antibiootti+akne

hoidosta

Onko kenelläkään muulla kokemuksia antibioottikuurista aknen hoitoon?

Itselläni on ollut nyt 3 kk kuuri ja lisäksi yövoidetta, jota käytän edelleen.

Kysyisinkin muilta, onko kuurin auttanut? Onko näppylät tullut takaisin kuurin loputtua?

Itseä pelottaa ajatus näppyjen palaamisesta, nyt kun kuurin ajan on saanut nauttia melkeinpä täydellistä ihosta, jota ei ole ollut sitten kymmeneen vuoteen.

Kiitos vastanneille.

5

6776

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ijhföiy

Totta kai ne palaa takaisin. Antibiootit akneen on yksi maailman typerimmistä hoidoista. Ensinnäkin antibiootit hoitavat vain oireen hetkellisesti eikä varsinaista aknen syytä, joten totta kai finnit palaavat, jopa pahempana. Toiseksi Antibiootti kuuri tuhoaa elimistön luonnollisen bakteerikannan, jolloin myös hyvät bakteerit kuolevat. Tästä johtuu antibioottien jälkeiset hiivatulehdukset ja flunssat yms. pikku vaivat. (kokemusta on)

Kannattaa antibioottikuurin aikana syödä jotain bakteerikanta valmistetta (kuten esim. lactoseven apteekista) jotta huonot bakteerit eivät saa yliotetta kuurin jälkeen kun kilpailu bakteerien elinoloista jälleen alkaa kuurin loputtua.

Tällä palstalla on paljon parempiakin vinkkejä aknen hoitoon kuin antibiootit, kuten sokerin pois jättäminen, ja pellavasiemen öljyn nauttiminen (sisäinen kosteutus). Myös ihon peseminen aineella joka ei kuivata (eli ei missään nimessä perinteisillä aknetuotteilla, tai rasvaisen ihon tuotteilla). Akne osittain johtuu siitä, että kun iho on rasvainen, pinnalta pestään koko ajan liika ravaa pois, pinta kuivuu ja kuivat ihosolut tukkivat huokoset, liiallinen rava jää jumiin kuivuneiden solujen alle ja tulee tulehdus. Iho pitääkin kokoajan pitää hyvin kostetettuna, ei komedogeenisellä kostettavalla voiteella, ja mielellään pestäkin sellaisella tuotteella jolla ei ihosta tule täysin "puhtaan" ja rasvattoman tuntuista pesun jälkeen. Tällöin myös ihon luonnollinen suoja säilyy (tietyt bakteerit ja ph.) kun sitä ei koko ajan pestä pois.

Sokerit täysin ruokavaliosta pois, sillä sokeri ruokkii tulehdustiloja elimistössä. (eli niitä huonoja bakteereja joita vastaan valkosolut joutuvat tappelemaan > josta seuraa mätäiset finnit = talia ja kuolleita valkosoluja)

Ihon liika rasvaisuus taas johtuu hormooneista ja siihen antibiootit eivät auta. Siihen voivat auttaa tietyt e-pillerit. Mutta niidenkin lopettamisen jälkeen akne palaa entistä pahempana. Ja e- pillerien käyttöä en suosittelisi kellekkään muutenkaan. Mitä hormoneille on tehtävissä, sitä en tarkalleen tiedä. Mutta kai ruokavaliolla (runsaasti hyviä rasvoja ja kasviksia vitamiineja ja hivenainaineita sisältäviä ruokia ja sokeri täysin pois!!!!) voi vaikuttaa hormoonitasapainonkin) Finnit ovat länsimaisen elämän tavan aiheuttama oire. Eskimoilla ei ollut aknea (eikä myöskään esim. verisuonisairauksia) lainkaan ennen kuin he omaksuivat ns. länsimaisen ruokavalion parikymmentä vuotta sitten...

• ijhföiy

Ja tosiaan itse olen kerran n. 10v. sitten tietämättömänä teininä syönyt antibioottikuurin akneen ja eihän se tosiaan auttanyt tipan tippaa. Kaikki muukin on myös kokeiltu, mutta nyt on akne täysin poissa. Yllä olevien konstien ansiosta tai sitten ikäkin voi vaikuttaa (27 v. olen). Iho on kuitenki vielä tosi rasvainen, mutta olen oppinut elämään sen kanssa, syömään paremmin, enkä taistelemaan rasvaa vastaan. (käytän esim. puuterilappuja joilla taputellaan liika rasva pois iholta, ilman että täytyy lisätä puuteria tai pestä rasvaa pois sillä runsas kuivattavilla aineilla pesu vain lisää sitä rasvan tuotantoa.) Vielä pari vuotta sitten enne kuin opin nämä asiat, oli niitä finnejäkin. Eli ei se ehkä siitä iästä pelkästään ole kiinni.

• :::;:::
        ijhföiy kirjoitti:

Ja tosiaan itse olen kerran n. 10v. sitten tietämättömänä teininä syönyt antibioottikuurin akneen ja eihän se tosiaan auttanyt tipan tippaa. Kaikki muukin on myös kokeiltu, mutta nyt on akne täysin poissa. Yllä olevien konstien ansiosta tai sitten ikäkin voi vaikuttaa (27 v. olen). Iho on kuitenki vielä tosi rasvainen, mutta olen oppinut elämään sen kanssa, syömään paremmin, enkä taistelemaan rasvaa vastaan. (käytän esim. puuterilappuja joilla taputellaan liika rasva pois iholta, ilman että täytyy lisätä puuteria tai pestä rasvaa pois sillä runsas kuivattavilla aineilla pesu vain lisää sitä rasvan tuotantoa.) Vielä pari vuotta sitten enne kuin opin nämä asiat, oli niitä finnejäkin. Eli ei se ehkä siitä iästä pelkästään ole kiinni.

Olen syönyt antibiootteja ja kyllähän ne toimii....siis sen kuurin ajan. Ikävä kyllä finnit palasivat kun kuuri loppui. Olen lukenut niistä tapauksista, joissa naama on ollut kahta kauheamman näköinen kuurin jälkeen, mutta minulla ei tapahtunut mitään tällaista "räjähdystä". Iho vain palasi melko pian siihen tilaan, missä olin kuuria aloittaessa.

Näitä "hyviä" neuvoja tuntuu pursuavan joka tuutista, ruokavaliot, sokerit, pesut sun muut. Näitä ei tosiaankaan jaksa enää kaikkea kokeilleena lukea. Ne, joilla on OIKEASTI kokemusta iho-ongelmista tietää että kun naama kukkii, niin siihen saattaa olla todella vaikea löytää ratkaisua. Siis tiedän mistä puhun, jo 10-vuotta kärsinyt monen asteisista ihovaivoista.

• palasi...

Kyllä minulla akne palasi kuurin loputtua.

Mutta oli kyllä ihanaa, kun tetrasykliini paransi aknen, kun sen kanssa oli vuosia taistellut kaiken maailman turhalla roskalla, johon meni vain rahat.

Söin monta pitkää kuuria tetrasykliiniä, mutta lopulta jouduin syömään kaksi Roaccutan -kuuria. Akneni oli pinnallisen märkänäppyinen, jossa silloin tällöin tuli isoja ihonalaisia pahkuroita.

• eilyhyitäkuureja

jos antibiootteja syö puoli vuotta niin kuin roakin syödään niin kyllä, akne voi parantua!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      3277
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1172
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1112
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1062
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      978
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      890
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe