Olen ollut saman työnantajan palveluksessa yhtäjaksoisesti reilusti vaaditut 13 kuukautta (itse asiassa vuosia), mutta 3 kuukauden pätkissä.
Työnantaja voisi ehkä suostua 359 päivän vuorotteluvapaaseen, kun olen katsastanut tuurajaehdokkaankin valmiiksi. Mutta... ei missään nimessä palkkaisi tuuraajaakaan kuin pätkäsopimuksilla (3 kk)... mutta töitä todennäköisesti riittäisi koko vuodeksi.
Onko kellään tietoa tai kokemusta onko tällaisissa tilanteessa saatu vuorotteluvapaa onnistumaan?
Vuorotteluvapaa pätkätyöläiselle
3
182
Vastaukset
- ohjeista löytynee?
Määräaikaisten työsopimusten ns. ketjuttaminen vuosia (!) vaikuttaa sinänsä oudolta, koska niiden käyttämiseen on työsopimuslaissa tarkasti rajoitetut perusteet... koskee kuntiakin... työsuojeluhallinto valvoo sitä puolta.
Taitaa olla niin, että sijainen on palkattava samaksi ajaksi kuin vuorottelija on vapaalla, että olisi kyse vuorotteluvapaasta ja saisi korvauksen jne? Kysy suoraan asiantuntijalta: te-toimistosta tai katso vuorotteluvapaalaista annetuista soveltamisohjeista (finlex.fi tai tem.fi/työ/työlainsäädäntö//vuorotteluvapaa ao. linkistä finlexiin) - Tuskinpa vain.
Tuskin onnistuu.
"kun olen katsastanut tuurajaehdokkaankin valmiiksi."
Sinä et voi siitä päättää, vaan sen päättää työkkäri. Sijaiseksi pitää palkata koko vuorottelun ajaksi työtön työnhakija. Käytännössä vieläpä pitkäaikaistyötön.
Eli työnantajan pitää tehdä työsopimus koko vuodeksi, jos sen pituisen vapaan aiot pitää.
http://www.esr.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_esitteet/tme8009s_vuorotteluvapaa.pdf
Onko sinulla myös yli 10:n vuoden työhistoria takanasi. Se on myös ehto tuon 13:sta kuukauden lisäksi? - ... kunnan töissä
Kiitos vastauksista.
@ ohjeista löytynee? Juuri näin. Outoa se ketjuttaminen on kaikkialla muualla kuin kuntapuolella jossa se on muodostunut yleiseksi käytännöksi. Kaiken lisäksi sehän on laitonta. Jos työnantaja olisi yksityinen firma, niin joku ammattiliitto varmasti hyökkäisi kimppuun alta aikayksikön.
@Tuskinpa vain. Näin itsekin luulen. Siksipä täällä kyselenkin että onko kukaan vastaavassa pätkätyötilanteessa oleva onnistunut tai kuullut että joku olisi keksinyt keinon.
Olen kyllä lukenut ehdot ja ohjeet moneen kertaan läpi lain tulkintaohjetta myöten. Siellähän oletusarvo tietysti on että vuorottelijan työsuhde on normaali ja työsopimuslain mukainen. Eli ei sieltä voikaan löytyä vastasta tähän tilanteeseen.
Voisin tietysti lähteä riitauttamaan tuon pätkätyösopimuksen. Mutta olen melko varma että siinä tapauksessa työnantajan kiinnostus vuorottelusopimukseen olisi aika matalalla...
No, taidan käydä työvoimatoimistossa kyselemässä. Luulen että ei tuohon kyllä osaa sielläkään tavallinen virkailija vastata. Enkä halua ainakaan tässä vaiheessa vielä "käräyttää" työnantajaa noista ketjutuksesta. Tai ei kait se mikään salaisuus ole, kun on siis todella yleistä kuntapuolella.
Yksi ratkaisumalli mikä mulla on ollut mielessäni on, että köyttäisin mahdollisuutta vuorotteluvapaan jaksottamiseen 90 päivän jaksoihin - silloinhan se olisi linjassa mun ketjutettujen työsopimusten kanssa...
Onko kellään kokemusperäistä tietoa jaksottamisesta? Olettaisin että siinä tuuraajankin sopimus voidaan tehdä joka jaksolle erikseen, eikä tarvitse tehdä koko vuodeksi kerrallaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2026413Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442887- 442337
- 952151
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382041Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311457- 781432
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131356Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71315Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3821237