Suomi-räppi = huonoa

sinihilkka

Olen yrittänyt kaikkeni, jotta ymmärtäisin mikä tuossa Suomi-räpissä nykynuorisoa kiehtoo, mutta en vaan opi ymmärtämään. Olen täysin varma, että kyseinen musiikinlaji kuolee viimeistään 10 vuoden sisällä ja sen jälkeen sille nauretaan. Itse nauran jo nyt!
Mustat jenkkiräppääjät räppäävät sujuvan pehmeästi ja nasevasti, se ei särähdä korvaan. Mutta kun suomalainen lässyttävä valkonaama alkaa "ö-ö":ttää, sitä ei voi kuunnella - ei voi! Minkä takia suomiräppääjät kuulostavat jotenkin vähä-älyiseltä, ei ne edes puhu normaalisti vaan se puhe kuulostaa hidasälyisen sössöttämiseltä. Miksi oi miksi??

28

2377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • klowni

      Suomi on aika ruma kieli muutenkin.
      Mut mua ei haittaa se millä kielel räbää,kunhan vaan on kunnon asiaa,mut ku ei melkein kellään edes oo mitään muuta ku jotai biletysbiisei,mis luodaan sellanen harha et elämä on ihanaa,ku ei vittu oo.
      Ite kuuntelen suomalaisista Asaa ja Steenii...
      Ne sentään kertoo yhteiskunnallisista ongelmista jne...

      • Zii

        Jos kuuntelee Asaa ja Steenii kannattaa kokeilla myös Elaa...Sen levyllä on mun mielestä kans asiaa.


      • RealGangsta
        Zii kirjoitti:

        Jos kuuntelee Asaa ja Steenii kannattaa kokeilla myös Elaa...Sen levyllä on mun mielestä kans asiaa.

        Suomiräp ei oo aitoo räppiä.. ja se kuulostaa niin paskalta! Surkeeta ei pysty kuuntelee.


      • !!!
        RealGangsta kirjoitti:

        Suomiräp ei oo aitoo räppiä.. ja se kuulostaa niin paskalta! Surkeeta ei pysty kuuntelee.

        se on räpin raiskausta sanon minä!


    • Chompper

      ...hällä et mistä ne kertoo ku pelkkä niiden ääni saa nauramaan. Oon täysin samaa mielt sinihilkan kans.

    • pekka

      No suurimmaks osaks se onkin paskaa, siis suomiräppi...

      Ite en välitä suurimmasta osasta bändejä vähääkään. Ainoat jossa jotain on, niin Steen1 kuulostaa aika ookoolta ja Kehäkettu on kans aika hyvä, tai siis ne sanotukset on hauskoja.

      Kuunnelkaa huvikseen Kehäkettu & Setä Koponen

      se on aika hauskaa menoa...

      • Rap Girl

        No ei ainakaan mun mielestä oo!!! Jokaisella on oma musiikki maku! Jos toinen tykkää rapistä ja toinen ei tykkää niin ei haittaa!!!


    • GDP

      Itse taas ajattelen että suomiräp elää ja kehittyy. Kohta se painuu taas pois julkisuudesta (veikkaisin että sen paikan ottaa joku "metalli" tyyliin Negative) ja alkaa rauhassa kehittyä. Ne, jotka saa levyjä julkastua joutuu tekeen enemmän töitä oman musiikkinsa eteen: etsimään omaperäsempää soundia, lyriikoita ja tyylejä.

      Kyllähän monet suomiräppilevyt on aika pasan kuulosta. TV:ssä tuli tää Trilogian levyn mainos! Miten sellaset saa julkasta levyn? Samoin nämä RDN jutut! Kauheeta paskaa!

      Kyllä mun mielestä Suomessa on kuitenkin ihan toimiviakin juttuja. Tulenkantajista tykkään, samoin Serellä on mun mielestä asiaa, Avaimen ekaa levyä tykkään kuunnella.

      Ja noi aiheet mistä suomiräppärit tekee biisejä: mun mielestä jokaisen pitäis tehä musiikkia omasta näkökulmasta, omista lähtökohdista. Kyllä bileräppiäkin tarvitaan ja ei jokainen voi räbäyttää mistään huumeongelmista, jos sellasista ympyröistä ei itsellään ole kokemusta.

      Jos muuten Sinihilkka tarkoitat että minkä takia räppärit kuullostaa haastatteluissa ihmeelliseltä, niin se voi olla että pitää kuullostaa jotenkin vähän turhan rennolta. Ainakin kun kattoo jotain v*tun yor123:sta, niin menee niin teennäiseks se "rentous"... Pitää olla kumia että näyttää coolilta! :D

      • My Crime Is HipHop

        Samaa mieltä GDP:n kans, eli et suomirap kehittyy koko ajan.. Suunnasta ei tietoa.. :)
        No ei, ku ihan oikeesti, koko aika tulee hyviä räbäyttäjiä pinnalle, ns.UG:t on monesti erittäin hyviä, ja asiaakin löytyy. ;)
        Mutta kyllä niitä fakeMC:tä löytyy myös, nämä ylikaupalliset räppärit, kuten RDN ja kumppanit.. Vanhaa matskua saattaa jaksaa kuunnellakki, mutta uusimmat levyt on ihan täyttä p#skaa.. :/
        Kuuluisuus näyttää vievän joitakin räppäreitä huonompaan suuntaan..
        Ja kunnäistä "bilebiiseistä" joku oli negatiivisella kannalla,niin mielestäni niitäkin saa olla, kunhan ei kaikki. :)
        Ja tämä "asia", jota biisit pitäisi sisältää, on monelle eri arvojärjestyksessä.. Jollekkin huumeet voivat olla se paha, josta haluaa räbäyttää, jollekin itsemurha, politiikka, koulukiusaaminen tai rasismi.. Niin monenlaisia, eikä kukaan voi arvostella, että millä on tärkein sanoma, koska ihmiset ovat erinlaisia.


      • Rap Girl
        My Crime Is HipHop kirjoitti:

        Samaa mieltä GDP:n kans, eli et suomirap kehittyy koko ajan.. Suunnasta ei tietoa.. :)
        No ei, ku ihan oikeesti, koko aika tulee hyviä räbäyttäjiä pinnalle, ns.UG:t on monesti erittäin hyviä, ja asiaakin löytyy. ;)
        Mutta kyllä niitä fakeMC:tä löytyy myös, nämä ylikaupalliset räppärit, kuten RDN ja kumppanit.. Vanhaa matskua saattaa jaksaa kuunnellakki, mutta uusimmat levyt on ihan täyttä p#skaa.. :/
        Kuuluisuus näyttää vievän joitakin räppäreitä huonompaan suuntaan..
        Ja kunnäistä "bilebiiseistä" joku oli negatiivisella kannalla,niin mielestäni niitäkin saa olla, kunhan ei kaikki. :)
        Ja tämä "asia", jota biisit pitäisi sisältää, on monelle eri arvojärjestyksessä.. Jollekkin huumeet voivat olla se paha, josta haluaa räbäyttää, jollekin itsemurha, politiikka, koulukiusaaminen tai rasismi.. Niin monenlaisia, eikä kukaan voi arvostella, että millä on tärkein sanoma, koska ihmiset ovat erinlaisia.

        Rappi on just hyvää!!! Varsinkin: RDN,RoyalFamily ja @junkmail!!! Ne vasta hyvii on!!!


      • Rap Girl

        RDN on just hyvää ja varsinkin Yor123!!!


    • Kingi

      onha noi kaikki kaupalliset viritykset jopa pahempaa ku se mistä kaikki lähti tääl suames: Raptori. Joku RDN, tulee vain yksi sana, yksi kysymys kun sitä paskaa kuuntelee: MIKSI? Mutta kun vähäse ettii ja kiinnostuu ni o niit muutamii vähintää siedettävi suomi-räppi settei: Konala Cartelli, Steen1, Notkea Rotta ja Tuomio & Kone...

      • Separila

        Konala Cartelli on just super :D:D:D:


    • Rap Girl

      No mitä musaa ite kuuntelet? Varmaan jotain heawyy!!! Kuule mun iso-sisko on räppäri että hauku sitä jos uskallat!!! Siksi oih siksi että se voi kuulostaa sun korvissas siltä!!! Kuules kuules rap ei ikinä haihdu se tedän heawy haihtuu kulle nopeempaa kun mikään muu!!!

      KUUNTELE MEIT,
      ME JYRÄTÄÄN TEIT!!!!

      • Rap-vihaaja

        Ei kova rock aivan heti haihdu. 60-luvulla sitä hard rockia alettiin soittamaan ja vieläkin soitetaan. Se on kohta 40 vuotta vanha tyylilaji ja se tuskin kuolee aivan pian. Mitä muuten muuttaa se, että siskosi on rappari. Rappari on kylläkin oikeasti sellainen henkilö, joka hoitaa esim. sokkeleiden rappauksen. Tähän eivät taida räppäreiden taidot tulla koskaan riittämään. Siskollasi taitaa olla kova halu tehdä musiikkia, mutta ei minkäänlaisia taitoja, joten hän tekee räppiä.


      • klowni

        Mä en kyl hauku heavy-musaa...se on ihan hyvää bändistä riippuen.
        Ite teen riimejä,mut en tiedä onko ne mitenkään hyviä. Huvikseni vaan väsään niitä aikani kuluks.
        Siltikin mun ja monien muidenki mielestä suomirap on PASKAA. muutama hyvä suomirappari on,mut enemmän todellaki sais olla! Samaa tylsää lyriikkaa biisistä toiseen melkein kaikil suomirappareil...ei mitään sisältöö sanotuksissa tai muussakaan.
        Mut mä todellaki toivon,et tulis lisää hyviä rappareit. Niitä kaivataan!


      • Rap Girl
        Rap-vihaaja kirjoitti:

        Ei kova rock aivan heti haihdu. 60-luvulla sitä hard rockia alettiin soittamaan ja vieläkin soitetaan. Se on kohta 40 vuotta vanha tyylilaji ja se tuskin kuolee aivan pian. Mitä muuten muuttaa se, että siskosi on rappari. Rappari on kylläkin oikeasti sellainen henkilö, joka hoitaa esim. sokkeleiden rappauksen. Tähän eivät taida räppäreiden taidot tulla koskaan riittämään. Siskollasi taitaa olla kova halu tehdä musiikkia, mutta ei minkäänlaisia taitoja, joten hän tekee räppiä.

        No se mun iso sisko Ida Kuusrainen todellakin osaa rapata!!!


      • raPPari
        klowni kirjoitti:

        Mä en kyl hauku heavy-musaa...se on ihan hyvää bändistä riippuen.
        Ite teen riimejä,mut en tiedä onko ne mitenkään hyviä. Huvikseni vaan väsään niitä aikani kuluks.
        Siltikin mun ja monien muidenki mielestä suomirap on PASKAA. muutama hyvä suomirappari on,mut enemmän todellaki sais olla! Samaa tylsää lyriikkaa biisistä toiseen melkein kaikil suomirappareil...ei mitään sisältöö sanotuksissa tai muussakaan.
        Mut mä todellaki toivon,et tulis lisää hyviä rappareit. Niitä kaivataan!

        todellaki suomirappi on melko paskaa mut vastahan se alko nouseen. suomirap vasta kehittyy ja kasvaa, meiän pitää antaa sille aikaa, eikä vaatii liikaa.
        ja sä pieni raptyttö, kuulostat naurettavalta tuolla isosisko- kehuillas, tietäsit vaan.
        ja annetaan tyyppejen kuunnella mitä ne haluu; heavyy,rappii,rokkii... whatever!!!!


      • Rap Girl
        raPPari kirjoitti:

        todellaki suomirappi on melko paskaa mut vastahan se alko nouseen. suomirap vasta kehittyy ja kasvaa, meiän pitää antaa sille aikaa, eikä vaatii liikaa.
        ja sä pieni raptyttö, kuulostat naurettavalta tuolla isosisko- kehuillas, tietäsit vaan.
        ja annetaan tyyppejen kuunnella mitä ne haluu; heavyy,rappii,rokkii... whatever!!!!

        Alkaa pikku hiljaa pännimään toi Heawy!!!Niin... Annetaan tyyppien kuunella mitä ne haluaa!!!

        Ootko kuullu hip-hop girl`s biisejä???


      • Separila
        raPPari kirjoitti:

        todellaki suomirappi on melko paskaa mut vastahan se alko nouseen. suomirap vasta kehittyy ja kasvaa, meiän pitää antaa sille aikaa, eikä vaatii liikaa.
        ja sä pieni raptyttö, kuulostat naurettavalta tuolla isosisko- kehuillas, tietäsit vaan.
        ja annetaan tyyppejen kuunnella mitä ne haluu; heavyy,rappii,rokkii... whatever!!!!

        Asiahan on näin, että jos joku tykkää heawystä, se ei tarkoita että se vihaisi rappia ym musiikkilajeja. Itse teen rappia himassa ja silti soitan rumpuja skatepunk-bändissä.
        Mitä laajempi musiikkimaku -> sen parempi.
        No, se on mun mielipide..


    • Rap Girl

      Voihh sua!!!

    • Separila

      On niitä hyviäkin suomalaisia räbäyttäjiä.. Mutta ei suinkaan kaikki. Esimerkiksi itse teen rappia kotona, ja tiedän mistä puhut kun sanot että se lässyttäminen sihahtaa korvaan.
      Enimmäkseen rapissa tärkeintähähn on ne lyriikat.. Hyvillä räbäyttäjillä on yleensä hyvät lyriikat joita on hyvä kuunnella.

    • Sexodus

      Vuosi sitten en tykännyt suomalaisesta räpästä yhtään, mutta pikku hiljaa on alkanu lämpiään.. Suomesta löytyy tosi hyviä artisteja: Elastinen, KApasiteettiyksikön äijät, REdrama, Trilogian äijät ja tietenkin Travis Bickle.

    • Thug Life

      2Pac käänyis haudassaan, jos kuulis mitä
      paskaa täällä tehdään....

    • Suoli-räppi

      Nyt 2016 se on edelleen suoliräppiä, eikä ole kuollut pois.

    • kurttu35789

      Totta. JVG:t, Cheekit, Roope Salminen ja Koirat , Mikael Gabriel, Redrama jne. Pitävät itseään tai niiden "riimejä" pidetään luovuuden multihuipentumina, mikä taas kertoo siitä miten yksinkertaisia niitä kuuntelevat ihmiset ovat. Samoin tekijät. Se, että heilläkin monella hilluu titteli "artisti" monessa artikkelissa häpäisee minusta Oikeita Artisteja. Se on niin noloa -viisivuotiaskin keksii samoja tai parempia riimejä - trust me, olen todistanut. Vielä sekin, kun heidän äänensä ovat yksinkertaisesti huonot - äänellisesti jne. Esimerkkinä Roope Salminen - kyllä varmaan tiedätte mitä tarkoitan jos hänen räpellystään olette todistaneet. Miten hänelle voidaan edes maksaa tuollaisesta!? Itse ainakin yrittäisin vähän enemmän olla edes hitusen teknisesti parempi laulaja/räppäri - uskokaa, geenit ovat laulutaidossakin häviävän pienesti vaikuttava, mikä kertookin monen räppärin laiskuudesta kun ei lyriikat/laulu yms. oikeastaan kehity mitenkään. Kukaan heistä ei osaa/halua käyttää suomen kieltä luovasti, vaan siellä aina pyörii samatloppusoinnut, helpot riimit, kieliopin raiskaus muutenkin. Samat teemat. Kaikki nykyräppärit voisi nupittaa yhdeksi artistiksi. Missä on taitava alku-,keski-, ja loppusointujen käyttö? Rytmiikka? Eri sanoitustyylien, biisirakenteiden, teemojen kokeilu?Katsokaapa vaikka meidän "vanhoja" runoilijoita kuten Eino Leinoa. Räppi on nykyään etenkin suomessa liian helppo vaihtoehto näille pikku pojille jotka joskus keksivät että haluavat artisteiksi. Esim. Monet suomipop artistit sentään yrittävät (Chisu, Jenni Vartiainen, Anna Puu, Kaija Koo), mutta häpeäpilkkujakin on (Eveliina) ja laulu nimeltä Elefantin paino ja Elliotin She's a beast (she's obese). Samaa roskaa Robin ja se miespuolinen blondi Tähdet Tähdet esiintyjä jota Veitola (my girl) ansaitusti suitsutti. Saara Aaltokin sentään yrittää - Suomeen on helppo jäädä, rima on sopivan alhaalla ja huonosta laadusta vielä maksetaan.

    • Anonyymi

      Aika hyvin menee viel 2023 😎🔥🔥

    • Anonyymi

      kun kuuntelen räppiä niin kuuntelen näin= aivovuoto,, paleface, draama helmi, paperi t,raptori , pääkköset, mc nikke t ja hausmyllyn esikoislevyä(muuten hausmylly ei oikein istu kokonaiskuvassa räp kategoriaan)., ehkä paras on näistä draamahelmi(ei kovin kauan aikaa kun julkaisi ekan studiolevynsä joka mielettömän kova sillä pesee kaiken maailman cheekit ja jvg;t 100-0). Palefacen helsinki shangrila on musiikillisesti ihan täysosuma levy jossa monipuolista ja musiikillisesti upeaa musaa voi nauttia. Ne jotka arvostaa musikaalisuutta ja musiikillisesti vahvaa musaa niin tuo palefacen studiolevcy on ehkä se, joka kannataa kuunnella. Hausmyllyn esikoislevyn huumoriräp biiseistä kolahtaa eniten kantaaottava kiitolinjan moppitukka(muuten bändi ei ole ollut kantaaottava). Aivovuotoa ja draama helmi tekevät experimentaalista räppiä joten jos experimentaalinen räp innostaa niin kannattaa kuunnella nuo kaksi! Pääkkösten räp oli heavyvaikutteista. Raptori teki huumoriräppiä. Raptorin paras kappale on ehkä skah(ime mun sitä) joka sisältää räpin lisäksi upean rytmikästä hip hoppia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2072
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      167
      1599
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1290
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1158
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      133
      1044
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1003
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      872
    Aihe