Vuorotteluvapaa pätkätyöläiselle

...kunnan töissä

Olen ollut saman työnantajan palveluksessa yhtäjaksoisesti reilusti vaaditut 13 kuukautta (itse asiassa vuosia), mutta 3 kuukauden pätkissä.

Työnantaja voisi ehkä suostua 359 päivän vuorotteluvapaaseen, kun olen katsastanut tuurajaehdokkaankin valmiiksi. Mutta... ei missään nimessä palkkaisi tuuraajaakaan kuin pätkäsopimuksilla (3 kk)... mutta töitä todennäköisesti riittäisi koko vuodeksi.

Onko kellään tietoa tai kokemusta onko tällaisissa tilanteessa saatu vuorotteluvapaa onnistumaan?

3

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjeista löytynee?

      Määräaikaisten työsopimusten ns. ketjuttaminen vuosia (!) vaikuttaa sinänsä oudolta, koska niiden käyttämiseen on työsopimuslaissa tarkasti rajoitetut perusteet... koskee kuntiakin... työsuojeluhallinto valvoo sitä puolta.

      Taitaa olla niin, että sijainen on palkattava samaksi ajaksi kuin vuorottelija on vapaalla, että olisi kyse vuorotteluvapaasta ja saisi korvauksen jne? Kysy suoraan asiantuntijalta: te-toimistosta tai katso vuorotteluvapaalaista annetuista soveltamisohjeista (finlex.fi tai tem.fi/työ/työlainsäädäntö//vuorotteluvapaa ao. linkistä finlexiin)

    • Tuskinpa vain.

      Tuskin onnistuu.

      "kun olen katsastanut tuurajaehdokkaankin valmiiksi."

      Sinä et voi siitä päättää, vaan sen päättää työkkäri. Sijaiseksi pitää palkata koko vuorottelun ajaksi työtön työnhakija. Käytännössä vieläpä pitkäaikaistyötön.

      Eli työnantajan pitää tehdä työsopimus koko vuodeksi, jos sen pituisen vapaan aiot pitää.

      http://www.esr.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/05_esitteet/tme8009s_vuorotteluvapaa.pdf

      Onko sinulla myös yli 10:n vuoden työhistoria takanasi. Se on myös ehto tuon 13:sta kuukauden lisäksi?

    • ... kunnan töissä

      Kiitos vastauksista.

      @ ohjeista löytynee? Juuri näin. Outoa se ketjuttaminen on kaikkialla muualla kuin kuntapuolella jossa se on muodostunut yleiseksi käytännöksi. Kaiken lisäksi sehän on laitonta. Jos työnantaja olisi yksityinen firma, niin joku ammattiliitto varmasti hyökkäisi kimppuun alta aikayksikön.

      @Tuskinpa vain. Näin itsekin luulen. Siksipä täällä kyselenkin että onko kukaan vastaavassa pätkätyötilanteessa oleva onnistunut tai kuullut että joku olisi keksinyt keinon.

      Olen kyllä lukenut ehdot ja ohjeet moneen kertaan läpi lain tulkintaohjetta myöten. Siellähän oletusarvo tietysti on että vuorottelijan työsuhde on normaali ja työsopimuslain mukainen. Eli ei sieltä voikaan löytyä vastasta tähän tilanteeseen.

      Voisin tietysti lähteä riitauttamaan tuon pätkätyösopimuksen. Mutta olen melko varma että siinä tapauksessa työnantajan kiinnostus vuorottelusopimukseen olisi aika matalalla...

      No, taidan käydä työvoimatoimistossa kyselemässä. Luulen että ei tuohon kyllä osaa sielläkään tavallinen virkailija vastata. Enkä halua ainakaan tässä vaiheessa vielä "käräyttää" työnantajaa noista ketjutuksesta. Tai ei kait se mikään salaisuus ole, kun on siis todella yleistä kuntapuolella.

      Yksi ratkaisumalli mikä mulla on ollut mielessäni on, että köyttäisin mahdollisuutta vuorotteluvapaan jaksottamiseen 90 päivän jaksoihin - silloinhan se olisi linjassa mun ketjutettujen työsopimusten kanssa...

      Onko kellään kokemusperäistä tietoa jaksottamisesta? Olettaisin että siinä tuuraajankin sopimus voidaan tehdä joka jaksolle erikseen, eikä tarvitse tehdä koko vuodeksi kerrallaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe