Suhteilla töihin päässeet

Satunnainen_kyylä

Entisessä työpaikassani (100 henkeä työllistävässä) on töissä muuan 22-vuotias nainen, jonka äiti on myös samassa paikassa töissä työssä. Naisen "saavutuksiin" kuuluvat mm. työntekijän fyysisen vamman ivaaminen isolla äänellä ja jatkuva oman erinomaisuuden hehkuttaminen. Huvittavaa sinänsä, koska nainen itse ei todellakaan ole mikään kauneuskuningatar (itse asiassa sivulta päin katsottuna hänen työliiviensä takaosasta pursuaa enemmän läskiä kuin etupuolelta) ja hän on myöskin saanut yhden kerran potkut huolimattomuuden takia (mutta totta kai äitimuori junaili tyttärensä pienen tauon jälkeen takaisin työmaalle ilahduttamaan muita).

Toisessa työpaikassani (joka oli kaupungin työmaa) töissä ravasi vaikka minkälaista hippaheikkiä, jotka olivat jonkun kunnan- tai kaupunginisän sukulaisia. (Sitten vielä väitetään ettei suomessa ole korruptiota. Hah haa..) Näitä tapauksia yhdisti pääsääntöisesti se, että kaikki tulivat töihin ohi virallisten hakujen ja jotka vanhenivat työmaalla max kuukauden tai kaksi, ennen kuin heidät "kotiutettiin" työhön täysin kelpaamattomina. Mestareita kävi itse asiassa sääliksi, kun heille vain soitettiin ja ilmoitettiin sen ja sen nimisen kaverin tulevan töihin silloin ja silloin, eikä kieltäytyä voinut, jos halusi säilyttää oman työpaikkansa.

Tässä nyt muutama esimerkki, millaisia kokemuksia muilla on?

12

2701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suhteet pelaa

      itse pääsin työnantajan suhteilla uusiin hommiin ,kun edellinen joutui lopettamaan terveys syistä ,niin hän kysyi kiinnostaisiko hommat siinä suuressa firmassa. Kiinnosti silloin , olinhan vasta54v. silloin. Siirryin sitten sinne muutamaksi vuodeksi ja kun ikää tuli tarpeeksi niin sitten putkeen työnantajan kanssa sopien yhteistyössä. Nyt on hyvä tilanne ,lisäpäivät alkaa elokuussa.

    • ffff on jo varattu

      Suhteilla voi päästä joskus siksi, että on hyvä, joskus siksi, että on sukua. Itselläni on ollut pomona henkilö, jolla ei ole alan koulutusta, ei osaamista eikä kokemusta. Nyt on kokemus kertynyt, mutta kaksi muuta kuulemma puuttuu yhä. On menestyvän yrittäjän velipoika, eikä yrittäjä vieläkään ymmärrä, miksei siellä tuotannossa väki viihdy.

      • Satunnainen_kyylä

        Juuri tätä tarkoitan. Jos työkaveri tai esimies on hyvä tyyppi, tavalla jolla hänet on rekrytoitu, ei ole mitään merkitystä. Mikäli kuitenkin osoittautuu, että suhteilla taloon tullut tyyppi osoittautuu ns. turhaksi painolastiksi, esimiehillä pitäisi olla kylliksi ryhtiä potkujen antamiseen.

        Ainakin aiemmin mainitsemallani kaupungin työmaalla oli kuitenkin yksi poikkeava mestari, jolle näitä suhdetoimintamiesten poikia ja tyttäriä tyrkytettiin "ilmoitusasiana", mutta hän ilmoitti ettei ota töihin muita kuin itse hyväksymiään työntekijöitä. Muut mestarit sitten ajattelivat nuoleskeluinnossaan päin vastoin, mutta omaan jalkaansahan he siinä ampuivat, kun ottivat taakakseen näitä saamattomia tunareita.


    • 3+3=?

      Toisaalta ymmärrän sen että suhteilla pääsee töihin, siis silloin rekrytoitava on oikeasti ammattilainen. Silloin ainakin työnantaja tietää mitä saa, ei tarvitse olla perko persiissä että tuleekohan tuosta mitään.

      Sitten on näitä nepotisteja jotka järjestää sukulaisiaan päivähoitoon työmaalle. Huh huh, ainakin julkisessa hallinnossa näitä piisaa. Ei käy kateeksi väliportaan päälliköt jotka joutuu työnsä ohessa paimentamaan näitä päivähoidossa olevia.

      • hhhhhhhhhhhhh

        Juu, olen kirjoittanut ennenkin. Olin yhdessä kaupunginyksikössä, kun sinne tuli ISOPOMON tytär toisesta yksiköstä. Istuskeli pöydillä juoruamassa ja lopuksi kirjoitettiin kiitettävät työtodistukset, minähän se jouduin puhtaaksikirjoittamaan. Itse sain ihan kiitettävän todistuksen itsekin, joten en ole esim. kade, mutta mm. yksi tolkku, mutta suorasanainen ja työntekijä sai tyydyttävät arvosanat, kun meni sanomaan missä mättää, ihan asiasta..takuulla oli hyvä työntekijä ja asiakkaat tykkäsivät.


    • anti-nepotisti

      Joo, onhan näitä nähty.... Yksikin pikkupomon sukulaispoika tuli tekeen samaa työtä kuin minäkin. Työnkuva oli aika monipuolinen. Jannui sitten valitsi mieleisensä hommat, oikeestaan ilmoitti että tekee vain tätä-ja-tätä. Pomo oli samaa mieltä. Eli mulle siirtyi sitten ne "paskemmat" hommat, jannu sai mukavammat. Ja homma alkoi kuseen kun ei se osannut tehdä niitä hommiaan, sitten ihmeteltiin että miksi....

      Toinen oli ns. vanhan työntekijän tytär eräässä kesätyöpaikassa. Mut ja se palkattiin samaan aikaan mutta sillä ei ollut mitään koulutusta eikä työkokemusta ko. alasta. Muija tuli töihin kun halusi, esim. nukkui pari tuntia pommiin ja tuli iloisena töihin kommentoiden "väsytti nyt vaan niin paljon!" Lisäksi meidän muiden ruokatunnit oli puol tuntia, se lähti välillä shoppailemaan kesken päivän. Ne hommat mitä se ei ollut hoitamassa tai ei muuten vaan hoitanut kaatuivat muiden päälle. Muutenkin työteho oli mitä oli. Mutta mitä vielä: ns vanhojen työntekijöiden (äiti ja sen porukka) ylistivät tätä muijaa maasta taivaaseen kuinka se on niin hyvä työntekijä!

    • Laiskimuspaiskimus

      Heh hee, itsehän teen juuri tuolla asenteella töitä: käyn milloin huvittaa, teen mitä huvittaa. Ei ole edes suhteita (ainakaan sukulaisuus), taidan vaan olla hyvä nuoleskelija?

      Tosin kas kummaa kun hommatkin hoituu kuin itsestään ja aina oon saanut myös asiakkailta varsin pätevää palautetta.

      Sellaista se elämä on, toiset vaan osaa ja saa aikaiseksi vähän pienemmälläkin vaivalla ;)

      • Satunnainen_kyylä

        Toiset osaa, joo. Kuvaamasi tilanne on mahdollinen ehkä jollain media-assistentilla tai vastaavalla, mutta suorittavan portaan töissä ei todellakaan tulla töihin silloin kuin huvittaa jne.

        Kaikesta huolimatta onnitteln sinua, sillä jos pystyt hoitamaan työsi vaikka olisit puolet työajasta poissa, niin eihän se ole minulta pois.


    • syrjitty

      Olen käyttänyt suhteita saadakseni työpaikan, kun olin yksinmaksajani elämässäni. Oli velkainen opinnoista asunnosta.Työt meni useasti nenän edestä.

      Tein työtä jopa uuden viran sisään ja se luvattiin mulle, mutta sekin meni multa alta entiselle valtion työssä olleelle henkilölle. Samoin aiemmin olleella työpaikkallani vei työt "herrainrouvat ja lapset" jotkut vammasta tai sairaudesta vei työpaikan, kun eivät kyennet raskaimpaa työtä tekemään ja eläkettä eivä saaneet, heillä ei ollut edes mitään koulutusta puhumattakaa ammattitutkinnosta. Jäin aina lehdelle soittelemaan kauppaoppilaitoksen koulutuksen omaavana. Helsingissä ois ollut työtä tarjolla, mutta asuntovaikeus ei sallinut lähtemään.

      Kävin sittemmin sairaanhoitoalan koulun ja siellä sama juttu ei töitä saa. Vain "heittokapulatöitä" kyllä riitti, mutta elämä on sen varassa onnetonta. Ei mitään varmaa elämää eikä kesälomaa.

      Viimein käytin minäkin suhteita ja sain työn, mutta minua kohdeltiin ala-arvoisesti kiusaten ja sain viimein armosta eläkkeen oli 46 v. Tämä on mun tarinani, kertokaa toiset tänne vastaavia tai kannanottoja. Tällaista on käpykaupungissa eläminen.

    • Suhde_verkosto

      Suhteiden hyödyntämistä on myös se, että on osannut rakentaa itsellensä ison kontaktiverkoston. Saa verkostonsa (harrastukset, ihmiset ja firmat) kautta koko ajan tietoa mitä missäkin tapahtuu. Kun tulee tarve vaihtaa työpaikkaa niin verkostonsa välityksellä saa ajantasaista tietoa työnsaannista ja mahdollisuuksista. Työnantaja on halukas työllistämään sellaisen ihmisen, joka saa suosituksia monelta suunnalta (hyvä maine, on tunnettu).

      Esimerkki: Konepajalla on tarve uudelle työntekijälle. Pomo kysyy työntekijöiltä onko tietoa hyvästä kaverista. Hitsari Masa nostaa käden ylös. Joo on! Mä tunnen Hyppösen Nipan se on ollut Grönroosilla töissä, mutta just nyt työttömänä. Se on hyvä jätkä. Luokat ja kaikki. Myös sorvari Vesa sanoo, että ota Nipa hommiin. Nipa on reilu sälli. Oon kuulut vaan hyvää. Seuraavana aamuna Nipa jo hitsailee paineastian kylkeä kolvi kuumana. Nipa on pitänyt kontaktiverkostonsa kunnossa.

      Rakentakaa ja ylläpitäkää suhdeverkostoanne. Siinä ei ole mitään pahaa. Päin vastoin.
      Suhdeverkosto ei pysy kasassa jos on lusmu tai nuoleksija.

    • MikäMättää3

      Oman kokemukseni mukaan työyhteisössä on lähes aina joku perustyöntekijä, joka käyttäytyy kuin olisi toinen pomo. Joskus niitä on useampia. Jos on tiedossa että avautuu uusi työpaikka, niin monesti tuo pikkupomo on jo etukäteen päättänyt, ennen kuin paikka on edes auki, että kuka siihen otetaan. Joskus tästä kerrotaan myös sille henkilölle itselleen. Silläkään ei tunnu olevan aina merkitystä, onko hyvä tai ahkera työntekijä, kunhan osaa louskuttaa leukojaan ja olla työkavereille mieliksi. Joissakin työpaikoissa tärkeintä on osata sosialisoida muiden kanssa, työt ovat sivuseikka.

    • MurliininBenkki

      Oikealla työasenteella ja osaamisella hankitut suhteet ovat arvostettavaa ja - omasta mielestäni - ihan ansaittua menestystä. Rasittavia on ne puhtaasti vain "hyvä kaveri (tai kaverin kaverin kaveri)" -suhteet, joiden kautta lopulta eletään helppoa elämää ohittaen kaikkien muiden suuret pyrkimykset ja mahdollisesti vuosien vaivannäön.

      Näitä rasituksia ovat myös ne jotka aluksi ovat "hyväkaverisuhteilla" töissä pitkään(puolesta vuodesta kolmeen vuoteen, nykymittapuulla) ja sitten "tulevat yllättäen "tosi hyviksi tuolla alalla" ja sitten hakevat/saavat töitä muualta "ihan itse hyvillä taidoillaan". Just joo...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe