Vuorotteluvapaa pätkätyöläiselle

...kunnan töissä

Olen ollut saman työnantajan palveluksessa yhtäjaksoisesti reilusti vaaditut 13 kuukautta (itse asiassa vuosia), mutta 3 kuukauden pätkissä.

Työnantaja voisi ehkä suostua 359 päivän vuorotteluvapaaseen, kun olen katsastanut tuurajaehdokkaankin valmiiksi. Mutta... ei missään nimessä palkkaisi tuuraajaakaan kuin pätkäsopimuksilla (3 kk)... mutta töitä todennäköisesti riittäisi koko vuodeksi.

Onko kellään tietoa tai kokemusta onko tällaisissa tilanteessa saatu vuorotteluvapaa onnistumaan?

3

239

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjeista löytynee?

Määräaikaisten työsopimusten ns. ketjuttaminen vuosia (!) vaikuttaa sinänsä oudolta, koska niiden käyttämiseen on työsopimuslaissa tarkasti rajoitetut perusteet... koskee kuntiakin... työsuojeluhallinto valvoo sitä puolta.

Taitaa olla niin, että sijainen on palkattava samaksi ajaksi kuin vuorottelija on vapaalla, että olisi kyse vuorotteluvapaasta ja saisi korvauksen jne? Kysy suoraan asiantuntijalta: te-toimistosta tai katso vuorotteluvapaalaista annetuista soveltamisohjeista (finlex.fi tai tem.fi/työ/työlainsäädäntö//vuorotteluvapaa ao. linkistä finlexiin)

• Tuskinpa vain.

Tuskin onnistuu.

"kun olen katsastanut tuurajaehdokkaankin valmiiksi."

Sinä et voi siitä päättää, vaan sen päättää työkkäri. Sijaiseksi pitää palkata koko vuorottelun ajaksi työtön työnhakija. Käytännössä vieläpä pitkäaikaistyötön.

Eli työnantajan pitää tehdä työsopimus koko vuodeksi, jos sen pituisen vapaan aiot pitää.

http://www.esr.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_esitteet/tme8009s_vuorotteluvapaa.pdf

Onko sinulla myös yli 10:n vuoden työhistoria takanasi. Se on myös ehto tuon 13:sta kuukauden lisäksi?

• ... kunnan töissä

Kiitos vastauksista.

@ ohjeista löytynee? Juuri näin. Outoa se ketjuttaminen on kaikkialla muualla kuin kuntapuolella jossa se on muodostunut yleiseksi käytännöksi. Kaiken lisäksi sehän on laitonta. Jos työnantaja olisi yksityinen firma, niin joku ammattiliitto varmasti hyökkäisi kimppuun alta aikayksikön.

@Tuskinpa vain. Näin itsekin luulen. Siksipä täällä kyselenkin että onko kukaan vastaavassa pätkätyötilanteessa oleva onnistunut tai kuullut että joku olisi keksinyt keinon.

Olen kyllä lukenut ehdot ja ohjeet moneen kertaan läpi lain tulkintaohjetta myöten. Siellähän oletusarvo tietysti on että vuorottelijan työsuhde on normaali ja työsopimuslain mukainen. Eli ei sieltä voikaan löytyä vastasta tähän tilanteeseen.

Voisin tietysti lähteä riitauttamaan tuon pätkätyösopimuksen. Mutta olen melko varma että siinä tapauksessa työnantajan kiinnostus vuorottelusopimukseen olisi aika matalalla...

No, taidan käydä työvoimatoimistossa kyselemässä. Luulen että ei tuohon kyllä osaa sielläkään tavallinen virkailija vastata. Enkä halua ainakaan tässä vaiheessa vielä "käräyttää" työnantajaa noista ketjutuksesta. Tai ei kait se mikään salaisuus ole, kun on siis todella yleistä kuntapuolella.

Yksi ratkaisumalli mikä mulla on ollut mielessäni on, että köyttäisin mahdollisuutta vuorotteluvapaan jaksottamiseen 90 päivän jaksoihin - silloinhan se olisi linjassa mun ketjutettujen työsopimusten kanssa...

Onko kellään kokemusperäistä tietoa jaksottamisesta? Olettaisin että siinä tuuraajankin sopimus voidaan tehdä joka jaksolle erikseen, eikä tarvitse tehdä koko vuodeksi kerrallaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      109
      2250
    2. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      896
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      67
      861
    4. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      825
    5. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      22
      822
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      535
      756
    7. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      80
      677
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      650
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      23
      600
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      57
      561
    Aihe