Sekavatilanne, mitä pitäisi tehdä?

Nelostienkuluttaja

Tilanne on tämä: Ollaan asuttu siskon kanssa vuokra-asunnossa 2 vuotta ja viimekeväänä myös tyttöystävä muutti tähän samaan asuntoon. Nyt syksystä lähtien naisilla alkanu välit rakoilla pahasti, eivät tule yhtään toimeen. Mm huutamista, mollaamista, tappelua ja erinäköistä kitkaa. Itse en tätä niin huomaa, koska olen töissä 7-16 paljon ylitöitä ja päivystystä, olen maanrakennuskoneen kuljettaja. Käyn töissä Helsingissä, Lahdesta käsin joten aikaa kuluu paljon. Muutamia kertoja huomannut, kun olen tullut kotiin, että välit ovat olleet JÄLLEEN kireänä.

Tilannetta hankaloittaa seuraavat seikat: Olemme siskon kanssa asuneet sijaisperheessä 6 ja 4 vuotiaasta asti. Itse olen 19, sisko 17 ja vaimo 19 . Sijais perheessä lapsuus ei mitään herkkua, jonka vuoksi siskoni halusi muuttaa kanssani pois, kun pääsin opiskelijalle hyväpalkkaiseen oppisopimukseen maanrakennus firmaan, jossa olin alkuaikoina kesätöissä. Oikea isä löytyy, mutta rapajuoppo, jota emme ole halunneet nähdä enää moniin vuosiin. Olen ollut tyttöystäväni kanssa yhdessä 4 vuotta, sekin hankaloittaa mahdollisen eron toteuttamista, koska syynä pelkät tyttöjen välit.

Tarkoituksena ostaa tänä keväänä oma kerrostalo kolmio/kaksio. Rahoitus asiat selvisivät edellisellä viikolla ja pankkilainan saan heti kunnes löydän sopivan asunnon.

Nyt pitäisi päättää mikä olisi järkevin vaihtoehto:

1. Itse ajatellut AINA siskon parasta, että tyttöystävä muuttaisi omaan opiskelija asuntoon tai takaisin vanhemmilleen. Siskolla vielä lukio kesken, joten hänellä ei ole tuloja ja olen nykyään vastuussa hänen opiskelun ja elämisen rahoittamisesta.

2. Vuokraan alaikäiselle siskolleni oman asunnon. Kuulostaakin jo paskalta idealta, mutta ei mahdoton hänenkään mielestä. Fiksu ihminen kun on.

3. Jatkamme kaikki kolme uudessa asunnossa, jonka tulen kevään aikana ostamaan. Vaikeata tulee olemaan ja kyllä luultavasti ehtisimme myöhemminkin asua tyttöystävän kanssa saman katon alla kunhan hän ensin valmistuu amk:sta. Haluaisin ehdottomasti tämän ratkaisun. Ei tarvitsisi maksaa kuin yhtä asuntoa. Tottakai tyttöystävä maksaisi osan elämisestä, mutta asunto on minun niin maksan asumiskulut. Vaikka tyttöystävä maksaa (tai hänen porukat) tälläkin hetkellä puolet ruuista ja vuokrasta.

Kaikki ratkaisut rahallisesti mahdollisia, koska teen paljon töitä ja se ainakin maan rakennushommissa näkyy tilinauhassa. Viime vuonna brutto n.47000e. Tästä vuodesta tulossa parempi.

Jos joku tämän viitsii lukea ja vielä antaa hyviä neuvoja tilanteen parantamiseen olisin todella kiitollinen.

47

1420

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalaisjussi

En ole varmaan paras mahdollinen taho neuvomaan tässä tilanteessa mutta jos olisin sinun housuissa niin muuttaisin kyllä tyttöystävän kanssa kaksin asumaan. Siskosi on kuitenkin jo 17, eli täsi-ikäisyyden kynnyksellä. Kyllä hänenkin on aika alkaa pärjäämään omillaan ilman että veli asuu saman katon alla.
      Jos siskosi taloudellinen tilanne tosiaan on niin kehno ettei hän pärjää mahdollisilla opintoetuuksillaan (myös sosiaalitoimen toimeentulotuki voi auttaa?) ehkä siinä tapauksessa avustaisin siskon itsenäisen asumisen alkuun, olettaen että oma taloudellinen tilanne on hyvä ja olisi sellaista ns. ylimääräistä rahaa jolla voisi siskoa avustaa.

Muista kuitenkin että sinulla ei ole iäti velvollisuutta tukea siskoasi rahallisesti. Hänen kannattaa oppia hyvissä ajoin että rahan takia tarvitsee tehdä töitä ja ja jos opiskelee hankkia ilta- tai viikonlopputyö.
      Kyllä opintoetuuksilla ja mahdollisella toimeentulotuella elää, mutta niukasti. Mutta siihen pitää oppia että aina rahaa ei ole "ylimääräistä".

• samaa mieltä!

Olen samaa mieltä, ap tyttöystävän kanssa yhteen ja sisko omilleen asumaan. Opiskelija-asunto voisi olla pikkusiskolle hyvä vaihtoehto ensi alkuun. Vuokratkaan ei niissä päätä huimaa ja sisko oppisi elämään omillaan. Sosiaalitoimisto auttaa takuuvuokrien maksamisessa. Hän saa myös toimeentulotukea, jos ei jostain syystä ole oikeutettu opintotukeen. (Johon vaikuttaa vanhempien tulot ja joita ei taida ap:n tapauksessa olla.)

Ap:lla ei ole velvollisuutta siskoaan elättää, olkoompa kuinka alaikäisestä kysymys, ellei hän ole tytön virallinen huoltaja.

• oppeliini

Hatun nosto sinulle, arvostettu veli! Olet toiminut todella ensiluokkaisesti hankkiessasi itsellesi ammatin samalla tukien sisartasi. Menneisyydesta huolimatta olette päässeet loistavasti jaloillenne.

Antamistasi vaihtoehdoista joko 1 tai 2 toimivat. Tytot selvastikaan eivat sovi saman katon alle. Ymmartaisiko tyttoystavasi jos selittaisit että siskosi tarvitsee sinua viela vain sen ajan kunnes saa lukion loppuun. Tuo on hyvin tärkeä mittapylväs teidän kummankin sisaruksen elämässä. Eikä siihen enää kestä kauaa.

