Miten saada läheiset ymmärtämään lauluharjoittelua?

Singerina

Otan klassisen laulun tunteja, mutta en oikein pysty harjoittelemaan missään. Minulla on tosi kova, kirkas ja metallinen ääni, ja yhdistettynä vielä hakusessa olevaan, alkeelliseen tekniikkaan se tuottaa tietysti kakofonista harjoittelua, joka on lähiympäristön mielestä kamalaa. En uskalla enää harjoitella kotona, kun naapurit lähettelee valituslappuja ja oma mies alkaa paiskoa ovia ja huudattaa stereoita niin lujalla kuin ääntä lähtee. Vanhemmillani on omakotitalo, mutta sielläkään en voi harjoitella, kun he eivät jaksa kuunnella minua ja sanovat, että heitä myös hävettää, mitä naapurit ajattelevat. Läheiseni käyttäytyvät, kuin harjoitteluni olisi maailman kamalin vitsaus ja häpeä. Miksi siis en ole lopettanut laulamista? Koska minulle on moni laulamisen ammattilainen sanonut, että minulla on harvinaisen hieno äänimateriaali. On hassua, kun läheiseni kommentit ovat tyyliä "sulla on ruma ääni" ja "älä laula", kun sitten taas laulajien ja laulunopettajien kommentit ovat tyyliä "upea ääni" ja "antaisin mitä vain jos saisin tuollaisen äänen".

Miten saan läheiseni ymmärtämään, että alkuvaiheessa ei vain pysty tuottamaan kaunista laulua? Että enhän ikinä pysty laulamaan täydellisesti, jos en saa harjoitella...? Vainotaanko kaikkia klassisen laulajia tällä lailla?!

2

285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reenipaikka

Hei!

Voit kysyä harjoittelumahdollisuudesta musiikkiopistoilta, taloyhtiön kerhotiloista, eri yhdistysten tiloista, seurakuntasaleista, kuorojen harjoitustiloista - katsele lähistölle ja kysy rohkeasti!! Olen itse harjoitellut ilmaiseksi tai pienellä korvauksella (15€/kk) vaikka ja missä.

Käy vanhempiesi luona, kun he ovat jossain/lähetä ne pitkälle kävelylenkille tms. Jos olet saanut kommentteja laulajilta ja laulunopettajilta, kysele heiltä myös harjoitustiloista.

Onnea matkaan, toivottavasti saat pian tukea läheisiltäsi!

• L. A. Ukkanen

Ohjeeni on, että älä välitä, vaan harjoittele siitä huolimatta. Vittuilu loppuu kyllä viimeistään 5-10 vuoden kuluttua. Ei kyseessä ole ensimmäinen kerta kun aloittelevalle klassisen laulun opiskelijalle nauretaan. Kunhan ääni alkaa kunnolla resonoida, vibreerata ja korkeat äänet alkavat soida kirkkaasti, niin silloin hymyt kyllä hyytyvät.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      57
      2410
    2. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      66
      2373
    3. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      154
      2006
    4. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      58
      1885
    5. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      136
      1708
    6. Teit yllättävän siirron

Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,
      Ikävä
      57
      1260
    7. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      75
      1241
    8. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      83
      1125
    9. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      158
      1079
    10. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      103
      931
    Aihe