Hammasproteesin itse korjaus

Tosi köyhä

Onkos kellää kokemuksia (ei metallisen) Hammasproteesin itse korjauksesta. Oisko jotain siihin soveltuvaa liimaa ym seosta saatavilla. miten ootte toiminut,miten onnistunut ja onko ollut kestävä korjaus. Aika kalliiks tulee, jos usein joutuu viedä korjattavaksi (noin 80€ kerta), pohjustusta odotellessa.

Luulen, että näppäräsorminen pystyy siihen itsekkin.

13

14664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -D-I-Y-

      Enpä voi suositella, mutta jokainen tyylillään. Tuskinpa siitä saa kunnolla suuhun sopivan tee-se-itse menetelmillä. On kuitenkin aika tarkkaa puuhaa tuo pohjaus. Yhtä hyvin voi jättää koko homman väliin.

    • Tosi köyhä

      Ei kun tarkoitin, jos on halkeema tai sellanen hätäkorjausta tarvittava toimenpide, Proteesi on suuhun sopiva tarvii vain korjausta, koska halkeama. Pohjaukseen menee vähintään vielä puolivuotta ainekin (hammaslaporatorioon), että näkee, jos ikenet vetäytyy vielä. Kalliiks se tulee jos useamman kerran kaipaa halkeaman liimausta(noin 80€ kerta) esim: Tuokin voisi olla hyvä keino, jos se riittää pariinkin korjauksee. http://finnestate.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=product-6

      • Onko noin

        Kun puhut ikenien vetäytymisestä niin tuli mieleen että onko kyseessä uusi proteesi. Silloin luulisi halkeaman korjauksen menevän tuotetakuuseen ellei kyseessä ole aiheutettu vaurio.


      • Belker

        Jos on jonkinlainen särö tai vast, niin syanoakrylaatti kapillaariliima. Liima menee kaikkiin pieniin rakoihin ja kovettuu kosteuden vaikutuksesta. Eli liimauksen jälkeen kun kaluston kastelee, niin liima on varmasti kovettunut.
        Muuten ei ole mitään kokemuksia tekareiden korjaamisesta, mutta jos joutuisin jonkun halkeaman itse korjaamaan, niin noin menettelisin.


    • Näin täällä

      Hajoaminen yleensä liian voimakkaan purennan takia tai jos jotain kovaa puree vähän väärässä asennossa,niin saattaa vahinko käydä.Harvoin takuuseen menee,koska syynä oma pureminen.Ilman hampaita ihmiset maksaa mukisematta että saa äkkiä hampaat suuhun.Itsellä usein haljennut ja nykyisin olen varovainen niiden kanssa käytän yleensä vain kun olen kotoa pois.Kotona jopa syönkin ilman niitä,jos mahdollista.Ei ehkä alkuperäinen tarkoitus näin käyttäytyä,mutta onpahan ainekin hampaat ehjät.

      • Jatkuva käyttäjä

        Tämä "kotona ilman hampaita" taitaa olla aika yleinen käytäntö, koska osaproteesiani laittaessa hammaslääkäri totesi että etuhampaat kannattaa jättää "kun et kuitenkaan käytä proteesia kotona". Proteesin laitosta on nyt kaksi kuukautta ja olen jo tottunut niiden käyttöön hyvin. Kipua ikenissä ei enää ole mainittavammin ja osaproteesini on aina suussa, vain pesua varten otan sen pois. Hankin osaproteesin juuri syömisvaikeuksien takia, muutamalla etuhampaalla syöminen oli vaikeaa. Siksi haluan pitää proteesia aina jotta syöminen on helpompaa koska proteesissa on kaikki yläpuolen poskihampaat. Sen verran ikenet kuitenkin aristaa purressa etten voi purra mitään mahdottoman kovalla voimalla, normaalissa ruuan pureskelussa ei ole ongelmia. Nyt olen jo oppinut olla purematta poskiini, kun alussa useamman kymmenen vuoden hampaattomuuden jälkeen alussa tuli puraistua proteesin hampailla useastikin poskeen.


      • Jatkuva käyttäjä
        Jatkuva käyttäjä kirjoitti:

        Tämä "kotona ilman hampaita" taitaa olla aika yleinen käytäntö, koska osaproteesiani laittaessa hammaslääkäri totesi että etuhampaat kannattaa jättää "kun et kuitenkaan käytä proteesia kotona". Proteesin laitosta on nyt kaksi kuukautta ja olen jo tottunut niiden käyttöön hyvin. Kipua ikenissä ei enää ole mainittavammin ja osaproteesini on aina suussa, vain pesua varten otan sen pois. Hankin osaproteesin juuri syömisvaikeuksien takia, muutamalla etuhampaalla syöminen oli vaikeaa. Siksi haluan pitää proteesia aina jotta syöminen on helpompaa koska proteesissa on kaikki yläpuolen poskihampaat. Sen verran ikenet kuitenkin aristaa purressa etten voi purra mitään mahdottoman kovalla voimalla, normaalissa ruuan pureskelussa ei ole ongelmia. Nyt olen jo oppinut olla purematta poskiini, kun alussa useamman kymmenen vuoden hampaattomuuden jälkeen alussa tuli puraistua proteesin hampailla useastikin poskeen.

        Ai niin, unohtui edellisestä viestistä.

        Olisiko noihin halkeamiin syynä myös se etteä proteesia pidetään välillä pitkiäkin aikoja pois suusta ja säilytystapa on väärä jolloin proteesi kuivuu liikaa ja halkeilee. Uutena käyttäjänä kaivelin noita säilytys- ja käyttöohjeita ja muistaisin että kuivuminen oli pahasta. No nuo säilytysongelmat eivät ole tullut minulla eteen kun proteesi on aina suussa.


    • Köyhis
    • omaapu

      Tässä juuri ajattelin liimaa irronneen hampaat Super glue pikaliimalla ,sain vihjeen ystävältä ni joka on liian ut ja pysy noin 2 kk.Nyt on kylläkin hankkinut uudet proteesit

    • dgdgd

      Isoisäni aikanaan liimasi hammasproteesiaan. Ja sai myöhemmin kurkkusyövän. Eli omalla vastuulla.

    • trots

      Olen yrittänyt mutta ei oikein kestä ja ei ole tietoa kuinka myrkyllisiä nämä nyky liimat ovat,vai onko myrkyttömiä liimoja.

    • Anonyymi

      Itse korjasin juuri tekstit (irroitettavaa mallia) ostamalla kynsiviilan ja sillä viilasin kun ajatuksissani imppasin niitä ja purin palan pois. Enää ei ole ilkeän terävä kielelle eikä tullut tuhannen euron laskua. Tässä teidän tapauksessa suosittelen hammaslääkäriä turha nuukuus itse hampaiden korjauksessa on huono homma. Mutta hammas paikka ainetta saa apteekista.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      80
      3530
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      568
      3314
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3059
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2112
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1951
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1898
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1875
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      144
      1522
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1301
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1292
    Aihe