"Turun Sanomat 11.12 2010 05:01:28
Toisen henkilöllisyyden anastamista ei toistaiseksi aiota kriminalisoida. Sisäasiainministeriö luo parhaillaan pelisääntöjä sille, miten toisena henkilönä esiintyminen ja identiteettivarkaudet saataisiin kuriin. Poliisiosaston neuvotteleva virkamies Johanna Kari kertoo, että ensi vuoden alussa tulossa on vain toimenpidesuosituksia ja ohjeita, muttei ehdotuksia lakipykäliksi.
Työryhmän mielestä kriminalisointi ei ole ratkaisu kaikkiin identiteettivarkauksiin, vaan henkilötietojen väärinkäyttö näkyy monina rikoksina, joista petos on yksi tavallisimmista.
Esimerkiksi internetissä naapurin tai luokkakaverin nimellä esiintyminen ei ole rangaistava teko, sillä yksityishenkilön erehdyttäminen ei ole rikos. Tekijästä tulee varas vasta sitten, jos netissä ongituilla tiedoilla yritetään ostaa jotakin.
Ministeriö uskoo valistukseen ja aikoo esittää listan keinoja, joilla varkaudet voisi välttää. Se pitää kansallista lainsäädäntöä liian heiveröisenä aseena globaalimaailmassa.
Identiteettivarkauksien määrä internetissä on kasvanut hurjasti ja nopeasti. Kuitenkin perinteinen lompakon varastaminenkin voi johtaa kuukausien ja jopa vuosien piinaan, jos ajokorttia käytetään pikavippien nostamiseen ja puhelinliittymien avaamiseen.
Ajokortti on ongelmallinen sikäli, ettei sitä voi pankki- ja luottokortin tavoin kuolettaa. Varastetulla kortilla voi tehtailla rikoksia periaatteessa niin kauan kuin se on väärissä käsissä. Lisäksi se on helppo väärentää.
– Itse asiassa ajokorttia ei ole alun perin edes tarkoitettu henkilöllisyyden tunnistamiseen, Kari huomauttaa."
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:OD-VVMx4oF4J:www.ts.fi/online/kotimaa/180708.html toisen henkilöllisyydellä esiintyminen&cd=8&hl=fi&ct=clnk&gl=fi&source=www.google.fi
Henkilöllisyyden voi varastaa jatkossakin ilman rangaistusta
6
179
Vastaukset
- kaarne_
Ei minua ainakaan häiritsisi jos joku esiintyisi netissä oikealla nimelläni, koska tuskin siitä kukaan mitään hyötyy.
Et saa aiheuttaa vahinkoa esiintymällä minun nikillä ja huonontaa mainettani,
siitä joudu maksamaan korvauksia ja sakotmonte24 kirjoitti:
paljonko haluut nikistäsi???myy myy myy miulle myy
Sinähän et ole entisiäkään lainoja maksanut vielä.
Millähän on yliopäätään ajatelleet kontrolloida ihmisten käyttäytymistä netissä? Okei, uusi laajennettu poliisilaki meni läpi, mutta ei sekään estä Virtasta esiintymästä Korhosena netsissä. Ja hyvä niin. Paljon järkevämminkin sitä veron maksajien rahaa voitais käyttää.
- Mies joka varasti
.
IDENTITEETIN
kuulostaa joltakin elokuvan nimeltä
.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka oli töllöntyön tekijä?
Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt444746Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja
Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.562595Jenkkilahkojen kastekaava
Jenkkilahkojen yhteinen kastekaava on kirjoitettuna Mormonin Kirjaan, Moroni, luku-8 Pienten lapsien vanhempia uhataan1391044Pasi Turunen: Ensimmäisenä Helluntaina ei kastettu sylivauvoja!
Tänään 31.5.2026 Pasi Turunen noin vastasi soittajan kysymykseen! Raamattu EI KERRO ketä kastettiin1611015Odotan sitä hetkeä
kun nähdään taas. Tiedän, että sinäkin odotat. Kun se päivä koittaa, katseesi hakee minua. Ehkä arkailemme toisiamme väh71984- 118921
Olen melko vakuuttunut
etten tule olemaan koskaan täysin onnellinen ilman sinua. En uskonut, että näin kävisi kenenkään kanssa. Kunnes sain kok71904- 137835
- 48820
Taas mietin että
mitä ihmettä sanoisin, jos laittaisin viestiä. Aina voi toivottaa jotain, vaikka hyvää kesää, ja jos ei tule vastausta,51788