Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

luottotietojen kysely haastiksessa..?

väärin ymmärretty

Olin vähän reilu viikko sitten työhaastattelussa erääseen firmaan, johon ilmoituksessa ei vaadittu minkäänlaista aiempaa työkokemusta alalta.
Haastattelu (itse asiassa paikan tiimoilta kaksikin haastattelua) menivät oikein hyvin ja etenkin ensimmäinen haastattelija (konsultointifirmasta) kehui minussa ominaisuuksia, joita työ vaatisi. Jälkimmäinen haastattelu meni myös todella hyvin: perustelin selkeästi vastaukseni, kyselin ja osoitin kiinnostusta firmaa ja tulevaa työpaikkaa kohtaan. Haastattelun lopuksi tuntui kuin olisin ollut haastattelijan kanssa vanhakin tuttu ja että kummallakin jäi haastattelusta hyvä mieli.
Eilen sain kuitenkin tietää, etten tullut valituksi. Ensimmäisenä mieleeni tuli se, kun ihmettelin haastattelussa, että miksi paperissa, joka piti täyttää (aiemmat työpaikat, nimi, osoite jne.) kysyttiin myös henkilötunnusta. Kysyinkin silloin, että tarviiko sitä täyttää. Vastaus oli "joo ei se tuu kun meidän tietoon vaan". Sitten mietin myös sitä, että firman yksi palveluista on myös hakea yritysasiakkailleen yksityishenkilöiden luottotietoja.
Minulla on muutaman vuoden takaa (nuoruusvuosilta) luottohäiriömerkintä, joka on tietääkseni voimassa vielä ehkä n. vuoden, mutta kaikki velat on vajaa vuosi sitten kyllä maksettu. Eli onko nyt käynyt niin, että he ovat tarkistaneet luottotietoni ja muuttaneet käsityksensä minusta sen perusteella?
Onko laillista kysyä jo haastattelussa henkilötunnusta tai onko se pakko antaa? Jos joku fiksumpi osaa neuvoa niin kiitän suuresti!
Paikan kun piti olla "varma"...

3

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7

      Enneminkin kysyisin että onko luottotietojen tarkistaminen tässä tapauksessa edes lain mukaan sallittua? Edelleen lain mukaan muualta kuin hakijalta hankitut tiedot on käytävä hakijan kanssa läpi, ennen kuin niitä käytetään päätöksentekoon. Luottotiedot voivat mennä ilman omaa syytäkin, esimeriksi vaikeassa avoerossa, jossa on yhteistä lainaa.

      Sinulla on oikeus henkilörekisterilain perusteella saada maksutta kerran vuodessa mistä tahansa rekisteristä omat tietosi. Siitä kai selviää myös tietoihisi rekisteröityneet kyselyt, koska onhan se osa sinua koskevaa rekisteriaineistoa. Tietoja kysyessäsi pyydä kaikki tiedot ja nimenomaan loki tietohin tehdyistä kyselyistä. Itse työpaikan suhteen asiat tuskin muuttuu, mutta saatpahan ainakin asian selvitettyä.

    • väärin ymmärretty

      Kiitos vastauksesta!
      Joo, en todellakaan haaveile enää kyseiseen paikkaan töihin! Haluan vain selvittää asian myös sen takia, että mitä tehdä seuraavalla kerralla, jos samanlainen tilanne tulee eteen. En ole kovin monessa haastattelussa elämäni aikana ollut, koska olen vielä aika nuori (aikuinen kuitenkin).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2174
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2003
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1622
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1450
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      75
      1420
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1337
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1314
    8. 50
      1205
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe