Naisten palvelu "miesten kaupoissa"

jirssi

Minua ei ikinä kiinnosta lähteä johonkin rautakauppaan, autokauppaan tai elektroniikka ostoksille, koska siellä olevat miesmyyjät kohtelevat naisia kuin vajaaälyisiä. Miesmyyjillä on jo valmiiksi sellainen olettamus, etteivät naiset tiedä näistä asioista mitään, eikä niille jaksa tai kannata alkaa edes selittää mitään.

Menimme siskoni kanssa ostamaan autokoulun suorittamista varten opetuspolkimeen pitempää vaijeria, jota eräs liike oli netissä mainostanut myyvänsä. No menimme liikkeeseen ja kysyimme myyjältä sopisikohan se heidän myymänsä vaijeri meidän polkimeen. Meillä oli poljin mukana ja olisimme voineet näyttää sitä myyjälle. No ensin myyjä suurinpiirtein tuijottaa suu auki ja kysyy lopulta polkimen merkkiä. Siis ei nyt millään polkimella mitään merkkiä herranjestas ole. Varmistamme asian vielä soittamalla serkullemme, joka tämän polkimen meille lainasi, ja hän varmistaa ettei sillä mitään merkkiä ole, ja vaikka olisikin niin ei sellaisella tiedolla tee mitään.

Missään vaiheessa myyjä ei tee elettäkään katsoakseen itse poljintamme, ja selvittämällä sen "merkin". Tai hae näytille millaista vaijeria heillä on myynnissä. Siis eikö vois yksinkertaisesti kokeilla sopiiko se vaijeri meidän polkimeen, kun meillä on se poljin kerran mukana. Sen sijaan kun varmistamme puhelulla serkultamme tätä polkimen "merkkiä", mies alkaakin lätistä jonkun miesasiakkaan kanssa ja sivuuttaa meidän asiamme täysin. Alkaa palvella häntä ja jättää asian meidän kanssa kesken. Emme jää kauppaan odottelemaan, että hän saa hoidettua asiansa tämän toisen asiakkaan (lätisi vaan jotain kuulumisia, vaikuttivat jo ennestään tutuilta) kanssa, vaan lähdemme kaupasta saamatta minkäänlaista palvelua. Löydettiin onneksi muualta sitten haluamamme. Ja tuohon liikkeeseen ei tuu kyllä enää toistamiseen mentyä. Sen verran ala-arvoista oli tuo "asiakaspalvelu".

Aika negatiivinen vuodatus nyt tuli. Eivät kaikki miesmyyjät varmastikaan tuollaisia ole. Itselläni vaan sattuu olemaan heistä ei-niin-positiivisia kokemuksia.

12

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AAsiakas

      No joo. Itse olen mies ja tänään kävin rautakaupassa ostamassa seinätasoitetta, naismyyjältä. Kysyin sitten mikä tasoitteista sopii minun käyttötarkoitukseeni. Myyjä yritti vaikuttaa luotettavalta, vaikka myönsi ettei tiedä näistä juuri mitään. Käski vaan soittaa maahantuojalle tai alan erikoisliikkeisiin ja kysyä sieltä lisää. Tällä varauksella hän uskalsi antaa yhden purkin joka todennäköisesti sopisi siihen mitä suunnittelin. Otin purkin ja lähdin kävelemään kassalle, ja kas; käytävällä oli iso lava juuri etsimääni oikeaa tasoitetta vielä tarjoushintaan.

      Toisaalta parempi näin, kuin yleensä miesmyyjien palvelu miesasiakkaalle: hae äijä ite tavaras kyllä sä tiedät mitä tarviit. Joskus kyllä miesmyyjät alkaa miesasiakkaallekin vääntää rautalangasta perusasioita. Mutta se on ymmärrettävää, mistäs myyjä voi tietää olenko ensimmäistä kertaa ostoksilla vai rakennusmateriaalien koostumuksen tunteva kemisti. Niinpä pieni vapaamuotoinen alkujutustelu olisi myyjiltä aivan suotavaa ennen kuin lähtee arvioimaan asiakkaan kykyä ymmärtää.

      • Rautakauppa-asukas

        Miksi kyselit, kun kerran selvästi tiesit, mitä olit hakemassa?

        Minä olen melkein asunut neljässä suuressa rautakaupassa viimeiset puolitoista vuotta. Kun kysyn jotakin yksityiskohtaa myyjältä, joka ei tiedä eli on joltakin toiselta osastolta tai esimerkiksi vain hyllyjentäyttäjä tai harjoittelija, tämä on aivan poikkeuksetta lähtenyt etsimään minulle myyjän, jonka alaa kysymykseni koskee. Olet varmaan törmännyt johonkuhun ihan noviisiin, joka ei ole tuntenut asiakaspalvelun aakkosia ja on hätääntynyt yllättävästä tilanteesta.


    • also_sprach_jungfrau

      Tuo on muuten aika jännä ilmiö. Minullekin käy usein niin, että joku ylimielinen myyjännulikka jättää täysin ilman palvelua. Luulisi, että jos pitää vajaaälyisenä, niin alkaisi euronkuvat kiilua silmissä ja yrittäisi myydä tietämättömälle väkisin kaikkea tarpeetonta sälää. Sen sijaan ei suostuta myymään mitään. Omituista.

      • 36

        Tuo kuulostaa Uuno Turhapurolta rautakaupassa.


    • tryty

      Saattaa riippua myyjän luonteesta. Nuorempana naisena etenkin tuli vaateliikkeissä tavattua myyjinä sellaisia "ei tuolla ole kuitenkaan varaa"-tyylisiä tyttönirppanokkia. Kyse on kuitenkin myyjän omista ennakko-oletuksista.

      Minusta tuollaiset myyjät/asiakaspalvelijat ovat väärällä alalla. Jos lähtökohtaisesti olettaa asiakkaan olevan typerä ja myös kohtelee häntä siten, menettää monta kauppaa.

    • Reipas Poikamies

      Kyllä minä olen aina naista auttanut ystävällisesti teknisissä jutuissa joista tiedän enemmän, jos minulta on kysytty.

      Kiva nainen kysyi viimeksi minulta kaupassa kumpaa jäähdytin nestettä autoonsa laittaa, vihreää vaiko punaista :)

      Huomioithan AP, meidän aivojen rakenteen: olisitko voinut tuoda polkimen tiskille ja sanoa vaan että "löytyisikö Teiltä tähän kapineeseen sopivaa vaijeria?"

    • ,,,,,,,,,,,,,

      Kuulostaa siltä ettei myyjä tiennyt edes kysytystä asiasta mitään. Tyhmä mikä tyhmä.

    • ........

      Kyllä, voi olla ettei ollut tietoa asiasta ja sitä sitten peittelemään kääntämällä huomio "tyhmään" asiakkaaseen, josta tuskin on harmia. Poikasen tekee mieli vain seiskoskella ja lätistä työpaikalla, ei se muuta vaadi.

    • jackaroo

      Itsekin syyllistyn lähes aina tuohon stereotyppiseen ajatteluun kun käyn jossain erikoiskaupassa. Vaatekaupassa/parturissa etsin yleensä sen jo elämää nähneen naismyyjän ja esim. tietokonekaupassa taas valitsen jonkin nuoren/nörtin näköisen miesmyyjän.

      Tiedän kyllä ettei sillä toisen iällä tai sukupuolella ole varmasti kovinkaan paljoa merkitystä siihen kuinka myyjä osaa työnsä tai palvelee asiakasta, mutta silti teen noin, usein jopa täysin asiaa ajattelemattakaan.

      Joskus kun sitten ei ole löytynyt sitä "sopivaa" myyjää, niin on pitänyt tyytyä johonkin muuhun ja kyllä minusta ainakin tuntuu siltä että nuo kerrat ovat vain vahvistaneet sitä omaa stereotypistä ajattelua tästä asiasta.

    • Oma moka, pitkälti

      Mokailitte kyllä nyt itse melkein yhtä paljon kuin tuo myyjä. Poljin olisi pitänyt panna tiskille heti ja esittää kysymys yksiselitteisesti ja harhailematta. Serkulle soittaminen oli onneton temppu, koska sillä annoitte myyjän karata tilanteesta ja hankkiutua juttusille jonkun ihan muun kanssa vaikka loppupäiväksi turvaan siltä tosiseikalta, ettei kerran osannut asiaansa. Myyjälle - mielellään toisen myyjän tai myymäläpäälliköltä näyttävän ihmisen kuullen - olisi pitänyt myös sanoa, että menemmepä tästä kilpailijan luo, jos vaikka siellä osattaisiin.

      Puolensa pitämisen oppii ajan mittaan ja tietoisesti opettelemalla. Jos jonkun palvelutaidottoman myyjänplantun silmissä saa hankalan asiakkaan maineen, ei menetä mitään. Edes ikä ei tuo auktoriteettia nykymaailmassa, mutta no nonsense -asenne auttaa takuulla.

      • jirssi

        Ehkä en vain osaa tuollaista suoraa lähestymistapaa asiaan.. Ja en nyt halua myyjääkään mihinkään maanrakoon haukkua, jos vaikka kyseessä on just uusi ja vielä vähän epävarma työntekijä, jonka ei tarvitsekaan vielä tietää kaikkea. Kyllä minustakin harjoittelussa tai uudessa työpaikassa ollessa on mukava kun asiakkaat suhtautuvat ymmärtäväisesti, eivätkä heti ole puhisemassa että ei tuo harjoittelija mitään osaa, hakekaa tänne ammattilainen.

        Myyjä kyllä vaikutti vähän siltä ettei tiedä asiasta mitään, mutta miksi tuon myöntäminen oli hänelle niin vaikeaa. En vaadi että kaikkea tulisikaan tietää, mutta jos ei tiedä niin asioista tulee ottaa selvää. Olisi voinut edes yrittää, tai hakea jonkun viisaamman paikalle jos ei itse ymmärrä mistään mitään. Yritin kyllä myyjää saada katsomaan poljintamme, mutta hän vain jankkasi sen merkistä ja aloin sitten itsekin ajatella, että kai se merkki täytyy sitten tietää. Siinä vaiheessa kun lampsimme kaupasta poljin mukanamme pois, niin kyllä se myyjä vähän ihmetellen katsoi peräämme.

        Minusta ihmiset, jotka tulevat uusina joko harjoittelijoina tai työntekijöinä työpaikalle ovat jotenkin sympaattisia. He yleensä juuri epävarmuutensa vuoksi suhtautuvat asiakkaisiin ystävällisesti ja tekevät asiat huolellisesti. Ja koska he eivät tiedä asioista vielä niin paljon, he keskittyvät enemmän siihen että asiakkaan kanssa tulee hyvin toimeen ja asiakas tuntee olonsa mukavaksi. Heidän pitää skarpata ja tsempata paljon enemmän kuin 20 vuotta samassa työpaikassa olleen. He ovat kohtuu nöyriä asiakkaan edessä, koska eivät voi vielä brassailla tiedoillaan.

        En tiedä, oliko tämä myyjä vasta tuolla aloittanut, vai kauemminkin siellä töissä ollut, mutta hänellä oli kyllä kaikki asikaspalveluun tarvittavat taidot hukassa. Olisi tehnyt mieli lähettää hänet kurssille, jossa opetetaan miten asiakkaita palvellaan.

        "Myyjälle - mielellään toisen myyjän tai myymäläpäälliköltä näyttävän ihmisen kuullen - olisi pitänyt myös sanoa, että menemmepä tästä kilpailijan luo, jos vaikka siellä osattaisiin." En nähnyt siellä kaupassa muita myyjiä. Olivat kai jossain takahuoneessa. Ei kovin iso liike ollut.


    • asiakas, jvioerio

      Myyjät on ihan turhaa porukkaa, ei ne osaa muuta kuin puhua paskaa ja jotenkuten käyttää kassakonetta. Jos jotain tarvitsee tietää tuotteesta, pitäisi käsiin saada melkein tuotteen valmistaja tai suunnittelija, insinööri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2576
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1176
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe