Päihderiippuvainen ja narsisti on kaksi eri asiaa. Muistuttavat toisiaan, mutta älkää nyt hyvät ihmiset leimatko jokaikistä (kulissinsa säilyttänyttä) alkoholistia narsistiksi. Toista voidaan joissain tapauksissa auttaa, toista yleensä ei. Turhaan hajoaa lapsiperheitä kun kaikki leimataan..
riippuvainen
31
296
Vastaukset
Minun käsitykseni on se, kokemusteni perusteella, että päihderiippuvaisella on hyvinkin tunteikas sielunelämä, mutta laittaa monesti pullon rakkauden edelle. Paksunahkanarsisti taas ei pysty osoittamaan välittämistä tai aitoja vuorovaikutustaitoja, pullon kanssa tai ilman sitä, hän itse menee kaiken edeltä, riippuvaisuuksienkin edeltä.
- M.B.
Samaa mieltä.
M.B. kirjoitti:
Samaa mieltä.
Eli kumpiakos me itse ollaan? Meneekö se pullo vai itse kaiken edeltä? Hmm...
- M.B.
elisakettu kirjoitti:
Eli kumpiakos me itse ollaan? Meneekö se pullo vai itse kaiken edeltä? Hmm...
Tuolla oli filosofiassa joku keskustelu, jossa lyhyesti todettiin kaikessa olevan kyse kuitenkin yksilön omasta itsekkyydestä tavalla tai toisella :) Tavalla tai toisella. Siihen ei oikein voi enää lisätä mitään. Kunhan tietää syyt ja seuraukset ja seurausten syyt ja syyttömien seuraavat syylliset seuraajat.. tai jotain.. :D
Mutta, tavalla tai toisella. M.B. kirjoitti:
Tuolla oli filosofiassa joku keskustelu, jossa lyhyesti todettiin kaikessa olevan kyse kuitenkin yksilön omasta itsekkyydestä tavalla tai toisella :) Tavalla tai toisella. Siihen ei oikein voi enää lisätä mitään. Kunhan tietää syyt ja seuraukset ja seurausten syyt ja syyttömien seuraavat syylliset seuraajat.. tai jotain.. :D
Mutta, tavalla tai toisella.Voi kiesus. Tämä on taas niin sitä oman hännän jahtaamista, jotta. Mutta onko sillä lopuksi niin suurta väliä? Ei yksi oikea tie vaan mahdollisimman leveä ja mukava polkea. Ja jos tuntuu tylsältä, käy kiertotietä välillä. Kunhan joskus pääsee perille. Mikähän siellä sitten odottaakin.
- M.B.
elisakettu kirjoitti:
Voi kiesus. Tämä on taas niin sitä oman hännän jahtaamista, jotta. Mutta onko sillä lopuksi niin suurta väliä? Ei yksi oikea tie vaan mahdollisimman leveä ja mukava polkea. Ja jos tuntuu tylsältä, käy kiertotietä välillä. Kunhan joskus pääsee perille. Mikähän siellä sitten odottaakin.
Niimpä.. Tai ehkä ei se perillepääsykään, vaan se matkanteko. Että tietää olevansa matkalla, sekin on jo paljon. Ei putoa siihen ensimmäiseen kuoppaan sinne jäädäkseen, vaan kapuaa ylös ja jatkaa matkaa.
- ent.ilkis
Totta, ettei pysty osoittamaan aitoa välittämistä eikä aitoa vuorovaikutusta, mutta näyttelemään pystyy...Täällä lukemani perusteella jopa niin hyvin, ettei sitä kukaan voi huomata.
Olen itse kyllä eri mieltä siitä, huomaako sen. ent.ilkis kirjoitti:
Totta, ettei pysty osoittamaan aitoa välittämistä eikä aitoa vuorovaikutusta, mutta näyttelemään pystyy...Täällä lukemani perusteella jopa niin hyvin, ettei sitä kukaan voi huomata.
Olen itse kyllä eri mieltä siitä, huomaako sen.Näytteleminen. Toisista näkee selvemmin, toisista heikommin. Uskoisin, että jos tunnesiteitä henkilöön ei ole, silloin näkee tämän selkeämmin. Kuten ulkopuoliset tahot usein tekevät. Tunteet taas; saattavat valitettavasti sokaista. Syy, miksi usein huomataan asioiden todellinen laita niin myöhään. Kuten narsistisessa suhteessa; syntyisikö illuusiota ilman omia mieluvia, jotka ovat tunteet tai toiveet herättäneet? Ja muiden riippuvaisuuksien sietäminen; annammeko anteeksi siksi, että haluammme uskoa vai siksi että emme välitä?
- A
> Ei putoa siihen ensimmäiseen kuoppaan sinne jäädäkseen, vaan kapuaa ylös ja jatkaa matkaa.
Matkalla on myös majataloja, marjametsiä ja muitakin kulkijoita. Kuntokin kohoaa jo kulkemisen ilosta, kun ei jää vaan sinne pohjalle makaamaan.- M.B.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhän_Jaakobin_pyhiinvaellusreitti
http://www.google.fi/search?q=santiago de compostela&hl=fi&prmd=ivnsm&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=CDSxTfi1DIT4sgbXmInoCw&ved=0CFEQsAQ&biw=1366&bih=681 - A
M.B. kirjoitti:
http://www.google.fi/search?q=santiago de compostela&hl=fi&prmd=ivnsm&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=CDSxTfi1DIT4sgbXmInoCw&ved=0CFEQsAQ&biw=1366&bih=681Vaeltaminen on tie. Fyysinen vaeltaminen on henkinen tie juuri siksi, että se on fyysisesti niin rajoittavaa ja raskasta. Se ohjaa henkiset voimavarat yhteen, kun ne muuten huitelisivat missä sattuu. Pyhiinvaellusreitit ovat käytännöllisiä, koska niiden varrella on perinteisesti muonitus- ja yöpumismahdollisuuksia. Vaellusreittejä on muitakin, osa luonnonsuojelullisin perustein ja osa kulttuuihistoriallisin perustein ylläpidettyjä. Monet eri uskontojen pyhiinvaellusreitit ovat minusta yhtä hyviä kaikenuskoisille tai myös uskottomille.
Kiva 24 että otit aiheen puheeksi.
Hohto "vain riippuvuuksista" on hävinnyt vaikkei ihmistä voi arvioida ennen ärsykkeen hoitamista. On paljon hurjempaa olla luonnehäiriöisen uhri vaikka jengi dokaa ja tekee mitä lie sen kuin ehtii ja riippuvuuden tuottamat ongelmat ovat varmasti jokaisen lähipiirissä nähtävissä. Kun elät riippuvaisen kanssa, sairastut ja näet juuri "sen."
Näistä riittää mielipiteitä mutta riippuvuus/addiktio (tai muu mt-ongelma) ei tee kenestäkään narsistia vaikka narsistisesti käyttäytyykin.
Toisaalta harmittaa juuri tuo, että luokitellaan narsistiksi, eli parantumattomasti sairaaksi vaikka kyseessä on addiktio. Toisaalta taas... addiktion hoitaminen ei ole, EI OLE, läheisten tehtävä vaan he yleensä pahentavat vain ongelmaa toimimalla sen mahdollistajana."Päihderiippuvainen ja narsisti on kaksi eri asiaa."
Samoin palstariippuvainen ja narsisti on kaksi eri asiaa. ;)
Olen miettinyt miten se riippuvaisuus määritellään. Milloin harrastus muuttuu addiktioksi, oluen siemailu holismiksi jne.. Moraalistahan kaikki tällaiset määritelmät juontuu. Jos Jeppe juo, niin monet on ohjaamassa sitä katkaisuhoitoon, koska oma moraalikäsitys ei sulata Jepen käyttäytymistä.
Narsisti on erityisen hyvä määrittelemään sääntöjä muille. :)- 24
Tälläinen näkökanta. Ei ole mitään väliä kuinka paljon jeppe juo. Jeppe saa juoda iloissansa ja iloita muiden kanssa. Hän haluaa juoda, niin juokoon..mutta kun rupeaakin tapahtumaan niin , että jeppe EI HALUA JUODA, mutta hän vaan juo. Hänen on PAKKO juoda, hänellä on TARVE juoda..vaikka hän ei syystä tai toisesta edes haluaisi sitä tehdä. Jeppe ei ole enää pullon herra (jos on ikinä ollutkaan), vaan pullo on hänen herransa. Hänen kaikkensa. Hän ei rakasta ketään tai mitään niinkuin pulloa. Hän alkaa hitaasti mutta varmasti muuttua. Hän on voinut olla ennen lämmin ja tunteikas, pikkuhiljaa hän on empatiakyvytön ja kylmä. Kukaan ei vain enää merkitse hänelle mitään, ei edes hänen oma henkensä merkitse mitään, vain pullo on tärkeä.
24 kirjoitti:
Tälläinen näkökanta. Ei ole mitään väliä kuinka paljon jeppe juo. Jeppe saa juoda iloissansa ja iloita muiden kanssa. Hän haluaa juoda, niin juokoon..mutta kun rupeaakin tapahtumaan niin , että jeppe EI HALUA JUODA, mutta hän vaan juo. Hänen on PAKKO juoda, hänellä on TARVE juoda..vaikka hän ei syystä tai toisesta edes haluaisi sitä tehdä. Jeppe ei ole enää pullon herra (jos on ikinä ollutkaan), vaan pullo on hänen herransa. Hänen kaikkensa. Hän ei rakasta ketään tai mitään niinkuin pulloa. Hän alkaa hitaasti mutta varmasti muuttua. Hän on voinut olla ennen lämmin ja tunteikas, pikkuhiljaa hän on empatiakyvytön ja kylmä. Kukaan ei vain enää merkitse hänelle mitään, ei edes hänen oma henkensä merkitse mitään, vain pullo on tärkeä.
24
Komppaan.
Tämä on vain niitä juttuja joita on vaikeaa selittää. Ihan niin kuin huonoon suhteeseen jäämistä tai jotain pakonomaista mutta vahingollista käyttäytymistä .
Pulloa voisi verrata uhrin narsistikumppaniin.Samalla tavalla on kaikki sekaisin, tyhjää ja mennyttä. Eikä osaa lähteä ajoissa koska on manipuloidussa, tuskaisessa tilassa. Elämää kaasuvaloituksessa ja pelossa.
Täällä demonisoitiin alkoholismikin narsistin tietoiseksi vallankäyttövälineeksi.
En "vaatisi" ketään jäämään holistin kumppaniksi odottamaan parannusta mutta alkaa menemään hurjaksi tämä ajojahti.
Tämän teorian kun lisää, parantumattomasti persoonallisuushäiriöisiä narsisteja on maassamme vähintään noin 15-20 prossaa.
Plus kaik mikä jää keskimääräisen tilastoinnin ulkopuolelle. Eli paljon.
Kansantautina ei olekaan ryyppäminen vaan narsismi.- 24
lynett kirjoitti:
24
Komppaan.
Tämä on vain niitä juttuja joita on vaikeaa selittää. Ihan niin kuin huonoon suhteeseen jäämistä tai jotain pakonomaista mutta vahingollista käyttäytymistä .
Pulloa voisi verrata uhrin narsistikumppaniin.Samalla tavalla on kaikki sekaisin, tyhjää ja mennyttä. Eikä osaa lähteä ajoissa koska on manipuloidussa, tuskaisessa tilassa. Elämää kaasuvaloituksessa ja pelossa.
Täällä demonisoitiin alkoholismikin narsistin tietoiseksi vallankäyttövälineeksi.
En "vaatisi" ketään jäämään holistin kumppaniksi odottamaan parannusta mutta alkaa menemään hurjaksi tämä ajojahti.
Tämän teorian kun lisää, parantumattomasti persoonallisuushäiriöisiä narsisteja on maassamme vähintään noin 15-20 prossaa.
Plus kaik mikä jää keskimääräisen tilastoinnin ulkopuolelle. Eli paljon.
Kansantautina ei olekaan ryyppäminen vaan narsismi.Narsisipuolisoni oli väkivaltainen selvinpäin, asteen verran jopa vähemmän väkivaltainen päihdepäissään. Alkoholistini oli väkivaltainen päissään tai jos joku typerys esti juomasta...ei tämä nyt ratkaise koko yhtälöä, eikä mene aina juuri näin, mutta näin meillä.
24 kirjoitti:
Narsisipuolisoni oli väkivaltainen selvinpäin, asteen verran jopa vähemmän väkivaltainen päihdepäissään. Alkoholistini oli väkivaltainen päissään tai jos joku typerys esti juomasta...ei tämä nyt ratkaise koko yhtälöä, eikä mene aina juuri näin, mutta näin meillä.
Alkoholistin erottaa juuri siitä kuinka käyttäytyy juodessa tai kun ei saa juoda/koettaa raitistua. Se käytös eroaa normista.
Mites se menikään...
Ilman hauskaakin voi olla viinaa.lynett kirjoitti:
Alkoholistin erottaa juuri siitä kuinka käyttäytyy juodessa tai kun ei saa juoda/koettaa raitistua. Se käytös eroaa normista.
Mites se menikään...
Ilman hauskaakin voi olla viinaa.Hyviä kommentteja 24 ja lynett!
Jos jeppe sattuu olemaan oma puoliso, asialla on heti toinen merkitys. Jos pullosta tulee puolisoa tärkeämpi, se osoittaa samalla että toiseen sitoutumisessa on jotain pielessä, arvostuksen ja kunnioituksen puutetta. Ihmisellä on oikeus puuttua elämänkumppaninsa juomiseen silloin kun se välillisesti sattuu itseen.
*mä oon kännissä, missäs sää oot* ;-Pyxex kirjoitti:
Hyviä kommentteja 24 ja lynett!
Jos jeppe sattuu olemaan oma puoliso, asialla on heti toinen merkitys. Jos pullosta tulee puolisoa tärkeämpi, se osoittaa samalla että toiseen sitoutumisessa on jotain pielessä, arvostuksen ja kunnioituksen puutetta. Ihmisellä on oikeus puuttua elämänkumppaninsa juomiseen silloin kun se välillisesti sattuu itseen.
*mä oon kännissä, missäs sää oot* ;-P"...Jos pullosta tulee puolisoa tärkeämpi, se osoittaa samalla että toiseen sitoutumisessa on jotain pielessä, arvostuksen ja kunnioituksen puutetta. Ihmisellä on oikeus puuttua elämänkumppaninsa juomiseen... "
Tässä se onkin, miksi otan aina esiin kun puhutaan narsismista addiktin kohdalla (ennen kuin sitä hoidettu).
Se juominen, joka muuttuu omasta lopettamisen halusta huolimatta pakkomielteiseksi ja lopulta tappavaksi (hidas itsemurha), ei liity mitenkään toisiin ihmisiin, tahdonvoimaan tai asenteisiin.
Se on kovan harjoittelun tuoma aivosairaus joka muuttaa ihmisen persoona jatkuessaan. Ja pysäyttää henkisen kasvun. Siksi ne kännääjät käyttäytyy kuin pikku-lapset ja ovat raitistuessaan aivan hukassa.
Kun joku "valtaa sinut", olet hukassa etkä näe ulospääsyä. Näin käy myös kaltoinkohtelevassa suhteessa. Ja sama olo on jälkikäteen ja ikään kuin kaikki pitää harjoitella uudelleen.
Eri porukkaa on siellä hakiksessa siltojen alla vaikka samasta kärsivätkin, mutta meillä on jumalaton määrä "toimintakykyisiä narkkareita" yhteiskunnassa (sellaisia joista et ikinä edes uskoisi....) ja heistä suuri osa tuottaa vaikeuksia lähiympäristöönsä itsestään puhumattakaan.
Se ei ole kenenkään muun syy tai kenenkään muun lopetettavissa. Siihen ei voi puuttua muuta kuin "olemalla puuttumatta". Ottamalla itselle se ensimmäisen pelastusvene ja jättää rannalle viesti mihin on mennyt. Tulee perässä jos tulee.
Se tarkoittaa mahdollistamisen lopettamisen. Moni läheinen ei huomaa mahdollistavansa juomisen jatkumisen hoivaamalla, korjailemalla jälkiä tai piilottelemalla. Koettamalla ohjailla toista, jututtaa, itkeä, auttaa, rukoilla, pyytää... kun holisti sanoo lopettavansa, hän ei valehtele siinä kuin itselleen. Hän oikeasti luulee lopettavansa. Ja kun se ei niin vain käykään, varsinkin jos ollaan menty jo "fyysisen sairastumisen puolelle", se aiheuttaa surua ja tuskaa. Myös holistille, joka sitten itseinhossaan sylkee ympäriinsä ja räyhää.
Sama mekanismi on perheväkivallassa. Niin kauan kun se pidetään piilossa kotona, peitellään jäljet ja selitellään, se jatkuu ja näin mahdollistetaan. Se ei siirrä syyllisyyttä pois teon tekijältä mutta valaisee kuviota.
http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/karuselli.htm
Siinä voi olla ajattelemisen aihetta vaikkei päihdeongelma tai mikään muu juuri nyt koskettaisikaan. Jokainen joutuu tämän asian kanssa kuitenkin joskus nokikkain, itse tai läheistensä muodossa.lynett kirjoitti:
"...Jos pullosta tulee puolisoa tärkeämpi, se osoittaa samalla että toiseen sitoutumisessa on jotain pielessä, arvostuksen ja kunnioituksen puutetta. Ihmisellä on oikeus puuttua elämänkumppaninsa juomiseen... "
Tässä se onkin, miksi otan aina esiin kun puhutaan narsismista addiktin kohdalla (ennen kuin sitä hoidettu).
Se juominen, joka muuttuu omasta lopettamisen halusta huolimatta pakkomielteiseksi ja lopulta tappavaksi (hidas itsemurha), ei liity mitenkään toisiin ihmisiin, tahdonvoimaan tai asenteisiin.
Se on kovan harjoittelun tuoma aivosairaus joka muuttaa ihmisen persoona jatkuessaan. Ja pysäyttää henkisen kasvun. Siksi ne kännääjät käyttäytyy kuin pikku-lapset ja ovat raitistuessaan aivan hukassa.
Kun joku "valtaa sinut", olet hukassa etkä näe ulospääsyä. Näin käy myös kaltoinkohtelevassa suhteessa. Ja sama olo on jälkikäteen ja ikään kuin kaikki pitää harjoitella uudelleen.
Eri porukkaa on siellä hakiksessa siltojen alla vaikka samasta kärsivätkin, mutta meillä on jumalaton määrä "toimintakykyisiä narkkareita" yhteiskunnassa (sellaisia joista et ikinä edes uskoisi....) ja heistä suuri osa tuottaa vaikeuksia lähiympäristöönsä itsestään puhumattakaan.
Se ei ole kenenkään muun syy tai kenenkään muun lopetettavissa. Siihen ei voi puuttua muuta kuin "olemalla puuttumatta". Ottamalla itselle se ensimmäisen pelastusvene ja jättää rannalle viesti mihin on mennyt. Tulee perässä jos tulee.
Se tarkoittaa mahdollistamisen lopettamisen. Moni läheinen ei huomaa mahdollistavansa juomisen jatkumisen hoivaamalla, korjailemalla jälkiä tai piilottelemalla. Koettamalla ohjailla toista, jututtaa, itkeä, auttaa, rukoilla, pyytää... kun holisti sanoo lopettavansa, hän ei valehtele siinä kuin itselleen. Hän oikeasti luulee lopettavansa. Ja kun se ei niin vain käykään, varsinkin jos ollaan menty jo "fyysisen sairastumisen puolelle", se aiheuttaa surua ja tuskaa. Myös holistille, joka sitten itseinhossaan sylkee ympäriinsä ja räyhää.
Sama mekanismi on perheväkivallassa. Niin kauan kun se pidetään piilossa kotona, peitellään jäljet ja selitellään, se jatkuu ja näin mahdollistetaan. Se ei siirrä syyllisyyttä pois teon tekijältä mutta valaisee kuviota.
http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/karuselli.htm
Siinä voi olla ajattelemisen aihetta vaikkei päihdeongelma tai mikään muu juuri nyt koskettaisikaan. Jokainen joutuu tämän asian kanssa kuitenkin joskus nokikkain, itse tai läheistensä muodossa.Kiitos Lynett tuosta Matti Rossin karuselli-tekstistä!
Näytelmässä on siis juomari, mahdollistaja, uhri/uhrit ja provosoija-sovittelija. Kieltävää juomaria on turha yrittää muuttaa. Kaikenlainen hyysääminenkin on turhaa ja pahentaa 'mahdollistaa' homman jatkumisen.
Ihmisen pitää joutua jonkinlaisen tosipaikan eteen kyetäkseen muuttumaan. Sama pätenee muihinkin asioihin. Vasta pahoin kaltoinkohdeltu uhri tajuaa ottaa ritolat narsistin kynsistä.
Juomarilla käännekohta voi olla sairaskohtaus, poliisi ja tuomari. Tai kuolema.
Eronneet keski-ikäiset ovat kuulema riskiryhmää...miten päästä eroon narsistista...vuoden ryyppyputki voi auttaa unohtamaan, mutta sitten onkin uusi ongelma edessä...holismi. :)
- Apua mitä teen
Hyvä kirjoitus..
Itse olen hiljan eronnut koska tätä palstaa lukiessano tuli lähes 100% varmaksi että puolisoni on narsisti. Siltikin mieleen jäi jäytämään.. Oliko sittenkään. saattaa myös olla että haluaisin nähdä asiaa edes hiukan niin ettei olis. ikävä kyllä surulliselta vaikuttaa.
Hiukan yli vuoden olimme niin onnellisia, hän kohteli todella hyvin jopa liiankin. oli jotenkin nin intenssiivisesti "läsnä". Puhui kyllä aina omahyväiseen sävyyn itsestään mutta jotenkin leikillisesti huumorilla.
Oli mustasukainenkin ja jotenkin omistava ehkä eristäväkin ilman sanoja, osasi toimia niin että rupesin ns itse eristäytymään. Siltikin ajattelin että hänen kanssaan oli sellainen olo että kuulun tähän.
Sitten tuli riitainen jakso kun aloin tuntemaan että jotain salataan minulta ja epäluuloisuuteni takia aiheutui riitoja. No nepä muuttuikin salaman nopeasti ärhäkäksi hänen puoleltaa. Hän rupesi juomaan(ei ollut kertaakaan juonut yhtään seurassani) tätä ennen jota ihmettelin... Tässä kohtaa mietinkin oliko hän salannut kenties jonkun päihdeongelmansa.?
Joka tapauksessa ihmettelin kun hän alkoi käyttäytyä samaan aikaan niin eri tavalla, todella uhkaavasti. Oli kuin eri ihminen. Uhkaili jopa tappavansa puhelimessa. Ja joi päiväkausia. teki ilkeitä juttuja mustamaalatakseen mua kaikille minun tutuilleni. Painosti minua että tekee sitä ja tätä. Häiriköi siis suoraan sanottuna ja muuttui pelottavaksi persoonaksi ja vuoteen ei tälläisestä ollut merkkiäkään kunnes riitelyn seurauksena rupes juomaan.
Ystäväni kaikki ovat olleet sitä mieltä että ehdottomasti on vähintään narsisti, kenties psykopaatti. Olen tulla huluksi kun en ole varma. Lukemani jutut täällä kyllä täsmää pelottavan paljon :(. Saattaa olla että hänellä oli sitten vaan vielä ns koukutusvaihe päällä koskei minua koskaan huonosti kohdellut tuota edeltävänä aikana mutta kaikki tulikin sitten silmille niin etten enää tajunnut mihin hävisi se ihana mieheni joka suorastaan palvoi minua :(
Jos jollain tietoa ja kokemusta niin mieluusti lukisin ulkopuolisen mielipiteen onko mahdollista että hänellä olikin vain päiheriippuvuus koska siihen olisin valmis tekemään töitä kanssaan mutta narsisti... Ei ikinä!!!
Vielä sellasta tekee että edelleen soittelee välillä kaivaten ja sitten taas uhkaavaan sävyyn haukkumalla paskaksi petturiksi jne.."Hän rupesi juomaan(ei ollut kertaakaan juonut yhtään seurassani) tätä ennen jota ihmettelin... Tässä kohtaa mietinkin oliko hän salannut kenties jonkun päihdeongelmansa.?"
Sitähän sanotaan että on kolme tapaa raitistua : uskoontulo, rakastuminen tai AA (hoitolaitokset tms).
Hän kuulostaa tyyppitapauksella joka on retkahtanut takaisin juomaan. Hän ei välttämättä ole suunnitelmallisesti huijannut tai salannut ongelmaansa koska addikti harvoin edes tietää sairaudestaan - on siis sairaudentunnoton. Eli silloin ei ole kerrottavaa...
Alkoholistin tunnistaa siitä, että hän muuttuu juodessaan toiseksi ihmiseksi. Taviksilla näin ei käy siinä mittakaavassa. Tavis ei vaihtele hyvän (selvä) ja suoranaisen pahuuden (viina) välillä samalla tavalla. Tai joudu joka kerta putkaan, sammuile minne sattuu, törsää viimeisiä ja vielä kaverinkin rahoja juomiseen vähässä ajassa, hakkaa ja uhkaile puolisoitaan toistuvasti tai juo sellaisia määriä/niin nopeasti tai niin kauan putkeen.
Kertomasi perusteella voi jo nähdä hänen täyttävän kriteerit.
"Joka tapauksessa ihmettelin kun hän alkoi käyttäytyä samaan aikaan niin eri tavalla, todella uhkaavasti. Oli kuin eri ihminen"
Näin juuri...tarpeeksi sairastuttuaan alkoholisti käyttäytyy kuin narsisti ikään...mutta välilllä (selvänä) on kuitenkin katuva ja herttainen.
Alkoholisti voi olla vaikka pitäisi vuosien tauon juomisessa, joisi viikonloppuisin vain tms. Se ei siis vaadi hakaniemen sillan alta asuinpaikkaa, työttömyyttä, epäsiisteyttä tms. Sitä on joka yhteiskuntaluokassa, rodussa ja sukupuolessa.
Voimia, matka ei tule olemaan helppo kun hänellä ei taida olla tietoa ongelmastaan (EHKÄ) ja huomautan, että sen kertominen hänelle ( JOS EI TIEDÄ TAI TIETÄÄ MUTTA ON KIELTÄMISVAIHEESSA) voi aiheuttaa jopa väkivallanteon, joten olethan fiksu.
Mitä enemmän väität asian olevan niin (ja kirjoituksesta tulee selkeästi esiin että on) ja jos hän ei itse sitä tiedä, sitä enemmän herätät vastustusta. Jos hän taas tietää ongelmastaan, voi olla ettei ole kertonut siitä esim sen takia että luuli oikeasti raitistuneensa tai vaikka häpeän vuoksi.
Odota että on hetken aikaa selvinpäin ja kerro huolestasi mutta älä syytä, korjaa hänen tekemiään mokia tai sääli, alkoholisti on tuossa vaiheessa "kännissä" ja holisti selvinpäinkin eikä kestä minkäänlaista ohjailua, määräilyä tai auktoriteetteja. Saattaa ovet paukkua. Jos taas krapulassa tulee kainaloon itkemään maailman surkeimpana ihmisenä ja lupaa lopettaa...vaadi toimia. Heti.
Muuten hän todennäköisesti valehtelee. Siis EI sinulle vaan ITSELLEENlynett kirjoitti:
"Hän rupesi juomaan(ei ollut kertaakaan juonut yhtään seurassani) tätä ennen jota ihmettelin... Tässä kohtaa mietinkin oliko hän salannut kenties jonkun päihdeongelmansa.?"
Sitähän sanotaan että on kolme tapaa raitistua : uskoontulo, rakastuminen tai AA (hoitolaitokset tms).
Hän kuulostaa tyyppitapauksella joka on retkahtanut takaisin juomaan. Hän ei välttämättä ole suunnitelmallisesti huijannut tai salannut ongelmaansa koska addikti harvoin edes tietää sairaudestaan - on siis sairaudentunnoton. Eli silloin ei ole kerrottavaa...
Alkoholistin tunnistaa siitä, että hän muuttuu juodessaan toiseksi ihmiseksi. Taviksilla näin ei käy siinä mittakaavassa. Tavis ei vaihtele hyvän (selvä) ja suoranaisen pahuuden (viina) välillä samalla tavalla. Tai joudu joka kerta putkaan, sammuile minne sattuu, törsää viimeisiä ja vielä kaverinkin rahoja juomiseen vähässä ajassa, hakkaa ja uhkaile puolisoitaan toistuvasti tai juo sellaisia määriä/niin nopeasti tai niin kauan putkeen.
"Joka tapauksessa ihmettelin kun hän alkoi käyttäytyä samaan aikaan niin eri tavalla, todella uhkaavasti. Oli kuin eri ihminen"
Näin juuri...tarpeeksi sairastuttuaan alkoholisti käyttäytyy kuin narsisti ikään...mutta välilllä (selvänä) on kuitenkin katuva ja herttainen.
Alkoholisti voi olla vaikka pitäisi vuosien tauon juomisessa, joisi viikonloppuisin vain tms. Se ei siis vaadi hakaniemen sillan alta asuinpaikkaa, työttömyyttä, epäsiisteyttä tms. Sitä on joka yhteiskuntaluokassa, rodussa ja sukupuolessa.
Voimia, matka ei tule olemaan helppo kun hänellä ei taida olla tietoa ongelmastaan (EHKÄ) ja huomautan, että sen kertominen hänelle ( JOS EI TIEDÄ TAI TIETÄÄ MUTTA ON KIELTÄMISVAIHEESSA) voi aiheuttaa jopa väkivallanteon, joten olethan fiksu.
Mitä enemmän väität asian olevan niin (ja kirjoituksesta tulee selkeästi esiin että on) ja jos hän ei itse sitä tiedä, sitä enemmän herätät vastustusta. Jos hän taas tietää ongelmastaan, voi olla ettei ole kertonut siitä esim sen takia että luuli oikeasti raitistuneensa tai vaikka häpeän vuoksi.
Odota että on hetken aikaa selvinpäin ja kerro huolestasi mutta älä syytä, korjaa hänen tekemiään mokia tai sääli, alkoholisti on tuossa vaiheessa "kännissä" ja holisti selvinpäinkin eikä kestä minkäänlaista ohjailua, määräilyä tai auktoriteetteja. Saattaa ovet paukkua. Jos taas krapulassa tulee kainaloon itkemään maailman surkeimpana ihmisenä ja lupaa lopettaa...vaadi toimia. Heti.
Muuten hän todennäköisesti valehtelee. Siis EI sinulle vaan ITSELLEENPs. Kenenkään "luonnehäiriötä" ei voi arvioida kun ongelma on tuota tasoa päihteiden kanssa. First things first.
Tässä ensiapua ja koeta jaksaa
http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/default.htm- elämän kevät
lynett kirjoitti:
"Hän rupesi juomaan(ei ollut kertaakaan juonut yhtään seurassani) tätä ennen jota ihmettelin... Tässä kohtaa mietinkin oliko hän salannut kenties jonkun päihdeongelmansa.?"
Muuten hän todennäköisesti valehtelee. Siis EI sinulle vaan ITSELLEENLynett voitko kertoa mitä mieltä olet AA:sta ihan rehellisesti?
elämän kevät kirjoitti:
Lynett voitko kertoa mitä mieltä olet AA:sta ihan rehellisesti?
AA:staKÖ ?
No tota...riippuu tietenkin siitä missä vaiheessa "sairauttani menen", joten suhtautuminen voi olla kovinkin musta-valkoista. Siksipä parempi keskittyä siihen mitä ajattelen siitä kokonaisuutena.
Edelleenkin hämmästyttää kuinka yksinkertainen se järjestelmä on. Ihminen ihmiselle - systeemi on hieno. Se on itseasiassa yksinkertaisuudessaan niiiiiin hieno, etten ymmärrä miksei samanlaista vertaistukea käytetä vieläkin enemmän muissakin asioissa. Sellainen "keskustelurinki" tekisi hyvää itse kullekin vaikkei mitään ongelmia sinänsä olisikaan. Se voittaa terapiat jne mennen tullen..
Ja jos "hoidollisesti" ajatellaan, se lienee paikka joka huomioi tilanteen kokonaisvaltaisesti eikä esim isketä vain sitä antabusta hihaan ja lähetetä kotiin odottamaan "kohtuukäyttöä" (joillain klinikoilla on näin). Holisteilla on niin paljon vaikeuksia vuorovaikutuksessa, rehellisyydessä ja "omavoipaisuudessaan" että niitä ei voi jättää huomiotta/"hoitamatta".
Tällaisten ihmisten käyttäytyminen ja jo ajattelutapakin on niin kieroutunut ettei tasavertainen keskustelu tms onnistu kuin toisen samanlaisen kanssa. Kukaan ei tuomitse tai ihmettele.
Siellä se toteutuu. Ja toiseksi, kun addikti hakee apua klinikoilta tms., häntä harvoin osataan auttaa oikein juuri sen vuoksi ettei tätä sairautta kokonaisuudessaan voi käsittää kokematta. Siispä addikti, suojausten noustessa päälle, pystyy kusettamaan hlökuntaa mennen tullen ja suojata riippuvuutensa jatkumisen. AA:ssa se ei onnistu sillä kyllä koira koiran tuntee.
Ja kun muut huomaavat tutun ihmisen alkavan "käymään kierroksilla", siitä osataan ns huomauttaa huomauttamatta. Outo vertauskuva mutta näin.
Siellä ei myöskään "holhota" tai tuputeta vaan uskotaan vähittäin tapahtuvaan itseoivallukseen. Ja se lienee tehokkain paikka todeta onko ongelmainen vai ei, se tulee nopeasti selväksi ja on kaikkiaan hämmentävä kokemus.
Se auttaa ja vastaa myös niihin muihin ongelmiin joita juopoille elämässään tulee (terveet peilit, sosiaalinen elämä, pyyteetön apu, kuuntelemisen taito kerrankin elämässä, rehellisyys, "kuiva huikkaaminen", ihmissuhteiden korjaaminen jne)
Yksi asia mikä siinä mättää on julkisuuskuva. Käsitän, että tarkoitus on satsata julkisuuden sijasta vetovoimaan (tärkeä osa sitä järjestelmää) mutta siitä saa aivan vääränlaisen kuvan esim nettiä selaillessa.
Tästä lähetin terveisiä eteenpäin ja toivon heidän vähän yksinkertaistavan, "nuorentavan" ja selkeyttävän sitä mistä on kysymys. Sen sijaan että hoetaan vain joitain jumalallisia ismejä joiden sisältö saattaa karkoittaa jo alkumetreillä. Onneksi todellisuus ei kuitenkaan ole sitä.
- apua mitä teen
Kiitos vastauksesta, siinä tuli jotain pohdittavaa itselleni. Mietinkin että olin aluksi ihan varma että on narsistinen luonnehäiriö mutta nyt hiukan mutkistui ajatus... Moni asia täsmää narsismiin ja jokin ei ihan ole paikallaan. Luulin ensin että se mikä ei ole paikallaan on oma "valehtelu itselleni" kos en haluasi hänen olevan narsisti.
Lisään vielä että kaikkien riitojen aikana hän kyllä siirsi kätevästi ne minun syykseni jo siis ennen tätä episoodia ja joitain ilkeyksiä teki ryyppyputkiensa selvinäkin hetkinä, kuuluuko sekin alkoholisteille? Nimittäin ei ole kokemusta. Ei ole kertaakaan tekojensa jälkeen osoittanut minusta aitoa katumusta teoistaan vaan syyttelee minua niistä. Mutta suhteemme aikana ei riitoja paljoa ollut koska tapasimme välimatkan takia vain puolet kuukaudesta. Eli kumpi tahansa voi olla kyseessä tai siis kai narsistillakin voi käytös kärjistyä kännissä ? En tiedä. Jotkut palaset vaan loksahteli paikoilleen jo suhteemme normaalista ajasta kun tätä on lukenut.
Voiko siis holisti tehdä niin ilkeitä asioita jopa suunniteltuja juttuja nettiin minusta? Kiitos valaisevasta vastauksesta :D Minä rupeen pähkäilemään asian kanssa niinkun oon tehnyt jo 3kk.Moni asia varmaan täsmääkin narsismiin sillä holisti, oli hän selvinpäin tai ei, käyttäytyy narsistisesti jopa "psykopaattisesti" jos ei ole ns henkisesti raitis. Pelkkä korkin kiinniruuvaaminen ei riitä.
Varsinkin jos juominen on ehtinyt jatkua pitkään...ihmisen henkinen kasvu päättyy kun päihteidenkäyttö alkaa, ongelmia alkaa kasaantua, itsekontrolli alkaa katoamaan....
Kun puhut kännissä tai selvänä olevalle alkoholistile joka ei oikeasti tee töitä kokonaisvaltaisen raitistumisen eteen - puhut vain sille päihteelle, et tavoita sitä ihmistä sieltä takaa sillä hänellä on kymmenen metrin puolustusmuurit ympärillään, armeija suojanaan ja laput silmillä. Se on surullista mutta kuuluu taudinkuvaan.
Holismin pahin oire on kieltäminen (hyvä esimerkki holistit, jotka "eivät usko" vaikka ovat fyysisesti huikan päässä kuolemasta). Mulla mitään ongelmaa ole. Vika on aina jossain muualla ; puolisossa, töissä, kavereissa, vanhemmissa, koirassa, lapsissa, siskonlapsenpoikaystävässä tai vaikka kaupankassassa =)
Jos on holisti ja ryyppyputki päällä (varsinkin jos tietää ongelmansa ja tunnistaa repsahtaneensa), voi tehdä ihan mitä vain koska itseinho alkaa purkautumaan ulospäin.
Tappaa kumppaninsa, itsensä, menettää työnsä, kotinsa, lapsensa, kaiken....
Uskotaan yleisesti, että holisti on ns allerginen alkoholille. Kaikki eivät ole ja saa siitä reaktiota. Holisti saa. Joillakin on "se geeni".
Löydettiinhän nytkin "joku geeni" suomalaisista miehistä, joka liittyi viinan ja väkivallan yhteiseloon. En nyt muista miten se meni.
Vaikka olisi ollut 10 vuotta juomatta ja aloittaa... palaa siihen mihin jäi ja yleensä homma saman tien vielä paheneekin. Eli jokaisen repsahduksen jälkeen tilanne on pahempi ja tuhoisampi. Se on kuolemaan johtava sairaus hoitamattomana=(
Narsismia siinä porukassa esiintynee pohjimmiltaan samalla tavalla kuin muussakin populaatiossa, sillä tuntuu että osa juo vajavaisen narsistisuuden ja osa liiallisen vuoksi. Jonkinasteisista "narsistisuuspohjaisesta" ongelmasta siinä varmaan psyykkisellä puolella on kyse, mutta niinhän se on monissa muissakin mielenterveysongelmissa yms.
En osaa oikein nyt selittää mitä ajan takaa.
Lopputulema on se, että et voi arvioida hänen luonnettaan niin kauan kun on kännissä tai kuivakännissä. Jos omaa (!) halua raitistua ei ole....toivoakaan ei oikein ole ennen kuin on ITSE saanut juoda itsensä siihen kuntoon että ahdistus pakkomielteestä käy suuremmaksi kuin raitistumisen pelko.
Alkoholismi kehittyy eri ajoissa, parhaimmillaan kahdessa ja joskus vasta 25 vuodessa, riippuen kuin paljon reenaa.
Toisten ihmisten hyvää tarkoittavat neuvot, kontrolliyritykset tai moitteet tuppaavat tällaista ihmistä lietsomaan raivoon...siitä saa ainakin syyn juoda lisää kun akkakin nalkuttaa vaan ;)
Valitettavaa on se, että vaikka kumppani olisi lähdössä "hoitoon" kuinka innoissaan tahansa...sinun tulee varautua vaikeisiin aikoihin. Kauppaan jäävät bissepullot ovat vasta ensimmäinen askel...repsahduksiakin voi tulla mutta silti niiden pelossa ei voi elää.
Joten jos päätät jäädä rinnalle, hanki mahdollisimman paljon tietoa siitä sairaudesta ja hae vertaistukea kaltaisistasi jotka osaavat tukea ja neuvoa sinua niin, että opit olemaan sairastumatta ITSEKIN hänen kanssaan.
Suosittelisin odottamaan että putki katkeaa ja sitten kerrot huolestasi. Kerro se mitä tuossa kirjoitit. Että tuntuu pahalta kun muutut niin paljon juodessasi. Jo pelkkä vastareaktio siihen kertoo aika paljon. Edellyttäen siis että on ollut jonkin aikaa omasta tahdostaan selvänä ja haluaa seuraasi.
Tsemppiä ja käy vaikka kertoilemassa välillä mikä tilanne on...
Olen itse päihdeperheestä lähtenyt päihdesuhteeseen ja lopulta sairastunut itsekin samaan joten ajatuksia on....lynett kirjoitti:
Moni asia varmaan täsmääkin narsismiin sillä holisti, oli hän selvinpäin tai ei, käyttäytyy narsistisesti jopa "psykopaattisesti" jos ei ole ns henkisesti raitis. Pelkkä korkin kiinniruuvaaminen ei riitä.
Varsinkin jos juominen on ehtinyt jatkua pitkään...ihmisen henkinen kasvu päättyy kun päihteidenkäyttö alkaa, ongelmia alkaa kasaantua, itsekontrolli alkaa katoamaan....
Kun puhut kännissä tai selvänä olevalle alkoholistile joka ei oikeasti tee töitä kokonaisvaltaisen raitistumisen eteen - puhut vain sille päihteelle, et tavoita sitä ihmistä sieltä takaa sillä hänellä on kymmenen metrin puolustusmuurit ympärillään, armeija suojanaan ja laput silmillä. Se on surullista mutta kuuluu taudinkuvaan.
Holismin pahin oire on kieltäminen (hyvä esimerkki holistit, jotka "eivät usko" vaikka ovat fyysisesti huikan päässä kuolemasta). Mulla mitään ongelmaa ole. Vika on aina jossain muualla ; puolisossa, töissä, kavereissa, vanhemmissa, koirassa, lapsissa, siskonlapsenpoikaystävässä tai vaikka kaupankassassa =)
Jos on holisti ja ryyppyputki päällä (varsinkin jos tietää ongelmansa ja tunnistaa repsahtaneensa), voi tehdä ihan mitä vain koska itseinho alkaa purkautumaan ulospäin.
Tappaa kumppaninsa, itsensä, menettää työnsä, kotinsa, lapsensa, kaiken....
Uskotaan yleisesti, että holisti on ns allerginen alkoholille. Kaikki eivät ole ja saa siitä reaktiota. Holisti saa. Joillakin on "se geeni".
Löydettiinhän nytkin "joku geeni" suomalaisista miehistä, joka liittyi viinan ja väkivallan yhteiseloon. En nyt muista miten se meni.
Vaikka olisi ollut 10 vuotta juomatta ja aloittaa... palaa siihen mihin jäi ja yleensä homma saman tien vielä paheneekin. Eli jokaisen repsahduksen jälkeen tilanne on pahempi ja tuhoisampi. Se on kuolemaan johtava sairaus hoitamattomana=(
Narsismia siinä porukassa esiintynee pohjimmiltaan samalla tavalla kuin muussakin populaatiossa, sillä tuntuu että osa juo vajavaisen narsistisuuden ja osa liiallisen vuoksi. Jonkinasteisista "narsistisuuspohjaisesta" ongelmasta siinä varmaan psyykkisellä puolella on kyse, mutta niinhän se on monissa muissakin mielenterveysongelmissa yms.
En osaa oikein nyt selittää mitä ajan takaa.
Lopputulema on se, että et voi arvioida hänen luonnettaan niin kauan kun on kännissä tai kuivakännissä. Jos omaa (!) halua raitistua ei ole....toivoakaan ei oikein ole ennen kuin on ITSE saanut juoda itsensä siihen kuntoon että ahdistus pakkomielteestä käy suuremmaksi kuin raitistumisen pelko.
Alkoholismi kehittyy eri ajoissa, parhaimmillaan kahdessa ja joskus vasta 25 vuodessa, riippuen kuin paljon reenaa.
Toisten ihmisten hyvää tarkoittavat neuvot, kontrolliyritykset tai moitteet tuppaavat tällaista ihmistä lietsomaan raivoon...siitä saa ainakin syyn juoda lisää kun akkakin nalkuttaa vaan ;)
Valitettavaa on se, että vaikka kumppani olisi lähdössä "hoitoon" kuinka innoissaan tahansa...sinun tulee varautua vaikeisiin aikoihin. Kauppaan jäävät bissepullot ovat vasta ensimmäinen askel...repsahduksiakin voi tulla mutta silti niiden pelossa ei voi elää.
Joten jos päätät jäädä rinnalle, hanki mahdollisimman paljon tietoa siitä sairaudesta ja hae vertaistukea kaltaisistasi jotka osaavat tukea ja neuvoa sinua niin, että opit olemaan sairastumatta ITSEKIN hänen kanssaan.
Suosittelisin odottamaan että putki katkeaa ja sitten kerrot huolestasi. Kerro se mitä tuossa kirjoitit. Että tuntuu pahalta kun muutut niin paljon juodessasi. Jo pelkkä vastareaktio siihen kertoo aika paljon. Edellyttäen siis että on ollut jonkin aikaa omasta tahdostaan selvänä ja haluaa seuraasi.
Tsemppiä ja käy vaikka kertoilemassa välillä mikä tilanne on...
Olen itse päihdeperheestä lähtenyt päihdesuhteeseen ja lopulta sairastunut itsekin samaan joten ajatuksia on....Hei,
yksi idea tarkistaa asiaa on käydä kerran vertaisryhmässä ja kertoa olevansa ensikertalainen. He kertovat silloin juuri "noita kokemuksia" ja voit hämmentyä kuinka tutulta kuulostaa...
Eikä tartte pelätä. Siellä ei jeesustella, soiteta kitaraa kukkahattu päässä eikä itse tartte puhua mittään. Kukaan ei tuijota, kysele tai ahdistele. Siellä saa istua vaikka päällään keskellä pöytää tai itkeä tai mököttää. Kukaan ei tuomitse.
Suosittelen, itsesi vuoksi. Ettei kulu seuraavat 3 kk hukkaan...
http://www.al-anon.fi/
Myös AA:lla on avoimia palavereja johon läheiset saa tulla. Sieltä varsinkin saa hyvää tietoa kun itse juopot kertovat miten asiat näkevät...jos asut pääkaupunkiseudulla, voin vaikka napata mukaan. Päihdeasiat ovat missioni=)
http://www.aa.fi/
Sekään ei ole hihhulikerho vaikka niin koetetaan väittää- Apua mitä teen
lynett kirjoitti:
Hei,
yksi idea tarkistaa asiaa on käydä kerran vertaisryhmässä ja kertoa olevansa ensikertalainen. He kertovat silloin juuri "noita kokemuksia" ja voit hämmentyä kuinka tutulta kuulostaa...
Eikä tartte pelätä. Siellä ei jeesustella, soiteta kitaraa kukkahattu päässä eikä itse tartte puhua mittään. Kukaan ei tuijota, kysele tai ahdistele. Siellä saa istua vaikka päällään keskellä pöytää tai itkeä tai mököttää. Kukaan ei tuomitse.
Suosittelen, itsesi vuoksi. Ettei kulu seuraavat 3 kk hukkaan...
http://www.al-anon.fi/
Myös AA:lla on avoimia palavereja johon läheiset saa tulla. Sieltä varsinkin saa hyvää tietoa kun itse juopot kertovat miten asiat näkevät...jos asut pääkaupunkiseudulla, voin vaikka napata mukaan. Päihdeasiat ovat missioni=)
http://www.aa.fi/
Sekään ei ole hihhulikerho vaikka niin koetetaan väittääKiitos lynett :)
Sain tosi hyödyllistä tietoa. En ollut edes tuota vaihtoehtoa ottanut huomioon, olin 100% varma narsismin olevan kyseessä. Mietin juuri mitä teen koska tiedän että jos hänellä on se alkoholismi niin vaikeaa tulee silti olemaan mutta edes tieto ettei välttämättä ole narsisti. Hmm voisin ehkä yrittää mutta nyt aion ensin pohtia asiaa itsekseni lähdenkö tuohon. Tulen joskus kertomaan vielä miten menee.
Mukavaa kevättä ja suurkiitos tiedosta.
- 8+16
Ihmiset ryypiskelevät monista eri syistä. Alkoholismi on riippuvuutta, ei automaattisesti narsismia.
Kokemukseni mukaan moni on aloittanut suhteen alkoholiin, koska on sairaaloisen ujo, hyvin tunteellinen ja tarvitsee turrutusta sekä rohkaisua.
Vastaavasti olen pannut merkille, että usea kontrollifriikki ja runsaasti narsistisia piirteitä omaava ihminen ei käytä alkoa juuri lainkaan. Ehkä mahdollinen kontrollin pettäminen ja täydellisen kulissin tahraaminen pelottavat liikaa?
Työkuvioissa ole tavannut pomotason rellestäjiä, jotka käyttäytyvät selvänäkin aina röyhkeän itsekkäästi, mutta humaltuvat mielellään, koska se kulttuurissamme oikeuttaa täydelliseen sikailuun ja toisten ihmisten lokaamiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282577- 1272263
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?1111941- 1281926
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.121653Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161461220Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901095Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu261085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891051Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno36999