Ylätaljan tekniikka?

kysymyksen esittäjä

Ensinnäkin väitän, että ylätaljoissa on eroja; toisia vettää sadalla kilolla heleposti, kun taas toista, jotain vanhaa paskaa, saa oikeesti vettää.
No mutta asiaan: Siis tekniikkahan tässäki on se juttu. Näkkee monesti, että joku pikkukaveri mennee siihen taljaan ja sittoo itensä tyylii kuormaliinala kiinni siihen tankoon ja säätää sen polvietuen niin, että jalakojen ja sen tuen välisssä on 10cm rako, jotta painoa saa liikkumaan heijjattuamallaruumiinsa massalla;) Tähän kun yhdisytetään vielä heijjausliike selällä, niin liikkuuhan se rauta massalla joo.

Mutta mikäs on oikea tekniikka ja mihin asti tanko vejetään? Ei isommilla painoilla kestä kenenkään nivelet vetää tankoa rintaan asti. MIkä siis oikia tekniikka? -puhun siis pitkällä tai lapiotangolla tekemisestä ylätalijassa.

16

529

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...mies

No joo. Tuota heijaamista ylätaljassa näkee saleilla ihan jatkuvasti. Itsekin kyllä olen aikoinani syyllistynyt siihen.

Mutta oikeasta tekniikasta. Ihan "oikea" ylätalja tehdään seuraavanlaisesti:
      -Selkä sisäänpäin kaarelle, eli työnnät vatsaa eteesi koko liikkeen ajan.
      -Selkä lähes pystysuorassa
      -Ala-asennossa tanko vedetään melko tarkkaan leuan korkeudelle.

Kun työnnät vatsan eteen ja pidät selän kohtisuoraan kattoa kohti, ja vedät pienellä painolla hitaasti alaspäin, niin tunnet mihin kohtaan tanko pitää vetää. Et joko pysty enää vetämään alemmas tai selkälihaksista laukeaa jännitys.

Toinen variaatio on taivuttaa selkää hieman taaksepäin liikkeen lopussa, samalla työntäen rintaa ulospäin. EI niin, että joudut tekemään sen heijauksella, vaan ihan liikkeen viimeisellä 10-5 sentillä. Tällöin myös keskiselän lihakset aktivoituvat hieman voimakkaammin.

• läskevä persejalka

Itse teen niin, että laitan justiinsa 15cm rakoa reisiini ja tukeen, eli penkki alas. Sitten vain sidon itseni kiinni tankoon ja rivakka heilautus ja pää melkein lattiaan. Teen pelkästään ykköstä.

• Verä

niskantaakse. Silloin ei tule heilautusta. Vastaavasti voi vetää rintaan kiinni. Liikkeiden puhtaudesta olen sitä mieltä... Touota kun joskus kävin salilla jossa kävi paljon urheilijoita mm. keihäänheittäjiä, kuulantyöntäjiä, lentopalloilijoita, kymmenottelijoita, jääkiekkoilijoita. Siellä treenit tehtiin kovaa ja usein oli loukkaantuminen lähellä. Ei keskitytty mihinkään mummojumppamaisiin tekniikoihin, vaan tekniikkaan siihen kuinka saada romua ylös. Sarjat tehtiin usein yli-isoilla painoilla ja revittäen. Sarjoja ei tehty mitään 3x10 puhtaasti vaan vähintään 5x6,6,5,4,3 tyyliin eli voimat vähenivät lopussa. Voima kehittyy kun pistää itsensä likoon.

• ...mies

Kyllä niskantaakse vedossakin pystyy heijaamaan, kun heijaamaan jos haluaa.

Tuo on ihmeellinen päähänpinttymä varmasti yli 90% treenaajista, että puhtaita tai pitkiä sarjoja ei pystyisi vetämään kovaa. Tietenkin opettelua se vaatii, jos on aina tottunut riuhtomaan.

Riuhtomalla saa voimaa, mutta se voima tulee siihen riuhtomiseen. Ihan sama jos nostaa persettä penkissä oikeen huolella, niin tuleehan sitä voimaa. Varmasti nostaa enemmän kun opettelee nostamaan persettä. Mutta kun se perse pitäisi pitää kiinni siinä penkissä, niin sitä voimaa ei enää olekaan. Eli ei se riuhtomallakaan tuleva voima ole mitään oikeaa voimaa.

Ja monet mm. heittolajien harrastajat todellakin treenaa riuhtoen, mutta se johtuu siitä, että heidän lajissaan tarvitaan nimeomaan sitä riuhtaisevaa voimaa. On ihan sama keihäänheittäjälle nostaako se 200 kiloa puhtaasti merkistä jos se keppi ei lennä.

• ...mies
        ...mies kirjoitti:

Tuo on ihmeellinen päähänpinttymä varmasti yli 90% treenaajista, että puhtaita tai pitkiä sarjoja ei pystyisi vetämään kovaa. Tietenkin opettelua se vaatii, jos on aina tottunut riuhtomaan.

Riuhtomalla saa voimaa, mutta se voima tulee siihen riuhtomiseen. Ihan sama jos nostaa persettä penkissä oikeen huolella, niin tuleehan sitä voimaa. Varmasti nostaa enemmän kun opettelee nostamaan persettä. Mutta kun se perse pitäisi pitää kiinni siinä penkissä, niin sitä voimaa ei enää olekaan. Eli ei se riuhtomallakaan tuleva voima ole mitään oikeaa voimaa.

Ja monet mm. heittolajien harrastajat todellakin treenaa riuhtoen, mutta se johtuu siitä, että heidän lajissaan tarvitaan nimeomaan sitä riuhtaisevaa voimaa. On ihan sama keihäänheittäjälle nostaako se 200 kiloa puhtaasti merkistä jos se keppi ei lennä.

Hyvä soomikieli perkele. Ajatuskatkos. =D
        Siis kyllä niskantaaksevedossakin pystyy heijaamaan, jos haluaa. Lisäksi se on paljon pahempaa olkapäille.

• verä
        ...mies kirjoitti:

Kyllähän nopeus ja maksimivoima kulkevat käsikädessä. Nopeasta liikkeestä on hyötyä myös voimannostajille. Olen nähnyt voimannostajien treenaavan persus ilmassa ja kisoissa nostavan sitten 15-20 kg vähemmän (RAW penkki). Heittäjien olen nähnyt ottavan lankkupenkkiä persus ilmassa ja pompulla. Samoin tekevän puolikyykkyjä yli-isoilla raudoilla. Itse teen vaihtelevasti välillä sotilaspenkkiä välillä jäätävällä kaarella. Samoin kyykkyä otan joskus tarkoituksella liian isoilla raudoilla pientä nytkytystä ja välillä perse lattiasta. Saatan tehdä nämä myös samassa treenissä. Omasta mielestä yli-isot romut totuttavat kroppaa raskaisiin painoihin. Ylätaljassa en ole koskaan miettinyt mitä nousee. Enkä ole muistaakseni koskaan ottanut siinä maksimia. Teen niskantaakse mahdollisimman leveällä otteella pienillä painoilla ja isoimmilla painoilla kapeammalla otteella rintaan kinni, tehden liikkeen lopussa tehden pienen nytkäytyksen. Ei minua ole kauheasti häirinnyt miten kukakin tekee ylätaljaa tai muutakaan. Pientä uhoa tarvitaan kun halutaan kehittyä. Sellainen kiltillä asentaalla passiivisen hitaasti toistot tekevä ei koskaan nosta mitään.

• 67-v
        verä kirjoitti:

Kyllähän nopeus ja maksimivoima kulkevat käsikädessä. Nopeasta liikkeestä on hyötyä myös voimannostajille. Olen nähnyt voimannostajien treenaavan persus ilmassa ja kisoissa nostavan sitten 15-20 kg vähemmän (RAW penkki). Heittäjien olen nähnyt ottavan lankkupenkkiä persus ilmassa ja pompulla. Samoin tekevän puolikyykkyjä yli-isoilla raudoilla. Itse teen vaihtelevasti välillä sotilaspenkkiä välillä jäätävällä kaarella. Samoin kyykkyä otan joskus tarkoituksella liian isoilla raudoilla pientä nytkytystä ja välillä perse lattiasta. Saatan tehdä nämä myös samassa treenissä. Omasta mielestä yli-isot romut totuttavat kroppaa raskaisiin painoihin. Ylätaljassa en ole koskaan miettinyt mitä nousee. Enkä ole muistaakseni koskaan ottanut siinä maksimia. Teen niskantaakse mahdollisimman leveällä otteella pienillä painoilla ja isoimmilla painoilla kapeammalla otteella rintaan kinni, tehden liikkeen lopussa tehden pienen nytkäytyksen. Ei minua ole kauheasti häirinnyt miten kukakin tekee ylätaljaa tai muutakaan. Pientä uhoa tarvitaan kun halutaan kehittyä. Sellainen kiltillä asentaalla passiivisen hitaasti toistot tekevä ei koskaan nosta mitään.

Asiaa puhut! Joka kohdassa!

Koska nykyään en enää vedä leukoja lisäpainoilla, vetelen vain omaa painoa, olen osittain korvannut sen ylätaljalla.
        Vedän osan yili oman painon myös vastaotteella.
        Polvituki on tarpeen.

Taljoissa ja prässeissä on turha meuhkata kiloista!
        Taljoissa, kuten myös muussakin, mielestäni vaihtelu on tärkeää, kuten painotatkin.

• ylähinttarit

ketä kiinnostaa jonkun vitun ylätaljan tekniikat sun muut? tosimies vetää leukoja!

• Tosimies 155cm 62kg

Kyllä. Olen tosimies ja vedän aina leukoja käteenvedn palautuksina. 16leukaa menee puhtaasti!!
        Itselläni on, vaikka hoikka kaveri olenkin, kaksoisleuka. Eli lasken aina; 2, 4, 6, 8, 10, 12 14, ja kuuuuuuuuussssssttttoissssta.

OON VITUN COOL AINAKI OMASTA MIELESTÄNI

• ....................

Millä vitun massalla te muka vedätte ylätaljaa ?
      Itse painan aika reippaasti fläsää on ja lihasta, teen taljaa välillä lähes koko pakalla. Harva sitä 150kilolla tekee puhtaasti ja miksi ei silti kävisi selkälihaksiin? Ärsykkeen saa paljon paremmin kun käyttää kunnon painoja ja toistot 8-10.
      Heikot miehet ei kyllä liikuttele ylätaljassa isojen miesten painoja riuhtomallakaan, koska lihas se työtä tekee, jos sitä lihasta yleensäkin on.

Läski ei auta yhtään mitään, olit pulska tai et, niin lihaksilla se työ tehdään.
      Voit olla iso ja koittaa riuhtoa koko pakkaa mutta et saa liikkumaan korkeintaaan kuin itseäsi jos sulla ei ole voimaa, niin talja ei silloin liikahda vaikka oma painosi saakin pakan nousemaan.... veto jää siihen silti.

Ai leuanvetoko on tosimiehen laji selkäliikkeissä? Sama asia kuin dippi ojentajaliikkeissä?

Vitut. Teepä kulmasoutua tangolla siististi 180-190 kilolla niin alkaa olla leuanvetäjällä naama valkoinen :)

• huirtbjihopky

SILMIEN/ KORVIEN KORKEUDELLE RIITTÄÄ. MUUTANHAN SIITÄ TOUHUSTA MENEE TEHO!

KYLLÄ TODISTETUSTI RIISIKEPPIKIN VETÄÄ KOKO PAKALLA, KUN HEILAUTTAA MASSALLAAN, ELI: JUURIKIN SE TUKI SÄÄDETÄÄN IRTI REISISTÄ, JOLLOIN PERSE NOUSEE SEN PAINON MUKANA YLÖS, SITTÄ SELKÄÄ HEILLAUTTAVALLA LIIKKEELLÄ PERSE AINA TAKAISIN PENKKIN, JOLLOIN PAINO LÄHTEE KIIKKUMAAN. SITTEN VEIN SELÄLLÄ HEILAUTTELEE, NIIN LIIKKUUHAN SE ISOKIN MASSA MELKEIN ITSESTÄÄN MASSALLA.

ERI ASIA SE ON POJJAAT KUN LAITTAA JALAT TUKEVASTI KIINNI EIKÄ HEILAUTA SELÄLLÄ. MONELLE 150 KILON LÄSKIPERSEELLEKIN RIITTÄÄ 80 KILOA, KUN OIKEALLA TEKNIIKALLA LIHASTUNTUMALLA TEKEE EIKÄ REVI MASSALLA NIIN ETTÄ JOKU PÄIVÄ KORKKAA KÄDET.

TEKNIIKAT KUNtOON JOKA LIIKKEESSÄ!- penkki pahin!

• pieni neuvo

LOPETA SE TOISTEN KYTTÄÄMINEN JA KESKITY OMIIN RÄPELLYKSIISI.

• ÖNN ÖNN ÖNN

Ei tarvi kuin tarttua siihen tankoon ja repiä keinolla millä hyvänsä se paino liikkelle. Takaraivon pitää kolahtaa lattiian joka toistolla. Näillä keinoin muskle on tosiasia.

• rimppakinttu........

ego kasvaa kun vetää isoa pianoa massalla.

• kuikelo 1990

totta

• ukh7v6rt

Pidä sä maukka vaan turpas kiinni ja mee vaikka vinkuu lääkäriltä lisää sitä korvaushoito sutikkaa!

Maukka ÖNN pelle! XD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3402
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      2850
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2579
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1321
    Aihe