YO-juhlat

apua kaivataan

Pitääkö mielestänne miehillä olla aina ylioppilasjuhlissa puku päällä? Tarkoitan nyt siis vieraana ollessa, ei itse juhlakaluna. Poikaystäväni ei oikein tykkää käyttää pukua ja yhteisellä kaverillamme olisi yo-juhlat tänä keväänä. Ja hän ei suostu lähtemään mukaani, jos hänen täytyy laittaa puku päälle.
Joten olisiko miehelle vaihtoehtoista pukeutumisvinkkiä? Esimerkiksi kävisikö puvun takin kanssa käytettäväksi farkut ja valkoinen t-paita? En ole itse mikään miesten pukeutumisasiantuntija ja tahdon poikaystäväni mukaan kanssani juhliin! Kiitos avusta jo etukäteen. :)

11

6125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puku tekee miehen

      Valkoinen t-paita (kuten mikään t-paita) ei ole juhla-asu, joten sellaisen käyttäminen pikkutakin alla perhejuhlassa on mielestäni mautonta. Mies pukeutuu pukuun kun kyseessä on arvokas perhejuhla. Ehkäpä poikaystäväsikin olisi aika opetella käyttämään pukua, mikäli ei sitä vielä osaa?

      • kravatiton

        Ei puku miestä tee, vaan univormuun paketoidun pellen.

        Ap kysyjälle: Ei kaikkea voi saada, joten sinä voit mennä yksinkin juhliin, jos siellä on niin jäykkä pukeutuminen miesten osalta.


    • xy

      AP:lle, puku ei todellakaan ole ainoa vaihtoehto, se on jäänne menneiltä ajoilta. Sanonta puku tekee miehen ei todellakaan pidä paikkaansa, vaan päin vastoin. Mies tekee puvun jos on tehdäkseen. Jos mies ei pukua siedä ei häntä pidä siihen pakottaa myöskään pukeutumaan. Mikä on miehesi tyyli arkena. Siitä voisi saada vihjeitä miten hän tykkäisi pukeutua myös juhlaan. Tiedän, miesten vaatevalikoima on surkea ja etiketti vaihtoehdoton. Menkää yhdessä vaatekauppaan ja koitakaa löytää sitten vaikka ottaa sieltä juhlavasta päästä niitä vaatteita joista miehesi pitää. Juhlapukeutumisessa on ideana olla juhlava ja tylikäs. Siihen ei välttämättä tarvita kravattia, pukua ja kauluspaitaa jos niistä ei pidä. Eiväthän kaikki naisetkaan vedä juhliin päälleen samanlaista pikkumustaa, joten minusta on vaan lostavaa että miehetkin alkavat hieman erottuman toisitaan eivätkä ole aina samaa tylsää pukumassaa.

    • copenhagen by night

      jos poikaystävälläsi on on ongelmia puvun päälle laittamisen kanssa, en usko että hän on erityisen kiinnostunut pukeutumisesta ylipäätään. Ymmärrän toki, että 15-vuotiaana hankittu rippipuku ei saa poikaystävääsi tuntemaan itseään erityisen mahtavaksi.

      JOS poikaystävälläsi on ns. "oma tyyli" niin varmasti pystyy varioimaan pukua sillä tavalla, ettei loukkaa läheisia. Oikeastaan YO-juhlissa ei ole pukupakkoa, sillä kysehän on nimenomaan siitä, että pukeudutaan juhlavasti ja kunnioittavasti.

      Koska YO-juhlat ovat kesällä, on pukeutuminenkin tottakai rennompaa kuin talvella. Itse lähtisin kokeilemaan esimerkiksi jostain laadukkaasta kevyestä kankaasta tehtyjä chinoja (drop crotchkin natsaa jos on muuten edustava ja se edustaa nimenomaan sitä omaa henkilökohtaista tyyliä).

      Yhdistämällä ne neutraalinväriseen kauluspaitaan (valkoinen on aina hyvä, vaikka sitten ilman korotettuja kauluksia mutta paitakankaasta) ja johonkin hyvänväriseen JA hyvin istuvaan bleiseriin ja juhlakenkiin niin en kuvittelisi siitä kenenkään hermostuvan.

      Tottakai riippuen ulkonäöstä ja persoonallisuudesta, toisille sallitaan enemmän kuin toisille :)

    • Solmio kaulaan!

      Kyllä juhlaan olisi hyvä olla pukeutunut juhlan arvoisesti. Alipukeutuminen antaa viestin, ettei pidä juhlan aiheitta kovinkaan arvokkaana, eli se voi olla jopa loukkaus.

      Poikaystäväsi pitäisi ostaa laadukas ja kaulukseltaan ehdottomasti oikean kokoinen (=tarpeeksi löysä = kaksi sormea pitää mahtua kauluksen ja kaulan valiin eli kaulus ei saa kiristää) pukupaita. Näin solmion pitäminen ei ole tukalaa. Useimmat suomalaiset miehet käyttävät väärän kokoisia paitoja - ehkä siksi, ettei täällä juuri ole herrain pukimoita, joissa saisi asiantuntevaa palvelua, vaan huonot ja vääränkokoiset paidat ostetaan hätiköiden jostain halpahallista tyyliin "kunhan joku on" ja sitten kirotaan epämukavuutta.

      • Solmio kaulaan - ei ikinä! Kaulaan voi kietaista huivin, laittaa polan tai vaikka näyttävän naisten kaulakorun.

        Ainakin välillä on tarjolla pystykauluksisia kauluspaitoja. Kivat housut ja tyylikkäät kengät jalkaan.

        Takkina voi olla kiva bleiseri. Miesten osaston tarjonta on tosin ikävän synkkää. Itse suosin siksi värikkäitä naisten jakkuja.

        Kikkailla voi mieskin, mutta kannattaa harjoitella hiukka etukäteen. Yksittäinen erikoisuus voi kiinnittää turhaan huomiota.

        Mutta perinteiseen asuun ei muutoksia tule, jos niiden eteen ei itse kukin ala nähdä vaivaa!


    • ...

      YO-juhla ei ole niin virallinen että vieraidenkin pitäisi ihan pukua ja pukupaitaa käyttää, eli voi ottaa esim. värillisen kauluspaidan, solmion tai rusetin, suorat housut ja irtotakin. Missään tapauksessa ei kuitenkaan farkkuja, t-paitoja, verkkareita tms.

    • abi -78

      En voi ymmärtää, miksi puvun päälle pukeminen voi jollekulle olla vaikeaa.

    • stylemäään

      Alusvaatteiksi mustat narutangat, päällyshousuiksi verkkarit tai muut juoksuun sopivat. Sukkia ei tod tarvita, kengiksi pari numeroa liian isot, ihan sama mitkä. Paitaa ei tarvita ja kokonaisuus viimeistellään puvuntakilla, josta on hihat leikattu irti.

    • YO

      ...tennissukka rittää, jos viileähkö sää ja tarjoilua ulos, lippis on hyvä pitää päässä. Kumma kun tästäkin aiheesta on tehty niin tärkeä.? KVG, jos et osaa pukeutua ilman äitin neuvoa.

    • Anonyymi

      Jätä välittömästi tuollainen kivireki

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 113
      2353
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2197
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1991
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1374
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe