Eli semmoista tietoa olen haeskellut, että valmistettiinko 100A:ta automaattina? Ja kuinkahan monta vaihdetta siinä manuaalissa olikaan?
Kulutuksesta vielä, että minkälaisia lukemia on maantieajossa / kaupungissa / yhdistettynä?
Ajattelin, että josko täällä pyörisi joku (ylpeä) omistaja tahi muuten vaan Datsuneista tietävä.
Datsun 100A - muutama kysymys
21
3569
Vastaukset
- Opex
- En ole kuullut automaateista Suomessa. (Moottorin pieni koko ei mielestäni suosi automaattilaatikkoa)
- Manuaalissa on neljä ja pakki
- n 90 km/h ajettaessa 6 litraa, kaupunki 7-8
litraa, yhdistetty 8-9 litraa.
Aikanaan erittäin suosittu auto.
Nyky autoihin verrtauna erikoisuus ja kokemus ajalta jollon vielä oli kunnon Datsun!
Ps. Autoihin asennettiin aikoinaan myös 1300 kuutioisia moottoreita, jolloin se lähti kun jänis makuulta!- muistelija
En tiedä valmistettiinko mutta ei ainakaan tuotu suomeen. Tuotiin 2 ja 4- ovisia sekä joitain coupe korilla. Kulutus oli tuohon aikaan pieni n. 7 litran molemmin puolin riippuen kuinka raskas jalka. Tuon ajan kaksikurkkuiset kulutti aika paljon jos ajoi kaasu pohjassa.
Hyvä auto aikanaan ajoin kaksi melkein loppuun. Raskaat jarrut käyttää tunnoton ohjaus herkkiä ruostumaan varsinkin takatukivarret. Vähän enemmän ajetut kulutti öljyä maantieajossa melko paljon.
Vaihteita oli tuohon aikaan neljä eteen ei silloin ollut paljon viisvaihteisia. Paljon näistä olisi kerrottavaa mutta kiva auto ja varmaan helppo harrastuspeli tänä päivänä jos löytyy ehjiä? - Japsifani
Joo olivat loistopelejä, vielä niitä välillä näkee liikenteessäkin. Samoihin loistaviin malleihin voi lisätä myös takavetoisen Corolla DX:n jota ei ajamalla saanu hajalle millään.
Niitä pyörii yhä paljon vaikka autoilla ikää vähintään 20 vuotta. Harvat muut pystyvät samaan, nykyautoista ei mitkään. - ja...
sekään ei taida olla aivan mahdotonta että sinne paiskaas cherry 1.5 koneen
- Lauri
Eipä ollu 1300 vaan coupemallissa 1200. Coupen ja 2- ja 4-ovisen sedanin lisäksi oli myös farmarimalli. Kannatta katella Datsun -kerhon nettisivut eli www.ncf.fi
- Retkuilija
ja... kirjoitti:
sekään ei taida olla aivan mahdotonta että sinne paiskaas cherry 1.5 koneen
1,4 kirsikan kone menee heittämällä. Alkaa satiainen lentämään.
- Arska0132
muistelija kirjoitti:
En tiedä valmistettiinko mutta ei ainakaan tuotu suomeen. Tuotiin 2 ja 4- ovisia sekä joitain coupe korilla. Kulutus oli tuohon aikaan pieni n. 7 litran molemmin puolin riippuen kuinka raskas jalka. Tuon ajan kaksikurkkuiset kulutti aika paljon jos ajoi kaasu pohjassa.
Hyvä auto aikanaan ajoin kaksi melkein loppuun. Raskaat jarrut käyttää tunnoton ohjaus herkkiä ruostumaan varsinkin takatukivarret. Vähän enemmän ajetut kulutti öljyä maantieajossa melko paljon.
Vaihteita oli tuohon aikaan neljä eteen ei silloin ollut paljon viisvaihteisia. Paljon näistä olisi kerrottavaa mutta kiva auto ja varmaan helppo harrastuspeli tänä päivänä jos löytyy ehjiä?farmareita vissiin myös muutamia?
- Entinen omistaja
Ei tuotu ainakaan Suomeen maattina. Manuaali 4 1.
Kulutus maantiellä 6l:n pintaan, kaupunki 7-8l.
Parasta 100A:ssa oli hyvät ajo- ja talviominaisuudet. Lämppäri oli tehokas aikalaisiin verrattuna. - hojohojo 3
100 a kyseessä.vaihdelaatikko jämähti kiinni.jäähdyttyään alkaas toimiin mutta alkas kuuluun eräänlainen helinän tapainen ääni kun kytkin ylhäällä.kytkin alhaalla ääni loppuu .onko jollakin tietoo mikä vois olla vikana
- Retkuilija
Painelaakeri kytkimestä paskana.
- ....................
Retkuilija kirjoitti:
Painelaakeri kytkimestä paskana.
Saman kokenut, kytkinasetelma hajosi, koska vaimennusjouset katkesivat. Syynä loppuun kulunut kytkinlevy jolloin jouset paksuimpana osana hankautuivat poikki ja kiilautuivat sinne tänne.
Oireena ensin ettei mennyt vaihde päälle ja kun meni niin piti kovaa ääntä.
Apparin puoleinen etupyörä vaan pois, lokasuojan sisältä kansi auki ja muutaman ruuvin aukaisun jälkeen tuli koko paketti käsiin ja kytkimen osat maahan. Helppo korjaus - hojohojo3
.................... kirjoitti:
Saman kokenut, kytkinasetelma hajosi, koska vaimennusjouset katkesivat. Syynä loppuun kulunut kytkinlevy jolloin jouset paksuimpana osana hankautuivat poikki ja kiilautuivat sinne tänne.
Oireena ensin ettei mennyt vaihde päälle ja kun meni niin piti kovaa ääntä.
Apparin puoleinen etupyörä vaan pois, lokasuojan sisältä kansi auki ja muutaman ruuvin aukaisun jälkeen tuli koko paketti käsiin ja kytkimen osat maahan. Helppo korjauskiitoksia
- Tatsuni2
Kuulostaa pahasti siltä ettei siellä laatikossa ole enää öljyä :(
- hojohojo 3
ehkä ei ollut mutta nyt on .mut mikähän sielä pitää nyt meteliä
- jopa laakereita
Siellähän on pirunmoinen määrä erilaisia rattaita ja muita prikkoja (helyjä).
- fjwoiejgirjgier
Pahasti myöhäistä lisätä sitä öljyä kuiviltaan ajon seurauksena hajonneeseen laatikkoon. Pitää muistaa että nämä vanhat autot eivät ole yhtä huolettomia kuin nykyajan autot, öljy- ja nestetasoja täytyy tarkkailla useammin ja jos pinnat vajoavat on syy selvitettävä ja korjattava pikimmiten. Uusia osia kun ei välttämättä saa enää mistään.
- Retkuilija
Ei tehty automaattia, neljä vaihdetta ja pakki (jos löytyy), kulutus 7-8 litraa satasella, voi päästä vähemmälläkin.
- se oli silloin
Onhan teillä ollut isoruokaisia satasia, tai sitten ette tiedä asiasta mitään, minulla oli -70 ja 80-luvun vaihteessa 100A, kyllä sen keskikulutus oli alle 6 litraa satasella.
Pidin tarkkaa kirjaa ajeluistani ja kyllä se asia näin oli. - Retkuilija
se oli silloin kirjoitti:
Onhan teillä ollut isoruokaisia satasia, tai sitten ette tiedä asiasta mitään, minulla oli -70 ja 80-luvun vaihteessa 100A, kyllä sen keskikulutus oli alle 6 litraa satasella.
Pidin tarkkaa kirjaa ajeluistani ja kyllä se asia näin oli.Varmasti tuo sohloksi kulunut hitachi-kaasari vaikutti lukemiin.
- ....................
Kulutksesta sen verran että maantieajossa mökkimatkalla 3-4 l/100km.
- oudonmaanlintu
juu juu, ja ajelit tietenkin satasta hiekkatiellä???? Noilla vanhoilla autoilla ollaan siinä samassa kulutuksessa, kuin nykyiset 2,5 litraset(bensiini koneet) ja ylöspäin.
- Anonyymi
Päädyin tänne vasta nyt. Mutta sata-amppeerisista: se tonninen moottori on jonkun väitteen mukaan kopio jostain Austinista? Olisko ministä. Minulla oli satiaisia kaksikin ja ihan vekkuleja olivat. Jarrusatulat edessä kolisivat, jarrut ei hyviä kai uutenakaan mutta leiman sai. Vaihdekeppi oli kuin veitsi voisulassa, kolmonen jotenkin yläoikealle eikä suoraan eteenpäin. Vilkkuviiksi tais olla ratin oikealla puolella. Pissapojan nestesäiliö tais olla semmonen muovinen pussi jossa pumppu ja täyttökorkki. Takakontissa ja konepellissä hakanen joka piti ne auki, ei saanut väkisin painaa kiinni. Ihan aina lähti käyntiin kaikilla 80-luvun pakkasilla, nykyautoille toivotan onnea. Auto kulki 92-oktaanisella jota sat seteliautomaatisa suihkaisun hetkeksi eteenpäin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236935Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401231Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271032- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61827Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38781Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14746- 43723