"Kemijärvellä sijaitsevassa Lapponia-sairaalassa verinäytteitä ja sydänfilmejä ottaa siivooja, kertoo Ilta-Sanomat.
Työntekijä on kouluttautunut laitoshuoltajaksi, eikä hänellä ole terveydenhuoltoalan koulutusta. Ennen kuin siivooja aloitti näytteidenottajana, hän luki teoriaa ja suoritti kolmen viikon työharjoittelun valvonnan alaisena.
Aluksi, neljä vuotta sitten, hän teki osan päivästä töitä siivoojana ja osan ajasta otti verinäytteitä. Viime vuonna hän siirtyi pelkäksi näytteidenottajaksi.
Ammattijärjestö Tehy on tehnyt potilasturvallisuuden vuoksi tapauksesta kantelun Lapin aluehallintovirastoon ja Valviraan, joka puolestaan on siirtänyt asian aluehallintovirastolle.
– Verinäytteiden ottaja ei ole terveydenhuoltoalan ammattihenkilö. Lain mukaan on olemassa tehtäviä, joita saavat tehdä muutkin kuin nimikesuojatut ammattihenkilöt, sanoo Lapin aluehallintovirastossa työskentelevä aluehallintoylilääkäri Riitta Pöllänen Ilta-Sanomien haastattelussa.
Laki rajaa ainoastaan, ettei Lapponiassa työskentelevä siivooja-näytteidenottaja saa ottaa verikoetta alle 15-vuotiaalta."
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194670838612/artikkeli/is sairaalassa verikokeita ottaa siivooja eika laki sita kiella.html
sairaalan putkimies tekee tuolla varmaan peräsuolitähystykset ja gynekologiset tutkimukset.
Sairaalassa verikokeita ottaa siivooja – eikä laki sitä kiellä
14
409
Vastaukset
- jossain päin Suomea
Olen kuullut kehuskeluja synnytysosastoiden siivoojilta, kuinka he toimivat suurinpiirtein kätilöinä. Siivoojat osallistuvat synnytysosaston palavereihin siinä, missä lääkärit ja hoitajatkin.
stand up koomikot tekemään sydänläppä leikkauksia ku niillä tunnetusti läppä on hallussa.
keksikää lisää- florencie
Ne on laitosapulaisten omia juttuja sitten ollut.
Laitosapulaiset eivät toimi missään vaiheessa synnytksen kulussa mukana, eivätkä osallistu hoitotilanteisiin.
Hoitokokouksiin heidän on pakko osallistua, että tietävät kuka potilas on missäkin vaiheessa ynnä muuta, se luo taas potilasturvallisuutta.
Onhan se laitosapulaisen hyvä tietää, että huoneessa 3 on potilas, eikä ole tyhjillään, heillä pitää olla päivitetyt listat mukanaan työssä.
Jos potilaas tarvitsee nestettä enempi, apulainen huolehtii mehukannusta että se on täynnä.
läheisriippuvaiset lähihoitajiksi
- alv-paskot
Niin ja lääkeriippuvaiset lääkäreiksi.
Homomies meni muuten lääkäriin valittaen persekipuja. Tutkimuksissa kävi pian ilmi, että peräsuoleen oli juuttunut jokin vieras esine. Lääkäri veti kumikäsineillä takapuolesta punaisen ruusun. Homoboy vastasi tähän:
Mmm...se on sulle!
- --------------------
Laitoshuoltajan koulutus sisältää osion hoiva ja huolenpito, jolloin voi jatkaa esim. lähärin koulutukseen saaden joitain alkukoulutuksen perusopintoja hyväksiluettua. Mikäli hän on suorittanut lisäksi lähihoitajan tutkinnon osia näytöin, kuten media antaa ymmärtää,hän on kykenevä kyllä avustaviin hoitotoimenpiteisiin,mutta en kyllä antaisi itseäni suoneen pistää. Kaikella kunnioituksella.
- --------------------
Sairaalahuoltajan työnkuva on usein paljon muutakin kuin siivousta. Unohtui sanoa.
- alv-liskot
minä antaisin pistää suoneen, ei se ole vaikeaa. Voin vaikka itse ottaa sen näytteen jos se siitä on kiinni. Mutta ekg-lätkien asettelusta pyydän ottamaan kamerakännylläni kuvan, ja se on sitten todiste siitä miten oikein tai väärin nämä lätkät on aseteltu. Olis kiva jos ne olis oikein. Jos ne on väärin niin valittamisen puolelle menee.
terveisin potilas
- Siis mitä media antaa ymmärtää? - alv-paskot
alv-liskot kirjoitti:
minä antaisin pistää suoneen, ei se ole vaikeaa. Voin vaikka itse ottaa sen näytteen jos se siitä on kiinni. Mutta ekg-lätkien asettelusta pyydän ottamaan kamerakännylläni kuvan, ja se on sitten todiste siitä miten oikein tai väärin nämä lätkät on aseteltu. Olis kiva jos ne olis oikein. Jos ne on väärin niin valittamisen puolelle menee.
terveisin potilas
- Siis mitä media antaa ymmärtää?Media antaa ymmärtää muttei ymmärrä antaa??
- alv-liskot
voi saatana! Ja minä olen lukenut väitöskirjaa, jossa tutkittiin sitä, miten hyvin lähi- ja sairaanhoitajat osaavat ottaa sydänfilmin. Tutkimuksessa pyydettiin hoitajia merkitsemään paperille (jossa oli piirrettynä ihmiskehon yläosa) ne kohdat, joihin lätkät kuuluu laittaa.
Tulos: välillä näytti menevän arpomisen puolelle. Lisäkoulutusta tarvitaan. Mitenkä nyt pitäisi suhtautua siihen, että maallikko sijoittelee näitä lätkiä?
*tietoisku: oikealla sijoittelulla on merkitystä*- pejuhe
Olet aivan oikeassa, mutta kun AMMATTILAISET KILPAILUTETAAN ULOS!
t.pejuhe
- pejuhe
Olen lääk.ylikersantti koulutukseltani, opetellut nesteytyksen ym. En ole kelvollinen näytteenottaja!
- Kuka mustiasi hoitaa
Mitäs ihmeellistä tuossa nyt on. Eläinlääkintäpuolella tuo on ihan yleinen käytäntö sillä ammattitaitoiset eläintenhoitajat ovat kalliita. (bruttopalkka huimat 1000-1600€ kuussa) Halvemmaksi tulee ottaa työvoimatoimistosta hommiin joku eläinrakas ja ennen kaikkea ilmainen työharjoittelija...
- kumpi vai kampi?
kumpi on pahempi juttu sydänfilmejä ottava siivooja vai halventavia valekuvia levittävä kirkkoherra?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 165313
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2212751- 352163
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella392045Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon332006Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731717Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme91358- 1641282
- 381270
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o651257