Esilääkitys, hampaantora, pelko ym.

Kauhupotilas

Hampaallani on ihan kauhea tilanne. Arvelen koko hampaan olevan yhtä reikää. Ensinnäkin 1/4 hampaasta on kokonaan lohjennut pois. Siis aivan hampaan päältä ikeneen asti. Siinä oli niin iso reikä, että hammas romahti. No, toinen 1/4 näyttää olevan pinnan alta musta eli varmaan sekin on aika huonossa kunnossa. Siinä puolikkaassa, mikä hampaastani on vielä jäljellä, on uusi reikä. Hampaani tilanne ei siis ole kovin hyvä varmaan. Pelkään, että koko hammas pitää poistaa.

Hammas on jo aika kipeä, mutta särkylääke auttaa ainakin vielä.

Toisekseen en ole käynyt hammaslääkärissä noin 10 vuoteen.

Pelkoni on niin kauhea, että tätäkin kirjoittaessa sydän alkoi tykyttää ja melkein alan itkeä.

Otin selvää paikallisista yksityishammaslääkäristä ja yhdessä hyvältä kuulostavassa paikassa annetaan ilokaasua ja esilääkitystä.

Olen päättänyt, että suostun menemään hammaslääkäriin, jos saan ilokaasua, mutta jos pitää tehdä jotain operaatiota kuten juurihoitoa, poraamista tai repiminen, haluan esilääkityksen.

Jos saa esilääkityksen, niin onko siinä niin tillin tallin, että ei tajua tilanteesta mitään? Kun yhdelle tutulleni tehtiin puudutuksessa eräs leikkaus ja hän sai esilääkitystä, hän ei muista koko tilanteesta juuri mitään. Tuollaisen haluan, jos tälle puolihampaalleni tehdään jotain.

Neljännekseen minulla on neljä viisaudenhammasta, jotka eivät meinaa puhjeta kunnolla. Vanhin on ollut puoliksi puhjenneena ehkä 10 vuotta, muutkin jo useita vuosia. Niistä ei aiheudu mitään kipua.

Pelkään, että kun vihdoin uskaltaudun hammaslääkäriin, palaan sieltä viisi hammasta köyhempänä.

Pelkoni on niin kauhea, että en tiedä mitä teen.

2

637

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erty45

Esilääkitys (diapam) ei maksa mitään, mutta sillä et saa itseäsi siihen tilaan että et muistaisi käynnistä mitään.
      Ilokaasu (sedaatio) taas vaatii anestesialääkärin, joka tunnilta saattaa maksaa yli 200€.
      Jos et ole käynyt aikoihin hammaslääkärissä ja pelkäät, kannattaisi tehdä koko suun remppa nukutuksessa. Tämäkin tosin maksaa aika paljon...

• ja pöh

Suun kautta otettava esilääkitys auttaa niitä, jotka pelkäävät aika paljon, mutta eivät ole täysin hammaslääkärikauhuisia. Riittävällä annoksella tosin siitäkin on kanttuvei ja muistikin voi mennä (valmisteesta riippuen, Diapamilla ei ole tätä vaikutusta). Suun kautta lääkkeen imeytyminen on kuitenkin epävarmempaa ja voi kestää kauankin. Suonensisäinen eli iv-sedaatio sen sijaan on hyvin tehokas (kaikille) ja siinä on taatusti tilassa, jossa millään ei ole mitään väliä. Iv-sedaation suorittaa useimmiten anestesialääkäri, jotkut lääkäri-hammaslääkärit tekevät myös itse. Vaatii monitoroinnit yms laitteistot.
      Ilokaasu sopii pelkääville, mutta ei kauhuisille. Siinä pitää hyväksyä, että nenän peittää ilokaasumaski. Vaikutus on rauhoittava, ei poista kipua. Toisille voi tulla paha olo. Vaikutus kuitenkin lakkaa nopeasti, joten tämä on etu, ei mene loppupäivä tokkurassa. Ilokaasua saavat antaa kyseiset kurssit käyneet hammaslääkärit. Vaatii luonnollisesti ilokaasulaitteiston.
      Täysnukutus on sitten niiden vaihtoehto, jotka eivät voi ajatellakaan hammashoitoa. Anestesialääkäri suorittaa, toipumisaikaa menee, eikä epävarmoja toimepiteitä kuten monimutkaisia juurihoitoja mielellään tehdä. Tavallisia juurihoitoja kyllä, ainakin yksityispuolella. Hintaa kertyy tosiaan enemmän kuin iv-sedaatiolle. Toisaalta iv-sedaatiossa ei voida tehdä monta tuntia kestäviä toimenpiteitä, mutta on oiva esim. hankaliin viisaudenhammasleikkauksiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      176
      1550
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      101
      767
    3. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      725
    4. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      203
      588
    5. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      48
      546
    6. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      126
      546
    7. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      50
      528
    8. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      526
    9. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      15
      500
    10. toivottavasti kohta jo kohdataan

😍😍😍😍😍 sinua olen odottanut varmasti koko elämäni
      Ikävä
      25
      493
    Aihe