Eli mikä siis on totuus tuosta kovasti kiistellystä mineraaliöljystä, onko siitä haittaa vai onko ihan turvallinen ainesosa kosmetiikassa? Mineraaliöljyähän käytetään paljon apteekin kalliissa ja laadukkaissa tuotteissa kun taas luonnonkosmetiikan puolestapuhujat (ainakin) ovat mineraaliöljyä vastaan.. Miten se voi muka tukkia ihoa, kun jotkut puhuu sellaistakin? Itse en osaa sitä pelätä enkä suoraan sanottuna oikein ymmärrä tuota kauheaa vouhotusta kyseisestä aiheesta!
Totuus mineraaliöljystä
10
2659
Vastaukset
- aivan niin
En minäkään, se on suurta hypetystä, mutta "luonnonkosmetikan" valmistajien ja myyjien on täytynyt keksiä joku asia jolla pelotella ihmisiä, jotta saavat myytyä tuotteitaan.
Mineraaliöljyjen haitoista vouhkaavat vetoavat aina jhonkin tutkimukseen - mutta kun pyydät lähdetietoja, niitä ei sitten löydykään mistään.
Tai sitten löytyy yksi tutkimus miljoonista, jossa hiirille tuli ihosyöpää kun ne saivat suuria annoksia UV-säteitä kun niille oli laitettu mineraaliöljyä ja natriumlauryylisulfaattia sisältävää voidetta. (Ko. tutkimuksessa ei siis pystytty selvittämään mikä aine noista aiheutti ihosyöpää, jos kosteusvoide todella oli syy. Yleensähän jo pelkät UV-säteet suurena annoksena riittävät aiheuttamaan syöpää. Lisäksi kyse oli hiiristä - eläimistä joiden iho on erilainen kuin ihmisen, hiirihän taas elää enimmäkseen pimeässä).
Tukkimisesta ei ole mitään nykyaikaista tietoa. Itse asiassa uusimmat tutkimukset todistavat juuri päinvastaista, että mineraaliöljy - toisin kuin monet muut - ei tuki. - Näistä tietoinen
Mineraaliöljy peittää ihon hyvin ohuella kalvolla, jolloin iho ei voi hengittää kunnolla eikä päästää läpi haitallisia aineita, eikä iho voi kosteuttaa itseään. Voidepohjassa on oikeastaan kolme vaihtoehtoa joko Paraffinum liquidum eli mineraaliöljy tai synteettisiä aineita kuten silikoneja tai luonnollisia korkealaatuisia kasviöljyjä, joiden hinta on valovuosien päässä maaöjyjohdannaisen parafiinin hinnasta. Parafiiniöljy saadaan maaöljyn tislausjätteistä, mutta valtetaavasti niitä käytetään edelleen, koska niitä on helppo työstää ja ne ovat ennen kaikkea edullisia.
Mielestäni apteekissa ei todellakaan ole mitään kovin laadukkaita tuotteita. Esimerkiksi tavallinen apteekin Apobase voide käsille sisältää pelkästään mineraaliöljyjä ja kolmea eri parabeeniä(säilöntäaineita) eli ei mitään hoitavaa ainetta. Kyllähän se mineraaliöljy rasvaista on, mutta ei siinä mitään hoitavaa ainesosaa ole. Luonnonkosmetiikassa esimerkiksi säilöntäaineena toimii joku hieno aito eteerinen öljy, jolla on todella hoitavaa vaikutusta, mutta hinta onkin sitten ihan toinen. Yleensä kosmetologien tuotteissa ei ole mineraaliöljyjä eikä parabeenejä, mutta voi joillakin niitäkin olla. Luonnonkosmetiikassa ne kuitenkin ovat ehdottomasti kiellettyä.- mineral oil
Muutetaanpa tätä keskustelua niin, että rajataan luonnonkosmetiikka ja sen kannattajien mielipiteet kokonaan pois. Minua ei ainakaan herkkäihoisena luonnonkosmetiikka kiinnosta, joten haluaisin kuulla vaan "tavallisen" kosmetiikan ja mineraaliöljyn suhteesta. :)
Kyllä mäkin olen tietoinen ettei toi apteekin Apobase mikään kovin kummoinen voide ole enkä itsekään sitä käyttäisi. Mutta puhuinkin nyt ihan apteekkikosmetiikasta, niistä kalliista sarjoista, kuten esim. Avene. Heidänkin tuotteistaan monet, ainakin jotkut kuivan/herkän ihon tuotteet, sisältää juurikin mineraaliöljyä ja silti ovat saaneet esim. allergia- ja astmaliiton hyväksynnän vaikka sisältääkin tuota "pahaa ainetta". ;) Eli todellakin on munkin kanta se, että suurta, turhaa hypetystä vaan...
Ja sitten ihan mielenkiintoinen omakohtainen kokemus... Mitenhän mun iho pysyy sitten jopa parempana sellaisilla tuotteilla, joissa on mineraaliöljyä? Kosteus pysyy paremmin ihossa? Vai onko vaan sattumaa. Itselläni ei kuitenkaan ole mitään huonoja kokemuksia mineraaliöljyä sisältävistä tuotteista.
- Aivan niin
Täysin samaa mieltä edellisen kanssa. Olen erittäin herkkäihoinen couperootikko ja käyttänyt yli 6 vuotta päivittäin Avenen tuotteita ilman mitään ongelmaa. Ei ole sekaihoani tukkinut mineraaliöljy, ei ole estänyt ihoani hengittämästä tai muuta puutaheinää (sitäpaitsi hengitän keuhkoillani, en ihollani). Käytän myös vauvaöljyä hiuksiin, ihoon, huulille ja ripsiin.
Suurin osa ihotautilääkäreistä suosittelee tutkimuksiin perustuen herkälle iholle juuri mineraaliöljyä ja silikonia sisältäviä voiteita - kuinka tämä olisi mahdollista, jos ne olisivat kamalia myrkkyjä? Kuinka vauvoja saa päivästä toiseen rasvata mineraaliöljyllä? Ja todella onpa kumma, että Allergia- ja astmaliitto on myöntänyt tunnuksensa monille mineraaliöljyä sisältäville tuotteille?
Ja kuten yllä 'Näistä tietoinen' kommentoi, hän ei vain toisti samaa hypetystä jota löytyy netin keskustelupalstoilta - mutta taas ilman mitään lähdetietoja. Hän on ilmeisesti tullut asioista tietoiseksi ilman mitään todisteita... Hmmm... - Mievain^^
Minä olen ainakin käsittänyt niin, että Allergia- ja astmaliitto myöntää merkkinsä sellaisille tuotteille, jotka eivät _ärsytä_ herkkää ihoa (korjatkaa, jos olen väärässä). Kukaan ei ole sanonut että mineraaliöljy ärsyttää herkkää ihoa, joten se ei ole siitä kulmasta siis pahis, joten tätä Allergia- ja astmaliittoa ei voi vetää tähän mukaan.
http://www.pinni.fi/pro/2-10_allergiatunnus.html
Miltä kantilta se sitten on pahis?
http://www.bodycare.becomegorgeous.com/top_to_toe/harmful_ingredients_in_cosmetics-804.html
"Mineral Oil
Different lotions, makeup removers as well as lipsticks contain this chemical. Since it's a petroleum-based solution our skin struggles with the absorption process.
Often associated with skin problems, it can clog pores and cause infections and inflammations. It covers the skin to a degree that it doesn't allow the skin to breathe."
Lyhyesti sanottuna, se voi tukkia huokosia, aiheuttaa infektioita ja tulehduksia ja se peittää ihon estäen ihon "hengityksen".
http://www.inspiredliving.com/organic/skincare/a~skincarechemicals.htm
"Petroleum by-product that coats the skin like plastic, clogging the pores. Interferes with skin's ability to eliminate toxins, promoting acne and other disorders. Slows down skin function and cell development, resulting in premature aging. Used in many products (baby oil is 100% mineral oil!) Any mineral oil derivative can be contaminated with cancer causing PAH's (Polycyclic Aromatic Hydrocarbons). Manufacturers use petrolatum because it is unbelievably cheap."
"Maaöljyn sivutuote, joka peittää ihon kuin muovi tukkien huokoset. Häiritsee ihon kykyä poistaa myrkkyjä, edistää aknea ja muita häiriöitä. Hidastaa ihon toimintaa ja solujen kehitystä, mikä ennenaikaista vanhenemista. Käytetty monissa tuotteissa (vauvaöljy on 100% mineraaliöljyä!) Kaikki mineraaliöljyn johdannaiset voivat tuottaa syöpää aiheuttavia PAH (Polycyclic Aromatic Hydrocarbons = polysykliset aromaattiset hiilivedyt). Valmistajat käyttävät mineraaliöljyä koska se on uskomattoman halpaa."
Siinä nyt on ainakin pari linkkiä. - Mievain^^
Käänsin muuten tuon sitten googlen kääntäjällä, kun en jaksanut itse sitä ruveta sanasta sanaan kääntämään kokonaan. Korjailin vähän lauseita järkevimmiksi jne.
- Laatu kunniaan
Mitä sitten yleensä kyselette mineraaliöljystä, jos sitä haluatte käyttää, ettekä usko asiantuntijoita. Jos ei teillä siitä ongelmia tule ja iho on niin hyvä, niin omapa on valintanne ja ei se varmaan mitään myrkkyä olekkaan, vaikka ei hoidakkaan.
Kosmetologien tuotteissa ei yleensä ole mineraaliöljyjä, eikä tavaratalojen kalliimmissa tuotteissa, joten kai se jo jotain kertoo. Apteekkituotteet ovat kuitenkin paljon halvempia!
Onhan sekin valinta haluaako käyttää laadukasta kylmäpuristettua oliiviöljyä ruuanlaitossa, vai raffinoitua, kaikista halvinta ja huonolaatuista tavallista ruokaöljyjä, jossa ei ole mitään terveellistä. - eisilikooneja
Minulle nuo eivät sovi, saan kamalasti näppyjä mineraaliöljyistä ja silikoneista. Niitä on kalliimmassakin kosmetiikassa joten olen kääntynyt luonnonkosmetiikan puoleen jossa on vaihtoehtoja myös herkkäihoiselle. En tiedä onko yksi tekijä se että hikoilen herkästi ja näin ollen ihoni ei pääse hengittämään kun on "tukittu".
- no hups
Mie vain - kaikki sun todisteet tulee suoraan luonnonkosmetiikkayrityksiltä. Pelkkää myyntihöpötystä, jossa ei ole faktaa edes kuteeksi.
Se ettei tuotteessa ole silikonia, ei kerro yhtään mitään muuta kuin että firmat valmistavat asiakkaalle sitä mitä he pyytävät. Oli se hyvä tai paha. Miksi valmistetaan hajustettuja tuotteita??? Hajuste ei hoida yhtään mitään, ei lisää tuotteen tehoa vaan päinvastoin on haitallista. Mutta koska jotkuti naiset haluaa mieluummin kalliin ja huonon hajustetun voiteen kuin edullisen, hajusteettoman ja tehokkaan, tädeille tehdään tuoksupommeja avopurkkiin kalliilla. Se on vaan bisnestä.
Eipä taida olla olemassa herkälle iholle sopivaa laadukasta "luonnonkosmetiikkaa" joka ei tukkisi!???
Jos "eisilikooneja" tietää oikeasti sellaisen, kerropa ihmeessä. Siis tuote jossa ei ole alkoholia, ärsyttäviä hajusteita, kasviuutteita, eikä tukkivia kasviöljyjä yms. ... - Mievain^^
En googlellaa sattunut löytämään parempiakaan lähteitä ja se on sitten oma valinta uskooko niitä vai ei, mutta ainakin annoin linkit, enkä vain tullut tänne höpisemään ilman lähteitä. Kannattaa myös ottaa huomioon, että lähteet saattavat olla oikeassa ihan yhtä hyvin kuin ne voivat olla väärässä.
Jokaisen oma valinta on, haluaako sitä moskaa pistää naamaansa vai ei ja minä olen valinnut, että en. Haluan pelata varman päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372323Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141402
- 1281320
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2711304Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275