Ihon jatkuva palaminen

Olen 26-vuotias nainen ja viimeiset 5 vuotta olen kärsinyt ihon jatkuvasta palamisesta. Lapsena ja nuorena en palanut juuri koskaan, mutta kesän 2006 jälkeen palamisherkkyyteni on lisääntynyt vuosi vuodelta.

Nyt olen kahden edellisen päivän aikana palanut jo kahdesti, vaikka olen vain kävellyt kauppaan ja töihin. Vaikka käyttäisin kuinka korkeita suojakertoimia, iho palaa aina, jos on vähänkään kauempaa auringossa (yli 15 min). Ahdistaa ja pelottaa, että tällä menolla saan ihosyövän.

Aurinko en voi kokonaan välttää, jos aion ihmisten ilmoilla liikua. Varsinkin kasvot ja korvat palavat aina, vaikka laitan voidetta. Viime kesänä paloin ainakin parikymmentä kertaa, enkä edes käynyt rannalla tai ottanut muuten aurinkoa. Onko ihotyyppini kenties muuttunut vuosien varrella herkemmäksi vai aurinko vaarallisemmaksi?

Aloitin vuonna 2006 säännöllisen lääkityksen (ketipinor) voisiko se aiheuttaa ylimääräistä herkistymistä auringolle? Kokemusia?
3241
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Kannattaa kysyä ihan lääkäriltä valmisteen herkistämisestä auringolle.

Porkkanoiden syöminen saattaa vähän auttaa ja hiljan apteekkiin tulleet La Roche Posayn aurinkorasvat ovat parhaimmasta päästä, mutta muuten joku muu osaa varmaan auttaa enemmän. Mutta laitathan voidetta riittävästi, sen teelusikallisen, ja lisäilet päivän mittaan?

Äänestä

Tosiaan, laitatko aurinkosuojaa tarpeeksi? Itse palan herkästi (15 min auringossa riittää), mutta riittävän aurinkosuojan kanssa en. Käytän kesäisin myös hattua kun tiedän olevani kauan ulkona. Hanki siis tarpeeksi hyvä aurinkosuoja, vähintään spf30, ja lisää sitä tarpeeksi paljon ja tarpeeksi usein. Korkeinkaan suojakerroin ei suojaa koko päivää yhdellä levityskerralla ja palaa voi myös kauppareissulla. Jotkut lääkkeet voivat herkistää auringolle.

Äänestä
  • Käytän yleensä suojakertoimen 50 rasvaa, jota laitan ainakin sen teelusikallisen ja lisäilen noin puolen tunnin välein, eikä tunnu auttavan :/ Ehkä tosiaan olisi hyvä idea keskustella lääkärin kanssa, voiko tämä palaminen tosiaan johtua lääkkeestä...

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Melanooma tulee? kirjoitti:

Olen 26-vuotias nainen ja viimeiset 5 vuotta olen kärsinyt ihon jatkuvasta palamisesta. Lapsena ja nuorena en palanut juuri koskaan, mutta kesän 2006 jälkeen palamisherkkyyteni on lisääntynyt vuosi vuodelta.

Nyt olen kahden edellisen päivän aikana palanut jo kahdesti, vaikka olen vain kävellyt kauppaan ja töihin. Vaikka käyttäisin kuinka korkeita suojakertoimia, iho palaa aina, jos on vähänkään kauempaa auringossa (yli 15 min). Ahdistaa ja pelottaa, että tällä menolla saan ihosyövän.

Aurinko en voi kokonaan välttää, jos aion ihmisten ilmoilla liikua. Varsinkin kasvot ja korvat palavat aina, vaikka laitan voidetta. Viime kesänä paloin ainakin parikymmentä kertaa, enkä edes käynyt rannalla tai ottanut muuten aurinkoa. Onko ihotyyppini kenties muuttunut vuosien varrella herkemmäksi vai aurinko vaarallisemmaksi?

Aloitin vuonna 2006 säännöllisen lääkityksen (ketipinor) voisiko se aiheuttaa ylimääräistä herkistymistä auringolle? Kokemusia?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu