Koiranluiden kestävyys?

xcvxcvx

Tuntuu, että oli merkki mikä tahansa niin näitä ei saada kestämään. Onko olemassa jotain huippukestäviä pystytankoja merkkin kuin merkkiin? Esim. jotkut kisakäyttöön tehdyt.

18

3976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fjordd

      No escortissa on kestäneet jo 184 000km

    • 49g32w4g

      Missä ihmeessä sä ajelet jos ei koiranluut kestä? Normaaliajossahan ne kestävät vähintään 200tkm.

      Vai ootko tehnyt autoon jotain typeriä muutoksia (madallusjouset, ylisuuret vanteet, liian korkeat rengaspaineet) jotka heikentävät alustan osien kestoa?

    • Kestää isältä pojall

      385 tuhatta kilometriä ajoin japsiautolla, kunnes ohjausyksikön rikkoontumisen takia vein auton romutettavaksi, autoon ei vaihdettu tänä aikana yhtään koiranluuta, joten kokemuksesta voin sanoa, että koiranluut kestävät auton iän, joissakin automerkeissä..

      • No jos kriteeri on se, että auto menee sisäänajettuna paaliin, niin kai siinä kestää melkein kaikki osat... :)

        Itse asiassa 385 on ihan hyvä suoritus koiranluille. Edelliseen (Rellu) ne vaihdettiin noin 320 000 kohdalla, mutta sillä ajettiinkin reilusti kaupunkiajoa, jonka kuvittelisi olevan rankempaa (en tiedä, ehkei ole).


    • anna luut koiralle

      Ikinä ei ole koiranluita autoihini vaihdettu, vaikka on yli miljoona ajokilometriä takana. Kolme viimeisintä autoani ovat olleet Camry, Maxima ja Forester, kilometrejä näillä yhteensä n. 680.000 ja aina ekalla katsastuksesta läpi.
      Vaikka tiedänkin, tekisi mieli ihmetellä, mikä on koiranluu?

    • Mikä koiranluu?
      Ei minun autoissani ole ollut miään koiranluita.
      Sellaisen osan rikkoutuminen jota autossa ei ole, ei haittaa yhtään mitään!

      • Kestää isältä pojal

      • sitroen.
        Kestää isältä pojal kirjoitti:

        Katso linkin kuva, niin tiedät mikä on koiranluu.
        http://www.careliatuning.fi/ap-pics/productImages/suko003_big.jpg

        Katsin linkin. Siltikään minun autoissani ei koskaan ole ollut koiranluita.
        Jotkut valmistajat vain osaavat suunnitella autot paremmin...
        Sellaisen osan rikkoutuminen jota autossa ei ole, ei haittaa yhtään mitään!


    • wpodskvnboi3op

      Mazda 323 BG -90, kaikkiin nurkkiin piti vaihtaa kallistuksenvakaajan pystytangot mulla ollessa. Tangon kiinnitys on todella ohuien tankojen varassa, katkesivat tukivarren juuresta aina. Puslien välissä on paksumman näköinen holkki jonka sisällä se ohut tikku kulkee, holkki ruostuu niin lujaan kiinni että uusittava pystytanko ja holkki ainakin jos muut osat ovat pysyneet mukana.
      Autossa oli aivan vakio jousitus ja normirenkaat.
      Osien mitoitus mielestäni alimitoitettu.

    • nousisko hinta?

      Paljonko maksaisi enemmän kestävät luut? Esm. WW ja kioihin? Nyt ainaki maine mennyt.

    • keli kuluttaa

      Naaputin katsastusmies vaihtaa Peuget 306:ssa koiranluita kerran vuodessa, mutta sanoi sen muuten olevan hyvä auto!

      • dfgsdfgsdfsdfsdfsdf

        Sano sille että ostaa kunnolliset tai jopa alkuperäiset niin ei tarvi niitä motonetin huonoja olla noin usein vaihtamassa. Toki jos se tuntuu mielekkäältä niin mikäs siinä sitten...


      • pugi..
        dfgsdfgsdfsdfsdfsdf kirjoitti:

        Sano sille että ostaa kunnolliset tai jopa alkuperäiset niin ei tarvi niitä motonetin huonoja olla noin usein vaihtamassa. Toki jos se tuntuu mielekkäältä niin mikäs siinä sitten...

        höpöhöpö.. alkuperäisethän ne juuri menee väljiksi ennen aikojaan ja itsellä on sellainen kokemus noista tarvikenivelistä, että ne kesti pidempään, kuin alkuperäinen


      • sitroen.
        pugi.. kirjoitti:

        höpöhöpö.. alkuperäisethän ne juuri menee väljiksi ennen aikojaan ja itsellä on sellainen kokemus noista tarvikenivelistä, että ne kesti pidempään, kuin alkuperäinen

        Olisikohan noissa sama vika kuin muissakin nivelissä? Suojakumin alla ei ole riittävästi rasvaa, pahimmissa on sorvinlastujakin (Fiat tarvikeosa).

        Ota sievästi suojakumit pois, täytä molybdeenipitoisella yleisrasvalla ja sitten suojakumi paikalleen. Älä kuitenkaan täytä niin paljon liikaa, että kumi venyy kun nivelen kiinni pulttaat.

        Näin minä olen saanut vastaavanlaiset nivelet kestämään moninkertaisen ajan.


    • husky*

      Kyllä minäkin ymmärrän koiranluilla nimenomaan kallistuksenvaimentajan pystytankoja, mitkä periaatteessa ovat vaikka yksinkertaisia, sopivanpituisia kierretankoja.
      Joskus olen tehnyt ikuisesti kestävän valitsemalla rst-tankoa, mihin on tehty riittävän pitkät kierteet molempiin päihin ja sitten vaan mutterit, aluslevyt ja kumipuslat paikoilleen. A vot sie.
      Pösöt ovat tunnettuja siitä, että nuo tangot pitää vaihtaa satkun välein (100 tkm). Muissa merkeissä kestävät kyllä pidempään. Mun tojoon vaihdettiin eteen 330 tkm lukemilla . Tanko ehkä vielä kestäisi, mutta kumit olivat kovettuneet jo 13 vuoden aikana melkoiseen kolinakuntoon.
      Tiet ja olosuhteet vaikuttavat melkoisesti kestoikään. Siteeraan tässä taannoista liikenneneuvosta Onni Vilkasta, joka kertoi, että bussien puslat ja nivelet kuluivat Kotkassa puolet nopeammin kuin muualla Suomessa. Syy oli yksinkertainen, takavuosien kivitiet.

      • sitroen.

        Vaan kun jotkut autot vain on osattu rakentaa niin, ettei niissä ole koiranluita!
        Kallistuksenvakaajan päät on liitetty kumipuslien välityksellä suoraan alatukivarsiin. Minulla on kaikissa autoissani ollut tällainen rakenne.

        Sellaisen osan rikkoutuminen jota autossa ei ole, ei haittaa mitään.


    • wkheofhweoihgjweoigj

      Koiranluiden vaihto on helppo homma verrattuna joidenkin ranskisten vaatimaan koko taka-akseliasetelman vaihtoon yksien laakerien takia.

      • sitroen.

        Niile laakereille löytyy vaihto-ohjeet ja erikoistyökalujen teko-ohjeet vaikkapa Alfamerin myymästä Haynesin korjausoppaasta. Ei tarvi koko taka-akselia vaihtaa, pelkät laakerit riittää. Kovin on työläs homma kuitenkin.
        Itselle ei ole tullut vaihtotarvetta kyseisille laakereille, koska laitoin jo uudehkona (= noin 5 v ajettuna) kummallekin puolelle laakereitten väliin rasvanipat, joihin puristan rasvaa pari kertaa vuodessa. Tulee halvemmaksi näin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

      Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5776
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3791
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

      Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3323
    4. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2758
    5. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2222
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2167
    7. Tietääkö kaivattusi että

      olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162
      1906
    8. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      18
      1505
    9. Terveiset kaivatullesi

      kesän aluksi tähän ketjuun.
      Ikävä
      105
      1362
    10. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      25
      1233
    Aihe