Elämä viiden vuoden kuluttua

uikhj

Millaisen toivoisit elämäsi olevan viiden vuoden kuluttua? Uskotko, että sellaisen elämän saavuttaminen on mahdollista?

Itse haluaisin olla valmistunut, ja koulutusta vastaavaassa mukavassa työpaikassa. Haluaisin jo seurustella tai peräti olla jo naimisissa jonkun ihanan, huomaavaisen ja hyvin minulle sopivan miehen kanssa. Haluaisin myös tuossa aika piakkoin saada ensimmäisen lapseni. Asuisimme miehen kanssa jossain kaupungin lähiössä, jossa olisi myös hyvät harrastusmahdollisuudet. Haluaisin myös oman auton tai miehen kanssa yhteisen. Kun perheemme kasvaa voisimme rakentaa vähän kauemmaksi keskustasta omakotitalon. Meillä olisi myös oma piha, tilaa lapsilla leikkiä, luonto lähellä, mutta suht. näppärä matka myös lähimpään kaupunkiin. Harrastaisimme miehen kanssa yhdessä, kävisimme matkoilla, tapaisimme sukulaisia ja ystäviä. Mutta tietysti meillä olisi myös omat juttumme.

Toivon että tuollaisen elämän saavuttaminen on mahdollista.. olen viiden vuoden päästä 27 -vuotias. Tällä hetkellä vaan näyttää ainaki tuon miehen osalta aika saavuttamattomalta.

18

231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmm, viisi vuotta ikäeroa. Miten niin saavuttamattomalta? Ainahan kaikki on mahdollista. Miehen löydät aivan varmasti, se ei ole kysymys eikä mikään. Meitä miehiä riittää.

      Mutta joo asiaan. Viiden vuoden päästä olen 32? Argh, olen liian vanha. Toivon mukaan olen koulutustani (it-insinööri) vastaavassa työssä, mutta näyttää epätodennäköiseltä. Toivon mukaan olisi kunnon nainen (ehkä peräti vaimo) tuolloin, mutta se näyttää epätodennäköiseltä. Lainaan ap:ltä "Harrastaisimme naisen kanssa yhdessä, kävisimme matkoilla, tapaisimme sukulaisia ja ystäviä"

      Sellaista se.

      • aloittaja...

        No joo ehkä saavuttamaton oli vähän turhan jyrkkä ilmaus. Mutta sanotaanko näin, että ei ainakaan ihan heti tule tapahtumaan tällä menolla.

        Miksi koulutusta vastaavaan työhön pääseminen vaikuttaa sulla epätodennäköiseltä? onko it-insinööreillä jotenkin huono työllisyystilanne tms.?


      • aloittaja... kirjoitti:

        No joo ehkä saavuttamaton oli vähän turhan jyrkkä ilmaus. Mutta sanotaanko näin, että ei ainakaan ihan heti tule tapahtumaan tällä menolla.

        Miksi koulutusta vastaavaan työhön pääseminen vaikuttaa sulla epätodennäköiseltä? onko it-insinööreillä jotenkin huono työllisyystilanne tms.?

        On tosi huono tilanne, kilpailua on aivan liikaa jokaisesta avoimesta paikasta. Ei pääse töihin vaikka on yli 3,5 keskiarvo. Viimeisessä haastattelussa kun kävin eräässä paikassa, niin kehui oikein mutta siltikin oli parempia. Eikä asiaa yhtään helpota se että työttömiä on tulossa lisää useampi tuhat samalle alalle. Eli ei todellakaan kannata it-alalle kouluttautua, yli tarjontaa työvoimassa on aivan liikaa.


      • aloittaja...
        itmies kirjoitti:

        On tosi huono tilanne, kilpailua on aivan liikaa jokaisesta avoimesta paikasta. Ei pääse töihin vaikka on yli 3,5 keskiarvo. Viimeisessä haastattelussa kun kävin eräässä paikassa, niin kehui oikein mutta siltikin oli parempia. Eikä asiaa yhtään helpota se että työttömiä on tulossa lisää useampi tuhat samalle alalle. Eli ei todellakaan kannata it-alalle kouluttautua, yli tarjontaa työvoimassa on aivan liikaa.

        No onpa kökköä... miten ne sitte es kouluttaa niin paljon porukkaa jos koulutetuille ei kuitenkaan riitä töitä. Mutta kannattaa jatkaa vaan yrittämistä, vaikka se varmaan vähän turhauttavaa onkin. Toivotaan että jossain vaiheessa tärppäis :)


      • u6e4rste4rsu7e
        itmies kirjoitti:

        On tosi huono tilanne, kilpailua on aivan liikaa jokaisesta avoimesta paikasta. Ei pääse töihin vaikka on yli 3,5 keskiarvo. Viimeisessä haastattelussa kun kävin eräässä paikassa, niin kehui oikein mutta siltikin oli parempia. Eikä asiaa yhtään helpota se että työttömiä on tulossa lisää useampi tuhat samalle alalle. Eli ei todellakaan kannata it-alalle kouluttautua, yli tarjontaa työvoimassa on aivan liikaa.

        Ei töitä todistuksilla saada. Unohda ne keskiarvot ja mene ensin vaikka työharjoitteluun jota kautta saat kokemusta ja kontakteja.


      • ...
        itmies kirjoitti:

        On tosi huono tilanne, kilpailua on aivan liikaa jokaisesta avoimesta paikasta. Ei pääse töihin vaikka on yli 3,5 keskiarvo. Viimeisessä haastattelussa kun kävin eräässä paikassa, niin kehui oikein mutta siltikin oli parempia. Eikä asiaa yhtään helpota se että työttömiä on tulossa lisää useampi tuhat samalle alalle. Eli ei todellakaan kannata it-alalle kouluttautua, yli tarjontaa työvoimassa on aivan liikaa.

        Mitä merkitystä keskiarvolla on, jos et osaa koodata? Opettele koodaamaan niin saat töitä. Jos olet hyvä koodari, palkkakin on sen mukainen.


      • ... kirjoitti:

        Mitä merkitystä keskiarvolla on, jos et osaa koodata? Opettele koodaamaan niin saat töitä. Jos olet hyvä koodari, palkkakin on sen mukainen.

        Niin no se. Mutta ei softan koodaus oikein kiinnosta, kun ei ole mitään ideaa. Lisäksi kun mua ei ole ikipäivänä oikein kiinnostanut koodaaminen, enemmän olen keskittynyt laitepuolen elektroniikkaan, layout-suunnitteluun, jne.. Sellaiseen missä näkee sen työn jäljen fyysisesti.

        Ehkä olen valinnut väärän alan, mene ja tiedä. Ei mulla oikeestaan ole väliä mistä töitä löytyy kunhan jotain olisi, mutta provikkapalkkainen työ on ehdoton ei.


    • En keksi hirveästi mitään. Ei ole tapana ajatella niin pitkälle. :)

      Olen varmaan kummajainen, kun en haaveile keskiluokkaisesta perheidyllistä, vaan haluan tehdä jotain muuta. Haluaisin tohtorinlakin jälkeen jatkaa tutkijana tai vastaavana; yleensäkin tehdä jotain mielekästä. Palkka on ja saakin pysyä toisarvoisena asiana, kunhan tulee toimeen ja saa säästetyksi siihen italialaiseen hiilikuitufillariin. :D

      Viiden vuoden päästä haluaisin ehdottomasti olla enemmän maailmaa nähnyt, ehkä asunutkin ulkomailla.

    • Pilsneripusu

      Ei ole enää mitään suunnitelmia tai haaveita. Olen tehnyt ja nähnyt sen mitä tässä elämässä tarvitseekin. Tapan vain aikaa ja odottelen viikatemiestä. Jos olen elossa luultavasti juon alkoholia enemmän kuin nykyään ja terveys on huonompi, tuskin muuta muutosta.

    • General Granger

      Toivoisin että rikastuisin äkkiä jollain keinolla, esim. saisin jonkun idean jolla löisin isoiksi rahoiksi. Voisin matkustaa ja nähdä maailmaa, ostaa hienoja tavaroita, ehkä rakennuttaa luksuskodin jonnekin vähän lämpimämpään mestaan :)
      Ihmissuhteista en jaksa stressailla sen kummemmin.

      Niin, ja tuon luksuselämän saavuttamista en pidä kovin todennäköisenä, todennäköisemmin se munkin elämä tulee menemään sillä samalla kaavalla kun valtaenemmistön muidenkin normaalien ihmisten kohdalla, valitettavasti :(

    • foliohatut päähän!

      Mielestäni on aivan typerää tehdä lapsia tähän maailmantilanteeseen, tietysti jos on rikas ja pystyy tarjoamaan hyvät lähtökohdat niin tiedä sitten. Viisi vuottakin on sellainen aika, että ei oikein tiedä mitä tapahtuu. Kenties uusia talouskriisejä, laajaa työttömyyttä, euron romahdus, aivan mitä vain. Maailmalla väkiluvut kasvaa, tulee pulaa kaikesta, öljyn hinnat nousee ja itse lähinnä odotan aikaa, kun paska osuu kunnolla tuulettimeen. Se kyllä tulee ennemmin tai myöhemmin, eikä edes täällä Suomessa tulla siltä välttymään.

    • L. timidus

      Olen Arvovaltakiistan ja Foliohattutyypin kanssa samoilla linjoilla. Tutkimushommien jatkosta haaveilen mutta mammonan keräämisen ja perheen perustamisen jätän muille. Elämästä on muotoutunut tällänen yhden naisen ristiretki ja saa sellaisena pysyäkin vaikka seuraavat viisi vuotta.

    • Onnellinen46

      Toivon, että elämäni on suurin piirtein samanlainen viiden vuoden päästä, kuin tänäpäivänä, toivottavasti pysyn yhtä nuoren näköisenä, kiitos vanhemmilleni hyvistä geeneistä ja yritän toki itsekin pitää huolta itsestäni. Toivottovasti saan pysyä terveenä, viihdyn työpaikallani, ja näen itseäni siellä, ehkä ylennyksen saaneena (siitä jo jo nyt puhuttu). Asun samassa omakotitalossa, jossa nytkin asun, viihdyn todellakin kodissani, olen sisustanut sen juuri haluamani talvalla, mutta sisustaminen on ikuinen prosessi, luultavasti sisustus silloin näyttää erilaiselta kun nyt. Nautin pihastani, se on niin ihanan suojaisa ja rauhallinen, Pidän puutarhatöistä, mutta myös auringossa löyhöilystä, hyvästä kirjasta, kylmästä juomasta,
      toivottavasti niitä päiviä tulee vielä monta.
      Minulla on kaikki mitä tarvitsen ja enemmänkin. koti, mökki, auto, rahaa, aikuinen lapsi ja ystäviä
      En rehellisesti sanottuna tiedä, haluanko edes suhdetta enää, kun kuuntelee kavereitten juttuja, tuntuu että uudet suhteet tässä iässä ovat niin monimutkaisia. Nautin rauhallisuudesta, omasta ajasta ja vapaudesta.
      Koskaan ei kuitenkaan pidä vannoa, odotan elämää avoin mielin, ja siihen mahtuu myös mies, jos hyvä sellainen sattuu kohdalle.

    • 18+5

      Linnassa tai haudassa.

    • ATM4EVA.

      En uskalla ajatella elämääni viiden vuoden kuluttua.

    • jackaroo

      No tähän on kyllä helppo vastata, sillä minulla on tavoitteita ja suunnitelmia seuraavaksi 5 vuodeksi, eri asia sitten miten ne oikein toteutuvat ja ovatko ne edes realistisia.

      5 vuoden kuluttua olen 31 vuotias, parisuhteessa, ehkä jopa kihloissa, valmistunut ja tutkintoa vastaavassa työpaikassa. Asun vielä Helsingissä, mutta suunnittelen ehkä jo poismuuttoa. Lapsia ei vielä ole, mutta nekin ovat varmaan jo suunnitteilla, riippuen siitä missä vaiheessa parisuhde on.

    • woigj09834gu09834gij

      5 vuoden päästä olen 41v mies, jos saisin mukavamman työpaikan nykyisen paskaduunin sijaan niin olisi edes vähän eteenpäin. Naista mulla tuskin koskaan on, menneiden 5 vuoden aikana saldona on muutama juttutuokio työkaverinaisen kanssa joka sekin läksi pois. Tällaiselle yksineläjälle työkaverinkin poislähtö on kuin olisi tullut avioero, kyllä surettaa.

    • Eewuli

      Hmm, toivoisin olevani kunnon töissä, toki oman alani töissä eli sähköasentajana. Olisi oma talo tahi asunto ja ehkäpä autokin. Ja onhan minulla on koirani ja kissani. Enää puuttuukin työpaikka ja oma koti :) Ja kotihan pitäisi olla ehdottomasti maalla, mieluiten lähellä laskettelurinteitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      83
      3469
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      88
      2943
    3. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      55
      2386
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2328
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      87
      2158
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1747
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1716
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      25
      1697
    9. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      280
      1615
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1499
    Aihe