöin joutuu .inf -tiedoston sisäänajanmisen lisäksi manuaalisesti kopioimaan yhden tiedoston, ja kopioinnin voi tehdä esim. Windows Explorerilla (tiedostonhallinta), joka silloin myös tarvitsee pääkäyttäjän oikeudet, koska kopioitava tiedosto yleensä löytyy c:\windows\system32 -hakemistosta.

        Tuollainen ohjelma sitten vain käyttää MS -käyttöjärjestelmään asennettua koodekkia, ja äänen laatuero lame:en on huomattava, lame:n tappioksi.

        Veikkaanpa, että lame:lla tarvitaan ainakin 192 kbps, ehkä jopa 256 kbps, että laatu pärjäisi 128 kbps fraunhofer -koodekille.

        128 kbps nopeudella kun lame uudelleenenkoodaa 44100 näytenopeuden 32000:ksi, jolloin diskantteja katoaa, ja ainakin laadukkailla kuulokkeilla tuon huomaa ihan selvästi.

        Jos siis välttämättä haluat käyttää lamea (esim. ideologisista syistä, lame kun on avointa lähdekoodia ja GPL -lisensioitua), niin silloin on käytännössä pakko nostaa bitrate niin suureksi, ettei lame enää uudelleenenkoodaa 44100 -> 32000 näytettä sekunnissa.

        mulla toi lame ei tuu tähän tietokoneeseen..? :0


      • mite sie saat tallennettuu, kun mun tiedostot-valikossa, ei oo sitä vie-kohtaa. ja kun yritän tallentaa mp3-muotoon, että valitsen siitä tiedostonmuodosta, sielt ei tuu ku aup.-tiedosto mahdolliseksi.


    • tallennus

      Minulla sama ongelma Lamen kanssa uusissa Audacityissä ei ole VIE kohtaa käytössä... juho95itse kirjoitti samasta jo aiemmin eli voisiko joku vastata tähän miten nyt tarvisi toimia että tuom Lamen saa oikeaan paikkaan??? KIITOS.

      • Export on vie

        No löytyykö export kohta sitten?


    • Anonyymi

      Ei voi mitenkään, kun ei ole suomen kieltä ohjeissa!

      • Anonyymi

        Onhan, käännetty 52 eri kielelle jossa mukana myös suomi.


    • Anonyymi

      Netissä on ilmaisia online-muuntimia, joilla saa minkä tahansa tiedostoformaatin muunnettua toiseen haluttuun formaattiin. Googlaa esim haku wav to MP3 ja valitse mieluisin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1081
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      303
      777
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      579
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe