Sopiva auto hevoskopin vetoon?

Kepa72

Edessä olisi auton osto ja nimenomaan sellainen auto, jolla voisi satunnaisesti hevoskoppiakin vetää huoletta. Autoista tai oikeastaan niiden merkkikohtaisista eroista ei itsellä eikä lähipiirissä ole juurikaan kokemusta, joten tämä on erittäin hankalaa.

Autoon olisi tarkoitus sijoittaa rahaa 0-15000euron välillä.
Tulisi omaan käyttööni, jolla kesäisin tulisi vedettyä enemmänkin hevoskoppia perässä, talvella voi jäädä vähemmälle.
Toivottavaa olisi että jaksaisi (jarrullinen massa sallisi) vetää koppia 1(2hevosta tarvittaessa)hevosta, tällöin olisi suotavaa noin 2000kg massasallittuna. Toki ehkei se niin pikun päälle ole, mutta esim. 1500kg on aivan liian vähän.
Mikä on sellainen maaginen kilometriraja mittarissa, että silloin kannattaa harkita ostaako kyseistä autoa?

Olen katsellut Nissan Terrano II, Mitsubishi Pajero, Jeep Cherokee ja Land Rover Freelander. Muitakin toki saa ehdottaa perustelujen kera.

Näistä kaipaisin myös vuosittaisia käyttövoimavero ja muita kustannuksia (ei polttoaine vakuutukset)?
Paljonko eroa, jos on rekisteröity huolto/pakettiautoksi?
Minkähintaisia ovat varaosat edellä mainittuihin merkkeihin?
Mitä tyyppivikoja, joihin tulisi ostohetkellä kiinnittää huomiota?

Blondi kiittää :)

29

3546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mjuu.

      Edellämainituista uudempikorisella Pajerolla saa vetää kaikista eniten. Ja lienee siinä noista puhdikkain konekkin dieselinä, 165 heppaisena. Tuolla rahalla saattaisi juuri saada kolmoskoppaisen Pajeron, eli tämän pyöreäkorisen, 3,2 koneisen. Mutta luultavasti aika paljon ajettuna jos suomiauton ottaa, vähän ajteut maksaa heti enempi. Toisaalta, mitään erityisen pahoja tyyppivikoja uudemmassa mallissa ei ole tietääkseni tullut ilmi, joten tuskin esim. 300tkm on vielä mikään paha lukema siltä kantilta.

      Freelander on luokkaa alempana, mitä kolme ensin mainittua. Se on enempi citymaasturi, eikä omaa maasturityylisiä rakenteita. Se on myös pienempi mitä muut. Toisaalta, se lienee myös käyttökuluiltaan paljon halvempi, eli jos ei tarvitse isoa maasturia, saattaa siinä säästää paljon.

      Huolto/pakettiautoksi rekisteröidyissä lienee se juttu, että niissä ei välttämättä ole takana penkkejä ollenkaan. Tai jos on, ne saattavat olla hyvin epämukavat, kovat levyt, alkuperäispenkkien sijaan. Mutta tällä hetkellähän ne ovat dieselveroltaan edullisempia. Tosin, tuohon verotussysteemin on tulossa muutaman vuoden sisällä muutos, erillinen ajoneuvovero jää pois, ja se siirtyy todennäköisimmin dieselin hintaan. Joten en tiedä, onko nyt fiksua ostaa enää autoa, joka on pakuksi rekisteröity, varsinkin jos niitä takapenkkejä haluaa käyttää.

      Varaosien hinnasta en osaa paljoa muuta sanoa kuin, että jos jotain kallista paukahtaa, niin kyllähän se erikoisessa autossa maksaa saattaa.

      Pajero lienee noista monimutkaisin, eli siinä on eniten uudempaa tekniikkaa. Jeep on ihan perinteinen jenkkiauto. Freelanderin 1,8 bensamalleissa taas on tyyppivika, joka saattaa aiheuttaa moottorin täydellisen hajoamisen 100 000 kilometrin ajon jälkeen. Se tulee erittäin kalliiksi, joten kannattaa selvittää, vaivaako sitä mallia mitä katsot tuo, tyyppivika.

    • 4wdhi

      Entäs Kia Sorento? Perävaunumassaa pitäisi olla tarpeeksi (jopa 2800 kg jarrullisena muistaakseni) ja luultavasti saat tuohon hintahaarukkaan yksilön, joka ei ole läheskään loppuun ajettu. Sorentosta löytyy myös alennusvaihteisto, mistä on raskaan perävaunun kanssa hyötyä.

      Diesel on varmaan järkevin voimanlähde, eri versioita siitä taitaa löytyä vuosimallin mukaan. Nelivedosta on myös kahta erilaista versiota, toinen on automaattinen ja toinen taas manuaalisesti kytkettävä.

      Lisätietoa voin laittaa, jos tämä vaihtoehto kiinnostaa.

    • Nivaman

      Suosittelen Lada Nivaa. Mahtuu bubjettiin kevyesti.

    • 4wdhi

      Unohdit jälleen jotain, nimittäin sen tarvittavan perävaunupainon. Ei taida ihan Nivalla liikahtaa.

      • 12+9=?

        Luulen kyllä että Nivamies tarkoitti vetävänsä Nivaa hevosella eikä toisin päin.


    • Nivaman

      Mitä eroa on traktorilla ja hevoisella? No toinen syö huilatessaan ja toinen töitä tehdessään.

      • Nivaman

        Olen itse vetänyt asuntovaunua ja hevoiskärriä Nivalla. Kaverin Niva ja vehkeet. Hyvin homma toimii.


      • 4wdhi
        Nivaman kirjoitti:

        Olen itse vetänyt asuntovaunua ja hevoiskärriä Nivalla. Kaverin Niva ja vehkeet. Hyvin homma toimii.

        Toimi tai ei, mutta kysyjä oli vailla 2000 kg perävaunupainoa. Nivalle suurin sallittu on jarrullisena 1490 kg.


      • Nivaman
        4wdhi kirjoitti:

        Toimi tai ei, mutta kysyjä oli vailla 2000 kg perävaunupainoa. Nivalle suurin sallittu on jarrullisena 1490 kg.

        Paskanmarjat! Niva jaksaa vetää. Jarrutus alamäessä voi olla hankalaa, muuten sopiva auto. Ja se mahtuu budjettiin.


      • 4wdhi
        Nivaman kirjoitti:

        Paskanmarjat! Niva jaksaa vetää. Jarrutus alamäessä voi olla hankalaa, muuten sopiva auto. Ja se mahtuu budjettiin.

        Laki on laki, riippumata siitä, jaksaako Niva pienellä moottorillaan vetää 2000 kg kärryä vai ei. Nivalla saa vetää max. 1490 kg (1.7-litraisella bensakoneella).


      • Tehopainosuhde
        4wdhi kirjoitti:

        Laki on laki, riippumata siitä, jaksaako Niva pienellä moottorillaan vetää 2000 kg kärryä vai ei. Nivalla saa vetää max. 1490 kg (1.7-litraisella bensakoneella).

        Ja kyllähän me kaikki nyt ymmärrämme, että vanhanaikaisella ahtamattomalla 1,7 litraisella bensakoneella yhdistettynä suhteellisen painavaan autoon ei pidemmän päälle vedetä 2000 kiloa, eikä edes 1490 kiloa. Tonnikin on liikaa jouhevaan matkantekoon. Tilapäinen siirto voi onnistua.


      • Nivaman
        4wdhi kirjoitti:

        Laki on laki, riippumata siitä, jaksaako Niva pienellä moottorillaan vetää 2000 kg kärryä vai ei. Nivalla saa vetää max. 1490 kg (1.7-litraisella bensakoneella).

        Unohditte tärkeimmän pointin. Se sopii budjettiin.


      • 4wdhi
        Nivaman kirjoitti:

        Unohditte tärkeimmän pointin. Se sopii budjettiin.

        Sopii budjettiin mutta ei täytä vaatimuksia => ostamisessa ei olisi järkeä.


      • Nivaman
        4wdhi kirjoitti:

        Sopii budjettiin mutta ei täytä vaatimuksia => ostamisessa ei olisi järkeä.

        Eikös budjetti ollut 0-15000 E? Mikä muu auto on noin halpa? Käytettynä voi saada peräti 2 Nivaa.


      • Tehopainosuhde
        Nivaman kirjoitti:

        Eikös budjetti ollut 0-15000 E? Mikä muu auto on noin halpa? Käytettynä voi saada peräti 2 Nivaa.

        Ymmärrä nyt, että jos haetaan autoa 2 tonnin vaunun vetämiseen, ei voi ostaa Nivaa, vaikka se olis kuinka oikean hintainen!


      • Nivaman
        Tehopainosuhde kirjoitti:

        Ymmärrä nyt, että jos haetaan autoa 2 tonnin vaunun vetämiseen, ei voi ostaa Nivaa, vaikka se olis kuinka oikean hintainen!

        Mikä muu maasturi mahtuu bubjettiin? Sitähän minäkin.


      • 6.4 - 10 l dieseliä
        Nivaman kirjoitti:

        Mikä muu maasturi mahtuu bubjettiin? Sitähän minäkin.

        Kuten täällä jo ehdotettiin, ainakin Suzuki Grand Vitara noin viiden - kuuden vuoden ikäisenä mahtuu aloittajan budjettiin.

        Ei ole todellakaan mitään järkeä ostaa autoa, jonka vetokyky on jotain 1500 kiloa, jos on tarve vetää saman painoista vaunua tai hevostraileria!

        Minulla on GV 1.9 turbodiesel, suurin sallittu perävaunupaino 2000 kiloa, mutta en laittaisi perään paljonkaan painavampaa vedettävää kuin 1500 kilon matkailuvaunumme! Lyhyet siirrot toki sujuvat kyllä, mutta matka-ajossa riittävän vetokyvyn tarpeellisuuden huomaa.


      • 1+6=?
        Nivaman kirjoitti:

        Mikä muu maasturi mahtuu bubjettiin? Sitähän minäkin.

        Paras ja ainoa edes varteenotettava "vaihtoehto" Jeep Grand Cherokee sopii budjettiin WG-korilla (1999-2005).


      • Nivaman
        6.4 - 10 l dieseliä kirjoitti:

        Kuten täällä jo ehdotettiin, ainakin Suzuki Grand Vitara noin viiden - kuuden vuoden ikäisenä mahtuu aloittajan budjettiin.

        Ei ole todellakaan mitään järkeä ostaa autoa, jonka vetokyky on jotain 1500 kiloa, jos on tarve vetää saman painoista vaunua tai hevostraileria!

        Minulla on GV 1.9 turbodiesel, suurin sallittu perävaunupaino 2000 kiloa, mutta en laittaisi perään paljonkaan painavampaa vedettävää kuin 1500 kilon matkailuvaunumme! Lyhyet siirrot toki sujuvat kyllä, mutta matka-ajossa riittävän vetokyvyn tarpeellisuuden huomaa.

        Eli ei tarvii vetää jotain parin tonnin kärryä. Semmoisen vetoon tarvitaan rekka.


      • metsään mieleni teke
        Nivaman kirjoitti:

        Eli ei tarvii vetää jotain parin tonnin kärryä. Semmoisen vetoon tarvitaan rekka.

        No ei siihen mitään rekkaa tarvita, parin tonnin vetämiseen riittää mainiosti esimerkiksi Isuzu D-max 3000 kilon vetokyvyllään.


      • Nivaman
        metsään mieleni teke kirjoitti:

        No ei siihen mitään rekkaa tarvita, parin tonnin vetämiseen riittää mainiosti esimerkiksi Isuzu D-max 3000 kilon vetokyvyllään.

        Sen kun näkis, että auton persauskoukussa roikkuu pari tonnia tavaraa.


      • 1,9 ddis vm. 2009
        Nivaman kirjoitti:

        Sen kun näkis, että auton persauskoukussa roikkuu pari tonnia tavaraa.

        Mitähän sinä "Nivaman" nyt provoilet! Et sitten ole ole harrastanut leirintäaluematkailua, siellä näkee tuon tuostakin jonkun avolavan perässä ihan tolkuttoman pitkiä vaunuja!
        Ja nämä kaverit vielä lisäksi osaavat käsitellä yhdistelmäänsä. Kerran Tromssan täydelle alueelle tuli avolava-maasturi perässään joku Hobbyn pitkä telivaunu. Sinne perälle se meni ja tuli takaisin saman tien, kun ei löytänyt paikkaa. Missä lienee saanut kulkineensa ympäri, kun oli meinaa melkoisen ahdasta joka kolkassa!
        Nuo avolava-maasturit olisivatkin karavaanareille parhaimpia vetureita, ellei pitäisi ottaa huomioon auton muutakin käyttöä. Siksi piti "tyytyä" GV turbodiisseliin!


      • Nivaman
        1,9 ddis vm. 2009 kirjoitti:

        Mitähän sinä "Nivaman" nyt provoilet! Et sitten ole ole harrastanut leirintäaluematkailua, siellä näkee tuon tuostakin jonkun avolavan perässä ihan tolkuttoman pitkiä vaunuja!
        Ja nämä kaverit vielä lisäksi osaavat käsitellä yhdistelmäänsä. Kerran Tromssan täydelle alueelle tuli avolava-maasturi perässään joku Hobbyn pitkä telivaunu. Sinne perälle se meni ja tuli takaisin saman tien, kun ei löytänyt paikkaa. Missä lienee saanut kulkineensa ympäri, kun oli meinaa melkoisen ahdasta joka kolkassa!
        Nuo avolava-maasturit olisivatkin karavaanareille parhaimpia vetureita, ellei pitäisi ottaa huomioon auton muutakin käyttöä. Siksi piti "tyytyä" GV turbodiisseliin!

        Joskus retkeiltiin vaimon kanssa. Meillä oli Fiat Ducato ja peräkärryyn rakennettu sauna. Siellä leirintä-alueella joku paini Toyota Land Ruiserilla mahtavaa vaunua ja joutui lopulta käsin siirtämään.


      • pööö.
        metsään mieleni teke kirjoitti:

        No ei siihen mitään rekkaa tarvita, parin tonnin vetämiseen riittää mainiosti esimerkiksi Isuzu D-max 3000 kilon vetokyvyllään.

        Pilkkua kun viilataan niin kysymyshän ei ole kyvystä vaan sallitusta massasta.

        Ja vielä se, että D-Max ei käy aloittajan tarpeisiin. Hän halusi maasturia, ei lava-autoa.

        Mutta monia hyviä vaihtoehtoja täällä on jo tullut.


      • Tietäjä.
        1,9 ddis vm. 2009 kirjoitti:

        Mitähän sinä "Nivaman" nyt provoilet! Et sitten ole ole harrastanut leirintäaluematkailua, siellä näkee tuon tuostakin jonkun avolavan perässä ihan tolkuttoman pitkiä vaunuja!
        Ja nämä kaverit vielä lisäksi osaavat käsitellä yhdistelmäänsä. Kerran Tromssan täydelle alueelle tuli avolava-maasturi perässään joku Hobbyn pitkä telivaunu. Sinne perälle se meni ja tuli takaisin saman tien, kun ei löytänyt paikkaa. Missä lienee saanut kulkineensa ympäri, kun oli meinaa melkoisen ahdasta joka kolkassa!
        Nuo avolava-maasturit olisivatkin karavaanareille parhaimpia vetureita, ellei pitäisi ottaa huomioon auton muutakin käyttöä. Siksi piti "tyytyä" GV turbodiisseliin!

        Miten niin avolavamaasturi?

        Kyllä iso paku on tiedetty paljon vakaammaksi veturiksi, koska elopainoakin on tarpeen tullen enempi.

        Mutta yhtä mukavahan se ei ole.

        Avolavoista, oikeastaan vasta jenkkiavolavat on niitä hyviä vetureita.

        Japsi avolavat ei saa vetää yhtä paljon mitä normi maasturit, joista useimmilla saa vetää 3500kg; Land Cruiser, Pajero, Land Roverit.

        Jenkkiavolava olisi loistava veturi, mutta tarvii CE kortin jos meinaa mitään vetää, kun ne yleensä rekisteröidään kuorma-autoiksi.

        Eli, aloittajan tarpeisiin, kyllä normi maasturi on kaikista pätevin veturi.

        Ja, normimaasturiessa on paljon puhdikkaammat koneetkin mitä avolavoissa.


    • 1,9 ddis.

      Suosittelen Suzuki Grand Vitaraa! Ostimme kyseisen maasturin pari vuotta sitten ja olemme olleet tyytyväisiä valintaamme.

      Vitara on todellinen maasturi tikapuurunkoineen, alennusvaihteineen ja jatkuvalla nelivedolla, maavaraakin löytyy riittävästi, noin 20 senttiä! Vetokyky piisaa, diisselillä 2000 kiloa.

      Oikotieltä en löytänyt kuin yhden asettamastasi hintaluokasta, sekin vähän yli. Vuoden 2005 XL-7 17700 euroa.

      • nitroenisti

        Kunnollinen veturi on Dodge Nitro, 177 hv, 460 Nm vääntöä, 2400 kg veto-oikeus, automaattivaihteisto, niitä saa edullisesti.


      • Nitro-nisti
        nitroenisti kirjoitti:

        Kunnollinen veturi on Dodge Nitro, 177 hv, 460 Nm vääntöä, 2400 kg veto-oikeus, automaattivaihteisto, niitä saa edullisesti.

        Mun Nitrossa 2520 kg.


    • Hevoskuljetus ja vieläpä kahden hevosen kärryssä on vastuullista puuhaa.

      Vastaan tulee mitä erikoisempia vetoyhdistelmiä, jotka nipin napin saattavat täyttää lain kirjaimen, mutta jotka pienenkin häiriötekijän (sivutuulen, sohjon ja jään) takia ovat suurissa vaikeuksissa = ojassa kärry väärinpäin ja hevos parat verissään.
      Tänäkin talvena nähty useita tapauksia. Veturina joku farkkuauto tai muu kinneri.

      Mikäli vetokykyä tarvitaan kahdelle hevoselle 2 - 2,5 t niin kyllä veturina pitää olla jo lähes samanpainoinen nelivetomaasturi. Mieluimmin automaatti varustettuna luistonestolla. Luistonesto korjaa välittömästi kokeneenkin kuljettajan virheet, joskaan sekään ei voi mitään fysiikan laeille.

      Yksi kriteerit täyttävä vaihtoehto on ML mersu joita saa kyllä tuohon budjettiin.
      Itelläni 270 CDI 4-matic tipronicilla ja sähköisillä lukoilla ja alennusvaihteilla.

      Matkanteko kahden hevosen kärryillä sujunut varman oloisesti eikä huteruuden tuntua ole ollut.
      Kulutus n. 10 l/100 km.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

      Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      56
      2079
    2. Sinä vain tulit elämääni

      Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      90
      1415
    3. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

      Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      62
      1265
    4. Tiesitkö mies

      Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      68
      1207
    5. Nuorempi mies

      Olen tänään ajatellut sua paljon, miten toimittaisiin makuuhuoneessa jne! 😏🔥
      Ikävä
      114
      1101
    6. Onko sinulla

      Joku nyt huonosti? :(
      Ikävä
      67
      926
    7. Mies, mitä minun pitäisi tehdä

      Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur
      Ikävä
      72
      899
    8. Jos siis saamme

      Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j
      Ikävä
      65
      864
    9. Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."

      The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise
      Tv-sarjat
      8
      811
    10. Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen

      Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍
      Ikävä
      72
      789
    Aihe