Maakuntajärvi- joko olet

1943

äänestänyt oman maakuntasi nimikkojärveä? Jos asuisin Uudellamaalla vielä, äänestäisin Pyhäjärveä, koska se yllätys yllätys on Suomen syvin järvi, luultavasti keskisyvyydeltään. Täällä Varsinais-Suomessa ei paljon järviä ole, joten selvää suosikkia ei ole.

64

298

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ____a*

Onko nyt jokin äänestys meneillään? Enpä ole huomannut.

Itse äänestäisin luonnollisesti Oulu-järveä, Kainuun merta, jossa ovat vaikuttaneet mm. merirosvot. Myös keisari Aleksanteri I:sen matka keskellä myrskyävää Ärjänselkää on ikimuistoinen.

• 1943

On meneillään. Ennestäänhän meillä on jo maakuntakasvi,-kivi ja -kala. Tuo kasvi on täällä tammi, Uudellamaalla muistaakseni valkovuokko. Muut tarvitsee googlettaa. Oulujärvi on niin iso ja edustava, että varmaan vlitaan.

• ____a*
        1943 kirjoitti:

On meneillään. Ennestäänhän meillä on jo maakuntakasvi,-kivi ja -kala. Tuo kasvi on täällä tammi, Uudellamaalla muistaakseni valkovuokko. Muut tarvitsee googlettaa. Oulujärvi on niin iso ja edustava, että varmaan vlitaan.

Niinpä näyttää olevan, lueskelin netissä.
        Kyllä olisi mahtavaa päästä joksikin aikaa seuraamaan sielunsa silmin entistä Oulujärveä. Se on ollut todellinen sisämeri, jossa tervasoutajat ovat hikoilleet kuormiensa kanssa. Mainitsemani rosvot olivat aikansa Robin Hoodeja, jakoivat saaliistaan myös kotikylänsä asukkaille.

Oulujärven tuhatvuotinen historia on tosi mielenkiintoista luettavaa.

• ____a*
        ____a* kirjoitti:

Niinpä näyttää olevan, lueskelin netissä.
        Kyllä olisi mahtavaa päästä joksikin aikaa seuraamaan sielunsa silmin entistä Oulujärveä. Se on ollut todellinen sisämeri, jossa tervasoutajat ovat hikoilleet kuormiensa kanssa. Mainitsemani rosvot olivat aikansa Robin Hoodeja, jakoivat saaliistaan myös kotikylänsä asukkaille.

Oulujärven tuhatvuotinen historia on tosi mielenkiintoista luettavaa.

100 vuotta vanhaa filmiä tervaveneiden kulusta pitkin Oulujokea.
        Hurjaa hommaa, hukkumisiakin tapahtui.

http://www.youtube.com/watch?v=M-wRjdK_QJA

• En ole äänestänyt, mutta taidan käydä ja äänestää Saimaata.
      On se niin komea järvi.
      Täällä on vain yksi isompi järvi, mutta lapsuuteni olen viettänyt Saimaan rannoilla joten se on tutumpi ja läheisempi.

• 1943

Saimaakin taitaa olla itsestään selvä valinta, vaikka ehdottaa voi lampiakin, jos on hyvät perustelut.

• 1943 kirjoitti:

Saimaakin taitaa olla itsestään selvä valinta, vaikka ehdottaa voi lampiakin, jos on hyvät perustelut.

Jospa ehdotankin tuota omaa, somaa lampeani. Perusteluna sen kaunis nimi ja joutsenet.
        :)

• Hulda.

Saimaa tuli minullekin ensimmäisenä mieleeni. Olen lapsuuteni ja nuoruuteni viettänyt sen lähettyvillä ja asunut joen rannalla, joka laskee Saimaaseen.
      Komea on järvi ja suurikin.

Täältä Uudeltamaalta en osaisi mitään järveä nimetä itselleni tärkeäksi. Täällä on vain tuo meri minulle tärkeä vesi.

• 1943

Olisihan voitu valita maakuntavesistö. Mulle Uudeltamaalta on tutuin Mustijoki, jonka rannalla asuin 37 vuotta. Ennen vanhaan oli kokemus seurata jäiden lähtöä. Kun tulin keskustasta kotiin päin, mieleeni tuli aina Riki Sorsan "Joki".

• bessie*

En edes muistanut, että Uudellamaallakin on Pyhäjärvi, enkä oikein saa nyt mielessäni sitä kartalle sijoitettua. Ehkä vähän Turun suuntaan tästä Espoosta?

Oma valintani olisi ilman muuta Tuusulanjärvi.

• 1943

Pyhäjärvi on Itä-Uudellamaalla, joka taas on osa oikeaa Uuttamaata. Ainakin Lapinjärvi kuntana osuu sen rannoille, taitaa osua myös Artjärvi. Se on oikein kaunista seutua, aikomus on kesällä kaverin kanssa ajella noissa maisemissa, kun molemmilla on muistoja sieltä. Tuusulanjärvestä muistan kesän 1963, kun asuin sen rannalla. Ensimmäistä ketaa olin pidemmän aikaa paikassa, jossa voi uida ihan asunnon lähellä. Ja me uimme, vaikka heinäkuussa järvi oli vihreä levästä. huidoimme sn vain pois edestä ja uinnin jälkeen suihkuun.

• bessie*
        1943 kirjoitti:

Pyhäjärvi on Itä-Uudellamaalla, joka taas on osa oikeaa Uuttamaata. Ainakin Lapinjärvi kuntana osuu sen rannoille, taitaa osua myös Artjärvi. Se on oikein kaunista seutua, aikomus on kesällä kaverin kanssa ajella noissa maisemissa, kun molemmilla on muistoja sieltä. Tuusulanjärvestä muistan kesän 1963, kun asuin sen rannalla. Ensimmäistä ketaa olin pidemmän aikaa paikassa, jossa voi uida ihan asunnon lähellä. Ja me uimme, vaikka heinäkuussa järvi oli vihreä levästä. huidoimme sn vain pois edestä ja uinnin jälkeen suihkuun.

Enpä sitten ollut taaskaan kartalla.
        Itä-Uusimaa on minulle kyllä paljon tutumpi kuin läntinen, jotenkin vaan aina tulee lähdettyä esim. kuutostietä pitkin kesäisille lomille tai lomasille.
        Usein poikkean pienemmille teille ja aina vain se "yllättää", kuinka kauniita ja omaleimaisia paikkoja meillä onkaan.

Paljon rakkaita Tuusulanjärveen liittyviä muistoja on minullakin. Meillä oli esim. joskus tyttöjen (tai melkein naisia taisimme jo olla) kanssa mennä mahdollisimman pieniin bikineihin puettuna soutelemaan "Taistelukoulun" rannan tuntumaan, keimailemaan ja kiusoittelemaan. Kerran taistelukoulun rannalla ja laiturilla olevat nuoret miehet sukelsivatkin järveen, molskis, molskis, molskis vain ja kroolasivat hirveällä vauhdilla venettämme kohti. Olimme mielestämme turvallisen kaukana, mutta emmehän me sammakkoa uivat osannet ollenkaan arvata, millaisia vesipetoja olimme kiusoittelemassa. Menimme "paniikkiin" ja pakoon soutaminen ei senkään takia onnistunut. Olihan siinä jännitystä ja jännitteitä kerrakseen, melkein haikeana muistelen...

• jocus*
        bessie* kirjoitti:

Enpä sitten ollut taaskaan kartalla.
        Itä-Uusimaa on minulle kyllä paljon tutumpi kuin läntinen, jotenkin vaan aina tulee lähdettyä esim. kuutostietä pitkin kesäisille lomille tai lomasille.
        Usein poikkean pienemmille teille ja aina vain se "yllättää", kuinka kauniita ja omaleimaisia paikkoja meillä onkaan.

Paljon rakkaita Tuusulanjärveen liittyviä muistoja on minullakin. Meillä oli esim. joskus tyttöjen (tai melkein naisia taisimme jo olla) kanssa mennä mahdollisimman pieniin bikineihin puettuna soutelemaan "Taistelukoulun" rannan tuntumaan, keimailemaan ja kiusoittelemaan. Kerran taistelukoulun rannalla ja laiturilla olevat nuoret miehet sukelsivatkin järveen, molskis, molskis, molskis vain ja kroolasivat hirveällä vauhdilla venettämme kohti. Olimme mielestämme turvallisen kaukana, mutta emmehän me sammakkoa uivat osannet ollenkaan arvata, millaisia vesipetoja olimme kiusoittelemassa. Menimme "paniikkiin" ja pakoon soutaminen ei senkään takia onnistunut. Olihan siinä jännitystä ja jännitteitä kerrakseen, melkein haikeana muistelen...

Olikohan pakoon soutamisessa tosi yritystäkään? Tarina jäi pahoin kesken, ja odotamme jännittyneinä jatkoa...

• bessie*
        jocus* kirjoitti:

Olikohan pakoon soutamisessa tosi yritystäkään? Tarina jäi pahoin kesken, ja odotamme jännittyneinä jatkoa...

Kysyy ja kyllä tietää...

Ei meillä ollut mitään mahiksia päästä pakoon vaikka olisimme soutaneet senkin ajan mikä meni kirkumiseen (samanaikaisestihan ei pysty). He hajaantuivat heti laiturilta sukeltaessaan ovelasti ja pian ei päästy keskijärven suuntaankaan kun meidät saarrettiin. Meidän yhteistyömme kun ei ollut yhtä saumatonta, vene pyöri miten sattui. Toinen vai moneskohan virhe tehtiin, kun kiljuttiin ja valehdeltiin ettei osata uida, menkää pois ettei vene kaadu. Silloin meidät pakotettiin vähän lähemmäksi rantaa ja sitten veteen saamaan uimaopetusta, taistelukoululaisten tapaan. Muistelen opetuksen olleen erittäin hyvän ja tehokkaan tuntuista, miksiköhän en vieläkään osaa kroolata.

Pahoin kesken se jäi silloinkin, pojille karjaistiin käsky rannalta ja illemmalla pyöräilyretkemme ja norkoilumme läheisellä tiellä muka pyöränkumeihin ilmaa pumppaamassa oli hukkareissu, ei näkynyt mitään liikettä taistelukoulun suunnalla.

• RosaLiiin

Savolaisena ei tarvitse kaukaa hakea itseoikeutettua nimikkojärveä.

Kallaves, Kallaves, suarines ja salamines!

Savolaisten nimikkokukka on pihlaja ja kala on muikku ja lintu kuikka ja kallaves soppii erinomaisesti tuohon sarjaan.

Vaikka sydäntä lähinnä onkin eräs toinen järvi, jonka selillä on kesäisin niin leppoisaa soudella.

• 1943

Kallavesi varmaan on savolaisten suosikki. Onko Pohjois- ja Etelä-Savo erillisiä maakuntia? Osasin nuo maakunnatkin vielä jokunen vuosi sitten. En ole tieoa tarvinnut, joten osaan vain nämä lähimmät eli Varsinais-Suomi, Uusimaa, Satakunta, Pirkanmaa, Kanta-Häme ja Päijät-Häme. Ajelutriangelini osuu näihin. Pohjois-Savosta tuttuja ovat Nilakka ja Koutajärvi. Juurusveden rannoilla sattui jotain, joka merkitsi paljon eämässäni.

• 1943 kirjoitti:

Kallavesi varmaan on savolaisten suosikki. Onko Pohjois- ja Etelä-Savo erillisiä maakuntia? Osasin nuo maakunnatkin vielä jokunen vuosi sitten. En ole tieoa tarvinnut, joten osaan vain nämä lähimmät eli Varsinais-Suomi, Uusimaa, Satakunta, Pirkanmaa, Kanta-Häme ja Päijät-Häme. Ajelutriangelini osuu näihin. Pohjois-Savosta tuttuja ovat Nilakka ja Koutajärvi. Juurusveden rannoilla sattui jotain, joka merkitsi paljon eämässäni.

Päijänteessä on Suomen sisäjärvien syvin kohta.
        Näin KESKI-SUOMALAISENA toivoisin että kävisit uimassa siellä päin :)
        H.

• 1943
        hunksz kirjoitti:

H.

Varmaan pitää paikkansa. Enpä ole varmaan koskaan uinut Päijänteessä ellei Jämsään jokin lahti ulotu, en viitsi tarkistaa. Et kai vain toivo minun hukkuvan? Ole huoleti, en koskaan sukella, joten veden syvyydellä ei ole merkitystä. Mieleen tuli Lappajärvi, jonka yhdellä rannalla olin uimassa. Kahlata piti varmaan puoli kilometriä, kun ei käsipohjaa viitsinyt uida.

• muistelija...
        1943 kirjoitti:

Eikö Juurusveteen pudonnut se lentokone, jossa menehtyi paljon teollisuuden ns. merkkihenkilöitä silloin joskus 1979? Lienee vuosiluku ihan hakusessa minulla.
        Tarja Halonen oli silloin viimeisillään raskaana ja lääkäri oli kieltänyt lentämisen, muuten olisi hänkin ollut turmakoneessa. Näin kohtalo meitä heittelee.
        Äänestäisin Inarinjärveä sen kauneuden ja jylhyyden vuoksi. Se on suosikkini.

• ¤¤¤¤
        muistelija... kirjoitti:

Eikö Juurusveteen pudonnut se lentokone, jossa menehtyi paljon teollisuuden ns. merkkihenkilöitä silloin joskus 1979? Lienee vuosiluku ihan hakusessa minulla.
        Tarja Halonen oli silloin viimeisillään raskaana ja lääkäri oli kieltänyt lentämisen, muuten olisi hänkin ollut turmakoneessa. Näin kohtalo meitä heittelee.

Tapahtui 1978.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rissalan_lentoturma

• RosaLiiin
        1943 kirjoitti:

Erillisiä maakuntia ovat Etelä- ja Pohjois-Savo.

Tuosta listasta unohtui vielä maakuntakivi, meille pohjois-savolaisille se on apatiitti.
        Siilinjärvi on kuuluisa runsaista esiintymistään ja " valkoisista vuoristaan".

Tälle kohtaa suomenmaata osuu paljon kauniita järviä, joita sitten mukavasti erinimisillä kanavilla yhdistellään. Vesitse voi rakennella vaikka minkälaisia triangelireittejä, ja tutustua paikkakuntiin, vaikkapa melomalla.

• 1943 kirjoitti:

Varmaan pitää paikkansa. Enpä ole varmaan koskaan uinut Päijänteessä ellei Jämsään jokin lahti ulotu, en viitsi tarkistaa. Et kai vain toivo minun hukkuvan? Ole huoleti, en koskaan sukella, joten veden syvyydellä ei ole merkitystä. Mieleen tuli Lappajärvi, jonka yhdellä rannalla olin uimassa. Kahlata piti varmaan puoli kilometriä, kun ei käsipohjaa viitsinyt uida.

Kyllä Jämsään ulottuu lahti, siihen laskee Jämsänjoki.
        Eihän sitä nyt ihan hukkua tarvitse, kunhan melkein.
        Jäisi Keski-Suomi mieleen paremmin :)
        H.

• muistelija... kirjoitti:

Suomen kohtaloissa on ennenkin mennyt pieleen, Edistyspuolueen (Persut) Heikki Ritavuori ammuttiin kotiovelleen. Toivotaan kuitenkin että ampuminen jätetään Miinalaivalle. Kunhan vaihtavat ampujat.:)
        H.

• muistelija....
        hunksz kirjoitti:

Suomen kohtaloissa on ennenkin mennyt pieleen, Edistyspuolueen (Persut) Heikki Ritavuori ammuttiin kotiovelleen. Toivotaan kuitenkin että ampuminen jätetään Miinalaivalle. Kunhan vaihtavat ampujat.:)
        H.

Ei mennyt pieleen kohtaloissa tuo Tarjan onnellinen sattumus silloin. Hyvä että meillä on Tarja pressana.
        Tarkoitin vain kohtalon heittelyllä yleensä, miten pienestä on itsekunkin elämä toisinaan kiinni.

• ¤¤¤¤
        muistelija.... kirjoitti:

Ei mennyt pieleen kohtaloissa tuo Tarjan onnellinen sattumus silloin. Hyvä että meillä on Tarja pressana.
        Tarkoitin vain kohtalon heittelyllä yleensä, miten pienestä on itsekunkin elämä toisinaan kiinni.

Erittäin samaa mieltä. Aina jaakataan, kuinka jotain pahaa sattui "sattumalta".
        Monesta pahasta vältymmekin sattumalta, useinmiten tietämättämme.
        Minun sukulaiseni luulivat minun kuolleen eräässä toisessa lento-onnettomuudessa aikoinaan. Siihen aikaan lentoliikenne oli Suomessa niin vähäistä. Onnettomuus sattui samaan aikaan, kun oma lentoni tapahtui.

• 1943
        muistelija... kirjoitti:

Niinpä Lapillakin on iso järvi, melkein varma valinta. Kesällä 2008 kävin ihailemassa rannalta. Kesältä 1967 mieleen jäi Inarin rannassa ollut vesitaso. Itse järvellä en ole koskaan ollut. Jos pienempää järveä valittaisiin siellä, suosikkini olisi Muddusjärvi, jonka ympäri olen soutanut (eipä uskoisi maakravusta).
        Rissalan lentokentällä on minulle erityinen merkitys. Sain siellä mm. tulevalta mieheltäni Eskimo-puikon. Kuten jo on selvinnyt täällä tuo onnettomuus sattui Juurusvedellä, missä muuten olen uinut.

• 1943
        muistelija.... kirjoitti:

Hiuskarvan varassa on minunkin henkeni ollut. Vastaantuleva nuori mies ajoi hurjaa vauhtia, mutta hallitsi tilanteen ja ajoneuvonsa.Jostain syystä en nähnyt matalaa urheiluautoa suoralla tiellä.

• 1943
        RosaLiiin kirjoitti:

Erillisiä maakuntia ovat Etelä- ja Pohjois-Savo.

Tuosta listasta unohtui vielä maakuntakivi, meille pohjois-savolaisille se on apatiitti.
        Siilinjärvi on kuuluisa runsaista esiintymistään ja " valkoisista vuoristaan".

Tälle kohtaa suomenmaata osuu paljon kauniita järviä, joita sitten mukavasti erinimisillä kanavilla yhdistellään. Vesitse voi rakennella vaikka minkälaisia triangelireittejä, ja tutustua paikkakuntiin, vaikkapa melomalla.

Minun piti ihan kerrata oman maakuntani Varsinais-Suomen maakuntatunnukset eli tammen lisäksi maaeläin:kettu, lintu: naakka, kala: silakka, kivi: punainen graniitti.Siilinjärvellä olen nähnyt noita valkoisia vuoria.

• muistelija...
        1943 kirjoitti:

Niinpä Lapillakin on iso järvi, melkein varma valinta. Kesällä 2008 kävin ihailemassa rannalta. Kesältä 1967 mieleen jäi Inarin rannassa ollut vesitaso. Itse järvellä en ole koskaan ollut. Jos pienempää järveä valittaisiin siellä, suosikkini olisi Muddusjärvi, jonka ympäri olen soutanut (eipä uskoisi maakravusta).
        Rissalan lentokentällä on minulle erityinen merkitys. Sain siellä mm. tulevalta mieheltäni Eskimo-puikon. Kuten jo on selvinnyt täällä tuo onnettomuus sattui Juurusvedellä, missä muuten olen uinut.

Tuolta pohjoisesta tuli mieleeni myös Utsjoella sijaitseva Mantojärvi. Ei kovin suuri, mutta jotenkin mukava järvi siellä tunturien sylissä, laaksossa.
        Kauniit maisemat sielläkin. Olen viettänyt paljon aikaani noilla seuduilla joskus.

• hunksz kirjoitti:

Kyllä Jämsään ulottuu lahti, siihen laskee Jämsänjoki.
        Eihän sitä nyt ihan hukkua tarvitse, kunhan melkein.
        Jäisi Keski-Suomi mieleen paremmin :)
        H.

Mun ääni menee kans Päijänteelle. Komea järvi, syvä ja jylhä.
        Jämsänjokeen ei kantsi mennä uimaan. Eikä Päijänteeseen ainakaan Kaipolanlahteen.

• oma järvi mun
        hunksz kirjoitti:

H.

Onneksi kuitenkin Keitele voitti päijänteen. On se vaan niin paljon parempi järvi, vaikka monihan sinnekin on hukkunut. Lapsuuden uimareisut olivat ihania.

Jaa, tää olikin vanha ketju mutta joka tapauksessa mielipide pitää.

• 1943
        oma järvi mun kirjoitti:

Onneksi kuitenkin Keitele voitti päijänteen. On se vaan niin paljon parempi järvi, vaikka monihan sinnekin on hukkunut. Lapsuuden uimareisut olivat ihania.

Jaa, tää olikin vanha ketju mutta joka tapauksessa mielipide pitää.

Varmaan jokaiseen isoon järveen ihmisiä on hukkunut vuosien saatossa. Ainakin kerran olen Keiteleessä uinut, yövyttiin teltassa juhannusmatkalla Viitasaarella joskus 1970-luvulla. Moni luulee, että Keitele sijaitsee Keiteleen rannalla, mutta Nilakan aallothan niitä rantoja huuhtelevat.

• ma..ejk.
      • 1943

Mielenkiintoinen sivusto. Tutustun paremmin, kun mietin tuota maakuntani järveä. Mitähän Pyhäjärveä tarkoitat?

• 1943
        1943 kirjoitti:

Mielenkiintoinen sivusto. Tutustun paremmin, kun mietin tuota maakuntani järveä. Mitähän Pyhäjärveä tarkoitat?

Nyt olen äänestänyt, mutta melko vaikeat ovat nuo sivut. Olin jo hermostua. Ilmeisesti halutaan karsia pois häiriköt. Noilla sivuilla on paljon mielenkiintoista luettavaa

• r_h_m

Hiidenvesi, Länsi-Uudellamaalla. Siellä kallioilla lapsena ongimme kissoille sinttejä, siellä uiskentelimme helteisinä heinäpäivinä, siellä soutelimme saariin ja kanootilla kilvoiteltiin. Auringonlaskut unohtumattomia, kesäöiset vaellukset polkuja pitkin, lehdokkien tuoksuissa, kiiltomatojen nappailussa (ei niitä koskaan kiinni saatu..) rantaan paistamaan pottuja vedenrajaan tehdyssä nuotiossa kesäisessä keskiyön hämärässä. Peilityynen veden heijastukset, sieltä täältä kuuluvat lintujen ujellukset. Aika kultaa muistot, varsinkin nuo lapsuuteni ajan Hiidenvesi -muistot.
      Liekö järvi enää puhdas, en halua pilata muistojani. En ole aikoihin käynyt lapsuuteni maisemissa. Tiedän, että ökyhuviloita sinne on rakennettu. Rakkaat omenapuut, marjapensaat revitty juurineen pois, suuria koiria ja hevosia, 'yksityisalue' -kylttejä niillä metsämaisemilla, missä lapsena poimimme mustikat, puolukat, vadelmat, keräsimme sienet. Ei siellä ole enää edes marjoja. Metsät hakattu.

• 1943

Kahdeksanvuotiaana eli 50 vuotta sitten pääsin äitini kanssa ensi kertaa Helsinkiin. Bussit pysähtyivät Hiidenvedellä ja kysyn äidiltä "onko tuo meri?" Niin suurelta järvi näytti. Sain elämäni ensimmäisen jäätelötötterön ja ajattelin säästää kuoren veljilleni, mutta se olikin syötävä

• missä tollanen äänestys on??
      linkki pliide??
      tai löytyy kai se googlellakin.
      Roineen armaiset aallot, siinä se!!

• 1943

En osaa antaa linkkiä, googlettamalla itsekin etenen.

• mietintämyssy..

klikkaa tuo ma..ejk, linkki, sieltä löytyy kaikki tarvittava. Olipa mielenkiintoista tietoa. Luulin, että Paasivesi on syvin, mutta olikin vain 74 m syvä, vaikka Oriveden nimellä se tiedoissa esiintyi.

Paasivesi on eräs Suomen kraateri järviä ja siellä esiintyy "piruntulia", joita yritetään turisteilekkin esitellä, mutta eihän piru tuliaan pyytämällä näytä! Itse olen niitä nähnyt.

Sinänsä järveä ei voi kutsua kauniiksi, vaikka iso onkin, mutta se on saaria vailla, joita taas Orivedeltä löytyy ja aivan ihania. Saimaan vesistöönhän ne kuuluu ja norppia näkyy kyllä joka kesä. Kalaa tulee paljon, jos vain viitsii vaikka ongen veteen heittää, verkoista puhumattakaan.

Itse asustelen nykyisin Pyhäjärven rannalla, mutta niitähän riittää "joka kylään".

• 1943
        mietintämyssy.. kirjoitti:

klikkaa tuo ma..ejk, linkki, sieltä löytyy kaikki tarvittava. Olipa mielenkiintoista tietoa. Luulin, että Paasivesi on syvin, mutta olikin vain 74 m syvä, vaikka Oriveden nimellä se tiedoissa esiintyi.

Paasivesi on eräs Suomen kraateri järviä ja siellä esiintyy "piruntulia", joita yritetään turisteilekkin esitellä, mutta eihän piru tuliaan pyytämällä näytä! Itse olen niitä nähnyt.

Sinänsä järveä ei voi kutsua kauniiksi, vaikka iso onkin, mutta se on saaria vailla, joita taas Orivedeltä löytyy ja aivan ihania. Saimaan vesistöönhän ne kuuluu ja norppia näkyy kyllä joka kesä. Kalaa tulee paljon, jos vain viitsii vaikka ongen veteen heittää, verkoista puhumattakaan.

Itse asustelen nykyisin Pyhäjärven rannalla, mutta niitähän riittää "joka kylään".

Paasivedestä en ole kuullutkaan ja Oriveden tiedän olevan Tampereen lähellä, lie muitakin. Kiva kuulla uusia asioita ja maassammehan riittäisi nähtävää loppuiäksi, vaikka ainakin joka maakunnassa olen käynyt. Lapsuuskotini vieressä oli puro, työpaikkakuntani kodin vieressä oli joki ja järven rannalla olen asunut kesän 1967 ja melko paljon vuodesta 2008.

• mietintämyssy..
        1943 kirjoitti:

Paasivedestä en ole kuullutkaan ja Oriveden tiedän olevan Tampereen lähellä, lie muitakin. Kiva kuulla uusia asioita ja maassammehan riittäisi nähtävää loppuiäksi, vaikka ainakin joka maakunnassa olen käynyt. Lapsuuskotini vieressä oli puro, työpaikkakuntani kodin vieressä oli joki ja järven rannalla olen asunut kesän 1967 ja melko paljon vuodesta 2008.

Olet rohkea nainen, joka kaikista haukuista huolimatta pidät oman tunnisteen, vaikka nikithän lienee niitä, jotka ovat rekisteröityneet. Itsekkin olen rekattu, mutta haukuista loukkaantuneena en käytä sitä.

Mutta, kuten Pyhäjärviä on yli 70, niin Orivesiäkin taitaa olla useita? Mainitsemani Orivesi ja Paasivesi kuuluvat Saimaaseen ja joku nimitys lienee myös Sampaanselkä.

Lapsuuteni aikaan sisävesi laivat kulkivat väliä Joensuu-Savonlinna ja meidänkin rannassa oli laivalaituri. Isoisäni aikaan se oli jopa hyvinkin tärkeä kauttakulku paikka, koska kuuluimme Rääkkylään ja Kitee oli laiva reittien ulottumattomissa. Nykyisin kuntayhdistyksen vuoksi kuulumme Kiteen "kirkonpolttajiin" eikä Rääkkylän "rustokorviin"!

Voi olla, että joudun poistamaan kirjoitukseni, koska nyt minut tunnistaa aika moni. Pirre* saa tunnnistaa, koska meillä on ihan varmasti yhteisiä tuttavia. Mutta miksi ei Pirre* mainosta Puruveden muikkuja ja jos ei kirkkainta niin ainakin erittäin kirkasta Puruvettä.

• ...

Not.

Eipä paljon tollaset asiat kiinnosta. Kiinnostaa lähinnä se, miksi noinkin typerä äänestys ylipäätään järjestetty. Jotkut kerää rahaa, keksimällä asioita, mistä ärjestetään äänestyksiä, rakennetaan verkkosivuja, istutaan kokouksissa ja nostetaan palkkioita jne.

Milloinhan sitä aletaan kampanjoimaan kuntien kansallisroskakorien, tai homesienen puolesta?

Joutavaa touhua.

=DW=

Äänestä Ihmisten Puoluetta!

http://www.youtube.com/watch?v=XcVBW9JMYdQ

• äänetön arska

No eipähän tuo mainostamas äänestyskään muuta mitään vaikka luullaan niin. Lisää vaan veromarkkoja turhuuteen------ :)))

• 1943

Jos rehellinen olen, niin moinen puolue ei kiinnosta. Tasoissa ollaan. Homesienet ovat kauniita, Sinulle omistan vaikka Aspergillus nigerin. On mustaitiöinen.

• kyllästynyt teihin

Äänestä mitä haluat, mutta äänesi menee "harakoille" tuolla Ihmisten Puolueessa. Oletpa ainakin ns. Aku Ankan äänestäjä!

Miksi yleensä sekaannut tähän keskusteluun? Tämä ei liity mihinkään vaaliteemaan.

Taidat olla samanlainen "sekoilija", kuin tuo "hunksz", joka jokapaikkaan tunkee itsensä mukamas asiantuntijana ja moitti, jos joku uskaltaa aloittaa uuden keskustelun ilman häntä tai sinua.

Aloittakaa ihan oma aloituksenne =DW= / hunksz:, mutta älkää puuttuko toisten aloituksiin tai muihinkaan keskusteluihin.

Te sekoitatte aina alkuperäisen aiheen.

• samaa mielt䨨¨
        kyllästynyt teihin kirjoitti:

Äänestä mitä haluat, mutta äänesi menee "harakoille" tuolla Ihmisten Puolueessa. Oletpa ainakin ns. Aku Ankan äänestäjä!

Miksi yleensä sekaannut tähän keskusteluun? Tämä ei liity mihinkään vaaliteemaan.

Taidat olla samanlainen "sekoilija", kuin tuo "hunksz", joka jokapaikkaan tunkee itsensä mukamas asiantuntijana ja moitti, jos joku uskaltaa aloittaa uuden keskustelun ilman häntä tai sinua.

Aloittakaa ihan oma aloituksenne =DW= / hunksz:, mutta älkää puuttuko toisten aloituksiin tai muihinkaan keskusteluihin.

Te sekoitatte aina alkuperäisen aiheen.

Eihän heillä mitään keskusteltavaa olekaan, he haluavat vain olla vittuilemassa palstalta toiselle. Leikitään niin viisasta ettei tosikaan, kuitenkaan ei osata edes kirjoittaa mitään keskusteluun kuuluvaa.
        Kun ei enää vastailla heidän aloituksiin on pakko tulla muiden sivuille huutelemaan mölötyksiään. Naama on nurin kokoajan kuin petolinnunperse , iloa näissä ihmisissä ei ole nuppineulan pään vertaa.
        Raskasta elää noin harmaana, olettaisin.

• kyllästynyt teihin
        samaa mielt䨨¨ kirjoitti:

Eihän heillä mitään keskusteltavaa olekaan, he haluavat vain olla vittuilemassa palstalta toiselle. Leikitään niin viisasta ettei tosikaan, kuitenkaan ei osata edes kirjoittaa mitään keskusteluun kuuluvaa.
        Kun ei enää vastailla heidän aloituksiin on pakko tulla muiden sivuille huutelemaan mölötyksiään. Naama on nurin kokoajan kuin petolinnunperse , iloa näissä ihmisissä ei ole nuppineulan pään vertaa.
        Raskasta elää noin harmaana, olettaisin.

Onneksi joku toinenkin on huomannut saman asian. Onhan täällä myös usein huomauteltu, että muista ottaa lääkityksesi, mutta heidän taholtaan lienee varoitus, että ei juovuksissa kirjoittele tänne.

No, voihan senkin anteekis antaa, jos sitten selvinpäin korjaa kirjoituksiaan, koska onhan sekin tuttu sanionta, että humalasta voi selvitä, mutta hulluus vaatii jo hoitoa!

Itse en ala asiantuntemattomana analysoida heidän mielenterveyttään, mutta ainakaan he eivät ikimaailmassa kuuluisi minun tuttava piiriin ja jos joku ystäväni toisikin moisen "kuvatuksen" kotiini, niin lähin taksi, joka on naapurini, veisi hänet heti heti pois.

• i_a*

Niin...

Kyllähän se meilläpäin on äänestämättäkin tuo, josta laulussakin sanotaan: "Niin syvä on kuin pitkäkin"...

• 1943

Voisithan Sinä äänestää kotijärveäsi. Perustelet hyvin vaan, vaikka laulun kirjoitat.

• Pirre*

Enpä ole, kun en ole tiennyt koko asiasta, miten lie mennyt ohi...

Maakunnassamme oisi monta melkein tasaveroista järveä mitä äänestää, mutta kyllä mie tuo Puruveden äänestäisin, on se niin kaunis ja kirkasvetinen.

Täälläkin on Pyhäjärvi, sekin oisi äänen arvoinen, samoin Pielinen.

• Pirre*

• 1943

Siellä niitä järviä riittää. Puruveden muikkuja ostin paistettuna naapurikaupungista kojusta hiljattain. Hyviä olivat. Ehkä voisi tällä äänestyksellä nostaa esiin jonkin vähän tuntemattomamman järven, jossa olisi jotain eriyistä?

• 1943
        Pirre* kirjoitti:

..ja ihan pakko laittaa miun äänestyskohteesta kertova linkki :)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Puruvesi

Kesä tulee mieleen. Olen noilla seuduilla liikkunut, Savonlinnassa vähän opiskellutkin.

• i_a*
        Pirre* kirjoitti:

..ja ihan pakko laittaa miun äänestyskohteesta kertova linkki :)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Puruvesi

On se vaan vaarallinen järvi tuo Puruvesi kun erään ystäväni vaimo moiseen veteen oli hukkua...

• Pirre*
        i_a* kirjoitti:

On se vaan vaarallinen järvi tuo Puruvesi kun erään ystäväni vaimo moiseen veteen oli hukkua...

Niin ..muistan kun kerroit täällä tuon tapauksen, ja melko lähelläkin tästä meijjän rannasta.

P.s. meille tämä vesi on ollut armollinen, ei edes yritystä hukuttaa..*kops kops* - pitää tässä varoilta koputtaa puupäätään..:)

• vvvvvvvvv

Inarijärvi maakuntajärveksi, mutta syntymäkotini ja kesämökkini on sen kaikista Rakkainmman Järven rannalla.

• i_a*

Niin, Inarinjärvi maakuntajärveksi, mutta parhain on tuo, jonka rannalla asun, ja jonka tyyni tai aaltoinen pinta suo rauhan, auringon laskiessa, kesäiltaisin, ennen uneeni vaipumista...

• meeriamanda

• Yllätys, yllätys, näytti että yli 700 järveä olisi täällä meren maakunnassa.
      Yhtään järveä en tunne omakseni, vaikka olen keskisuomessa järvien läheisyydessä asunutkin.
      Meri on mun sieluni, ollut aina lapsuudesta asti.

• Kallavesi haisee

Pohjois-Savossa ihmetellään suuresti, että miksi Kallavesi ei pärjännyt äänestyksessä. Itselläni on kesämökki pohjoisella Kallavedellä, enkä sitä yhtään ihmettele.

Kallaveden veden laatu on täysin kelvotonta! Pohjoisesta Maaningan ja Iisalmen suunnasta täysin tummaa ja humuspitoista moskaa.

Voisi vähän alkaa ajatella Pohjois-Savossa vesistöille muutakin käyttöä kuin turvesoiden ja maatalouden viemärinä.

• 1943

Joku on muistanut tämän jutun ja maakuntajärvet on lehtien mukaan valittu. Oman maakuntani nimikkojärveksi valittiin Satakunnan kanssa yhteiseksi Pyhäjärvi. Olisi voinut olla ikiomakin mielestäni, kyllä meillä sentään järviä on ja kirkasvetisiä. En itse äänestänyt, kymmenen ääntä lisää olisi toiselle järvelle tarvittu. Sekään ei ole mitenkään edustava. Tuon Pyhäjärven laajaa selkää olisi kerran halunnut ihailla, mutta mitään näköalapaikkaa ei ollut, kun kerran ajelimme järven ympäri. Pusikoituneita ovat useimmat järvien rannat, sen havainnon teimme, kun kesällä kävimme Pohjois-Savssa.

• vetokettu

Okt jävri kuhkin täyvvin leäk hilku juvvum nu..... Kappala saameksi, laulusta inarinjärvi. Kaunein järvi tietty, Inarinjärvi, koska olen syntynyt sen rannalla . Niin syvä on kuin pitkäkin, lauletaan myös.
      Samoin Muddusjärvi, siitä mainittiinkin täällä. Siellä hiekkaranalla vietettiin joskus porukalla kaunis kuuma kespäivä, ikimuistoinen.
      Kaikki varmaan äänesti itseään lähinnä olevaa järveä.
      Itse asun nytkin järven ranalla mutta ei niin kaunis kuin Inari tai Muddusjärvi.

• 1943

Muddusjärvi on minulle tutuimpia järviä, sillä sen rannalla olen asunut yhden kesän. Seessaari on erityisen hieno paikka. Pitkästä aikaa kävin Muddusjärven rannoilla kesällä 2008 ja onneksi rannat ovat säilyneet melko asumattomina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      90
      5157
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      53
      4046
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2169
    4. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      27
      1837
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1785
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1434
    7. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      27
      1227
    8. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1036
    9. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      981
    10. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      980
    Aihe