Välittomästi lukion jälkeen sisaresi voi hakea toihin ja omaan asuntoon tai jatko-opintoihin ja omaan asuntoon. Silloin sinulla on hyvä tilaisuus kutsua tyttoystäväsi asuntoosi.

Tämä ratkaisu taitaisi olla kaikille paras . Tytot eivät tarvitse enempää stressiä, Heille kummallekin kaikista tärkein on saada opintonsa kunnialla päätokseen.

• outoa....

Miksi 17v. ei voi asua yksin? Pikkuveljeni muutti tuon ikäisenä omaan kämppään. Siis vuokralle. Ja opiskelija on, ammattikoulussa. Samassa kaupungissa kuin te.
      Hassua että teidän pitää samassa kämpässä majailla??

• aika irrottautua

Kolmisin asuminen ei taida onnistua, ja harvoin parisuhteeseen mahtuu kolmatta aikuista, ongelmia siitä tulee. Sinulla on tulevaisuus tyttöystävän kanssa, siskolla on oma tulevaisuutensa. 17-vuotias voi jo asua yksin, ja sinä olisit kuitenkin tukena pitämällä yhteyttä ja auttamalla tarvittaessa. Etsikää siskolle asunto lähistöltä ja pitäkää yhteyttä niin että kumpikin elää itsenäisesti omaa elämää. Nyt on aika itsenäistyä ja irrottautua, mutta henkisesti etääntyä ei tarvitse. Sisko saa yhteiskunnan tukea asumiseensa ja toimeentuloon, jos asuu itsenäisesti.

Kannat vastuuta ihanteellisesti ja sitä on syytä arvostaa, toisaalta nyt voit jo ruveta vähentämään oman vastuusi määrää, ja sisko alkaisi yhä enemmän vastata itse omista asioistaan. Niin sen pitää kuitenkin olla sitten kun hän on täysi-ikäinen. Et ole velvollinen auttamaan enempää kuin itsestäsi tuntuu hyvältä, ja sinun on ajateltava myös omaa elämääsi ja omaa parisuhdettasi. Tyttöystävästäsi saattaa tulla elämäsi tärkein henkilö, älä sivuuta häntä nyt.

• nuorinainen20v

muutin minäkin omilleni 16vuotiaana, ammattikoulun ekaa kävin ja rahat elämiseen tulivat opintoetuuksina ja loput rahat sossun toimeentulotuesta.

suosittelen että muuttaisit tyttöystävän kanssa kahden, ja siskos sais oman kämpän.

• sanoja vain

Minä katsoin viisaimmaksi, että muuttaisit tyttöystäväsi kanssa asumaan, ja pikkusisko muuttaisi asumaan yksin omaan asuntoon.

Mitä mieltä tyttöystäväsi on tilateesta, miten hän haluaisi asioiden hoituvan? Mielestäni sinun kannattaa meittiä myös omaa tulevaisuuttasi mahdollisesti kyseisen tyttöystävän kanssa. Mitä hän tuumaisi jos passitat hänet yksin asumaan?

Mielestäni olisi aika siskosi itsenäistyä ja ottaa vastuuta itsestään, hän kun kohta on aikuinen ihminen.

• hmm..

Juu.
        Huonoin vaihtoehto on se, että ap. passittaa tyttöystävän eri kämppään. Sillä hän osoittaisi, ettei tämä ole ykkönen hänen elämässään, vaan joku ynnämuu. Luultavasti se olisi kyseisen seurustelusuhteen lopun alku. Suhde varmaan hiipuisi pikkuhiljaa pois, koska tyttöystävä kaipaisi rinnalleen miestä, jonka elämässä hän on ykkönen, ja muut ihmiset tulevat vasta sen jälkeen.

• AP: täytyy sanoa, että olet hieno ihminen, kaikista ei olisi tuohon, mutta kysymykseen, ehdottomasti tyttöystävän kanssa samassa asunnossa ja pikkusisikolle oma asunto, itse läksin aikoinaan kotoa 16vuotiaana ja hyvin pärjäsin.

• Nelostienkuluttaja

Tulikin yllättävän paljon vastauksia Kiitos siitä. Täältä on hyvä kuulla neuvoja ja kokemuksia, kun kaveripiirissä ei ole oikein samanlaisissa tilanteissa olleita/olijoita.

Tarkennan nyt eräitä asioita jotka saattoivat jäädä vähän epäselviksi:

Kuten mainitsin meillä ei ole OIKEITA vanhempia, vain sijais vanhemmat joilta ei paljon rahaa herunut kuin pakollisiin koulu/vapaa ajan juttuihin. Tästä syystä olen päättänyt, että siskoni saa elää täysin samanlaista elämää kun normaalissa perheessä elävät 17vuotiaat.

Se tarkoittaa mielestäni sitä että shoppailee,viettää vapaa aikaa kavereiden kanssa ja opiskelee ilman pakollista tarvetta tehdä palkkatyötä. Mielestäni parempi panostaa kunnolla lukioon, kuin ryssiä lukio ja tienata kaupankassalta parituntia iltaisin. Tästä syystä olen sanonut siskolleni, että ainakaan vielä ei rupeaisi iltatöihin. Tiedän, että minulla on hyvä taloudellinen tilanne nyt ja 5 vuoden päästä osittain johtuu siitä että olen työnarkomaani. Vakituinen työpaikka isossa firmassa. Oppisopimus oli siinä mielessä hyvä että 8-16 sain ammatin ja työn, ei tarvinut iltatöitä tehdä.

En ole siskoni virallinen huoltaja, koska paperisota olisi ollut loputon ja käytännössä hyödytön kun tänä vuonna siskoni täyttää 18.
      Hän ei vielä saa opintotukea, koska se katsotaan nykyisten huoltajien eli sijaisvanhempien tulojen mukaan raja taisi olla 61000 yhteensä. Joka heillä kuuleman mukaan ylittyy.

Ja tyttöystäväni tietää tarkalleen meidän menneisyyden ja ymmärtää, että läheisempiä ihmisiä meillä ei tällä hetkellä ole. Mutta on kyllä närkästynyt siitä, että samassa kämpässä on parisuhteen ulkopuolisia henkilöitä. Tämän asian hän kyllä tiedosti tullessaan saman katon alle ja tein sen selväksi, että niin kauan kuin sisko ei pärjää omillaan elämme hänen ehdoillaan.

Olin juuri Pelicansin jääkiekko pelissä työkaverini kanssa, hän on perheellinen keski-ikäinen mies. Kerroin tilanteestani ja hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että kannattaisi kokeilla miten sisko pärjää omassa kodissa. Hänen oma 16v tyttärensä on kuulemma niin kaheli ja rämäpää, että ei onnistuisi mutta sanoi sen olevan mahdollista jos on ikäisekseen fiksu.

Alkaa valottua vaihtoehto että sisko muuttaa omaan kotiin. Mutta asioita on vielä epäselvillä minkälainen avustus olisi tarpeen. Toki maksan asumistuen jälkeen jäävän vuokran, takuuvuokran, laskut ja elämisen. Annan auton käyttöön, koska töissä en tarvi omaa autoa ja saan vapaa-ajallanikin käyttää firman autoa. Minulla ei ole hirveesti hajua miten nuoret naiset käyttävät rahaa, koska ollaan alusta asti pidetty tyttöystävän kanssa raha-asiat erillään. Toki hyvällä tavalla, yllätän hänet silloin tällöin :) Kyllä sentäs sen tiedän että Armanin farkut oli jotain 70e!

• Nelostienkuluttaja

Tarkennan vielä että siskoni ei ole mikään himo törsääjä. Ymmärtää mielestäni liiankin hyvin rahan arvon, syystä että sitä ei ole ollut maksimaalisesti käytettävissä. Nyt sitä on siitä pidän huolen! Yleensä joudun häntä patistamaan, että menisi shoppailemaan kavereidensa kanssa, keilaamaan tai mitä tahansa järkevää tanssi harjoitusten lisäksi!

• iuhi

Älä anna autoa 17-vuotiaalle...

• Vähän suhteellisuutt

Samanlaista elämää kuin normaalit 17-vuotiaat???

Kuulehan kultaseni, monellakaan normaalilla 17-vuotiaalla ei ole juuri lainkaan käyttörahaa. Tiedän pojan, joka saa 96 € kuussa, josta hän maksaa koulumatkansa n. 50 € ja nettiliittymänsä n. 40 €. Lopuilla rahoilla hän ostaa ruokansa. Lainaa toki saisi, mutta yrittää tulla ilman toimeen, lainahan on maksettava takaisin. Ja noita on kuule monia muitakin.

Laitahan systeri pihalle. Voithan antaa hänelle vaikkapa satasen käyttörahaa kuukaudessa, sillähän törsää jo paremmin kuin monet palkkatöissä käyvät.

• nuoremmatkin yksin..

Jepulis kakkosvaihtoehdon kannalla minäkin. Ja eikun kelalle juttelemaan mitä tukia opiskelia saa yksin asuessaan. Ja koulujen opinoohjaajiltakin saa tattusti neuvoa niisä asioissa. Kyllä 17 v pärjää jo aika hyvin omillankin.
        Tosin rahaa et voi ainakaan säännöllisesti antaa koska se katsotaan hänelle tuloksi kesällä mahdolliseen toimeentulotukeen.

• ..........
        nuoremmatkin yksin.. kirjoitti:

Jepulis kakkosvaihtoehdon kannalla minäkin. Ja eikun kelalle juttelemaan mitä tukia opiskelia saa yksin asuessaan. Ja koulujen opinoohjaajiltakin saa tattusti neuvoa niisä asioissa. Kyllä 17 v pärjää jo aika hyvin omillankin.
        Tosin rahaa et voi ainakaan säännöllisesti antaa koska se katsotaan hänelle tuloksi kesällä mahdolliseen toimeentulotukeen.

Voihan sitä rahaa antaa säännöllisestikin kun antaa suoraan käteen. Mitä sossu tästä tietää??

• oiy

Opiskelija saa toimeentulotukea vain jos kaikki ensisijaiset rahanhankkimistavat on käytetty, sisältäen opintolainan. Näin ainakin ennen meni. Niitä on sitten mukava maksella takaisin jos jo lukiosta lähtien joutuu lainaa ottamaan....

• hmm...

Saako 17v. lainaa?

• oiy
        hmm... kirjoitti:

Saako 17v. lainaa?

Itse jouduin ottamaan opintolainan vasta täysi-ikäisenä kun en saanut kesätöitä ja asunnon vuokra piti kesälläkin kuitenkin maksaa, joten en osaa sanoa. En edes muista niin kaukaisia asioita kuin että koska lapsilisä loppuu ja koska voi saada opintotukea. Mutta koska tässä nyt on mainittu että tyttö voisi saada sitä opintotukea ikänsä puolesta niin ehkäpä sitä lainaakin sitten? Se valtiontakauslappu tai joku info lainasta tuli aina samassa postissa opintotukipäätöksen kanssa.

• ...............

Outo perhe?

Siis asut yhdessä siskosi kanssa ja häädät tyttöystäväsi pois. No, onnea vain valitsemallasi tiellä. Toivottavasti tyttöystäväsi löytäisi kunnon miehen.

• Nelostienkuluttaja

Kiitoksia taas vastauksista.
      Katsoin parhaaksi pitää viimevuotisia kesälomia pois ensiviikon jälkeen. Pariviikkoa pidän ja siinä ajassa tarkoitus toteuttaa naisien kanssa järkevin ratkaisu. Aikomukseni ei ole antaa autoa käyttöön alaikäiselle, täyttää kesäkuussa 18, ja ajokortin suorituskin onjo aloitettu.

Velkaa ei ole sisko ottamassa, ei ole normaalia ottaa opintolainaa jo lukioon. Ja mielestäni tärkeintä on, että ensimmäinen laina jonka joutuu ottamaan on asuntolaina, kuten itsekkin teen. En ole lainaa koskaan ottanut ja ensimmäisen lainan tulen saamaan parin kuukauden sisällä, rahoittaakseni 2/3 osaa tulevasta asunnostani.

Kyllä olen huomannut, että suurin osa alaikäisistä toisenasteen opiskelijoista elelee aika hyvin porukoidensa rahoilla näin myös suurin osa kavereistani teki. Heillä myös rahaa käytössä oli paljon enemmän kuin 100e kuussa. Joten heilläkään tuskin tulee lainan ottamisen tarvetta. Joten ensisijaisesti ennemmin minä rahoitan omistani kuin annan siskon ajautua velkoihin jo tässävaiheessa, kun ei ole koulutusta tulossa vähään aikaan.

• niiih...

"ei ole normaalia ottaa opintolainaa jo lukioon"

Ja kaikkein kauheintahan olisi jos ette olisi normaaleja!

• nelostienkuluttaja

Velkaan ei ole tarvetta ja siitä minä pidän huolen.. omankin tulevan 60000 e velan hoidan pois viidessä vuodessa. Parempaa vastinetta rahoille ei ole kuin siskon avustaminen. Kunnia asia minulle ja velvollisuus. Kyllä pystyn elättämään siskon ja sillä siisti. Tärkeintä hyvä tulevaisuus koko perheelle johon nyt kuuluu .sisko ja tyttöystävä.

• veri vettä sakeampaa

Joo, itsellänikin 17 vuotias käy lukiota ja kyllä sen ikäinen
      tarttee vielä sitä peräänkatsojaa.
      Rahaa menee kirjoihin ja muuhun aivan erillä lailla kuin ammattikoululaisella.
      Senkin nimittäin tiedän, kun yksi lapsistani kävi amiksen...
      Aivan eri kustannukset ja vaatimustaso oli kouluissa, joten minusta olisi hyvä,
      jos antaisit siskosi siinä varttua kanssasi lukio loppuun..
      Nuo tyttöystävät tuossa iässä tulee ja menee ja jos on tosissaan kanssasi, voi kyllä odottaa virallista pariutumistasi aikansa.
      Siskoja sinulla on vain tuo yksi ja hän ei jätä sinua..

• joop.

No varmasti tolla menolla tyttöystävät tulee ja MENEE.

• Äiti42v

Kyllä veli on oikeilla raiteilla auttaessaan siskoa, se on tärkeintä kyseisessä tilanteessa. Kun faktat ovat että hänen siskollaan ei ole läheisempää ihmistä tällähetkellä. Ja todella arvostan tälläisiä ihmisiä, jotka oman taloutensa kustannuksella auttavat kaikin mahdollisin keinoin. Ja asiat on järjesteltävissä, jos tyttöystäväsi toden totta haluaa olla kanssasi hän ei tälläistä miestä heitä mihinkään.

Oplle: Olet unelma mies, ajattelevainen, peräänkatsova,fyysisissä hommissa ja rakentamassa hyvää tulevaisuutta jo nuorena! Tälläisistä ne tytöt tykkää ainakin meillä! Itse en sinua päästäisi kirveelläkään menemään!

Ketjun aloittaja tosin tienaa selvästi paremmin kuin keskituloinen vanhempi. Ja kyllä tuolla työmääräällä ja vaativissa hommissa pitääkin tienata. Esim meillä ei taida yhteensäkkään tulot ylittää bruttona 50000e. Kolme lasta ja matkusteltukkin. Silti meillä on omistus omakotitalo, velat 4v sisällä kuitattu.

• hmm..

Ei hän ole "unelmamies", hän on "unelmaveli".
        Tyttöystävähän on vain toissijainen ihminen hänen elämässään. Eivät sinunkaan tyttäresi oikeasti tykkäisi sellaisesta miehestä, joka huolehtisi kaikin tavoin sisaruksistaan ja vanhemmistaan, mutta oman vaimon tarpeet tulisivat vasta kakkos-, kolmos- tai nelossijalla.

Kyllä minäkin arvostan sitä, että veli huolehtii siskostaan. Ap. menee mielestäni kuitenkin jo liian pitkälle tässä asiassa. Hän korostaa koko ajan pyrkimystään antaa siskolle mahdollisuus tuhlailevaan elämään jo lukioikäisenä. Hän iskostaa siskonsa mieleen sellaisen asenteen, että tämän kuuluukin elää aina jonkun toisen siivellä. Jos tuo elättäjä ei ole veli, se tulee olemaan tytön poikaystävä. Sellaisesta asenteesta ei myöhemmin elämässä hyvää seuraa.

Ymmärrän kyllä veljeä. Hän yrittää antaa siskolleen sen mitä itse on vaille jäänyt. Hän pyrkii tällä tavalla hoitamaan omaa psyykeään, mutta ei varmaan itse sitä huomaa. Siskolleen hän tekee kuitenkin karhunpalveluksen, opettaessaan tämän elämään yli varojensa hänen (ja myöhemmin muiden miesten) kustannuksella.

Huomion arvoista on minusta myöskin se, että veli on vain KAKSI VUOTTA siskoaan vanhempi! Siskonsa ikäisenä hän on jo huolehtinut tästä kuin isä konsanaan, ja pyrkii tekemään sen vielä silloinkin, kun sisko on jo paljon vanhempi kuin hän itse oli vastuun ottaessaan.

• että näin..

Ihana, että olet pitänyt pikkusiskostasi huolta. Oikein sydäntä lämmitti.

Olen itse samankaltainen tapaus: siskoni ja minä asuimme tosin eri sijaisperheissä emmekä ole koskaan ns. sisarillisissa väleissä olleet - toiselle siis kuin etäisiä sukulaisia. Antaisin mitä tahansa, että minulla olisi joku oma lihaa ja verta.

Tyttöystävätilanteeseen en sano muuta kuin että naisia on pilvin pimein, mutta pikkusisko on ainoa, jonka saat. Jos jätät hänet tyhjän päälle, niin hän tuntee varmasti taas saman hylkäyksen, mitä lapsena kävitte läpi. Mieti tarkkaan.

Olet nuori. Tyttöystävän vaihtaminen on luonnollista ja melkein suotavaa.

• hmm..

Komppaan kyllä tätä sinun kommenttiasi. Silti olen sitä mieltä, että veljen pitäisi tukea siskoa taloudellisesti vain sen verran kuin on välttämätöntä. Hänen tulisi kannustaa siskoa pärjäämään itsenäisesti elämässään, eikä sitoa tätä "hyvyydellään" liikaa itseensä, tai opettaa asennetta muiden siivellä elämiseen.

Hylätä hän ei tietenkään missään tapauksessa siskoaan saa. Sitä hän ei tosin tekisikään. Kaikista hänen kommenteistaan näkyy vahva sisarusten välinen rakkaus.

• QuickSapphire

4. Kerro tämä sama heille, jonka kerroit tänne. kerro, miten olet hukassa tämän asian kanssa ja haluaisit että kaikki olisivat vain ystävällisiä eikä olisi ongelmia ja ilmaise toiveesi siitä, että voisivat sopia erimielisyytensä ja yrittää tulla toimeen. Sano, että et voi vaatia, mutta nykyinen tilanne satuttaa sinua joten toivot että asiat paranevat.

• QuickSapphire

Niin joo. Kummastakaan ei kannata luopua! Kyllä ne voivat tulla toimeen kun yrittävät. Herran jestas, ajattelisivat sinua tässä!

Sano oikeasti tuo sama niille ja kerro miten hankala tuo sinun tilanteesi on. Jospa se herättäisi ne ajattelemaan vähän enemmän että onko se kinastelu niin tärkeää.

Mutta sovittele, elä yritä erottaa niitä.

• oppeliini

Ketjua lukiessa näyttää kuin nuoremmat, vailla elämä kokemusta jatkuvasti kehoittavat sinua heittämään sisaresi ulos ja pitämään tyttoystäväsi.

Ole hyvä, älä tee sitä virhettä! Siskosi valmistuttua lukiosta, hän on paljon vakaammalla pohjalla aloittamaan oman elämän. Oli se sitten jatko-opiskelu tai täysiaikainen tyo.

Tämä lukio-aika on hyvin tärkeä hänelle, hän tarvitsee rauhallisen ja riidattoman ilmapiirin opiskellakseen ja saadakseen lakkinsa.
      Ellei tyttoystäväsi sitä ymmärrä, hän ei ole läheskään tarpeeksi aikuistunut sinun kumppaniksesi. Sinä tarvitset vierellesi tyton joka on henkisesti samalla tasolla kuin sinä. Muuten voi jo nyt ennustaa että te eroaisitte kuitenkin. Sillion sinua tulee harmittamaan sisaresi ja oma pahoinvointisi. Ja tyttoystävä lentelee jo muualla etsimässä uutta poikaystävää.

Tyttojä on aivan tarpeeksi että sinä alkamalla uuden etsinnän aivan varmasti loydät juuri sinulle sopivan. (Jonka vanhemmat päästävät pitkän helpotuksen huokauksen saadessaan sinut perheeseen)

• Nelostienkuluttaja

Kiitos tosi paljon kaikille! Hyviä apuja/mielipitetä joista oli tänään tosipaljon hyötyä!

Juttelin tyttöystäväni kanssa tilanteesta tänään, hän ymmärsi tilanteen vakavuuden. Hänen mielipiteensä oli, että ehdottomasti siskoni jää meidän kanssa asumaan tulevaan asuntoon. Tämä yllätti minut täysin, koska tyttöystäväni on valittanut aika paljon siskostani. Hän myös pahoitteli, että vika olisi ollut pelkästään hänessä. Hän oli sitä mieltä että vanhempana olisi pitänyt meidän lapsuus huomioon ottaen ymmärtää enemmän siskoani. Tottakai vaikea suhtautua tälläiseen tilanteeseen ja ymmärrän sen. Tämä yksi syy jonkatakia en haluaisi heittää hukkaan tätä unelma-aikaa, jonka olen viettänyt hänen kanssaan.

Muitakin ongelmia olisi ratkaistavana. Meillä on jo pidempään ollut ongelmana, että kahdenkeskistä aikaa ei ole riittävästi. Epäsäännölliset työaikani ja pitkä työmatka on oleellinen syy tähän. Työn jälkeinen väsymys väistämätön. Tottakai kolmasosapuoli talossa häiritsee.

Onko ideoita millä tavoin rupeaisin antamaan parisuhteellemme enemmän aikaa? Millä tavoin yllättäisin tyttöystäväni? Ollut suhteellisen vaikeaa sovitella tätä tilannetta viimeiset parivuotta, että jäänyt suhde ihan taka-alalle. Millä tavoin muut olette suhdetta herätelleet? Lomamatka? Haluan todella pitää tytöstäni kiinni, unelmatyttö! En ole hetkeäkään katunut yhdessä olo aikaa. Ei tulisi mieleenkään vaihtaa dokaavaan keskenkasvuiseen pissikseen. Rankkaa ruveta työnjälkeen selvittämään mistä kiikastaa, joten mielellään ottaisin vastaan neuvoja! Varsinkin nuorilta.

Pidän kaksi seuraavaa viikkoa pitämättömiä kesälomia. Pitäisi asumiskuviot selvittää, keksiä uutta virikettä suhteelle ja hankkia se asunto tällä ajalla.

• hmm..

Hei ap.!
        Sorry, että väitin tuolla aiemmin, ettet olisi "ihannemies" (olisi pitänyt lukea ketju ensin loppuun). Sinä toimit hienosti, ja taidat sittenkin olla sekä "ihanneveli" että "ihannemies".
        Varo kuitenkin siskosi liiallista paapomista, ja rohkaise häntä itsenäisen elämän alkuun. Kaikkea hyvää teille toivon.

• Mies 26 v.

Pitäisi olla jo nukkumassa, mutta minun on pakko vielä vastata tähän. Vastuunkantosi tekee minuun syvän vaikutuksen ja nostan sinulle isosti hattua! Itsestäni ei olisi ollut miestä tuohon vielä 19-vuotiaana.

Olet jo keskustellut tyttöystäväsi kanssa ja hän fiksuna ymmärtää mistä on kyse. Hienoa. Kannattaa kuitenkin vielä keskustella kolmistaan asia selväksi. Noissa naisten riidoissa kun harvoin on vain yksi osapuoli syyllinen. Siskosikin pitää saada tajuamaan, että hänen tulee käyttäytyä asiallisesti tyttöystävääsi kohtaan. Siskosikin on jo sen ikäinen, että hänen tulisi se ymmärtää.

Uskoakseni sinulla on kummankin tytön kunnioitus, joten asia hoitunee kun vain istutat tytöt saman pyödän ääreen ja puhutte asiat selviksi. Korosta sitä, että he ovat perheesi ja että perheet pitävät yhtä. Kerro myös avoimesti, miten itse koet tilanteen. Tyttöystävällesi olisi hyvä tähdentää, että järjestely on väliaikainen. Silloin tyttöystäväsi on helpompi suhtautua hieman hankalaan tilanteeseen, kun hän tietää ettei se kestä loputtomiin.

Minusta on hyvä, että siskosi voi asua luonanne toistaiseksi. Kun hän saa lakin ja aloittaa työt/opiskelut, hän voi sitten muuttaa omilleen. Nyt on kuitenkin tärkeintä, että hän keskittyy kouluun ja vie lukion kunnialla loppuun.

Parisuhdeasioihin: Olisi varmaankin hyvä, jos voisitte silloin tällöin ottaa pienen loman arjesta, esimerkiksi lähteä kerran kuussa viikonlopuksi pois kotoa, jotta saisitte olla kahden. Voit esimerkiksi tilata teille jonkin lomamatkan ja sanoa tyttöystävällesi, että haluat viedä hänet lomalle kiitoksena siitä, että on ollut niin ymmärtäväinen siskosi ja tämän koko asumisjärjestelyn suhteen.

Mitkään lomat eivät kuitenkaan pidemmän päälle pelkästään riitä, vaan teidän pitää oppia arvostamaan toistenne seuraa normaalissa arjessa. Keskustele asiasta tyttöystäväsi kanssa ja kysy häneltäkin, miten hän haluaisi viettää vähäisen yhteisen aikanne. Sinä et saa pitää tyttöystävääsi itsestäänselvyytenä, eikä hän saa pitää sinua itsestäänselvyytenä. Olennaista on, että tuette toisianne ja osoitatte säännöllisesti, että arvostatte toisianne. Siten selviää elämän ruuhkavuosista ja hankalista tilanteista.

Tyttöystäväsi varmasti ymmärtää, että olet ihanteellinen aviomies- ja isäehdokas, kun kannat jo noin nuorena vastuun siskostasi. Ei hän sinusta halua luopua. Sinusta hän on unelmatyttö. Teidän pitää vain tehdä nämä asiat selviksi toisillenne.

Nyt koetan saada muutaman tunnin nukutuksi, etten huomenna nukahda tenttiin.

• huh huh huijaa

Olen pöyristynyt alkupään vastauksista. "Sinulla ei ole velvoitteita siskoasi kohtaan, sisko pihalle". Ilmankos maailma on paha paikka, ja ihmiset voivat huonosti, kun vastuu ja toisista huolehtiminen on vain kiinni velvotteista. Ei tehdä mitään "ylimääräistä". Onneksi loppupään viesteissä on valon pilkahdus, ehkei kaikki ajattelekaan niin yksioikoisesti.

Alkuperäiselle: Minusta toimit hienosti siskoasi ja siinä samalla itseäsi kohtaan. Sellaista parisuhdekumppania ei kukaan tarvitse, joka ei tätä ymmärrä. Onneksi sinulla ei näin ole.

Mies 26.v : Juurikin näin!

• Nelostienkuluttaja

Tyttöystävät, vaimot ja avopuolisot. Millaisista yllätyksistä/asioista te oikeasti tykkäisitte virittelemään kauan kestänyttä suht vakaata parisuhdettanne? Kertokaa ihmeessä asioita, joita voisin itse soveltaa tilanteen parantamiseen! Nyt olisi aikaa kehitellä jotain, kun tuo 2 viikon lomakin pamahti 29 minuuttia sitten käyntiin!

• Avopuoliso N 22v.

Minulle riittää ihan perusasiat pitämään yllä hyvän suhteen. Auttaminen mm. ruuanlaitossa,siivouksessa yms. Tämä on meillä ainakin hyvin vaikeaa. Asuttu yhdessä 1v ja opiskellaan. Asiat tosiaan meillä muuttunut pahempaan suuntaan vuoden kuluessa.

Tietysti, jos et halua arki-askareilla yllättää tyttöystävääsi niin suosittelen kylpylä lomaa. Menette viikonlopuksi vaikka Tallinnaan. Varaat jotain hoitoja tyttöystävällesi esim. pedikyyri,kokovartalohieronta tai kasvohoito? Menet sillä aikaa rentoutumaan vaikka allasbaariin oluelle. Tytöt varautuat aina kaikkeen ottaen mukaan kauniita vaatteita, joten voitte mennä vaikka päivän päätteeksi hienohkoon ravintolaan illalliselle (ei pizeria tai baariravintola). Maksat tietenkin koko matkan, joka lienee sinulle jo selvä homma, koska olet viemässä tyttöäsi yllätyslomalle. Muista viikonlopussa on enemmän kuin yksipäivä!
      Jos edes kerran saisin joltain mieheltä tälläistä kohtelua se tekisi minuun ennen näkemättömän vaikutuksen.

Luin koskettavan tarinasi ja kannat ESIMERKILLISESTI vastuuta jo 19-vuotiaaksi. Osittain oman lapsuutesi kautta sinusta on selvästi kasvanut, epäitsekäs ja toisia ajatteleva persooona. Näistä miehiestä kaikki tytöt unelmoivat! Jatka samaa rataa! Muista, että raha ei ole aina hyvästä!

• normi äijä

Siskosi on tarpeeksi vanha asumaan vuokralla opiskelijana. Hän saa oikeutettu saamaan vuorkratukea ja opintotukea. Näillä rahoilla hän pystyy maksamaan vuokransa ja sinä voisit sponsata vaikka pari satkua kuussa elämiseen rahaan kun pikkuraha ei tunnu olevan ongelma.

Jos tyttöystävä on jo nyt kireänä kun teen niin paljon muka töitä niin onko nyt sitten oikea aika muuttaa yhteen sinun omaan taloosi. Jos kireily sillä vähentyy niin ehkä sitten. Onko teillä vaimosi kanssa avioehto. Varmaan sellainen kannattaisi tehdä kun kerran mitä ilmeisemmin maksat koko kämpän itse.

Et voi hyysätä melkein aikuista siskoasi koko elämääsi, eli ei ole vaimolle varmaan mitään herkkua kun sinulla on sisko aina samassa asunnossa. Vaimosta varmaan vähän tuntuu sille että hän on aikuisen lapsen ottoäiti ja ymmärrettävästi se saattaa vähän ottaa päähän.

• minna29v

Opiskeluaikana hyvä olla vakaa talous/perhe, yksin ilman tuloja vähän perseestä/hankalaa asua. Ehdottomasti Ap oikeilla linjoilla, että antaa siskon opiskella rauhassa niinkuin lähestulkoon kaikki lukiolaiset tekevät.

Kyseisessä tilanteessa on selvää, että tyttöystävä on kireänä. 4 vuoden seurustelusuhde kumminkin osoittaa, että hän jotenkin ymmärtää tilanteen ja on luottavainen jatkosta. Ap ei ole itse aiheuttanut tilannetta ja on todella miespaikallaan hoitamaan tämän systeemin kunnialla. En ole monesta näin ajattelevasta/huolehtivasta 19v pojasta kuullutkaan.

Ehditte vielä asua tulevan vaimosi kanssa vuosikaudet yhdessä, odottavan aika on pitkä! Jos lähtee lätkimään niin ole onnellinen, että lähti jo nyt! Itse en lähtisi!

• 4+13

Tässä ketjussa on jotakin outoa. Olet 19-vuotias ja opiskellut oppisopimuksella ammattiisi - ja viime vuonna siten ansainnut jo 47 000 euroa. Se ei ole edes tuolla alalla mahdollista silloin, kun ollaan oppisopimuksella.

Tyttöystävän kanssa olet seurustellut jo neljä vuotta - siis 15-vuotiaasta lähtien. Mahdollista, mutta äärimmäisen harvinaista.

Ja lopuksi: suhteesi sisareesi kuulostaa vähintäänkin kummalliselta.

En tiedä mikä tässä ei ihan mätsää, mutta 1 1 1 on nyt jotain muuta kuin kolme.

• onpa kinkkinen

Mä luin jonkun verran tuota ja olen itsekin hieman vaikeista olosuhteista ja todellakaan niistä ei ole sama muuttaa omilleen, kun jostain hyvistä ja missä vanhemmat auttaa, tätä ei monikaan käsitä. Eikä siis 17-vuotias ilman tulojakaan tule toimeen, opintotuet eivät riitä elämiseen se on ihan fakta. 400 euroa kuussa? Kuka sillä elää, oikeasti. Jos niitä siis saa, sossukin saattaa vedota vanhempiin, ei siskosi saa välttämättä mitään mistään. Minusta on hienoa, että sinä huolehdit perheestäsi, vaikka olet itsekin nuori. Sinusta voi sanoa, että olet mies, siis sinä olet ihailtava, perheestäsi huolehtiva aikuinen mies, vaikka nuori.

Itsekin muutin omilleni 16-vuotiaana, paskoilla lähtökohdilla ja huonostihan siinä kävi, kun kävi ensin huonosti eikä ollut ketään. Siksi ymmärrän huolesi, sinä tiedät, millainen maailma on. Mutta ehkä voitte keskustella asioista ja ehkä siskosikin ymmärtää... Että tukea silti on ja ettei hän yksin jää.

Olen samaa mieltä, mitä tuossa jatkossa luin, että kyllä, siskon pitäisi saada lukiot käytyä ja minusta on hienoa, että annat hänelle parhaan kykysi mukaan tämän mahdollisuuden, sillä muuten hän todellakin päätyy ensimmäiseen hanttihommaan, ellei jopa pahempaa, niitten virheitten korjailuissa voi mennä elämästä vuosia... ilman mahdollisuuksia muuhun. Hän on vielä pari vuotta nuorempikin eikä ilmeisesti yhtä vahva kuin sinä, epäilen, että aika harva on.

Mutta parisuhdekin on perhettä, kinkkinen tilanne kertakaikkiaan.
      Perheessä on aina riitojakin, että voisitte tietysti myös jutella siitä, miksi naisväki ei osaa sopia: perhe-elämä nyt kuitenkin on semmoista että siinä tulee väärinkäsityksiä ja riitoja eikä silti tarvitse heti erilleen olla muuttamassa.

Miksi he huutavat, eikö heidän kanssaan voisi hieman keskustella tuosta huutamisesta ja mollaamisesta että mikähän oikeasti mättää? En ymmärrä, miksi ette voisi ensin yrittää keskustella mitä se perhe-elämä on ja kun molemmat tytöt opiskelee, että mitä se nyt vaatii. Että mikä siinä nyt on niin vaikeaa olla perheenä, kun tämä tilanne on vaan nyt tämä: ei se siskokaan ikuisesti kuitenkaan siinä halua olla. Mutta on inhottavaa että kotoaan pitää lähteä pakolla... Kuten tiedät... Että ei voida asioita sopia. Parasta olisi jos oikeasti saisitte juteltua ja elettyä ensin, ja ehkä sisko alkaa pikkuhiljaa haluta itsenäistyä ihan itse. En tajua toisaalta, miksi riitelyn takia pitää heti erota eikä voida sopia, täytyyhän yhteisöissäkin pystyä olemaan, töissäkin sopeutua eikä aina kaikki vaan mene mielen mukaan.

Mikä siis muka tytöillä niin kovasti hiertää, ettei voida sopia, eivät he miehestä tappele kuitenkaan, toiselle olet veli ja "isä" ja toiselle mies. Täysin eri asioita. Kompromissejakin olisi hyvä opetella tekemään: teethän sinäkin koko ajan. Lisäksi, kun sisko on sisko koko elämän, vaimoista ei aina niin tiedä, sori vaan, mutta perhe on perhe. En tarkoita, että vaimo ei saisi olla yhtä tärkeä, mutta miksi sisko pitäisi olla muka pihalle heitettävä ja etenkin kun 17-vuotias on nuori. Tottakai siskonkin pitää kunnioittaa sinun tyttöystävääsi ja käytöksistä sopia, mutta en tiedä onko muutto erilleen se ratkaisu. Se pitäisi tehdä yhteisymmärryksessä, sinä olet siskon perhe ja teidän kotinne on myös hänen kotinsa.

Enkä nää miksi vaimon pitäisi siitä muuttaa, on sitä ennenkin sopeuduttu. Hän vaimo ja tietää kyllä, ettei tämä ikuisuuksia jatku.

Yrittäisin ensin valita tuon kolmosen sillä, että yritätte selvittää riitanne ja te käytte vaimon kanssa vaikka hotelli ja kylpylälomalla kahdestaan aina joskus saamassa aikaa kahdestaan :)
      Sitten että muutatte lähekkäin, vaikka naapureiksi? Tai ainakin korttelin sisälle, että voitte olla edelleen läheisiä ja perhe.

• Ota asianajaja

"En ole siskoni virallinen huoltaja, koska paperisota olisi ollut loputon ja käytännössä hyödytön kun tänä vuonna siskoni täyttää 18.
      Hän ei vielä saa opintotukea, koska se katsotaan nykyisten huoltajien eli sijaisvanhempien tulojen mukaan raja taisi olla 61000 yhteensä. Joka heillä kuuleman mukaan ylittyy."

Uskomaton juttu. Sijsivanhempien tulot ei voi vaikuttaa siskosi opintotukeen koska he ei ole elatusvelvollisia, koska he ei ole teitä adoptoineet. Eikä he voi olla myöskään huoltajia jos olette muuttaneet pois sijoituspaikasta. Paperisota ei ole loputon huoltajuus haetaan käräjäoikeudesta ja sekään ei velvoita eltukseen vaan sosiaalihuolto joutuu maksamaan jälkihuollon tukena 21-ikävuoteen saakka.

Suosittelen ottamaan asianajajan, se ei maksa teille mitään, koska olette oikeutettu ilkmaiseen oikeusapuun.

• Nelostienkuluttaja

Kiitoksia kaikille. Teistä oli paljon apua tähän tilanteeseen, soveltaen ehdotuksianne ja mielipiteitä.

Asunto ostettu ja kaikki kolme samassa asunnossa... Luojan kiitos.

• Nelostienkuluttaja

Meikäläisten tilanne aikoinaan herätti kiivasta keskustelua ja mielipiteitä! Päätin että kirjotan tänne miten nykyään menee, jos jotakuta keskusteluun osallistunutta kiinnostaa. Teistä oli korvaamaton apu, KIITOS SIITÄ!

Puolitoista vuotta piakkoin tapahtuneesta. Edelleen koko konkkaronkka samassa asunnossa! Ennen muuttoamme omistusasuntoon, istuttiin koko konkka ronkka pöydän ääreen, ja poistuttiin vedet silmissä tunnin keskustelun jälkeen. Käytiin läpi miten hieno tarina on jo tähän asti eletty ja miksi tuhota se tällä riitelyllä. Siinä vaiheessa naiset/tytöt ilmeisesti jollain tapaa ymmärsivät ja en ole sen jälkeen kuullut tappelua muusta kuin tiskivuoroista :D Tämäkin asia oli taas hoidettava "itse" kuntoon ja osettava omalla vuorolla astianpesukone :D

Parisuhdekin kukoistaa, ja tyttöystävän titteli vaihtui hänen edellisenä nimipäivänään kihlatuksi! Kosimisen jälkeen oli mukava kuulla kommentit, että hänen vanhempansa ovat tämän kuullessaan varmaan ikionnellisia, koska odottivat tämän tapahtuvan jo vuosia sitten!

Vielä kerran kiitos keskusteluun osallistuneille!

• mavericcc

Luin ketjun, ja olet hieno nuori mies! Mutta nyt kun tyttöystäväsi on jo ihlattu, niin siskon on itsenäistyttävä ja hommattava työ/opsikelupaikka ja oma vuokra-asunto... Olet ystävällinen ihminen, mutta varo ettet sorru jakamaan ystävällisyyttäsi liiaksi rahoillasi. Ihmiset tuppaavat tottumaan liiankin helposti siihen, että joku tarjoaa kaiken ja ostaa kaiken. Sitten kun rahaa ei tulekkaan, nousee hirmuinen äläkkä. Tarkoitan tällä, että älä anna siskosi äläkä tyttöystäväsi - siis kihlattusi- tottua elämään siivelläsi.

• lukaisin ketjua

Tiedä sitten miten kova kiire on häätää siskoa pois kun ei teillä muuta oikeaa kotia ole ollut. Yleensä riitelyn aiheet pitää vaan puhua ja perustella kunnolla.

Suomessa on vähän turhan kova kiire olemaan yksin.

• mavericcc

Aloittaja on nyt 1,5vuotta asunut saman katon alla siskon ja nykyisen kihlattunsa kanssa. Jos neitokaiset ovat tyytyväisiä asumisolosuhteisiin, niin fine, mutta itse haluaisin kyllä kihlattuni kanssa aloitella omaa elämää kahden kesken. Kyllä se sisko pärjää, on jo ilmeisesti täyttänyt 19v, eli saman ikäinen kuin aloittaja aikanaan kun uhrasi itsensä työlle, jotta voisi elättää lukionsa päättävää pikkusiskoaan.

Vaikka kunnioitan ap:n huolehtivaisuutta, niin hieman tulee olo, että neitokaiset elävät hänen siivellään. Veljenä hän ei ole yhtään huonompi jos antaa siskonsa aloittaa itsenäisen elämän omassa asunnossa, jolloin hän oppii myös sen ettei ole rahallisesti veljestään riippuvainen, vaan elättää itse itsensä. Ei heidän suhde siitä huonone tai haalistu vaikka molemmat eläisivätkin omaa elämäänsä, aikuisia ovat nyt jo kumpainenkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3306
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1419
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1286
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1218
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe