harmaavesisäiliö matkailuautossa

siluio

Ostin matkailuauton jossa on iso harmaavesisäiliö. Säiliön pystyy tyhjentämään pohjassa olevasta putkesta, putken halkaisia on n. 60mm.

Kun olen leirintäalueella pidempään, niin miten tyhjennän sen?

30

6740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käytäntö näin

      Alle ehtoolla tai yöllä ettei naapuri nää, maahan se imeytyy.

    • säkillä

      on ennenkin valoa kannettu tai voishan sen auton ajaa tyhjennyskaivon päälle ja tyhjätä sinne.

    • 1+11=

      A- ämpäri alle ja kannat vedet tyhjennyspaikkaan.
      B-ajat auton tyhjennyspaikkaan.
      C-menet sellaiseen leirintäalueseen mistä löytyy viemäriaukko paikan vierestä ja laitat putki autosta viemäriin.

      • dtyns tjub

        vuokraa trukki lähimmästä vuokraamosta ja laita piikit säiliön alle.
        sen jälkeen irroita säiliön kiinnityspultit ja käy trukilla tyhjentämässä säiliö vaikka oman talosi pihaan.


      • Anonyymi
        dtyns tjub kirjoitti:

        vuokraa trukki lähimmästä vuokraamosta ja laita piikit säiliön alle.
        sen jälkeen irroita säiliön kiinnityspultit ja käy trukilla tyhjentämässä säiliö vaikka oman talosi pihaan.

        Taidat olla oikein kunnon kusipää. ja niitähän meillä riittää. Kannatat varmaan Putiniakin


    • hobbylandia

      Sarjassamme tyhmiä kysymyksiä aloittelijoilta, ellei sitten ollut taaskin provoilumielessä kirjoitettu...

      Kuten täällä jo vastattiinkin, harmaat vedet johdetaan yleensä siihen tarkoitettuun astiaan tai säkkiin. Tien päällä ollessa säiliön voi sulkea ja tyhjentää sitten leirintäalueella suoraan tarkoitukseen varattuun viemäriin, ts. ajokaivoon.

      Autostasi löytyy varmasti se harmaiden vesien säiliö tai säkki, käytä sitä. Jos noita vesiä ei tule kovin paljon, eli jos esimerkiksi et käytä auton omaa suihkua, saatat selvitä muutaman yön auton omalla säiliöllä ja tyhjentää sen lähtiessäsi.

      Olenpa nähnyt niitäkin ääliöitä, jotka eivät viitsi (?) tyhjentää harmaita vesiään leirintäalueella, vaan ajavat sopivassa paikassa levennykselle ja avaavat tyhjennyspropun ja jatkavat matkaansa!

    • paskatykillä vaan

      Tyhjennät niinkuin olen muidenkin nähnyt tyhjentävän,iltamyöhällä vähän syrjäisempi levähdysalue tai jonkun muun ihmisen kuin itsesi hiljainen tienvarsi ja eikun annat valua...on nääs ilmaista,ei tartte maksaa mitään,ei tule kuluja,säästyy nekin rahat lippalakkiin...karavaanari on ritari.

    • sviduilija

      Kaikenlaisia trolleja viitsit kirjoittaa. Aikaisempien hyvien neuvojen lisäksi saat vielä jonkun uuden neuvon. Älä käytä leirintäalueilla oman auton vesiä, niin ei harmaavesisäiliökään täyty.
      Lisäksi on olemassa myynnissä kemssa kasetin tapaisia harmaavesisäiliöitä vaunujen alle laitettavaksi. Niissä on pyörät alla ja hyvä vetoaisa.
      http://www.vapaa-aika.com/vesi-wc/vesisailiot-ja-kannut/jatevesisailio-pyorilla-25-l-ja-l.html
      Auton omasta harmaavesisäiliöstä voi laskea kasettiin vesiä, ja kärrätä ne tyhjennyspaikalle. Auton harmaavesisäiliön tyhjentämiseksi kun tekee 4-6 edestakaista tyhjennysreissua peräkkäin, niin samalla saa sitä kovasti kehuttua hyötyliikuntaa.

      • hobbylandia

        Kenelleköhän "sviduilija" viestisi tarkoitit? Jotenkin oletan sinun tarkoittaneen minun kirjoitustani, kun olet tällä palstalla muulloinkin kommenttejani kovin sanoin arvostellut (kirjoitan satunnaisilla nikeillä).

        Kyllä minäkin tiedän matkailuauton harmaavesisäiliön tyhjentämisen erillisillä astioilla vähän turhauttavaksi ja ettei siihen mielellään aleta.

        Mutta eivätkö kyseiset harmaavesikasetit olisi kuitenkin järkeviä vaihtoehtoja, jos alueella ollaan useampi yö? Auton vesien tyhjentämiseksi ajamalla kaivolle pitäisi purkaa mahdollinen etuteltta, tyhjentää auton pöydiltä putoessaan mahdollisesti rikkoutuvat astiat ja lasit, puhumattakaan hyllyistä.

        Iltapäivisin, jolloin alueelle yleensä saapuu uutta porukkaa, on lisäksi vaarana, että uudet asukkaat "ryöväävät" paikkasi tai että majoittuvat turhan lähelle.

        Minulla on "vain" matkailuvaunu", mutta ymmärrän niitä matkailuautoilijoita, jotka mieluummin tyhjentävät harmaat vetensä kantaen vaikka joka päivä!


      • sviduilija
        hobbylandia kirjoitti:

        Kenelleköhän "sviduilija" viestisi tarkoitit? Jotenkin oletan sinun tarkoittaneen minun kirjoitustani, kun olet tällä palstalla muulloinkin kommenttejani kovin sanoin arvostellut (kirjoitan satunnaisilla nikeillä).

        Kyllä minäkin tiedän matkailuauton harmaavesisäiliön tyhjentämisen erillisillä astioilla vähän turhauttavaksi ja ettei siihen mielellään aleta.

        Mutta eivätkö kyseiset harmaavesikasetit olisi kuitenkin järkeviä vaihtoehtoja, jos alueella ollaan useampi yö? Auton vesien tyhjentämiseksi ajamalla kaivolle pitäisi purkaa mahdollinen etuteltta, tyhjentää auton pöydiltä putoessaan mahdollisesti rikkoutuvat astiat ja lasit, puhumattakaan hyllyistä.

        Iltapäivisin, jolloin alueelle yleensä saapuu uutta porukkaa, on lisäksi vaarana, että uudet asukkaat "ryöväävät" paikkasi tai että majoittuvat turhan lähelle.

        Minulla on "vain" matkailuvaunu", mutta ymmärrän niitä matkailuautoilijoita, jotka mieluummin tyhjentävät harmaat vetensä kantaen vaikka joka päivä!

        hobbylandian arvaus ei osunut kohdalleen. Kirjoitukseni toisen lauseen ymmärtämisen olisi pitänyt johdattaa ajatuksen tajuamaan, että vastaus oli tarkoitettu aloittajalle. "Aikaisempien hyvien neuvojen lisäksi saat vielä jonkun uuden neuvon."

        Keskustelualueen uudistuksen myötä poistui mahdollisuus seurata vastauksia puurakenteen muodossa. Puurakenteessa näki selvästi, kenen vastauksen perään kenenkin vastaus oli kirjoitettu.

        Blogin sisältöön kohdistamani arvostelun allekirjoitan vieläkin sellaisenaan.


      • Anonyymi
        hobbylandia kirjoitti:

        Kenelleköhän "sviduilija" viestisi tarkoitit? Jotenkin oletan sinun tarkoittaneen minun kirjoitustani, kun olet tällä palstalla muulloinkin kommenttejani kovin sanoin arvostellut (kirjoitan satunnaisilla nikeillä).

        Kyllä minäkin tiedän matkailuauton harmaavesisäiliön tyhjentämisen erillisillä astioilla vähän turhauttavaksi ja ettei siihen mielellään aleta.

        Mutta eivätkö kyseiset harmaavesikasetit olisi kuitenkin järkeviä vaihtoehtoja, jos alueella ollaan useampi yö? Auton vesien tyhjentämiseksi ajamalla kaivolle pitäisi purkaa mahdollinen etuteltta, tyhjentää auton pöydiltä putoessaan mahdollisesti rikkoutuvat astiat ja lasit, puhumattakaan hyllyistä.

        Iltapäivisin, jolloin alueelle yleensä saapuu uutta porukkaa, on lisäksi vaarana, että uudet asukkaat "ryöväävät" paikkasi tai että majoittuvat turhan lähelle.

        Minulla on "vain" matkailuvaunu", mutta ymmärrän niitä matkailuautoilijoita, jotka mieluummin tyhjentävät harmaat vetensä kantaen vaikka joka päivä!

        Onkohan missään rakennettu harmaavesille viemäriverkostoa, joka paikalla siihen vaan letku autosta, se olisi hieno ratkaisu, onhan ne sähkötolpatkin siihen jouduttu kaivamaan.


    • Karavaanarisetä.

      20 litraa harmaavettä on ISO ongelma! Euroopassa joka pihalla on ulkosuihku eikä se ole ongelma!

      Mutta muistakaa Suomi on oltava esimerkki muille maksaa mitä maksaa!

    • Autossani on noin 100l harmaavesisäiliö. Koska en käytä auton suihkua sen varsinaiseen tarkoitukseen sen täyttö kestää yleensä varsin pitkään hampaidenpesuvedellä ja joskus pikku tiskillä. Se on kuitenkin syytä tarvittaessa tyhjätä sille tarkoitettuun paikkaan joita löytyy sekä alueilta että osalta huoltoasemia niin kotona kuin ulkomaillakin.

      Jos todella aiot sitten viettää kesän tai kuukauden samoilla sijoilla niin joku ulkopuolinen astia on tarpeen jotta leiriä ei tarvitse purkaa tyhjäyksen vuoksi, minulle tuo ei ole ongelma koska sukujuurissani lienee hieman laukkuryssää ja harvoin olen kolmea yötä sijoillani.

      Harmaavesi ei kuitenkaan ole suuri ongelma, se on hyvää kukkienkasteluvettä eikä saastuta vaikka sen laskisi ojaan ainakaan siinä koostumuksessa jossa se minulla esiintyy (vesi vähän hammastahnaa Fairia eli kukkaravinnetta), ruskea vesi taas on ihan eri tarina. Nykyisessä autossani (Hymer -08) on auton sivulle tuleva putki johon on vielä reiluin metrin jatkoletku helpompaa tyhjäystä varten. Onko sinulla mahdollisuuksia jatkaa tyhjennyspaikkaa esim. putken avulla auton korin sivulle? Se helpottaisi huisisti hommaa.

      • 13

        "se on hyvää kukkienkasteluvettä eikä saastuta vaikka sen laskisi ojaan ainakaan siinä koostumuksessa jossa se minulla esiintyy (vesi vähän hammastahnaa Fairia eli kukkaravinnetta), ruskea vesi taas on ihan eri tarina."

        Eri tarina juu, paska on enemmän luomua, samaan paikkaan vaan ;)


      • 13 kirjoitti:

        "se on hyvää kukkienkasteluvettä eikä saastuta vaikka sen laskisi ojaan ainakaan siinä koostumuksessa jossa se minulla esiintyy (vesi vähän hammastahnaa Fairia eli kukkaravinnetta), ruskea vesi taas on ihan eri tarina."

        Eri tarina juu, paska on enemmän luomua, samaan paikkaan vaan ;)

        Minä ainakin lisään ruskean veden joukkoon kemikaalia joka vähentää tuoksuja ja muuta muhimista. Sitä en todella suosittele kuin jokaisen oman pihan koristeeksi kauas rajoista jotta naapurin ei tarvitse kärsin pököpäistä.

        Ilman kemikaalilisäystä se on luomua mutta harva sitä ainakaan omalle pihalleen tekee, tuota "jaskaa" kun on aina pidetty hieman epätoivottavana muualla kuin tunkiossa.


    • apukuski tomtom

      Harmaa juttu.
      Ennenvanhaan navetoiden lehmänsonta levitettiin syksyisin pellolle, jolloin lanta "paloi" talven aikana ja lannoiiti maan seuraavaa satokautta varten. Nyttemmin paskervillerit levittävät keväisin ja alkukesästä tuon lanta/kusi liemen suoraan pelloille. On hajun perusteella joku levitellyt lietteet heinäkuussakin, mitenkä mahtaa olla tuo luonnonmukaisuus. Bakteerikanta on varmaan melkoinen.
      Sama on myös pien-, rivi- ja kerrostalo asukkaiden autojen pesu pihamailla. Vaikkapa taloyhtiöiden autonpesupaikoissa. Pesuvedet pesuaineineen ja liuottimineen valuvat suoraan sadevesi viemäröintiputkia pitkin suoraan esteettömästi mereen, jokiin ja järviin. Mitenkä mahtaa olla karavaanialueiden harmaanveden tyhjennysviemärit. Onko jätevesiviemäröinti, tai sadevesiviemäröinti. Sana viemäri ei takaa mihin se harmaavesi menee. Sama koskee huoltoasemien autonpesupaikkoja.

      Uusissa karavaanialueissa on varmasti jo hoidettu tuo viemäröinti säädösten mukaan, samoin huoltoasemat.

      Kun käytetään näitä kemiallisia aineita ruskean sankkiastioiden haju ym. tarkoitukseen. Kuormittavatko nämä aineet jätevesienpuhdistamoita.

      Monessa kesämökissä edelleen pesuvedet liruvat maastoon, tai imeytetään hiekkaan/alin sepeli kerrokseen, jos ei ole vesistöjä lähellä.

      • älyätkö

        Kaikki "apukuski tomtom" kysymät harmaaveden tiedot on moneen kertaan selvitetty tällä palstalla. Siitä vaan haku toiminnolla katsomaan aikaisemmin kirjoitettuja viestiketjuja harmaanveden haitallisuudesta.
        Vieläkään ei ole kukaan vastaajista löytänyt mitään uutta kerrottavaa asiasta. Enimmäkseen sitä samaa vääristelevää vänkäämistä, mitä yksi häirikkö täällä edustaa.


    • nhgtrfd

      Minä kierrätän harmaatavettä,laitan takaisin raitisvesisäiliöön. On hyvä idea,kun kaikkia täytyy kierrättää ,niin miksei myös vettä.

      • vesissä on eroja...

        Näkisikin sen, joka oikeasti pystyisi kaatamaan käytetyn harmaan veden raitisvesisäiliöön ja vielä käyttämään sitä! Ehkä vielä kahvin keittoon juuri ja juuri, mutta juotavaksi sellaisenaan vaatisi jo luontoa...

        Asiasta ihan vähän sivuten, tuli mieleeni, että juotiinhan sitä joskus muinoin kustakin, ainakin mitä rattolehti Jallun juttuun oli uskominen...


    • Joopa joo

      On teillä pölhöillä murheet.

    • Niin onkin, ja tosi vakavia murheita. Antakaa olla hanat auki niin kuin tähänkin saakka, katoaa ongelmatkin. Kemsa onkin opittu tyhjentämään rantahiekkaan kaivettuun monttuun, tai kunnan sadevesi viemäreihin jos ei tämäkään riitä niin maajussien pelloille, sinnehän ne paskansakin viskaavat. Siinä muutama hyvä vinkki näin alkajaisiksi muistin virkistämiseksi.

    • pätäkkämies

      Niin,kyllä styroxlaatikko kuski konstit keksii ettei vaan joudu maksamaan euroakaan jätteistä ym.Kylmästi luontoon vaan,ja roskapussit pientareelle.

    • äläs

      tyrkytä toisille tapojas kun niistä ei esimerkiksi ole.

    • älyätkö

      heinonenjorma (entinen Jorma K) ja pätäkkämies leikkivät vaihteeksi ympäristöystävällisiä karavaanareita.
      Kumpikaan ei tiedä, että säiliöt voi tyhjentää maksutta monessa paikassa sitä varten rakennettuihin tyhjennyspisteisiin. Maksuttomia tyhjennyspisteitä on sen verran taajassa, ettei luontoon tarvitse kenenkään tyhjentää säiliöitä nuukuuttaan.

      • Anonyymi

        Hyväähän se vaan tekee kuivalle nurmikolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyväähän se vaan tekee kuivalle nurmikolle.

        Mulla on sulkuhana niin että sen voi avata sisältä. Vaimo käy avaamassa hanan kun minä ajan, sateella ei edes takana tuleva hoksaa että harmaan vedet valuu tielle.


    • Anonyymi

      Meillä pikkuvaunussa menee altaasta letku suoraan vaunun alle! Eli mistä säiliöstä tässä puhutaan?

      • Anonyymi

        Kiljusäiliöstä tietenkin.


      • Anonyymi

        Aloittaja puhuu harmaavesisäiliöstä. Joissakin vaunuissa on kiinteä harmaavesisäiliö, joissakin pitää asettaa irtonainen säiliö vaunun alle kun leiriytyy.
        Autoissa useimmiten kiinteä säiliö.
        Leirintäalueilla säiliön voi tyhjentää, joissakin paikoissa ns. ajokaivo joka päälle voi auton ajaa. Asia selviää kun kysyy paikan pitäjältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja puhuu harmaavesisäiliöstä. Joissakin vaunuissa on kiinteä harmaavesisäiliö, joissakin pitää asettaa irtonainen säiliö vaunun alle kun leiriytyy.
        Autoissa useimmiten kiinteä säiliö.
        Leirintäalueilla säiliön voi tyhjentää, joissakin paikoissa ns. ajokaivo joka päälle voi auton ajaa. Asia selviää kun kysyy paikan pitäjältä.

        Paikan pitäjältä on vähän vanha ilmaisu, nykyään ei ol pitäjiä vaan kuntia. Eli siis kysymykset kunnanhallituksen jäsenille ja sivistystoimen sihteerille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9766
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2857
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2647
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1468
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe